Pinterest is hét geheime wapen voor mijn bedrijf

In dit artikel deel ik mijn persoonlijke bevindingen met je: zo zet je Pinterest zakelijk in voor je bedrijf en personal brand.

In dit blog deel ik informatie en tips rondom mijn favoriete online kanaal: Pinterest. Dit artikel staat bomvol waardevolle info. Ik ben geen Pinterest expert en zo wil ik mijzelf ook niet neerzetten. Toch weet ik dit kanaal succesvol in te zetten. In dit artikel deel ik de bevindingen over mijn geheime wapen: Pinterest.

Wil je snel navigeren? Dat kan met onderstaande jump links:

Denk jij als ondernemer dat Pinterest draait om leuke plaatjes verzamelen?Na dit blog niet meer.

Eerlijk gezegd dacht ik dit ooit wel. Ik dacht dat Pinterest een soort online knutselkolonie was.

Totdat ik in 2016 een Amerikaanse online training kocht bij Melyssa Griffin over Pinterest marketing. Destijds een flinke investering voor mij, maar ik hoorde dat Pinterest in combinatie met bloggen een krachtige combinatie zou zijn.

Het zou dé combi zijn voor ondernemers die contentmarketing wilden inzetten en meer verkeer wilden genereren op hun website. Dát wilde ik. Om de simpele reden dat ik geen zin had om te doen wat de rest van de online ondernemers in Nederland deed: webinars en challenges organiseren. Veel te veel gedoe, ik hou van simpel. En zo ontdekte ik steeds meer dat Pinterest mijn geheime wapen werd.

Pinterest zakelijk inzetten: het werkt ontzettend goed, maar doordat Pinterest nog steeds een beetje het knutselkolonie imago heeft, wagen veel ondernemers zich er niet aan. Zonde, het is mijn geheime wapen voor meer verkeer op mijn website, waardoo…

Hoe ik Pinterest vroeger gebruikte

Ik gebruikte Pinterest voorheen wel, maar meer privé. Ik bewaarde vooral veel zogeheten 'pins' over woninginrichting, kapsels en vakanties. Hier en daar plaatste ik wel eens iets uit mijn portfolio, maar meer ook niet. Al die Social Media kanalen bijhouden is dood vermoeiend soms, het kost veel tijd en dus hing Pinterest er maar wat bij... Een van mijn grootste eye-openers was dat Pinterest geen Social Media kanaal is.

PINTEREST IS GÉÉN SOCIAL MEDIA KANAAL! HUH?

Pinterest is een zoekmachine, net als Google! Er is weinig sociaals aan, het gaat om het creëren van content (blogs, video’s of producten bijvoorbeeld) en dit via Pinterest vindbaar maken. Pinterest heeft ook een algoritme en scant content op waarde. Net als Google.Waar je via Google vooral valt voor aansprekende titels met een goede omschrijving val je voor Pinterest in eerste instantie voor de visual in combinatie met de titel.  

7 fouten die iedere ondernemer (waaronder ikzelf) maakt met Pinterest:

  1. Mijn bio was incompleet; keywords ontbraken en ik had geen zakelijk account, waardoor ik dus geen inzicht had in statistieken.

  2. Ik was gefocust op nú scoren, op het juiste tijdstip plaatsen en nadenken welke hashtags werken (en welke niet). Zo werkt het namelijk op Twitter, Facebook en Instagram, maar binnen een uur is je content weg gezakt en “oud”. Pinterest werkt juist op de lange termijn.

  3. Ik had 93 borden, maar geen een ervan was interessant voor mijn potentiële klant; zo had ik een bord over kapsels, nail-art (geen grapje) en grappige dierenfoto's. Bovendien deelde ik bijna alleen maar 'pins' en content van anderen. Maak borden die in lijn liggen met jouw merk. Ik zal geen borden over woninginrichting plaatsen bijvoorbeeld.

  4. Bedenk dat mensen op Pinterest daar (meestal) zitten met een doel: ze zitten er niet om te verbinden of om een gesprek aan te gaan. Ze zijn met iets bezig en zoeken inspiratie en educatie. Hoe kun je hierop inspelen? Waar je op Instagram doelloos kunt rond scrollen en veel meer in het moment iets plaatst, is Pinterest bedoel om iets te vinden.

  5. Die enkele pin die ik zelf had gemaakt leiden nergens naar toe (mijn blog en dus website), er zat geen call-to-action aangekoppeld noch een omschrijving met keywords. Zo liep ik dus verkeer op mijn website mis. Het gros van de bezoekers komt om iets te leren (educatie). Motiveer ze in ieder geval om je pin op te slaan (te pinnen) op hun eigen borden. Zo kunnen ze het altijd makkelijk terug vinden. Maar probeer nog liever consistentie te creëren tussen je visual, de tekst, de hashtags en de uiteindelijke bron (je blog bijvoorbeeld).

  6. Alhoewel ik het afgelopen jaar aardig aan het bloggen ben geslagen had ik geen 'pin-it' button geïnstalleerd op mijn website. Op deze manier kun je eenvoudig een blog 'pinnen' op Pinterest vanaf je computer. Ook handig voor diegene die je blog leest.

  7. Ik had geen rich-pin (uitgebreide pin) geactiveerd. Een rich-pin zorgt er voor zorgt dat onder de pin mijn naam + website komt te staan. Een uitgebreide pin activeren kun je zelf doen en je hebt diverse soort rich-pins. Lees hier meer.

