Next Level ondernemen, high end ondernemen en passief inkomen

Wat als next-level en high-end ondernemen voor jou betekent dat je een stapje terug doet? Zou dat ook kunnen? Niet opschalen, maar afschalen?

Klinkt allemaal wat minder sexy en fancy, maar ik kies ervoor om bewust “klein” te blijven. Disclaimer: dit zegt niets over mijn omzet, maar wél over hoe ik in het leven en in mijn bedrijf sta. Ik hoop je in de blog te inspireren. We maken vaak zaken zo complex, terwijl ondernemen in essentie eenvoudig is. Moeilijk denken gaat ons makkelijk af, terwijl makkelijk denken ons veel moeite kost.

Ik denk dat het hele online wereldje ons bewust en onbewust enorm beïnvloedt.

Veel ondernemers die ik spreek richten zich op de ‘Pokon’, niet op het wortelen van de plant.

Met andere woorden: ze hebben de focus (te zeer) op kunstmatige middelen. Misschien herken je dit:

  • Ik moet online zichtbaar zijn;
  • Ik moet een fancy fotoshoot;
  • Ik moet iets met funnels;
  • Ik moet een high-end aanbod;
  • Ik moet een eigen magazine;
  • Ik moet VIP dagen gaan geven;
  • Ik moet ook een podcast;
  • Ik moet ook een online cursus;
  • Ik moet een team;
  • Enzovoorts…

Al deze zaken werken niet. Net zoals Pokon voor een plant pas iets doet, nádat hij geworteld is. Hoe geweldig dit goedje ook is, het doet niks als je plant niet goed in de aarde staat. Sterker nog: zonder goed te wortelen sterft een plant af. Kun je er nog zoveel Pokon op hebben gegooid. It is that simple.

Werkt een funnel? Absoluut! Maar wel pas als je merk, business en basis helder is. En een high-end aanbod hebben werkt ook, maar ook hier: je moet wel een waardevolle basis hebben. Gedegen en goede kennis. En een podcast waar iedereen nu opduikt is óók fantastisch, maar dan moet je wel weten hoe jouw podcast het verschil maakt. Anders ben je gewoon een druppel in de oceaan. Iets doen om het doen werkt niet voor je.

Ik durf te stellen dat in 98% van de gevallen bovenstaande pas werkt als je een bepaalde (expert) status hebt, je hebt al iets opgebouwd, mensen kennen je en geven je naam door. Dan wordt opschalen interessant. Of een team samenstellen. Of die Vogue achtige beeldbank.

Even over die foto’s:

Goede foto’s zijn absoluut belangrijk, maar absoluut niet nodig voor jouw succes. Het afgelopen jaar heb ik nog nooit zoveel omzet gedraaid, terwijl ik minder klanten heb geholpen. Feitelijk werk ik de helft minder sinds ik ziek ben geworden, maar is mijn omzet verdriedubbeld.Ik zeg dit niet om op te scheppen, maar om je te laten (in)zien dat als zelf ik dit kan… In mijn conditie, dat ECHT iedereen het kan. Want de enige foto’s die ik deelde? Waren selfies met hondje Okkie

💥Goed design (en beeld) verkoopt. Zeker!!! Het zorgt voor de eerste indruk en trekt de aandacht. Het creëert een bepaalde verwachting en waarde. Maar het maakt de inhoud niet per se waardevol. Andersom werkt het net zo. Een waardevolle inhoud wordt misschien niet op waarde geschat door het ontbreken van een aansprekend (brand)design of aantrekkelijk beeld.

Nu ik meer en meer voor “grote” ondernemers werk (die al behoorlijk wat meters hebben gemaakt) des te meer ik erachter kom dat die basis juist dán nog (opnieuw) belangrijk(er) wordt. Want hoe groter een ondernemer is/wordt, des te meer ruis er vaak ontstaat. Groter betekent niet per se succesvoller. Je weet dat als ik het heb over omzet ik altijd spreek over omzet qua geld, vrije tijd en energie. Ik vind het supertof dat steeds meer ondernemers deze visie overnemen. Dat betekent dat mensen zich bewuster worden van wat er echt toedoet.

Nu. Hun omzet in geld is misschien jaloersmakend, maar onderaan de streep lopen ze leeg op vrije tijd (hun agenda heeft de regie i.p.v. andersom) en energie (voldoening en vervulling).

Ze raken overspoeld, overweldigd en overwerkt omdat ze het overzicht missen.

Ik zie het soms zelfs faliekant mis gaan. Zo komen er X diensten bij, kopen ze een pand, gaan ze retraites geven, beginnen ze weer een nieuw bedrijf, werken ze weer met andere partners samen of ze gaan állerlei online cursussen geven over állerlei onderwerpen. Inmiddels ben ik zo gegroeid dat ik mijn kennis over dit soort topics, zoals het maken van een online cursus, rijkelijk deel en soms betaald wegzet.

Zo lees je hier hoe je eenvoudig en simpel een online programma maakt, zonder dat dit jou 2500 euro kost. Ook over online zichtbaar zijn/worden als doel hebben, heb ik een mening. Dat lees je hier. (hint: online zichtbaar zijn is de kunst allang niet meer: het is een middel om….. geen doel.

