10 manieren om jouw business en personal brand te laten groeien

10 manieren om jouw business en personal brand te laten groeien als je in een (zomer) dip zit.

* Punt 5 ga ik doen! Spannend!*

Soms heb je van die periodes dat het even niet zo lekker loopt. Herken je dit? Misschien komt het door de extreme hitte deze zomer, maar ik was niet vooruit te branden. Nu gaat het weer iets beter (vandaar dit blog).

workation-en-meer-tips-om-uit-een-dip-te-komen-als-ondernemer.png

Ik had er gewoon even geen zin meer in. Mijn creativiteit leek, net als de grond, wel te zijn opgedroogd. Mijn grote valkuil is dat ik op zo’n moment last krijg van het “scroll-virus” en als een zombie door tijdlijnen heen kijk. Op zoek naar bevestiging dat ik niet goed bezig ben. Als ik dan óók nog lees hoe je als ondernemer in “de flow” komt, krijg ik helemaal een pesthumeur.

Van het woord flow alleen al stagneer ik.

Ondernemen gaat met ups & downs.

Helemaal als je alles alleen doet, zoals ik. Als je ook nog net als mij iemand bent die regelmatig piekert of zich blind staart op online succesverhalen lees dan gauw verder.

In dit artikel deel ik 10 tips die ik zelf in dit soort periodes toepas om te kunnen groeien en weer terug in de flowww te komen.

  1. Hou een grote online schoonmaak en trek de digitale deur dicht. Ik kan mij ontzettend laten afleiden door alles wat ik online lees en hoor. Dus als ik al niet vooruit te branden ben, dan remt dit mij des te meer. Ja, sommige mensen kunnen je inspireren en motiveren. Absoluut, deze blijf ik dan ook volgen. Zijn dit er echter teveel dan de-motiveert het juist. Meld je af voor nieuwsbrieven, ga eens door je Instagram account heen en demp accounts. Dit doe je door op de bolletjes van een foto te klikken. Je kunt vervolgens kiezen om zowel de feed als de stories te dempen. Kijk: het is niet dat ik andermans tijdlijnen niet leuk vind, het gaat alleen ten koste van mijn eigen fysieke tijdlijn. Bovendien: wat schiet ik ermee op om te zien dat iemand in de supermarkt staat, terwijl ik zelf ook nog boodschappen moet doen? Waardoor ik vervolgens roep dat ik “te druk” ben. En toch doe ik het vaak zat.

  2. Denk vaker: Fuck this shit. Als mensen zijn wij er goed in te kijken naar wat niet goed gaat. Mijn boek bijvoorbeeld had ik nu zo’n beetje af willen hebben. Is niet gelukt. Ik kan er voor kiezen hierin te blijven hangen, maar ik kan er ook voor kiezen mijn blik even op iets anders te richten. Lopen pushen en plukken aan iets wat er op dat moment niet is werkt averechts. Maak een lijstje van zaken die je dit jaar allemaal hebt gedaan en wat goed ging. Zo ben ik trots op mezelf dat ik in de Amsterdam Arena een presentatie heb mogen geven tijdens Affiliate Blogger Sessions. Een behoorlijke drempel voor mij, maar echt iets om trots op te zijn.

  3. Neem je financiën onder de loep. Laat mij beginnen te zeggen dat je de online sprookjesfiguren een beetje met een korreltje zout moet nemen. Ja, een ton omzet wil ik ook, maar als je hiervoor 80.000 aan kosten hebt gemaakt, dan blijft er niet heel veel over en dát lees je nergens! Iemand met 50.000 euro aan omzet kan dus meer verdienen, door lagere kosten te hebben. Berichten over omzet en geld prikkelen mij en veel anderen enorm. Mede door mijn gezondheid heb ik geleerd dat het niet zozeer gaat om je omzet in geld, maar om je omzet in tijd. Hoe wil jij je tijd besteden en welk bedrag past hier vervolgens bij? Hoe leuk is het om hier een plan voor te maken?
    - Kun je een dienst duurder maken?
    - Kun je iets geautomatiseerd gaan aanbieden?
    - Kun je een workshop geven?
    - Hoeveel moet je doen/verkopen om dat omzetdoel te behalen?
    Geld is leuk, maar wat je ermee kunt doen is nog veel leuker. Een goed boek hierover is Profit First. Hierdoor ben ik ook gaan uitbesteden. Ik had dit veel eerder moeten doen, maar ik durfde niet. Want ja: dat kost geld. Alleen heb ik nu geleerd dat het je wel iets kost, maar het ook weer geld (en tijd!) oplevert. En die tijd kun je weer gebruiken.

  4. Pimp en/of promoot oude content! Je hoeft niet steeds nieuwe content te maken, maar het kan zijn dat een bepaald blog een opfrisbeurt nodig heeft. Ook kan het waardevol zijn om bij een bepaald soort blog (een die bijvoorbeeld veel gelezen wordt) een content upgrade te geven. Dit is een specifieke weggever die jouw bezoeker n.a.v. je blog zou willen downloaden (in ruil voor een e-mailadres). Zie hiervoor ook punt 7. Derek Halpern van ‘Social Triggers’ zegt in dit artikel 20% van de tijd bezig te zijn met het maken van content en 80% met de promotie ervan. Hoe vaak is het niet dat je een blog schrijft en het vervolgens maar 1 of 2 keer promoot? Zonde!

  5. Boek een workation! Je leest en hoort er steeds meer over: op ‘werk’vakantie samen met andere ondernemers. In een andere omgeving kom je vaak tot de meest geniale ideeën en oplossingen. Als je vast zit dan kan een andere omgeving en het inzicht van anderen je een mega boost geven. Ik was hier lange tijd kritisch over. Ik zie veel workations die er ongelofelijk gezellig uitzien, maar waarvan ik de plek niet leuk vond of de groepen te groot. Ik moet er zelf niet aan denken om met 20 vrouwen samen te zitten. Yikes! Zelf ga ik van 14 tot en met 17 oktober voor het eerst op workation: The Branding Escape. Op het moment van schrijven weet ik dat er nog enkele plekjes in deze prachtige Portugese villa vrij zijn. In totaal kunnen er 6 deelnemers mee. Perfect!

  6. Luister naar een podcast! Ik kan enorm veel nieuwe energie krijgen van podcasts en/of luisterboeken. Het fijne is dat je ze gewoon kunt beluisteren tijdens het sporten, wandelen of het koken. Mijn favoriete podcasts zijn: Marketing Made Easy van Amy Porterfield - Heart, Soul & Hustle van Zach Spuckler en The Mind Your Business Podcast van James Wedmore.

  7. Maak een (nieuwe) weggever. Een goede weggever is puur lokaas voor jouw website bezoeker. En alhoewel ik de slechtste e-mailer ever ben, weet ik dat mijn e-maillijst het belangrijkste is. Verder dan een inbox kun je digitaal namelijk niet komen. Een inbox is van jou, niet van Facebook, niet van LinkedIn, van jou! Een weggever maak je in een handomdraai met Canva. Je kunt denken aan een checklist, stappenplan of een case study. Zelf heb ik een presentatie gemaakt en hier een filmpje van gemaakt, ook wel screencast genoemd. De presentatie zelf maak je in Canva, maar het kan ook in Google Slides, Powerpoint of Keynote. Vervolgens maak je er een schermopname van met Loom, maar het kan ook met Quicktime (apple).

