Kijk: iedereen kan tegenwoordig een eBook maken in Canva. Of een eBook maken met A.I.
Dát is geen rocket-science. Waar je voor wil waken is dat je eBook een digitaal vodje wordt. Dat het afbreuk doet aan de expert die je bent.
Dus wil je dat de Plug & Pay meldingen voor jouw (betaalde) eBook je om de oren vliegen? Of wil je voor jouw online programma of cursus een eBook maken? Dan is dít blog precies wat jij nodig hebt.

Sommige mensen zeggen dat eBooks niet meer werken, maar dat hoeft niet zo te zijn. Een eBook is maar een verpakking. Een drager. Net als een video, een audio of een checklist.
Waar het om draait is de inhoud. En geen zorgen: je hoeft geen 197 pagina’s te maken. Juist niet!
Een eBook maken: wat is het doel?
Een gratis weggever moet het ‘hebben-hebben-hebben’ effect veroorzaken bij je klant: MEER VAN DIT PLEASE! Nee, als jij een weggever wil maken dat jouw klanten écht willen hebben? Verslinden? En wat smaakt naar meer? Dan wil je dit artikel lezen. Ik zal álles met je delen om een eBook te maken en te verkopen.
Belangrijk: een weggever is vaak de eerste stap in een online klantreis.
Maar dat hoeft natuurlijk niet. Denk outside-the-box. Een weggever kan ook een onderdeel zijn in je (zelfvoorzienend) product-ecosysteem. Mijn eerste online cursus was zelfs een weggever! Dat ga ik je allemaal uitleggen.
Andere vormen van “weggevers” of “leadmagnets” kunnen zijn: een quiz, een gratis audio of een video. Ik gebruik ze bijna allemaal.
Een eBook maken in Canva
Met de opkomst van Canva in 2010 en de opkomst van Chat GPT en A.I. is het maken van een eBook heel toegankelijk. Je kunt – als je wilt – de inhoud laten schrijven (door Chat GPT). In Canva kies je een template. En met Plug & Pay hang je er een betaallink aan.
Maar juist hierdoor wordt er veel rommel geproduceerd.
Er worden zelfs hele online cursussen gemaakt met Chat GPT… Die gaan never nooit verkopen. En als ze al verkopen zullen klanten daarna balen. Waarom? Omdat mensen dergelijke informatie zelf kunnen ritselen via Chat GPT, Perplexity of Claude.
Kennis is er in overvloed. Wijsheid is schaars.
Kennis en informatie is immers overal gratis te verkrijgen.Daarom is er dus meer nodig. Ik zeg niet dat je Chat GPT niet mag gebruiken (ik gebruik het dagelijks), maar klanten kopen geen informatie meer. Die tijden zijn voorbij. Dat is met een eBook ook zo. Wat je wil is dat je mensen op andere gedachten brengt, ze op het puntje van hun stoel laat zitten en ze verrast met jouw kennis of kunde. Alleen zo ga je winnen van je concurrentie én kunstmatige intelligentie.
Wat is belangrijk als je een eBook verkoopt?
- Of je je weggever nu betaald of gratis aanbiedt: besef dat een weggever een contactmoment is. Dat iets “goedkoop” is betekent niet dat je het moet afraffelen. Juist niet. Ik deel veel gratis kennis. Die zo goed is dat het verdwijnt in duurbetaalde trajecten. Met andere woorden: maak het zo goed, dat je concurrenten zich verbijten dat je het gratis weggeeft.
- Zorg dat de (sub)titel scherp is én inspeelt op dat wat de klant op dat moment zoekt/wilt. Denk dus niet te ver vooruit, maar help je klant met iets dat nu op de agenda staat. Een prangend probleem!
- Speel in je eBook met tekst, oefeningen en ’embed” audio’s en/of video’s. Dit kun je heel eenvoudig doen in Canva. Zo maak je er een driedimensionaal product van wat alle zintuigen prikkelt. Klanten hebben op die manier meerdere contactmomenten en dat versnelt de koopbereidheid.
- Een (gratis) eBook moet een paradigma verschuiving veroorzaken (ah wat slim! Zo heb ik er nog nooit naar gekeken!)
- Een gratis eBook moet niet de klant leren hoe ze probleem XYZ oplost. Het eBook moet hen leren waarom ze jouw product/dienst nodig hebben. Met je eBook (of welke andere weggever dan ook) wil je vooral een diagnose stellen. Net als een arts dat doet. Na je weggever moet er een realisatiemoment ontstaan: “Damn, nu snap ik waarom dit speelt.” Alleen dat inzicht is al waardevol.
