Personal Branding Linkedin – mijn kijk op personal branding anno 2024
Waar veel personal branding coaches op Linkedin opeens “het licht” zien en personal branding als iets nieuws zien is het concept personal branding al redelijk oud. In 1997 werd het in het leven geroepen door Tom Peters.
Ik zet personal branding in sinds 2010. Ook op LinkedIn. Personal branding op Linkedin is een lange termijn strategie, die je ook op de korte termijn snel resultaten oplevert. Werken aan je personal brand is een investering die zich altijd zal terug betalen. Ongeacht de tijd, de plaats en de fase van je carrière.
Maar er ontstaat wel verwarring door de opkomst van het influencer tijdperk. Waardoor het concept ‘personal branding’ aan imago schade lijdt (de ironie). Daarover later meer.
Aandacht vs. autoriteit
Je personal brand opbouwen op LinkedIn. Dan kom je al gauw in aanraken met de snelle jongens die beweren dat ze 5M draaien door 1X per week te posten en verder doen ze niks. Ze zijn financieel vrij vanaf Bali (wat je daar al snel bent als westerling, maar goed dat terzijde).
Jij bent geneigd ze te geloven, want hun weggevers worden door tientallen mensen aangevraagd! Een foto ernaast met een dure auto of bekende coach en je bent direct in de ban. Wow! Hoe verleidelijk ál die views ook zijn, het zegt alleen iets over de views. Niet over de verkopen die iemand draait.
Kijk, aandacht krijgen is leuk. In de vorm van likes, views en reacties. Maar inmiddels heb ik in zoveel “huishoudens” meegekeken dat ik weet dat je met:
- Veel volgers en reacties weinig omzet kunt hebben
- Weinig volgers en reacties veel omzet kunt hebben
- En als er tussen in.
Veel views staat niet garant voor veel verkopen.
De “truc” is om de juiste weg te vinden voor jouw personal brand. Die werkt voor jou en die aansluit bij je klant. Misschien werkt de weggeef aanpak wel, maar besef dat er heel veel werk zit in de opvolging via DM. Ik weet niet hoe het met jou zit? Maar ik word kriebelig van dit soort types.
- “Wat zijn je doelen deze maand?”
- “Ik ben op zoek naar ambitieuze mensen, ben je dat? “
- “Wat bracht je op mijn profiel?”
Please. STFU

Personal branding op Linkedin: Zonder vertrouwen geen conversie.
Zeker nu in het online ondernemerslandschap. En op LinkedIn misschien nog wel het meest. Want die hele business en lifestyle coach kolonie (die eerst op Instagram zat) zit nu óók op LinkedIn. Daar vinden alle LinkedIn OG’s wat van. De foto’s in beige pakken en niet te vergeten het strooien van de omzet.
En iedereen is expert op LinkedIn. Mensen worden daardoor sceptischer. Hun goed recht ook. Maar in the end is dát wat je met ‘personal branding’ wil bereiken: vertrouwen opbouwen.
- Zonder show en circus
- Niet door je anders voor te doen
- Geen jankverhalen als tactiek inzetten
Je wil ergens om bekend staan. Daar over delen en zo de juiste mensen aantrekken. That’s it!
Meer is personal branding niet. Op LinkedIn is dat niet anders.
Personal branding op Linkedin draait dus niet per se om de aandacht te trekken, maar om je autoriteit op bouwen. Denk daarbij niet aan influencers of artiesten. Denk eerder aan gids of een arts. Iemand die de weg toont.
Wat is personal branding op LinkedIn eigenlijk?
Personal branding op Linkedin: dat is hoe jij jezelf laat zien… toch? Fout!
Hardnekkige mythe. Personal branding is een idee delen waardoor anderen zich gezien voelen. Alhoewel jij zeker zichtbaar bent draait het niet om jou, maar om de ander. Veel influencers en business coaches prediken dit: personal branding is hoe jij jezelf laat zien. Maar dat dekt niet volledig de lading. Je creeert zo eenrichtingsverkeer. Waardoor jij centraal staat.
Ik geloof dat het gaat om die ander. Hem of haar centraal stellen in je verhaal, je content en markting. Ik noem dit customer-centric content en ik leer je hier alles over in deze sprint.
How can I make this about me vs. how can I make this about them!
En dat brengt mij op een belangrijk punt. Beiden concepten lijken op elkaar, maar zijn toch verschillend. Ja, zeker: als personal brand laat jij jezelf zien. Maar zo “plat” is het niet. Personal branding gaat – gek genoeg – niet alleen over jou.
Kijk, de gemiddelde personal branding coach leert je om jezelf op een voetstuk te plaatsen. Daardoor kijken volgers enorm naar je op. en in zekere zin – ja dat mag. Toch geloof ik meer hierin: “een echte herder staat achter zijn schapen.’
