Wil je een online cursus maken en verkopen?
In dit blog deel ik ál mijn tips en tricks met je over het maken van een online cursus.
Ik begin direct met een tip: zorg voor social proof! 😎 Reviews en testimonials zijn het nieuwe goud. Zoals deze printscreen. Die ik ontving van een lezer n.a.v. dit blog.
- Heb of wil je niet (net als ik destijds) 2500 euro spenderen om te leren hoe je een prachtig online programma maakt?
- Wil je weten welke tools er zijn om een online cursus te bouwen?
- Zoek je een stappenplan om je eerste online cursus te maken?
Ik neem je stap voor stap mee in hoe ik mijn online cursussen en programma’s heb ontwikkeld, ontworpen en hoe ik ze verkoop. En ik deel met je welke tools en programma’s er zijn om een community te starten.
Hoe ik in aanraking kwam met het maken van een online cursus en verdienmodellen als online ondernemer.
“Weet je wat jij moet doen” hoorde ik een jaren geleden: “een online cursus maken!”
Online cursussen, online programma’s, community’s en online trainingen. Het is én blijft een hype. Logisch ook. Het is een “makkelijke” manier om passief geld te verdienen. Zo wordt het althans verkocht door diegenen die het jou leren.
Is een online cursus maken in 7 dagen mogelijk?
Wat denk je zelf? Het is vooral een groot succes voor diegene die het je leert. Meestal gecombineerd met een jaloersmakende levensstijl, printscreens van Plug & Pay en de grote aantallen mensen die instromen. FOMO! Dus een online cursus maken in 7 dagen is vooral ingestoken om jou – de afnemer – het gevoel te geven dat het makkelijk en simpel is. Terwijl dergelijke online cursussen zó groot zijn dat je het niet eens in 7 dagen kunt kijken (tenzij je verder helemaal niks te doen hebt.)
Logisch ook. Als een influencer écht de waarheid zou schrijven, zou jij geen 3000 euro investeren. Ook niet zo gek: wij mensen houden van gemak. Ik ook! En dus blijven we gevoelig voor dergelijke marketingboodschappen.
Is een online cursus een slim verdienmodel?
Míts (en hier komt mijn expertise om de hoek kijken) je positionering “klopt” en bewezen voor je werkt. Mijn ervaring is (en ik heb tig klanten geholpen) is dat een online cursus pas werkt op het moment dat je naamsbekendheid hebt. Dit hoeft niet te betekenen dat je tienduizenden volgers hebt, maar je moet “body” hebben. Je moet vertrouwen hebben opgebouwd, successen op je naam hebben staan en gevonden worden. Uiteraard zijn dit mijn ervaringen.
Mijn advies is om je vooral goed in te lezen en op onderzoek uit te gaan. Bekijk eerst alles op je gemak en check je bronnen. Wees op je hoede bij berichten en video’s als: “is product Y een goed programma?” Of: “ervaringen naam business coach”. Of: “is de […] van […] een scam?”
Vaak is dit een misleidende titel en is de persoon die het schrijft een affiliate partner van de verkopende partij. Dat betekent dat zij een percentage krijgen van een verkochte online cursus. Ik zeg nu niet dat dit niet mag hè? Maar ze hebben er dus belang bij om dergelijke berichten de wereld in te verspreiden. De meeste mensen die deze cursus kopen krijgen hun YouTube kanaal niet aan de gang (ik heb zo mijn bronnen) en proberen dan op deze manier aan inkomsten te komen.
Toen het maken van online programma’s in opkomst kwam in Nederland zag ik tientallen/honderden mensen instromen in MPOP (Maak Prachtige Online Programma’s van Simone Levie). Ook ik wilde absoluut meedoen. Maar mijn vriend zei: “maar je bent pas net begonnen, moet je niet eerst wat meer duidelijkheid hebben rondom je aanbod e.d.?” Ik besloot te wachten, al kostte me dat moeite. Het klonk zo fantastisch!
De drie valkuilen voor ondernemers die een online cursus willen:
Valkuil #1: je hebt geen naamsbekendheid.
Je moet eerst vertrouwen, herkenbaarheid en een band opbouwen met je publiek.
Dus als jij nog geen bekendheid hebt (je hoeft heus geen goeroe te zijn) dan raad ik je – in eerste instantie – af een online cursus te maken. Ook als starter zijnde: maak eerst meters. I hate to say it: maar als je geen marktwaarde hebt opgebouwd, gaat een online cursus niks voor je doen.