  8. Kijk eens kritisch naar wie jij bent als merk. In een wereld waarin er veel keuze is, is het belangrijk te weten hoe en met wat jij een ander fascineert. Jouw personal brand is als een mistlamp. Tuurlijk zul je nog regelmatig verdwalen, maar dankzij dit lampje vind je je weg terug. Jouw merk moet als een filter dienen en het zal je helpen bij het maken van keuzes, hier bewust naar te (gaan) handelen waardoor je op den duur bewust benaderd wordt. Leer hier meer met de gratis online training.

  9. Zet Pinterest in. Pinterest wordt in Nederland zó zwaar onderschat. Niet normaal. De meeste ondernemers zien het als een ‘knutselkanaal’. En ja, je vindt er recepten en do-it-yourself projecten. Veel belangrijker is dat Pinterest een aanjager is voor jouw blog. Zoals ik hier schreef is Pinterest hetzelfde als Google, maar dan visueel. Het enige wat je hoeft te doen is nadat je blog klaar is, een langwerpige visual te maken in bijvoorbeeld Canva. Je plaatst dit door op Pinterest, koppelt er een link aan en voilà, extra verkeer naar je blog. Ook daarom is het slim om een weggever te maken (zie punt 7). Zodra iemand vanuit Pinterest op jouw blog landt wil je ze namelijk op je e-maillijst.

  10. Ga een week offline. Echt! Dit werkt. Een week offline was voor mij eerst ondenkbaar. Een week niets posten op Instagram? Geen boeken over ondernemen lezen? Geen Instastories kijken? Aaaaahhh! Maar geloof me: loslaten werkt echt.

Ben jij ondernemer en ervaar je wel eens een dip? Ik ben héél benieuwd naar jouw tip (meer zijn namelijk altijd welkom).

Fijne vakantie! Groetjes Manon

 Workation ondernemers

Online zichtbaar is de kunst niet. Lees dit!

3 redenen waarom online zichtbaar zijn níet je uitgangspunt zou moeten voor jouw personal brand en ondernemer.

(Ook al zegt heel Nederland van wel)

Ik ben ondernemer en ik wil online zichtbaar zijn: hoe doe ik dat?

Hóe is helemaal niet de vraag die jij je zou moeten stellen. Het wordt een doel op zich voor ondernemers: online zichtbaar worden. Maar... willen we dit niet allemaal? Precies. En daar zit het knelpunt als je wilt werken aan een personal brand. Want ons publiek maakt steeds bewustere keuzes in wie én wat zij toelaten op hun digitale tijdlijn, júist omdat iedereen online zichtbaar is…

Online zichtbaar worden is niet moeilijk: pak nu je smartphone, druk op de camera, vertel iets over jezelf en post het op YouTube, Facebook, Instagram en op je blog. Moeilijk? Nee.

 Online zichtbaar worden als ondernemer. Moet je doen. Het werkt alleen niet, lees hier waarom.

Het punt dat ik wil maken is dat we zó gefocust zijn op online zichtbaar worden, terwijl het daar niet om gaat als je wil werken aan je personal branding. Ik ben misschien de enige in Nederland die er zo over denkt... En misschien dat dit artikel een druppel is op een gloeiende plaat, maar iemand moet het zeggen. Dat komt omdat ik personal branding belangrijk vind. 

Hoe meer er online zichtbaar wordt, des te meer er ook onzichtbaar wordt.

Ik ga je een aantal inzichten geven waarvan ik hoop dat het je helpt. Online zichtbaar zijn als ondernemer is nodig, natuurlijk, maar ik zou graag willen dat je er op een andere manier naar gaat kijken. Namelijk met jou als personal brand in je achterhoofd.

In dit artikel kun je gebruiken van jumplinks om snel te navigeren.

online-zichtbaar-worden-zou-nooit-het-uitgangspunt-mogen-zijn.png

Online zichtbaar is de kunst niet

  1. Online zichtbaar is de kunst niet. Online ónzichtbaar zijn is moeilijker vandaag de dag. Met één druk op de knop plaats je een post op LinkedIn of maak je een video of instagramstory. Er is 24/7 de hele dag door van alles zichtbaar voor mij, er is echter maar weinig wat ik echt opMERK: bewust en onbewust.
    ➜ Moet je online zichtbaar zijn? Ja. Maar zorg eerst voor een specifieke strategie, stem (stem staat voor: tone of voice, mening, visie) en stijl. Als je dit scherp hebt ga je bewust keuzes maken vanuit je personal brand, hier bewust naar handelen, waardoor je op den duur bewust benaderd wordt. Dan ben je niet alleen online zichtbaar, maar weet je het scrollen te doorbreken: je wordt online opgeMERKt.

  2. Niet alleen jíj wilt online zichtbaar zijn. De rest van de wereld wil dit ook. Steeds meer mensen (a.k.a. jouw klanten) nemen daardoor bewuste beslissingen over wie en wat ze volgen. Daarom is personal branding essentieel. De tijd die je schenkt aan je digitale tijdlijn heeft namelijk een dírect effect op je fysieke tijdlijn. Een uur scrollen = een uur minder aan je eigen dromen/doelen/ideeën/plannen etcetera werken. (En ik was kampioen tijdlijn scrollen).
    ➜ Staar je dus niet blind op alle middelen. Hierdoor wordt een middel een doel. Door je te concentreren op online zichtbaar worden (wat zeer breed is) raak je overweldigd. Dat is hetzelfde als zeggen dat je op vakantie wilt. Kijk eerst naar het doel. Wat wil je bereiken? En welke middelen kunnen jou als personal brandhierin vervolgens ondersteunen?

  3. Wordt geen 'ik-ook merk'. We hebben zoveel “na-doeners”, wees een “voor-doener” of een "ik-niet merk". We worden zo blootgesteld aan wat anderen doen en daardoor is het ook te verklaren dat we bepaalde zaken overnemen. Dat is menselijk. Maar soms staren we ons zo blind op wat anderen doen dat we last kunnen krijgen van AUTO.

Wat is auto?

  • Afwijzing. Ik ben bang wat mensen van mij zullen vinden, is er nog wel plek voor mij? Persoon X en Y krijgen veel meer likes enzovoorts. Je voelt je teleurgesteld en afgewezen, maar dat doe je vooral zelf. Er zijn genoeg mensen die op jou zitten te wachten.

  • Uitdaging. Ik voel mij verlamd, ik heb het geprobeerd, online zichtbaar zijn, maar ik loop er gewoon op leeg. De uitdaging groeit je boven het hoofd en daardoor doe je niets.

  • Twijfel. Die en die persoon zegt dat dit werkt en dat ik dat moet doen. Eerlijk gezegd weet ik weet niet meer wáár te beginnen, wát te doen en wíe te geloven. Dus duik je op alles tegelijkertijd.

  • Onzekerheid. Ik doe het niet goed, het lukt toch niet, niemand zit op mij te wachten, die en die persoon is veel beter... Het kan zelfs zo erg worden dat je last krijgt van een online identiteitscrisis: niet meer weten waar je voor staat en je verliezen in allerlei middelen. Steeds weer een nieuwe online look & feel, een ander geluid en ander geluid. Verwarrend voor jou, maar ook voor jouw publiek.

Valkuil van dit alles?

"Ik ga wel even op Facebook en instagram."

Want wat doe je als je je zo voelt? Precies! Afleiding zoeken op de digitale tijdlijn! En zo wordt het steeds erger.

Ik betrap mijzelf hier vaak zat op. Ik was bijna dagelijks onzeker (nu nog maar wekelijks lol) en ik zou stinkend rijk zijn als ik geld kon verdienen met piekeren.