Voel je het verschil in energie, gevoel en aanpak? IK snap de nuance misschien subtiel is en lastig te pakken.
Denk aan diegene die je wil activeren en inspireren. Als personal brand wijs je niet per se naar jezelf, je wijst vooral naar de ander. Je verkoopt niet alleen jezelf, je verkoopt een idee, een gedachtegang of een visie.
Kun je een beetje “pakken” wat ik zeg?

Het is geweldig om te zien dat iemand een boeiend leven leidt in Amerika, zichzelf de hele dag door filmt. Huilend, lachend, misselijk op de plee. Maar dit is niet wat personal branding écht is.
Nu denk je misschien: “who cares!” Maar als je de verschillen eenmaal ziet, wordt het voor jezelf makkelijker een keuze te maken. Je hoeft namelijk niet je hele privé leven te delen. Of van je leven een show te maken om je volgers te boeien.
Als je naar bepaalde influencers kijkt is er zelden één onderwerp of topic waar je hen specifiek aan linkt. Waarschijnlijk poppen er tig onderwerpen op, maar niet één in het bijzonder.
Dit is dus wat personal branding wél doet. Jouw persoonlijke merk wordt gelinkt aan een specifiek onderwerp. Tuurlijk kunnen hier wat sub-onderwerpen hangen. Maar binnen die onderwerpen is er altijd een verband. Oftewel samenhang.
Als ik zeg: “japanse opruimgoeroe”. Aan wie denk je dan?
- Of als ik zeg: “tovenaarsleerling in bezemkast”. Aan wie denk je dan?
- Of als ik zeg: “Friese weerman”. Aan wie denk je dan?
Dit klinkt nu misschien een beetje té simpel. Maar feitelijk werkt het zo wél. Je ziet een topic. En je linkt het aan een karakter of persoonlijkheid. (een fysiek product zoals RedBull of Apple heeft ook karakter).
Dus wijlen Piet Paulusma = weer (topic) + Fries (karakter/persoonlijkheid). Nogmaals: dit is nu heel plat uitgelegd.
Het verschil tussen personal brands vs. influencers is dus vrij groot.
Daarnaast hebben we nog de manier van (online) zichtbaar zijn. Het grootste verschil is dit: persoonlijk vs. privé. Een personal brand kan persoonlijk zijn. Zonder privé te worden.
Nu kun je je natuurlijk afvragen wat privé is en wat persoonlijk. Dit is subjectief. Een voorbeeld (van mij) is dat ik vrij persoonlijk ben over mijn gezondheid en longziekte. Ik film echter geen onderzoeken of arts gesprekken. Iets wat influencers wél doen.
Zo ken ik influencers met een ziekte die in het ziekenhuis filmen. En dat mag hè? Laat dat duidelijk zijn. Ik voel er alleen niets voor. Mijn privé leven is van mij.
Influencers en personal brands dienen beiden een ander doel.
5 problemen die je met je personal brand oplost:
PROBLEEM 1: Je personal brand bepalen
👉 “Ik weet niet wat mijn personal brand precies moet zijn.”
Dat je dit lastig vindt, is niet vreemd. De meeste ondernemers denken dat een personal brand een kleurenpalet is met een kek lettertype en een niche die ‘goed voelt’. Of dat het draait om wat topics, een niche en unique selling points uitkiezen.
Personal branding gaat niet over jou. Het gaat over de ander! Wat onthouden ze van je? Waarom zouden ze voor jou kiezen? En—misschien wel belangrijker—waarom niet?
De reden dat je het moeilijk vindt om je brand te bepalen, is omdat je van binnen nog twijfelt. En teveel de focus op jezelf legt. Aan je waarde. Je visie. Je plek in de markt. Maar als mensen je niet kunnen plaatsen, kopen ze niet.
In plaats van focussen op “wat jou uniek maakt”, draai je het om:
Waar ligt de frustratie, droom of pijn van je klant en wat is de rol die jíj daarin speelt?
Kies die rol. Versterk dat beeld. En blijf daar consistent in.
Opvallen en jezelf onderscheiden is geen trucje. Het is een strategische keuze om één bepaald beeld te claimen in het hoofd van je klant. Herhaling -> Herkenning -> Herinnering. Dát is personal branding.
PROBLEEM 2: Je brand bouwen en beschermen
👉 “Ik heb zoveel dingen om over te delen… hoe baken ik dat af?”
Dit is hét struikelblok voor slimme ondernemers: je kunt veel, je wéét veel, je wilt veel. Maar als je alles deelt, onthoudt niemand iets. Je personal brand wordt dan een soort grabbelton zonder duidelijk thema. En dat kost je conversie.