- Zorg dat mensen je leren kennen.
- Zorg dat je op de online radar komt.
- Zorg dat je goede resultaten hebt
- Zorg voor transformerende testimonials
- Zorg dat je een krachtige positionering verwerft in het brein van je klant
Valkuil #2: geen strategie en doel
Ik volgde webinar na webinar en was met van alles en nog wat heel druk.
Zo kwam ik dus op het fenomeen “passief inkomen” en “online programma’s”. DIT. WIL. IK. Maar waarom ik dit wilde? En met wat? Waarmee? Voor wie? Kortom: alles stond op losse schroeven. Een online cursus maken is een mechanisme. Geen strategie.
Valkuil #3: als je wil schalen moet er wel iets te schalen zijn.
Het liefste wil je dat vraag en aanbod gaan werken. In jouw voordeel uiteraard.
Op het moment dat er meer vraag is naar jou of je dienst ontstaat er druk. Druk op jouw capaciteit, maar ook druk op de prijzen die je vraagt. Allemaal tekenen dat je bedrijf wil groeien, maar beperkt wordt. Maar op het moment dat jij net de KvK uit komt gewandeld valt er er niets te schalen. Tenzij je een baanbrekend, visionair idee hebt. Ik koos ervoor om eerst autoriteit op te bouwen mer één 1:1 high-end aanbod. En gaf tussendoor weleens workshops. Dat ging goed. Verrassend goed zelfs. Je kunt met een 1:1 aanbod makkelijk een ton omzet p/j draaien.
Als je net zoals mij een traject aanbiedt van 8.000 euro dan heb je hier 12 klanten voor nodig. Dat is één klant per maand. De vijver voor leads is dan ook aanzienlijk kleiner. Als je een online cursus van 200 euro wil verkopen om een ton te verdienen heb je simpelweg veel meer verkopen nodig. Dus ook veel meer leads. Nu denk je misschien: 8.000 euro wat een geld. Daar ben ik natuurlijk ook niet van de een op de andere dag mee begonnen. Er was meer vraag dan ik kon leveren. Marktwerking dus. Bovendien is prijs subjectief. Ik heb klanten geholpen die bij bekende Nederlandse business coaches zijn geweest en daar het vijfvoudige betaalden. Wat voor de een duur is, is voor de ander goedkoop.
Het gaat er niet om wat werkt. Het werkt allebei. De vraag is alleen: wanneer werkt wát het beste?
En gek genoeg werkt veel geld vragen voor je diensten het beste. Kijk maar hoe Elon Musk Tesla groot heeft gekregen. Hij heeft het allereerste model eerst aangeboden aan een exclusief marktsegment.
Een goede stelregel die ik leerde van mijn coach Daniel Priestley is om de grootte van je vijver te berekenen is om je capaciteit X20 te doen. Wil je 12 klanten? Dan heb je een lead vijver van 240 nodig. Natuurlijk is het niet zo zwart/wit. Maar het geeft je een richtlijn.
Maar Daniel had nog een advies: “Welke businessmodel dat van één mens afhankelijk is, is slim? Géén één! Ik had allang en breed een wachtlijst. Mede ook omdat ik inmiddels een methode had ontwikkeld die ondernemers echt hielp. Mijn klanten waren vaak ondernemers die bij grote en bekende business coaches waren geweest. Zoals Veronique Prins, Ninke van de Leck, Simone Levie en Tibor Olgers. To name a few! Stuk voor stuk inspirerende namen. Ik ben niet beter dan hen, ik doe het wel anders. Plus ik heb een aantal duidelijke specialisaties.
Dat sprak zich rond. Los hiervan werk ik ook met twee op wetenschap gebaseerde tools. Niemand anders in de Benelux kan dit. Daardoor is mijn expertise en kennis schaars. En als iets schaars is wil een prijs omhoog. Dat deed ik dan ook. Keer op keer. En klanten bleven JA zeggen. Totdat ik op een gegeven moment verveeld raakte. Steeds dezelfde vraagstukken. Ik raakte verveeld.
En zo begon het maken van een online cursus weer te knagen…
Inmiddels heb ik verschillende online cursussen gemaakt. Groot en klein. Met begeleiding. Zonder begeleiding. Hieronder deel ik de 6 stapen die ik heb geleerd bij het maken van een online cursus.
