Online programma maken 6-stappenplan | Een completer artikel dan deze is er niet

Zoek je tips en/of een stappenplan om je online cursus te maken? Ik hou niks achter!

Sterker nog: dankzij dit artikel bespaar je mínstens 2500 euro, zó waardevol is het!

  • Heb of wil je niet (net als ik destijds) 2500 euro spenderen om te leren hoe je een prachtig online programma maakt?

  • Wil je weten welke tools er zijn om een online community te bouwen?

  • Zoek je een stappenplan om je eerste online cursus te maken?

Het is jouw geluksdag: in dit mega uitgebreide blog deel ik ál mijn tips en tricks met je. Je moet het alleen zelf gaan implementeren. C'est ça!

Online cursus maken tips | Hoe maak je een online programma? Met dit blog maak jij een goede start met het maken van je eerste online cursus. En hoef je geen prachtig duur online programma te kopen om het te leren.

Dit artikel staat vol met informatie. Ik neem je stap voor stap mee in hoe ik mijn online cursussen en programma’s heb ontwikkeld, ontworpen en hoe ik ze verkoop. En ik deel met je welke tools en programma’s er zijn om een community te starten.

 
Met dit artikel leer jij jouw eigen prachtige online programma te maken, helemaal gratis!
 

Hoe ik in aanraking kwam met online programma's en "passief" inkomen

"Weet je wat jij moet doen" hoorde ik een jaren geleden: "een online cursus maken!"

Online cursussen, online programma’s, community’s en online trainingen. Het is én blijft een hype. Logisch ook. Het is een “makkelijke” manier om passief geld te verdienen. Zo wordt het althans verkocht door diegenen die het jou leren.

En uiteraard kan het zeker een goed verdienmodel zijn, míts (en hier komt mijn expertise om de hoek kijken) je positionering “klopt” en bewezen voor je werkt. Je een ‘woest aantrekkelijk aanbod’ hebt.

Is een online cursus maken wel zo makkelijk als alle goeroe’s met hun watertandende webinars, fabelachtige funnels en magische marketingmachines prediken?

Nee. Laat ik hierin meteen duidelijk zijn.

Neemt niet weg dat een online cursus zeker voor extra (forse) inkomsten kan zorgen, maar óók ondersteunend kan werken.

Uiteraard zijn dit mijn ervaringen. Mijn advies is om je vooral goed in te lezen en op onderzoek uit te gaan. Bekijk eerst alles op je gemak en check je bronnen.

Wees op je hoede bij berichten en video’s als: “is product Y een goed programma?” Of: “ervaringen naam business coach”.

Vaak is dit een misleidende titel en is de persoon die het schrijft een affiliatie partner van de verkopende partij. Dat betekent dat zij een percentage krijgen van een verkochte online cursus. Ik zeg nu niet dat dit niet mag hè? Maar ze hebben er dus belang bij om dergelijke berichten de wereld in te verspreiden.

Toen het maken van online programma’s in opkomst kwam in Nederland zag ik tientallen/honderden mensen instromen in online programma’s, maar een jaar later was het verrassend stil… Waar waren ál die online programma’ s en natuurlijk die bakken passief inkomen? Je raadt het al: van het merendeel hoorde en zag je niets meer.

Valkuil #1

Als je werkt aan je merk dan werkt je merk op den duur voor jou en je bedrijf.

Je bouwt zo eerst vertrouwen, herkenbaarheid en een band op met jouw publiek. Als er iets moeilijk te verdienen, maar ook net zo snel weer te verliezen is, dan is het vertrouwen.

Dus als jij nog geen bekendheid hebt (je hoeft heus geen goeroe te zijn) dan raad ik je - in eerste instantie - af een online cursus te maken.

Ook als starter zijnde: maak eerst meters. I hate to say it: maar als je geen marktwaarde hebt opgebouwd, gaat een online cursus niks voor je doen.

  • Zorg dat mensen je leren kennen.

