personal branding stappenplan voor online ondernemers

In dit artikel deel ik de voor mijn belangrijke 5 essentials als je aan de slag wilt met jouw personal brand en positionering.

Personal branding is voor ondernemers die online actief (willen) zijn, zoals jij en ik, van essentieel belang. Het helpt jou namelijk bij praktisch... alles. 

We leven in een tijdperk waarin er heel veel keuzes zijn.

Zoals een website (laten) maken. Het aannemen van personeel. Het uitdenken van een social media strategie, het bedenken van content, het maken van een e-mailfunnel, het bezig zijn met Instagram Story’s en het maken van een online programma of zelfs het aangaan van een samenwerking. Daarbij moeten we van onszelf heel erg veel (althans dat denk je door de online bubbel): je moet iets met ochtendrituelen, met mediteren, Netflixen is uit den boze en als je niet dagelijks in de sportschool zit zorg je niet goed voor jezelf.

Al die meningen. Ik vond het doodvermoeiend soms. Online geeft mij zoveel kansen, maar toch lep ik er tegelmatig op eeg. Alles had vat op me, daardoor liep mijn eigen “vat” leeg. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Personal branding - hoe werkt dit dan?

Personal branding doet zoveel met je. Bewust én onbewust. Je werkt namelijk aan je mindset en zelfvertrouwen; je ontdekt en ontrafelt namelijk hoe jij de meeste waarde toevoegt. Zo groeit jouw eigenwaarde.

Personal Branding is zóveel meer dan een hippe lifestyle fotoshoot in het buitenland, het uitzoeken van kleuren voor je website, je missie “leven” en wat kernwaarden bij elkaar sprokkelen op Google Almighty.

In het online oerwoud komen steeds meer brandingexperts aangeslingerd. Logisch, het is een prachtig vak! Maar vaak hebbend deze mensen het over de buitenkant, de look & feel en de huisstijl. Hierdoor ontstaat een compleet verkeerd beeld en nemen ondernemers automatisch aan dat ze iets aan de buitenkant moeten doen. Ik zocht zo zelf naar een manier om mijzelf te onderscheiden van de rest. Ik zocht naar de wetenschap áchter personal branding en wilde met een bewezen methode werken i.p.v. op basis van gevoel maar iets doen (want dat doen al die anderen).

Inmiddels maak ik gebruik van een bewezen en befaamde personal branding methode vanuit de VS.

Hiervoor ben ik inmiddels opgeleid tot erkend en gecertificeerd adviseur. In Nederland ben ik de eerste en enige die met deze methodiek werkt, hiervoor ben ik opgeleid door de nummer 1 branding expert wereldwijd.

Lees hier meer over mij.

Personal branding heeft mijn leven als ondernemer (en daardoor ook privé) veranderd in positieve zin. Het heeft me zoveel gebracht en opgeleverd. In een wereld waarin er zóveel keuzes zijn is het hebben van een divers aanbod als kennisondernemer of creatieve dienstverlener (in veel gevallen) helemaal niet zo handig...

Juist doordat we zóveel keuzes hebben gaan we veel gerichter (en bewuster) zoeken om invulling te geven aan probleem/pijn/behoefte__________[vul in].

Dat doe jij, dat doe ik en dat doet jouw klant dus ook. Uiteindelijk wil je met personal branding dit bereiken: voor persoon x bekend staan met dienst/product y en de meest logische keuze worden als het gaat om onderwerp z.
Als geen ander weet ik hoe lastig dit is, we gaan steeds moeilijker denken, terwijl makkelijker denken (in veel gevallen) de oplossing is....

We raken regelmatig overweldigd door alle geweldige mogelijkheden, keuzes en opties die er zijn.

We verzuipen in de hoeveelheid content, producten, diensten, aanbieders enzovoorts. Daardoor ga je steeds meer doen, met vaak minder resultaat: minder focus, minder klanten, minder omzet, minder voldoening, minder zelfvertrouwen en vooral minder tijd (ons grootste goed!).

Ik spreek met regelmaat klanten tijdens deze gesprekken die programma's, tools of software kopen die ze eigenlijk (nog) niet nodig hebben of misschien wel nooit gaan gebruiken. Ze zoeken een doel voor alle middelen i.p.v. een middel te zoeken wat past bij hun doel.

Vraag jezelf eens af: Wil jij een dívers persoon zijn met een divers aanbod? Of wil jij aanbeden worden omdat jij díe éne persoon bent op het gebied van_______[vul in]?

personal branding: 5 essentiële onderdelen

Stap 1: Elimineren. Om mijzelf goed te positioneren ben ik eerst gaan elimineren. Door te elimineren kun je gaan excelleren. En je kunt niet excelleren op allerlei gebieden. Je kunt niet groeien als je (te) veel ballast ervaart. Ontdek dus waar jij nu op vastloopt: is dat de ruis op Instagram? Verwijder de app. Ervaar jij geen voldoening van je huidige klanten? Maak dan eens een overzicht wat de kenmerken van deze klanten zijn en maak vervolgens een overzicht met tegenovergestelde kenmerken. Is je hoofd een grote bende? Ga dan je computer opnieuw indelen en eruit je werkplek op. In chaos vind je geen antwoorden. Elimineren dus!

Stap 2: Identificeren. Als je niemand in het bijzonder aanspreekt, is er ook niemand die zich in het bijzonder aangesproken voelt. Durf bewust te kiezen, zodat je ook bewust gekozen wordt.

