High-end ondernemen en jezelf high-level positioneren met een high-value programma.

Wat is high-end ondernemen? Let’s spill the tea! In deze post deel ik alles wat ik leerde van het high-end ondernemen en bespaar ik jóu 50.000 euro😉

Table of Contents

Want ik wil even specifiek ingaan op het begrip (en inmiddels ware hype) high-end ondernemen. Of high-value. Of high-level. of high-ticket.

Met programma’s die oplopen tot 50K. En meer.

Op het einde van dit blog deel ik mijn visie op wat er écht voor nodig is om hoge prijzen te vragen (en ook gewoon te krijgen). En ik wil je even ‘preppen’. Doe ALSOF je 50K hierin investeert. Stel het je voor. Ervaar hoe het voelt. En behandel de informatie als dusdanig.

Als je dit nu lukt? Dan heb je het grootste geheim van high-end ondernemen namelijk al ontdekt. Benieuwd of je hem doorhebt en anders ontdek je het sowieso in dit volledige artikel over high-end ondernemen.

👉 Om makkelijk te navigeren in dit blog over high-end ondernemen kun je gebruik maken van de jump links hieronder:

Hoe ik in aanraking kwam met high-end ondernemen

Ik kwam jaren geleden (2018) in aanraking met high-end ondernemen. Het fascineerde mij. Ik zag het als dé heilige graal. Dit is dus niet alleen een blog met een mening, maar ik spreek ook uit ervaring.

Ik kwam in Nederland met een high-end business coach in aanraking die mij leerde wat het was. Ik vond het super interessant en stond open om te leren. Opeens zag ik wat er nog meer mogelijk was.

De 1% regel:

Alhoewel veel van het high-end ondernemen voortkomt uit basisprincipes focus ik mij altijd op dat wat ik nog niet weet. Al haal ik er maar 1% uit? Wat kan die 1% bij opleveren? Succesvolle en ambitieuze mensen focussen zich op de 1% die ze niet weten. De rest zal zeggen: “99% wist ik al.” Ik leerde vooral dat ik mezelf toch wel klein hield met mijn 1500.- euro trajecten van een jaar met intensieve begeleiding en uitvoerende componenten.

Ik volgde in Amerika nog een high-end ondernemen programma.

Inmiddels ben ik weer een aantal jaren verder. En is – zoals dat gaat – mijn mening ietwat veranderd. Ik sta anders in het leven en in mijn bedrijf. Zaken die mij toen fascineerden zie ik nu ‘anders’. Zo ook het high-end ondernemen.

Dit komt onder andere door mijn laatste coach. Enkele trajecten die ik volgde, maar ook mijn longziekte heeft mij zakelijke inzichten gegeven over wat nu écht slim is.

En wat minder.

Dus, meine freunden. Pak een kop koffie, thee of een lekkere vino. Ga er eens lekker voor zitten en laat mijn hersenspinsels die van jou in beweging zetten.

Waarom ik voorstander ben van high-end prijzen

Laat ik voorop stellen: ik ben voorstander van hoge(re) prijzen vragen. Ook als zelfstandig ondernemer.

“Ik ben liever te duur ben en incasseer soms liever een nee, dan dat ik te goedkoop ben en daardoor teveel ja’s moet incasseren.

When you pay, you pay attention. En deze uitspraak is helemaal wáár…

Maar ik prik door mijn achtergrond op o.a. een groot reclamebureau en inmiddels 10 jaar ondernemerschap aardig door bepaalde trucjes en tactieken heen. Niet dat trucjes niet mogen, ik gebruik ze ook.

Ik wil je in dit blog bewust maken van het feit dat puur en alleen de hoogte van een prijs iets doet met hoe jij denkt over een persoon, product of dienst. Zelfs als je denkt daar compleet ongevoelig voor te zijn.

Een hoge prijs vragen als ‘truc’om de waarde te vergroten in het hoofd van de ander

Terwijl er lang niet altijd een onderliggende waarde ligt aan het desbetreffende product of dienst.