Zo kom ik online niet over. Dat weet ik. Ik ben o.a. opgebouwd uit een piekerstuk en een streberstuk. Die 2 botsen regelmatig. De ene zegt: "oeh, zou je dat wel doen?" De ander zegt: "hou je muil, ik ga ervoor!"😂

Ik voel mij vaak onzeker, maar ik ben er zeker van dat ik mij er niet door laat afremmen.

Omdat ik ergens voor sta en in geloof: de kracht van het individu. Alle grote merken en bedrijven zijn vaak ontstaan bij één individu. Iemand zoals jij en ik. Iemand met een droom, doel, behoefte of idee.

Het gaat niet om de skills

Ik weet 100% zeker dat het niet gaat om de skills, maar om de persoon die de skills komt brengen. En die persoon kan als hij/zij wilt zoveel betekenen en veranderen vóór anderen.

Laat jij je nog afremmen? Dan is je missie en visie (nog) niet sterk genoeg. Dan wil je het niet graag genoeg.

het is echt tijd om jouw eigen:

  • Strategie te bepalen

  • Stem (tone of voice, mening, visie) gehoor te geven

  • Stijl te kiezen

Niet omdat een goeroe het zegt of doet. Omdat jij het wilt. Ook al zegt de hele wereld dat je webinars moet geven (of wat dan ook), als het middel níet aansluit op hoe jij van nature communiceert dan komt de boodschap die je hebt niet goed uit de verf.

♥︎ Een klant uit mijn programma 'Positioneer & Presenteer Jezelf Als Merk' benoemde dit afgelopen week tijdens een 1-op-1 sessie: "Manon, ik heb het geprobeerd en ik weet dat het moet, maar het lukt mij niet om een Facebook Live goed te laten verlopen. Ik voel mij niet prettig en ik kom niet goed over."

Waarop ik zei: "Dan doe je het niet. Wie zegt je dat dit moet? Je dénkt dat het moet, omdat iedereen dit zegt. Goed dat je het probeert en het een kans geeft, maar als het niet werkt laat het dan ook los, genoeg andere manieren die wél voor je werken."

Ben je op zo'n moment online zichtbaar? Vast wel. Maar komt de boodschap aan? Nee. Word je opgeMERKT tussen al die andere mensen die ook online zichtbaar willen zijn? Nee. 

Wat doe ik dan wel?

Je weet nu dat online zichtbaar zijn niet meteen het uitgangspunt zou moeten zijn? Maar wat dan wel?

  1. Ga eerst nadenken waar je als ondernemer en persoon voor staat, voor wie je daar dan staat en met wat je daar dan staat. Eerst dit helder hebben. Pas dan gaan nadenken over hóe je dit gaat vermarkten en verspreiden. Want hoe is niet moeilijk.

  2. Kies vervolgens één kanaal/middel uit. Begin simpel en geef dan een beetje gas bij.

  3. Kies vervolgens één vorm uit die jou soepel afgaat: bloggen, video, podcasts, e-mailen enzovoorts. Gaandeweg kun je dan eens iets proberen wat buiten je comfortzone ligt en het proberen. Want als je het niet probeert, weet je ook niet of het je ligt.

Heel veel succes! Laat je mij in een reactie weten hoe jouw bovengenoemde drie stappen eruit zien?

Meer hulp nodig?

Download mijn eigen super simpele script om een opMERKelijke brandbelofte teschrijven waarmee jij op de radar komt én blijft!

 Online zichtbaar worden is iets wat veel ondernemers nastreven. Je leest en hoort overal" werk aan je online zichtbaarheid!" In dit blog leg ik je uit waarom dit níet je uitgangspunt zou moeten zijn als ondernemer.

10 eye-openers: van passieploeteraar naar personal brand!

Wil jij als ondernemer je passie volgen? Doe het niet!

Iedere dag enthousiast wakker worden en staan te popelen om te beginnen aan de dag willen wij allemaal. Geen twijfel over mogelijk. Wat sommige business coaches je graag leren is: “Volg je passie, ga in je kracht staan!" Een mooie spreuk voor op een tegeltje in het toilet, maar ik denk, nee ik weet uit eigen ervaring dat er meer nodig is dan dat.

Ik was de grootste 'passie ploeteraar' die je je kunt voorstellen.

10-online-ondernemen-tips-(volg-níet-je-passie).png

In dit blog vertel ik je waarom mijn passie mij bijna de kop kostte en deel ik je mijn persoonlijk tips die mij uit de passie-val hebben gesleurd.

Blog Navigatie:

Waarom het volgen van je passie niet werkt

Ik ben nu 5 jaar ondernemer, waarvan 3 jaar ploeterend. Je mag het geen ondernemen noemen. Ik werkte me kapot, maakte veel uren en kreeg er weinig voor terug. Steevast kreeg ik ook te horen vanuit mijn omgeving: “Ja, maar Manon, je volgt wél je passie! Wees blij!”

Al mokkend dacht ik dat ze gelijk hadden! Ik moest niet zeuren: ja, ik werkte 60 uur in de week en ik had hoogstens 1000 euro omzet per maand als ik een goede maand had (let op: omzet dus geen netto winst!). En met het schaamrood op mijn kaken? Soms was het maar 300,- euro of zelfs niks! Maar héé: ik volgde wél mijn passie.

Ik probeerde van alles. Ik ging weer solliciteren, maar op het allerlaatste moment bedankte ik alsnog voor de baan. Vanaf dat punt besloot ik het anders te doen. Ik ging mijzelf ontwikkelen in merkstrategie, waardepropositie-ontwerp en online marketing. Ik las boek na boek na boek en volgde enkele online trainingen. Ik had heel veel kennis. Ik deed er alleen niets mee, dit was voor mij heel vanzelfsprekend, daarom zag ik niet hoe waardevol het was.

Laten we even eerlijk zijn. Het leven als online ondernemer is soms vet %^*(!#@. Excuse my language! Maar het is zo!

Internet is geweldig, maar het kan ook een overweldigend effect veroorzaken. Althans bij mij. Maak niet dezelfde fout als ik: staar je niet blind op té veel online succesverhalen over zes- of zeven cijferige jaaromzetten.

Het kan inspirerend werken, maar als je niet oppast werkt het juist de-motiverend. Ik had de ene na de andere businesscoach aan de lijn die quasi nonchalant opbelden om te vragen hoe het ging. Bloedhonden, ze roken het gewoon;-)

"Weet je wat jíj moet doen?" hoorde ik dan.

  • "Je moet dit écht anders aanpakken Manon, ik kan je als coach helpen." (uiteraard, hier heb je mijn laatste geld.)

  • "Je moet nieuwsbrieven sturen, want the money is on the list". (Oh really? Bij mij staat het gewoon op de bank)

  • "Je moet passief geld gaan verdienen met een online programma!" (Lijkt mij inderdaad heel slim als ik mijn eigen business amper heb staan).

  • “Je moet je alleen op sales focussen!” (niet mijn ding)

  • “Je moet een gouden of rosé logo maken, dat oogt succesvol!” (Ja, net als de rest van vrouwelijk ondernemend Nederland, lekker onderscheidend).

  • Enzovoorts.

Ik ben nu 2 jaar verder en er is een hoop veranderd. Hieronder lees je mijn persoonlijke eye-openers waarvan ik hoop dat ze jou helpen: 

Mijn 10 ondernemerstips om jezelf als personal brand te positioneren:

Mijn 10 ondernemerstips voor een succesvol personal brand en bedrijf:

  1. Pleur op met je passie! Er zit een groot verschil tussen iets doen met passie of het volgen van een passie. Ik heb vele passies: ik kan de hele dag door filmpjes en foto’s maken van mijn kat Bruce, maar de kans is niet zo héél groot dat ik hiermee succesvol wordt. Paardrijden was sinds jongs af aan mijn passie, ik ben alleen geen talentvolle ruiter, dus die carrière in de paardensport zat er gewoon niet in. In plaats van met een plank voor je kop achter een passie aan te jagen kun je beter kiezen voor jouw potentie. Waar zit in jou hét potentieel? Is dit iets waar mensen voor willen betalen en waar jij energie van krijgt? Focus op jouw potentie en breng dit met passie.

