Een compleet stappenplan voor het maken van een eBook!

Dit is hét ultieme artikel met tips & tricks voor het maken van een "email-adressen verslindend" eBook.

LET OP: Onderaan deel ik een briljante tip (al zeg ik het zelf) als je overweegt een online programma of cursus te maken.

Wil jij dat je de e-mail aanmeldingen je om de oren vliegen en dat je knettergek van wordt van alle meldingen in je inbox? (ping ping ping: allemaal nieuwe e-mailadressen voor je lijst dankzij jouw eBook!). Of wil je voor jouw online programma of cursus werkboeken maken in PDF en dit aanbieden aan jouw cursisten?

Dan is dít blog precies wat jij nodig hebt.

 Hoe maak je een online programma of online cursus? Ik heb zelf diverse online cursussen ontwikkeld i.s.m. een opleidingskundige en technisch ontwikkelaar. Test eerst je idee via deze handige (en slimme truc)!

In dit blog deel ik mijn 5 stappenplan én design tips zodat jij binnen no-time een onweerstaanbaar eBook in je digitale handjes hebt. 

SNELLE NAVIGATIE

Dit artikel staat vol met informatie. Om makkelijk te navigeren kun je gebruik maken van de jump links hieronder:

HET EBOOK ANNO 2017

Een eBook maken is niets nieuws, het is al jaren een van de meest gebruikte manieren om e-mailsubscribers te generen en je lijst te laten groeien. Een eBook is, al is deze gratis, een visitekaartje van jouw personal brand. Als dit het eerste contact is tussen jou en jouw (misschien wel) toekomstige klant dan wil je dat deze eerste indruk goed is.

Werkt een eBook maken nog?

Ja! Ik heb eBooks die ik heb uitgeprint en heb laten inbinden omdat ik ze zo mooi vind en omdat ik er veel aan had. Sommige heb ik een keer geopend en meteen in de digitale prullenbak gegooid.

Het verschil tussen een “emailadressen-verslindende-deze-moet-ik-hebben” en een “digitale-prullenbak-vullende-variant” zit hem in drie elementen. Deze drie moeten elkaar aanvullen. En dat is waar het vaak misgaat. Mensen maken een content dump document (veel te veel info), ze hebben geen concreet doel of ze kijken niet naar het design.

DE DRIE ELEMENTEN DIE JE MOET ONTHOUDEN:

  • Wat is het doel van het eBook? Zonder doel geen conversie.
  • De content: liever drie pagina’s met goede en praktische tips dan 30 pagina’s met zomaar wat vulling en hier en daar een plaatje.
  • De verpakking: het design natuurlijk!

VERVOLGENS HOU JE DIT STAPPENPLAN AAN:

  1. Inspiratie opdoen
  2. Het start- en eindpunt bepalen
  3. De content uitrollen
  4. Je eBook ontwerpen
  5. De content presenteren
  1. Inspiratie opdoen: hoe kom je op ideeën voor het maken van een eBook?
    Misschien heb je wel wat ideeën waar je over zou willen schrijven. Hoe dan ook, eerst even inspiratie opdoen (en kijken wat werkt en wat niet) kan geen kwaad. Gebruik Pinterest. Pinterest is een zoekmachine gericht op het visuele aspect. Het is geen Social Media kanaal dus volgers zijn niet zo belangrijk. Totaal geen (zakelijke) ervaring met Pinterest? Lees dan dit blog. Het leuke is dat je kunt zien welk type content vaak wordt “gerepind” en dus populair is. Als je wat verder doorleest laat ik een printscreen zien.
     
  2. Het start- en eindpunt bepalen. 
    Bepaal het startpunt voor je eBook: wat zou jouw ideale klant nu willen leren? 
    Bepaal het eindpunt van je eBook: Wat leert de lezer van jouw eBook? ☝︎BONUSTIP: Ik blijf het herhalen: mensen hebben vandaag de dag specifieke behoeftes, wensen, doelen of problemen. Zij zoeken dus ook specifiek. Hoe specifieker jij hierop inspeelt hoe sneller de inter(actie) zal ontstaan en uiteindelijk de klik en het contact.
     