Bovendien heb je van je personal brand coach geleerd om een imago op te bouwen, veel persoonlijke verhalen te delen en jezelf presenteren. Maar zoals eerder gezegd: we willen tweerichtingsverkeer creëren. Geen eenrichtingsverkeer zoals bekende influencers je leren.
Waarom is een sterke visie & missie essentieel voor je personal brand?
Je kunt hier een visie en missie voor gebruiken. Verschil visie en missie:
- Je missie gaat over het nu: wat doe jij om daar te komen?
- Je visie gaat over de toekomst: hoe zie jij het voor je?

Wat hoort wel en niet bij jouw personal brand?
Alles wat jouw rol in het leven van je ideale klant versterkt, hoort erbij. De rest is bijzaak.
- Is het inhoud die je autoriteit verstevigt?
- Past het bij de koers die jouw klant bewandelt?
- Bouwt het vertrouwen op bij je publiek?
- Kun je er zelf – onaangekondigd – minstens 20 minuten over praten?
- Persoonlijke dingen kunnen leuk zijn, maar alleen als ze relevant zijn voor de ander
Wat is níet handig om te doen?
Twee dingen zijn killing:
- Alle kanten opgaan. Vandaag over financiële vrijheid, morgen over moederschap, overmorgen over productiviteit? Niemand snapt waar je voor echt voor staat.
- Content maken vanuit bewijsdrang. Je wilt slim gevonden worden, dus gooi je al je kennis eruit. Maar daarmee leren je volgers om te krijgen, niet om te kopen. Deel wat je klant nodig heeft om ‘ja’ te zeggen tegen je aanbod of product.
Hoe positioneer je jezelf ten opzichte van concurrenten?
Niet door de weg van beter te kiezen in ieder geval. Beter willen zijn is een nobel streven. Ambitieus ook! Maar besef dat je zo alsnog het signaal afgeeft naar buiten toe dat je “hetzelfde” doet. Alleen een beetje beter. Bovendien is het nogal “cringe” om jezelf tot expert, premium, de beste of de nummer één te bestempelen. Prima als je klanten dit voor je doen. Maar andersom: doe maar niet.
En als alles op elkaar lijkt, kiest een klant niet. Of ze kiezen de goedkoopste optie. Hoe ruimer het aanbod, des te beperkter de aandacht.
Om in de woorden van mijn mentor Sally Hogshead te spreken:
“Different is better than better.”
Simpelgezegd: kijk niet alleen naar wat je beter doet of kunt, maar ook wat jij anders doet. Dit kan iets kleins zijn. Waar je misschien niet eens bij stilstaat. maar dat is het ding: datgene wat voor jou vanzelfsprekend is kan juist heel aansprekend zijn voor de anders.
Wil je met een bewezen methode ontdekken hoe anderen jouw zien wanneer je op je best bent?
Niet meer gissen of maar wat doen. Maar een data-gedreven en science-based model die er nooit naast zit. Kijk dan eens hier. Ik ben de eerste en enige officieel opgeleide How To Fascinate® adviseur in de Benelux (het systeem van brand expert, bes-selling author en keynote speaker Sally Hogshead).
Ik heb verschillende podcasts over Fascinate® opgenomen. Als je zoekt op Fascinate® in Spotify dan zie je een overzicht.
Personal branding: Hoe blijf je consistent, constant en consequent?
Je merk is geen keurslijf of hokje. Alhoewel veel mensen dit wel zo voelen. Ik maak de vergelijking vaak met ruimteschepen. Je hebt één moederschip: het absolute hoofdonderwerp waar jij aan gelinkt wil worden. En daaronder kunnen mini-schepen hangen. Dit zijn je sub-onderwerpen. Die sub-onderwerpen moeten altijd aansluiting hebben met het moederschip.
De meeste business coaches/influencers die cursussen verkopen over personal branding hebben zelf geen overkoepelend moederschip in hun boodschap en marketing. Ze hebben tig topics, maar niet één eenduidig thema waar al het andere omheen cirkelt.
Maar omdat zij zoveel volgers hebben (als influencer) denk je dat hun aanpak werkt. Maar als jij nog níet zoveel volgers hebt dan werkt hun aanpak averechts.
PROBLEEM 3: Jezelf zichtbaar maken
👉 “Ik weet niet goed hoe ik zichtbaar moet zijn zonder me ongemakkelijk te voelen.”
Het gaat nooit over zichtbaarheid. Waar het eigenlijk over gaat is veiligheid. Iedereen roept dat je “meer zichtbaar” moet zijn. Makkelijk praten als je zelf graag op de voorgrond staat. Maar zo “simpel” is het dus niet.