De waarde die wij toekennen aan een product (of dienst) wordt beïnvloedt door de prijs.

Wat óók gebeurt is dat – als je een dergelijke investering doet – je in actie komt.

En de informatie is vaak niet vernieuwend. Zeker nu er meer (high-end) business coaches zijn dan ooit tevoren. Maar door die investering voel je een enorme druk en ga je er echt voor. Dat kan voor mega doorbraken zorgen!

Dit is dus exact wat ik helemaal bovenaan dit blog schreef: puur en alleen door een hoge prijs te hanteren:

  1. Stijgt jouw aanzien t.o.v. de aanbieder: de hoogte van de prijs plaatst iets of iemand op een soort voetstuk. Zeker omdat een persoon (of product) ook super aantrekkelijk wordt gepresenteerd.
  2. Is je toewijding vele malen groter om er een succes van te maken: er staat nu eenmaal meer op het spel als je 5000.- of 50.000 euro investeert.

“Oude wijn in nieuwe zakken”

Kun je van alles van vinden.

Maar dit is hoe ons brein werkt. En door deze (en andere) slimme marketing psychologie wordt dit geprikkeld. En nee, niet bij iedereen.

Guess what? Dat is ook niet nodig. Als je het slim aanpakt (zoals de high-end business coaches het dus absoluut doen) heb je er maar een paar nodig om heel veel te verdienen, met heel weinig uren.

Here’s the thing:

  • Er zijn dienstverleners met ‘gewone’ kennis die buitengewone prijzen vragen.
  • En je hebt de andere kant: dienstverleners met buitengewone kennis (die je niet overal krijgt) die ‘gewone’ prijzen vragen.

Kun je je afvragen wat dan ‘gewoon’ en wat ‘buitengewoon’ is…. Brengt mij bij het volgende punt.

Prijs is subjectief. Want wat voor de een duur is, is voor de ander goedkoop. Het is maar net waar jij waarde aan hecht… Kijk maar eens om je heen. Of denk aan wat je vrienden kopen. De een wil een dikke auto rijden en de ander hecht daar totaal geen waarde aan en gaat liever vaker uiteten.

Prijselasticiteit wordt beïnvloedt door vraag en aanbod.

Bepaalde collectors items worden veel waard, omdat er maar een paar van zijn. Dat zorgt voor prijsdruk. En een prijs wil maar een kant op als er veel meer vraag is dan aanbod: omhoog.

Als je net als mij een beetje aanklooit met aandelen dan snapt je exact hoe koersen werken. Enerzijds de fundamentele waarden (cijfers bedrijf, concurrentievoordeel enzovoorts) en de sentimentele waarde (wat beïnvloedt de markt; oorlog, pandemie enzovoorts).

🎧 Wist je dat ik ook een podcast heb? Check mijn podcast (nummer 70 in je favoriete podcast player).

https://open.spotify.com/embed/episode/3eFGatLLRAvoz9wbknQNG2?utm_source=generator&wmode=opaque

Een voorbeeld: Ik geef bijvoorbeeld met gemak geld uit aan cursussen. Of een motor😉. Maar dure merkkleding en designertassen heeft nauwelijks mijn interesse.

Voordelen van een hoge (high-end) prijs vragen

Het grote voordeel van een high-end dienst (en dus een high-end prijs) is dat je minder lurkers aantrekt. Daarnaast heb je meer (financiële) ruimte om een klant uitstekend te helpen. Je kunt iets extra’s doen.

Dit is wat je veel high-end business coaches dan ook ziet doen

Ze besteden veel geld, tijd en aandacht aan beleving. Mooie locaties, chique kleding, fotoshoots en cadeautjes. Uiteindelijk betaal je hier natuurlijk zelf voor, maar het kan zeker bijdragen aan de ervaring.

De ervaring op een dergelijke locatie zorgt er namelijk voor dat informatie anders ‘landt’. De inhoud is daarmee niet per se bijzonder, het komt toch op een “bijzondere manier” bij je binnen.