- Een eBook moet makkelijker te kopen en af te rekenen zijn. Ik ben groot fan van Plug & Pay.
- Een eBook moet laten zien dat je van wanten weet. Het is in die zin niet anders dan een portfolio van een kunstenaar. Of de brochure van een badkamer leverancier. Laat zien wat je in huis hebt!
- Of je je eBook nu gratis of betaald maakt, het moet áltijd smaken naar meer. Je eBook moet dus het verlangen vergroten om andere diensten of producten te verkopen.
- Klanten zoeken in ál die informatie die er is een gids. Iemand die het pad al bewandeld heeft. Dát wil je met je eBook laten zien.
- Of je eBook nu gratis is of betaald: je verkoopt niet het eBook. Je verkoopt een uitkomst of uitweg. Wat kan iemand na het lezen van het eBook?
Werkt een eBook nog?
Een eBook maken is niets nieuws. Het is al jaren een van de meest gebruikte manieren om e-mailadressen te verzamelen. Dit artikel is geschreven in 2017 en zelfs nu – jaren later – maak ik er nog steeds gretig gebruik van. Een eBook of andere weggever is een formule die werkt. En blijft werken.
Wat niet werkt? Is crappy inhoud, standaard Chat GPT tips of een ander kopiëren omdat je ziet dat het werkt. De ondernemers die het maken? Die succesvol worden? Zijn de ondernemers die steengoede onderzoekers zijn. En die daardoor dus exact weten te pinpointen wat een klant denkt, voelt en ervaart. Ze weten feilloos in te spelen op wat er speelt bij de klant. Daarnaast hebben deze ondernemers een eigen aanpak. Noem het een eigen methode, handelsmerk, werkwijze of framework.
Je denkt misschien dat de markt verzadigd is? Maar dat is niet zo. De markt is verzadigd met crappy aanbieders ja. En inhoud die om te janken is. Hier liggen dus juist kansen.
Een betaald of gratis eBook aanbieden?
Omdat de meeste ondernemers hun eBook gratis weggeven, wordt het niet op waarde geschat. Terwijl er vaak voor een klein fortuin aan kennis in staat. Het punt is dat gratis nooit als waardevol wordt gezien. Ook al is het dat wel. Iets wat duur is (of betaald) wordt doorgaans meer op waarde geschat. Dit hoeft natuurlijk echt niet zo te zijn. In dit blog ga ik meer in op prijselasticiteit.
Neem nu Google Maps. Gratis. Ik zou een groot probleem hebben als het er niet meer zou zijn. Maar de meeste mensen hechten er geen waarde aan. Ze vinden het doodnormaal dat het gratis is. Belachelijk eigenlijk als je het zo bekijkt.
Dit is ook de reden dat ik ben gestopt met gratis weggevers. Zaken als dit, een blog, is voor mij een weggever. Net als mijn podcast.
De rest van mijn “spul” zit nu achter een betaalmuur. Van Plug & Pay. Alles wat ik eerder maar gewoon gratis weggaf, omdat ik dacht (door alle goeroe’s en coaches) dat dit zo hoorde, levert me nu een klein fortuintje op in de week.
En ik doe dit niet omdat ik een ‘geldwolf’ ben. Dit doe ik omdat ik weet dat mensen de waarde gewoon niet inzien van gratis spullen. En omdat ik via mijn blog en andere content al heel veel geef. Je kunt wel degelijk teveel gratis weggeven.
Bovendien was ik als kind zijnde al dol op winkeltje spelen. En dat is nu zo makkelijk geworden met Plug & Pay (heb een kleine verslaving!) Ik kom hier later nog uitgebreid op terug.
Ik heb eBooks die ik heb uitgeprint en heb laten inbinden omdat ik ze zo mooi vond. En omdat ik er veel aan had. Sommige heb ik een keer geopend en meteen in de digitale prullenbak gegooid.
Het verschil tussen een “emailadressen-verslindende-deze-moet-ik-hebben” en een “digitale-prullenbak-vullende-variant” zit hem in drie elementen. Deze drie moeten elkaar aanvullen. En dát is waar het vaak misgaat. Mensen maken een ‘braindump document’ (alles wat ze willen zeggen moet erin), ze hebben geen concreet doel en naar het design wordt niet omgekeken.
Een eBook maken. Drie zaken waar je op moet letten
- Wat is het doel van je eBook? Wil je e-mailadressen verzamelen? Of wil je het verkopen?