Want niemand vraagt is: voel jij je eigenlijk wel veilig om jezelf te laten zien? Want dát is waar het misgaat. Niet omdat je niet weet hoe je content moet produceren. Maar omdat je aan allerlei touwtjes in je marketing trekt, die allemaal ‘beklemmend’ voelen.
Ik ben daar ook geweest. Marketing voelde benauwend. Ik zat vast in de rabbithole van templates, extravagante business coaches en contentkalenders. Tot ik dacht: wat een gekkenhuis. Wat ben ik aan het doen?
Je wordt zichtbaar als jij je veilig voelt om te zijn wie je bent. En daarvoor moet je eerst weten: hoe ziet een ander mij eigenlijk als ik op mijn best ben? En: hoe beweeg ik naar nóg meer ik, zonder mezelf te verliezen in het online circus?
De juiste marketing kruipt onder je huid. Het voelt als een doorvertaling van je persoon, je werk en je waarde.
Wat maakt jou uniek zonder dat je het hoeft uit te leggen?
Waarom zien mensen aan de voorkant een heel ander persoon?
Hoe breng je je persoonlijkheid terug in je copywriting, zonder templates?
Zichtbaarheid = dienstbaarheid. Dáár begint je content.
Hoe werkt het algoritme van LinkedIn en Instagram?
Algoritmes houden van consistentie en interactie. Daarom scoren de weggeef posts vaak ook zo goed (omdat iedereen met een bepaald woord in de comments reageert om de weggever te bemachtigen). Maar belangrijker: de mens aan de andere kant van het scherm wil herkenning voelen.
- Jouw content moet in hun kop gaan zitten.
- Jouw content moet onder hun huid kruipen.
- Jouw content moet hen niet meer loslaten.
Je hoeft het algoritme niet te verslaan om een goede omzet te draaien. Je hoeft alleen maar een kruimelspoor aan te leggen waarmee je ‘Hans & Grietje’ naar je koekhuisje lokt.
Dat betekent: geen educatie content, tips en stukken die mij als klant niet prikkelen om te kopen. Maar scherpe opinies, slimme invalshoeken en verhalen die relevant zijn voor je klant.
Sidenote: ik schrijf dit vanuit mijn gedachtegoed: de customer-centric content™ aanpak. De andere (bekende) aanpak is de (zoe noem ik het) Youniverse Content: de marketing die de aanbieder, niet de klant centraal stelt.
De youniverse content levert je (hier moet ik eerlijk over zijn) wel veel meer reacties op. Customer-centric content doet dat niet (al kan het wel). Met deze laatste leg je namelijk de vinger op een zere plek of een onvervuld egocentrisch verlangen.
Dit maakt dat mensen liever niet “aan de voorkant” reageren, maar via de artiesteningang naar je toe komen. Ik zeg niet dat de typische marketing zoals wij die kennen niet werkt. Kijk naar de grote goeroe’s en influencers. Voor hen werkt het wel degelijk.
Het moet je liggen om die weg te kiezen. Ik verdien liever geld dan dat mijn ego gekieteld wordt door tientallen comments. Dus met dit type content win je NIET van het algoritme. Je WINT het hart van je ideale klant.
Wat voor content moet je maken?
Ik maak al mijn content gebaseerd op mijn eigen C.A.P.E.S. framework. Ik gebruik het in lanceringen van een paar weken of gewoon in één enkele post. Je kunt dit vertalen naar een podcast, video, blog of stuk content. Het is geen script, template of type content. Het is een systeem. En systemen geven rust, focus en duidelijkheid.
Dit geeft mij altijd houvast en inmiddels hebben honderden (business) coaches, copywriters, sales trainers en marketeers deze aanpak omarmt. En met succes!
Hoe vind je de tijd om content te maken?
Door slim te zijn.
“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the axe. – Abraham Lincoln
Ik heb hiervoor een De KlantBijbel™ ontwikkeld. Hier heb ik een hele training plús Notion Database voor ontwikkeld, maar waar het op neerkomt is dat je je klanten het werk moet gaan laten doen. Door gebruik te maken van deze slimme database maak je content in een handomdraai. Zeker in combinatie met mijn C.A.P.E.S. framework.
Dit is zo genius! En niemand doet dit. Ze volgens allemaal de templates en trucjes van hun coach. Maar slaan alsnog de plank mis. Logisch ook: met copywriting wil de juiste snaar raken. Dat lukt niet door te copy pasten wat voor een ander werkt.

Hoe deel je iets zonder jezelf te verkopen?