  • Zorg dat je op de online radar komt.

  • Bouw aan je volgers achterban.

Valkuil #2: geen strategie en doel

Ik volgde webinar na webinar en was met van alles en nog wat heel druk. Al ploeterend en knokkend voor klanten ging ik tussendoor op onderzoek uit en kwam ik dus op het fenomeen "passief inkomen" en "online programma's".

DIT. WIL. IK.

Maar waarom ik dit wilde? En met wat? Waarmee? Voor wie? Kortom: alles stond op losse schroeven. Ik zie dit ook veel met de klanten die ik 1:1 help. Ze hebben zoveel staan en gedaan. Maar er mist iets cruciaals. Dat is een sterke positionering.

Confused people don’t buy.

Bij alles wat ik doe, met wie ik wil samenwerken (of niet), tot aan welke content ik maak, grijp ik terug naar mijn positionering. Something that ties it all together.

Back to basics.

Ik ging mijzelf anders positioneren en profileren. Ik verhoogde mijn prijzen en was duidelijk in wat ik wilde. En wat niet. De coach die ik momenteel heb in de VS noemt dit ook wel je ‘one thing’.

Focus je op één ding en zorg dat je daar rete-goed in wordt.

Hierdoor hakte ik knopen door. En had ik minder kleine tijdrovende klusjes die amper wat opleverden. Dat betekende dat ik dus meer tijd over hield terwijl ik onderaan de streep hetzelfde verdiende.

Het belangrijkste in dit proces was dat ik ontrafelde en ontdekte waar ik mij op wilde focussen. En hoe ik kon groeien als ondernemer. Ik koos voor één high-end aanbod.

High-end of high-value ondernemen

Ook iets waar je misschien al veel over hebt gelezen. Jezelf high-end positioneren betekent: het beste aanbod voor de beste klant voor de beste prijs.

Super simpel. En super winstgevend!

En… Zolang alles in je leven “goed” gaat en je niks gebeurt is dit een prima verdienmodel. Maar de misvatting die vaak ontstaat is dat het wordt weggezet als een slim businessmodel. Wat gewoon niet klopt.

Sorry highend businesscoaches!

En ik ben nogal controversieel. Stook graag de boel een beetje op. Omdat ik je wil laten nadenken.Want:

Welke businessmodel dat van een mens afhankelijk is, is slim? Géén één! Ik vind het ook tenenkrommend dat er high-end programma’s over de toonbank gaan die 30K - 50K kosten, waarbij dít de basis vormt.

Als je de verschillen tussen een businessmodel én een verdienmodel niet snapt, dan gaat er fundamenteel iets mis.

Daarom krijg ik steeds vaker klanten uit beide stromingen:

  • Mensen die all-in zijn gegaan op online programma’s

  • Mensen die all-in zijn gegaan op highend

Dus. Even een ‘rant’ misschien. Maar toen ik dit leerde van een business coach die echt beyond het hele high-end gebeuren en funnel geweld kijkt, opende het mijn ogen.

Vooral omdat ik ziek werd. Ik ben sinds 2017 gediagnosticeerd met een interstitiële longziekte. Wat me deed beseffen dat één aanbod lekker overzichtelijk is. Zeker in het begin. Maar uiteindelijk niet zo slim als ik aanvankelijk dacht.

Ik voelde me opeens kwetsbaar. Alsof ik vastzat.

En als je iets niet wil als ondernemer is het:

  • afhankelijk zijn en je onveilig voelen

  • inleveren op je gevoel van vrijheid

Het maken van een (onder andere) online cursus begon weer te knagen…

HIERONDER DEEL IK DE 6 STAPPEN DIE IK HEB GEZET BIJ HET REALISEREN VAN MIJN EERSTE ONLINE CURSUS.

➜ [STAP #1] MAAK JE (NOG) NIET DRUK HOE JE HET online PROGRAMMA GAAT MAKEN. START SIMPEL.