Ik heb een zogeheten 'article rich-pin geactiveerd'. Deze zorgt ervoor dat je naam en website onder de pin komen te staan zoals je hierboven ziet.

Ik heb een zogeheten 'article rich-pin geactiveerd'. Deze zorgt ervoor dat je naam en website onder de pin komen te staan zoals je hierboven ziet.

Pinterest heeft nog steeds (in Nederland dan) last van het 'knutselkolonie-imago', maar Pinterest is véél meer dan een prikbord met mooie tuinen, decoratie, recepten en reizen.

Sinds ik ben begonnen met het toepassen van de tips uit de training zie ik in mijn statistieken dat er meer verkeer naar mijn website stroomt. Een van mijn nieuwe klanten vertelde dat ze mij had gevonden via Pinterest! En dat binnen 6 weken, terwijl ik 'maar' 200 volgers heb en ik echt nog geen extreme bezoekersaantallen heb! Ik dacht: yes, het werkt! Hier moet ik meer mee gaan doen!

Wat ik ook zo fijn vind aan Pinterest: het draait niet of nauwelijks om de likes en comments. Zó fijn! Tuurlijk speelt het mee, maar het is niet het uitgangspunt van het platform. Waar een post op Twitter of Instagram een minuut later al is weggezakt draaien de ‘pins’ die ik een jaar geleden plaatste nu op volle toeren. Je content wordt niet oud zogezegd.

HOE KRIJG JE MEER VOLGERS OP PINTEREST?

Dit brengt mij op het volgende: het aantal volgers op Pinterest doet niet zo ter zake. Tuurlijk is het fijn als dit hoge aantallen zijn, maar mensen komen vooral om te zoeken weet je nog? Ze bewaren mooie visuals om later of misschien wel meteen door te klikken naar de bron: jouw content. Ik kijk zelf nooit naar de volgers die ik heb, ik kijk liever hoe vaak een eigen pin is ge-repind (op andermans borden dus).

Inzicht krijgen door het activeren van een Pinterest business account.

Een zakelijk account op Pinterest voor je bedrijf geeft je, zoals ik hierboven als schrijf, inzicht in statistieken. En dit is helemaal niet ingewikkeld. Je kunt jouw persoonlijke account hier omzetten. 

  • Update 5/12/2016: Je kunt vanaf vandaag ook een etalage maken bovenaan je Pinterest Profiel, zie het als een soort slider. Hier lees je meer.

  • Update 2018: Je kunt nu ieder bord onderverdelen in secties. Stel je bent een sieraden ontwerper en je hebt een eigen bord met eigen materiaal dan kun je sectie smaken als: ‘ringen’, kettingen’ enzovoorts.

  • Update: de planning tool voor Pinterest BoardBooster ligt niet meer in lijn met de eisen van Pinterest. Alternatief is Tailwind. Je kunt gebruik maken van de actie die ze hebben en 15$ ontvangen om ermee aan de slag te gaan.

MIJN 5 pinterest tIPS DIE JE NÚ METEEN KUNT IMPLEMENTEREN als ondernemer

  1. Zet achter je naam kort en krachtig waar jij op gevonden wilt worden. In mijn eigen profiel staat: branding + design tips) Laat de omschrijving van jouw bio niet leeg. Denk aan jouw merk-belofte en personal brand!

  2. Wil je Pinterest strategisch gaan inzetten voor je bedrijf? Zorg dan dat je óók je eigen materiaal "pinbaar" maakt. Installeer de pin-it button op je website. Een andere optie is rechtstreeks langwerpige afbeeldingen te maken (bijvoorbeeld in Canva) en dit binnen Pinterest te uploaden. Na het uploaden bewerk je de pin en vul je de url in waar de pin naar toe moet leiden. DON'T: Je hele profiel volzetten met mooie borden en volstoppen met hele gave pins, maar hierin nauwelijks je eigen materiaal verwerken. Dit is echt zonde van alle energie die je erin stopt. Ik weet dat er ondernemers zijn die pins van anderen gebruiken en in de omschrijving van de pin hun website zetten. Niet doen. Dit gaat juist tegen je werken, omdat het niet jouw content is, een bezoeker zal dan denken: "wat is dit nu weer?". Plaats daarom ook altijd in het ontwerp van de visual jouw naam en website, zodat dit soort mensen (de content shoppers) niet aan de haal gaan met jouw content.

  3. Zorg dat jouw website geverifieerd is zodat Pinterest statistieken kan verzamelen zodra je een zakelijk account hebt. Zo zie je soms hele aparte statistieken, visuals die het erg goed doen of juist niet. Zo kun je voor jezelf onderzoeken waar dit aan ligt.

  4. Zorg dat je jouw blog optimaliseert voor Pinterest. Pinterest hanteert langwerpige afbeeldingen. Deze langwerpige visual kun je in je blog plaatsen en op die manier doorplaatsen naar Pinterest. Je kunt ook de visual rechtsreeks uploaden in Pinterest en vervolgens de link plaatsen in de omschrijving. Zorg dat deze visuals in het oog springen en dat doe je met mooie beelden, lettertypes en illustraties. Zorg voor een goede profielfoto; bij voorkeur gebruik je op ieder kanaal dezelfde profielfoto. Wees herkenbaar en consistent.