Ook hier geldt: haal de aandacht van jezelf af. Hoe gek dit ook klinkt als je het hebt over personal branding. Deel iets wat voor jouw volger van waarde is. Stel je voor dat je allerbest vriend of vriendin in de rats zit en jou om advies vraagt. Zou je dan denken: “oh nee dit voelt alsof ik ze wat wil verkopen”? Precies. Dus net als dat je er bent voor een vriend(in), zo ben je er ook voor jouw volgers. Je hoeft niet perfect te zijn om hen te helpen.
Denk aan:
- Een gedachte die iets bij ze losmaakt
- Een ervaring waar ze zichzelf in herkennen
- Een les die hen tijd, geld of gedoe bespaart
Verkopen = vertrouwen bouwen.
PROBLEEM 4: Jezelf echt durven laten zien
👉 “Ik wil wel mezelf zijn, maar ik weet niet of het slim is.”
Een veelvoorkomende verwarring bij personal branding is dat je alles moet delen. Maar jezelf laten zien betekent niet dat je alles op tafel gooit. Dit is iets wat influencers dus wél doen. Personal branding betekent dat je delen van jezelf kiest die je laat zien. En vooral: waarom je die laat zien? In welk opzicht is dit van toegevoegde waarde en creëert het raakvlak bij je volgers.
1. Kwetsbaarheid vs. oversharing
Je hoeft niet te huilen voor de camera om een connectie te maken. Sterker nog: als iets niet authentiek is dan is wel huilen op camera. Als je echt verdriet of pijn hebt zit jein het moment, dan ben je NIET bezig met je volgers. Zodra mensen dit doen weet je dat er iets achter zit. De kunst (niet de kracht) van kwetsbaarheid. Pas op he! betekent niet dat je geen kwetsbare verhalen mag delen, zeker wel. Ik zeg altijd: deel vanuit een litteken, niet vanuit een verse wond. Veel krachtiger en minder kunstmatig.
2. Zichtbaar zijn betekent niet dat je een show moet optuigen
Zichtbaar zijn kan op vele manieren. En alhoewel het gros van de business coaches het heeft over show-uppen en een imago bouwen is dite voor iedereen passend. Het hangt ontzettend van je persoonlijkheidstype af of dit bij je past. En drie keer raden wat er gebeurt als het niet bij je past? Dan voelen mensen dat. Je komt niet authentiek over als je probeert een ander na te bootsen.

3. ‘Jezelf zijn’ werkt alleen als je jezelf ook begrijpt
Personal branding begint niet met een contentkalender, maar met zelfinzicht. Wat zijn je waarden? Wat drijft je? Waar wil je wél en níét mee geassocieerd worden? Pas als dat helder is, voelt zichtbaar zijn niet meer als een trucje. En pas dan gaat het je makkelijk af.
PROBLEEM 5: Strategie & geld verdienen
👉 “Ik weet niet wat ik moet posten, wanneer en hoe vaak. Ik doe maar wat.”
Zonder strategie ben je aan het zenden. En zenden is geen sales strategie. Als je geld wilt verdienen met je personal brand, moet je content meer doen dan alleen inspireren en educeren. Het moet activeren en converteren. (Tenzij je geen geld wil verdienen)
1. Van product naar probleem
De meeste ondernemers denken dat zichtbaar zijn genoeg is om hun aanbod te promoten. Maar je moet je inleven in het probleem van je klant. Hoe beter jij het probleem omschrijft, hoe eerder (en dit gaat automatisch) de klant jou zal linken aan de oplossing. Dus ook hier: haal de aandacht af van jezelf en je product en verleg je aandacht naar de klant.
2. Werk met content die geld oplevert
Niet elke post hoeft te verkopen. Maar elke post moet bijdragen aan het verkoopproces. Wat ik mijn klanten altijd leer is (en dit is wat C.A.P.E.S. doet) is dat je content als het ware op elkaar voorborduurt. Je stapelt zogezegd. Bijvoorbeeld:
- Een post die een probleem aan de kaak stelt
- Een post die jouw visie op de markt laat zien
- Een post die bewijs levert (bijv. een klantresultaat)
- Een post die je aanbod benoemt of aankondigt
- Een post waarbij jij iets afwijst
- Een post waarbij je een persoonlijke ervaring deelt
3. Gebruik thema’s die linken aan je aanbod
Denken in thema’s is iets wat ik al doe sinds ik begon met ondernemen. Het belangrijkste voor jou nu om te onthouden is: denk niet in losse posts. Je wil jouw post aan elkaar rijgen, zodat er een kettingreactie ontstaat. In het hoofd van je klant. Waarbij je scherp blijft op het moederschip!
Zo deel je steeds dezelfde boodschap, maar dan op andere manieren. Herhaling zorgt voor herkenning. En herkenning maakt een herinnering.
