Stap voor stap positioneren: zo ga je gewapend met een sterke positioneringsstrategie je concurrent voor altijd achter je laten (in 3 slimme stappen).
Een positioneringsstrategie zorgt dat de juiste doelgroep niet om jouw bedrijf en aanbod heen kan. Met andere woorden: met een sterke positionering word jij onvermijdbaar en de enige logische keus.
Positioneren betekenis: In dit artikel ontdek je hoe je jezelf positioneert in een overvolle markt in 3 duidelijke stappen. De betekenis van positioneren is simpel gezegd het keuzeproces versnellen en versimpelen van de doelgroep. Hoe meer alternatieven en (keuze)opties jouw doelgroep ziet hoe moeilijk het is om een keuze te maken. En ik hoef je niet uit te leggen wat dit voor een bedrijf betekent.

Want je aanbod kan briljant zijn. Je skills uitzonderlijk. Maar zonder een scherpe positioneringsstrategie blijf je alsnog kabbelen. Terwijl jij wil groeien als ondernemer en met je bedrijf.
En vooral het ADD TO CART effect wil vergroten: meer (spaar-ze-allemaal) klanten, meer omzet en meer vrije tijd.
Dit bereik je met een scherpe positioneringsstrategie.
In dit artikel leer je hoe je dat doet in 3 stappen.
Elke dag komen er nieuwe ondernemers bij die (bijna) hetzelfde doen als jij.
De klant heeft steeds minder tijd en steeds meer keus. En dan heb ik het nog niet eens over AI. Je wordt niet gekozen omdat je goed bent. Je wordt gekozen omdat je duidelijk bent. Én ergens afwijkt van de rest (en daardóór) in het oog springt van je doelgroep.
Wat is een positioneringsstrategie?
En waarom een positioneringsstrategie onmisbaar is. Zeker nu.
Klanten zijn kots moe.
Moe van het kiezen. Moe van de 13-in-een-dozijn aanbieders. Moe van de Instagram accounts die je van alles beloven en je een worst voor houden.
Moe van de tsunami aan business coaches in beige pakken die je financiële vrijheid beloven vanaf Bali of Dubai. Moe van AI gegenereerde foto’s en standaard AI taal.
Wat klanten zoeken:
is echtheid, duidelijkheid én herkenbaarheid
- Echtheid = ik kan dit bedrijf vertrouwen. Ze doen zichzelf niet anders voor en verkopen geen gouden bergen.
- Duidelijkheid = rechttoe rechtaan. Ik weet wat ik aan ze heb en wat ik kan verwachten.
- Herkenbaarheid = dit is iemand die mij echt begrijpt. Klanten kopen altijd een geambieerde identiteit.
Het “this is it” gevoel. Dat is wat je klant zoekt.
Daarom is de betekenis en het doel van positioneren begrijpen zo nodig! Maar ook gewoon de basis snappen van een sterk bedrijf (zie de video).
Want hoe harder en luider sommige ondernemers roepen, hoe meer het juist aankomt op:
- Het beter luisteren naar je klant
- Het beter verwoorden van diens daadwerkelijke behoeftes
- Het beter vertalen naar passende producten/diensten
En juist omdat het gros van de ondernemers en business coaches hier geen kaas van heeft gegeten (ze komen niet verder dan een vragenformulier en tips als je moet ‘show-uppen’ en ‘dansen met je klant’) kun je hier zoveel meer uithalen.
👀 Dit blog vertelt je exáct hoe je klantonderzoek aanpakt
Waarom is positioneren belangrijk?
De grootste fout van ondernemers:
Is dat hun focus ligt op hun product/dienst. Vervolgens proberen ze behoefte te creëren. Draai het om: leg je focus op de behoefte van je klant. En speel daar vervolgens op. Op een vernieuwende manier uiteraard. Dit is wat ik keer op keer doe.
Waar een positioneringsstrategie écht om draait:
Niet per se over onvergelijkbaar zijn (iets wat ik jaren geleden zélf verkondigde). Want in 5 jaar tijd verandert er veel. Heel veel. Zeker online. Het draait nu onvermijdbaar zijn. Pole position pakken.
Het interesseert jouw klant namelijk niet dat je een ‘special snowflake’ bent. Of dat je product/dienst onvergelijkbaar is.
❤️🔥 Een klant moet denken: “dit is precies wat ik zocht!” Waardoor ze gewoon niet om je heen kunnen. Of je nu 2 of 20 concurrenten hebt. Who cares! Ik heb genoeg concurrenten. En copycats. Toch weet ik mij te onderscheiden.
Ben ik vergelijkbaar? Ja hoor! Het zou niet goed zijn als ik niet te vergelijken was!