12644834_950064485046646_6631325614114662959_n.jpg

Ik las ooit het boek De Lean Startup van Eric Ries. Je start met een idee, maar houdt het zo simpel en klein mogelijk. Ze noemen dit ook wel je MVP: minimal viable product. Zie het als een uitgeklede variant van je uiteindelijke product. Dus geen westen, brand video en social media optuigen. Keep it simple, stupid.

In dit geval begon ik met het geven van kleinschalige workshops van max. 4-6 personen. Die kaartjes verkocht ik gewoon aan volgers. Ik had geen speciale website o.i.d.

Ik toetste allerlei onderwerpen en ik kreeg direct waardevolle inzichten.

Ik zorgde voor een fantastische dag met veel persoonlijke aandacht en deelde veel bruikbare tips & tricks. Ook stuurde ik twee weken van te voren een werkboek op (dit werd uiteindelijk de aanzet naar de online cursus!).

Uiteindelijk organiseerde ik meerdere workshops over meerdere onderwerpen om de behoefte en vraagstukken te polsen.

En ik verdiende meteen geld, ook prettig. Ja, je kunt een survey doen. Maar hou het hier niet bij. Dan voelen mensen niet echt commitment. Zodra er een transactie wordt gedaan zijn mensen meer betrokken. Logisch ook.

Takeaway: Ga zsm testimonials verzamelen en feedback vragen van betalende klanten (mensen die dus daadwerkelijk interesse hebben).

➜ [STAP #2] WAAR DENK JIJ DAT DE BEHOEFTE LIGT VS. WAAR LIGT DE BEHOEFTE ÉCHT?

personal branding expert.jpeg

De input die ik kreeg tijdens deze workshops schreef ik op. Zo kwam ik erachter waar écht de behoefte lag van mijn publiek. Maar ik had ook direct input voor de marketing. Salespagina en content bijvoorbeeld. Ik gebruikte de teksten die zij deelden.

Waarom ik geen enquête stuur.

Je kunt ook een "enquete" versturen, maar waarom niet op deze manier? Dan verdien je er ook meteen wat aan.

Bovendien: de mensen die een survey invullen zijn dit ook daadwerkelijk mensen die zouden betalen (zie stap #1?) of doen ze het ‘even’ tussendoor om jou te helpen en zijn ze het na een half uur alweer vergeten?

Ik had destijds een coach die mij adviseerde om de prijs onder de 100 euro te houden. En dat voor een hele dag plús alle voorbereidingen (moodboards maken).

Je begrijpt: dan gaan mensen je niet serieus nemen.

Althans niet de mensen waar ik mij op wilde richten. Dit advies heb ik uiteraard niet opgevolgd.

Als ik een online cursus koop van 1.500,- euro dan heb ik hier een andere verwachting bij dan als ik een coachingstraject van 15.000 euro volg.

Datzelfde geldt voor een workshop. Training. Retraite. Whatever. Tenzij je een dergelijk ‘event’ inzet als upsell. Je houdt dan de prijs van een live-dag laag, maar doet wel een aanbod op zo’n dag.

De prijs zegt niets over de inhoud. Maar het zegt alles over de waarde die jouw publiek er (onbewust) aan koppelt.

De inhoud kan bij verschillende programma’s of coaches goed zijn, tóch werkt het in ons brein zo dat we de duurdere optie vaak beter inschatten.

Takeaway: ik zie workshops die voor een appel en ei worden gegeven, maar onbewust koppelt iemand hier een waarde én verwachting aan. En een hogere prijs vragen zorgt dat deelnemers wel echt gaan doen. En niet denken: “ach, het was maar 50 euro.”

➜ [STAP #3] MAAK EEN SCHEMA MET LEERDOELEN, ACTIES EN MIDDELEN EN BEGIN BIJ HET EINDE! 

Oftewel: ‘reversed engineering’. Bedenk je goed wat iemand gaat leren, kunnen of doen ná afloop van jouw cursus, programma of training. En met dat doel voor ogen breng je in kaart wat er voor nodig is.