  2. Doelen verwarren met middelen. De grootste fout die online ondernemers maken (mij inclusief) is dat ze doelen verwarren met middelen. Een nieuwe website, een online programma, e-mailmarketing.... Dit zijn géén doelen. Het zijn middelen die jouw doel moeten dienen. Veel ondernemers halen het doel niet omdat ze het óf niet hebben óf zich blindstaren op alle middelen die er zijn. Er zit echter een wezenlijk verschil tussen iets klakkeloos aanzetten óf iets gericht inzetten.

  3. Laat los dat je de beste of de bekendste moet zijn. In ons land zijn we prestatiegericht en dus probeerde ik altijd maar de “beste” te zijn of de “bekendste” te worden. Maar als ik er nu over nadenk: de beste willen zijn ten opzichte van anderen is een mooi en ambitieus streven als online ondernemer, maar hou je dit ook vol? Dit is een race waar de finish nooit in zicht komt. Kan het niet anders? Het antwoord is ja. Je hoeft niet beter of bekender te worden dan anderen; je moet anders willen zijn dan anderen.

  4. Durf op te scheppen. Ik ken veel ondernemers die hun best doen, ik was er zelf een. En toch werkt dat niet (voldoende). Je best doen en maar hopen dat er klanten komen werkt niet. Durf te benoemen waarin jij goed bent en schep maar eens lekker op over een behaald succes of geweldig resultaat! Voor jou voelt dit misschien opschepperig, maar iemand die op jouw website terecht komt denkt alleen maar: “fijn, iemand die duidelijk is en precies dat benoemt wat ik specifiek nodig heb. Ik hoef nu niet meer verder te zoeken.”

  5. Ga online ontrommelen. Ontvolg mensen of pagina’s die jou energie kosten. Het is niet hun fout, maar op dit moment staat het jouw succes in de weg. Misschien wordt je er zelfs onzeker van, net als ik destijds. Ctrl + alt + delete. Bye bye! Je kunt ook hele kanalen schrappen, net als ik heb gedaan met Facebook (privé pagina) en Twitter. Dit geeft in eerste instantie rust en hierdoor ontstaat weer ruimte voor jouw eigen creativiteit. Er gaat veel creativiteit naar de haaien, omdat we zo worden blootgesteld (een van de negatieve gevolgen van het Internet) aan de creativiteit van anderen.

  6. Omzet in geld vs. omzet in tijd. Zonder geld heb je geen salaris en kun je geen toffe dingen doen. Maar weet je waar het echt om gaat? Tijd. Tijd is ons grootste goed. Dus omzet is geld is belangrijk, maar wat is je omzet in tijd? Draai dit hele gebeuren dus eens om. Kijk niet naar de omzet, maar waar je dit voor nodig hebt. Tel dit alles eens op, ook de leuke dingen die je ermee wilt doen. Welk bedrag past hier dan bij?

  7. Maak contact met de juiste mensen. Werk met mensen die je energie geven en niet nemen. Ondernemen is soms eenzaam. Niet iedereen begrijpt je of je kunt bepaalde frustraties niet kwijt. Het is heerlijk om even een idee voor te leggen, maar ook om een keer te klagen.

  8. Pas op voor goeroe’s. Het lijkt verleidelijk om te gaan doen wat zij doen, maar wat voor hen werkt kan voor jou juist het tegenovergestelde effect hebben. Zij hebben misschien een ander publiek, andere kernwaarden of visie. Dit zijn allemaal onderdelen die in een personal branding traject naar voren komen: dit is altijd custom made, niet plug & play.

  9. Online zichtbaar zijn is de kunst niet! Iets wat ik al mijn cursisten en klanten leer. Je wordt doodgegooid met berichten over ‘wordt online zichtbaar’. Online zichtbaar zijn is de kunst echt niet. Als ik een uurtje door mijn tijdlijn scroll is er veel zichtbaar, maar er is maar weinig wat ik echt opMERK.

  10. Wees consequent en consistent. Wissel daarom ook niet na 2 jaar al van look & feel van jouw visuele branding en volg al zeker geen trends! Niemand wil een trendvolger zijn, want dan ben je een van de zovelen. Maak ook gebruik van "eigen" woorden. Dit TYPEeert en kenMERKt jou!

Met welk van de 10 punten ga jij aan de slag? Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat onder dit blog.

Script voor jouw brandbelofte!

Merkwaardige ondernemer! Ik weet hoe lastig het soms is: soms weet je niet meer wie te volgen en wat te geloven en waar te beginnen. De beste tip is door het niet van anderen te laten afhangen, je moet zelf aan de slag. Begin bij het begin, ook als je al enkele jaren bezig bent. De kracht van een sterk merk is dat ze een bepaald filter hanteren. Dit filter zorgt ervoor dat je altijd denkt en handelt vanuit dit filter. 

Gebruik mijn super simpele script en maak die #brandbelofte, gebruik hem op je website, je LinkedIn en Instagram!

 Personal branding: wat is dat? Over personal branding wordt veel geschreven, ik geef je 10 tips waarmee jouw personal brand groeit of hoe je een goede start maakt met jouw personal brand (hint: je passie volgen is níet slim!)

Personal branding in 2018 - Wat werkt en wat niet?

Het invloedrijke individu

In deze drukke digitale wereld is er steeds meer concurrentie, afleiding en verleiding.
Toch doorbreken sommige merken, maar ook individuen deze ruis om zo gedrag, overtuigingen en beslissingen te beïnvloeden. De zogeheten influencers. Hip Engels woord voor invloedrijke individuen.

Deze influencers heb je in alle soorten en maten. Net zoals dat je advertentievormen in allerlei soorten en maten hebt. Deze laatste groep zal (nog) meer naar de achtergrond verdwijnen. Op tv ontkom je er niet aan. Ongevraagd zenden. Is er reclame bij een film, dan zap je door en kom je in een ander reclameblok terecht.

Dat zenders als SBS6 met hun geklier nog draaien. Zit je net lekker in The Lord Of The Rings, komt er Hart van Nederland tussendoor met “groot” nieuws over de brandweer die een kat uit een boom hebben gered. Is dit eindelijk afgelopen krijg je nog minstens twee reclameblokken. Ik word hier gewoon crimineel van. Laat. Mij. Met. Rust.

Bedrijven als Spotify en Netflix weten dit. Netflix kreeg er in het tweede kwartaal van dit jaar 5.2 miljoen nieuwe abonnees bij. Dat is twee miljoen méér dan het bedrijf zelf voorspelde. Bron: want.nl

 Personal branding gaat verdwijnen. Er komt een vernieuwde variant. Personal Branding anno 2018 geschreven en bedacht door Manon Toma.

Personal branding en storytelling is niets nieuws!

Personal Branding is niets nieuws. We “doen” al aan branding sinds ons bestaan als mens. Ieder individu wil ergens bijhoren en zich verbonden voelen met een bepaalde groep. Ze willen gehoord en gezien worden met een boodschap of mening. Ertoe doen.

Net zoals met storytelling.