Een ander voordeel is dat je levenskwaliteit toeneemt. Je verdient meer met minder klanten. Om deze reden wordt het dan ook vaak weggezet als simpel en slim businessmodel. Ik ben het hier niet (helemaal) mee eens. Daarover later meer….

“Geld is niet zaligmakend, maar wél zalig om te hebben.

— Manon Toma

Geld geeft je ruimte, mogelijkheden en kansen.

  • Om zaken uit te besteden.
  • Om die dure designertas of Porsche te kopen.
  • Om iets terug te doen voor een goed doel.
  • Om te investeren of te beleggen.
  • Of whatever you like.

Wat betekent high-end ondernemen voor mij?

Voor mij staat het begrip high-end ondernemen volledig los van de prijs. Hoe ik het zie: lever je beste aanbod aan de beste klant voor het beste resultaat tegen de beste prijs.

In IEDERE markt zit een handvol klanten die direct voor het allerbeste willen. En die niet eerst een 7 euro product gaan kopen.

Een bakker zou ook een high-end, high-level, high-ticket of premium dienst kunnen hebben.

De prijs staat er dus helemaal los van.

Moet ik trajecten gaan verkopen van 25K?

Grote bedragen vragen is dus wel waar high-end ondernemen mee wordt geassocieerd.

Dit klopt dus niet, alles en iedereen kan een high-end product of dienst hebben.

En of dit dan 100 euro is, 1.000 euro of 100.000 euro is. Dat is niet relevant.

Waaruit bestaat een high-end (of premium) dienst?

High-end ondernemen en jezelf dusdanig positioneren bestaat uit 4 componenten.

Dit gegeven is feitelijk het grote geheim waar heel veel mensen 25K en méér voor betalen.

  1. Lever je beste aanbod
  2. Aan de beste klant
  3. Voor het beste resultaat
  4. Tegen de beste prijs

That’s it.

Een klein percentage van jouw belanghebbend publiek is bereidt veel te betalen (een premium prijs). Het merendeel is bereidt weinig te betalen (een low-end of medium prijs).

En een hoge prijs vragen is de kunst niet.

Krijg je het je strot uit? Kun je het waarmaken? Doe je je marketing op zo’n manier dat dat ‘kleine percentage’ zich aangesproken voelt?

Bij een zogeheten high-end klant spelen andere vraagstukken en verlangens dan een low-end klant.

Om je een voorbeeld te geven: toen ik begon – back in the day – als grafisch ontwerper trok ik met name starters aan. Die een logo o.i.d wilden. Ze hadden niet veel te besteden, maar wel veel wensen. Een onmogelijke combinatie. Niet vervullend. En het leverde geen reet op.

Naarmate ik ben gegroeid (en mij verdiepte in positionering, businessmodellen en archetypes) kreeg ik steeds vaker de vraag of ik iemand kon helpen om deze stappen ook te zetten.

Dit was al een ondernemer van een heel ander kaliber. En omdat ik inmiddels – aan de achterkant – zoveel bekende ondernemers heb geholpen krijg ik steeds meer aanvragen.

Dat doet iets met je marktwaarde. En dus de prijs.

Je weet dus nu uit welke 4 componenten een high-end product of dienst bestaat.

De echte uitdaging zit natuurlijk doen wat er voor nodig is. Je hebt ballen nodig om hogere prijzen te vragen. En uiteraard zul je je salesskils moeten verbeteren en je marketing logischerwijs ook.

Het vergt dus een andere manier van denken en handelen.

Hoe werkt dit dan, die hoge prijzen?

Even een super simpel rekensommetje.

Stel je omzetdoel is 200.000 euro. Je kunt dan:

  • 1 klant helpen die 200.000 euro betaalt
  • 2 klanten helpen die elk 100.000 euro betalen
  • 10 klanten helpen die elk 20.000 euro betalen
  • 1000 klanten helpen die elk 200 euro betalen
  • 10.000 klanten helpen die 20 euro betalen

Misschien blokkeer je op de bedragen. Dat hoeft niet! Het is enkel een rekensommetje. Vul je eigen bedragen in. Of je omzetdoel nu 20.000 euro is, 2 ton of 2 miljoen.

