Je bedrijf laten groeien: 10 ideeen

10 manieren om je bedrijf te laten groeien 

Soms heb je van die periodes dat het even niet zo lekker loopt als online ondernemer. Herken je dit? Je productiviteit en je creativiteit is ver te zoeken. Je bent trots op jouw groeiend bedrijf. Je hebt de afgelopen jaren enorm hard gewerkt. Je sporen ruimschoots verdiend. Klanten aangetrokken, een marketingplan opgezet, een groeiende omzet. Maar ook heel veel werken. In de avonden. In de weekends. Je wil je bedrijf laten groeien, maar zonder dat het ten koste gaat van jou.

In dit artikel deel ik 10 ideeën die ik zelf toepas om mijn bedrijf te laten groeien:

  1. Je bedrijf laten groeien? De meeste simpele (en onderschatte tip) is: alles wegsnijden wat de groei van je bedrijf beperkt. De grootste bottleneck bij de ondernemers die ik help is social media. Want door social media springen ze van de hak op de tak. Die zegt dat ze X moeten doen. Die business coach zegt dat ze Y moeten doen. Ze hebben ‘wildgroei’ in hun aanbod. En doen steeds iets anders. Dit zijn ook ondernemers die úren op de telefoon zitten en vervolgens roepen dat ze niks gedaan krijgen. Maar dit verandert al als je jezelf ontdoet van al die ruis en afleiding. En een lange periode hetzelfde doet. Kijk. Iedereen wil die sexy resultaten. Maar wat niemand beseft is dat je daarvoor bereidt moet zijn om het saaie werk te doen. Echt! Er is geen ‘shortcut’. Dergelijke boodschappen verkopen alleen goed. En daarom trapt ook iedereen erin. Omdat we als mens nu eenmaal gevoelig zijn voor gemak.
  2. As in nature, as in business. Het is een uitspraak van mij die ik altijd meegeef aan mijn klanten. De natuur heeft diverse wetten. Denk aan de wet van ‘oorzaak en gevolg’. De wet van ‘ritme en vibratie’. Of de wet van ‘zaaien en oogsten’. Hier is niets zweverigs aan, zwaartekracht is ook een natuurwet. En wij mensen zijn – je raadt het al – ook natuur. We bestaan uit cellen, water etc. Het hoort er dus bij dat je periodes hebt dat je overvloed ervaart. Maar ook dat je periodes kent die je weer vragen even pas op de plaats te maken. Mijn ervaring is dat hoe meer je vecht en knokt, hoe “moeilijker” het lijkt te gaan. Het knokken is letterlijk weerstand. maar zodra je denkt: “ach, het is oke, dan begint het vaak weer te stromen.” Iedereen kent dit soort momenten. Als mensen zijn wij er goed in te kijken naar wat niet goed gaat. Dat mag niet, dat kan niet! We moeten de hele dag door positief denken. We moeten de hele dag door overvloed ervaren. Maar dan ga je letterlijk tegen de natuur in. Als je leert hoe jij “bedraad” bent kun je veel makkelijker mee bewegen met je groeiend bedrijf. Je leert wat bij je past en wat niet. Dit is essentieel voor de groei van je bedrijf.
  3. Neem je financiën en geldstromen onder de loep. Als je het hebt over 
    – Kun je een dienst duurder maken?
    – Kun je iets geautomatiseerd gaan aanbieden?
    – Kun je een workshop geven?
    – Hoeveel moet je doen/verkopen om dat omzetdoel te behalen?
    – Start met het maken van een funnel, zodat je online producten kunt verkopen.
    Geld is leuk, maar wat je ermee kunt doen is nog veel leuker. Een goed boek hierover is Rijke Pa, Arme Pa van Robert T Kiyosaki. Hierdoor ben ik ook gaan uitbesteden. Ik had dit veel eerder moeten doen, maar ik durfde niet. Want ja: dat kost geld. Alleen heb ik nu geleerd dat het je wel iets kost, maar het ook weer geld (en tijd!) oplevert. En die tijd kun je weer gebruiken.