Oud begrip, nieuw jasje. Verhalen vertellen deden we al na de jacht in onze grot rondom het kampvuur. We tekenden en illustreerden onze avonturen op muren. Onze geschiedenis. Onze nalatenschap. Wat wordt jouw geschiedenis? Wat wordt jouw 'Ik Was Hier'?

Personal branding verandert

Het woord personal (persoonlijk) dekt de lading niet als je het mij vraagt. Persoonlijk zijn zegt namelijk niets over wanneer, hoe, met wie en met wat jij op je best bent. Het zegt ook niets over jouw specifieke manier van communiceren (en hoe jij dus als type overkomt bij anderen). Ieder type kan namelijk persoonlijk zijn.

Voordat ik verder ga: weet je wat ik laatst ontdekte? Iets nieuws wat ik leuk vind: Plantjes stekken! Iets minder stoer dan motorrijden, maar wel erg leuk.

 Kijk! Mijn koekie (pannekoekenplant) zoals ik hem liefdevol noem heeft baby's gekregen. Mams staat op mijn kantoor en inmiddels heb ik al meerdere babyplantjes thuis. Ook het chinees lantaarntje en de lepelplant heb ik al gestekt. Trots!

Kijk! Mijn koekie (pannekoekenplant) zoals ik hem liefdevol noem heeft baby's gekregen. Mams staat op mijn kantoor en inmiddels heb ik al meerdere babyplantjes thuis. Ook het chinees lantaarntje en de lepelplant heb ik al gestekt. Trots!

personal BRANDING KUN JE VERGELIJKEN MET TUINIEREN

Je kunt steeds een andere pot kopen met kekke kleurtjes, dit zorgt er niet voor dat jouw plant goed zal wortelen. Laat staan bloeien en zich vermeerderen. Dit is wat je online ziet. Ondernemers die alleen maar verpotten. Ik heb een "nieuw brand" zeggen ze dan. Terwijl: jij bent jouw persoonlijkheid en dus jouw brand. Of je moet meerdere persoonlijkheden hebben, dan zou het in theorie kunnen dat je ieder jaar een "nieuw brand" hebt. Wat deze mensen eigenlijk bedoelen is dat ze een nieuwe bloempot hebben gekocht :-) 

Tuinieren met Manon

  • Allereerst: Weet welke plant bij jou past. Vervolgens zorg je voor een goede basis. Wat is de juiste plek? Is de grondsoort of bodem geschikt? Welke mest of voeding gebruik je? Wanneer is het de juiste tijd om te zaaien? Iedereen kan wel zeggen “gewoon doen”, maar dat is hetzelfde als in de winter in de harde grond gaan lopen wroeten.

  • Heb geduld! Het duurt namelijk een tijd voordat er iets te zien is. Maar dat er boven de grond niets te zien is, betekent niet dat er onder de grond niets gebeurt. Zijn de condities goed dan gaan de wortels zich hechten en zorgen voor een stevige basis van de plant.

  • Vertrouwen hebben! Je kunt blijven kijken tot je een ons weegt, maar je zult er op moeten vertrouwen dat je een goede basis hebt gecreëerd. Als dan eindelijk het moment daar is dat je plant tevoorschijn komt is het geweldig om te zien hoe er steeds meer frisse groene blaadjes te zien zijn en hoe hij steeds sterker en groter wordt. En dan het bloeimoment! YES!

  • Ook al is je plant goed gegroeid en bloeit hij regelmatig, dat wil niet zeggen dat je niks meer hoeft te doen. Je zult moeten snoeien, voeden, verzorgen en verpotten als hij te weinig plek heeft.

  • Op den duur kun je zo goede stekjes kweken. Voordat je de breedte ingaat, zul je eerste de diepte moeten hebben gestabiliseerd.

  • Doordat er online zoveel geroepen wordt over branding ontstaat er een troebel beeld. “Ik heb een nieuw brand” lees ik voor de zoveelste keer. “Nee hoor, je hebt gewoon een nieuwe bloempot.” De wortels kun je niet veranderen tot het worden van een “andere” plant. Je kunt de plant (steeds) in een andere pot zetten, waaronder het er van buiten iets anders uitziet, je verandert niks aan de binnenkant.

  • Ja, je plant groeit op. Dus je zult heus wel een keer een andere "pot" kopen. Of als ondernemer zijnde: andere foto's of een website. Ook als ondernemer wordt je volwassen. Toch moet die basis herkenbaar blijven: in beeld én tekst. je kunt niet het ene jaar een website laten maken met een girly en speelse look en een jaar later een hele zakelijke uitstraling willen. Dan klopt er iets niet bij de roots. Tot zover mijn les tuinieren:-)

In 8 stappen een brand personality!

Zo word je opgemerkt als ondernemer in 2018!

1. Opgemerkt worden door opmerkzaam te zijn

Precies zoals Netflix heeft gedaan. Die wisten dat een hoop mensen zich zaten te ergeren bij het zoveelste reclameblok van 12 minuten. Wat zien anderen in jouw markt over het hoofd? Waar heeft jouw publiek “last” van en wat zouden zij anders willen? Zo kun jij binnen jouw niche een invloedrijk individu worden of influencer (dat bekt wat beter).

Je hoeft heus geen grote beauty vlogger of wat dan ook te worden op YouTube om anderen te beïnvloeden. Jij kunt een influencer worden. Groot of klein. In een vorm en op een manier die jíj kiest.
 

2. Specifieke (inter)actie!

Waar wil jij dat mensen zich in jouw markt zich bewust van gaan worden? Waar zoeken zij SPECIFIEK naar en hoe kun jij hier vervolgens SPECIFIEK op reageren vanuit jouw eigen drijfveren en doelen?

Het kan zijn dat zij dit (nog) niet weten. Netflix is nu heel normaal en er zijn veel mensen die zich niet meer voorstellen dat ze nog zullen kijken naar de traditionele tv

3. Welke verandering breng jij teweeg?

Ik probeer ondernemers bewust te maken van wat branding écht is. Dit is moeilijk, omdat er zoveel over wordt geroepen dat dit een zware taak is. Daarnaast is branding echt niet alleen maar voor bedrijven als Spotify of Netflix weggelegd. Ik probeer branding behapbaar én implementeerbaar te maken voor iedereen. Ook voor kleine ondernemers. Want juist wij hebben de mogelijkheid om die diepte op te zoeken en de breedte te laten voor wat die is.

Hoe specifieker en bewuster jij durft te kiezen, des te specifieker en bewuster jij hier naar gaat handelen. Zo word je steeds meer die éne individuele influencer. Maar met alleen een idee, dienst of product ben je er niet. Dit is gewoon plat gezegd koopwaar.
 

4. Denk juist in hokjes!

Jouw persoonlijkheid en jouw bijbehorende kenMERKen creëren een bepaald type. Een personality type. Dit is een kader waarin jij jezelf in de meest fascinerende versie van jezelf laat zien. Daarom geloof ik juist wél in hokjes denken. Je bakent zo jouw terrein af en kadert voor jouw publiek in wie jij bent en wat jij doet. Positionering.

Spotify is luisteren naar wat jij wilt. Netflix is kijken naar wat jij wilt.
 

5. Fuck de sterkte/zwakte analyse!

Je weet hoe jij de wereld ziet en hoe jij handelt in bepaalde situaties en momenten. Je hebt een bepaald beeld van de mensen om jou heen. Of je nu als werknemer in een team werkt, je als manager dit team aanstuurt of je bent zelfstandig ondernemer.

Maar weet jij ook hoe deze mensen jóu zien? Welke kenmerken en signalen kenMERKen en TYPEren jou? Welke waarde voeg jij specifiek toe? Voor klanten? Voor collega’s? Voor je werknemers? Zodra je dit weet kun je hier méér van gaan doen. Zo zwak je vanzelf jouw “zwakke” kanten af in plaats van deze te gaan verbeteren.
 