  5. Hou een grote schoonmaak en kies een aantal thema’s voor je Pinterest profiel: verwijder pins die het niet meer doen en kijk eens kritisch of jouw borden vol met gezonde salades, fitness oefeningen en DIY woningdecoratie van toegevoegde waarde zijn voor jouw personal brand én jouw klant. Je hoeft ze niet te verwijderen, maak er een privé Pinterest bord van.

BONUS TIP VOOR MEER VERKEER NAAR JOUW WEBSITE EN BLOG

Een onderdeel uit de Pinterest training was om mee te gaan pinnen op zogeheten groepsborden, ook tribes genoemd.. In Amerika stikt het ervan namelijk. Als je als 'pinner' wordt toegelaten tot een groep van bijvoorbeeld 10.000 volgers dan wordt jouw pin (en dus content/blog) dus getoond aan een flinke groep. Ook al heb je op jouw eigen account maar 100 volgers. Dit kan jou dus aanzienlijk meer verkeer opleveren en dus ook meer verkopen of samenwerkingen. Interessant hè?

Klein probleempje: ik blog in het Nederlands en jij waarschijnlijk ook. Hoe goed deze tip ook is, hij is met name gericht op de Amerikaanse markt. Holy moly nóóó! En ik kon ook geen enkel geschikt Pinterest groepsbord in Nederland vinden. Dus: heb ik er zelf een aangemaakt

*update 04-07-18: groepsborden zijn minder effectief wegens het veranderde algoritme en regels van Pinterest. Maar geen nood: ik heb een nieuwe tip:

Wil jij met behulp van Pinterest meer mensen gaan bereiken en samen met mij de uitdaging aangaan? In Nederland gebruiken nog weinig mensen Tailwind.

Tailwind is een tool waarmee je jouw pins kunt inplannen op tijden waarop jouw publiek online is. Tailwind werkt ook met 'tribes', dit zijn groepen op Tailwind waar je lid van kunt worden.

Als je hierop pint komt jouw pin onder een grote publiek, in ruil pin jij iets relevants van een ander. Tailwind houdt dit bij: dus valsspelen wordt gezien! Je kunt je hier aanmelden voor mijn tribe en claim jouw 15$ dollar om vrij te besteden.

Hoe werkt Pinterest? Wat zijn de do's & dont's van Pinterest? Pinterest inzetten voor mijn bedrijf? Pinterest marketing en Pinterest strategie voor ondernemers en bedrijven. Pinterest tips voor ondernemers. Nederlandse Pinterest training.

SquareSpace: Hét meest complete artikel om je eigen website te maken

Je eigen website maken met SquareSpace: eenvoudig, simpel en snel!

Je eigen website maken hoeft geen bottleneck te zijn! En je eigen website maken hoeft ook geen fortuin te kosten. Dat is de reden dat ik kies voor Squarespace. Het meest gebruiksvriendelijke platform wat er is.

Overweeg jij om met Squarespace aan de slag te gaan? De meeste ondernemers maken zelf hun eigen website in WordPress. Ze volgen een cursus, installeren een thema wat iedereen gebruikt (waardoor het ook allemaal op elkaar lijkt) of ze besteden het uit.

Je website is héél belangrijk, het is de etalage van jouw bedrijf. Tot zover niets nieuws. Toch loop je wellicht tegen problemen aan, WordPress lijkt zo makkelijk (en dat is het uiteindelijk ook) maar je moet er wel echt voor gaan zitten. Dit kost tijd, energie en… geld. Daarom wil ik je meer leren over Squarespace.

Je eigen website maken in Squarespace... Of toch WordPress?

In dit blog laat ik je kennismaken met Squarespace: mijn favoriete platform om zelf je website te maken.

Dit artikel staat bomvol informatie. Om snel te navigeren kun je gebruik maken van onderstaande jump links:

Waarom ik voor Squarespace koos

Squarespace is een drag & drop website platform waarin je eenvoudig zelf je website zou moeten kunnen maken. Ik las er iets over op een Amerikaans forum en de reacties waren overwegend positief. In het kader van focus besloot ik er niets mee te doen en het bij Wordpress te houden. Wordpress was nu eenmaal hét systeem waarmee iedereen werkte, ik was er tevreden over, dus waarom zou ik switchen? 

Al die updates!

Soms wilde ik dat het makkelijker zou werken met WordPress, geen gedoe, geen updates en geen stress omdat er - na een update - zaken waren versprongen of het niet meer deden. Ik liet deze updates doen door een webbouwer en toch kwam ik er soms achter dat iets niet goed was gegaan. Ik wilde mij focussen op mijn bedrijf en niet steeds lopen te rommelen met dit soort zaken. Bloggen en content toevoegen: ja. Gevonden worden: ja. Updates doen: nee.

De bouw van je volledige website uitbesteden is een optie en ik kan het je ook zeker aanbevelen omdat dit je (mits je met een goede partij werkt) heel veel tijd scheelt (en frustratie in sommige gevallen). Maar aan andere kant wil je ook de kosten laag houden en het merendeel gewoon zelf kunnen doen. Ik althans wel.

Updaten moet zeer regelmatig gebeuren binnen WordPress...

Updaten moet zeer regelmatig gebeuren binnen WordPress...

MIJN ERVARINGEN MET WORDPRESS

Ik heb mijn eigen websites in 2011 en 2014 zelf in WordPress gemaakt, het technische stuk was niet zo mijn ding, maar het mooi maken? Dát was wel aan mij toevertrouwd.  Totdat... één van de twee gehackt werd, door een geïnfecteerde Wordpress plugin. BOE-HOE!  Zwaar balen, want mijn website scoorde destijds hoog in Google.

