Zo krijg jij meer klanten en omzet als ondernemer (7 inzichten)
Ik was een van de zovelen, dertien-in-een-dozijn en daarmee bracht ik mijzelf in een kwetsbare positie.
Ik gaf de regie uit handen (want ik dacht: de klant is koning) en binnen de kortste keren zat ik er helemaal doorheen.
Inzicht #1:Ze zagen in mij niet dé oplossing. Ze zagen in mij de goedkoopste oplossing.
Ik stortte mij om die reden volledig op positionering, personal branding, persoonlijk leiderschap, merkstrategie en het creëren van een ondernemers mindset. Ik volgde veel (business)coaching en leerde in rap tempo bij. En dit heeft gewerkt. Maar dit doe je niet “even”. Hier is een bepaalde mindset voor nodig.
inzicht #2: doe iets met je mindset en mentaliteit (vooral als je denkt dat dit onzin is).
Strategieën, tactieken en modellen zijn te leren of toe te passen, maar als je niet gelooft dat je het waar gaat maken dan red een strategie je niet. Neem nu het stukje geld verdienen en investeren.
Waar ik een paar jaar geleden nog stijl achterover sloeg als ik 750,- euro voor een coachingstraject moest betalen, betaalde ik voor mijn laatste traject ruim 7500,- euro (en dit was in 2018). Inmiddels heb ik weer diverse investeringen gedaan (ik durf de laatste investering niet eens te noemen). Waarbij ik weer gestretcht ben in mijn vertrouwen (kan ik dit wel), maar ook in mijn marktwaarde en nog belangrijker: eigenwaarde.
Het is waar dat je een andere mentaliteit ontwikkeld als je investeringen durft te maken.
Ik vind dit lastig uit te leggen, maar het doet intern iets met je. Je zorgt er namelijk wel voor dat het je lukt, je hebt immers een flink bedrag overgemaakt. Maar je gaat ook ervaren dat als je hierover praat, dit ook “jouw wereld” wordt. Hoe meer je ergens aan denkt en er mee bezig bent, des te meer bewijs je om je heen gaat zien van datgene waar je over praat.
Vergelijk het maar eens met een paar schoenen wat je online hebt bewonderd. Opeens zie je dit paar (dankzij slimme targeting advertenties natuurlijk) overal. Maar daar gata het niet, het gaat om het idee. Je ziet iets, wilt iets en denkt er vervolgens continue aan. Er wordt iets in gang gezet om ervoor te zorgen dat niet aan je aandacht ontsnapt. Zo zie ik het een beetje.
#inzicht 3: Weet welke transformatie jij wilt, maar ook welke transformatie jouw klant wilt.
Mijn coach zei het ook zo mooi: “The transformation is in the transaction.”
Ik vond dat onzin. Alsof een goedkoop traject niet waardevol is.
En dat klopt. Het wil helemaal niet zeggen dat als je iets goedkoop aanbiedt dit niet goed is.
Maar als potentiële koper kijk je er toch anders tegenaan. Hoeveel online cursussen ik wel niet heb gekocht voor 47 euro, 97 euro, 397 euro en 997 euro. Sommigen heb ik nauwelijks bekeken.
Ik voelde de druk niet. Los daarvan: als je goedkoop bent krijg je het heel druk (daar hoop je dan op). Is dat wat je wilt?
⠀
Het is net als met een goed stuk vlees, dat gooi je doorgaans ook niet in de magnetron (btw: ik eet nauwelijks vlees meer, maar even als voorbeeld). Je bereidt het met aandacht en liefde. En degenen die liever een kroketje uit de muur trekken mogen dat ook gewoon. Het is allemaal prima. Maar zoals Timothy Ferris in zijn boek schrijft:
“Find your focus and you’ll find your lifestyle.
Inzicht #4: Gebrand en gedreven zijn op succes (en scherp hebben wat de definitie van succes voor jou betekent!)
Om jouw dromen en doelen te bereiken kun je gaan visualiseren, mediteren, een visionboard maken, 67 podcasts gaan luisteren, van webinar naar challenge hoppen en 3 weken knutselen aan die gratis weggever voor op je website.
Inzicht #5: zet een doel als ondernemer
- Wie wil ik zijn? En wanneer? Wat ga ik doen zodat mijn merk voor mij gaat werken? Lees hier jouw personal brand stappenplan.
- Welk probleem wat ik oplos voor een klant is écht belangrijk?
- Geeft dit mij voldoening en vervulling? Als in: kan ik het met passie doen? (lees hier waarom ik niet geloof in het volgen van je passie). Iets doen met passie is namelijk iets héél anders dan een passie volgen.
- En los daarvan: is het probleem groot genoeg, zodat ik er ook een groot bedrag voor kan vragen? Want als je – net zoals mij destijds – gaat concurreren op prijs dan loop je leeg. Je wordt gezien als koopwaar. Lees hier wat je kunt doen om dit te voorkomen.
““People don’t pay big bucks for small problems”.
Deze uitspraak heeft echt iets in mij ‘getriggerd’. Ik ben mijn coaches dan ook dankbaar voor dit soort gevleugelde uitspraken.
Inzicht #6: Maak jouw dienst zo waardevol mogelijk!
Je wilt jezelf duidelijk positioneren en dit combineren met een persoonlijk merk. Hiermee kader- en baken je af wat je doet en voor wie.
- Wat zijn zaken die in essentie níet bijdragen aan jouw grote doel en aan hoe jij wilt leven?
- Wat kun je elimineren, zodat je op een ander vlak kunt excelleren ?
- Waar wil ik om bekend staan?
- Wat is datgene en hét enige wat hiervoor nodig is? Deze maand? Deze week? Vandaag? Nu?
- Ben jij zelf je beste klant? (Toen ik mij besefte dat ik zelf het type ‘ik ga het eerst zelf proberen’ zag ik dat ik ook exact die klanten zelf aantrok).
Inzicht #7: stop zo snel mogelijk met alles zelf te willen uitzoeken.
Maak alles zo simpel en eenvoudig mogelijk. Moeilijk denken gaat ons makkelijk af, terwijl makkelijk denken ons de grootste moeite vaak kost. Vermijd de “gelijkgestemden” clubjes, maar zoek juist mensen op waar je van kunt leren. Die de worstelingen waar jij mee zit als verslagen hebben.
Zorg voor ‘shortcuts’. Als je pas net bent begonnen kun je misschien niet direct investeren in 1:1 begeleiding. Dat snap ik heel goed. Daarom bestaat mijn aanbod uit verschillende vormen.