Omzet verhogen en berekenen met mijn tool

Omzet berekenen. Waarom meer klanten krijgen en meer leads genereren zelden je echte probleem zijn

Ik ken ondernemers met veel volgers en weinig omzet. En ik ken ondernemers met weinig volgers en veel omzet. Daarom leg ik je in dit artikel uit hoe je meer klanten krijgt. En meer leads genereert door eerst te kijken waar je nu mogelijk omzet lekt.

Meten is weten 😉

Wil je nu je omzet berekenen?

Ga direct naar mijn calculator en zie waar je omzet lekt.

Meer klanten krijgen en meer leads genereren is een gevolg. Geen strategie

Als ondernemers hun omzet willen verhogen, komt deze gedachte als eerste op:

  • Ik moet meer klanten krijgen.
  • Ik moet meer leads genereren.
  • Ik heb meer bereik nodig.
  • Hoe krijg ik meer volgers.

Dat klinkt volkomen logisch. En er is ook niks mis mee. Maar dit is een gevolg, geen strategie. Je kunt wel 10.000 volgers willen/hebben en toch nauwelijks omzet draaien.

Veel volgers hebben zegt iets over populariteit. Niet per se over autoriteit.

Het eerste is fijn om te hebben, maar het tweede zorgt dat de schoorsteen rookt.

Maar in 90% van de gevallen is dit NIET wat je moet doen voor een groeiende en stabiele omzet.

Het daadwerkelijke euvel zit ‘m in de basis. Daar rammelt het. En ja: je kunt 101 manieren bedenken om meer te verkopen, maar uiteindelijk komt het hierop neer:

  1. Je hebt een gewild aanbod.
  2. Je richt je pijlen op een “hitsige” doelgroep.
  3. Je gebruikt de juiste messaging/boodschap.
YouTube video

Meer klanten krijgen en meer leads genereren vergroot meestal ook:

  • De werkdruk.
  • De complexiteit.
  • Het budget.
  • De logistiek.

Zonder dat de omzet structureel meegroeit. Of zelfs daalt.

Wat ik zie: ondernemers die harder gaan lopen, zonder te weten of ze wel de juiste kant op gaan. Omzet berekenen is iets wat ze zelden doen.

Natuurlijk is er meer dan omzet.

Veel omzet betekent in ieder geval dat je slim inspeelt op een vraag. Uiteraard wil je de kosten aan de andere kant ook zo laag mogelijk hadden. Anders blijft er van winst niet veel over. In het artikel van Kamer van Koophandel lees je hier meer over.

Om de kosten te besparen ga ik regelmatig door mijn abonnementen en tools heen. Om te zien wat ik kan besparen. Op de website van PorteRenee staan altijd leuke tips.

Omzet berekenen wordt vaak gezien als iets administratiefs.

Iets voor achteraf. Niet iets wat je vooraf doet. Best gek toch?

Omzet berekenen is geen eindstand. Net als dat je met afvallen regelmatig op de weegschaal stapt. En ziet hoe je keuzes jouw resultaat beïnvloeden. Daardoor zie je dat veel wandelen een slimme keus is. En die zakken chips in het weekend? Die werken het resultaat weer tegen 😳

Hoe je omzet verhogen?

Zoals eerder gezegd: meer leads genereren en meer volgers krijgen is leuk. Het levert niet automatisch ook meer omzet op.

Je omzet verhogen doe je door aan 3 knoppen te draaien. Ook wel hefbomen genoemd. De hefbomen om je omzet te verhogen zijn:

  • de prijs ➜ wat een verkoop oplevert
  • het volume ➜ hoeveel verkopen je doet
  • de klantwaarde ➜ wat één klant over tijd oplevert
Je omzet verhogen doe je dus door meer te vragen, meer te verkopen of meer halen uit dezelfde klant.

Wil je meer leads genereren, meer klanten krijgen én je omzet zo verhogen? Dan zul je slim met dit drietal moeten omgaan. Het goede nieuws is dus dat je omzet verhogen makkelijker is dan je nu denkt.

Veel ondernemers denken dat het slim is om lage prijzen te vragen. De aanname is dat dit makkelijker verkoopt. Een membership bijvoorbeeld.

Het punt is alleen dat je dan enorm veel volume en dus ook heel veel leads moet genereren. Iets wat vaak moeilijker blijkt dan gedacht.

Het is eenvoudiger om een hogere prijs te vragen. Waardoor je in verhouding minder klanten en leads nodig hebt. Goedkope producten vragen een andere verkooptactiek dan bijvoorbeeld een 1:1 dienst.

Ze werken beiden, maar in andere fases van groei.