Het gevaar en de verleiding van WordPress Plugins

Het gevaar met Wordpress plugins is dat iedereen ze kan downloaden en installeren. Er zit geen controle op. Je moet zelf opletten. Sommige mensen proppen hun hele website vol met plugins zonder goed te kijken naar de laatste updates etc. Dat gebeurde mij dus ook. Goede webdevelopers & bouwers adviseren je hier natuurlijk in, maar als je dit niet weet dan laat je je misschien verleiden tot het downloaden van een plugin die je misschien niet eens nodig hebt en misschien zelf wel erger.

VOORDELEN SQUARESPACE:

Ik had (snel) een nieuwe website nodig en besloot Squarespace uit te proberen.

Ik had geen zin in gedoe en lang lopen te zoeken hoe iets moest. Na een dag dacht ik al: jeetje, kan het nóg makkelijker dan dit? 

En daar zit de kracht bij Squarespace!

Squarespace doet wat het moet doen. De leercurve is vele malen lager dan die bij Wordpress. Ik vind het fijn dat Squarespace alles voor mij update, dit hoef ik dus niet meer te (laten) doen. Je kunt alleen gebruik maken van hun eigen plugins, dat kan voor mensen een beperking zijn, maar het gaf mij een veilig gevoel.

Dit is waarom ik voor squarespace kies

Wat ik dus zelf heb ervaren maar ook vaak tijdens workshops hoor is dat ondernemers, starters of zzp'ers moeite hebben met WordPress. Het steeds weer updaten, dingen die verspringen, steeds iemand inhuren en een thema hebben waarvan ze maar 25% gebruiken. Het bekende ‘Divi Thema’ is er zo een. Enorm populair, maar inmiddels is het zo groot geworden dat het ontzettend traag werkt en laadt. WordPress geweldig, maar veel ondernemers vinden het toch een hoop gedoe.

Waardoor ze hun website laten liggen en het een bottleneck wordt.
Maar je website moet in beweging blijven. En het moet al helemaal niet stil (komen te) liggen. Gisteren nog sprak ik een klant tijdens een adviesgesprek en zij kon al weken (!) niet vooruit, omdat haar salespagina niet af was. Dit vind ik onbegrijpelijk en onacceptabel. je stagneert zo in je verkoop en in het werven van klanten.

Je website is een visitekaartje, maar dit visitekaartje moet niet je “digitale dood” worden.

Vraag jezelf eens af: wat wil én verlang ik van mijn website? Zet dit eens voor jezelf op papier.

Squarespace: wat voor mij de 12 pluspunten zijn

  1. Drag & drop systeem; je richt heel makkelijk een pagina in.

  2. Lage leercurve en zeer gebruiksvriendelijk; ideaal als je niet zo handig/technisch bent.

  3. Geen onnodige kosten en frustratie; Squarespace doet wat het moet doen.

  4. Professionele en mooie thema’s geschikt voor iedere business.

  5. Updates gaan via SquareSpace, hier hoef je dus zelf niks voor te doen.

  6. Je kunt makkelijk (en gratis) switchen tussen thema’s.

  7. Eenvoudig je website personaliseren en stylen volgens je visuele branding.

  8. Ook het maken van landingspagina’s en webshops is mogelijk.

  9. Mobielvriendelijk en te koppelen aan al je socials en andere tools.

  10. SEO geoptimaliseerd: per site, pagina en blog gedetailleerd in te richten.

  11. SSL-certificaat zit er standaard in, wat een veilige verbinding verzorgt (iets wat Google prefereert)

  12. Fijne helpdesk en chat (WordPress zelf kun je niet benaderen, je schakelt dan je webdeveloper in). Uit ervaring kan ik vertellen dat Squarespace snel reageert en altijd behulpzaam is.

NADELEN SQUARESPACE:

  • Je bent beperkter in de keuzes wat betreft templates. WordPress heeft daarin veel meer keuze.

  • Squarespace is minder flexibel, je werkt in een soort stramien (wat ook weer prettig kan zijn).

  • WordPress is een open source systeem, wat wil zeggen dat iedere ontwikkelaar de code kan inzien en gebruiken. Bij Squarespace is dat niet het geval (je bent dus in principe van hen afhankelijk).

  • Zo zou je dus zelfs kunnen stellen dat ze jouw content in ‘hun bezit’ hebben. Dat klinkt zwaar, maar zo is het in feite wel. Ik maak mij hier niet druk om, ik schrijf sowieso al mijn content uit en waar dit op mijn eigen computer.

  • Ideal is (nog) niet opgenomen als betaalmogelijkheid wat betreft webshops. Iets wat een nadeel is aangezien Nederland Ideal meer gebruikt wordt dan PayPal. Je kunt dit wel eenvoudig oplossen door gebruik te maken van Shopify of Pay. Prima oplossing als je maar enkele (digitale) producten wilt gaan verkopen zoals ik. Met een grotere webshop is het dus niet handig.

  • Er is geen volledige gratis versie (wat WordPress wel biedt). Je kunt wél 14 dagen Squarespace uitproberen. Zo heb ik in 14 dagen mijn website gemaakt en kon ik beoordelen of ik Squarespace ging gebruiken.