4. Verkoop zonder schreeuwen
Ook al verkoop je niet DIRECT dagdagelijks, je content doet dit INDIRECT wél. Als je tenminste mijn aanpak van customer-centric content ambieert.
Tuurlijk mag je een keer een foto van je hond of kind delen. Zo rigide hoeft het nu ook weer niet. (Mijn hond Okkie is een belangrijk element in mijn Instagram Stories bijvoorbeeld). Ik laat dan een filmpje zien waarbij ik met Okkie overdag door het prachtige Thorn loop, waar we 3 jaar geleden dit huis kochten.

Thorn, het witte stadje, is overigens ook een element in mijn branding.
Ik deel dit niet natuurlijk zomaar. Mijn roots liggen hier deels (eigenlijk het dorpje ernaast), maar ik kwam hier vroeger veel en mijn opa is er geboren. De onderliggende boodschap die ik hiermee afgeef is dat ik een outdoor mens ben die houdt van lange wandelingen overdag.
Uiteraard kan ik zo leven omdat ik op dagdagelijkse basis mijn trainingen, producten en AI assistenten voor ondernemers verkoop. Thorn heeft een rijke historie (letterlijk en figuurlijk). Het land werd vroeger bestuurd door hoogadellijke vrouwen. Het heeft zo moeten zijn 😉
Maar daarmee geef ik ook een bepaalde vibe af. Dit is een plek die veel voor mij betekent. Die klasse en kneuterigheid uitstraalt. Die sprookjesachtig en stijlvol is. Die gemoedelijk en galant voelt. Die rijkdom en romantiek ademt. Die groots voelt door klein te zijn.
Waar op letten bij personal branding en social media?
Ik denk altijd (zo’n 90%) aan deze vraag: wat is hiervan de toevoegde waarde voor mijn volgers? Want bedenk: die volgers krijgen op dagelijks “informatie diarree” over zich heen.
Hoe ruimer het aanbod, des te beperkter de aandacht.
personal branding Linkedin: wat is nu echt slim?
En hoe is het veranderd de afgelopen jaren? (mijn visie)
Een personal brand verkoop een beweging. Een idee. Een gedachtegoed. Dát is als je het mij vraagt de nieuwe definitie van succesvolle personal brands. En wat hen dus differentieert van influencers. Die zijn leuk om te volgen, maar er zit geen groter “iets” achter.
Van kijk naar mij naar kijk naar dit!
Personal brands anno 2024 zetten iets in gang.
En dan bedoel ik niet dat ze je verleiden om een potje foundation te kopen. Ze laten zichzelf zien, ja absoluut. Maar ze laten vooral zien waar zij in geloven. Ze staan echt ergens voor. Iets dat groter is dan zijzelf. Het zijn boegbeelden.
Ik zou bijna willen stellen dat iets ze drijft. Dat de ‘message’ en de ‘messager’ elkaar gevonden hebben. En een worden. Het ademen, leven en belichamen. Voel je dat dit veel verder gaat dan hoe jij jezelf laat zien? Dat dit dieper gaat dan een imago neerzetten?
Denk bijvoorbeeld eens aan Gretta Thunberg. Even los van wat je van haar vindt, ik vind het goed voorbeeld. Zij is extreem voor velen. Ook voor mij. Maar dat is het punt: we hebben extremen nodig om iets in gang te zetten. En dat is wat personal brands doen.
Terwijl de meeste “personal brands” die wij zien op LinkedIn en Instagram op elkaar lijken. Dat iemand veel fancy foto’s van zichzelf deelt betekent niet dat ze een personal brand zijn.
Net als Gretta, Marie Kondo of James Clear wil je aan een of twee woorden gelinkt worden.
- Klimaat
- Opruimen
- Productiviteit
Het zijn boegbeelden en koplopers. Zij lopen voor de troepen uit. Zijn solitair, maar denken aan het collectief.
Dát is voor mij waar personal branding om draait. Of gaat draaien. Dit is een standpunt dat anders is. Maar uiteindelijk zul je zien dat ik gelijk heb. En zullen de personal brand experts op LinkedIn mijn ideeën weer overnemen. Dat bejubel ik alleen maar. Dat is uiteindelijk het doel van een visie: dat hij wordt overgenomen en gedragen wordt door anderen.
Ik wil geen label of in een hokje worden gestopt
Dit is een terugkerend thema bij veel ondernemers in de “spirituele en visionaire/creatieve hoek”. Zij voelen vaak een bepaalde “aversie” tegen hokjes denken, labels en je bedrijf in een vorm gieten. Je wilt je niet laten vangen. Want jij bent geen hokje, geen positionering etcetera.
De ontembare noem ik hen weleens.
Je niet laten temmen is een kracht, maar ook een valkuil. Je maakt het jezelf enorm moeilijk.
