Dit is hét ultieme artikel met al mijn persoonlijk tips & tricks voor het maken van een “email-adressen verslindend” eBook.
Wil jij dat je de e-mail aanmeldingen je om de oren vliegen? Ping ping ping: allemaal notificaties van nieuwe e-mailadressen in je inbox voor je e-maillijst (dankzij jouw eBook). Of wil je voor jouw online programma of cursus werkboeken maken in PDF en dit aanbieden aan jouw cursisten?
Dan is dít blog precies wat jij nodig hebt. Lees het, bewaar het en laat die nieuwe e-mailadressen maar binnenstromen! In dit blog deel ik mijn tips en tricks met je, zodat jij binnen no-time een onweerstaanbaar eBook of andere weggever in handen hebt.
SNELLE NAVIGATIE
Dit artikel staat vol met informatie over het maken van een weggever. Om makkelijker te navigeren kun je gebruik maken van de jump links hieronder.
- Werkt een eBook nog wel?
- 3 elementen om te onthouden
- 4 Stappenplan om een eBook te maken
- 5 designtips om in de gaten te houden
- BONUS tip
- Samenvatting + hoe verder
Is een eBook niet een beetje geweest?
Een eBook maken is niets nieuws, het is al jaren een van de meest gebruikte manieren om e-mailsubscribers te generen en je lijst te laten groeien. Dit artikel is geschreven in 2017 en zelfs nu – drie jaar later – maak ik er nog steeds gretig gebruik van. Een eBook of andere weggever is een formule die werkt. En blijft werken.
Een eBook is een visitekaartje van jouw personal brand. Iets wat je geeft als dank voor het krijgen van een e-mailadres. Een e-mailadres is enorm waardevol, vergis je niet. Je kunt digitaal niet verder komen dan die plek. Een inbox is heilige grond. Nog veel meer dan een inbox op Instagram of Facebook. Die platformen zijn niet van jou. Jouw inbox is dat wel.
Als mensen je weggever of leadmagnet aanvragen dan zijn ze geïnteresseerd in je geraakt. Misschien wel door een post op Instagram. Je wilt ze het liefst zo snel mogelijk converteren van volger naar lead. Als dit het eerste contact is tussen jou en jouw (misschien wel) toekomstige klant dan wil je dat deze eerste indruk goed is.
Ik heb eBooks die ik heb uitgeprint en heb laten inbinden omdat ik ze zo mooi vond. En omdat ik er veel aan had.
Sommige heb ik een keer geopend en meteen in de digitale prullenbak gegooid.
Het verschil tussen een “emailadressen-verslindende-deze-moet-ik-hebben” en een “digitale-prullenbak-vullende-variant” zit hem in drie elementen.
Deze drie moeten elkaar aanvullen. En dat is waar het vaak misgaat. Mensen maken een ‘braindump document’ (alles wat ze willen zeggen moet erin), ze hebben geen concreet doel en naar het design wordt niet omgekeken.
DE DRIE ELEMENTEN DIE JE MOET ONTHOUDEN:
- Wat is het doel van je eBook? Zonder doel geen conversie.
- De content: liever drie pagina’s met goede en praktische tips dan 30 pagina’s met random vulling en hier en daar een plaatje.
- De verpakking: het design natuurlijk. Niet alleen vanwege de looks, maar denk ook aan leesbaarheid bijvoorbeeld.
de vier stappen om je ebook te maken:
- Inspiratie opdoen voor je gratis weggever/eBook.
- Het start- en eindpunt bepalen.
- De content uitwerken- en rollen.
- Je eBook ontwikkelen en ontwerpen.
- Inspiratie opdoen: hoe kom je op ideeën voor het maken van een eBook?Misschien heb je wel wat ideeën waar je over zou willen schrijven. Hoe dan ook, eerst even inspiratie opdoen (en kijken wat werkt en wat niet) kan geen kwaad. Zelf gebruik ik Pinterest. Het leuke is dat je kunt zien welk type content vaak wordt “gerepind” en dus populair is. Een andere tip is om te kijken waar naar wordt gevraagd. Als je bijvoorbeeld heel vaak dezelfde vragen krijgt dan zou je – specifiek voor dit vraagstuk – je weggever kunnen maken. Je kiest dan een (voor jou) klein en makkelijk te verhelpen probleem en blaast dit gigantisch op. Dit artikel is een voorbeeld: voor mij is het maken van een eBook eenvoudig, maar voor heel veel andere ondernemers is dat niet. Ik kies dus een deelprobleem en deel hier alles over.
- Het start- en eindpunt bepalen. Bepaal het startpunt voor je eBook: wat zou jouw ideale klant nu willen leren? Waar staan ze nu, met welke vraag? Denk niet: “Dit weet iedereen toch?” Bedenk je liever: “Wat is voor mij super simpel wat voor een ander misschien wel super frustrerend is?” Bepaal dan eindpunt van je eBook: Wat leert of kan de lezer na het lezen van jouw eBook (af andere weggever).Ik blijf het herhalen: mensen hebben specifieke behoeftes, wensen, doelen of problemen. Zij zoeken dus ook specifiek. Hoe specifieker jij hierop inspeelt met je weggever hoe beter.
- De content uitwerken- en uitrollen voor je eBook.Nu je een startpunt en eindpunt hebt bepaald kun je aan de content gaan werken. Verdeel de “tussenstations” van het start- en eindpunt op in hoofdstukken. Het is aan jou om te bepalen hoeveel pagina’s je eBook wordt. Een eBook hoeft niet 60 pagina’s te hebben. Sterker nog: ik raad het af. Meer info betekent niet dat het daardoor beter wordt. Ga niet meteen in een ontwerpprogramma aan de slag, maar werk eerst je (platte) tekst uit. Dat kan in diverse programma’s zoals: Microsoft Word, Evernote of Google Docs. Werk van achteren naar voren. Zorg dat dat je einddoel heel scherp is. Maak het niet te groot!