Begrijp me niet verkeerd: de intenties zijn meestal goed. Velen zijn creatief en hebben tig ideeën. Ik heb misschien ook makkelijk praten, juist omdat ik ervoor kies om het compact en concreet te houden.
Maar in sommigen gevallen komt dit hun persoonlijk merk (en bedrijf) niet ten goede. Continue wisselen is een slecht teken en klanten voelen dit. Daarom gaan ze nog meer investeren in webinars, funnels en advertenties. Hun marketing líjkt fantastisch, maar iets wat fantastisch líjkt betekent niet dat het ook fantastisch ís. Soms wordt iets zo kunstmatig in leven gehouden, terwijl de hartslag er allang uit is.


Ik geloof dat de meest duurzame, simpele en beste marketing is dat blije klanten jouw naam noemen.

(En dan bedoel ik niet geacteerd op een event waar je opeens een camera voor je toeter krijgt).

Wat ik je wil zeggen is al deze zaken niet per se hoeven. En al zeker niet moeten. Dat praat je jezelf aan door zo gefixeerd te zijn op alles wat online geroepen wordt. Termen als “next-level” gaan, opschalen en passief inkomen generen triggeren veel mensen.

En logisch ook! Want we willen allemaal het liefste vandaag resultaat. Waarom draait de dieetsector zo goed? Mensen weten heus wel dat ze gezond moeten eten en meer bewegen. Dat dit ook tijd kost. Toch vallen ze iedere keer weer voor een nieuwe hype.

Wat feitelijk neerkomt op: je raadt het al…gezond eten en sporten.

Alleen dan anders verpakt: marketing. En weer melden we ons massaal aan voor een challenge en betaald programma. Als het voor je werkt (en een stok achter de deur is: prima), maar weet dat de essentie van alles vaak iets is wat we al weten. Je weet het alleen niet toe te passen.

Sinds ik ziek ben geworden en ook op zware medicatie zit is mijn tijd zeer kostbaar geworden.

Ik ga er niet meer zo achteloos mee om. 70-80 uur werken? Das war einmal. Ik ben selectief in wát ik doe en voor wíe ik iets doe. In zekere zin kun je stellen dat ik arroganter ben geworden en meer ballen heb gekregen om mijzelf op één te zetten. Om uit de coulissen te komen. Te zeggen hoe goed ik ben. Hier ook goed in te verdienen. Omdat ik er veel tijd, energie en geld insteek om ook weer te leren van de besten. Dat is ook wat positionering en personal branding doet. Lees hier meer over wat personal branding is.

Ik ben enorm voorstander van zaken simpel en behapbaar houden.

Ik ben en blijf bewust klein. Let op: dit staat los van omzet draaien. Misschien denk je nu: “maar jij hebt makkelijk praten want jij bent niet zo groot!” Dat ik niet zo groot lijk online, betekent niet dat ik het niet ben. Ik kies er bewust voor om “klein” te blijven. Mijn omzet is dan misschien lager dan bij sommigen, maar mijn winst is hoger.

Ik noem mezelf vaak gekscherend simpel, eenvoudig en lui. En dan niet in negatieve zin, lees het met een knipoog 😉 Pas nu, na een paar jaar, ben ik begonnen met een webinar en advertenties om te sturen op mijn online cursussen. Ik deed dit jaren terug ook al en goh verrassing: dit werkte niet. Deze houding heeft mij veel opgeleverd.

Ik werkte vroegâh minimaal 70 uur in de week. Ik had het altijd druk. Deed van alles en nog wat voor iedereen, maar verdiende weinig in verhouding. Een top maand lag op 3500,- euro. En dit lijkt misschien niet slecht. Maar wel als je agenda tjokvol zit, je je uitgeblust voelt en ook nog alle kosten, pensioen en belasting moet betalen van dat geld.

Zoals Jos Burgers een keer zei op een seminar: “Als je dan toch zo weinig verdient kun je het maar beter niet te druk hebben. Want als je heel druk bent en je verdient hier niet naar dan gaat er iets goed fout.

👉 Wil jij eens kritisch kijken naar die basis en je merk/concept? En zoek je hulp, omdat je andere of betere klanten wilt? Meer ruimte wilt in je agenda of om meer te kunnen werken aan je bedrijf? Meer omzet wilt? Of om die nieuwe opleiding te volgen? Ik help je met het versimpelen en versterken van jouw fundament.

🌱Kun je daarna met Pokon aan de gang. Boek je call hier

🔥 Het groepsprogramma van PPJAM (Positioneer & Presenteer Jezelf Als Merk) is voor 50% gevuld. Dit programma start voor de eerste keer op 12-02-2021 en duurt 6 weken. Geen idee of ik het nogmaals organiseer. Het wordt online en live gegeven. Dit traject is perfect voor online georiënteerde kennisexperts die hun persoonlijkheid als concurrentievoordeel willen inzetten om van daaruit makkelijker en simpeler marketing en sales te kunnen voeren. Heb je interesse?

Eerst even wat meer van mij zien? Kijk op Google voor mijn vele reviews of check de highlight reviews op mijn Instagram profiel. Of download hier mijn gratis formule en schrijf alvast een opmerkelijke one-liner: one message to rule them all! (je snapt dit grapje alleen als je The Lord Of The Rings kijkt).

Groetjes, Manon