- De content: liever drie pagina’s met sterke inhoud dan 30 pagina’s met random vulling en hier en daar een plaatje
- De verpakking: het design natuurlijk. Niet alleen vanwege de looks, maar denk ook aan leesbaarheid bijvoorbeeld.
Vijf stappen om je ebook te maken:
- Het doel bepalen van je eBook.
- Het start- en eindpunt bepalen.
- De inhoud uitwerken.
- Je eBook ontwikkelen en ontwerpen.
Je eBook verkopen (ook als hij gratis is moet je hem verkopen 😉)

Het doel bepalen van je eBook.
Wil je leads verzamelen? Dus e-mailadressen in ruil voor je eBook? Of wil je je eBook aanbieden als een laagdrempelig betaald product? Ik noem dit ook wel TMO’s: Tiny Mighty Offers!
Als je een gratis eBook maakt wil je eigenlijk dat de mensen die het lezen daarna een soort openbaring ervaring. Een ahá moment! Een paradigma verschuiving. Dat hoeft niet zo groot te zijn zoals het nu klinkt.
Maar je wilt mensen wel aan het denken zetten. Iets vertellen waar ze zelf nog niet zo over hadden nagedacht. Dus dat ze al lezende denken: “deze persoon heeft gelijk!” Dit wil ik ook leren, kunnen of doen. Wat je feitelijk doet is de kloof die tussen jou en de lezen zit dichten en versmallen.
Kies een onderwerp dat “leeft” bij de klant voor je eBook
Voorbeeld: ik werkte voorheen 1:1 en hanteerde de persoonlijkheidsprofielen van Fascinate® daarbij. Alhoewel dit super helpend is voor klant leeft dit bij hen niet. Dat gevoel komt pas later in de klantreis.
Je eBook verkopen (ook als hij gratis is moet je hem verkopen 😉).
Zoals gezegd: ik ben fan van Plug & Pay. Maar je kunt het ook via je eigen website doen. Ik hou van gemak en daarvoor kies ik Plug&Pay. In Plug&Pay maak je namelijk heel snel een landingspagina (waar je je eBook promoot), een checkout pagina (waar de klant afrekent) en een bedankt pagina (waar je de link van je eBook bijvoorbeeld kunt zetten).
Ik ben affiliate partner van Plug&Pay. Maar ik wil zelf niets anders meer en zou dan ook niets aanbevelen waar ik zelf niet achter sta. Je kunt hier een proefperiode starten.
De content uitwerken- en uitrollen voor je eBook.
Nu je een startpunt en eindpunt hebt bepaald kun je aan de content gaan werken. Verdeel de “tussenstations” van het start- en eindpunt op in hoofdstukken. Het is aan jou om te bepalen hoeveel pagina’s je eBook wordt. Een eBook hoeft niet 60 pagina’s te hebben.
Sterker nog: ik raad het af. Meer info betekent niet dat het daardoor beter wordt. Ga niet meteen in een ontwerpprogramma aan de slag, maar werk eerst je (platte) tekst uit. Dat kan in diverse programma’s zoals: Microsoft Word, Evernote of Google Docs.
Werk van achteren naar voren.
Zorg dat dat je einddoel heel scherp is. Maak het niet te groot! Je kunt wel degelijk teveel geven! Wees niet bang om je kennis te delen, maar probeer de lezer wel altijd nieuwsgierig te maken naar “meer”. Dat je veel info deelt wil niet meteen zeggen dat je eBook daarmee waardevoller wordt.

Je eBook ontwikkelen en ontwerpen.
De makkelijkste manier is Canva te gebruiken. Kind kan de was doen. Je kunt hierin ook interactieve elementen stoppen. Zoals een klikbare link of een video. Let op: als je een video wil embedden dien je de PDF te publiceren als ‘link online weergave’. Je doet dit in je design. Klik rechtsboven op ‘delen’. Hier zie je allerlei opties.
Start- en eindpunt bepalen.
Bepaal het startpunt voor je eBook: wat zou jouw ideale klant nu willen leren? Waar staan ze nu, met welke vraag? Denk niet: “Dit weet iedereen toch?” Bedenk je liever: “Wat is voor mij super simpel wat voor een ander misschien wel super frustrerend is?”
Bepaal dan het eindpunt van je eBook: Wat leert of kan de lezer na het lezen van jouw eBook (af andere weggever). Je kunt het start en het eindpunt ook zien als de kop en de staart. Er moet een duidelijk begin en einde zijn.
