personal branding stappenplan voor coaches, consultants en creatieve dienstverleners

Voor ondernemers die online actief (willen) zijn, zoals jij en ik, is personal branding van essentieel belang. Het helpt jou namelijk bij praktisch... alles. We leven in een tijdperk waarin er heel veel keuzes zijn. Zoals een website (laten) maken. Het aannemen van personeel. Het uitdenken van een social media strategie, het maken van een online programma of zelfs het aangaan van een samenwerking.

Het helpt je zelfs bij het verkrijgen van een bepaalde mindset en het laten groeien van jouw eigenwaarde. Personal Branding is zóveel meer dan “energie”, je missie “leven” en wat kernwaarden bij elkaar sprokkelen op Google Almighty.

Ik maak gebruik van een bewezen en befaamde methode vanuit de VS. Hiervoor ben ik inmiddels opgeleid tot erkend en gecertificeerd ‘How To Fascinate’ adviseur. In Nederland ben ik de eerste en enige die met deze methodiek werkt, hiervoor ben ik opgeleid door de nummer 1 branding expert wereldwijd: Sally Hogshead. Zij schreef 2 New York Times bestsellers, is een van de meest geboekte vrouwelijke Hall of Fame Speakers en de ontdekker van de 42 persoonlijkheidstypes i.s.m. Kelton Global.

Lees hier meer over mij.

Personal branding heeft mijn leven als ondernemer (en daardoor ook privé) veranderd in positieve zin. Het heeft me zoveel gebracht en opgeleverd. In een wereld waarin er zóveel keuzes zijn is het hebben van een divers aanbod als kennisondernemer of creatieve dienstverlener (in veel gevallen) helemaal niet zo handig...

Juist doordat we zóveel keuzes hebben gaan we veel gerichter (en bewuster) zoeken om invulling te geven aan probleem/pijn/behoefte__________[vul in].

Dat doe jij, dat doe ik en dat doet jouw klant dus ook. Uiteindelijk wil je dit bereiken: voor persoon x bekend staan met dienst/product y en de meest logische keuze worden als het gaat om onderwerp z.


Als geen ander weet ik hoe lastig dit is, we gaan steeds moeilijker denken, terwijl makkelijker denken (in veel gevallen) de oplossing is....

We raken regelmatig overweldigd door alle geweldige mogelijkheden, keuzes en opties die er zijn.

We verzuipen in de hoeveelheid content, producten, diensten, aanbieders enzovoorts. Daardoor ga je steeds meer doen, met vaak minder resultaat: minder focus, minder klanten, minder omzet, minder voldoening, minder zelfvertrouwen en vooral minder tijd (ons grootste goed!).

Ik spreek met regelmaat klanten tijdens deze gesprekken die programma's, tools of software kopen die ze eigenlijk (nog) niet nodig hebben of misschien wel nooit gaan gebruiken.

Vraag jezelf eens af: Wil jij een dívers persoon zijn met een divers aanbod? Of wil jij aanbeden worden omdat jij díe éne persoon bent op het gebied van_______[vul in]?

Stap 1: Om mijzelf goed te positioneren ben ik eerst gaan elimineren. Je kunt niet groeien als je (te) veel ballast ervaart.

Stap 2: Als je namelijk niemand in het bijzonder aanspreekt, is er ook niemand die zich in het bijzonder aangesproken voelt. Durf dus bewust te kiezen, zodat je ook bewust gekozen wordt.

Stap 3: Wees specifiek. Ik zie deze valkuil bij veel ondernemers en ik begrijp het ook, er zijn ook zoveel dingen leuk! Toch is het manusje-van-alles zijn zakelijk gezien niet slim (uitzonderingen daar gelaten). Klanten willen niet iemand die iets weet van van alles, zij willen iemand die alles weet van IETS.
Stap 4: Weet hoe je communiceert. In tekst, beeld en kleur. Ontwikkel je eigen (taal)gebruik en doe dit vanuit jouw persoonlijkheidstype.

Stap 5: Weet met wat en hoe jij jouw ideale klant fascineert. Dat is vaak iets wat voor jou vanzelfsprekend is, maar dit kan wel zeer aansprekend werken op die ander.