Laat je dus alsjeblieft niet misleiden door traditionele tactieken, maar doe het tegenovergestelde. De klassieke funnels (weggever – low ticket – medium ticket – high ticket) werken niet meer zo goed in deze tijd.

Omzet berekenen met mijn gratis calculator.

Omzet berekenen i.c.m. omzet hefbomen (oftewel: geldkranen)

De meeste ondernemers denken dat omzet groeit door meer te doen.

  • meer bereik
  • meer leads
  • meer zichtbaar

Daar is niets mis mee. Maar het is géén hefboom. Een hefboom doet iets anders.

Het doel van een hefboom is dat je met minimale inspanning maximaal resultaat krijgt. Denk aan een autokrik of breekijzer bijvoorbeeld.

Een hefboom heeft drie vaste elementen:

  1. Inspanning: een kleine, gerichte beweging die jij maakt.
  2. Overbrenging: het punt waar die beweging wordt omgezet in kracht.
  3. Disproportioneel effect: het resultaat is veel groter dan de inspanning die je leverde.

Dit is waarom iemand met 1.000 volgers soms meer omzet draait dan iemand met 10.000 volgers.

Waarom? Omdat het verschil niet zit in hoeveel mensen je bereikt, maar in waar de overbrenging zit.

Daarom is klantonderzoek, een kloppend productaanbod én je (money making) messaging zo belangrijk. Hoe beter je hier in wordt, hoe sterker je voorkeurs- en autoriteitspositie wordt. In het hoofd van je volgers. En hoe hoger je omzet is.

De online markt van business coaches en marketeers is gericht op volume. 24/7 zichtbaar zijn. En waanzinnige fotoshoots (YOUNIVERSE CONTENT). Ik focus mij juist op jóuw klanten (CUSTOMER-CENTRIC CONTENT).

Ik zet voornamelijk jouw klanten in de schijnwerpers. Niet jou 😉

Ook in mijn bedrijf cirkel ik steeds weer terug naar wat mijn klanten nu – in deze fase – van mij nodig hebben. Dit is ook waarom mijn werkwijze zo enorm afwijkt van wat de markt adviseert. Ik zeg niet dat dát verkeerd is hè?

Wat ik zeg is dat ieder bedrijf en iedere fase een andere aanvliegroute vraagt.

Al mijn producten zijn doordrenkt van het doen van klantonderzoek. Niet alleen vooraf. Ook tijdens en achteraf. Hieronder een printscreen van de reacties op een nieuw te ontwikkelen training.

Omzet verhogen

Meer leads genereren (voorkant) lost niet het echte probleem op (aan de achterkant)

  • Meer leads genereren voelt actief.
  • Het voelt als beweging.
  • Het voelt alsof je “bezig bent met meer klanten krijgen”.

Maar zoals alles in het leven en de natuur: ook jouw (omzet) groei zoekt de weg van de minste weerstand.

Daarom loopt een spontaan idee dat je initieert “opeens” als een malle. En flopt een product waar je maanden aan hebt gewerkt. Meer klanten krijgen en leads genereren willen we – natuurlijk – allemaal.

Dat mag ook. Maar met hefbomen (minder inspanning, meer effect) is het 10X makkelijker. Omdat je voor bestaande klanten méér problemen oplost.

Dat leer ik je trouwens stap voor stap hier.

We zoeken alleen in de verkeerde richting als we onze omzet willen verhogen. We maken het te moeilijk. Dit is bijvoorbeeld ook het punt dat ondernemers een online cursus willen maken. Zodat ze kunnen schalen! Maar wat dan geen zoden aan de dijk zet.

😀 Ik leer je trouwens gratis hoe je een online cursus maakt in dit artikel, in dit artikel en in dit artikel.

We zoeken complexe oplossingen voor simpele problemen. Dat zit in onze aard.

Terwijl de weg van de minste weerstand om je omzet te verhogen zit in:

  1. Je prijs verhogen = omzet verhogen.
  2. Je klant meer laten uitgeven = omzet verhogen.
  3. Je klant laten terugkomen = omzet verhogen.

Je omzet berekenen en verhogen maken we structureel ingewikkeld. We sjokken massaal van coach naar coach die ons het gouden ei beloofd. We manifesteren ons het schompes. Journalen en stappen in een ijsbad.

Maar het ‘gouden ei’ ligt pal voor onze neus.

  • Ik zie ondernemers funnels bouwen voor een aanbod dat nooit had moeten bestaan.
  • Ik zie ondernemers fotoshoots optuigen zonder eerst hun boodschap te testen.
  • Ik zie ondernemers allerlei wilde ideeën bedenken en er geen één testen.
  • Ik zie ondernemers die willen schalen, terwijl er nog niks te schalen valt.

