Zelf je website maken: doen of niet doen?

Als ondernemer heb je, om jezelf als personal brand te positioneren, o.a. een website, logo, en visuals voor Social Media nodig.

Waar je vroeger een webbouwer nodig had, kun je nu, als je een beetje handig bent veel zelf. Dat geldt niet alleen voor het maken van een website, maar voor zo'n beetje alles staat er wel een tutorial op YouTube. Neemt niet weg dat een professional veel meer kan en je beter kan helpen. Soms heb je (nog) niet de middelen of misschien vind je het het gewoon erg leuk om iets zelf te leren en toe te passen.

Hoe maak je nu de afweging om je website zelf te maken of te laten maken?

 Alles uitbesteden aan een grafisch ontwerper is niet nodig, maar het help je wel om een goede visuele basis te creëren voor jouw brand.

Toen ik net begon als ondernemer deed ik álles zelf.

Ik vind het oprecht leuk om dingen te leren en doe nog steeds veel zelf. Toch heb ik inmiddels diverse experts die ik inhuur als ik ze nodig heb en waarvan ik weet: dit kan hij of zij beter.

Een VA (virtueel assistent), een emailexpert die mijn funnels in Active Campaign heeft ingericht en een webdesigner die de technische kant van de websites goed opzet. Daarnaast heb ik sinds kort ook een SEO deskundige ingeschakeld die campagnes op Google laat draaien. 

Het punt wat ik wil maken:

Als ik kijk naar mijn e-mailprogramma, Active Campaign, dan kan ik daar mee lezen en schrijven. Dacht ik. Ik heb ooit een training erover gevolgd en kan er redelijk mee werken. En het werkte ook! Alleen niet optimaal en op volle toeren. Ik benutte hooguit 25% van wat dit programma allemaal kon, hóe zonde! Want toen mijn collega er eenmaal mee aan de slag ging dacht ik: "Oké Manon, baas boven baas, dit is te gek!"

Of je het nu hebt over het inrichten van je e-mailprogramma, het laten maken van een website of het inschakelen van een boekhouder. Jij zoekt specifiek en hebt specifieke behoeften. Díe persoon die hier specifiek op inspeelt (en verder niks anders doet) werkt zo aan zijn/haar expertise en naamsbekendheid. 

Andersom geldt dit voor jou ook: Wat is datgene wat jij het beste kunt? Wat is jouw potentie? Ik zeg bewust niet passie, omdat ik niet geloof in het volgen van je passie. Lees hier waarom niet.

In je bedrijf heb je drie personen die je vaak alle drie vertegenwoordigt (en dat is niet goed, kwam ik achter):

  • De SEO 
  • De Manager 
  • De Uitvoerder

Als je dit al leest denk je: "wat vermoeiend." Ik zou helemaal niet alle drie deze functies moeten doen. En dat klopt.

Op die manier blijf je van binnenuit alle ballen in de lucht houden, terwijl je juist van buitenaf aan jouw bedrijf moet werken. De meeste weten dit wel, maar hoe pak je dit nu aan? 

Ik geloof oprecht dat alle grote bedrijven en merken óóit zijn ontstaan bij een individu. Die éne persoon met een visie en een diepe drang om iets nú te willen veranderen. Omdat hij of zij gelooft dat het anders kan. Weet dat anderen hiermee geholpen zijn, ook al zien ze dat zelf nog niet.

Maar al die grote bedrijven, die ooit begonnen bij die éne persoon, werden groter en groter, omdat diegene die het startte wist dat hij of zij het niet alleen kon. Die persoon wist dat hij het bedrijf moest opdelen en de goede mensen achter de juiste knoppen te zetten.

Sinds ik het boek 'The E-Myth Revisited' van
Michael E. Gerber heb gelezen ben ik anders
gaan denken.

Goede boeken lees ik regelmatig opnieuw, omdat ik steeds weer nieuwe dingen lees of hoor (als ik een luisterboek koop).

Dit boek heb ik inmiddels 2x gelezen en het heeft mij echt de ogen geopend. Michael legt ook de kracht uit van franchise ondernemingen en hoe jij dit ook kunt realiseren. In feite is dit boek de reden waarom ik nu een onderzoek ben gestart om mijn programma te gaan aanbieden bij ontwerpers.  Of dit wat wordt? Geen idee. Ik onderzoek het.