➜ [STAP #1] Start simpel. Cruciaal bij het maken van een online cursus is dat je het overzichtelijk en behapbaar houdt.
Ik las ooit het boek De Lean Startup van Eric Ries. Je start met een idee, maar houdt het zo simpel en klein mogelijk. Ze noemen dit ook wel je MVP: minimal viable product. Zie het als een uitgeklede variant van je uiteindelijke product. Dus geen website, brand video en social media optuigen. Keep it simple, stupid.
In dit geval begon ik met het geven van kleinschalige workshops van max. 4-6 personen.
Die kaartjes verkocht ik gewoon aan volgers. Zonderspeciale website o.i.d.
Ik toetste allerlei onderwerpen en ik kreeg direct waardevolle inzichten. Ik zorgde voor een fantastische dag met veel persoonlijke aandacht en deelde veel bruikbare tips & tricks. Ook stuurde ik twee weken van te voren een digitaal werkboek op (dit werd uiteindelijk de aanzet naar de online cursus!).
Uiteindelijk organiseerde ik meerdere workshops over meerdere onderwerpen om de behoefte en vraagstukken te polsen. Ik legde alles vast in mijn KlantBijbel. Waar zat een duidelijke rode draad? Welk onderwerk kwam steeds terug?
En ik verdiende meteen geld, ook prettig. Ja, je kunt een vragenfomulier sturen. Maar hou het hier niet bij. Dan voelen mensen niet echt commitment. Zodra er een transactie wordt gedaan zijn mensen meer betrokken. Logisch ook.
Takeaway: Ga z.s.m. testimonials verzamelen en feedback vragen van betalende klanten (mensen die dus daadwerkelijk interesse hebben).
➜ [STAP #2] De behoefte ligt nooit waar jij denkt dat ‘ie ligt.
Als ik iets heb geleerd is het wel dit. “Assumptions is the mother of all fuck-ups.”
De input die ik kreeg tijdens deze workshops schreef ik op. Zo kwam ik erachter waar écht de behoefte lag van mijn publiek. Maar ik had ook direct input voor de marketing. Denk aan de salespagina en content bijvoorbeeld. Daarom gebruikte ik teksten die zij deelden.
Waarom ik geen vragenformulier stuur.
Ja, je kunt een “enquete” versturen, maar waarom niet op deze manier? Als mensen betalen voor een workshop is er een daadwerkelijke behoefte. Nu nog steeds (7 jaar later) zet ik workshops in om te bepalen wat mijn doelgroep wil. Laat al die business coaches maar met vragenformulieren werken. Op deze manier verdien ik er direct aan. Bovendien: de mensen die een survey invullen zijn dit ook daadwerkelijk mensen die oprecht geïnteresseerd zijn? Of doen ze het ‘even’ tussendoor om jou te helpen en zijn ze het na een half uur alweer vergeten? Je voelt het al: er zit geen noodzaak op. Zodra mensen een transactie doen zijn ze serieus geïnteresseerd, maar ook betrokken.
Ik had destijds een coach die mij adviseerde om de prijs van de workshop onder de 100 euro te houden. En dat voor een hele dag plús alle voorbereidingen (moodboards maken).
Dit advies heb ik uiteraard niet opgevolgd.
Ik stak enorm veel tijd in de workshops, maakte moodboard, zorgde voor aanvullend advies. nee, ik wilde wel dat mensen mij serieus namen. Als ik een online cursus koop van 1.500,- euro dan heb ik hier een andere verwachting bij dan als ik een coachingstraject van 15.000 euro volg. dat is wat prijs doet. Knoop dit ook in je oren als je straks de prijs voor je online cursus gaat bepalen.
Datzelfde geldt voor een workshop. Training. Retraite. Whatever. Tenzij je een dergelijk ‘event’ inzet als upsell. Je houdt dan de prijs van een live-dag laag, maar doet wel een aanbod op zo’n dag.
De prijs zegt niets over de inhoud. Maar het zegt alles over de waarde die jouw publiek er (onbewust) aan koppelt. De inhoud kan bij verschillende programma’s of coaches goed zijn, tóch werkt het in ons brein zo dat we de duurdere optie vaak beter inschatten.
Takeaway: organiseer een live of online workshop. Je kunt direct polsen of mensen happen, je krijgt input en verdient geld. EN last but not least: de opnames kun je laten editen en gebruiken voor je online cursus. Makkelijk toch?
