Concurrentievoordeel

Ondernemersdilemma: Wat doe je als je ideale klant naar de concurrent gaat?

Ik ben in gesprek met een ondernemer. Ze heeft een track-record waar je u tegen zegt. Ik ben onder de indruk en denk: โ€œwat zoekt ze bij mij?โ€ Uiteraard flap ik dit eruit. Wat natuurlijk niet heel slim is in een salesgesprek.

โ€œLuisterโ€, zegt ze. “Juist hierom vind ik jou leuk. Geen blaaskaak business en volgens mij draai je echt wel lekker, maar spreek je je daar gewoon niet zo over uit. Is dat bewust?

Ik herpak mezelf en zeg dat ik die berichten ook tof vind, maar zelf niet de behoefte voel om mezelf op Instagram te bewijzen.

De enige aan wie ik mij wil bewijzen ben ik zelf. Maar misschien dat dat nog komt?

Ze gniffelt en zegt: “Ik hoor hoe mensen met je weglopen. Ik snap wel waarom. Je laat je door mij niet van de wijs brengen en daar hou ik van. Iemand die mij tegengas geeft en mij aankan. Ik ben namelijk benieuwd of we mijn positionering en persoonlijke merk moeten versterken of bijschaven…

๐‡๐š๐š๐ซ ๐ญ๐จ๐จ๐ง ๐ฏ๐ž๐ซ๐š๐ง๐๐ž๐ซ๐ญ. ๐™๐ž ๐ข๐ฌ ๐›๐ž๐ฅ๐ž๐๐ข๐ ๐ ๐ž๐ง ๐ฏ๐ž๐ซ๐จ๐ง๐ญ๐ฐ๐š๐š๐ซ๐๐ข๐ ๐.

โ€œZe gaat dus gewoon naar een ander. Zonder uitleg. Waarom start ze met dat programma? Ze weet toch dat ik dat ook doe? En beter!โ€

๐ˆ๐ค ๐ก๐ž๐ซ๐ก๐š๐š๐ฅ: ๐ƒ๐ฎ๐ฌ ๐ž๐ž๐ง โ€œ๐จ๐ฎ๐๐žโ€ ๐ค๐ฅ๐š๐ง๐ญ ๐ ๐š๐š๐ญ ๐ž๐ž๐ง ๐ฉ๐ซ๐จ๐ ๐ซ๐š๐ฆ๐ฆ๐š ๐ฏ๐จ๐ฅ๐ ๐ž๐ง ๐›๐ข๐ฃ ๐ž๐ž๐ง ๐œ๐จ๐ง๐œ๐ฎ๐ซ๐ซ๐ž๐ง๐ญ ๐ž๐ง ๐๐š๐ญ ๐ซ๐š๐š๐ค๐ญ ๐ฃ๐žโ€ฆ?โ€

Ze knikt driftig en zegt: โ€œik heb het haar ook gevraagd. Als antwoord kreeg ik te horen dat ze niet wist dat ik dรกt deedโ€ฆ. Manon, ik was echt met stomheid geslagen!

โ€œHeeft deze klant nog gezegd wat ze had gedaan als ze het wel had geweten?โ€ vraag ik.

โ€œDan was ze terug gekomen. Maar ze wist het oprecht niet. Het was niet eens in haar opgekomen. Ze had een oud beeld van mij in haar hoofd wat niet meer (helemaal) klopte met hoe ik nu ben en wat ik nu doe.

๐—›๐—ถ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ป ๐˜‡๐—ถ๐˜ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ผ๐—น๐—น๐—ฒ ๐—น๐—ฒ๐˜€. Of eigenlijk twee.

Of je nu starter bent of senior. We leven in een competitieve wereld die constant informatie op ons afvuurt. Ervan uit gaan dat iemand het wel weet is niet alleen nonchalant.

Het is ook teveel gevraagd. Mensen zijn namelijk niet constant met jou bezig (je snapt het niet, maar het is toch รฉcht zo). Blijf constant, consequent en consistent benoemen wat je doet.

Mensen die afhaken op je boodschap doen dat waarschijnlijk direct. Simple as that. Uit een onderzoek blijkt zelfs dat 30% direct ‘nee’ voelt. Die wil je dan ook snel wieberen. Die resoneren niet met je visie of gedachtegoed.

10% voelen direct een ‘ja’ en 60% is ‘on the fence’. De ‘daar-zit-wat-in-maar-ik-ben-nog-niet-helemaal-overtuigd’ groep. En dat is dus de grootste groep waar je je op wilt richten! En die hebben het gewoon nodig om meer dan eens jouw boodschap, visie (of diagnose in een salesgesprek) te horen.


De tweede les die ik uit dit gesprek haalde was overigens dat onzekerheid dus niet verdwijnt als je een miljoen per jaar draait. Kennelijk.

Fire in thรก hole! You got this!

PS: Ik heb ook een podcast opgenomen die gaat over jouw boodschap (en dan met name je ‘tone of voice’ als personal brand). Je kunt hem vinden op Anchor, iTunes, Spotify en Google Podcasts. Luister je op iTunes? Zou je dan een review + reactie willen geven? Thank youuu!

 

 

https://anchor.fm/manon.toma/embed/episodes/Aflevering-4–Drank-en-jouw-tone-of-voice-epgb5h?wmode=opaque