Personal branding inzetten als online ondernemer…

Ik weet het niet hoor…Ik moet al zoveel, is personal branding niet een beetje onzin en is het écht nodig Manon?

 
040718.png
 

Oké, personal branding! Je weet dat het belangrijk is en dat je er iets mee ‘moet’ als online actieve ondernemer, maar waar begin je? Misschien denk je: “ik moet al zoveel, houdt het nooit op? Is personal branding niet een beetje onzin?”

Ik snap je helemaal. Je moet inderdaad al zoveel als (online actieve) ondernemer. Ik hoop je meer te vertellen over waarom ik zo geloof in (personal) branding en dat dit jou júist zal helpen keuzes te maken. Personal branding geeft je uiteindelijk ruimte, doordat je o.a. gaat elimineren en specificeren. En dit geeft rust!

Knok jij voor klanten óf knokken de klanten voor jou?

Als je over branding leest dan kom je áltijd voorbeelden van de “big boys” tegen zoals Apple, Nike of Starbucks tegen…

Lastig om je hiermee te identificeren als ondernemer! Toch? En identificeren is dús precies waar het om gaat bij (personal) branding. Het is een bepaalde beleving creëren rondom jouw dienst die je creëert met jouw persoonlijkheid.

Sterke merken ontwikkelen hun sterke kanten en benadrukken wat hen ten opzichte van anderen, anders maakt. Wat uiteindelijk resulteert (en nee er is geen korte weg of slimme marketingtruc die dit voor je doet) dat klanten voor JOU kiezen.

Niet omdat je per se de beste of de bekendste bent, wat een mooi streven is, maar ook vergankelijk. Ze kiezen voor jou, omdat je anders bent. Ze voelen een bepaalde klik. Op dit punt is prijs ook niet doorslaggevend, dat is het alleen als je doet wat iedereen doet. Een na-doener i.p.v. een voor-doener bent. Want als er meer dan genoeg keuze is en alles lijkt op elkaar, dan kies je de goedkoopste variant.

Wat voor jou vanzelfsprekend is, kan voor een ander juist aansprekend werken.

In de wereld waarin wij leven is er van alles heel erg veel.

Dit betekent dat jouw ideale klant méér dan genoeg keuze heeft en zich misschien zelfs overweldigd voelt door het aanbod. Dus als jij een van de zovelen bent hoe wordt je dan gekozen?

Precies. Zoals ik al zei: op basis van prijs. Sterken merken concurreren niet op prijs. Ze kennen niet veel concurrentie, omdat ze anders zijn.

Om die reden is het belangrijk om te weten met wat en hoe jij een ander fascineert. En dit consequent en consistent te blijven herhalen. Misschien heb je wel eens gehoord van de Golden Cirkle van Simon Sinek?

Waarom doe je wat je doet?

Een vraag die menig businesscoach stelt. Een inspirerend filmpje (check Google). Toch denk ik dat het niet helemaal zo werkt. Want wát je doet en hóe je dat doet is net zo belangrijk.

Vaak weten mensen dit niet, dus hoe kunnen ze dan weten waarom ze dit doen? Is het niet makkelijker om alles wat je doet eens kritisch te bekijken? Te kijken naar wat je écht ambieert en waar jouw potentie ligt? Als je dit weet kun je ook makkelijker het waarom zien en hier beleving om heen creëren.

Veel ondernemers hebben het beeld dat (personal) branding het tastbare gedeelte is van hun bedrijf: een mooie website, een kleurenpalet en foto's. Iets waar je met je vingers aan kunt zitten. "Ik heb een nieuwe branding", lees je dan. Helaas klopt dit niet helemaal.

Goed design verkoopt. Zeker! Het zorgt voor de eerste indruk en trekt de aandacht. Maar het maakt de inhoud niet per se waardevol. Andersom werkt het net zo. 

Een waardevolle inhoud wordt misschien niet op waarde geschat door het ontbreken van een aansprekend design. Dus staar je niet blind op marketingcampagnes, gouden logo’s en strakke salespages.

Het gaat niet zozeer om de skills, maar om de persoon die de skills komt brengen.

03-0218.png

Daarom is het belangrijk je persoonlijkheid in te zetten. Dat is personal branding. Uiteraard is het belangrijk dat wát je doet goed is. Ik lees vaak in website teksten dat iemand zichzelf als ‘professioneel’ bestempeld. Maar is dat niet iets wat je eigenlijk mag aannemen als potentiële klant zijnde? Het zegt zo weinig over die extra dimensie die alleen jíj kunt toevoegen.

personal branding = opscheppen!

Hier zijn veel klanten en cursisten van mij bang voor. Personal branding voelt als borstklopperij voor veel mensen. Als jij jezelf als personal brand wilt gaan positioneren en presenteren en weet dat jouw kennis en kunde van toegevoegde waarde is voor een ander, waarom zou je dit dan niet mogen benoemen? Uiteindelijk help jij er een ander mee! Dus het zou eerder “verkeerd” zijn dit voor jezelf te houden. Het is maar net hoe je het bekijkt. 

Ken je waarde en maak dit waardevol!