6. Wees relevant, vermijd trends!

Als je eenmaal weet wat jou waardevol maakt en hoe je communiceert gaan er kwartjes vallen. Dit geeft jou zelfkennis en “zo zien anderen mij dus” - kennis. Zo ga jij jezelf authentiek, karakteristiek en zelfverzekerd voelen. Positioneren. Je bent beter in staat een positieve indruk te maken en ook jouw aanbod, marketing activiteiten en content creatie hierop af te stemmen. Kijk hierbij naar wat leeft en speelt (wees relevant), maar kauw geen anderen na. Het volgen van een trend is misschien veilig, het is niet onderscheidend. Je wordt dan een van de zovelen. En niemand wil een van de zovelen zijn. 

7. Aantrekkingskracht vs. Allergie

Als jij jouw persoonlijkheid concreet gaat Positioneren, Presenteren én Promoten dan hou je een groep over die zich aangetrokken voelt tot jou.

Automatisch ontstaat er ook een allergie groep; mensen die zich hierin niet kunnen vinden. Prima. Dan ben je juist goed bezig!
 

8. Blijf in beweging!

Zo blijf je de rest voor, zie ook punt 6. De afgelopen maanden heb ik een opleiding gevolgd in de VS om te werken met een uniek systeem en bijzondere methode. Deze methode is in Nederland (nog) niet bekend. Ik ben de enige adviseur van deze methode in Nederland! Deze methode laat jou zien zien hoe de wereld jou ziet, in plaats van andersom. Branding is toewerken naar een gewenst beeld en bijpassende emotie waarmee je beleving creëert. Met dit systeem ontdek je jouw “kader” en jouw “personality type”.

Wat kun jij doen of toevoegen om er voor te zorgen dat jij binnen jouw niche een “one of a kind” individu wordt? Samen met jouw persoonlijkheid vormt dit een unieke combinatie die wel na te doen valt, maar niet te evenaren. Volg hier ook mijn gratis mini training over branding!

personal branding 1-op-1 sessie: ONTDEK JOUW BRAND PERSONALITY.'

Jij kunt een van de eerste zijn om met mij en deze methode te werken. Denk eens aan welke voordelen jou dit oplevert!

In plaats van steeds andere planten aan te schaffen of te wisselen van pot ga jij je focussen op de groei van jouw wortels. Zoals ik al zei “je kunt een andere pot kopen, de wortels verander je niet.”

Als je dit scherp hebt kun je vervolgens gericht gaan zaaien, groeien en bloeien als individu en als merk. Als influencer. Als ondernemer. Als persoon(lijkheid). Dit ben ik. Dit doe ik op mijn best.

Van hieruit kun je zoveel effectiever en efficiënter keuzes maken in jouw diensten, activiteiten, website, content creatie, communicatie en samenwerkingen. ALLES! Je leert waar jij voor staat en hoe jij hierop je verdere activiteiten kunt afstemmen. 

Zo! En nu hoor ik graag van jou! Wat ga jij nú doen om jezelf in 2018 opMERKelijk te positioneren, presenteren en promoten?

Laat een reactie achter als dit blog je inzichten heeft gegeven, daarmee help je mij enorm. 

Succes! Groetjes,

Manon

 personal branding hoe gebruik ik dit? Ik leg je aan de hand van mijn vele blogs en posts op Social Media op een behapbare manier uit wat het is en hoe jij het zelf kunt toepassen.

Hoe maak je (super simpel) een online cursus?

Mijn 6 stappenplan voor het maken van een online programma. Fire in tha hóóóle!

"Weet je wat jij moet doen" hoorde ik dan: "een online programma maken!"

Alleen... er zijn maar weinig mensen die daadwerkelijk een online programma lanceren, laat staan verkopen. Zo makkelijk is het niet! Dus voordat je veel geld gaat investeren om dit alles te leren om het uiteindelijk zelf te kunnen maken lees dit blog!

 Hoe maak je een online programma? Met dit blog maak jij een goede start met het maken van je eerste online cursus.

De afgelopen jaren heb ik mij er met enige regelmaat in verdiept en heb ik meerdere platformen en LMS-systemen (learning management systemen) uitgeprobeerd én van alles uitgedokterd.

Laat ik vandaag in een opperbest humeur zijn (bijna vakantie YES!) en mijn lessen van A tot Z met jou willen delen. Ik weet zeker dat het jou een flinke stap voorwaarts helpt. 

Snelle navigatie

Dit artikel staat vol met informatie. Om makkelijk te navigeren kun je gebruik maken van de jump links hieronder:

Hoe ik in aanraking kwam met online programma's en "passief" inkomen

Toen ik net begon als fulltime ondernemer (najaar 2013) deed ik alleen grafische klussen: logootjes voor 125,- euro en als ik mazzel had een flyer en website. Keidruk zoals ik het dan maar even plat noem, maar geen geld op de bank.

Ik had geen strategie en doel.
Ik volgde webinar na webinar en was met van alles en nog wat heel druk. Al ploeterend en knokkend voor klanten ging ik tussendoor op onderzoek uit en kwam ik op het fenomeen "passief inkomen" en "online programma's". DIT. WIL. IK. Passief is nooit passief, maar goed, het is wel aantrekkelijk ;-)

Je kunt diverse (online natuurlijk!) programma's volgen om vervolgens zélf te leren hoe je een online programma maakt (wat ik onwijs graag wilde), maar de krekels op mijn bankrekening lieten het niet toe. Werkelijk iedereen online schreef "je moet investeren", dan komt dat geld vanzelf. Dat is ook wel, maar de kosten zo laag mogelijk houden is ook belangrijk. Dus droop ik af. Achteraf gezien ben ik daar zó blij om!

Als ik in deze tijd was gaan werken aan een online programma dan was ik gaan metselen met los zand. 

Alsof ik mijn koffer ga in pakken zónder te weten of ik op safari, strandvakantie
of wintersport wil.

Zonder doel en strategie = geen conversie.

Ik besloot daar éérst wat aan te doen. Lees hier het hele verhaal ;-) Heel in het kort: ik ben mijzelf als merk gaan positioneren (personal branding). Dat klinkt heel overdreven (ik zie je wel kijken), maar dit proces geeft focus, sturing en houvast.

Door je bewust te worden van jezelf (als merk), ga je bewust keuzes maken en bewust handelen. Het resultaat is dat je uiteindelijk bewust wordt benaderd.

Bij alles wat ik doe, met wie ik wil samenwerken (of niet), tot aan welke content ik maak, grijp ik terug naar mijn personal brand. In mijn eigen "personal brand plan" heb ik alles uitgewerkt en uitgeschreven. De mist in mijn hoofd trok weg. Dit deed ik niet in een week, maar ik trok er enkele maanden voor uit. Na een goed jaar begon ik het effect ervan te ervaren.

Ik bleef bijschaven. Nu nog. Branding stopt niet. Nooit.

Ik zei klanten gedag die niet meer bij mij pasten, ging mijzelf anders positioneren en presenteren, verhoogde mijn prijzen en was duidelijk in wat ik wilde en wat niet meer. Daardoor had ik minder kleine tijdrovende klusjes die amper wat opleverden en hield ik dus meer tijd over terwijl ik onder de streep toch hetzelfde verdiende. Het belangrijkste in dit proces was dat ik echt ontrafelde en ontdekte wat ik wilde en hoe ik dat ging doen. 

Het Maken Van Een Online Programma Begon Weer Te Knagen...

