Onderscheidend vermogen: wat onderscheidt mij als online ondernemer?

Ik wist niet hoe ik mij kon onderscheiden als ondernemer

Ik verslond boeken en trainingen over onderscheidend vermogen, maar al die kennis bleef lekker veilig in mijn ‘rugzak’. Ik deed er niks mee.

Even terug naar mijn tijd als grafisch ontwerper en de opkomst van de gratis ontwerptools…

Dit is echt jaren geleden (zo’n 15 jaar). Inmiddels ben ik geen ontwerper meer, maar ik ben wel zo begonnen. Toen deze gratis ontwerptools net opkwamen was ik boos, alsof grafisch ontwerpers het nog niet lastig genoeg hadden. Maar ik was wel een van de zovelen. Ik wist dat ik iets moest doen aan mijn onderscheidend vermogen. Ik wilde opvallen en meer omzet.

Ik besloot iets te doen met de gratis ontwerptools. Ik zag een kans. Dit was wat ik zocht en niemand deed het nog. Ik was de eerste professionele grafisch ontwerper die besloot trainingen e.d. te gaan geven mét Canva. Ik combineerde mijn skills als professioneel ontwerper met de behoefte in de markt (zelf ontwerpen maken). Dit bleek een mega slimme zet!

Hoe simpel kan het zijn: Weet wat er speelt en speel hier op in

Drie eenvoudige stappen om jouw haakje te vinden waar klanten op happen:

  1. Pak een (groot) vel papier en teken drie grote cirkels die elkaar overlappen. Als je naar beneden scrolt zie je mijn eigen voorbeeld. Je kunt dit digitaal doen, maar ik geloof dat het daadwerkelijke schrijven, arceren en visualiseren krachtiger werkt dan een digitale mindmap maken.
  2. In iedere cirkel schrijf je de titel: feit – kans en actie. Ga nu brainstormen. Wat zijn feiten binnen jouw vakgebied? Hoe denkt jouw potentiële klant over jouw vakgebied? Wat zijn de kansen die hierdoor kunnen ontstaan? Het kan zijn dat dit nog niet bestaat en dat nog niemand (net zoals in mijn geval) hier iets mee doet. Welke acties zou je kunnen doen?
  3. Bedenk het haakje. Hoe creëer jij de (inter)actie tussen de kansen, de feiten en de vragen/problemen/wensen/doelen van jouw publiek? Hoe kun je concreet in actie komen om deze twee cirkels samen te laten smelten? Hoe kun je een brug maken tussen dat wat je klant wilt vs. dat wat je klant nodig heeft?

Kom in (inter)actie in drie stappen (mijn voorbeeld):

Dit is het startpunt geweest van wat ik nu bereikt heb. Ik had een positionering te pakken die goed uitpakte. Dit was hoe ik mijn onderscheidend vermogen uitwerkte. Het werkte in het voordeel van de klanten, maar ook zeer zeker van mijzelf.

Feiten:

  • Er komen meer en meer zzp’ ers.
  • Alles moet toegankelijker, makkelijker, goedkoper en sneller.
  • Je hebt geen grafisch/webdesigner meer nodig voor een website en huisstijl.

Kans:

  • Inspelen op de DIY ontwerp cultuur door het aanbieden van workshops in o.a. Canva.(dit is voor mij ontzettend simpel)
  • Het delen van mijn kennis waardoor ik hen help betere ontwerpen te maken en zo wek aan mijn ‘know – like – trust’ factor. Ondertussen kan ik meer leren over positionering en personal branding.
  • Iedereen maakt gebruik van de gratis programma’ s waardoor ook iedereen de mogelijkheid krijgt om veel content te maken en zichzelf te promoten, waardoor het voller en voller wordt. Ook hier: personal branding en positionering wordt belangrijker dan ook #markmywords!

Actie: 

  • Delen van direct toepasbare kennis waarmee mensen hun huidige ontwerpen naar een hoger level gaan tillen m.b.v. Canva via een besloten Facebook Groep.
  • Inmengen van positionering en personal branding in mijn diverse workshops. Feedback verzamelen zodat ik gebaseerd hierop mijn programma kan ontwikkelen.
  • Blijven delen en geven wat voor mij niet van het grootste belang is (dus niet mijn nieuwe positionering als personal branding expert), maar wat voor mijn potentiële klanten – op dit moment – als zeer belangrijk wordt ervaren.

Bovenstaande verhaal heeft gewerkt. Heel goed gewerkt!

Doordat ik mijn publiek gaf waar ze om vroegen, maar tegelijkertijd liet zien wat ze écht nodig heb ik een community opgebouwd. Dit deed ik op Facebook.

Op den duur had ik 3000 ondernemers in deze groep en was mijn conversie (mensen die klant werden echt bizar hoog). Exacte cijfers heb ik niet meer, maar ik weet wel nog dat ik niet wist wat mij overkwam. 

Het werd zelfs zoveel dat ik besloot met veel uitvoerende werkzaamheden te stoppen en mij (sinds 2017) alleen nog bezig te houden met het geven van advies en coaching. Ik wist gewoon heel goed in te spelen op de behoefte van mijn klant. Ik deed klantonderzoek en focuste mij daarop i.p.v. te blijven hangen. 

Het doen van goed en gedegen klantonderzoek is iets wat van levensbelang is in jouw bedrijf.

Vroeger nam ik dit nooit zo serieus , maar nu weet ik wel beter. Kijk hier hoe je goed klantonderzoek kunt doen voor je positionering. Als je dit goed aanpakt vind je jouw onderscheidend vermogen. Kun je jezelf sterk positioneren, winnen van de concurrentie en je naamsbekendheid opbouwen.