➜ [STAP #3] Maak een schema met leerdoelen en start met het einde.
Oftewel: ‘reversed engineering’. Bedenk je goed wat iemand gaat leren, kunnen of doen ná afloop van jouw cursus, programma of training. En met dat doel voor ogen breng je in kaart wat er voor nodig is. Dit maken we vaak veel en veel te groot. Ik heb zoveel online cursussen gevolgd. Van business coaches tot manifestatie coaches. En alhoewel ik deze personen bewonder schrok ik van hoe de online cursussen ware opgebouwd. Honderden video’s, alleen maar ‘talking head’ en werkboeken van 300 pagina’s. Chaos. Een ander woord heb ik er niet voor. Je kunt mijn excel worksheet gebruiken om alles te structureren (geen opt-in nodig). Klik hier om een kopie te maken.
Zo schrijf je bijvoorbeeld bij het leerdoel van een module: “de cursist leert in deze module de opbouw te bepalen voor zijn/haar cursus met Excel”. In het leerdoel van een les staat dan bijvoorbeeld: “de cursist kan zelfstandig en excel sheet invullen”. Dat betekent dat hoe specifieker en duidelijker je bent, hoe makkelijk het voor jezelf straks is.
Je online cursus maken en verkopen?
- Wat levert de cursus jouw cursist aan het einde van de rit op? Omschrijf dit zo concreet en compact mogelijk op. Deze teksten zijn belangrijk voor op je salespagina. De salespagina kun je zelfs nú al maken. Let hierop dat je het resultaat áchter het resultaat benoemt. Kijk, een cursist leert misschien alles over Excel. Maar dat is natuurlijk niet het échte resultaat. Het echte resultaat moet inspelen op bijvoorbeeld tijdswinst.
- Als je een Excel sheet nog lastig vindt dat is werken met post-its handig. Zeker voor de creatieven onder ons. Pak een stapel post-its en ga alles wat je een ander zou willen leren opschrijven. Een post-it is klein en het dwingt je om beknopt te zijn. Alsof je communiceert als een holbewoner: “ik leer vuur maken.” You get the idea 😉.
- Werk nu van achteren naar voren en ga je schema invullen. Ik zelf gebruik spreadsheets van Google. Bedenk vanuit het eindstation de tussenliggende haltes. Schrijf deze zo beknopt mogelijk op. Dit vormen de onderwerpen van de modules. Wat je ook kunt doen is op je computer een mapstructuur aanmaken. En als je de post-its gebruikt? Dan ga je ordenen wat wel/niet bijdraagt aan het leerdoel.
- Zorg dat je lijst geen kladje is, maar een leidend document. Dit zorgt ervoor dat je straks als je daadwerkelijk gaat bouwen niet hoeft na te denken over de structuur en de inhoud.
- Laat dit document nakijken. Iemand die dit document en jouw plannen niet kent moet kunnen achterhalen wat het online programma behandelt en oplevert. Zelf heb ik het grote geluk dat ik mijn kantoor deel met een vriendin en tevens opleidingskundige. Heel handig!
➜ [STAP #4] Waarin of waarmee bouw ik mijn online cursus?
1. Een makkelijke oplossing is het maken van een interactief eBook
Het eBook kun je interactief maken door te verwijzen naar linkjes of filmpjes op bijvoorbeeld YouTube. YouTube filmpjes (je kunt ook Vimeo gebruiken) kun je afschermen zodat alleen degene met de link het kunnen bekijken. Interactief maken kan bijvoorbeeld met Adobe Indesign (dit gebruik ik) of PDF Escape (gratis). Meer over het maken van een Ebook lees je hier. In mijn “begindagen” ben ik zo begonnen. Je kunt ook pagina’s op je website zetten en afschermen met een wachtwoord. En ik heb ook weleens een gratis cursus gegeven via Facebook en zelfs via de mail. Denk vooral niet te moeilijk. Want het is belangrijk om in het begin alles laagdrempelig te testen.
2. Een andere oplossing is het gebruiken van een platform.
Twee bekende Amerikaanse zijn Teachable en Thinkific. Een Nederlandse partij die ik onlangs heb ontdekt is Pluvo. Deze gebruik ik momenteel voor al mijn programma’s en trainingen en ik ben fan. Een andere is Huddle van internetondernemer Tonny Lorbach. Met deze laatste heb ik zelf geen ervaring. Wél gebruik ik hun software voor betaalpagina’s (Plug & Pay). En ook dat vind ik fantastisch! Ook Skool is een geschikt platform. Dat gebruik ik zelf alleen als cursist, maar het werkt erg goed. Mede ook omdat er direct een community bijzit.