  • Een .nl domein registreren bij SquareSpace zelf is niet mogelijk. Wat ik je aanraad is om bij je hostingpartij een domein te claimen en hen te vragen de DNS records voor je in te stellen. Op deze manier kun je op je .nl domein SquareSpace gebruiken.

  • Er zijn niet zoveel plug-ins beschikbaar. Squarespace houdt zo de code ‘schoon’ van een website. Als je een plug-in nodig hebt zijn er wel partijen waar je ze kunt bestellen (deze zijn goedgekeurd door Squarespace).

SEO SQUARESPACE

Ontwerpen met Canva.

SEO is natuurlijk een belangrijk onderdeel, waar je binnen Wordpress de geweldige plugin van Yoast voor gebruikt. Deze is er niet voor Squarespace, en daar was ik een beetje huiverig voor. De ingebouwde SEO functie van Squarespace bevalt echter goed. Je kunt per site, pagina en blog alles instellen. Wil je écht de diepte in met je SEO dan is en blijft WordPress beter, mede doordat je dit veel specifieker nog kunt inrichten.

TIP: door Pinterest in te zetten kun je gigantisch veel blogverkeer genereren naar je website. PInterest is wat dat betreft mijn geheime wapen! Wil je meer lezen over hoe je Pinterest slim zakelijk inzet lees dan dit artikel.

Kosten

  1. Squarespace biedt een aantal opties. Het account wat ik heb voor deze website is de business versie, deze kost 17 euro per maand. Je krijgt één jaar gratis domeinregistratie, maar je kunt ook via je eigen partij de domeinregistratie regelen.

  2. Voor WordPress betaal je voor een thema. Je hebt thema’s van $60 dollar, maar ook van $120 dollar. Daarnaast betaal je de maandelijkse hosting. Je schakelt waarschijnlijk iemand in om je te helpen of om het WordPress-thema voor je te installeren. Als je iets bijzonders wilt wat je zelf niet kunt moet je een webbouwer/webdeveloper inschakelen, waardoor de kosten aardig kunnen oplopen. Ook kosten sommige plugins geld.

  3. Bij Squarespace heb je customer support waar je gratis gebruik van kunt maken, je weet dus met deze maandelijkse kosten waar je aan toe bent. Het maandelijkse bedrag lijkt dus veel, maar valt over het geheel gezien dus mee.

  4. Wil je betaalde plug-ins installeren op je SquareSpace website? Ik maak gebruik van deze aanbieder: een absolute aanrader. Je kunt er plug-ins vinden voor reviews te tonen van Google, Instagram feeds, chatfunctie (WhatsApp) en prijstabellen.

SAMENVATTING

Eigenlijk kun je ze niet vergelijken, net zoals dat je niet iedere auto met elkaar kunt vergelijken. WordPress is vele malen uitgebreider en je kunt er iedere denkbare website in maken. Mijn academie website waar ik mijn online cursussen op host is wél gemaakt in WordPress in combinatie met een LMS-plugin. Lees meer over hoe je zelf een online programma maakt. Dat is omdat Squarespace dit gewoon niet in die vorm kan bieden: de gebruiksvriendelijkheid en eenvoud is wat dit platform siert.

Ik heb mijn SquareSpace website gewoon gekoppeld aan de WordPress site. 

De flexibiliteit is groot en niet voor niets is WordPress het meest gebruikte CMS systeem om websites en webshops mee te maken.

Maar er is ook een groep ondernemers die hier geen behoefte aan heeft en juist níet al die mogelijkheden wilt óf nodig heeft. 

  1. Ben je een ervaren webbouwer, spreek en schrijf je code en wil je volledige vrijheid? Ook qua SEO, adwords en re-targetting, dan is WordPress jouw maat en dan ga je niet blij worden van Squarespace.

  2. Ben je daarentegen niet zo technisch aangelegd, maar wil je wél een professionele en nette website waarin je jouw diensten kunt uitlichten, video's kunt plaatsen en kunt bloggen dan is Squarespace meer dan prima en jouw buddy!

Bedenk goed wat het doel is van jouw website en wat je zelf wilt en kunt. Zet de functies die op de site moeten en wensen eens op een rij! En probeer beide systemen gewoon lekker uit, op die manier kom je er vanzelf achter wat voor jou het prettigst werkt.

Online training Squarespace:

 
 

Online Training: maak je eigen squarespace website

Mocht je overtuigd zijn van Squarespace en ook blij worden van de website waar je je nú op bevindt, dan help ik je graag verder!

Hoe zou het voelen als je binnen nu en 14 dagen jouw website hebt staan?

Start dan nu direct in de online leeromgeving en ga aan de slag. De eCourse bevat 6 modules met filmpjes in het Nederlands en praktische tips en kost slechts 75,00 euro ex. BTW. Je koopt hem hier.

Je website laten uitbesteden kost je ten minste het tienvoudige! En voor een workshop of training betaal je ook al gauw 500 euro. Ik heb al met heel wat WordPress thema’s en dergelijke gewerkt, dus ik weet absoluut wat er te koop is en wat werkt.

Ik kies voor SquareSpace, omdat ik hou van eenvoud, gemak en gebruiksvriendelijkheid.

Jezelf onderscheiden als ondernemer? Gebruik mijn 'supersimpele' strategie + gratis consult [tip]

Hoe zorg je er in een overvolle of verzadigde markt voor dat klanten voor jou kiezen en niet voor je concurrenten?

