Ook al doe je hetzelfde, je bent niet hetzelfde.

Ontdek wat dat níet is en ga daar meer van doen.

Als strategisch adviseur en business coach zie ik online ondernemers zwabberen.

En nee: niet omdat ze aan de drank zijn. Ze zijn dronken van de hoeveelheid informatie. Ze weten zóveel. Maar ze weten daardoor – gek genoeg – niet wat ze moeten doen.

Ze doen alles wat de traditionele business coaches zeggen. Maar raken overweldigd in wat ze (denken te) moeten. Ze missen de rode draad. En lopen daardoor in kringetjes. Ze zoeken het in opsmuk, tierlantijntjes en de zoveelste cursus. Mijn klanten huren dure bureau’s, high-end business coaches en zelfs ‘visionairs’ in.

Het punt is dat dit niet werkt als ‘pokon’, maar als ‘stroop’. Kijk, al die investeringen en inspanningen zijn waardevol geweest. Dat is het niet. Maar zonder ‘locomotief’ komen de ‘wagons’ niet in beweging. Het is alsof je zwemt met kleding aan. Dit is exact wat de juiste strategie en positionering doet: ál het andere komt in beweging.

Je strategie en positionering is het krachtveld achter ál het andere dat je doet:

  • Van content tot cursussen.
  • Van marketing tot messaging.
  • Van strategie tot sales. 

Je strategie en positionering is de ruggengraat van je onderneming.

Mijn klanten geven aan dat ze altijd dezelfde riedeltjes en trucjes leren van conventionele coaches. Of de traditionele tactieken van positioneringsstrategen. Dit voelt niet meer kloppend. Ik doe het 180 graden anders dan traditionele business coaches en conventionele positioneringsexperts. 

Showpony Sonja, Goeroe Gerda en Fancy Nancy.

Je vraagt je terecht af of het nog anders kan. Je hoeft Instagram maar open te klikken en de typische beelden komen je tegemoet. Het hoge ‘kijk mij gehalte’ van Fancy Nancy hoeft van jou niet zozeer. Niet dat dergelijke beelden niet mooi zijn. Het is prachtig…

Het hoeft alleen allemaal niet zo über gelikt, gepolijst en gestileerd. Want in alle eerlijkheid? Heb je inmiddels zelf genoeg programma’s en cursussen gezien die aan de voorkant Chanel uitstraalden. Maar aan de achterkant was het eerder SHEIN.

Het antwoord is: ja, het kan anders! Ik geloof dat als jíj je goed voelt, jouw publiek zich ook goed voelt. Als jij je marketing doet op een manier die goed voelt, dan gaat het natuurlijk. Is het – jeukwoord incoming – authentiek. Een sterke strategie en positionering is all you need! 

Maar waarom komen klanten éigenlijk bij mij?

Is vanwege mijn eigen ontwikkelde methode Powerful Positioneren™ (opgedaan met ruim 10 jaar ervaring). Ik gebruik hierbij twee krachtige op wetenschap gebaseerde én data-gedreven tools, zodat we zeker weten wat bewezen en aantoonbaar bij jou past. Ik ben een goede ondernemer, maar ik weet het ook goed uit te leggen.

Plús mijn werkwijze cirkelt rondom ‘customer-centric’ content.

Dit staat haaks op wat business coaches en positioneringsstrategen zeggen/doen. Die zijn gefocust op ‘Youniverse Content’: bestempel jezelf tot ‘high-end, premium of de nummer 1′, maak luxe foto’s en gebruik ‘Income Claim Marketing’. Helaas werkt de ‘youniverse’ aanvliegroute niet meer voldoende. Klanten zijn niet gek. Ze prikken door de trucjes en foefjes heen.

Daarom trek ik vaak klanten aan die al met een of meerdere business coaches gewerkt hebben.

Maar die voelen dat er nog iets ontbreekt. Ik zie in een split-second wat jouw ‘gouden mix’ is. En waar jouw onontdekte potentieel zit. Dat zegt natuurlijk iedereen. Maar alleen ik kan duiden wat aantoonbaar en bewezen bij je past. Er is niemand in de Benelux (wat zeg ik Europa) met deze kennis. Je hebt andere kennis, denkwijzen en vaardigheden nodig. Die ik je leer. Ik sta erom bekend dat ik alles praktisch, beeldend en behapbaar maak. 

Ik ben dé keus voor hongerige en vooruitstrevende ondernemers die voelen: “ik doe het al goed, maar er zit zoveel meer in ‘t vat.” En dat krijg je er niet uit in de copy paste cursussen, one-size-fits-all jaarprogramma’s en massale groepstrajecten.

Wat ik doe gaat níet in tegen alles wat business coaches ‘teachen’.

Integendeel. Met mij aan je zijde faseer je alleen uit wat niet (meer) voor je werkt. En ga je excelleren op wat wél voor je werkt. Als jij zoekt naar ‘something that ties it all together’? Dan ben ik jouw ‘something‘.

Ik schaamde me
Ik schaamde me

Ik weet als geen ander hoe lastig (online) ondernemen is. Ik heb er zelf jaren mee geworsteld. “Wat is het geheim van échte succesvolle ondernemers?” vroeg ik mij af. Hoe kan het dat ik moet leuren om een gratis webinar vol te krijgen? Terwijl de grote namen in de VS waar ik alles van leerde, met 2 vingers in de neus 100K maanden draaide. WTF! Dat lukte mij nog niet eens per jaar!