Je denkt misschien dat er geen klanten zijn die 1 ton betalen.

Maar ik ken specialisten die 4 dagen per week declarabel zijn bij een partij voor een uurtarief à 95.- euro. Dan ga je ruim over de ton heen in een jaar tijd.

Natuurlijk is het niet zo zwart wit. Je werkt niet 12 maanden en je betaalt altijd belasting etc etc.

But you get the idea!

Wat ik online zie zijn 2 stromingen:

  • De business coaches en strategen die staan voor één aanbod voor een hoge prijs (high-end). Je vraagt een hoge prijs, waardoor je weinig klanten nodig hebt.
  • De business coaches en strategen die staan voor online producten (met funnels, webinars, lanceringen etc) voor een low of medium end prijs. Het ‘massa is kassa’ principe.

En dan heb je nog de ondernemers die zich verzetten tegen beiden. Ze zijn praktisch anti alles: funnels en webinars zijn geweest en high-end is oplichting. Met die instelling kom je er natuurlijk nooit.

Ik geloof – na beide stromingen ervaren te hebben – in beiden. En bedacht er een term voor:

Diversiteit in je aanbod™

🎧 Luister de podcast (nummer 70 in je favoriete podcast player).

Kleine hint: waar ik een jaar of 3 geleden nog volledig en alleen geloofde in het hebben van één high-end aanbod, ben ik hier nu (dankzij mijn nieuwe coach) op terug gekomen.

https://open.spotify.com/embed/episode/1m4Nk0p72uemmZcqKiAltA?utm_source=generator&wmode=opaque

Dit is wat hoge prijzen doen in ons brein

Puur en alleen het vragen van een hoge prijs doet ‘iets’ met iemands positionering. Het vergroot de waarde in het hoofd van de ander.

Niet altijd, maar vaak genoeg denken consumenten: “Dit is het duurste, het zal dan ook wel de beste zijn.”

Je kunt te goedkoop zijn (ja, dit kan: ik spreek uit ervaring). Dat denkt iemand: dit kost niks, het zal wel niet veel voorstellen.

Je kunt ook te duur zijn. En de prijs niet waarmaken bij je klant. Dus overpromise en underdeliver. In plaats van andersom.

Dan kun je de prijs ‘dragen’ (zoals veel business coaches het zo poëtisch noemen), een prijs kunnen dragen zegt weinig. Je moet hem waarmaken.

De waarde perceptie van een product/dienst wordt vergroot door het verhogen van de prijs.

Een super interessante case-study hierover is die van het product Olay. Klik op het plaatje om het te lezen.

High-end ondernemen: zo werkt het (en het kost jou niks om het te leren)

Er werden 3 prijzen getest, namelijk:

  • $12,99
  • $15,99
  • $18,99

De twee laagste prijzen bleken al snel niet te werken:

  1. Bij $12,99 was de massa tevreden (de supermarkt bezoeker). Maar de warenhuis bezoeker (werkende 30+ vrouwen) hadden geen interesse.
  2. Bij $15,99 vond de supermarktbezoeker het te duur. Terwijl het voor de warenhuis bezoeker nog steeds niet exclusief en premium genoeg was.

Maar toen gebeurde het er iets interessant met de hoogste prijs. Bij 18,99 bleek het product opeens wel interessant voor de warenhuis bezoeker.

Door deze (hogere) prijs groeide het vertrouwen in het product. Omdat de warenhuis bezoekers normaliter meer dan 30$ uitgaven aan huidverzorging​.

Bron: medium.com


“Here’s the thing: dat een hoge prijs de waardeperceptie bij een consument vergroot betekent NIET dat het product per se beter is. De marketing eromheen is beter. Dit zegt niets over de inhoud.