De 3 stappen van een slimme positioneringsstrategie
1. Weet exact waar, wanneer en hoe jij waarde toevoegt om jezelf te onderscheiden
Het is niet erg om concurrenten te hebben. Wat erg is dat je niet weet te pinpointen waarin, waarmee of met wat jij precies uitblinkt. Waar zitten de verschillen t.o.v. hen?
Hoe simpel dit nu ook klinkt, hoe moeilijk het in de praktijk is om hierop scherp te stellen. Toch zit daar de winst. In dit blog ga ik dieper in op de betekenis van positioneren. Ik zie een goede positioneringsstrategie als een locomotief.
Je kunt tig treinstellen (ideeën, content, producten enzovoorts) op het spoor hebben staan. Zonder locomotief staat alles stil.
Daarom is het ook “logisch” dat veel klanten (zelfs als ze al met business coaches of marketing bureau’s hebben samengewerkt) niet vooruitkomen.
Ze leren van alles. Bouwen de meest ingenieuze funnels en systemen. Leren show-uppen. Staan in leuke pakjes op de foto.
Maat dat wat zij leren van de coach? Leren andere klanten ook. Exact hetzelfde riedeltje. En ik hoef je niet uit te leggen wat dát betekent.
Het goede nieuws is dat er altijd verschillen t.o.v. concurrenten zijn! We hebben alleen soms zó de focus op wat “de rest” doet dat we het belangrijkste vergeten:
DE KLANT (waar staan zij voor), maar ook je eigen geluid en mening (waar sta jij voor).
- Wie is hij of zij precies?
- Waar lopen ze specifiek tegenaan?
- Wanneer exact gaan ze over tot een aankoop?
Hoe onderscheid je jezelf van concurrenten
Hoe beter jíj daar woorden aan kunt geven, hoe meer jij stijgt in het bewustzijn van je klant.
Met andere woorden: je komt hoger in de voedselketen te staan en gaat dus meer klanten en omzet genereren.
Je hoeft niet alles te kunnen. Maar wát je doet, moet niet te negeren zijn.
Dit betekent dat je weet (en weet te benoemen):
- Voor wie je er wél bent (en wie niet)
- Welk jeukend probleem jij nu echt oplost (het is nooit het probleem dat je denkt)
- Waarom jouw aanpak anders werkt (en dat ook ronduit schaamteloos benadrukt)
🧠 Je positionering is geen slogan of shoot. Het is een filter. Een lens.
2. Elimineren om te excelleren
De meest succesvolle ondernemers? Die doen uitzonderlijk weinig. Maar dat wat ze doen, doen ze uitzonderlijk goed.
Manon Toma
Het verschil zit ’m niet in méér. Het verschil zit hem juist in minder.
Zodat jouw ideale klant niet hoeft te twijfelen. Ik ben groot fan van James Clear (productiviteit).
Hij heeft het over dat simpelweg vaker “NEE” zeggen je productiever maakt. En het werkt voor je positioneringsstrategie ook fantastisch. Hoe meer je immers doet of wil zijn, hoe meer concurrentie je hebt.
Logisch.
“Jouw klant wil niet iemand die iets weet van alles. Ze willen iemand die alles weet van iets.”
Durf te stoppen. Durf te versmallen. Durf te zeggen: dit is wat ik doe, en alles daarbuiten is niet mijn speelveld.
Een belangrijk aspect in je positioneringsstrategie:
Durf op te offeren!!
😳 Wat gun jij je concurrenten? Ik heb zo vaak dat mensen vragen: “help je me ook met dit? En met dat? Of dat ze heel erg een marketingshow willen optuigen met verkleedpartijtjes a la Taylor Swift.”
Dat is prima! Maar daarvoor moet je gewoon NIET bij mij zijn. Dat erkennen bij jezelf is ook een belangrijke factor in je positioneringsstrategie.
Meestal stuur ik ze dan door naar een business coach: die zijn algemener en breder opgeleid. Het zijn de bekende en grote namen. Die allemaal stuk voor stuk een geweldige show maken van hun presènce. Nogmaals: prima, maar niet waar ik je mee help. Ik ben heel duidelijk: je komt bij mij voor inhoud, niet voor beleving.
Maar ik weet dat als ze dáár zijn geweest mijn expertise daarna veel beter tot z’n recht komt.
En er zijn ook aanbieders die mijn gratis materiaal gebruiken in hun betaalde programma’s. Ook daar maak ik me niet (meer) druk om.
Ik weet dat ze mijn schrijfwijze kunnen kopiëren, maar niet mijn achterliggende denkwijze.
Dat is niet zwak. Dat is sterk in je positioneringsstrategie.
3. Dat iets catchy klinkt, betekent niet dat het cash oplevert
Je hebt 3 seconden. Max.
Als iemand op je website komt, je LinkedIn opent of een post leest… moet meteen duidelijk zijn:
- Voor wie je er bent
- Wat je doet, levert of kunt
- Hoe jouw product/dienst het leven van je klant beter maakt
We kunnen er allemaal heel fancy en sjiekie sjiekie over doen, maar zo ga je jezelf onderscheiden van de concurrent met je positioneringsstrategie.
Het feit dat sommige mensen zo gefocust zijn op wat een concurrent doet zegt al genoeg: je hebt nog niet scherp waar jouw “afwijking” zit of hoe je die neerzet. En wat jou opvallend maakt t.o.v. anderen.