Je kunt wel degelijk teveel geven! Wees niet bang om je kennis te delen, maar probeer de lezer wel altijd nieuwsgierig te maken naar “meer”. Dat je veel info deelt wil niet meteen zeggen dat je eBook daarmee waardevoller wordt.
“Jouw content moet geweldig zijn, NIET overweldigend.
— Manon Toma
4. Je eBook ontwikkelen en ontwerpen in 5 stappen
- Ontwerp een tof titelblad met duidelijk het uitgangspunt benoemd: het resultaat. Dit is wat moet opvallen, niet je logo, niet je website. Wat gaat jouw bezoeker leren of kunnen? Schrijf een simpele, maar pakkende titel eventueel met een subtitel.
- Voer je huisstijl door. Vraag je designer naar de kleurcodes, lettertypes, je logo en merk elementen. Gebruik het liefst eigen beeldmateriaal. Juist door uniek (en dus eigen beeldmateriaal) te gebruiken creëer je een persoonlijke merk beleving. Durf ook een hele pagina te gebruiken voor een eigen quote of foto.
- Speel met typografie. Wissel koppen af met subkoppen en maak gebruik van vet gedrukte teksten. Zo zorg je ervoor dat de leesbaarheid wordt beïnvloed. Dit is natuurlijk absoluut nodig, anders gooien ze je eBook weg en sla je de plank dus mis, zonde!
- Maak een mockup van je eBook en zet dit op de pagina waar je jouw leadmagnet en weggever promoot. Zo lijkt het net een “echt” boek. Maak de pagina waar mensen de weggever aanvragen aantrekkelijk, maar wel eenvoudig. Geen onnodige afleiding en toeters en bellen. Som duidelijk op – met bullets – wat het downloaden oplevert.
- Bewaar het document altijd als PDF. Een PDF is sowieso altijd het formaat wat je als eindwerk wilt hebben. Je kunt een PDF uploaden en makkelijk delen. Je kunt ook prinsscreens maken van losse pagina’s (of deze los bewaren) en hier weer een los plaatje mee maken om te delen op je socials. Zoals het voorbeeld hieronder van Amber.
Waarom is een eBook of weggever maken belangrijk?
Allereerst is e-mailmarketing het belangrijkste kanaal om in te zetten. Verder kom je online gewoon niet. Als social media de kroeg is, dan is e-mail de woonkamer. Zo zie ik het althans. Er zijn geen restricties om te -mailen en je hebt ok niet te maken met algoritmes.
Je inbox is van jou en daar heeft verder niemand grip op. Met e-mailmarketing kun je bovendien veel meer aan personificatie werken: dit betekent niet zozeer dat je persoonlijk moet zijn (al raad ik dit natuurlijk ten zeerste aan). Het betekent vooral dat je gericht – op basis van gedrag en handelingen van je subscribers – gericht emails kunt versturen aan de persoon die de mail opent.
Volgens onderzoek van McKinsey is e-mail 40x (!!!) zo effectief dan Facebook en Twitter gecombineerd. Bron
Ik zeg niet dat je je alleen op e-mail moet richten. Het is een keuze. Eerlijk gezegd laat je mensen die echt in je geïnteresseerd zijn voor een dichte deur staan als je niks met e-mail doet. Zie het zo: op social media leren ze je kennen, je maakt een praatje en deelt wat tips. Als ze geïnteresseerd in je zijn willen ze meer. Dát geef je ze middels e0mail. het is je “inner circle”. Conclusie: social media is niet weg te denken en is zeer waardevol, maar met e-mail kun je nog beter werken aan die nieuwe relatie.
BONUS TIP: WIL JIJ EEN ONLINE PROGRAMMA OF ONLINE CURSUS MAKEN, MAAR WEET JE NIET OF DEZE ZAL VERKOPEN? OF HEB JE NIET DE FINANCIËLE MIDDELEN OM DIT TE LATEN BOUWEN OF OM ER EEN CURSUS VOOR TE VOLGEN?
Wat ik je nu ga vertellen is geniaal (al zeg ik het zelf):
Je kun een online training maken in de vorm van jawôhl! Een eBook! Huh? Hoe dan?!
Het is geen online omgeving met allerlei toeters en bellen zoals je die misschien kent. Wat je bakken met geld, tijd en energie kost. Nee, je online training ís het eBook.Wil je meer weten hoe je zelf een online programma maakt? Lees dan hier hoe je dit aanpakt.
Door het toevoegen van interactieve elementen, zoals het linken naar filmpjes (die je afschermt met een wachtwoord) of een audio, het toevoegen van links of het maken van invulvelden heb je op een hele eenvoudige manier een online “training” gemaakt.
Zie het als een opstapje voordat je aan de slag gaat met het groots aanpakken van een online programma. Geloof mij, na drie cursussen zelf gemaakt te hebben weet ik wat er bij komt kijken. Het maken is één, maar het verkopen is een tweede!
Kort samengevat + hoe nu verder?
Nog een aantal laatste aandachtspunten bij het maken van je eBook:
- Bied jouw lezer een snelle snack aan, geen vijfgangendiner. Laat ze snakken naar wat je nog meer te bieden hebt.
- Zorg dat je eBook iets oplost en dat ze er echt iets mee kunnen (actie gericht).
- Zorg dat je weggever een opstapje naar jouw aanbod.
- Maak een aansprekend en aantrekkelijk design. Denk bijvoorbeeld aan leesbaarheid en duidelijke call-to-actions.
- Maak een mock-up van je eBook zodat het net op een echt boek lijkt.
“Heel veel succes met het maken van jouw eBook!