Tone of voice betekenis: zo ontwikkel jij je eigen ‘tone of voice’ in een zee van copycats en concurrentie

5 tips over jouw ‘tone of voice’; Hoe ontwikkel je het?

In dit artikel ga ik je uitleggen waarom het zó belangrijk is om een eigen ‘tone of voice‘ te ontwikkelen. Want dit lijkt zo makkelijk.

Maar hoe kan het dan dat er online een soort ‘klonen-invasie’ aan de gang is? Misschien valt je dit ook op:

  • Waarom zien veel websites er hetzelfde uit?
  • Waarom lees je overal dezelfde soort boodschappen?
  • Waarom zijn veel fotoshoots hetzelfde? En lijkt alleen het personage te wisselen?

Eerst zetten we een stapje terug.

het verschil tussen positionering en personal branding?

👉 Met je positionering creëer je het fundament.
👉 Met je persoonlijke merk creëer je het sentiment.

Het fundament is “gewoon” de basis: Je propositie, verdienmodellen, klantsegment en je concurrentievoordeel. Dt leer ik je hier.

Wat is een propositie?

Een propositie is een brutale belofte die je maakt aan een specifieke groep mensen. Hiermee maak je een statement over wat jouw aanbod voor hen mogelijk maakt, op een manier die ze nergens anders krijgen.

Oftewel:

“Voor [wie], die [welk probleem] hebben, is [jouw aanbod] de beste manier om [de gewenste uitkomst] te krijgen – omdat [jouw unieke aanpak of voordeel].”

Het sentiment draait om de menselijke touch: waarom nu uitgerekend jij? En hier komt de betekenis van tone of voice dus om de hoek kijken.

People like people like themselves.

Met je persoonlijkheid laat je zien wie bij je past. En wie niet. Mensen kopen op basis van emotie. En die emotie kietel je – onder andere – door je ‘tone of voice’ te activeren.

Betekenis ‘tone of voice’:

Je ‘tone of voice’ is een combinatie van elementen en focust zich dus op het sentiment: de vibe en de sfeer die jouw merk afgeeft. Waardoor je dus verbinding maakt met je ideale volger. Denk aan:

  • karakter;
  • gedrag;
  • taalgebruik;
  • toon;
  • kernwaarden.

Jouw tone of voice is hoe jouw personal brand tot uiting komt.

Het gaat om wat je brengt. Maar ook hoe je dát brengt. Net als een radiozender! Of een talkshow. Of een bepaald tijdschrift. Zo kun je eenzelfde boodschap op tientallen verschillende manieren verpakken, maar klinkt hij toch anders. En komt hij dus ook op een andere manier over bij de ontvanger.

Om jouw ‘tone of voice’ in kaart te brengen kun je gebruiken van dit kwadrant.

Ik heb mij laten inspireren door het bekende model van Stephanie Schwab, maar heb hem iets aangepast naar hoe hij voor mij en mijn klanten werkt.

  • Persoonlijkheid 👉 Welke karakterkenmerken voeren de boventoon? Kies er drie. Meer mag, maar drie is het meest overzichtelijk.
  • Gewenst Imago 👉Het is een grote misvatting dat je alles online moet delen. Bij het definiëren van je positionering en personal brand maak je een selectie van diverse onderdelen die je “in de schijnwerpers” zet. Hierbij hou je rekening met je huidige situatie én je toekomstdoel(en).
  • Geluid & stijl 👉 Letterlijk hoe je overkomt als je communiceert. Of dat nu via een podcast is, een video of via een geschreven post. Gebruik je persoonlijkheid! En denk nu niet dat je per se heel flamboyant of extravagant dient te zijn. Júist niet.
  • Punt & doel 👉 Met je marketing wil je mensen in beweging zetten. Je wilt iets bereiken (wat nog los staat van een eventuele sale). Hoe wil je dit doen? Je wilt iets in ze triggeren: wat is dat?

5 tips om aan de slag te gaan met jouw positionering, personal brand en ‘tone of voice’:

  1. Accepteer dat mensen afhaken. Daardoor gaan mensen met dezelfde bloedgroep aanhaken. Al vanaf het moment dat ik begon als ondernemer (10 jaar geleden) kreeg ik te horen dat ik té informeel was. “Wat moet jouw kat op je social media? Dat is niet professioneel!” Inmiddels doen zoveel mensen dit, maar 10 jaar geleden zag je dit weinig.
  2. Wees consequent en consistent. En dit is niet hetzelfde! Consequent: een duidelijke boodschap volgens een bepaald ritme blijven herhalen. (En nee: dit hoeft niet per se iedere dag). Consistentie betekent samenhang. Je kunt uiteraard over allerlei onderwerpen schrijven (wat verleidelijk is I know). Wat je wilt is consistentie creëren tussen de onderwerpen die je aansnijdt.
  3. Wist je dat 45% van de volgers (van een merk, influencer of ondernemer) afhaakt omdat content irrelevant is? Iets wat ik al mijn klanten leer is dit: durf bepaalde elementen te accentueren en uit te vergroten. Je hoeft niet per se op zoek te gaan naar het gouden ei. Durf je ook ergens tegen “af te zetten”. Waar ben jij faliekant op tegen en waarom is het alternatief dat jij biedt een slimmere keuze voor jouw klant? In een wereld waarin iedereen elkaar kopieert, is dit de meest makkelijke route.
  4. Dronken mensen spreken de waarheid. Nu. Ik zeg niet dat je aan de drank moet, maar stel je even voor. Wat zou je er misschien uitflappen wat je eerder niet durfde? Zet mensen aan het denken over een onderwerp. Durf een stelling in te nemen.
  5. Mensen worden afgestompt door de informatie kots die op dagdagelijkse basis op ze wordt afgevuurd. Wat ik leerde van mijn coach Donald Miller is dat het menselijk brein 2 taken heeft: overleven en calorieën besparen. Met dat in je achterhoofd kun je betere content maken: dient dit mijn ideale klant? En ben ik duidelijk? Verwarren = verliezen.

Van kunstmatige intelligentie naar contextuele intelligentie:

Waar we steeds meer te maken krijgen is de invloed van AI. De informatie kots groeit en groeit. Daardoor wordt relevantie en authenticiteit belangrijker dan ooit tevoren. “Echte” fotoshoots worden nu al vervangen door beelden gemaakt van die persoon door AI. Volgens ‘Forrester’ zijn er drie belangrijke factoren die bepalen of iets als authentiek wordt ervaren:

  • continuïteit
  • geloofwaardigheid
  • karakter

Meer leren? Inmiddels heb ik ruim 300 aflevering op mijn podcast staan.

Ik hoop dat dit artikel je heeft geholpen.

Laat het mij weten okè? Stuur mij gerust een bericht op Instagram of voeg mij toe op Linkedin

Bekijk hier hoe ik je verder kan helpen.