Positioneringsstrategie: hoe kun je je onderscheiden van de concurrent.

Zo ga je gewapend met een sterke positioneringsstrategie je concurrent voor altijd achter je laten (in 3 slimme stappen).

Een ‘Powerful Positionering™’ is een perfect werkend ecosysteem waar jij op je best bent én volledig tot je recht komt. Waar een enorme behoefte of vraag zit. Zodat niet alleen jij, maar ook je klant floreert.

Want je aanbod kan briljant zijn. Je skills uitzonderlijk. Maar zonder een scherpe positioneringsstrategie blijf je alsnog kabbelen. Terwijl jij wil groeien als ondernemer en met je bedrijf.

En vooral het ADD TO CART effect wil vergroten: meer (spaar-ze-allemaal) klanten, meer omzet en meer vrije tijd.

Dat effect bereik je met een scherpe positioneringsstrategie.  

In dit artikel leer je hoe je dat doet in 3 stappen.  

Elke dag komen er nieuwe ondernemers bij die (bijna) hetzelfde doen als jij.

De klant heeft steeds minder tijd en steeds meer keus. En dan heb ik het nog niet eens over AI. Je wordt niet gekozen omdat je goed bent. Je wordt gekozen omdat je duidelijk bent. Én ergens afwijkt van de rest (en daardóór) in het oog springt van je doelgroep.

En dat is precies wat ik je in dit artikel ga leren!

Waarom een positioneringsstrategie onmisbaar is

Zeker nu.

Klanten zijn kots moe.

Moe van het kiezen. Moe van de 13-in-een-dozijn aanbieders. Moe van de Instagram accounts die je van alles beloven en je een worst voor houden.

Moe van de tsunami aan business coaches in beige pakken die je financiële vrijheid beloven vanaf Bali of Dubai. Moe van AI gegenereerde foto’s en standaard AI taal.

Wat klanten zoeken:

is echtheid, duidelijkheid én herkenbaarheid
  1. Echtheid = ik kan dit bedrijf vertrouwen. Ze doen zichzelf niet anders voor en verkopen geen gouden bergen.
  2. Duidelijkheid = rechttoe rechtaan. Ik weet wat ik aan ze heb en wat ik kan verwachten.
  3. Herkenbaarheid = dit is iemand die mij echt begrijpt. Klanten kopen altijd een geambieerde identiteit.
Het “this is it” gevoel.

En hoe harder en hoe luider sommige ondernemers roepen, hoe meer het juist aankomt op:

  • Het beter luisteren naar je klant
  • Het beter verwoorden van diens daadwerkelijke behoeftes
  • Het beter vertalen naar passende producten/diensten

En juist omdat het gros van de ondernemers en business coaches hier geen kaas van heeft gegeten (ze komen niet verder dan een vragenformulier en tips als je moet ‘show-uppen’ en ‘dansen met je klant’) kun je hier zoveel meer uithalen.

De grootste fout van ondernemers

Is dat hun focus ligt op hun product/dienst. Vervolgens proberen ze behoefte te creëren. Draai het om: leg je focus op de behoefte van je klant. En speel daar vervolgens op. Op een vernieuwende manier uiteraard. Dit is wat ik keer op keer doe.

Dat is waar een positioneringsstrategie écht om draait

Niet per se over onvergelijkbaar zijn (iets wat ik jaren geleden zélf verkondigde). Want in 5 jaar tijd verandert er veel. Heel veel. Zeker online. Het draait nu onvermijdbaar zijn. Pole position pakken.

Het interesseert jouw klant namelijk niet dat je een ‘special snowflake’ bent. Of dat je product/dienst onvergelijkbaar is.

❤️‍🔥 Een klant moet denken: “dit is precies wat ik zocht!” Waardoor ze gewoon niet om je heen kunnen. Of je nu 2 of 20 concurrenten hebt. Who cares! Ik heb genoeg concurrenten. En copycats. Toch weet ik mij te onderscheiden.

Ben ik vergelijkbaar? Ja hoor! Het zou niet goed zijn als ik niet te vergelijken was!

Positioneringsstrategie: onderscheiden concurrent

De 3 stappen van een slimme positioneringsstrategie

1. Weet exact waar, wanneer en hoe jij waarde toevoegt om jezelf te onderscheiden

Het is niet erg om concurrenten te hebben. Wat erg is dat je niet weet te pinpointen waarin, waarmee of met wat jij precies uitblinkt. Waar zitten de verschillen t.o.v. hen?

Hoe simpel dit nu ook klinkt, hoe moeilijk het in de praktijk is om hierop scherp te stellen. Toch zit daar de winst. In dit blog ga ik dieper in op de betekenis van positioneren. Ik zie een goede positioneringsstrategie als een locomotief.

Je kunt tig treinstellen (ideeën, content, producten enzovoorts) op het spoor hebben staan. Zonder locomotief staat alles stil.

Daarom is het ook “logisch” dat veel klanten (zelfs als ze al met business coaches of marketing bureau’s hebben samengewerkt) niet vooruitkomen.

Ze leren van alles. Bouwen de meest ingenieuze funnels en systemen. Leren show-uppen. Staan in leuke pakjes op de foto.