Ik kocht vlak voor mijn verhuizing naar Thorn (check de highlight op Instagram) nog een online training van nog geen 600 en een andere van zelfs 15 euro.

Ik heb ook een programma gekocht bij iemand die 1 ton per maand verdient. Maar ik zat ook in een programma van een angel-investor.

Het intrigeert en inspireert mij om naar mensen te kijken (en van hen te leren) die het doen.

Om zo mijn eigen overtuigingen rondom geld (verdienen) te veranderen.

Ik weet dat prijs dus lang niet alles zegt! Ik leer soms net zoveel van een goedkoper programma.

En ben er nét zo enthousiast over als het 15K certificatie programma dat ik heb gevolgd.

Sterker nog: in de cursus van 600 euro heb ik over een bepaald onderwerp meer geleerd dan in een business coaching programma van 6000 dat ik volgde.

Zo kan het dus ook. Staar jezelf dus niet blind op die hoge prijzen (en denken dat dit het beste is).

Train jezelf om – al is het maar 1% – ergens de waarde uit te halen. Wat kan die 1% je opleveren?

Oké. Je weet nu dat een hoge prijs vragen lang niet altijd ergens op is gegrond.

Het is vaak een marketing tactiek die wordt toegepast om jezelf zo bovenaan de markt te vestigen, omdat het brein (vaak) aanneemt dat de duurste de betere variant is.

Maar weet dit: als iedereen dit gelooft en gaat toepassen…

En iedereen gaat steeds duurdere prijzen vragen. High-level achter zijn/haar titel zetten.

Waar stopt het dan?

Wat er altijd nodig is om een hoge(re) prijs te vragen is marktwerking. En marktwerking bepaalt je marktwaarde.

Vraag vs. aanbod kan een prijs doen dalen. En stijgen.

Hiervoor zijn twee zaken belangrijk:

  1. Je moet streven naar de beste willen zijn én…
  2. Je moet het anders doen

Want ook hier: focus je op puur en alleen de beste willen zijn dan loop je een race zonder finish.

Morgen is namelijk iemand anders weer beter. A-merken zijn groot geworden (en worden gezien als de beste) doordat zij massa’s marketingbudget hebben.

Nu de consument kritischer wordt…

En meer keuzes ervaart…

Wordt het dus belangrijk om onze focus te verplaatsen. Niet per se groots en massaal. Het mag persoonlijker en anders. Zie het quadrant hieronder wat ik maakte.

Let op: ik zeg dus nergens dat je jezelf niet moet verbeteren. Juist wel. Maar als dit je enige beoordelingscriteria is dan kies je een uitputtende strategie.

Online marketing bureau, positionering, personal branding expert

Zoek je een goed online marketingbureau

“Uit recent onderzoek van How To Fascinate® – waarvan ik de enige gecertificeerde adviseur ben in de Benelux sinds 2017 – is gebleken dat we ons veilig voelen als we focussen op beter worden (73%). Slechts 27% kiest ervoor om anders te zijn.

Better feels safe (73%) while doing it different (27%) feels scary.

— Studies How To fascinate®

Op iedere hoek staan 100 concurrenten en copycats.

Dus om te winnen? En jezelf als boegbeeld in je branche™ te vestigen? Zul je het ‘anders’ moeten doen dan de rest.

Nogmaals: ik ben liever te duur dan te goedkoop. Maar ik geloof erin dat het – in the end – doeltreffender en duurzamer is als je je eigen koers vaart. Niet blind vaart op wat bepaalde goeroe’s zeggen.

Simpelweg high-end, high-level of high-value achter je naam en titel zetten doesn’t do the trick (anymore).

Wat je nu ook ziet is dat ze wedstrijdje “wie is de duurste” aan het doen zijn. Dat is hun idee van de concurrentie voorblijven. Bijzonder fenomeen vind ik het.