  3. Zorg dat je voorbeelden hebt.
    Dat kunnen mensen zijn in een totaal ander vakgebied. Juist in een ander vakgebied, want dat inspireert & motiveert. Ga je (te)veel mensen in je eigen vakgebied volgen dan krijg je (onbedoeld) veel van hetzelfde. Zo vliegen mij de Canva workshops en gratis trainingen mij nu om de oren, iets wat drie jaar geleden (toen ik de eerste was) nog niet was. Dit soort dingen gebeuren, maar probeer altijd nét even wat anders te doen of te delen.
     
  4. Lees & luister. 
    Ik lees iedere dag in een boek en ik luister ook minstens een podcast per dag en zelden gaat het over design. Lees ik online iets dan bewaar ik dit met Get Pocket, een gratis app. Of ik typ even snel een notitie in Evernote.
     
  5. De content uitrollen en bepalen voor je eBook.
    Nu je een startpunt en eindpunt hebt bepaald kun je aan de content gaan werken. Verdeel de “tussenstations” van het start- en eindpunt op in hoofdstukken. Het is aan jou om te bepalen hoeveel pagina’s je eBook wordt. Een eBook hoeft niet 60 pagina’s te hebben om gewild te zijn. Denk aan het einddoel. Ga niet meteen in een ontwerppogramma aan de slag, maar werk eerst je (platte) tekst uit. Dat kan in diverse programma’s zoals: Microsoft Word, Evernote of Google Docs (ik heb de betaalde variant van Google Suite van 4 euro per maand en kan niet zonder). Heb je dit uitgewerkt dan zul je zien dat de rest makkelijker wordt. Op deze manier maak en bouw ik ook mijn online programma’s. Zo werk ik van achteren naar voren.
     

☝︎BONUSTIP: Je kunt wel degelijk teveel geven! Wees niet bang om je kennis te delen, maar probeer de lezer wel altijd nieuwsgierig te maken naar “meer”. Dat je veel info deelt wil niet meteen zeggen dat deze info ook waardevol is.

 ➜ Hierboven twee bijná exact dezelfde visuals en soorten content. Toch wordt de rechter bijna dubbel zoveel bewaard (gepind), zoals je rechtsonder bij het punaise icoontje ziet. Wat betekent dat? De specifieke en concrete titel spreekt veel meer aan. In dit geval kun je er dus uit opmaken dat mensen die zoeken op Pinterest meer klikken en de pin bewaren waarin de 8 tools worden omschreven. In de tijd dat ik mij nog aan het oriënteren was op het maken van een online programma (iets wat nu van een leien dakje gaat) erg van van pas kwam. Op die manier ben ik diverse tools en programma's gaan uitproberen.

➜ Hierboven twee bijná exact dezelfde visuals en soorten content. Toch wordt de rechter bijna dubbel zoveel bewaard (gepind), zoals je rechtsonder bij het punaise icoontje ziet. Wat betekent dat? De specifieke en concrete titel spreekt veel meer aan. In dit geval kun je er dus uit opmaken dat mensen die zoeken op Pinterest meer klikken en de pin bewaren waarin de 8 tools worden omschreven. In de tijd dat ik mij nog aan het oriënteren was op het maken van een online programma (iets wat nu van een leien dakje gaat) erg van van pas kwam. Op die manier ben ik diverse tools en programma's gaan uitproberen.

ENKELE DESIGNTIPS OM IN DE GATEN TE HOUDEN BIJ HET MAKEN VAN JE EBOOK

  • Ontwerp een tof titelblad met duidelijk het uitgangspunt benoemd. Dit is wat moet opvallen, niet je logo, niet je website. Wat ga jij jouw bezoeker leren?
  • Voer je visuele branding door. Vraag je designer naar de kleurcodes, lettertypes, je logo en merk elementen. Geen kleuren uitzoeken die erop lijken, hou het consistent.

  • Maak het visueel en gebruik het liefst eigen beeldmateriaal. Is dit lastig lees dan dit blog voor mijn advies wat betreft stockfoto’s. Juist door uniek (en dus eigen beeldmateriaal) te gebruiken creëer je beleving. Denk ook aan icoontjes of patronen. Mijn partners van Creative Market of The Hungry JPG hebben wekelijks gratis downloads, maar ook zeer betaalbare foto’s, lettertypes, patronen, icoontjes en zelfs website thema's.

