personal branding stappenplan

Wat is personal barnding? En waarom is het cruciaal voor jou als kennisprofessional?

Ik weet het niet hoor…Ik moet al zoveel, is jezelf positionering en werken aan je personal brand niet een béétje overdreven?

  • Ik heb geen zin om mezelf anders of beter voor te doen.
  • Ik vind het meer iets voor extraverte mensen of influencers.
  • Als ik maar mijn best doe, meer is niet belangrijk.

Vergeet álles wat je tot nu toe dacht over personal branding en positionering.

Waarom is personal branding voor belangrijker dan ooit?

Je weet dat het belangrijk is en dat je er iets mee ‘moet’ als online actieve ondernemer, maar waar begin je? Misschien denk je: “ik moet al zoveel, houdt het nooit op? Is positionering i.c.m. personal branding niet een beetje onzin?”

Laten we eerst naar de cijfers kijken voor personal branding

  • Sinds 2003 is het aantal zzp’ers verdubbeld. Volgens diverse media zijn we van 630.000 naar ruim 1.1 miljoen zzp’ers gegaan (in 2018). Met name de business coaching hoek is booming.
  • Volgens het Carnegie Institute of Science is 85% van je (financiële) succes uiteindelijk te danken aan je persoonlijkheid, hoe je communiceert en leiding geeft. Slechts 15% draait om de feitelijke kennis.
  • Ook recent onderzoek van LinkedIn Talent Solutions laat zien dat 80% van de ondervraagde bedrijven steeds meer gaat werven op soft skills en dus persoonlijkheid. Logisch gezien het feit er steeds meer mensen bijkomen die doen wat jij doet of die kunnen wat jij kunt.
  • Studies (How To Fascinate® certified advisor documentatie) hebben aangetoond dat 91% van de consumenten liever van/bij een (persoonlijk)merk kopen dat ze vertrouwen en kennen.
  • Volgens de Fascinate® database en onderzoeken blijkt óók dat een duidelijk gepositioneerd en (persoonlijk)merk in de ogen van klanten gemiddeld 400% méér waard is in de ogen van hun doelgroep dan een vergelijkbare collega (in hetzelfde vakgebied).
  • De aandachtsspanne van mensen online is gereduceerd tot minder dan 9 seconden. Hoe maak je in die beperkte tijd een blijvende indruk? Positionering i.c.m. met personal branding is een wapen dat elke ondernemer (of je nu zelfstandig bent of aan het hoofd staat van een groot bedrijf) zou moeten gebruiken.
personal branding stappenplan

Een sterk personal brand is succesvol als het de juiste klanten aantrekt en de rest afstoot.

Mensen zijn bereid meer geld te besteden én meer tijd door te brengen met iets of iemand wat hen fascineert.

Kijk maar naar jezelf. Je hebt vast bepaalde merken of mensen die je hoog hebt zitten. Tegelijkertijd zijn er ook vast merken en aanbieders waar je niets mee op hebt.

Jezelf duidelijk positioneren helpt de juiste klant de juiste beslissing te maken op het juiste moment.

Er zijn heel veel redenen om níet voor mij te kiezen. Maar er is een reden waarom je dat (hopelijk) wel doet: omdat ik de enige in de Benelux ben die positionering en personal branding kan onderbouwen met een bewezen en erkende methodiek. En daarnaast draait mijn werkwijze – in tegenstelling tot business, branding en positionerings coaches – rondom het doen van klantonderzoek.

Ik hanteer een customer- centric benadering. Versus de Youniverse benadering die je online ziet: de shows, fotoshoots en gouden bergen.

Mijn kijk is om die reden ook anders als we kijken naar personal branding. Personal branding experts zullen zeggen dat het om jou draait. Ik geloof daar niet (meer) in.

Personal branding gaat over het initiëren van een idee.

Een beweging. Een denkrichting. En dan natuurlijk een denkrichting die afwijkt van wat anderen beweren. Dit is enerzijds ontzettend makkelijk, maar ook erg moeilijk. Om de simpele reden dat mensen liever niet buiten de boot vallen. We kopiëren massaal elkaar teksten, ideeën en producten. Ontzettend zonde, vind ik.

Study from Fascinate®:

73% of the people choose to be better. Only 27% choose to be different. Why? Better feels safe, it’s based on external evaluation. The pursuit of better is like a never ending ladder. There is never a quantum leap in a world of better.

Het gaat dus niet zozeer over kijk naar mij, maar kijk naar “dit”.

De beweging die je initieert is iets waarmee jij medestanders kweekt. Aanhangers. We gaan dus van personal branding naar dat wat ik cult-branding noem.