Door maar de duurste te willen zijn creëer je geen toegevoegde waarde voor de klant. Je hebt geen winnend concurrentievoordeel op inmiddels ál die andere high-end en premium businesscoaches.

En die Vogue-achtige foto’s (witte blouse, designerstoel) gaat het ook niet voor je doen.

Is een high-end businessmodel wel écht zo simpel?

Waar ik mij ook over verwonder (laten we het maar zo noemen), is het feit dat een high-end businessmodel als makkelijk en simpel wordt weggezet.

Which is not.

Want je levensstijl groeit met je mee. En dus ook de kosten. Sommigen hebben exorbitante kosten. En hate to say it: maar je zit in een gouden kooi.

Een meestal ( ik heb zo mijn bronnen) worden de klanten van de coach weer klant bij elkaar. Dus ja: hun omzet gaat wellicht wat omhoog, maar ze geven het ook weer uit bij elkaar. Een soort eigen ecosysteem dus.

Liever vergroot je je omzet en verklein je je kosten (zover als dit kan), zo neemt je netto winst toe.

Maar wat ik echt treurig vind? Is dat je gewoon ziet dat dat sommige een complete kloon worden van hun coach.

De teksten, de foto’s, de meest slappe one-liners: ik help 500K ondernemers meer verdienen in minder tijd door een simpel aanbod. Braaaaak. Ik help je bovenaan aan de markt te positioneren als #1. Braaaak. Mag het even wat meer eigen? Please!

Het essentiële wat zélfs de high-end business coaches niet beseffen

Wat dan wél? Want rellen Manon is heel makkelijk.

Weet je nog wat ik schreef of aandelen die stijgen? De marktwerking? En hoe die marktwerking beïnvloedt wordt?

Het antwoord zit hem hierin: het uitschakelen van het alternatief.

Dit is mijn ervaring en wat er écht nodig is om die high-end prijzen te kunnen vragen:

En best wel hilarisch… ik lees en hoor hem nu ook terug bij verschillende high-end business coaches 😉.

🤨 Vertel me dat je mijn posts leest zonder te vertellen dat je mijn posts leest.

En dat vind ik best jammer. Als je 30K, 40K of zelfs 100K vraagt… Kwam zoiets dan niet al véél eerder in je op?

Daarom vond ik het zo belangrijk de vergelijking te maken met de aandelenmarkt. Simpele basislessen die je zou móeten hanteren als ondernemer. En al zeker als high-end business coach.

Als jij een POWERFUL POSITIE pakt in de markt dan betekent dit dat jij iets kunt, doet, weet of levert wat “de rest” niet kan, doet, weet of levert.

Concurrenten zakken in de vergetelheid en jij groeit qua bekendheid.

Het recht van de sterksten. Als in de natuur,
als in business.

Maar de sterkste word je níet met mooie plaatjes en praatjes.

Nogmaals: heb jij iets te bieden wat niet overal voor het grijpen ligt?

Dit is hét verschil tussen een high-end business (kunstmatige marktwerking) en een high-demand business (natuurlijke marktwerking)

Hoe minder vergelijkingsmateriaal er is, hoe meer je prijzen (kunnen) stijgen. Vraag en eenbod komen in disbalans doordat er een geen passend alternatief is voor je klant.

Ik gun jou ook echt die hoge prijzen. Ik gun je ook echt die high-end klanten.

Maar er is geen ‘shortcut’ of coach die dit voor jou kan doen. Ze kunnen je hoogstens helpen met je mindset, sales skills en het verbeteren van je copy.

Alhoewel dit natuurlijk wel mee helpt!

Wat je nu ziet is dat dergelijke coaches zélf juist vergelijkbaar zijn. Maar dan wel schrijven over onvergelijkbaar zijn #deironie.

Binnen deze bubbels is een golf ontstaan waardoor er meer van hetzelfde komt.

Als iets onbeperkt verkrijgbaar is, verliest het aantrekkingskracht.

Ze hebben allemaal dezelfde soort foto’s, teksten en boodschap. En ze hebben geen bijzondere expertise. Omdat ze bij elkaar in de leer gaan.