Wil je dat mensen kijken, klikken of kopen?
Zorg dat je positioneringsstrategie:
- Relevant is (sluit aan bij urgentie of verlangen)
- Raakvlak creëert (linksom of rechtsom moet er íets zijn waarmee je verbondenheid creëert)
- Tastbaar is (je klant moet het zich kunnen voorstellen)
- Memorabel is (jij moet de eerste zijn die in hen opkomt)
Ik heb soms klanten die de meest wilde ideeën hebben bedacht met marketing visionairs, business coaches en branding experts. Maar als we het hebben over hun positioneringsstrategie is het wat ze altijd zeggen dit:
“Manon, help! We zijn echt een ‘category of one’. Uniek. Onvergelijkbaar. Maar niemand kan ons plaatsen.”
😢 No shit Sherlock.
En dat is ook het punt dat ik wil maken als we het hebben over positioneren. Ja creativiteit en vernieuwing zijn belangrijk. Ik ben de eerste die dit zal beamen. Maar het moet geen doel ‘an sich’ worden.
En dat is het vaak wél. Creatieve ondernemers zijn vooral aan het initiëren. Dan dit, dan dat. Ik herken dit, omdat ik ook zo ben (geweest). Ze hebben zo veel fantasie dat ze daarmee het doel voorbijschieten van een sterke positionering.
Chaotisch te werk gaan en zichzelf voorbij lopen.
Het beste werkt als je tussen die werelden (wat zie ik en wat ziet mijn klant) ín gaat zitten in je positioneringsstrategie. Zo schiet je niet door in die creatieve wervelstorm in je hoofd, maar blijf je ook niet hangen in dat wat de rest doet.

Vernieuwing is alleen iets waard als…
… het iets vervuld en dus verkoopt!
Met vervullen doel ik op een prangende pijn, een vurige verlangen of een onzelfzuchtige droom! Met andere woorden: je kunt initiatieven starten tot je scheel kijkt… En hoe baanbrekend en geweldig ze ook zijn…
De markt bepaalt de waarde!
Ik wil je daarom altijd adviseren – als je jezelf wil onderscheiden van de concurrent – te kijken naar daar waar het “jeukt” bij de doelgroep. Wat is dat prangende probleem??? En daar stem je vervolgens je boodschap en positionering op af. Dan schiet je conversie ook omhoog!
Henry Ford
“Als ik mensen had gevraagd wat ze wilden, hadden ze gezegd: snellere paarden.”
Dit is de standaard quote waar creatievelingen (nogmaals ik ben er ook zo een) mee gooien.
En alhoewel de auto iets heel anders is dan een paard moge één ding duidelijk zijn.
De behoefte van de klant is vervuld: meer snelheid! Dus alhoewel Ford vernieuwing heeft aangebracht, speelt hij wel degelijk in op een reeds bestaande behoefte.
Betekent dat er dan nooit een keer een ingenieus idee kan aanslaan? Tuurlijk wel. Maar dat zal eerder een uitzondering op de regel zijn.
Hoe kun je je bedrijf onderscheiden van de concurrent?
- Maak markt- en klantonderzoek een gewoonte. Hier leer je alles
- Zorg voor een killer aanbod dat niet te vermijden is. Dit is hoe je het doet.
- Schrijf een Brutale Belofte. Zo doe je dat.
Wil je dat ik jou persoonlijk help met je positioneringsstrategie?
📺 Je kunt hier mijn cursus volgen. Ik loods je stap voor stap door alle onderdelen heen.

Wil je liever begeleiding en persoonlijke feedback op je positionering? Kijk dan hier naar het membership.