Even terug in de tijd: Ik was de eerste designer in Nederland die gratis tips, een gratis training en zelfs workshops gaf over de online do-it-yourself ontwerpprogramma' s zoals Canva & Canva For Work. Dit besloot ik te doen op het moment dat mijn bedrijf voor geen meter liep.

Personal Branding Voor Ondernemers

Ik wist niet wat mijn onderscheidend vermogen was ik wist al helemaal niet hoe ik dit kon onderbouwen.

Ik verslond boeken en trainingen, maar al die kennis bleef lekker veilig in mijn ‘rugzak’. Kennis is geen euro waard als je het opbergt. Boeken, podcasts, webinars, trainingen, workshops…. Alle informatie is er. Voor iedereen. Het gaat erom hoe je die informatie toepast. Of je de discipline en de drang hebt om het helemaal tot je te laten doordringen.

Transformatie is informatie gecombineerd met implementatie. That’s it.

Zo begon ik mijn ‘rugzak’ uit te pakken. Opnieuw in te delen, zaken te elimineren en te versimpelen. Stoppen met sprokkelen en er stiekem weer van alles bijstoppen. #guilty. Meer kennis ging mij niks bieden. Ik moest juist iets zien te vinden waardoor mijn belanghebbend publiek zag dat ik überhaupt wat te bieden had.

Even terug naar de gratis ontwerptools…

Toen deze net opkwamen was ik boos, alsof grafisch ontwerpers het nog niet lastig genoeg hadden. Ik besloot er iets mee te doen, ik zag een kans. Dit was wat ik zocht en niemand deed het nog. Alhoewel destijds mijn collega ontwerpers mij voor gek verklaarden zijn er nu een paar jaar later, een hoop die hierdoor geïnspireerd zijn geraakt en hetzelfde zijn gaan doen.

Hoe simpel kan het zijn: Weet wat er speelt en speel hier op in

Drie eenvoudige stappen om jouw haakje te vinden waar klanten op happen:

  1. Pak een (groot) vel papier en teken drie grote cirkels die elkaar overlappen. Als je naar beneden scrolt zie je mijn eigen voorbeeld. Je kunt dit digitaal doen, maar ik geloof dat het daadwerkelijke schrijven, arceren en visualiseren krachtiger werkt dan een digitale mindmap maken.

  2. In iedere cirkel schrijf je de titel: feit - kans en actie. Ga nu brainstormen. Wat zijn feiten binnen jouw vakgebied? Hoe denkt jouw potentiële klant over jouw vakgebied? Wat zijn de kansen die hierdoor kunnen ontstaan? Het kan zijn dat dit nog niet bestaat en dat nog niemand (net zoals in mijn geval) hier iets mee doet. Welke acties zou je kunnen doen?

  3. Bedenk het haakje. Hoe creëer jij de (inter)actie tussen de kansen, de feiten en de vragen/problemen/wensen/doelen van jouw publiek? Hoe kun je concreet in actie komen om deze twee cirkels samen te laten smelten? Hoe kun je een brug maken tussen dat wat je klant wilt vs. dat wat je klant nodig heeft?

Kom in (inter)actie in drie stappen (mijn voorbeeld):

Dit is het startpunt geweest van wat ik nu bereikt heb. De eerste twee jaar (denk ik) rommelde ik maar wat aan. Ik volgde mijn passie, deed waar mijn hart lag. Lees hier waarom het volgen van je passie het stomste is wat je kunt doe.

Feiten:

  • Er komen meer en meer zzp' ers.

  • Alles moet toegankelijker, makkelijker, goedkoper en sneller.

  • Je hebt geen grafisch/webdesigner meer nodig voor een website en huisstijl.

Kans:

  • Inspelen op de DIY ontwerp cultuur door het aanbieden van workshops in o.a. Canva.(dit is voor mij ontzettend simpel)

  • Het delen van mijn kennis waardoor ik hen help betere ontwerpen te maken en zo wek aan mijn ‘know - like - trust’ factor. Ondertussen kan ik meer leren over positionering en personal branding.

  • Iedereen maakt gebruik van de gratis programma' s waardoor ook iedereen de mogelijkheid krijgt om veel content te maken en zichzelf te promoten, waardoor het voller en voller wordt. Ook hier: personal branding en positionering wordt belangrijker dan ook #markmywords!

Actie: 

  • Delen van direct toepasbare kennis waarmee mensen hun huidige ontwerpen naar een hoger level gaan tillen m.b.v. Canva via een besloten Facebook Groep.

  • Inmengen van positionering en personal branding in mijn diverse workshops. Feedback verzamelen zodat ik gebaseerd hierop mijn programma kan ontwikkelen.

  • Blijven delen en geven wat voor mij niet van het grootste belang is (dus niet mijn nieuwe positionering als personal branding expert), maar wat voor mijn potentiële klanten - op dit moment - als zeer belangrijk wordt ervaren.

wat is jouw waarom? En hoe ontdek je jouw why!

Bovenstaande verhaal heeft gewerkt. Heel goed gewerkt!

Doordat ik mijn publiek gaf waar ze om vroegen, maar tegelijkertijd liet zien wat ze écht nodig heb ik een community opgebouwd. Dit deed ik op Facebook.