Maat dat wat zij leren van de coach? Leren andere klanten ook. Exact hetzelfde riedeltje. En ik hoef je niet uit te leggen wat dát betekent.

Het goede nieuws is dat er altijd verschillen t.o.v. concurrenten zijn! We hebben alleen soms zó de focus op wat “de rest” doet dat we het belangrijkste vergeten:

DE KLANT (waar staan zij voor), maar ook je eigen geluid en mening (waar sta jij voor).

  • Wie is hij of zij precies?
  • Waar lopen ze specifiek tegenaan?
  • Wanneer exact gaan ze over tot een aankoop?

Hoe beter jíj daar woorden aan kunt geven, hoe meer jij stijgt in het bewustzijn van je klant.

Met andere woorden: je komt hoger in de voedselketen te staan en gaat dus meer klanten en omzet genereren.

Je hoeft niet alles te kunnen. Maar wát je doet, moet niet te negeren zijn. Wil jij je onderscheiden van de concurrent? Knoop dan dit in je oren m.b.t. je positioneringsstrategie.

Dit betekent dat je weet (en weet te benoemen):

  • Voor wie je er wél bent (en wie niet)
  • Welk jeukend probleem jij nu echt oplost (het is nooit het probleem dat je denkt)
  • Waarom jouw aanpak anders werkt (en dat ook ronduit schaamteloos benadrukt)

🧠 Je positionering is geen slogan of shoot. Het is een filter. Een lens. Alles moet erdoorheen.

2. Elimineren om te excelleren

De meest succesvolle ondernemers? Die doen uitzonderlijk weinig. Maar dat wat ze doen, doen ze uitzonderlijk goed.

Manon Toma

Het verschil zit ’m niet in méér. Het verschil zit hem juist in minder.

Zodat jouw ideale klant niet hoeft te twijfelen. Ik ben groot fan van James Clear (productiviteit).

Hij heeft het over dat simpelweg vaker “NEE” zeggen je productiever maakt. Ja én het is werkt voor je positioneringsstrategie ook fantastisch. Hoe meer je immer doet of wil zijn, hoe concurrentie je hebt.

Logisch.

“Jouw klant wil niet iemand die iets weet van alles. Ze willen iemand die alles weet van iets.”

Durf te stoppen. Durf te versmallen. Durf te zeggen: dit is wat ik doe, en alles daarbuiten is niet mijn speelveld.

Durf op te offeren.

😳En het daarmee gunt aan je concurrenten! Dan ga je je onderscheiden. Ik heb zo vaak dat mensen vragen: “help je me ook met dit? En met dat? Of dat ze heel erg een marketingshow willen optuigen met verkleedpartijtjes a la Taylor Swift.”

Dat is prima! Maar daarvoor moet je gewoon NIET bij mij zijn.

Meestal stuur ik ze dan door naar een business coach: die zijn algemener en breder opgeleid. Het zijn de bekende en grote namen. Die allemaal stuk voor stuk een geweldige show maken van hun presènce. Nogmaals: prima, maar niet waar ik je mee help. Ik ben heel duidelijk: je komt bij mij voor inhoud, niet voor beleving.

Daarom zitten al die grote namen ook altijd op de eerste rij bij 😉.

Maar ik weet dat als ze dáár zijn geweest mijn expertise daarna veel beter tot z’n recht komt.

En er zijn ook aanbieders die mijn gratis materiaal gebruiken in hun betaalde programma’s. Ook daar maak ik me niet (meer) druk om.

Ik weet dat ze mijn schrijfwijze kunnen kopiëren, maar niet mijn achterliggende denkwijze.

Dat is niet zwak. Dat is sterk.

3. Dat iets catchy klinkt, betekent niet dat het cash oplevert

Je hebt 3 seconden. Max.

Als iemand op je website komt, je LinkedIn opent of een post leest… moet meteen duidelijk zijn:

  • Voor wie je er bent
  • Wat je doet, levert of kunt
  • Hoe jouw product/dienst het leven van je klant beter maakt

We kunnen er allemaal heel fancy en sjiekie sjiekie over doen, maar zo ga je jezelf onderscheiden van de concurrent.

Het feit dat sommige mensen zo gefocust zijn op wat een concurrent doet zegt al genoeg: je hebt nog niet scherp waar jouw “afwijking” zit of hoe je die neerzet. En wat jou opvallend maakt t.o.v. anderen.

Wil je dat mensen kijken, klikken of kopen?

Zorg dan dat je product/dienst:

  • Relevant is (sluit aan bij urgentie of verlangen)
  • Raakvlak creëert (linksom of rechtsom moet er íets zijn waarmee je verbondenheid creëert)
  • Tastbaar is (je klant moet het zich kunnen voorstellen)
  • Memorabel is (jij moet de eerste zijn die in hen opkomt)

Ik heb soms klanten die de meest wilde ideeën hebben bedacht met marketing visionairs, business coaches en branding experts. Maar het punt wat ze altijd benoemen is:

“Manon, help! We zijn echt een category of one. Uniek. Onvergelijkbaar. Maar niemand kan ons plaatsen.”