Je eBook maken en ontwerpen in 5 stappen
- Ik zou beginnen met de omslag. Waarom? Dit is het uitgangspunt: het resultaat voor de lezer/klant. Wat gaat jouw bezoeker leren of kunnen? Schrijf een duidelijke, maar pakkende titel eventueel met een subtitel. Verplaats je steeds in de klant: wat is het resultaat? Welke prangende pijn of hardnekkige frustratie neem je weg?
- Speel met typografie. Wissel koppen af met subkoppen en maak gebruik van vet gedrukte teksten. Zo zorg je ervoor dat de leesbaarheid wordt beïnvloed. Dit is natuurlijk absoluut nodig, anders gooien ze je eBook weg en sla je de plank dus mis, zonde! En die leesbaarheid is belangrijker dan je denkt. Want je wilt natuurlijk dat de lezer iets gaat doen. Of dat ze bepaalde dingen lezen, waardoor jij jezelf en je aanbod in de kijker speelt. Als je alleen maar “platte” tekst hebt dan wordt het voor de lezer heel makkelijk om lappen tekst over te slaan.
- Kill your darlings. Niemand zit te wachten op een heel levensverhaal. Het gaat niet om het aantal pagina’s, het gaat om de paradigma verschuiving. Wat wil je dat iemand denkt of doet na afloop? Zorg dus dat er een duidelijke kop en staart aan zit.
- Maak een mockup van je eBook en zet dit op de landingspagina waar je jouw leadmagnet/weggever promoot. Zo lijkt het net een “echt” boek. Zo’n mockup kun je ook in Canva maken. Maak de pagina waar mensen de weggever aanvragen aantrekkelijk, maar wel eenvoudig. Geen onnodige afleiding en toeters en bellen. Som duidelijk op – met bullets – wat het downloaden/kopen oplevert.

Bewaar het document altijd als PDF. Een PDF is sowieso altijd het formaat wat je als eindwerk wilt hebben. Je kunt een PDF uploaden en makkelijk delen. Je kunt ook prinsscreens maken van losse pagina’s (of deze los bewaren) en hier weer een los plaatje mee maken om te delen op je socials.
eBook maken en verkopen
Je kunt de PDF laten mailen naar de koper. Maar je kunt dus ook de link gebruiken. (Of allebei). Het mailprogramma dat ik gebruik is MailBlue. Ook Nederlands. En zij hebben het allerbeste support (net als Plug&Pay) overigens dat je je maar wensen kunt.
Daarom ben ik ook van beiden affiliate partner. Aanmelden via mijn link kost jou niets extra’s trouwens. Maar als je met deze twee tools werkt kom je echt een heel eind!
Door het toevoegen van interactieve elementen, zoals het linken naar filmpjes (die je afschermt met een wachtwoord) of een audio en het toevoegen van links maak je op eenvoudige wijze een online “training”.
Nog een aantal laatste aandachtspunten bij het maken van je eBook:
- Bied jouw lezer een snelle snack aan, geen vijfgangendiner.
- Maak ze hongerig naar meer! De meeste weggevers leveren niets op. Niet omdat de inhoud slecht is, maar omdat ze veel te ver afstaan van waar je doelgroep staat. Ze willen iets wat nú herkenbaar is en direct bruikbaar.
- Zorg dat je eBook een duidelijke diagnose stelt. Er moet een realisatie moment ontstaan. Pas dan komen mensen in actie.
- Maak een aansprekend en aantrekkelijk design. Dan heb ik het niet per se over fancy foto’s. Ik denk vooral aan de leesbaarheid en duidelijke call-to-actions.

Gebruik je eBook als online cursus!
Je kunt natuurlijk zo ook op een zeer laagdrempelige manier een betaalde cursus aanbieden. Via een eBook Manon? really?
Je kunt gewoon links koppelen in je eBook die verwijzen naar een (privé) pagina op je website, YouTube of Vimeo. Een eventueel wachtwoord zet je in het eBook. Of in de e-mail die naar mensen stuurt. Je hoofdstukken zijn de lessen en je kunt er vragen inzetten die ze in de PDF kunnen invullen. Of je gebruikt eBook naast een workshop of training die je maakt. Een workshop geven heb ik tientallen keren gedaan. Je kunt hier mijn Workshop Workaround aanschaffen.
Inloggen Plug&Pay
Wil je je eBook verkopen? Dan zou ik je dus Plug&Pay aanraden. Ik heb een mini-tutorial gemaakt waarin ik je uitleg hoe je dit snel en simpel aanpakt. Wil je deze ontvangen? Vul dan je e-mailadres in dan komt hij binnen 5 minuten naar je toe!
Happy selling!