Op den duur had ik 3000 ondernemers in deze groep en was mijn conversie (mensen die klant werden echt bizar hoog). Exacte cijfers heb ik niet meer, maar ik weet wel nog dat ik niet wist wat mij overkwam.

Het werd zelfs zoveel dat ik besloot met veel uitvoerende werkzaamheden te stoppen en mij (sinds 2018) alleen nog bezig te houden met het geven van advies en coaching.

Ik ontwerp wel nog, maar alleen voor klanten die ik begeleid heb. Dit doe ik overigens samen met een team van specialisten.

Deze Facebook groep heb ik gesloten, omdat ik a) de vraag niet meer aan kon en b) het aan alle kanten werd gekopieerd, waardoor het algoritme zakte. Facebook stelt namelijk andere groepen voor aan de leden van jouw groep. Hoe meer mijn leden ook in andere groepen zaten des te meer hun aandacht versnipperde.

Tip: Je hoeft niet per se je eigen community op te richten.

Vooral bij vrouwelijke ondernemers is dit een dingetje, ze willen allemaal hun eigen groepje hebben. Hun tribe. And I get that! Ik ben een groot voorstander van ‘keep it simple stupid’. Word actief in bestaande groepen: deel tips, geef advies en denk met mensen mee.

Zorg er voor dat je helder hebt waar je voor staat en gaat. Leg jezelf ook grenzen op, waar wil je dat mensen jou aan gaan herkennen?

Worden er vragen gesteld waar jij ze echt bij kunt helpen? Denk je “Oehhhh dit is mijn klant!” Sla de tekst dan letterlijk op, je kunt dit gebruiken als voer voor aan het haakje. Dit is letterlijke tekst en dus de taal van jouw ideale klant.

Inmiddels heb ik een nieuwe Facebook Groep gelanceerd. Je koopt nu een kaartje en krijgt toegang tot drie modules vol waardevolle content voor je business op het gebied van jezelf positioneren, presenteren en promoten als merk.

Final note:

Ik geef gratis adviesgesprekken weg, deze plekken zijn beperkt en op aanvraag. Klik op de knop om te lezen of jij al zover bent.

Personal branding: Je moet jezelf onderscheiden als ondernemer. Dit lees en hoor je overal. Maar hóe pak je dat een beetje handig aan? Ik heb een oefening voor je die jou zal helpen: een supersimpele straegie voor jouw personal brand.

Zelf je website maken: doen of niet doen?

Als ondernemer heb je, om jezelf als personal brand te positioneren, o.a. een website, logo, en visuals voor Social Media nodig.

Waar je vroeger een webbouwer nodig had, kun je nu, als je een beetje handig bent veel zelf. Dat geldt niet alleen voor het maken van een website, maar voor zo'n beetje alles staat er wel een tutorial op YouTube. Neemt niet weg dat een professional veel meer kan en je beter kan helpen. Soms heb je (nog) niet de middelen of misschien vind je het het gewoon erg leuk om iets zelf te leren en toe te passen.

Hoe maak je nu de afweging om je website zelf te maken of te laten maken?

Alles uitbesteden aan een grafisch ontwerper is niet nodig, maar het help je wel om een goede visuele basis te creëren voor jouw brand.

Toen ik net begon als ondernemer deed ik álles zelf.

Ik vind het oprecht leuk om dingen te leren en doe nog steeds veel zelf. Toch heb ik inmiddels diverse experts die ik inhuur als ik ze nodig heb en waarvan ik weet: dit kan hij of zij beter.

Een VA (virtueel assistent), een emailexpert die mijn funnels in Active Campaign heeft ingericht en een webdesigner die de technische kant van de websites goed opzet. Daarnaast heb ik sinds kort ook een SEO deskundige ingeschakeld die campagnes op Google laat draaien. 

Het punt wat ik wil maken:

Als ik kijk naar mijn e-mailprogramma, Active Campaign, dan kan ik daar mee lezen en schrijven. Dacht ik. Ik heb ooit een training erover gevolgd en kan er redelijk mee werken. En het werkte ook! Alleen niet optimaal en op volle toeren. Ik benutte hooguit 25% van wat dit programma allemaal kon, hóe zonde! Want toen mijn collega er eenmaal mee aan de slag ging dacht ik: "Oké Manon, baas boven baas, dit is te gek!"

Of je het nu hebt over het inrichten van je e-mailprogramma, het laten maken van een website of het inschakelen van een boekhouder. Jij zoekt specifiek en hebt specifieke behoeften. Díe persoon die hier specifiek op inspeelt (en verder niks anders doet) werkt zo aan zijn/haar expertise en naamsbekendheid. 

Andersom geldt dit voor jou ook: Wat is datgene wat jij het beste kunt? Wat is jouw potentie? Ik zeg bewust niet passie, omdat ik niet geloof in het volgen van je passie. Lees hier waarom niet.

In je bedrijf heb je drie personen die je vaak alle drie vertegenwoordigt (en dat is niet goed, kwam ik achter):

  • De SEO

  • De Manager

  • De Uitvoerder

Als je dit al leest denk je: "wat vermoeiend." Ik zou helemaal niet alle drie deze functies moeten doen. En dat klopt.

Op die manier blijf je van binnenuit alle ballen in de lucht houden, terwijl je juist van buitenaf aan jouw bedrijf moet werken. De meeste weten dit wel, maar hoe pak je dit nu aan? 