Want je klant moet je wél kunnen begrijpen. Met je mee kunnen. En hoe “frustrerend” dit dan ook kan voelen, het is wel de realiteit.
Wat klanten niet begrijpen, vertrouwen ze niet.
En wat ze niet vertrouwen kopen ze niet. En dan is het riedeltje weer rond: ze trekken aan de bel en mopperen dat het niet loopt zoals ze willen.
Dit klinkt misschien lomp, maar het zijn gewoon de feiten. Nog een valkuil qua positionering en personal branding is de drang naar onvergelijkbaar zijn. Ik schreef hier een post over op LinkedIn. (want het is een boodschap die ik notabene zelf jarenlang verkondigde).
Want waar het op neerkomt (en wat ik ook al mijn klanten leer) is dat mensen wíllen vergelijken.
Zo werkt ons brein nu eenmaal. Je kunt tig concurrenten hebben die een en hetzelfde probleem oplossen. Alleen jouw product of dienst is de ander niet.
Daar maak je het verschil mee. Je personal brand, positionering en boodschap valt hier ook onder.
Een voorbeeld: als je wil afvallen (probleem) dan heb je hier tig oplossingen voor:
- honderdduizend diëten
- maagverkleining
- ozempic
- loopband
- personal trainer
Jouw klant heeft dus tig keuzes! En hij/zij overweegt misschien een keuze die jij niet eens al concurrent ziet. Met andere woorden: jij wil het Aantrekkelijke Alternatief™ zijn. In ál die opties die jouw klant ziet wil jij duidelijk maken dat jouw aanpak de meest logische keus is.
Hoe verzadigder en volwassen een markt is.wordt hoe moeilijk het wordt voor aanbieders. Zeker als die aanbieders elkaar allemaal hetzelfde trucje leren. De business coach industrie en de DISC persoonlijkheidstype markt is hier een mooi voorbeeld van. Het is allemaal veel van hetzelfde, het voelt gedateerd en er is weinig vernieuwing.
Zo spreek ik regelmatig klanten die met grote en bekende coaches werken en vastzitten in bepaalde kennis die op hen wordt overgedragen. Kennis die 5 jaar geleden nog accuraat was. Maar nu gewoon niet meer. Denk hierbij aan de typische waardeladders of het begrip ‘de ideale klant’. Ook de manier waarop mensen informatie zoeken is veranderd.
Daarom is marktonderzoek en klantonderzoek van levensbelang (serieus). Dit geeft je inzichten en input die je zélfs met A.I. niet boven water krijgt. Want A.I. kijkt naar patronen en naar dat wat het kent.
Maar marktbewegingen gebeuren veel eerder. Je wil niet wachten tot die golf je raakt en pakt. Je wil hem zien aankomen, zodat je tijdig kunt beginnen met peddelen en al surfend de golf de baas blijft.

Waarom LinkedIn onmisbaar is voor je personal brand
LinkedIn is hét platform voor personal branding als ondernemer of expert. Alhoewel het steeds meer vermengt raakt met invloeden van Facebook en Instagram, is en blijft LinkedIn een heel waardevol platform om je expertise te delen. Je profiel is je digitale visitekaartje, maar ook je podium.
Hier kijken klanten naar jouw positionering, expertise en uitstraling. Wat je post, hoe je reageert en welke woorden je gebruikt: het vertelt allemaal iets over jouw personal brand. En dus het hokje (of je dit nu leuk vindt of niet) waar mensen je in plaatsen.
Hoe je jouw personal brand bouwt op LinkedIn
Op LinkedIn komt je merk tot leven in alle details:
- Je headline (onder je naam) moet niet vaag zijn, maar helder en krachtig. Denk aan zoekwoorden!
- Je profielfoto en banner moeten je merk ondersteunen, niet afbreken.
- Je info-sectie (over jou) is géén CV, maar een mini-verhaal dat antwoord geeft op: waarom jij?
- Je titel/functie: geen vage shizzle, maar gebruik titels waar men daadwerkelijk naar zoekt.
Als je tone-of-voice, aanbod en uitstraling daar consistent en strategisch zijn, trek je automatisch mensen aan die je willen volgen, inhuren of verder aanbevelen. Ook op LinkedIn zijn er trends gaande: de selfies of de weggevers (waarbij je met een woord moet reageren).
Kijk hier naar je strategie en wat bij je past. Ga je voor zichtbaarheid? Dan kan zo’n weggever tactiek werken. maar het kan ook afbreuk doen aan je merk. Juist omdat iedereen het doet.
Content Op LinkedIn = the lazy way
LinkedIn draait niet alleen om je profiel, maar om je zichtbaarheid. Elke post is een kans om je personal brand te versterken, maar ook je comments op anderen! Dit wordt vaak onderschat.