Cult stamt af van het woord cultuur.

Een groep mensen met gelijke normen, waarden en idealen. Uiteraard kun jij daar het voor- en boegbeeld in zijn. Maar het verschil zit hem in de intentie: ben je een goeroe (kijk naar mij) of ben je een gids (ik wijs jullie de weg).

Innovatieve en moderne merken snappen dit als geen ander. Hun volgers willen ergen bij horen. Ze willen zich ergens achter scharen. Ik bedoel: kijk naar de politiek om het te zien.

Wat jij dan als boegbeeld en personal brand doet is het idee vertegenwoordigen.

De woordvoerder. Ja: jij bent de boodschapper. Maar het gaat om de boodschap. Personal branding is dus geen trucje. Of hogere wiskunde. En je hebt er écht geen cursus of coach voor nodig. Sterker nog: de coaches die personal branding teachen laten zelf zien wat het níet is.

Maar ik snap dat de lijn dun is.

En dat het misschien lastig is om het verschil te zien tussen wat ik bedoel. Als we kijken naar random influencers of business coaches op Tiktok of Instagram, dan zie je dat ze letterlijk alles delen en laten zien. Hun leven ís hun verdienmodel. Met een personal brand (die een idee initieert) ligt dat net iets anders.

Zij delen niet per se privé dingen: hun kinderen, welke supplementen ze gebruiken en hoe ze hun weekend besteden.

  • Zij zijn niet het verhaal.
  • Zij staan niet centraal.
  • De boodschap, het idee, de beweging dát is wat centraal staat.
Als we even kijken naar influencers of coaches met veel volgers, dan zie je dat ze hun levensstijl inzetten om geld te verdienen.

Om de simpele reden dat veel mensen denken: “ik wil ook zijn zoals X.” Of: “Ik wil het leven dat Y heeft.”

Denk aan de influencer die in een wolkenkrabber woont en cursussen verkoopt, zodat ook jij haar leven kunt leiden. Vaak zie je alleen dat éne waar je “jaloers” op bent. Dat zo iemand ook eenzaam is, zie je niet. Of de coach die je vanaf Bali leert om – net als hij – financieel vrij te worden (wat je in Bali als westerling natuurlijk al snel bent). Of de LinkedIn coach die trots een foto toont waar hij naast Alex Hormozi staat. Of de Instagrammer die jou leert manifesteren, want zelf is hij daardoor inmiddels miljonair. Of de business coach die 100K maanden draait en die jou leert om “lichter te ondernemen”, terwijl de waarheid natuurlijk is dat ze er bikkelhard voor gewerkt heeft.

Dit zijn psychologische trucjes die nu eenmaal werken. De waarheid verkoopt namelijk vaak niet. Erg genoeg.

1. Aspirational Bias

“Ik wil zijn zoals zij, dus koop ik wat zij verkoopt.”

Mensen spiegelen zich aan iemands levensstijl, uiterlijk of vibe, in de hoop hetzelfde resultaat te krijgen. Denk aan: influencers die luxe laten zien: je koopt de droom, niet de inhoud.

2. Signaling Theory

“Ze ziet eruit als succes, dus ze zal wel goed zijn.”

We gebruiken uiterlijke kenmerken (zoals kleding, locatie, foto’s) als signaal voor competentie of betrouwbaarheid.

Je ziet succes → dus je gelooft in iemands kunde/expertise.

Denk aan: high-end fotoshoots, dure spullen, het noemen van hoge bedragen en geweldige beloftes. Het zijn marketingsignalen, geen bewijs.

3. BIRG-effect (Basking In Reflected Glory)

“Hij staat op de foto met die geweldige ondernemer, dus hij zal óók wel succesvol en goed zijn.”

Mensen vergroten hun eigen status door zich te verbinden/te laten zien met anderen die al status hebben. Ze liften dus als het ware mee op iemands glorie en trekken zo de aandacht.

🧠 Denk aan: namedropping, foto’s met bekende personen etcetera.

Het punt dat ik hier wil maken is het verschil tussen ego-gedreven en missie-gedreven zijn.

De gevallen die ik hierboven schets die kennen we allemaal. Waarschijnlijk zie je er op dagdagelijkse basis tientallen voorbij komen. Dit zijn aanbieders die ego-gedreven zijn. Ze zijn puur en alleen gefocust op volgers, bereik, likes en omzet.

Niets mis mee! Maar het voelt vaak (zeker als je ze even langer voelt) ook leeg, hol en zielloos.

De aanbieders, merken en bedrijven die missie-gedreven zijn streven een hoger doel na. Voor het geheel. Het collectief. Zo vormen ze een ‘cult’. Die volgers, likes en omzet is dan een logisch gevolg. Het is niet het hoofddoel.