Waar let je op? Hoe neem je mensen aan? Wat doet een SEO en en COO? Hoe kun je als kleine ondernemer groot worden? Terwijl ik dit typ heb ik alweer zin om het te lezen. Iedere bladzijde die ik lees groei ik.

Anyway: Ik geloof dat je als ondernemer álles zelf kunt doen. Ik geloof ook dat je als ondernemer niet alles zelf móet doen.

Dankzij dit boek dus. Het is een kwestie van keuzes maken en bepalen wat je prioriteiten zijn. Als je net start als ondernemer dan roept iedereen dat investeren erbij hoort, anderzijds is het drukken van de kosten ook belangrijk.

Een reden dat ik allergisch ben voor online sprookjesfiguren die alleen maar bezig zijn met omzet en dit van de daken schreeuwen. Begrijp me niet verkeerd, geld verdienen is leuk, je hebt het nodig en je kunt er leuke dingen mee doen. Maar je omzet in TIJD is waar het écht omgaat.

Focus je niet puur en alleen op omzet in geld. Kijk naar je omzet in tijd.

Leuk en aardig, een ton omzet, maar als je ook een ton aan kosten maakt dan is je winst 0. Het online beeld schetst dat het hier om draait en als ik voor mijzelf spreek: ik staarde mij blind op deze ondernemers. Waar het in het begin nog motiveerde, ging het mij steeds meer de-motiveren. Ik verloor mijzelf in het online oerwoud. Ik dook overal bovenop om dit ook te realiseren. 

Dit werkte dus niet. Hoe ik nu werk is:

  • Het 1e wat ik doe is bepalen wat iemand inhuren kost vs. de tijd die ik er
    zelf aan kwijt ben.
  • Het 2e wat ik mij afvraag is of ik het dan ook net zo goed weet op te zetten.
  • Het 3e wat ik mij afvraag is wat het mij oplevert als ik het uitbesteedt. 

Om een lang verhaal kort te maken: focus je op je potentie en doe dit met passie. Kijk naar waar jouw kwaliteit ligt en ga hier méér van doen. Ga minder doen van alles waar niet écht jouw kunde ligt.

Ja, je gaat waarschijnlijk eerst inleveren en ja, het voelt eng. Maar geloof mij: je koopt tijd vrij om meer te worden van wie jij bent en wat jouw toegevoegde waarde is. Zo bouw je sneller je expert status op en word je hiervoor op den duur bewust benaderd.

Zorg dat je exact weet wat jij als individu wilt nastreven en wat je wilt bewerkstelligen.

  • Welke verandering zie jij voor je?
  • Wat is de stempel die jij wilt zetten op de wereld?
  • Wat is jouw kijk op de bepaalde zaken?
  • Hoe zou jij een verandering voor je zien binnen jouw markt wat niemand anders nog ziet
De wereld heeft genoeg mensen die ‘nadoen’ in plaats van ‘voordoen’. Durf die éne te zijn!

Bouwen aan jouw personal- en visual brand is belangrijk.
Het vormt en visualiseert de reden waarom iemand voor jou kiest. Een sterke basis is belangrijk.

Jouw personal brand is een filter. 
Het zorgt voor jezelf dat je vanuit jouw brand keuzes maakt en hier naar handelt (of niet).

Door het maken van specifieke keuzes ga je ook bewust handelen.
Ik geloof dat dit jouw personal brand en doel ten goede komt.

Je kunt alles zelf.
Op YouTube vind je alles wat je nodig hebt. De vraag is of je dit moet willen.

Ik ben benieuwd: ontwerp jij alles zelf? Laat het mij weten in een reactie!

Je bedrijf is wat je brengt, je personal brand is hoe je dit brengt.

PS: Bekijk de 20 minuten durende GRATIS masterclass. Zo krijg jij (in)zicht in jouw personal brand en kun je van hieruit (hoop ik) betere keuzes maken. Niet alleen richting het laten ontwerpen van een website, maar in alles wat je (wilt) gaan doen. 

♥︎ Ik ben heel benieuwd naar jouw mening! Besteed jij veel uit of doe je alles zelf? Laat het mij weten in de comments hieronder!

 Wil jij zelf je website maken? Laat ik je beginnen te vragen met te checken of jij de CEO, de manager of de uitvoerder bent binnen jouw bedrijf. Als je net zoals ik op alle drie de stoelen zit is het tijd om iets te verander. Lees het hier >>