Dit wil je duidelijk formuleren. Dus niet: “Ik help vrouwen in hun kracht te gaan staan”. Maar: “ik help vrouwen krachtig onderhandelen over hun salaris middels mijn eigen ontwikkelde methode, zodat ze minstens 20% meer gaan verdienen.” Of zoiets.

 
zo-lanceer-je-online-programma.png
 

JOUW ONLINE CURSUS LANCEREN (FIRE IN THA HÓLE!)

  • Wat levert de cursus jouw cursist aan het einde van de rit op? Omschrijf dit zo concreet en compact mogelijk op. Deze teksten plaats je ook op je salespagina. Deze kun je zelfs nú al maken.

  • Pak een stapel post-its en ga alles wat je een ander zou willen leren opschrijven. Een post-it is klein en het dwingt je om beknopt te zijn. Alsof je communiceert als een holbewoner: “ik kan vuur maken.” You get the idea 😉.

  • Werk nu van achteren naar voren en ga je schema invullen. Ik zelf gebruik spreadsheets van Google. Bedenk vanuit het eindstation de tussenliggende haltes. Schrijf deze zo beknopt mogelijk op. Dit vormen de onderwerpen van de modules. Wat je ook kunt doen is op je computer een mapstructuur aanmaken.

  • Zorg dat je lijst geen kladje is, maar een leidend document. Dit zorgt ervoor dat je straks als je daadwerkelijk gaat bouwen niet hoeft na te denken over de structuur en de inhoud.

  • Laat dit document nakijken. Iemand die dit document en jouw plannen niet kent moet kunnen achterhalen wat het online programma behandelt en oplevert. Zelf heb ik het grote geluk dat ik mijn kantoor deel met een vriendin en tevens opleidingskundige. Heel handig!

➜ [STAP #4] Waarin of waarmee bouw ik mijn online cursus?

⓵ Een makkelijke oplossing is het maken van een interactief eBook

Het eBook kun je interactief maken door te verwijzen naar linkjes of filmpjes op bijvoorbeeld YouTube. YouTube filmpjes (je kunt ook Vimeo gebruiken) kun je afschermen zodat alleen degene met de link het kunnen bekijken. Interactief maken kan bijvoorbeeld met Adobe Indesign (dit gebruik ik) of PDF Escape (gratis). Meer over het maken van een Ebook lees je hier.

⓶ Een andere oplossing is het gebruiken van een platform.

Twee bekende Amerikaanse zijn Teachable en Thinkific. Een Nederlandse partij die ik onlangs heb ontdekt is Pluvo. Deze gebruik ik momenteel voor mijn groepsprogramma en ik ben fan.

Een andere is Huddle van internetondernemer Tonny Lorbach. Met deze laatste heb ik zelf geen ervaring, ik vond hem erg prijzig. probeer er gewoon een paar uit. Kijk wat je fijn vindt!

Voordelen van dit soort platformen zijn dat ze makkelijk zijn. Ook worden alle updates e.d. door dit soort partijen gedaan. Hier heb je dus geen omkijken naar! Nadelen: Persoonlijk had ik geen trek in maandelijks abonnementskosten. Zeker in het begin.

Als het niet zou lopen, wat zou ik dan doen? Bovendien heb jij jouw lesmateriaal niet in je 'eigen kast' staan. Het staat op hun server. Daarom is het altijd verstandig om niet rechtstreeks in een platform te werken, maar er ook voor te zorgen dat je jouw materiaal op je eigen harde schijf hebt staan. Just in case.

⓷ De derde oplossing is het aanschaffen van een plugin.

Ik gebruikte LearnDash in combinatie met BuddyBoss en Divi. Het nadeel is dat er soms door een update bijvoorbeeld iets niet goed staat en je echt alles zelf aan elkaar moet knopen. Dit bied je enorm veel vrijheid, maar het is wel lastiger. Zo zijn er voor LearnDash nog tig plugins die je erbij kunt gebruiken. Denk aan gamification (spel-elementen) en het behalen van badges. Inmiddels (2022) ben ik volledig over op Pluvo.