😢 No shit Sherlock.

En dat is ook het punt dat ik wil maken. Ja creativiteit en vernieuwing zijn belangrijk. Ik ben de eerste die dit zal beamen. Maar het moet geen doel ‘an sich’ worden.

En dat is het vaak wél. Creatieve ondernemers zijn vooral aan het initiëren. Dan dit, dan dat. Ik herken dit, omdat ik ook zo ben (geweest). Ze hebben zo veel fantasie dat ze daarmee het doel voorbijschieten. Chaotisch te werk gaan en zichzelf voorbij lopen.

Het beste werkt als je tussen die werelden (wat zie ik en wat ziet mijn klant) ín gaat zitten. Zo schiet je niet door in die creatieve wervelstorm in je hoofd, maar blijf je ook niet hangen in dat wat de rest doet.

Vernieuwing is alleen iets waard als…

… het iets vervuld en dus verkoopt!

Met vervullen doel ik op een prangende pijn, een vurige verlangen of een onzelfzuchtige droom! Met andere woorden: je kunt initiatieven starten tot je scheel kijkt… En hoe baanbrekend en geweldig ze ook zijn…

De markt bepaalt de waarde!

Ik wil je daarom altijd adviseren – als je jezelf wil onderscheiden van de concurrent – te kijken naar daar waar het “jeukt” bij de doelgroep. Wat is dat prangende probleem??? En daar stem je vervolgens je boodschap en positionering op af. Dan schiet je conversie ook omhoog!


“Als ik mensen had gevraagd wat ze wilden, hadden ze gezegd: snellere paarden.”

Henry Ford

Dit is de standaard quote waar creatievelingen (nogmaals ik ben er ook zo een) mee gooien.

En alhoewel de auto iets heel anders is dan een paard moge één ding duidelijk zijn.

De behoefte van de klant is vervuld: meer snelheid! Dus alhoewel Ford vernieuwing heeft aangebracht, speelt hij wel degelijk in op een reeds bestaande behoefte.

Betekent dat er dan nooit een keer een ingenieus idee kan aanslaan? Tuurlijk wel. Maar dat zal eerder een uitzondering op de regel zijn.

Hoe kun je je bedrijf onderscheiden van de concurrent?

  1. Maak markt- en klantonderzoek een gewoonte. Hier leer je alles
  2. Zorg voor een killer aanbod dat niet te vermijden is. Dit is hoe je het doet.
  3. Schrijf een Brutale Belofte. Zo doe je dat.

Wil je dat ik jou persoonlijke help met je positioneringsstrategie?

Boek dan een losse 1:1 sessie of meld je aan voor de membership.

Jouw positionering en propositie vormt dé reden waarom klanten – in een zee van concurrenten – voor jou moeten kiezen. Of heel plat gezegd: wat maakt nu precies dat de klant geld aan jou uitgeeft? En niet aan al die anderen?

Wat is de exacte reden daar achter? Online voeren we oorlog. De oorlog om oogballen. je positionering zorgt dat die hele oorlog aan je voorbij gaat. Je gaat niet op in de massa, maar staat er ver buiten. Lees hier meer.

Onderscheiden betekent niet dat je per se super origineel of onvergelijkbaar moet zijn. Dat is wat vaak gedacht wordt. Het punt is dat klanten wíllen vergelijken. Als je onderscheidend bent betekent dat jouw klant je niet kan negeren, omdat wat je zegt, doet of biedt zó raak is. …dat ze denken: “Dít heb ik nodig. En niet die ander.”

Het gaat niet om schreeuwen. Fancy fotoshoots. Het draait bij het onderscheiden allemaal om echtheid, duidelijkheid én herkenbaarheid. Onderscheiden doe je ook door zaken bewust op te offeren aan je concurrenten.

Wat is een positioneringsstrategie? Een positioneringsstrategie is geen ‘verhaaltje over jezelf’. Het heeft ook niks te maken met jezelf te bestempelen tot de beste, de #1, premium of onvergelijkbaar. Dit is juist een teken dat je positioneringsstrategie rammelt.

Het voelt toch altijd een beetje “sneu” als je jezelf expert moet noemen. Als je je vak verstaat dan word je vanzelf wel als een expert gezien. betekent niet dat je niet mag sturen op de #1 worden he? Maar het over jezelf roepen is gewoon cringe.

Een slimme positioneringsstrategie geeft een messcherp antwoord op de vraag waarom een klant voor jou moet kiezen. En niet voor de rest. Zo ga je van onvergelijkbaar (boeit een klant niet) naar onvermijdbaar (klanten kunnen niet om jou heen).

Hoe word je succesvol als ondernemer? Zo’n grote vraag. Maar het moge duidelijk zijn dat ik geloof dat een doordachte strategie leidend is. Die strategie trek je door naar je bedrijf, maar ook privé. Het begint dus met jouw definitie van succes.

Wie ben je dan? Wat doe je? Wat voor werk doe je? Hoe word je succesvol begint met de vraag: definieer succes. Vervolgens – als je dat in geuren en kleuren – voor je ziet (en kunt voelen) kun je de weg ernaar toe bepalen. Je strategie.