Voordelen van dit soort platformen zijn dat ze makkelijk zijn.
Ook worden alle updates e.d. door dit soort partijen gedaan. Hier heb je dus geen omkijken naar! Nadelen: Persoonlijk had ik geen trek in maandelijks abonnementskosten. Zeker in het begin.
Als het niet zou lopen, wat zou ik dan doen? Bovendien heb jij jouw lesmateriaal niet in je ‘eigen kast’ staan. Het staat op hun server. Daarom is het altijd verstandig om niet rechtstreeks in een platform te werken, maar er ook voor te zorgen dat je jouw materiaal op je eigen harde schijf hebt staan.
3. De derde oplossing is het aanschaffen van een plugin.
Ik gebruikte LearnDash in combinatie met BuddyBoss en Divi. Het nadeel is dat er soms door een update bijvoorbeeld iets niet goed staat en je echt alles zelf aan elkaar moet knopen. Dit bied je enorm veel vrijheid, maar het is wel lastiger. Zo zijn er voor LearnDash nog tig plugins die je erbij kunt gebruiken. Denk aan gamification (spel-elementen) en het behalen van badges. Inmiddels (2022) ben ik volledig over op Pluvo.
4. Instagram: Waarom ik persoonlijk niet voor Instagram kies als middel om mijn online cursus te maken
Het is inmiddels een ware hype online. Instagram is gratis. De meeste mensen hebben Instagram en je kunt de cursus kijken wanneer je inlogt op het kanaal.Het is een laagdrempelige manier van leren en eerlijk is eerlijk: het is ontzettend leuk! Het idee is dat je een apart Instagram account aanmaakt speciaal voor jouw cursus waarop je mensen toelaat die een kaartje hebben gekocht. In de ‘feed’ (waar je normaal de foto’s in kolommen van drie als een grid ziet) plaats je opdrachten en via de ‘story’ functie van Instagram kun je video’s en content delen. Je kunt verwijzen naar story’s en andersom. En van deze story’s kun je weer highlights maken. Tot nu toe: te gek! Maar ook héél bewerkelijk.
Je moet van te voren zó goed alles plannen en uploaden.
Achteraf “even” iets aanpassen of schuiven met lessen is niet mogelijk. Je hebt ook geen zicht waar mensen ‘zitten’ en huiswerk uploaden is ook niet mogelijk. Ik zou dit dus nooit aanraden.
➜ [STAP #5] Mijn online cursus maken en vullen
Er zijn allerlei manieren om je online cursus te maken.
- Je kunt natuurlijk je tekst uittypen, maar alleen tekst is wat saai.
- Filmpjes van jezelf of je beeldscherm waarin je iets uitlegt (ook wel een screencast genoemd). Je zet gewoon de webcam aan of neemt je beeldscherm op de camera van je computer. Al mijn Tiny Trainingen zijn zo ingestoken.
- Geheime podcast. Je kunt ook alleen de audio opnemen en dit uploaden. Een podcast dus. Dit is ook fijn als iemand gewoon wil luisteren, onder het wandelen bijvoorbeeld. Het geluid is sowieso heel belangrijk! Zo heb ik besloten (private) podcast die ik aanbied als extraatje aan mijn cursisten.
- Werkboeken (interactief uiteraard). Printen kan dan nog steeds, maar het is wel zo fijn als mensen ook rechtstreeks in de PDF kunnen werken.
- Gamification: Quizzes, oefeningen, meerkeuze vragen enzovoorts.
- Chatroom/Forum: ik vind het fijn als een cursist mij een berichtje kan sturen zonder dat ze daarvoor uit de leeromgeving moeten gaan. Je kunt ook een WhatsApp groepje aanmaken of een Facebook Groep. Easy peasy lemon squeezy!
- Templates, downloads, workflows of stappenplannen: allemaal ideale vormen om te gebruiken en in te zetten. Ik ontwikkel veel in Notion (zoals mijn KlantBijbel) en ook dit kun je gebruiken in je online cursus. Of als los digitaal product.
➜ [STAP #6] Hoe bepaal ik de prijs van mijn online cursus?