Er ontstaat een groter idee waar mensen zich aan kunnen optrekken. Niet door tegen een of andere manifestatie moeke op te kijken of op een voetstuk te plaatsen. Maar doordat iemand iets deelt waardoor ze die grootsheid in zichzelf herkennen.

How can I make this about me vs. how van I make this about thém.

Manon Toma

Ik vind Greta Thunberg een leuk voorbeeld qua personal brand

Wat je ook van haar vindt 😉. Maar ze leeft écht ergens voor. Iedereen kent haar, vandaar dat ik haar als voorbeeld gebruik.

Als je aan klimaat activisme denkt dan is Greta al snel een naam die in je opkomt. (Ook al heb je niks met het klimaat, dan nóg weet je wie het is.)

En dat is plat gezegd wat je met personal branding wil bereiken.

  • Ze deelt geen grappige verhaaltjes op LinkedIn.
  • Ze flaneert niet in mooie fotoshoots op Instagram.
  • Ze pusht geen weggevertjes in je feed.
Nee, ze extremiseert en benadrukt een idee.

Zij staat ergens voor. Ze loopt voor de troepen uit. Zij belichaamt die beweging. Natuurlijk kent iedereen haar qua gezicht. En je ziet haar ook op TV en in bladen. Maar de boodschap vloeit door haar heen.

Voel je dan het verschil? En ja: Greta is extreem. Maar we hebben soms “extremen” nodig om het collectief (of grotere groepen mensen) op andere gedachten te brengen.

Het gros van de mensen zal nooit zo gedreven worden zoals Greta. Maar het zet mensen in ieder geval aan het denken. En dat is wat jij – met jouw personal brand – ook wil bereiken.

personal branding op linkedin

En als jij jezelf klein houdt, ziet een ander zich niet groot.

manon toma

En als je wil dat klanten zich achter jou scharen? Dan is dat wat nodig is.

Knok jij voor klanten óf knokken de klanten voor jou?

Als je over (personal) branding leest dan kom je áltijd voorbeelden tegen zoals Apple, Nike of Starbucks tegen…

Lastig om je hiermee te identificeren als ondernemer! Toch? En identificeren is dús precies waar het om gaat bij positionering en (personal) branding.

  • Mensen kopen merken omdat ze zich erin herkennen.
  • Omdat een merk iets weerspiegelt wat er voor hen toe doet.
  • Een merk waarmee ze zich willen/kunnen identificeren.

Het zijn de principes, normen en idealen rondom jouw product waar mensen écht op aanhaken. Niemand koopt een Patek Philippe om de tijd te zien.

“Sterke merken ontwikkelen hun sterke kanten en benadrukken wat hen ten opzichte van anderen, anders maakt.

— Manon Toma

Met een goede positionering en sterk personal brand zorg je voor een “snelkoppeling”.

Een soort ‘shortcut’ dus.

Een kortere en snellere route die ervoor zorgt dat de juiste klanten ‘no matter what’ met jou willen werken.

Op dit punt is prijs ook niet doorslaggevend. Prijs is alleen doorslaggevend als je doet wat iedereen doet.

Een sterk personal brand doet drie dingen:

  • Laat een bepaald gedachtengoed zijn (you’re vibe attracts your tribe)
  • Koppelt dat aan een duidelijk aanbod (dit is hoe jij dit ook kunt bereiken)
  • Is persoonlijk, zonder privé te worden (dan neigt het de influencer kant op)

Wat heeft jouw positionering en personal branding te maken met de prijs die je vraagt?

“Als er veel keus is en alles bovendien op elkaar lijkt, dan kiest een klant de goedkoopste variant. Altijd.

— Manon Toma

En net als (grote) merken dit doen, doe jij dit ook. Met je hard skills, maar vooral ook je soft skills, persoonlijkheid, manier van communiceren, leiding geven en de ideeën en invalshoeken die alleen jij hebt.