Meer verkeer sturen naar iets wat niet verkoopt blijft 0 resultaat geven.

Omzet berekenen bestaat uit:

  • Weten wat één klant werkelijk waard is.
  • Begrijpen waar je omzet vandaan komt.
  • Meer doen van dat wat werkt en minder van dat wat niet werkt.

Omzet verhogen: Je kunt drie vrijwel identieke diensten/producten zien. En toch kan er een significant verschil zitten in hoe die drie verkopen.

Dat heeft dan weer te maken met hoe ze gepositioneerd worden.

Dat werkt als volgt:

1. De Massa niche

Hier doet iedereen vrijwel hetzelfde. De business coach markt is hier een perfect voorbeeld van. Zelfde taal. Zelfde beloftes. Zelfde foto’s. Of merken en bedrijven die zien dat iets werkt en denken: “Dat gaan wij ook doen!” Dit deed BlackBerry bijvoorbeeld. Ze zochten naar gelijkenissen met Apple. Beter hadden zij zich gericht op de verschillen t.o.v. Apple.

Artikelcontent

2. De Premium niche

Het geinige is dat sommigen (ook een bult business coaches) denken dat dit het beloofde land is. Je bent onvergelijkbaar als je jezelf premium of high-end positioneert. Sorry, maar nee.

De ironie is dat het tegenovergestelde waar is.

Ja, je bent (misschien) beter. Maar ‘beter’ zit nog steeds op hetzelfde spectrum van waar jij (of je klant) je product mee vergelijkt.

  1. Een Dyson stofzuiger is premium en misschien beter dan een Philips. Maar het is en blijft een stofzuiger.
  2. Looye tomaten zijn misschien beter dan de rest van de tomaten in het groenteschap. Het blijven tomaten.
  3. Sportschool Saint & Stars pretendeert premium te zijn. (We weten inmiddels dat dit schijn is.) En hoe je het ook went of keert: het blijft een sportschool.

Hier is alles “net iets beter”. Betere kwaliteit, meer smaak etc. En sowieso wordt de suggestie van beter kunstmatig gecreëerd. Met branding, marketing en prijsstrategie.

Maar uiteindelijk blijft premium een verbeterde versie van dát wat iedereen al kent. Alsof je een race loopt waar de finish nooit van in zicht komt. Je zult altijd over je schouder moeten kijken.

Jezelf premium of high-end positioneren is nog steeds:

  • Vergelijkbaar.
  • Inwisselbaar.
  • Voorspelbaar.

3. De Collectors Niche

Dit is waar ik vind waar de magie zit. Hier koopt men niet per se om iets op te lossen… Of te fixen. (Alhoewel dit altijd een rol speelt). Deze groep is niet hoofdzakelijk geïnteresseerd in de beste deal. Of in het beste product. Ze gaan op zoek naar dat wat het beste aansluit bij hun huidige en/of gewenste identiteit.

Massa en premium speelt in op de goedkoopste óf de beste zijn.

De collectors niche speelt in op onvermijdbaar zijn. Voor de juiste klant, voor de juiste prijs en op het juiste moment

Bij je omzet berekenen is dit dus iets wat je in acht móet nemen. Voor de duidelijkheid: er is geen goed of fout.

Met alle drie de stromingen kun je goed verdienen. Het vraagt alleen een andere aanpak.

1. Massa-kopers → kopen wat ze nodig hebben.

Vraag die hen stuurt: “Wat is het goedkoopste dat werkt?”

2. Premium-kopers → kopen dezelfde oplossing, maar beter.

Vraag die hen stuurt: “Wat is de beste optie die ik me kan veroorloven?”

3. Collectors-kopers → kopen niet het beste, maar wat het beste past bij wie ze nu zijn óf bij wie ze willen worden.

De vraag die hen stuurt: “Past dit bij wie ik ben?” Of: “Past dit bij wie ik wil worden?”

De beste producten verkopen zichzelf.

De best verkopende items zijn niet perfect. Maar ze spreken de perfecte klant aan, op het perfecte moment, met het perfecte verhaal.

En dat is exact waarom Power Products zo goed werken.

Power Producten zijn niet het zoveelste low-ticket mini-offer. Ze zijn niet het zoveelste premium high-end dingetje.

Ze zijn gebouwd op iets dat past in het grotere verhaal van jouw klant. Het zijn collectors items: iets dat je koestert, waardeert en lief hebt. Waardoor omzet verhogen, meer leads genereren en meer klanten krijgen steeds makkelijker wordt.