Personal branding: Durf te benoemen waar jij goed in bent en nog beter: durf te benoemen wat jij anders doet en maak dit zichtbaar. Ook al doe je hetzelfde, je bent NIET hetzelfde. Ontdek wat dat niet is en ga hier méér van doen.

Er is altijd íets wat jou kenMERKt, iets wat jou anders maakt. Misschien benader je iets anders, doe je het anders, heb je aanvullende talenten, regel je het ander of los je het anders op. ALTIJD.

Ieder groot merk en/of bedrijf is vaak ontstaan bij één individu. Een individu met een idee, behoefte en droom. Iemand die een bepaalde verandering voor zich ziet. Die hier niet alleen van droomt, maar ook alles op alles zet om groot en succesvol te worden. Jíj bent ook zo'n individu!

 personal branding consultant voor ondernemers

Digitaal drijfzand

Ik adviseer altijd je niet teveel te laten leiden door wat je online ziet en leest. Dit is ook mijn grootste valkuil. Iedereen wilt succesvol worden, maar je hebt hiermee pas succes als je dit invult naar je eigen normen en waarden. Succesvol zijn is een idee en een gevoel en dat ziet er voor iedereen anders uit. Alhoewel omzet in geld natuurlijk belangrijk is, focus ik mij liever op omzet in TIJD. Hoe wil ik mijn tijd indelen en wat voor bedrag hoort hierbij?

De een heeft nog een hogere omzet dan de ander, maar het zegt helemaal niets over de winst.

Ik kan met 50.000 euro omzet meer winst draaien dan iemand met 100.000 euro omzet. Want hoeveel kosten heeft iemand gemaakt voor die ton? Ik staarde mij hier jaren blind op, en hierdoor zat ik mezelf onnodig in de weg. Je eigen creativiteit en denken krijgt het steeds moeilijker als jij jezelf (teveel) blootstelt aan de digitale tijdlijnen van anderen.

Als jij jezelf als personal brand wil ontwikkelen dan helpt het om hier afstand van te nemen. Focus je op JOUW tijdlijn en staar je BLIND op wat jij te bieden hebt.

Er zijn veel ondernemers die klakkeloos goeroe’s achter na lopen.

Ze denken dat het werkt om hun strategie, stem en stijl over te nemen, maar wat voor de een werkt, kan voor de ander averechts werken. Zij zitten misschien in een andere fase, hebben meer ervaring, een ander publiek of al een grote bereik. Er zijn zoveel facetten die meespelen! Wees juist iemand die iets "voordoet" i.p.v. "nadoet".

Be your own guru!

(Personal) branding is een term wat niet zo 1,2,3 uit te leggen valt. Je kunt het niet downloaden of bestellen. Het is een continue proces, maar als je uitgangspunt helder is dan kun je hier keer op op keer op terug vallen. Jouw merk is een filter en alles wat je wilt (gaan) doen kun je door dit filter halen. Of het nu gaat om een potentiële samenwerking of het plaatsen van een post op Instagram.

 Wat is personal branding?

Personal branding: Wat wil je dat er over jou gezegd wordt?

Voordat mensen jou écht leren kennen vormen zij zich vaak al een beeld via je website, je Instagram profiel of een video. Bewust of onbewust geef je dus al een signaal af. Jezelf als merk positioneren en presenteren is het maken van een bewuste en specifieke keuze, waarmee jouw publiek zich kan identificeren. Deze keuze en bijbehorende koers zorgt ervoor dat je bewust handelt, waardoor je op den duur bewust benaderd wordt. Zo groei je als personal brand.

Zie jezelf als een radiozender. Deze radiozender mag jij helemaal zelf invulling geven:

  • Welke soort muziek draai je?

  • Wat voor interviews hoor je er?

  • Welke reclame wordt er gedraaid en welke niet?

  • Welke gasten zijn er?

  • Wat is het overkoepelende gevoel en de boodschap die je uitstraalt?

  • Hoe ziet de studio eruit?

personal branding voor ondernemers (lekker praktisch en concreet).png

De kunst is om dit signaal af te stemmen op de ontvanger (jouw favoriete klant!). Degene die nu zoekt naar een bepaalde zender. Iemand met een specifieke behoefte en bepaalden normen en waarden.

Voor mijn gevoel moet de manier hoe jij je positioneert en presenteert als personal brand passen bij wie jij bent als persoon.

Het is logisch dat jouw merk niet met iedereen een klik zal vormen, dat is logisch en helemaal prima. De klik vormt zich met de mensen die dezelfde ‘bloedgroep’ als jou hebben.

Denk in hokjes

Precies de reden dat ik juist wél geloof in hokjes denken: kader voor jezelf een ruimte af. Baken af wat je (gaat) doen en hoe je wilt overkomen: dit creëert rust in je hoofd en tegelijkertijd geeft het ruimte om dit te ontwikkelen en te ontplooien.

Manon Toma ッ

PS: vergeet niet mijn script te downloaden. Ik beloof je dat je hiermee (in)zicht krijgt op wie jij bent als personal brand, waar je voor staat en voor wie je daar dan staat. Schrijf jouw opmerkelijke boodschap.

 
 Personal branding: Hoe kun je als online ondernemer online zichtbaar worden én blijven, meer of betere klanten aantrekken en groeien met je bedrijf?