Personal branding - wat is het?

En hoe pas je als ondernemer personal branding toe op een behapbare en praktische manier?

040718.png

Oké, personal branding! Je weet dat het belangrijk is en dat je er iets mee ‘moet’ als online actieve ondernemer, maar waar begin je? Als je over branding leest dan kom je áltijd voorbeelden van de “big boys” tegen zoals Apple, Nike of Starbucks tegen…

Lastig om je hiermee te identificeren als ondernemer! Toch? En identificeren is dús precies waar het om gaat bij (personal) branding. Het is een bepaald gevoel rondom jouw specifieke dienst die je creëert met jouw persoonlijkheid.

Personal branding zin of onzin?

 
 
Wat voor jou vanzelfsprekend is, kan voor een ander juist aansprekend werken.

In de wereld waarin wij leven is er veel van alles. Dit betekent dat jouw ideale klant méér dan genoeg keuze heeft en zich misschien zelfs overweldigd voelt door het aanbod. Dus als jij een van de zovelen bent hoe wordt je dan gekozen?

Om die reden is het belangrijk om te weten met wat en hoe jij een ander fascineert. En dit consequent te blijven herhalen. Misschien heb je ooit weleens gehoord van de Golden Cirkle van Simon Sinek?

Waarom doe je wat je doet?

Een vraag die menig businesscoach stelt. Toch denk ik dat het niet helemaal zo werkt. Want wát je doet en hóe je dat doet is net zo belangrijk. Vaak weten mensen dit niet, dus hoe kunnen ze dan weten waarom ze dit doen? Is het niet makkelijker om alles wat je doet eens kritisch te bekijken? Te kijken naar wat je écht ambieert en waar ook jouw potentie ligt? Lees hier waarom ik niet geloof in het volgen van je passie. Als je dit weet kun je ook makkelijker het waarom zien en hier beleving om heen creëren.

Veel ondernemers hebben het beeld dat (personal) branding het tastbare gedeelte is van hun bedrijf: een mooie website, een kleurenpalet en foto's. Iets waar je met je vingers aan kunt zitten. "Ik heb een nieuwe branding", lees je dan. Helaas klopt dit niet helemaal.

03-0218.png

Goed design verkoopt. Zeker! Het zorgt voor de eerste indruk en trekt de aandacht. Maar het maakt de inhoud niet
per se waardevol. Andersom werkt het net zo. Een waardevolle inhoud wordt misschien niet op waarde geschat door het ontbreken van een aansprekend design.
Dus staar je niet blind op marketingcampagnes, gouden logo’s en strakke salespages.

 

 

Ik geloof dat het niet zozeer gaat om de skills, maar om de persoon die de skills komt brengen. Daarom is het belangrijk je persoonlijkheid in te zetten. Dat is personal branding. Uiteraard is het belangrijk dat wát je doet goed is. Ik lees vaak in website teksten dat iemand zichzelf als ‘professioneel’ bestempeld. Maar is dat niet iets wat je eigenlijk mag aannemen als potentiële klant zijnde? Het zegt zo weinig over die extra dimensie die alleen jíj kunt toevoegen.

personal branding = opscheppen!

Hier zijn veel klanten en cursisten van mij bang voor. Personal branding voelt als borstklopperij voor veel mensen. Als jij jezelf als personal brand wilt gaan positioneren en presenteren en weet dat jouw kennis en kunde van toegevoegde waarde is voor een ander, waarom zou je dit dan niet mogen benoemen? Uiteindelijk help jij er een ander mee! Dus het zou eerder “verkeerd” zijn dit voor jezelf te houden. Het is maar net hoe je het bekijkt. 

Ken je waarde en maak dit waardevol!