En dus ging ik aan de slag. Ik ben begonnen in het voorjaar van 2016 en ging aan het einde van 2016 online. Zonder lanceerplan of wat dan ook. De meeste ondernemers (zo was ik namelijk ook) zijn met name druk met de lancering van de raket, terwijl die hele raket nog gebouwd moet worden, laat staan dat er een koers of eindbestemming bekend is. 

HIERONDER DEEL IK DE 6 STAPPEN DIE IK HEB GEZET BIJ HET REALISEREN VAN MIJN EERSTE ONLINE CURSUS.

Dit is heel belangrijk: kies een werkwijze die voor JOU werkt. Datzelfde geldt voor de marketing die erna begint. Als jij geen webinars wilt geven dan doe je dat niet, ook al zegt iedereen dat je dit wél moet doen. 

Is het maken van een online programma moeilijk? Nee. Het is alleen een knakenklus. Het is heel veel werk, dus "even" binnen een maand lanceren en verkopen kun je vergeten.

➜ [STAP #1] MAAK JE (NOG) NIET DRUK HOE JE HET PROGRAMMA GAAT MAKEN. START SIMPEL.

12644834_950064485046646_6631325614114662959_n.jpg

Ik las ooit het boek 'The Lean Startup' van Eric Ries. Je start met een idee, maar houdt het zo simpel mogelijk. Ik begon met het geven van kleinschalige workshops van max. 4 personen. Ik zorgde voor een fantastische dag met veel persoonlijke aandacht, deelde zoveel mogelijk bruikbare tips & tricks. Ook stuurde ik twee weken van te voren een werkboek op (dit werd uiteindelijk de aanzet naar de online cursus!) en zorgde op de dag zelf dat de deelnemers een moodboard kregen als verrassing en gaf zelfs nog "nazorg". Zo verzamelde ik testimonials en kreeg ik veel input van de deelnemers.

➜ [STAP #2] WAAR DENK JIJ DAT DE BEHOEFTE LIGT VS. WAAR LIGT DE BEHOEFTE ÉCHT?

personal branding expert.jpeg

De input die ik kreeg tijdens gesprekken schreef ik op. Zo kwam ik erachter waar écht de behoefte lag van mijn publiek. Ze kochten een kaartje (347,- ex BTW) voor een dag inclusief alle extra's met mij, dus dit was mijn ideale klant in levende lijve! Je kunt ook een "survey" versturen, maar waarom niet op deze manier? Dan verdien je er ook meteen wat aan. Bovendien vergeet ik na een uur al wat ik invul in zo'n vragenlijst, omdat ik er niet echt bij betrokken ben. Deze dag duurde 6 uur, de voorbereiding p/p nam voor mij ook nog ruim een dag in beslag.

Aanvullende tip: ik zie workshops die voor een appel en ei worden gegeven, maar onbewust koppelt iemand hier een waarde én verwachting aan. Ik had destijds een coach die aanraadde goedkoop te beginnen met bovenstaande workshop (onder de 100 euro), maar dat vond ik niet echt een goed advies. Ik wilde juist kappen met dat geploeter en 'gehobby' ;-) 

Wat zegt de prijs over jouw online cursus? Als ik een online cursus koop van 1500,- euro dan heb ik een andere verwachting dan bij een cursus van 150,-. Volgend jaar ga ik een Amerikaanse korte studie volgen bij een groot voorbeeld van mij. Hiervoor betaal ik dan ruim $5000,-. Deze opleider leidt beperkt nieuwe adviseurs op en ik hoop dat ik dan word uitgekozen. Ze houden het (bewust) exclusief. Ik heb hier heel veel verwachtingen bij en kan niet wachten om het geld naar ze toe te smijten, omdat ik zo hongerig ben naar deze kennis. 

Branding is dus ook: hoe prijs jij jezelf én je diensten. 

➜ [STAP #3] MAAK EEN SCHEMA MET LEERDOELEN, ACTIES EN MIDDELEN EN BEGIN BIJ HET EINDE! (CHECK DE GRATIS DOWNLOAD AAN HET EINDE VAN DIT BLOG)

Denk aan de lancering van de raket. Bedenk eerst welke planeet je wilt bereiken en stippel dan de koers terug naar de hangaar. Het lanceerplatform en het daadwerkelijke lanceren van de raket is dus niet het begin (zo klinkt het misschien wat logischer).

zo-lanceer-je-online-programma.png

HET LANCEERPLAN VAN JOUW ONLINE CURSUS (FIRE IN THA HÓLE!)

  • Wat levert het jouw cursist aan het einde van de rit op. Omschrijf dit zo concreet en precies mogelijk.

  • Pak een stapel post-its en ga alles wat je zou willen leren opschrijven.

  • Werk nu van achteren (wat levert het hen uiteindelijk op) naar voor en ga je schema invullen. Bedenk vanuit het eindstation de haltes. Schrijf deze zo concreet mogelijk op.

  • Zorg dat je lijst geen kladje is, maar een leidend document. Dit zorgt ervoor dat je straks als je daadwerkelijk gaat bouwen niet meer hoeft na te denken over de structuur en de inhoud.

  • Laat dit nakijken. Iemand die dit document en jouw plannen niet kent moet kunnen achterhalen wat het online programma behandelt en oplevert. Zelf heb ik het grote geluk dat ik mijn kantoor deel met een vriendin en tevens opleidingskundige. Heel handig:-)! Jetske Kralendonk werkt voor diverse Nederlandse bedrijven en heeft mij een flinke slinger gegeven en geleerd hoe ik het moest aanpakken.

  • Je kunt niet iemand met alleen jouw training op het niveau van jezelf krijgen. Vergeet dat dus! Wat je wilt is ze bijvoorbeeld van een 3 naar een 7 krijgen. Schrap daarom in jouw online cursus zodat het voor jouw cursist behapbaar én verteerbaar blijft. Je wilt niet dat ze buikpijn krijgen.

worksheet online programma maken.png

➜ [STAP #4] WAARIN BOUW IK MIJN ONLINE PROGRAMMA?

Ik deel 3 manieren met je: 

⓵ Een makkelijke oplossing is het maken van een interactief eBook

Dit gebruikte ik al in de workshop en ik bedacht mij dat ik dit ook los zou kunnen verkopen. Ik heb dit toen niet gedaan, maar het kán. Het eBook kun je interactief maken door te verwijzen naar linkjes of filmpjes op bijvoorbeeld YouTube. Interactief maken kan bijvoorbeeld met Adobe Indesign (dit gebruik ik) of PDF Escape (gratis). De pagina waar je dan naar linkt beveilig je met een wachtwoord, zodat anderen hem niet kunnen zien. Dit wachtwoord typ je dan uiteraard wel in het eBook. 

 Een link maken in je werkboek.

Een link maken in je werkboek.

⓶ Een andere oplossing is het gebruiken van een platform.

Twee bekende Amerikaanse zijn Teachable en Thinkific. Een Nederlandse partij die ik super vind is EasyGenerator
Voordelen van dit soort platformen zijn dat ze erg makkelijk zijn. Ook worden alle updates e.d. door hen gedaan. Hier heb je dus geen omkijken naar.
Nadelen: Wil je meer features, dan zul je toch op een betaald account moeten overstappen. Persoonlijk had ik geen trek in maandelijks abonnementskosten. Want als het niet zou lopen, wat zou ik dan doen? Bovendien heb jij jouw lesmateriaal niet in je 'eigen kast' staan.

⓷ De derde oplossing (die ik uiteindelijk heb gekozen) is het aanschaffen van een plugin.