Wat kan ik verdienen met mijn online cursus?
Dit is vaak het eerste waar iedereen aan denkt. Ik zie een online cursus als toevoeging in je product-ecosysteem. De prijs hangt ook niet zozeer af van de vorm, de duur of het aantal video’s. Welk probleem los je op? Hoe groter het probleem, hoe hoger de prijs. Maar ook je naamsbekendheid telt mee. En of mensen tevreden zijn.
De prijs van je online cursus bepalen is lastig.
Als jij al je kennis en ideeën met iemand 1-op-1 zou delen wat zou dit die dan persoon kosten? Ik heb járen geïnvesteerd in mijn kennis en hier mijn hoofd over gebroken, zodat anderen dit niet hoeven te doen. Maar de dooddoener; “vraag wat je waard bent” is ook zo nietszeggend. De markt bepaalt wat je waard bent.
Alles hangt af van timing. En hoeveel vraag er is naar jou en je bedrijf. Maar ook je strategie. Zet je een online cursus is als opwarmertje naar een duurder traject? Of is je cursus het einde traject?
Uiteindelijk koopt 1-3 %. Althans dat is een beetje een stelregel.
Stel je omzet doel met de cursus is 5.000 euro. Je hebt een e-maillijst van 1000 personen. Dan zou je, als je uitgaat van 2% conversie, 20 personen hebben die kopen. Je cursus zou dan 250,- moeten kosten om de omzetdoelstelling te behalen.
Dit is een formule en dus niet zaligmakend. Maar het is leuk om zo eens te rekenen.
Het maken van een online cursus is een, het vermarkten en verkopen is een tweede.
Als je 25.000 euro omzet maakt met een online cursus dan lijkt dit aantrekkelijk. Als je er 6 maanden dag en nacht mee bezig bent, je gezin niet ziet en 15.000 euro hebt uitgegeven aan een website, tools en advertenties om je webinars te vullen dan is dit bedrag opeens een stuk onaantrekkelijker.
Je online cursus vermarkten en verkopen in 5 stappen
- Maak een pagina voor je cursus: een zogeheten salespage. Omdat je jouw schema helemaal hebt uitgewerkt kun je ook makkelijk schrijven over wát je gaat verkopen. Mensen kunnen direct kopen. Ik ben zelf groot fan van Plug & Pay.Dit is een affiliate linkje, maar ik zou ze ook zonder affiliate commissie aanraden. Hun support is van wereldklasse en je maakt in een handomdraai strakke landingspagina en checkouts (waar mensen daadwerkelijk betalen.
- Vind je dit spannend? Maak dan eerst een wachtlijst. En begin met leads te verzamelen. Misschien heb je een leuke weggever die aansluit bij het programma en die ze alvast kunnen downloaden. Je wilt in ieder geval zo snel mogelijk e-mailadressen verzamelen.
- Blijf praten over je online cursus. Niet een keer. Twee keer, maar dag in dag uit. Dit is het spel van verleiden en teasen!
- Betrek je publiek er vanaf het begin bij: stel vragen en laat ze meedenken! Zo kun je de cursus verbeteren conform de vragen die mensen hebben.
- Daarnaast deel ik gratis content op Instagram en post ik vaak mijn idee. Vroeger durfde ik dit niet, bang dat er weer iemand mee aan de haal ging. Deel daarom vooral ‘de wat’ en waarom je de cursus wilt maken, niet hóe je dit gaat doen.
Wat kost het maken van een online cursus?
Dat is best een lastige vraag. Hoeveel kost een auto? Het hangt er helemaal vanaf wat je wil. Wat ga je uitbesteden? Welke tools gebruik je? Dit is wat ik nu gebruik (of heb gebruikt)
- Momenteel heb ik een abonnement bij Pluvo Dit kost op dit moment 125 euro per maand.
- Los van de plugin wilde ik de online academy op een separate website laten draaien. Op dit domein installeerden wij een WordPress thema en natuurlijk de plug-in! Hier betaal ik jaarlijks hostingkosten voor. Momenteel gebruik dit dus niet meer.
- Voor de landingspagina’s en checkouts gebruik ik Plug & Pay. Ik heb er meerdere geprobeerd en deze partij steekt er met kop en schouders bovenuit. Je kunt het zelfs gratis proberen. De betalingen zelf worden geregeld via Mollie. Hier vind je de kosten.