De bodem kwam in zicht…
De bodem kwam in zicht…

Ik ging steeds meer doen in mijn bedrijf. Nog een business coach, nog meer funnels, nog meer zichtbaar zijn. Nog meer geld investeren. De bodem kwam in zicht… Ik kreeg hevige paniekaanvallen (boodschappen doen was een hel) en voelde me overweldigd en verlamd. Ik wist niet meer wat ik moest doen, waar ik moest beginnen en wie ik moest geloven. Ik ging zelfs weer solliciteren…

Bloed kruipt waar het niet gaan kan
Bloed kruipt waar het niet gaan kan

Maar toen dacht ik: “als mijn opa, die in het verzet zat en daardoor in een kamp heeft gezeten… een succesvol bedrijf kan opbouwen ná de oorlog… dan moet het mij toch zeker ook lukken?” Misschien moet ik opnieuw naar de tekentafel, back to basics, en kijken wat voor mij werkt en wat niet. Ik gaf mijn allerlaatste spaargeld uit en stapte in bij mijn grote rolmodel Sally Hogshead (boegbeeld in de branding industrie) en werd in 2017 Certified Fascinate® Adviseur: de eerste en enige in de Benelux. Hier zie je een foto in ons oude huisje in Arnhem. Toen ik vol spanning klaar zat voor de eerste training. Zou het dan nu echt gaan lukken?

Don’t change who you are, become more of who you are
Don’t change who you are, become more of who you are

Een uitspraak van Sally maakte dat ik mij voor het eerst écht gezien voelde. Ik voelde voor het eerst de grootsheid in mezelf. Dit is wat ze zei: “There are people less qualified than you doing the same things yóu think you’re not qualified for. Don’t change who you are, become more of who you are!” Vanaf dat moment werd alles anders. Ik voelde een ‘hartstochtelijke strijdlust’. Het onontdekte potentieel in mijzelf werd wakker. Door dit besluit te nemen en de investering te doen voelde ik me geen underdog meer. Ik voelde me unstoppable.

Ik voel mij ‘on fire’
Ik voel mij ‘on fire’

Al mijn eerdere inspanningen en investeringen begon ik te destilleren. Ik begon mijn leven, bedrijf, marketing en productiviteit in te richten op een manier die aantoonbaar bij mij paste. Ik groeide enorm op persoonlijk én zakelijk vlak. Inmiddels heb ik honderden klanten, waaronder tientallen bekende en grote namen, hiermee geholpen. Ik heb presentaties gegeven voor o.a. Fontys en in de Amsterdam Arena. Inmiddels werk ik – vanwege de toenemende vraag – niet meer in 1:1 trajectvorm, maar in groepsvorm. Ook heb ik verschillende trainingen ontwikkeld die je in je eigen tijd kunt volgen. Je kunt mijn tevens inhuren voor masterclasses of een losse VIP- dag boeken.

Trots op mezelf
Trots op mezelf

Ik kan zeggen dat mijn leven er 180 graden anders uitziet. Ik ben trots op mezelf. Dat vinden we in Nederland maar gek om te zeggen, maar dat is iets wat ik van al mijn Amerikaanse coaches en mentoren heb geleerd. Inmiddels woon ik in Thorn, het Witte Stadje in Limburg (waar mijn roots liggen). Hier hebben we in de roerigste tijd op de huizenmarkt ons droomhuis gekocht (zónder torenhoge hypotheek, integendeel). Een riant verbouwde en karakteristieke woning. Ik heb mijn gedroomde omzet, we maken mooie reizen, ik kan doen wat ik wil, investeer mijn geld en werk met geweldige klanten door heel Nederland. Maar er is één ding wat ik je wil meegeven: online lijkt alles een instant succes. Maar succes is geen kroketje dat je uit de muur trekt. Al willen veel coaches je dat maar al te graag doen geloven. Kijk dus niet alleen naar waar ik nu sta, maar kijk ook naar de weg die ik heb afgelegd. Misschien is dat niet wat je wil horen. Dat is oké. Ondernemen gaat niet moeiteloos, het is juist de moeite die je er in steekt die het de moeite waard maakt.

Winnen met je bedrijf, zonder jezelf te verliezen
Winnen met je bedrijf, zonder jezelf te verliezen

Er is één ding wat ik je wil meegeven: online lijkt alles een instant succes. Maar succes is geen kroketje dat je uit de muur trekt. Al willen veel coaches je dat maar al te graag doen geloven. Veel mensen zijn jaloers op wat iemand heeft. Maar ze zijn niet jaloers op wat iemand er voor heeft moeten doen. Of laten. Kijk dus niet alleen naar waar ik nu sta, maar kijk ook naar de weg die ik heb afgelegd. Misschien is dat niet wat je wil horen. Dat is oké. Ondernemen gaat niet moeiteloos. Maar het is juist de moeite die je er in steekt die het de moeite waard maakt. Succes is voor iedereen mogelijk, maar ben je bereidt te doen wat er voor nodig is? Als dat zo is? Welkom in dit hoekje van het Internet.

Winnen in je bedrijf, zonder jezelf te verliezen.

Manon Toma

Feitjes over mij waar je geen reet aan hebt

Zakelijk *Zet Jambers stem op*: “overdag is zij een brave ondernemer….

R

Ik heb een hekel aan het woord manifesteren

R

Ik doe niet aan ochtendrituelen en ijsbaden

R

Ik hou enorm van online cursussen volgen

R

Ik vind de typische vrouwenbubbels/events cringy 

R

Ik lees iedere week wel 1-2 boeken

Persoonlijk “… zodra het donker wordt verandert zij in een….” Geintje. Dit zijn enkele persoonlijke feitjes:

R

Ik ben altijd ongezouten oprecht

R

Ik heb een longziekte (nog niet weg gemanifesteerd)

R

Ik heb al zo’n 15 jaar een motor

R

Ik woon samen met Rick, hond Okkie en kat Bruce

R

Ik woon in Thorn, een dorp met een rijke historie