  • Speel met typografie. Wissel koppen af met subkoppen en dik gedrukte teksten. Zo zorg je ervoor dat de leesbaarheid wordt beïnvloed wat het lezen van je eBook bevorderd. Een tijd geleden zag ik een onderzoek waaruit bleek dat mensen die een menukaart lazen meestal het schuingedrukte gerecht kozen.

  • Maak een mockup van je eBook en zet dit op je website! Een hele makkelijk site is bijvoorbeeld www.placeit.net. Sommige zijn gratis te downloaden, voor andere en/of grote formaten betaal je een aantal dollar.

  • Maak het interactief. In Google Slides kun je een link of filmpje toevoegen aan het eBook. Nadat je de link of de YouTube video hebt gekoppeld bewaar je het document als PDF. Een PDF is sowieso altijd het formaat wat je als eindwerk wilt hebben. Je kunt een PDF uploaden en makkelijk delen.

 Voor de  online cursus  Instagram marketing (InstaGroei) van de Nederlandse Instagram expert The Social Good Girl ontwierp ik het complete werkboek met interactieve invulvelden in Adobe Indesign. 

Voor de online cursus Instagram marketing (InstaGroei) van de Nederlandse Instagram expert The Social Good Girl ontwierp ik het complete werkboek met interactieve invulvelden in Adobe Indesign. 

Wil jij concrete handvaten en (design)tips voor
het maken van je eBook?

➽➽➽ Dan heb ik een fijne en beknopte online cursus voor je klaarstaan. Meer info en aanmelden doe je hier. Oh ja: de cursus kost slechts 75,- ex BTW (augustus 2017). Een gemiddelde ontwerper vraagt per uur al tussen de 50,- en 85,- euro. Tel uit je winst.

BONUS TIP: WIL JIJ EEN ONLINE PROGRAMMA OF ONLINE CURSUS MAKEN, MAAR WEET JE NIET OF DEZE ZAL VERKOPEN? OF HEB JE NIET DE FINANCIËLE MIDDELEN OM DIT TE LATEN BOUWEN? OF OM ER ÜBERHAUPT EEN CURSUS VOOR TE VOLGEN ZODAT JE LEERT EEN ONLINE PROGRAMMA ZELF TE BOUWEN?

Wat ik je nu ga vertellen is geniaal (al zeg ik het zelf):

Je kun een online training maken in de vorm van jawôhl! Een eBook! Huh? Hoe dan?! 

En nééé niet zoals mensen een betaald eBook kennen. Het is ook geen online omgeving met allerlei toeters en bellen zoals je die misschien kent. Nee, je online training is het eBook:

Door het toevoegen van interactieve elementen, zoals het linken naar een filmpje of een audio, het toevoegen van links of het maken van invulvelden (een apart werkboek voor de cursisten) heb je op een hele eenvoudige manier een online "training" gemaakt.

Je maakt een bestelformulier op je website (eventueel met een shoppingcard) en hopsakee. Je klant ontvangt het eBook en/of werkboek en kan zo doorklikken naar (beveiligde) pagina's op je website waarin je afgeschermde filmpjes van YouTube of Vimeo invoegt. Hij of zij kan ook rechtstreeks in het document de antwoorden invullen of meerkeuzes aanvinken.

Zie het als een opstapje voordat je aan de slag gaat met het zelf ontwikkelen van een online programma of het zelfs compleet te gaan uit besteden. Geloof mij, na drie cursussen zelf gemaakt te hebben weet ik wat er bij komt kijken. Het maken is één, maar het verkopen is een tweede!

Ik heb alles zelf uitgezocht en inmiddels mijn eigen online cursussen en online academy gebouwd. Dit heeft mij veel tijd gekost. Maar omdat ik het mij niet kon permitteren er een programma voor te volgen (zodat ik het zou leren zelf te maken), laat staan uit te besteden, besloot ik alles zelf te gaan uitzoeken, te gaan leren en te doen. Bovenstaande manier heb ik 3 jaar terug zelf gedaan in combinatie met workshops. Toen ik positieve reacties kreeg en ik ook steeds de workshops vol had heb ik het door vertaald naar een online omgeving.

Zo test je makkelijk de markt en kun je bepalen of er behoefte is aan een een online programma binnen jouw niche en publiek. Het kost jou (behalve tijd) niets! Lees meer in deel 2!

Goed idee of niet? Laat me je reactie weten in de comments onder dit blog. Ik vind het leuk om van je te horen!