- Je kunt ook (als je nog geen landingspagina’s e.d. wil) gebruik maken van Mollie. Jawel! Je kunt via Mollie rechtstreekse betaallinkjes aanmaken voor je cursisten. Waarom zou je dan nog Plug & Pay gebruiken? Simpel: zij zijn gespecialiseerd in conversie-optimalisatie. Maar om te beginnen? Prima!
- Je kunt ook een zakelijk ‘tikkie’ sturen. Kan het zo simpel? Yes! De beste manier om te groeien is om het jezelf niet te moeilijk te maken. Optimaliseren kan terwijl je groeit!
In Nederland zijn we er eindelijk achter dat community’s hip en happening zijn.
Pardon my ongezouten mening, maar dit is niets nieuws.In de tijd van de bizons zaten we ook al samen op rotsen te krijten. En te roddelen over mannen die op jacht waren. Dat is anno 2022 écht niet anders. Wat anders is, zijn de ontwikkelingen. We zitten niet meer rond een kampvuur. Maar we zitten in online hubs. Facebook groepen kan. Maar een Whatsappgroepje kan ook. Maar tegenwoordig zijn mensen boos op Facebook. Terwijl diezelfde mensen die moord en brand roepen dat wél doen op jawel: Facebook.
Een community of membership starten? Dit zijn mijn favoriete alternatieven voor een Facebook groep:
- Skool: ik zit hier zelf als cursist in (2 trajecten) en I love it! Voor 100$ kun je er je cursussen én community hosten. Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen zou ik Skool kiezen!
- Discord: hier kun je zover ik weet geen cursussen in hosten, maar wel posten, video’s plaatsen etc. Ik zit hier zelf in als lid van een beleggersclub. Werkt prima!
- WhatsApp: ik heb een WhatsApp groep voor mijn klanten. Hierin spreek ik voice-notes in, maar ik kan ook makkelijk iets delen. De beste tools zijn vaak de tools die mensen al hebben. En een WhatsApp groep kun je ook eenvoudig ‘muten’ i.v.m. prikkels.
Hierboven zie je een printscreen van mijn oude Facebookgroep. Deze Facebook groep fungeerde dus als online cursus.
Ik had hier op een gegeven moment tussen de 2K en 3K leden inzitten. Wat het handig maakt is dat je gidsen kon aanmaken. Dit kun je vergelijken met modules in een online cursus. En: Facebook is gewoon gratis!
We zijn aan het einde gekomen van dit artikel over het maken van je online cursus.
Ik hoop dat je dit artikel waardevol vond en dat het je helpt jouw eigen online cursus te maken, zonder dat dit je een godsvermogen kost. Ik wil afsluiten met deze mindsetshift. Er zullen mensen zijn die zeggen dat online cursussen niet meer werken.
Dat is onzin. Wat niet werkt zijn crap-cursussen. Hetzelfde gaat op voor boeken. Daar zijn er ook miljarden van! En mensen blijven boeken kopen. Als je een cursus wil kopen kijk dan goed naar de reviews. Zelf heb ik een TrustPilot aangemaakt. Omdat ik die transparantie belangrijk vind. Ik ben de eerste die dit doet. Al die 7-figure business coaches zie je dit niet doen (wat ik opmerkelijk vind).
Verkoop ik online cursussen?
Momenteel zitten we bijna in 2025. Dit artikel schreef ik voor het eerst op mijn oude website. Jaren geleden alweer! Inmiddels kan ik zeggen dat cursussen absoluut werken, mits de timing klopt en het moment rijp is. Ik heb de afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd. Ik weet ontzettend veel en deel heel veel gratis. Mijn gratis materiaal verdwijnt zelfs in betaalde online cursussen. De ironie 🙂
Wil je meer zien over de online cursussen die ik aanbied? Kijk dan eens hier!
Ik verkoop nu wekelijks, soms dagelijks, meerdere trainingen.
Mijn resultaten zijn hierin niet typisch. Je weet nu dat ik er enorm veel tijd, geld en energie in heb gestoken. Ik heb die naam opgebouwd. Dat maakt dat mensen graag van mij willen leren en kopen. Maar het is absoluut mogelijk!
Iedereen zoekt die holy grail, die shortcut naar 100K maanden. Een belofte die business coaches in fancy outfits maar al te graag verkopen. Maar er is geen holy grail.
Je zult het werk moeten doen.
Heel veel succes!