je passie vinden: 10 eye-openers

Je passie vinden als ondernemer. Daar gaan we het over hebben. Alleen niet op de manier die je denkt.

Want is je passie vinden of volgen wel zo slim als ondernemer?

Iedere dag enthousiast wakker worden en staan te popelen om te beginnen aan de dag. Dat willen we allemaal. Geen twijfel over mogelijk. Wat sommige coaches je graag leren is: “Volg je passie, ga in je kracht staan etc!” Maar ik weet uit eigen ervaring dat er meer voor nodig is dan dat.

In dit blog vertel ik je waarom mijn passie mij bijna de kop kostte en geef ik je mijn 10 adviezen die direct kunt opvolgen om succesvol te worden met je dienst, expertise of product,

Je passie vinden: waarom het vinden van je passie niet zo boeiend is 😳

 

Toen ik net begon met ondernemen en amper kon rondkomen kreeg ik steevast te horen vanuit mijn omgeving: “Ja, maar Manon, je volgt wél je passie! Wees blij! je vind het toch leuk wat je doet?”

Al mokkend dacht ik dat ze gelijk hadden! Ik moest niet zeuren.
je passie vinden

Ik probeerde van alles. Maar niets kwam echt van de grond. Uiteindelijk ging ik weer solliciteren, maar op het allerlaatste moment bedankte ik alsnog voor de baan. Vanaf dat punt besloot ik het anders te doen. Ik ging mijzelf ontwikkelen in positioneringsstrategie, markt- en klantonderzoek en marketing (je boodschap, belofte en content)

Ik las boek na boek na boek en volgde (online) trainingen. Waaronder bij Donald Miller (StoryBrand®).

Ik had heel veel kennis. En dat was mijn grootste vloek.

Want ik communiceerde vanuit mijn perspectief. Niet vanuit het perspectief van de klant.

Dus mijn passie? Mijn why? Mijn missie?

Dat kan klanten niets schelen. Waar zij in geïnteresseerd zijn? Is in:

  • Zijn of haar passie
  • Zijn of haar why
  • Zijn of haar missie

Dit betekent níet dat je niet je passie mag vinden en beoefenen.

Het enige wat ik wil duidelijk maken is dat je de aansluiting moet zien te creëren in hun hoofd. Want daar gebeurt het. En als er geen direct verlangen of koopbereidheid is dan willen mensen het kennelijk niet. Het woord passie is trouwens niet zo “mooi” als je zou denken. Diens oorsprong ligt heel ergens anders.

 

 Mijn 10 ondernemerstips voor een succesvol bedrijf:

  1. Staar je niet blind op het vinden van je passie, je why of missie. Focus op de missie van je klant. Er zit een groot verschil tussen iets doen met passie of het volgen van een passie. Ik heb vele passies: ik kan de hele dag door filmpjes en foto’s maken van mijn kat Bruce, maar de kans is niet zo héél groot dat ik hiermee succesvol wordt. Paardrijden was sinds jongs af aan mijn passie, ik ben alleen geen talentvolle ruiter, dus die carrière in de paardensport zat er gewoon niet in. In plaats van met een plank voor je kop achter een passie aan te jagen kun je beter kiezen voor jouw potentie. Waar zit in jou hét potentieel? Is dit iets waar mensen voor willen betalen en waar jij energie van krijgt? Focus op jouw potentie en breng dit met passie.
  2. Weet wat je wil en hoe je dit realiseert. Manifesteren is een hype (lees = marketingterm) dat een waar verdienmodel is. Ik ben van mening dat je denkwijze wel moet groeien als je wil ondernemen. Ook op het gebied van geld verdienen. In dit artikel deel ik alles gratis met je.
  3. Laat los dat je de beste of de bekendste moet zijn. In ons land zijn we prestatiegericht en dus probeerde ik altijd maar de “beste” te zijn of de “bekendste” te worden. Maar als ik er nu over nadenk: de beste willen zijn ten opzichte van anderen is een mooi en ambitieus streven, maar het is alsof je een race loopt waar de finish nooit echt van in zicht komt. Morgen is iemand anders weer beter. Kan het niet anders? Het antwoord is ja. En dat antwoord ligt in je positioneringsstrategie.
  4. Maak een Brutale Belofte en zorg dat jouw publiek niet om je heen kan. Ik ken veel ondernemers die super goed zijn in hun vak en toch beduidend minder omzet draaien dan diegene die online super zichtbaar is. Hieruit blijkt dat niet de beste experts winnen, maar de beste marketeers. Ook al zijn diegenen helemaal niet zo goed in wat ze doen. Durf te benoemen waarin jij goed bent en schep maar eens lekker op over een behaald succes of geweldig resultaat! Voor jou voelt dit misschien opschepperig, maar iemand die op jouw website terecht komt denkt alleen maar: “fijn, iemand die duidelijk is en precies dat benoemt wat ik specifiek nodig heb. Ik hoef nu niet meer verder te zoeken.”
  5. Online zichtbaar zijn is de kunst niet! Iets wat ik al mijn cursisten en klanten leer. Je wordt doodgegooid met berichten over ‘wordt online zichtbaar’. Online zichtbaar zijn is de kunst écht niet. Als ik een uurtje door mijn tijdlijn scroll is er veel zichtbaar, maar er is weinig wat blijft hangen. Daarom is het belangrijk om klantgerichte content te schrijven. Dus niet de “Youniverse Content” die je nu overal ziet.
  6. De beste ondernemers zijn de beste onderzoekers. Tal van grote namen en bekende bedrijven die je nu ziet heb ik geholpen met dit aspect: het doen van klant- en marktonderzoek. Niet het meest sexy ding om te doen, maar het brengt je wel naar succes. In dit blog deel ik alles hierover met je.
  7. Zodra je hoofdproduct als warme broodjes over de toonbank gaan wil je diversiteit aanbrengen binnen dit aanbod. Zo ben je minder kwetsbaar en afhankelijk van één aanbod. Ook hiermee heb ik (achter de schermen) tig ondernemers geholpen. Hoogstwaarschijnlijk de namen waar je nu van koopt. Maar wacht hiermee totdat er tractie ontstaat met je hoofdaanbod. Vervolgens kun je opschalen.

Heel veel succes en check ook even mijn podcast! Of volg mij op Social Media.