Personal Branding Stappenplan:

  1. Het belangrijkste: het topic waar jij het boegbeeld van wil worden moet je ademen en leven. Je moet het voelen in je vezels. En je moet er gepassioneerd over kunnen delen/praten in je marketing, social media en events bijvoorbeeld. Ook spontaan en onvoorbereid. Dit wordt nóg krachtiger als je er ook een unieke zienswijze bij hebt. Iets wat mensen niet eerder zo hoorden.
  2. Hanteer een customer-centric (klantgerichte benadering). Mensen komen pas in beweging als ze willen. Je kunt dus l*llen als brugman, als jouw topic hen niet op een bepaalde manier prikkelt negeren ze je. Je aanbod hoeft daarbij niet op de schop. Maar wél hoe je je aanbod aanbiedt. De woorden en taal die je gebruikt dus. Dit is waarom klantonderzoek mucho importante is!
  3. Bepaal je content-clusters: dit zijn thema’s of topics die schuren aan jouw hoofdtopic. Ze brengen je hoofdtopic op smaak, maar je loodst op die manier ook mensen via andere wegen naar jouw gedachtegoed.
  4. Doe de Fascinate® test. Dit is een methodiek waar ik als eerste in de Benelux in ben opgeleid (2017). Deze test laat jou zien hoe anderen jou zien, wanneer je op je best bent! Dit geeft jou de exacte woorden die bij jou en jouw merk passen.
  5. Zorg dat je niet alleen een goed merk hebt, maar óók een sterke positioneringsstrategie voor jouw bedrijf. Hierin valt uiteraard je aanbod en/of productecosysteem, op wie je je richt, wat je belofte is. Enzovoorts. Je zou kunnen zeggen dat hoe jij je positioneert het fundament is. En met een personal brand en/of cult-branding creëer je het sentiment.
  6. Zorg dat je – vanuit je klantonderzoek – customer centric content maakt. Ik heb hier een uniek framework voor dat ik aan letterlijk honderden ondernemers en bedrijven geleerd heb. Waar het op neerkomt is dat je niet zomaar hap snap iets post. Of maar je eigen inspiratie volgt. Maar dat je heel doordacht een bepaalde opbouw volgt. Als een verhaal waar iemand in wordt gezogen. En een feest der herkenning creëert. Dat is Money Making Messaging. En het is perfect als je klaar bent met de online poppenkast en een ‘Anti-Influencer’ manier zoekt om je klanten “JA” te laten zeggen. 
  7. En last but not least: leer je boodschap (en aanbod) zo te framen dat het aansluit op het interne gesprek wat leads met zichzelf voeren. Mensen hebben genoeg keus. En worden om die reden kritischer en selectiever. Hier leer je hoe je een authentieke autoriteit wordt waar klanten keer op keer van kopen.
“Wat voor jou vanzelfsprekend is, kan voor een ander juist aansprekend werken.”

Vergeet deze niet. Vaar niet op je eigen aannames. Meestal zit je er (net) naast.

Hieronder een plaatje wat ik uit mijn studie materiaal heb gehaald. Inderdaad: het gaat om een potje zout. Zo zijn er nog tientallen producten, merken en ondernemers die dit fenomeen weten toe te passen.

In de wereld waarin wij leven is er van alles heel erg veel.

It all comes down to this:

⏰ Mensen hebben steeds mínder tijd
🤷🏻‍♀️ Mensen heen steeds méér keus

Dit betekent dat jouw ideale klant méér dan genoeg keuze heeft en zich misschien zelfs overweldigd voelt door het aanbod.

Dus als jij een van de zovelen bent hoe wordt je dan gekozen?

Precies. Zoals ik al zei: je wordt gekozen op basis van prijs. Sterken merken concurreren niet op prijs.

Ze kennen geen concurrentie, omdat ze anders (gepositioneerd) zijn. Het gaat niet zozeer om de skills, maar om de persoon die de skills komt brengen.

Online líjkt jouw (financiële) succes af te hangen van het hebben van:

  • tig online programma’s
  • een triljoen volgers
  • challenges
  • funnels
  • en de nieuws hype high-end gaan

Ik leer jou wat er écht en bovenal nodig is.

In mijn programma ‘Powerful Positioneren‘ faseer je uit wat niet meer voor je werkt. Zodat je excelleert op wat wel voor je werkt.

Ik heb de enige échte sleutel in handen om al je eerder opgedane kennis en eerdere investeringen en inspanningen te verzilveren. Samen te smelten. Rond te maken. Kloppend. Voor eens en altijd.

Voel je onoverwinnelijk, onverwoestbaar en onvermijdbaar.

Als je dít doet dan gaat al het andere (nog) makkelijker, beter of sneller voor je werken. Je hebt mijn ere-woord.

https://open.spotify.com/embed/episode/55HgAEXPZMoXuEuH8kS9my?utm_source=generator&wmode=opaque

Lees hier meer over mijn traject: ‘Powerful Positioneren

Ik hoop dat dit artikel je heeft geholpen. Laat het mij weten okè? Stuur mij gerust een bericht op Instagram of voeg mij toe op Linkedin

⭐️ Meer van mij leren?

Luister naar m’n podcast op je favoriete kanaal.