Stap 3: Specificeren. Ik zie deze valkuil bij veel ondernemers en ik begrijp het ook, er zijn ook zoveel dingen leuk. Toch is het manusje-van-alles zijn zakelijk gezien niet slim (uitzonderingen daar gelaten). Klanten willen niet iemand die iets weet van van alles, zij willen iemand die alles weet van IETS.


Stap 4: Communiceren. In tekst, beeld en kleur. Ontwikkel je eigen stijl, stem en strategie hierin. Doe dit vanuit jouw persoonlijkheidstype, zodat het je geen moeite kost, maar het je zelfs energie oplevert. Luister niet teveel naar goeroe’s. Dat wat voor hen werkt, hoeft niet per se voor jou te werken. Er zijn zoveel mogelijkheden, middelen en manieren die naar jouw succes kunnen leiden. Probeer uit wat bij je past.

Stap 5: Selecteren. Weet met wat en hoe jij jouw ideale klant fascineert. Dat is vaak iets wat voor jou vanzelfsprekend is, maar dit kan wel zeer aansprekend werken op die ander. Een personal brand ontwikkelen is eigenlijk niets meer dan een filter. Alles wat je wilt doen toets je aan dit filter. Zo heb je veel minder last van de online ruis en keuzestress. Personal branding kadert en bakent voor jou alles af. In hokjes denken dus, zoals ik dit altijd noem. Dat is voor jezelf én je ideale klant alleen maar duidelijk.

Wat jij nodig hebt...

  1. Een merk creëren en de autoriteit worden binnen jouw vakgebied, zodat niemand meer om jou en je expertise heen kan en je met duidelijke focus stabiel groeit.

  2. Natuurlijk communiceren in tekst, vorm en beeld op een manier die volledig aansluit op jouw persoonlijkheid en waarmee jij de juiste leads aantrekt.

  3. Een online imago wat naadloos aansluit op de expert die je bent, zodat je met de beste klanten kunt werken en zo jouw reputatie, omzet, tijdswinst en voldoening stijgt.

Personal branding geeft rust in een wereld met veel ruis. Voor zowel jezelf als jouw ideale klant.
  • Moet ik dit webinar wel volgen? Sluit het wel aan op mijn personal brand?

  • Wil ik mijzelf associeren met deze producten of personen (samenwerkingen)?

  • Wat voor posts en content kan ik maken om mijn expertise online te profileren?

  • Welke producten of diensten bied ik aan?

Door je bewust te worden van wie jij bent als personal brand, ga je bewust handelen en bewust keuzes maken. Het resultaat is dat je bewust wordt benaderd door jouw klant (to be).

Ik geloof dat het individu in deze uitpuilende online wereld belangrijker wordt. Ik denk echt, nee ik weet zeker dat wij juist in die massa weer op zoek gaan naar de speld in de hooiberg. Jij bent zo’n speld! Maar die speld moet wel gevonden kunnen worden.

Dat je talentvol bent, betekent niet dat je ook succesvol wordt.

Daarom is (personal) branding voor een ondernemer met groei ambitie zo belangrijk.

Dááág massa! Hallo interessant individu!

Als ondernemer en professional heb je het niet altijd makkelijk… Eens? Als ik naar mezelf kijk de afgelopen jaren: Ik was aanwezig op social media, ik had een website, ik schreef wel eens een blog, maar toch… echt lekker liep het niet.  

Weet je wat het was?

Ik sprak niemand in het bijzonder aan, dus er was ook niemand die zich in het bijzonder aangesproken voelde. (Personal) branding is iets waar veel over te lezen valt, maar niet alles klopt. Wat je leest is óf lastige taal óf de link wordt gelegd met het maken van een moodboard, kleurenpalet of website.

Goed design verkoopt. Zeker! Het zorgt voor de eerste indruk en trekt de aandacht. Maar het maakt de inhoud niet per se waardevol. Andersom werkt het net zo. Een waardevolle inhoud wordt misschien niet op waarde geschat door het ontbreken van een aansprekend design.

Als jouw visuele branding niet is afgestemd op jouw klant, jouw missie en kernwaarden dan wordt het niks. En hier gaat het 9 van de 10 keer fout. Ondernemers rennen direct naar een ontwerper of webbouwer, omdat ze denken dat dit 'branding' is.

Ze slaan het positioneren over. Of ze werken samen met een personal brand strateeg die hen vervolgens weer door verwijst naar een derde partij, omdat zij zelf geen kennis hebben van design en brandstyling. Hierdoor ontstaat er ruis op de lijn. 

Je zult eerst moeten werken een je positionering (input) en pas daarna aan je presentatie (output). Van personal branding naar visual branding. Heb jij kraakhelder waar jij voor staat en gaat als personal brand? Het hele inhoudelijke stuk, weten wat jou anders maakt dan al die anderen?

Je WEET nu dat personal branding belangrijk is én dat je er iets mee "moet". Maar hoe pak je dit nu aan? Is er een personal branding stappenplan?

Jouw product of dienst is belangrijk, maar de manier hoe jij dit overbrengt bepaalt jouw succes.  In mijn personal branding traject maak ik gebruik van een in Nederland unieke methode (nergens anders te volgen). Hiermee ben ik een pioneer op personal branding gebied, maar help ik jou (middels mijn jarenlanger ervaring als grafisch ontwerper) ook met de visuele vertaalslag zónder dat je hiervoor naar een andere partij moet.

Mijn traject is zeker niet voor iedereen. Als personal brand strateeg ben ook ik specifiek met wie ik wel en niet wil werken. Dit traject is niet voor starters, maar voor ondernemers die minstens 2 jaar ondernemen en groei-ambitie hebben.