⓸ Waarom ik persoonlijk niet voor Instagram kies als middel om mijn online cursus te maken

Instagram voor je online cursus? Wait what?!

Het is inmiddels een ware hype online. Instagram is gratis. De meeste mensen hebben Instagram en je kunt de cursus kijken wanneer je inlogt op het kanaal.

Het is een laagdrempelige manier van leren en eerlijk is eerlijk: het is ontzettend leuk!

Het idee is dat je een apart Instagram account aanmaakt speciaal voor jouw cursus waarop je mensen toelaat die een kaartje hebben gekocht.

In de ‘feed’ (waar je normaal de foto’s in kolommen van drie als een grid ziet) plaats je opdrachten en via de ‘story’ functie van Instagram kun je video’s en content delen. Je kunt verwijzen naar story’s en andersom. En van deze story’s kun je weer highlights maken.

Tot nu toe: te gek! Maar ook héél bewerkelijk.

Je moet van te voren zó goed alles plannen en uploaden. Achteraf “even” iets aanpassen of schuiven met lessen is niet mogelijk. Je hebt ook geen zicht waar mensen ‘zitten’ en huiswerk uploaden is ook niet mogelijk.

➜ [STAP #5] WAARMEE VUL IK MIJN ONLINE PROGRAMMA?

Hiervoor heb je allerlei manieren en opties:

  • Je kunt natuurlijk je tekst uittypen, maar alleen tekst is wat saai.

  • Filmpjes van jezelf of je beeldscherm waarin je iets uitlegt (ook wel een screencast genoemd). Je zet gewoon de webcam aan of neemt je beeldscherm op de camera van je computer. Mijn cursus ‘Maak Je Aanbod Woest Aantrekkelijk’ is zo’n soort cursus.

  • Je kunt ook alleen de audio opnemen en dit uploaden. Een podcast dus. Dit is ook fijn als iemand gewoon wil luisteren, onder het wandelen bijvoorbeeld. Het geluid is sowieso heel belangrijk! Zelf heb ik de Blue Yeti Microfoon.

  • Werkboeken (interactief uiteraard). Printen kan dan nog steeds, maar het is wel zo fijn als mensen ook rechtstreeks in de PDF kunnen werken.

  • Gamification: Quizzes, oefeningen, meerkeuze vragen enzovoorts.

  • Chatroom/Forum: ik vind het fijn als een cursist mij een berichtje kan sturen zonder dat ze daarvoor uit de leeromgeving moeten gaan. Je kunt ook een WhatsApp groepje aanmaken of een Facebook Groep. Easy peasy lemon squeezy!

  • Templates, downloads, workflows of stappenplannen: allemaal ideale vormen om te gebruiken en in te zetten.

➜ [STAP #6] DE PRIJS BEPALEN VAN MIJN ONLINE PROGRAMMA OF ONLINE CURSUS

Wat kan ik verdienen met mijn online programma? Dit is vaak het eerste waar iedereen aan denkt. Ik zie een online programma als toevoeging in je product-ecosysteem. De prijs hangt ook niet zozeer af van de vorm, de duur of het aantal video’s. Welk probleem los je op? Hoe groter het probleem, hoe hoger de prijs.

Een online programma kán werken, maar pas als je naam hebt gemaakt binnen een bepaald vakgebied. Nu verkoop ik dagelijks online producten, maar dat komt ook omdat ik jarenlang gezaaid heb en mijzelf bewezen heb.

De prijs van je online programma bepalen is lastig.

Als jij al je kennis en ideeën met iemand 1-op-1 zou delen wat zou dit dan die persoon kosten? Ik heb járen geïnvesteerd in mijn kennis en hier mijn hoofd over gebroken, zodat anderen dit niet hoeven te doen.