Dit is de sleutel voor een high-end positionering:

Als jij iets in huis hebt wat:

  • onmiskenbaar…
  • ongeëvenaard…
  • en onvergelijkbaar is…

Hoe schaarser jij en je kenniskapitaal (expertise, skills, specialisatie en deskundigheid ís) dus bent, hoe hoger de prijzen zullen/mogen worden. (nogmaals: de vraag moet stijgen t.o.v. het aanbod).

Als de vraag er niet is, houdt het al snel op.

Dit is een economische wet. Een prijs wil omhoog als er krapte en schaarste ontstaat. Natuurlijk werken mooie events, sterke copy en catchy foto’s mee, maar alléén als er iets aan ten grondslag ligt: wat je bij mij krijgt, ervaart of leert is ongekend. En krijg je bij niemand anders. Focus je op een high-demand positionering.

https://open.spotify.com/embed/episode/3mRDMtdFA5OXHW44EZ0MrK?utm_source=generator&wmode=opaque

Ik zie het online doorschieten.

Voorheen dacht ik dat ik slim was door mijn prijzen lager te maken dan mijn concurrenten.

Want dan kreeg ik alle klanten.

Die kreeg ik ook. Maar ik kreeg het steeds drukker en liep volledig leeg. Deze klanten kozen mij op basis van mijn goedkope prijs. Niet op basis van mijn prestaties en competenties.

Wat ik nú zie is dat er ‘stress’ rondom prijzen ontstaat omdat ondernemers de druk voelen steeds duurder te moeten worden. Dit wordt geprikkeld door de high-end stroming. En ergens is dit goed, maar dus ook weer niet.

Je gaat nooit winnen als je (hoge high-end) prijs je enige troefkaart is. NOOIT!

Daarom wil ik dat iedere ondernemer dit leest. En ik ben maar een klein visje, vergeleken met bepaalde grote namen ‘out there’. Maar damn it, al lezen maar 10 mensen dit…

Weet je nog wat ik schreef over ‘Diversiteit In Je Aanbod™?

Je kunt dus zeker een high-end dienst hebben. Of product. Maar, zeker als jij de dienst levert, wil je niet dat je hele bedrijf steunt en leunt op jou.

Dit is geen slim businessmodel! En daar hoef je geen whizzkid voor te zijn dat te begrijpen…

Daarom wil je meerdere verdienmodellen en inkomstenstromen. En dit is dus precies waarom ik niet achter de opvatting sta: een high-end bedrijf geeft je vrijheid. Juist niet. Het maakt je kwetsbaar.

🎧 Je kunt ook de podcast (nummer 83 in je favoriete podcast player) aanzetten en luister naar mijn visie.

https://open.spotify.com/embed/episode/5hrBYCAszBXPfk1NST4tW4?utm_source=generator&wmode=opaque

Wat veel mensen niet weten is dat ‘high-end’ in eerste instantie niets te maken heeft met je positionering.

Een positionering ontstaat in het hoofd van de klant door:

  • je acties
  • je gedrag
  • je kennis
  • je resultaten
  • je persoonlijkheid

Als jij goed werkt levert gaan mensen je vanzelf zien als de nummer 1 in je markt.

Dit is een natuurwet die je niet met trucjes kunt afdwingen.

Een broodjeszaak kan een high-end service hebben. Ze bezorgen bijvoorbeeld vers gebakken broodjes, met luxe beleg, bij jou thuis.

Ze smeren de broodjes zelfs nog voor je. Schenken een overheerlijk fruitsapje in van fruit uit hun bio pluktuin. 😉

Iedere winkel, merk, dienstverlener kan dus een high-end (of hoogwaardig) product/dienst leveren.

Voel je het verschil?

High-end dienst = het beste aanbod voor de beste klant voor de beste prijs. Zodat jij je beste leven kunt leiden door met mensen te werken die jou waarderen en je kennis ten volste benutten. Zodat ook zij hun beste leven gaan leven. That’s it. Dát is de definitie van high-end ondernemen.