Ik gebruik LearnDash. Deze is mij aangeraden door mijn collega Danielle Jansen, zij maakt systemen voor o.a. overheidsinstanties en ministeries. Ik vertrouwde op haar kennis en expertise aangezien zij al zo veel ervaring heeft op dit gebied. Het nadeel is dat er soms door een update bijvoorbeeld iets niet goed staat en je echt alles zelf aan elkaar moet knopen. Dat bied je enorm veel vrijheid, maar het is wel wat lastiger. Zo zijn er voor LearnDash nog tig plugins die je erbij kunt gebruiken. Denk aan gamification (spel-elementen), notificaties en social learning.

➜ [STAP #5] WAARMEE VUL IK MIJN ONLINE PROGRAMMA?

Hiervoor heb je allerlei manieren en opties:

  • Je kunt natuurlijk je tekst uittypen, maar alleen tekst is wat saai.

  • Filmpjes van jezelf waarin je iets uitlegt. Je zet gewoon de webcam aan of neemt het op met een filmcamera. Ik heb sinds kort een nieuwe webcam die een betere kwaliteit heeft: de C922 van Logitech. Zelf vind ik Camtasia een handig programma om vervolgens te editen (als je dat zou willen).

  • Je kunt ook alleen de audio opnemen en dit uploaden. Het geluid is sowieso heel belangrijk! Zelf heb ik de Blue Snowball en de Blue Yeti microfoon. Eentje staat thuis en de andere op kantoor. Omdat ik steeds de Snowball moest meeslepen (ik deel mijn kantoor en ben dus niet altijd alleen) besloot ik de Yeti erbij aan te schaffen.

  • Screencasts: oftewel een filmopname van jouw beeldscherm. Dit kan met Camtasia, maar ook met Quicktime. Andere alternatieven zijn UseLoom en ScreencastOMatic.

  • Werkboeken (interactief uiteraard). Printen kan dan nog steeds, maar het is wel zo fijn als mensen ook rechtstreeks in de PDF kunnen werken. Ik heb hiervoor een minicursus! Bekijk en bestel hem hier.

  • Quizzes, oefeningen, meerkeuze vragen enzovoorts.

  • Chatroom/Forum: ik vind het fijn als een cursist mij een berichtje kan sturen zonder dat ze daarvoor uit de leeromgeving moeten gaan.

➜ [STAP #6] MIJN ONLINE PROGRAMMA OF ONLINE CURSUS GAAN VERKOPEN.

Wat kan ik verdienen? Dit is vaak het eerste waar iedereen aan denkt. Ik destijds ook. Als je zo denkt gaat het bij voorbaat al mis. Er is niets mis met (makkelijker) geld verdienen. Maar als dit de eerste gedachte is die je erbij hebt, dan begin je (denk ik dan) niet vanuit het juiste uitgangspunt. 

Kennis an sich is waardeloos. Kennis is pas wat waard als anderen ermee geholpen zijn en jouw kennis zich vermenigvuldigd.

Voordat ik überhaupt begon met het maken van mijn eerste online cursus begon ik mij al druk te maken: "moet ik webinars gaan geven?" en "hoe verzamel ik meer e-mailadressen?

Ook hier geldt: hou het simpel en maak het jezelf niet te moeilijk.

  1. Maak een pagina voor je cursus: een zogeheten salespage. Omdat je jouw schema helemaal hebt uitgewerkt kun je ook makkelijk schrijven over wat je gaat verkopen.

  2. Vervolgens maak je een knop met 'meld je aan voor de wachtlijst'. Of misschien heb je een leuke weggever die aansluit bij het programma en die ze alvast kunnen downloaden. Je wilt in ieder geval zo snel mogelijk meer e-mailadressen verzamelen. Zelf heb ik deze gratis mini training gemaakt waarin ik jou gedurende 7 dagen meer vertel over branding en waar je op den duur ook in aanraking komt met mijn betaalde cursus: 'Positioneer En Presenteer Jezelf Als Merk'.

  3. Sommige mensen verkopen zelfs al trainingen aan de hand van alleen de salespage en gaan pas ontwikkelen zodra er verkopen binnen zijn. Koopt er niemand dan gaan ze ook niet al het werk verzetten. Dat is pas écht 'lean' starten, maar ik wilde dit graag maken. Of er nu iemand kocht of niet.

  4. De prijs bepalen is lastig. Als jij al je kennis en ideeën met iemand 1-op-1 zou delen wat zou dit dan die persoon kosten? Ik heb járen geïnvesteerd in mijn kennis en hier mijn hoofd over gebroken, zodat anderen dit niet hoeven te doen. Dat is meer waard dan 100,- euro. Denk ook aan wat het jouw klant uiteindelijk oplevert. Uiteindelijk koopt 1-3 % van je lijst. Stel je omzet doel is 5.000 euro. Je hebt een e-maillijst van 1000 personen. Dan zou je, als je uitgaat van 2% conversie, 20 personen hebben die kopen. Je cursus zou dan 250,- moeten kosten om de omzetdoelstelling te behalen. Dit is een formule, ik ben zelf meer van "het moet goed voelen".

  5. Betrek je publiek er vanaf het begin bij: stel vragen en laat ze meedenken! Zelf heb ik een besloten Facebook Groep waar ik ook veel tips weggaf.

  6. Daarnaast maakte ik gratis content op Instagram en postte ik veel 'behind te scenes' (stories), gaf ik Facebook Lives en geef ik (sinds kort pas) webinars.

  7. Op dit moment is mijn betaalde cursus: 'Positioneer En Presenteer Jezelf Als Merk' nog continue te volgen (evergreen), maar dit ga ik veranderen naar (waarschijnlijk) 1x per kwartaal. Op deze manier, heb ik nu geleerd, kan ik meer toewerken naar iets. Op dit moment heb ik 30 cursisten in mijn online academy. Mijn doel was toen: online zetten en daarna ga ik wel uitzoeken wat werkt en wat niet.

WAT KOST HET MAKEN VAN EEN ONLINE PROGRAMMA?

  • Ik kon de plug-in goedkoper inkopen (multi-licentie). Normaal kost deze rond de 150$.

  • Los van de plugin wilde ik de online academy op een separate website laten draaien. Op dit domein installeerden wij een WordPress thema en natuurlijk de plug-in!

  • Voor het bestelproces (shoppingcard) gebruik ik WooCommerce (gratis). Je hebt ook betaalde plug-ins van WooCommerce.

  • De betalingen worden geregeld via Mollie. Per transactie kost dit 0,29 cent. Werkt top!

  • Andere opties voor het betaalproces zijn Pay of Autorespond. De eerstgenoemde heeft ook een gratis variant. Heb je meer opties nodig dan betaal je net als bij Autorespond een vast bedrag per maand. Ik hoor hele goede verhalen over deze twee, maar toch koos ik ervoor om dit niet te doen.

  • Het enige abonnement wat ik, naast Adobe natuurlijk (als ontwerper kan ik niet zonder), heb is van Vimeo, waar al mijn video's op staan. Je kunt Vimeo ook gratis gebruiken, maar dan heb je een wekelijkse upload limiet. Dat vond ik niet opschieten en ik besloot Vimeo Plus aan te schaffen. Dit kost mij 8 euro per maand.

We zijn aan het einde gekomen van dit blog! Maar... Ik heb nog iets voor je! Een hands-on eGuide met filmpjes én een extra bonus (zo zet je gratis een webinar op binnen je eigen website!)

Ik ben benieuwd hoe jij denkt over het maken van online programma's en waar je tegenaan loopt? Laat het mij weten via een reactie onder dit blog.