Daarom is 1-op-1 met mij werken niet voor iedereen haalbaar. Op zo’n moment kán een online programma een uitkomst bieden. Zo kun je mensen bereiken op een laagdrempelige manier, die misschien nog niet kunnen investeren, maar wel graag vooruit willen.

Mijn laatste investering was 10.000 euro. Terwijl, toen ik net begon… ik al stijl achterover sloeg als een coaching sessie 1000 euro kostte.

Alles hangt af van de timing en op het moment waar je staat. Natuurlijk hoort investeren erbij, maar ook hierin moet je groeien.

Uiteindelijk koopt 1-3 %. Althans dat is een beetje een stelregel.

Stel je omzet doel met de cursus is 5.000 euro. Je hebt een e-maillijst van 1000 personen. Dan zou je, als je uitgaat van 2% conversie, 20 personen hebben die kopen. Je cursus zou dan 250,- moeten kosten om de omzetdoelstelling te behalen.

Dit is een formule en dus niet zaligmakend. Maar het is leuk om zo eens te rekenen.

Het maken van een online programma is een, het vermarkten en verkopen is een tweede. Als je 25.000 euro omzet maakt met dit programma dan lijkt dit aantrekkelijk.

Als je er 6 maanden dag en nacht mee bezig bent, je gezin niet ziet en 15.000 euro hebt uitgegeven aan een website, tools en advertenties om je webinars te vullen dan is dit bedrag opeens een stuk onaantrekkelijker.


Je online cursus vermarkten en verkopen in 5 stappen

  1. Maak een pagina voor je cursus: een zogeheten salespage. Omdat je jouw schema helemaal hebt uitgewerkt kun je ook makkelijk schrijven over wát je gaat verkopen.

  2. Vervolgens maak je een knop met 'meld je aan voor de wachtlijst'. Of misschien heb je een leuke weggever die aansluit bij het programma en die ze alvast kunnen downloaden. Je wilt in ieder geval zo snel mogelijk meer e-mailadressen verzamelen.

  3. Sommige mensen verkopen zelfs al trainingen aan de hand van alleen de salespage en gaan pas ontwikkelen zodra er verkopen binnen zijn. Koopt er niemand dan gaan ze ook niet al het werk verzetten. Dat is pas écht 'lean' starten.

  4. Betrek je publiek er vanaf het begin bij: stel vragen en laat ze meedenken! Zo kun je along the way je cursus verbeteren conform de vragen die mensen hebben.

  5. Daarnaast deel ik gratis content op Instagram en post ik vaak mijn idee. Vroeger durfde ik dit niet, bang dat er weer iemand mee aan de haal ging. Deel daarom vooral ‘de wat’ en waarom je de cursus wilt maken, niet hóe je dit gaat doen.

WAT KOST HET MAKEN VAN EEN ONLINE PROGRAMMA?

  • Ik kon de Leardash plug-in goedkoper inkopen (multi-licentie). Normaal kost deze rond de 150$.Momenteel heb ik een maandabonnement bij Pluvo

  • Los van de plugin wilde ik de online academy op een separate website laten draaien. Op dit domein installeerden wij een WordPress thema en natuurlijk de plug-in! Hier betaal ik jaarlijks hostingkosten voor. Momenteel gebruik dit dus niet meer.

  • Voor het bestelproces (shoppingcard) gebruik ik de gratis variant van WooCommerce. Op die manier kunnen mensen jouw cursus toevoegen aan het winkelmandje, zoals je kent van webshops.

  • De betalingen worden geregeld via Mollie. Per transactie kost dit 0,29 cent. Werkt top! Per betaling kost mij dit via Mollie een kleine fee, als er geen verkopen zijn kost het me ook niks. Je kunt ook gewoon een zakelijk ‘tikkie’ sturen.

  • Inmiddels ben ik overgestapt (2023) naar het betaalsysteem PayPro! Ik ben helemaal fan: gebruiksvriendelijk en een kind kan de was doen.