  4. Pimp en/of promoot oude content! Je hoeft niet steeds nieuwe content te maken, maar het kan zijn dat een bepaald blog een opfrisbeurt nodig heeft. Ook kan het waardevol zijn om bij een bepaald soort blog (een die bijvoorbeeld veel gelezen wordt) een content upgrade te geven. Dit is een specifieke weggever die jouw bezoeker n.a.v. je blog zou willen downloaden (in ruil voor een e-mailadres). Zie hiervoor ook punt 7. Derek Halpern van ‘Social Triggers’ zegt in dit artikel 20% van de tijd bezig te zijn met het maken van content en 80% met de promotie ervan. Hoe vaak is het niet dat je een blog schrijft en het vervolgens maar 1 of 2 keer promoot? Zonde!
  5. Boek een workation! Je leest en hoort er steeds meer over: op ‘werk’vakantie samen met andere ondernemers. In een andere omgeving kom je vaak tot de meest geniale ideeën en oplossingen. Als je vast zit dan kan een andere omgeving en het inzicht van anderen je een mega boost geven. Ik was hier lange tijd kritisch over. Ik zie veel workations die er ongelofelijk gezellig uitzien, maar waarvan ik de plek niet leuk vond of de groepen te groot. Ik moet er zelf niet aan denken om met 20 vrouwen samen te zitten. Yikes! Ik beveel zelf graag deze aan. In totaal kunnen er plusminus 8 deelnemers mee. Perfect!
  6. Luister naar een podcast! Ik kan enorm veel nieuwe energie krijgen van podcasts en/of luisterboeken. Het fijne is dat je ze gewoon kunt beluisteren tijdens het sporten, wandelen of het koken.
  7. Maak een (nieuwe) weggever. Een goede weggever is puur lokaas voor jouw website bezoeker. En alhoewel ik de slechtste e-mailer ever ben, weet ik dat mijn e-maillijst het belangrijkste is. Verder dan een inbox kun je digitaal namelijk niet komen. Een inbox is van jou, niet van Facebook, niet van LinkedIn, van jou! Een weggever maak je in een handomdraai met Canva. Je kunt denken aan een checklist, stappenplan of een case study. Zelf heb ik een presentatie gemaakt en hier een filmpje van gemaakt, ook wel screencast genoemd. De presentatie zelf maak je in Canva, maar het kan ook in Google Slides, Powerpoint of Keynote. Vervolgens maak je er een schermopname van met Loom, maar het kan ook met Quicktime (apple).
  8. Kijk eens kritisch naar wie jij bent als merk. In een wereld waarin er veel keuze is, is het belangrijk te weten hoe en met wat jij een ander fascineert. Jouw personal brand is als een mistlamp. Tuurlijk zul je nog regelmatig verdwalen, maar dankzij dit lampje vind je je weg terug. Jouw merk moet als een filter dienen en het zal je helpen bij het maken van keuzes, hier bewust naar te (gaan) handelen waardoor je op den duur bewust benaderd wordt. Lees hier mijn artikel over wat personal branding voor ondernemers nu eigenlijk inhoudt.
  9. Zet Pinterest in. Pinterest wordt in Nederland zó zwaar onderschat. Niet normaal. De meeste ondernemers zien het als een ‘knutselkanaal’. En ja, je vindt er recepten en do-it-yourself projecten. Veel belangrijker is dat Pinterest een aanjager is voor jouw blog. Het enige wat je hoeft te doen is nadat je blog klaar is, een langwerpige visual te maken in bijvoorbeeld Canva. Je plaatst dit door op Pinterest, koppelt er een link aan en voilà, extra verkeer naar je blog. Ook daarom is het slim om een weggever te maken (zie punt 7). Zodra iemand vanuit Pinterest op jouw blog landt wil je ze namelijk op je e-maillijst.
  10. Ga een week offline. Echt! Dit werkt. Een week offline was voor mij eerst ondenkbaar. Een week niets posten op Instagram? Geen boeken over ondernemen lezen? Geen Instastories kijken? Aaaaahhh! Maar geloof me: loslaten werkt echt.

 

Ben jij ondernemer en ervaar je wel eens een dip? Ik ben héél benieuwd naar jouw tip (meer zijn namelijk altijd welkom).