Als je het mij vraagt.

Manon, raad jij een high-end dienst aan?

Ja. Een high-end aanbod, dienst of product raad ik iedereen aan. Mits je het als een onderdeel opneemt binnen ín je verdienmodellen en het niet ziet als hét businessmodel.

Dit maakt je kwetsbaar.

Last but not least: een kleine rant.

Ik zit nu in een programma van een Australische top-ondernemer. Meerdere filialen. Meerdere awards gewonnen. Angel-investor. Zelfs hij vraagt nog geen 50K. Terwijl ik hem een stuk hoger heb zitten dan de gemiddelde business coach in Nederland.

“Wat lullig om te zeggen!”

Misschien wel, maar dit is mijn ervaring.

Ik snap de high-end hype daarom niet zo goed in NL. Het raakt een beetje van de kook.

En het roepen van: “als je bovenin de markt wil blijven, zul je moed moeten tonen en je prijzen weer verhogen!”

Come on Carla! Are you f*ck*ng kidding me?

De prijs moet in verhouding staan met dat wat het oplevert. En dit staat los van TIJD.

Ik betaal liever veel geld voor één uur met Elon Musk, dan voor een heel jaar met een random coach die uit het fokprogramma van een andere coach komt.

En je kunt me nu haten om wat ik zeg, maar dit is hoe ik het zie. Jij mag er op jouw manier naar kijken. Doe er je voordeel mee. Ook als je high-end business coach bent. Sommige hebben m’n halve blog al “gebietst”.

Conclusie en samenvatting

Het is maar net wat de gek ervoor geeft

Tot slot. Het aloude principe “het is maar net wat de gek ervoor geeft” gaat boven alles.

Ook over dat wat ik nu roep.

Er zijn mensen die duizenden euro’s uitgeven aan een designer tas. Terwijl de ander denkt: “die is gek, daar kan ik van op reis.” Waarbij de ander op zijn/haar beurt weer denkt: “doe mij die tas maar.”

Zoveel mensen. Zoveel wensen.

Het is maar net wat er voor jou ertoe doet. En of de prijs het wat jóu waard is om dit te krijgen of te ervaren.

Ik hoop dat ik in je dit artikel de voor en nadelen heb geleerd over high-end ondernemen.

Ik wil je graag een compleet beeld geven. Want alhoewel een high-dienst verkopen dus veel geld kan opleveren, brengt het vaak ook hoge kosten met zich mee (al zeggen ze dit online niet). Het imago en leven wat je online verkoopt kost ook veel geld.

En eigenlijk kom je zo alsnog in de rat-race of zelfs een gouden kooi terecht.

Ik heb gedeeld waarom ik high-end op bepaalde gebieden een goede ontwikkeling vind, maar dat ik het ook vaak mis zie gaan.

Het is geen kwestie van hup je prijs X 10, high-level, queen of premium achter je titel zetten en een fotoshoot met witte blouse op een designerstoel laten doen.

Er is meer en iets anders voor nodig. Dat heb ik hoop ik uitgebreid uitgelegd. Als je daaraan werkt en zoekt wat jij – ten opzichte van ál die anderen anders doet, dán zul je ervaren dat de markt zich beweegt. In jóuw voordeel.

Van high-end business naar high-demand business™

Je weet nu wat daar voor nodig is.

Hoe beter de resultaten, hoe meer jouw naam op een positieve manier overal rond gonst, hoe meer vraag er ontstaat en hoe hoger je prijzen mogen.

Je doet mij een groot plezier als je dit deelt. En als je zelf een business coach of een conculega van mij bent?

Ik zou het enorm waarderen als je niet kopieert. Je mag mijn artikel en of inzichten gerust delen, mits je mijn naam en niet die van jezelf gebruikt. Deal?

Vragen naar aanleiding van dit artikel? Reageer gerust. Of volg mij op Instagram of Linkedin.