Personal branding: Durf te benoemen waar jij goed in bent en nog beter: durf te benoemen wat jij anders doet en maak dit zichtbaar. Ook al doe je hetzelfde, je bent NIET hetzelfde. Ontdek wat dat niet is en ga hier méér van doen. Er is altijd íets wat jou kenMERKt, iets wat jou anders maakt. Misschien benader je iets anders, doe je het anders, heb je aanvullende talenten, regel je het ander of los je het anders op. ALTIJD. Ieder groot merk en/of bedrijf is vaak ontstaan bij één individu. Een individu met een idee, behoefte en droom. Iemand die een bepaalde verandering voor zich ziet. Die hier niet alleen van droomt, maar ook alles op alles zet om groot en succesvol te worden. Jíj bent ook zo'n individu!

 personal branding consultant voor ondernemers

Digitaal drijfzand

Ik adviseer altijd je niet teveel te laten leiden door wat je online ziet en leest. Dit is ook mijn grootste valkuil. Iedereen wilt succesvol worden, maar je hebt hiermee pas succes als je dit invult naar je eigen normen en waarden. Succesvol zijn is een idee en een gevoel en dat ziet er voor iedereen anders uit. Alhoewel omzet in geld natuurlijk belangrijk is, focus ik mij liever op omzet in TIJD. Hoe wil ik mijn tijd indelen en wat voor bedrag hoort hierbij?

 

 

De een heeft nog een hogere omzet dan de ander, maar het zegt helemaal niets over de winst.

Ik kan met 50.000 euro omzet meer winst draaien dan iemand met 100.000 euro omzet. Want hoeveel kosten heeft iemand gemaakt voor die ton? Ik staarde mij hier jaren blind op, en hierdoor zat ik mezelf onnodig in de weg. Je eigen creativiteit en denken krijgt het steeds moeilijker als jij jzelf teveel blootstelt aan al de digitale tijdlijnen van anderen. Als jij jezelf als personal brand wilt gaan ontwikkelen dan helpt het om hier wat afstand van te nemen. 

Er zijn zoveel ondernemers die klakkeloos goeroe’s achter na lopen.

Ze denken dat het werkt om hun strategie, stem en stijl over te nemen, maar wat voor de een werkt, kan voor de ander averechts werken. Zij zitten misschien in een andere fase, hebben meer ervaring, een ander publiek of al een grote bereik. Er zijn zoveel facetten die meespelen! Wees juist iemand die iets "voordoet" i.p.v. "nadoet".

Be your own guru!
 Wat is personal branding?

(Personal) branding is een term wat niet zo 1,2,3 uit te leggen valt. Je kunt het niet downloaden of bestellen. Het is een continue proces, maar als je uitgangspunt helder is dan kun je hier keer op op keer op terug vallen. Jouw merk is een filter en alles wat je wilt (gaan) doen kun je door dit filter halen. Of het nu gaat om een potentiële samenwerking of het plaatsen van een post op Instagram.

Personal branding: Wat wil je dat er over jou gezegd wordt?

Voordat mensen jou écht leren kennen vormen zij zich vaak al een beeld via je website, je instagram profiel of een video. Bewust of onbewust geef je dus al een signaal af. Jezelf als merk positioneren en presenteren is het maken van een bewuste en specifieke keuze, waarmee jouw publiek zich kan identificeren. Deze keuze en bijbehorende koers zorgt ervoor dat je bewust handelt, waardoor je op den duur bewust benaderd wordt. Zo groei je als personal brand.

Zie jezelf als een radiozender. Deze radiozender mag jij helemaal zelf invulling geven:

  • Welke soort muziek draai je?

  • Wat voor interviews hoor je er?

  • Welke reclame wordt er gedraaid en welke niet?

  • Welke gasten zijn er?

  • Wat is het overkoepelende gevoel en de boodschap die je uitstraalt?

  • Hoe ziet de studio eruit?

De kunst is om dit signaal af te stemmen op de ontvanger (jouw favoriete klant!). Degene die nu zoekt naar een bepaalde zender. Iemand met een specifieke behoefte en bepaalden normen en waarden.

personal branding voor ondernemers (lekker praktisch en concreet).png

Voor mijn gevoel moet de manier hoe jij je positioneert en presenteert als personal brand passen bij wie jij bent als persoon. Het is logisch dat jouw merk niet met iedereen een klik zal vormen, dat is logisch en helemaal prima. De klik vormt zich met de mensen die dezelfde ‘bloedgroep’ als jou hebben. Precies de reden dat ik juist wél geloof in hokjes denken: kader voor jezelf een ruimte af. Baken af wat je (gaat) doen en hoe je wilt overkomen: dit creëert rust in je hoofd en tegelijkertijd geeft het ruimte om dit te ontwikkelen en te ontplooien.

Wil je meer leren over personal branding? Bekijk hier de masterclass!

Heel veel succes! Met creatieve groet, Manon Toma