  • Het enige abonnement wat ik, naast Adobe natuurlijk (als ontwerper kan ik niet zonder), heb is van Vimeo, waar al mijn video's op staan. Je kunt Vimeo ook gratis gebruiken, maar dan heb je een upload limiet. Dat vond ik niet opschieten en ik besloot Vimeo Pro aan te schaffen. Dit kost 16 euro per maand. Inmiddels zit alles inbegrepen bij Pluvo en gebruik ik ook Vimeo niet meer.

In Nederland zijn we er eindelijk achter dat community’s hip en happening zijn.

Pardon my ongezouten mening, maar dit is niets nieuws.

In de tijd van de bizons zaten we ook al samen op rotsen te krijten. En te roddelen over mannen die op jacht waren. Dat is anno 2022 écht niet anders.

Wat anders is, zijn de ontwikkelingen.

We zitten niet meer rond een kampvuur, maar we zitten in online hubs. Facebook groepen kan. maar een Whatsappgroepje kan ook.

Maar tegenwoordig zijn mensen boos op Facebook. Terwijl diezelfde mensen die moord en brand roepen dat wél doen op jawel: Facebook.

Een community of membership starten? Dit zijn mijn favoriete alternatieven voor een Facebook groep:

  1. Mighty Networks: een online community waarin je ook cursussen kunt hosten. Ik zit hier zelf als FCA member (Fascinate® Certified Advisor) in.

  2. Discord: hier kun je zover ik weet geen cursussen in hosten, maar wel posten, video’s plaatsen etc. Ik zit hier zelf in als lid van een beleggersclub. Werkt prima!

  3. Circle: ook een bekende waar je live kunt gaan, zaken kunt delen en op elkaar kun reageren. Ik heb deze gevonden voor Sick Style in samenwerking met een ander platform voor chronisch zieken. En het is als je het mij vraagt een veelbelovend platform.

Omdat ik liever geen materiaal deel van binnen een groep laat ik dat achterwege. Van alles drie kun je ook een app installeren op je telefoon. Handig! Je hebt een gratis variant, maar voor meer opties kom je al snel aan het betalen. Bij Circle heb je alleen een gratis proeftijd (14 dagen).

Dus zoek je een platform of app om je community te bouwen? Bekijk dan eens deze drie! Uiteraard kun je ook een Whatsapp groep maken. Alle facebook haters hebben zeker te weten Whatsapp. Zo ver denken die slimmeriken niet. Want: surprise surprise! Whatsapp is van Facebook🤔.

Ik hoop dat je dit artikel waardevol vond en dat het je helpt jouw eigen online programma te maken, zonder dat dit je een godsvermogen kost.


Aanbod:

⚡️Wil je gebruik maken van mijn persoonlijke werkinstructies en files? Deze heb ik zorgvuldig gedocumenteerd in Trello. Trello is een gratis website (en app) waarop je processen en acties in kaart kunt brengen. Ik vraag hier 47,- euro voor.

Bizar als je weet welke prijzen er online rond gaan en wat het jou oplevert. Je kunt je hier aanmelden. Je ontvangt direct de link naar het Trello bord.

Al dit werk heb ik voor je gedaan. Trello bestaat uit lijsten en die bestaan weer uit kaarten. Iedere lijst behandelt een bepaalde fase en in deklasten vind je opdrachten of een filmpje. Hierin heb ik 5 fases uitgewerkt die essentieel zijn bij het maken van een online programma. Let op: Dit is géén technische stappenplan (als bespreek ik wel handige tools en how to’s. De kracht zit hem in goed vooronderzoek te doen, een cursus maken waar je klant écht blij van wordt en die converteert: in resultaten voor je klant en geld voor jou.

 
IMG_2784-compressor.png
 

Het doel is vooral: hoe begin ik – zo simpel mogelijk met het maken van een online cursus, zonder dat dit meteen een grote investering is (qua geld, tijd en energie), die naadloos aansluit op de behoefte van mijn klant en verkoopt.