Positionering én personal branding: zó word jij het boegbeeld in je branche™
Plus 5 tips over jouw ‘tone of voice’; Hoe ontwikkel je het tbv je personal brand?
In dit artikel ga ik je uitleggen waarom het zó belangrijk is om een eigen ‘tone of voice‘ te ontwikkelen. Want dit lijkt zo makkelijk.
Maar hoe kan het dan dat er online een soort ‘klonen-invasie’ aan de gang is? Misschien valt je dit ook op:
- Waarom zien veel websites er hetzelfde uit?
- Waarom lees je overal dezelfde soort boodschappen?
- Waarom zijn veel fotoshoots hetzelfde? En lijkt alleen het personage te wisselen?
That, my Digital Disruptors™, heeft alles te maken met je positionering én personal branding.
Ik geloof namelijk niet dat het één zonder het ander kan. Daarom combineer ik als enige in Nederland deze specialisaties met elkaar. Waarbij ik mij specifiek richt op de online (kennis)ondernemers. Ik weet namelijk alles van tools, programma’s en trends op dit gebied.
Dit doe ik al zo’n 7 jaar.
En niet geheel onbelangrijk: waarbij ik bovenstaande afstem op een gedegen én bewezen methodiek vanuit de VS. In de Benelux vind je verder niemand die jou hierbij kan helpen.
Wat is het verschil tussen positionering en personal branding?
👉 Met je positionering creëer je het fundament.
👉 Met je persoonlijke merk creëer je het sentiment.
Het fundament is “gewoon” de basis.
Je positionering, verdienmodellen, klantsegment en messaging. Dt leer ik je hier.
Het sentiment draait om de menselijke touch: waarom nu uitgerekend jij?
People like people like themselves. Met je persoonlijkheid laat je zien bij wie je past. En bij wie niet. Mensen kopen op basis van emotie. En die emotie kietel je – onder andere – door je ‘tone of voice’ te activeren.
Wat is dan die ‘tone of voice’?’
Je ‘tone of voice’ is een combinatie van factoren:
- persoonlijkheid/karakter;
- kenmerken;
- gedrag;
- taalgebruik;
- toon;
- kernwaarden;
- denkwijze.
Jouw tone of voice is hoe jouw personal brand tot uiting komt.
Het gaat om wat je brengt. Maar ook hoe je dát overbrengt. Net als een radiozender! Of een talkshow. Of een bepaald tijdschrift. Zo kun je eenzelfde boodschap op tientallen verschillende manieren verpakken, maar klinkt hij toch anders. En komt hij dus ook op een andere manier over bij de ontvanger.
Om jouw ‘tone of voice’ in kaart te brengen kun je gebruiken van dit kwadrant.
Ik heb mij laten inspireren door het bekende model van Stephanie Schwab, maar heb hem iets aangepast naar hoe hij voor mij en mijn klanten werkt.
- Persoonlijkheid 👉 Welke karakterkenmerken voeren de boventoon? Kies er drie. Meer mag, maar drie is het meest overzichtelijk.
- Gewenst Imago 👉Het is een grote misvatting dat je alles online moet delen. Bij het definiëren van je positionering en personal brand maak je een selectie van diverse onderdelen die je “in de schijnwerpers” zet. Hierbij hou je rekening met je huidige situatie én je toekomstdoel(en).
- Geluid & stijl 👉 Letterlijk hoe je overkomt als je communiceert. Of dat nu via een podcast is, een video of via een geschreven post. Gebruik je persoonlijkheid! En denk nu niet dat je per se heel flamboyant of extravagant dient te zijn. Júist niet.
- Punt & doel 👉 Met je marketing wil je mensen in beweging zetten. Je wilt iets bereiken (wat nog los staat van een eventuele sale). Hoe wil je dit doen? Je wilt iets in ze triggeren: wat is dat?
5 tips om aan de slag te gaan met jouw positionering, personal brand en ‘tone of voice’:
- Accepteer dat mensen afhaken. Daardoor gaan mensen met dezelfde bloedgroep aanhaken. Al vanaf het moment dat ik begon als ondernemer (10 jaar geleden) kreeg ik te horen dat ik té informeel was. “Wat moet jouw kat op je social media? Dat is niet professioneel!” Inmiddels doen zoveel mensen dit, maar 10 jaar geleden zag je dit weinig.
- Wees consequent en consistent. En dit is niet hetzelfde! Consequent: een duidelijke boodschap volgens een bepaald ritme blijven herhalen. (En nee: dit hoeft niet per se iedere dag). Consistentie betekent samenhang. Je kunt uiteraard over allerlei onderwerpen schrijven (wat verleidelijk is I know). Wat je wilt is consistentie creëren tussen de onderwerpen die je aansnijdt.
- Wist je dat 45% van de volgers (van een merk, influencer of ondernemer) afhaakt omdat content irrelevant is? Zo deel ik regelmatig iets over mijn gezondheid, maar probeer ik wel het haakje te maken met ondernemen.
- Dronken mensen spreken de waarheid. Nu. Ik zeg niet dat je aan de drank moet, maar stel je even voor. Wat zou je er misschien uitflappen wat je eerder niet durfde? Zet mensen aan het denken over een onderwerp. Durf een stelling in te nemen.
- Mensen worden afgestompt door de hoeveelheid informatie die op dagdagelijkse basis op ze wordt afgevuurd. Wat ik leerde van mijn coach Donald Miller is dat het menselijk brein 2 taken heeft: overleven en calorieën besparen. Met dat in je achterhoofd kun je betere content maken: dient dit mijn ideale klant? En ben ik duidelijk? Verwarren = verliezen.
Bekijk ook onderstaande slideshow die ik maakte!
Of beluister de podcast. Je vindt mijn podcast op de gebruikelijke kanalen: Spotify, Apple podcast en Anchor. Zoek op Manon Toma.
Ik hoop dat dit artikel je heeft geholpen.
Laat het mij weten okè? Stuur mij gerust een bericht op Instagram of voeg mij toe op Linkedin
Bekijk hier hoe ik je verder kan helpen.