- Deel overtuigingen, ervaringen en fouten
- Geef een aanvullende tip
- Laat een ander POV zien
5 voordelen LinkedIn Nieuwsbrief
Wat zijn de 5 voordelen van een LinkedIn nieuwsbrief? Ik ben zelf kort geleden begonnen met het plaatsten van nieuwsbrieven op LinkedIn. Alhoewel ik geen camera vrees heb, ben ik echt iemand die houdt van schrijven. Vandaar dat ik mij eerder op nieuwsbrieven focus dan op YouTube bijvoorbeeld.
Ik sta erom bekend typisch taalgebruik te hebben. Dus dit zet ik bewust in. Hiermee help ik ook veel marketeers, communicatie specialisten, copywriters, sales trainers en business coaches.
Een LinkedIn nieuwsbrief is een krachtig instrument als je inzet op personal branding, autoriteit en conversie. Hier zijn de belangrijkste voordelen:
1. Directe zichtbaarheid in de inbox van je netwerk
Iedere nieuw exemplaar wordt automatisch gemaild naar al je abonnees én getoond aan je connecties. Je hoeft dus geen eigen mailinglijst te hebben om bereik te creëren. LinkedIn pusht jouw nieuwsbrief voor je.
2. Snel autoriteit opbouwen
Doordat je nieuwsbrief gekoppeld is aan je LinkedIn-profiel, wordt je content meteen gelinkt aan jouw expertise. Je bouwt dus aan je autoriteit zonder “opnieuw” te hoeven beginnen op een los kanaal als MailBlue
3. Groot organisch bereik (zonder advertentiekosten)
Nieuwsbrieven op LinkedIn krijgen vaak meer organisch bereik dan gewone posts, zeker als je waardevolle inzichten deelt. De eerste editie wordt bovendien extra gepusht door LinkedIn: al je connecties krijgen een melding.
4. Social proof in opbouw: iedereen ziet hoeveel abonnees je hebt
Zodra je nieuwsbrief groeit, zien nieuwe lezers direct dat anderen zich ook hebben geabonneerd. Dat versterkt vertrouwen en geloofwaardigheid.
5. Gebruik je nieuwsbrief om slim door te linken
Naar je aanbod, blogs, downloads of podcast. Deze laatste kun je ook handig ’embedden’ zodat je je content snel recyclet. Kruisbestuiving zeg maar! Je levert eerst waarde, bouwt vertrouwen op, en stuurt dan pas door naar de plek waar conversie plaatsvindt. Zonder dat het “salesy” aanvoelt.
Personal branding draait niet om ‘zichtbaar zijn’.
Het draait om onthouden worden door de juiste mensen, om de juiste reden.
Personal Branding Linkedin: do’ & dont’s:
- Don’t: Positioneer jezelf niet als ‘manusje van alles’. Hoe breder je spreekt, hoe kleiner je impact. “Ik help jou shinen” zegt precies niks.
- Don’t: Wees niet die ondernemer die alleen maar ‘waarde geeft’. Ik weet dat het juist altijd wordt geadviseerd, maar je voedt je volgers op om te krijgen, niet te kopen.
- Don’t: Views verwarren met verkopen. Van views word je niet rijk!
- Do: Claim een duidelijke positie: “Ik ben de expert in X, voor Y-type klanten, omdat Z.”
- Do: Laat je persoonlijkheid doorschemeren. Mensen kopen van mensen, niet van LinkedIn-bots met perfecte kaders.
- Do: Maak van je profiel een landingspagina: één blik moet genoeg zijn om te snappen wie je helpt, wat je levert, en waarom jij de beste optie bent.
Personal Branding Checklist
Is er geen personal branding checklist? Ja, ik heb er een met álles (ook aanverwante onderdelen) waar je aan kunt denken. je kunt de checklist hier bekijken. Geen opt-in nodig!

Personal branding en jezelf zichtbaar maken is spannend. Je voelt je kwetsbaar. Ongemakkelijk. Misschien maak je je zorgen over wat je vrienden en familie zeggen.
Maar weet je wat pas écht zonde is? Dat je geniale werk, jouw visie, jouw stem… niet aankomt bij de mensen die het nodig hebben. Want jij hoeft niet (net als die beste vriend of vriendin) perfect te zijn om er voor hen te zijn! Je hoeft niet de knapste, slimste of origineelste te zijn.
De wereld heeft niet nog meer gefilterde en gestileerde personal brands nodig die een jetset leventje leiden. We hebben meer echtheid nodig. Mensen waar we onszelf in kunnen herkennen. Ons aan kunnen optrekken.
Dat is in ieder geval wie ik wil zijn voor jou.