Ik geloof oprecht dat alle grote bedrijven en merken óóit zijn ontstaan bij een individu. Die éne persoon met een visie en een diepe drang om iets nú te willen veranderen. Omdat hij of zij gelooft dat het anders kan. Weet dat anderen hiermee geholpen zijn, ook al zien ze dat zelf nog niet.

Maar al die grote bedrijven, die ooit begonnen bij die éne persoon, werden groter en groter, omdat diegene die het startte wist dat hij of zij het niet alleen kon. Die persoon wist dat hij het bedrijf moest opdelen en de goede mensen achter de juiste knoppen te zetten.

Sinds ik het boek 'The E-Myth Revisited' van
Michael E. Gerber heb gelezen ben ik anders
gaan denken.

Goede boeken lees ik regelmatig opnieuw, omdat ik steeds weer nieuwe dingen lees of hoor (als ik een luisterboek koop).

Dit boek heb ik inmiddels 2x gelezen en het heeft mij echt de ogen geopend. Michael legt ook de kracht uit van franchise ondernemingen en hoe jij dit ook kunt realiseren. In feite is dit boek de reden waarom ik nu een onderzoek ben gestart om mijn programma te gaan aanbieden bij ontwerpers.  Of dit wat wordt? Geen idee. Ik onderzoek het.

Waar let je op? Hoe neem je mensen aan? Wat doet een SEO en en COO? Hoe kun je als kleine ondernemer groot worden? Terwijl ik dit typ heb ik alweer zin om het te lezen. Iedere bladzijde die ik lees groei ik.

Anyway: Ik geloof dat je als ondernemer álles zelf kunt doen. Ik geloof ook dat je als ondernemer niet alles zelf móet doen.

Dankzij dit boek dus. Het is een kwestie van keuzes maken en bepalen wat je prioriteiten zijn. Als je net start als ondernemer dan roept iedereen dat investeren erbij hoort, anderzijds is het drukken van de kosten ook belangrijk.

Een reden dat ik allergisch ben voor online sprookjesfiguren die alleen maar bezig zijn met omzet en dit van de daken schreeuwen. Begrijp me niet verkeerd, geld verdienen is leuk, je hebt het nodig en je kunt er leuke dingen mee doen. Maar je omzet in TIJD is waar het écht omgaat.

Focus je niet puur en alleen op omzet in geld. Kijk naar je omzet in tijd.

Leuk en aardig, een ton omzet, maar als je ook een ton aan kosten maakt dan is je winst 0. Het online beeld schetst dat het hier om draait en als ik voor mijzelf spreek: ik staarde mij blind op deze ondernemers. Waar het in het begin nog motiveerde, ging het mij steeds meer de-motiveren. Ik verloor mijzelf in het online oerwoud. Ik dook overal bovenop om dit ook te realiseren. 

Dit werkte dus niet. Hoe ik nu werk is:

  • Het 1e wat ik doe is bepalen wat iemand inhuren kost vs. de tijd die ik er
    zelf aan kwijt ben.

  • Het 2e wat ik mij afvraag is of ik het dan ook net zo goed weet op te zetten.

  • Het 3e wat ik mij afvraag is wat het mij oplevert als ik het uitbesteedt.

Om een lang verhaal kort te maken: focus je op je potentie en doe dit met passie. Kijk naar waar jouw kwaliteit ligt en ga hier méér van doen. Ga minder doen van alles waar niet écht jouw kunde ligt.

Ja, je gaat waarschijnlijk eerst inleveren en ja, het voelt eng. Maar geloof mij: je koopt tijd vrij om meer te worden van wie jij bent en wat jouw toegevoegde waarde is. Zo bouw je sneller je expert status op en word je hiervoor op den duur bewust benaderd.

Zorg dat je exact weet wat jij als individu wilt nastreven en wat je wilt bewerkstelligen.

  • Welke verandering zie jij voor je?

  • Wat is de stempel die jij wilt zetten op de wereld?

  • Wat is jouw kijk op de bepaalde zaken?

  • Hoe zou jij een verandering voor je zien binnen jouw markt wat niemand anders nog ziet

De wereld heeft genoeg mensen die ‘nadoen’ in plaats van ‘voordoen’. Durf die éne te zijn!

Bouwen aan jouw personal- en visual brand is belangrijk.
Het vormt en visualiseert de reden waarom iemand voor jou kiest. Een sterke basis is belangrijk.

Jouw personal brand is een filter. 
Het zorgt voor jezelf dat je vanuit jouw brand keuzes maakt en hier naar handelt (of niet).

Door het maken van specifieke keuzes ga je ook bewust handelen.
Ik geloof dat dit jouw personal brand en doel ten goede komt.

Je kunt alles zelf.
Op YouTube vind je alles wat je nodig hebt. De vraag is of je dit moet willen.

Ik ben benieuwd: ontwerp jij alles zelf? Laat het mij weten in een reactie!

Je bedrijf is wat je brengt, je personal brand is hoe je dit brengt.

PS: Kun je wel wat hulp gebruiken? Klik op de knop hieronder en laat je verrassen!

♥︎ Ik ben heel benieuwd naar jouw mening! Besteed jij veel uit of doe je alles zelf? Laat het mij weten in de comments hieronder!

Wil jij zelf je website maken? Laat ik je beginnen te vragen met te checken of jij de CEO, de manager of de uitvoerder bent binnen jouw bedrijf. Als je net zoals ik op alle drie de stoelen zit is het tijd om iets te verander. Lees het hier >>