  • Waar je meer voor vraagt dan een low-ticket of mini-offer waar je nu mee wordt dood gegooid.
  • Waar je makkelijk meer volume mee kunt draaien.
  • Waardoor je zorgt dat klanten nooit meer bij je weg willen.

Omzet berekenen: zo doe ik het met mijn eigen gemaakte calculator.

Oké, lang verhaal kort. Ik heb deze omzet calculator in eerste instantie voor mijzelf gebouwd. Omdat ik steeds tegen dezelfde vragen aanliep. En wat ik bovendien bij geen enkele coach leerde: hoe werken hefbomen?

Hoe kan ik mijn omzet verhogen? Zónder het online marketing-circus en de look-at-me poppenkast #introvert.

Ik liep dus praktisch vast op “het hoe”.

  • Blijven twijfelen over mijn prijzen.
  • Niet weten hoeveel klanten en leads ik nodig had.
  • Blijven hangen in marketing gericht op “de voorkant”: meer zichtbaar zijn, mooie fotoshoots en adverteren.

Terwijl één rekenslag mij liet zien:

  • Waar omzet blijft liggen.
  • Wat het toevoegen van één extra product deed.
  • Hoeveel leads ik daadwerkelijk nodig had.
  • Hoe positionering dit alles zoveel makkelijker maakt.

Omzet verhogen vraagt niet om harder werken of meer zichtbaar zijn

Dat doe je waarschijnlijk nu al. En als hard werken écht zou bijdragen was je inmiddels wel schat-hemeltje-rijk nietwaar?

Je omzet verhogen en omzet berekenen vraagt om:

  • Helderheid (weten wat je oplost, hoe je dat oplost en voor wie je het oplost).
  • Simpelheid (een goed product heeft al die poppenkast niet per se nodig).
  • Schaalbaarheid (complexiteit is moeilijk te schalen).

Ga aan de slag met je omzet berekenen en zie wat er gebeurt als je:

  • Je prijs aanpast.
  • Je aanbod vaker verkoopt.
  • De waarde per klant vergroot.
https://www.loom.com/share/44d9b55f43c94f35bff33ca27aa2d6c9

Mijn omzet calculator is geen shortcut naar meer omzet.

Maar hij maakt wel snel en simpel inzichtelijk hoe je je omzet nu verhoogt. Je kunt hem hier aanvragen (hij is voorlopig gratis).

De omzet van een webshop verhogen begint zelden bij meer verkeer. In de praktijk zit de grootste groei vaak in prijskeuzes, aanbodstructuur en herhaalaankopen. Veel webshops laten omzet liggen. Doordat ze focussen op meer bezoekers. Terwijl één kleine aanpassing in prijs of klantwaarde al direct meer oplevert.

Omzet verhogen op korte termijn lukt als je aan knoppen draait die direct effect hebben. Denk aan prijs, bundels of het beter benutten van bestaande klanten. Nieuwe klanten aantrekken kost tijd. En uiteraard is dat nodig. Maar wil je op korte termijn je omzet verhogen? Dan is het slimmer om je bestaande klanten meer te laten kopen óf terug te laten komen.

Meer klanten aantrekken wordt geassocieerd met meer zichtbaar zijn. En meer leads aantrekken. Maar in werkelijkheid draait het om echtheid, duidelijkheid en herkenbaarheid. Mensen kopen sneller als ze direct begrijpen voor wie iets is. Waarom het beter is en wanneer het logisch is om in te stappen. Door klantonderzoek te combineren met het maken customer-centric content word je onvermijdbaar.

Content marketing werkt het beste als het inspeelt op koopintentie, niet op bereik. Content die herkenning oproept, keuzes verduidelijkt en twijfels wegneemt, vergroot je klantenbestand. Veel sneller dan content die vooral inspireert of motiveert. Het gaat niet om meer content, maar om beter aansprekende content. Ik noem dit customer-centric content. Content waarbij niet jij, maar de klant in the picture staat.

Je maximale omzet bereken je niet door alleen naar aantallen te kijken. Het gaat om de combinatie van prijs, volume en klantwaarde. Pas als je weet wat er gebeurt wanneer je aan één van die knoppen draait, zie je waar nog ruimte ligt.

De basisformule voor omzet berekenen is simpel: omzet = prijs × aantal verkopen.

Maar wie wil groeien, kijkt verder. In de praktijk wordt omzet bepaald door prijs, volume en klantwaarde samen. De hefbomen! Zonder die drie te begrijpen, blijft omzet een momentopname in plaats van iets wat je bewust kunt sturen.