Wat jij nodig hebt...

  1. Een merk creëren en de autoriteit worden binnen jouw vakgebied, zodat niemand meer om jou en je expertise heen kan en je met duidelijke focus stabiel groeit.

  2. Natuurlijk communiceren in tekst, vorm en beeld op een manier die volledig aansluit op jouw persoonlijkheid en waarmee jij de juiste leads aantrekt.

  3. Een online imago wat naadloos aansluit op de expert die je bent, zodat je met de beste klanten kunt werken en zo jouw reputatie, omzet, tijdswinst en voldoening stijgt.

Personal branding geeft rust in een wereld met veel ruis. Voor zowel jezelf als jouw ideale klant.
  • Moet ik dit webinar wel volgen? Sluit het wel aan op mijn personal brand?

  • Wil ik mijzelf associeren met deze producten of personen (samenwerkingen)?

  • Wat voor posts en content kan ik maken om mijn expertise online te profileren?

  • Welke producten of diensten bied ik aan?

Door je bewust te worden van wie jij bent als personal brand, ga je bewust handelen en bewust keuzes maken. Het resultaat is dat je bewust wordt benaderd door jouw klant (to be).

Ik geloof dat het individu in deze uitpuilende online wereld belangrijker wordt. Ik denk echt, nee ik weet zeker dat wij juist in die massa weer op zoek gaan naar de speld in de hooiberg. Jij bent zo’n speld! Maar die speld moet wel gevonden kunnen worden.

Dat je talentvol bent, betekent niet dat je ook succesvol wordt.

Daarom is (personal) branding voor een ondernemer met groei ambitie zo belangrijk.

Dááág massa! Hallo interessant individu!

Als ondernemer en professional heb je het niet altijd makkelijk… Eens? Als ik naar mezelf kijk de afgelopen jaren: Ik was aanwezig op social media, ik had een website, ik schreef wel eens een blog, maar toch… echt lekker liep het niet.  

Weet je wat het was?

Ik sprak niemand in het bijzonder aan, dus er was ook niemand die zich in het bijzonder aangesproken voelde. (Personal) branding is iets waar veel over te lezen valt, maar niet alles klopt. Wat je leest is óf lastige taal óf de link wordt gelegd met het maken van een moodboard, kleurenpalet of website.

Goed design verkoopt. Zeker! Het zorgt voor de eerste indruk en trekt de aandacht. Maar het maakt de inhoud niet per se waardevol. Andersom werkt het net zo. Een waardevolle inhoud wordt misschien niet op waarde geschat door het ontbreken van een aansprekend design.

Als jouw visuele branding niet is afgestemd op jouw klant, jouw missie en kernwaarden dan wordt het niks. En hier gaat het 9 van de 10 keer fout. Ondernemers rennen direct naar een ontwerper of webbouwer, omdat ze denken dat dit 'branding' is.

Ze slaan het positioneren over. Of ze werken samen met een personal brand strateeg die hen vervolgens weer door verwijst naar een derde partij, omdat zij zelf geen kennis hebben van design en brandstyling. Hierdoor ontstaat er ruis op de lijn. 

Je zult eerst moeten werken een je positionering (input) en pas daarna aan je presentatie (output). Van personal branding naar visual branding. Heb jij kraakhelder waar jij voor staat en gaat als personal brand? Het hele inhoudelijke stuk, weten wat jou anders maakt dan al die anderen?

Je WEET nu dat personal branding belangrijk is én dat je er iets mee "moet". Maar hoe pak je dit nu aan? Is er een personal branding stappenplan?

Jouw product of dienst is belangrijk, maar de manier hoe jij dit overbrengt bepaalt jouw succes.  In mijn personal branding traject maak ik gebruik van een in Nederland unieke methode (nergens anders te volgen). Hiermee ben ik een pioneer op personal branding gebied, maar help ik jou (middels mijn jarenlanger ervaring als grafisch ontwerper) ook met de visuele vertaalslag zónder dat je hiervoor naar een andere partij moet.

Mijn traject is zeker niet voor iedereen. Als personal brand strateeg ben ook ik specifiek met wie ik wel en niet wil werken. Dit traject is niet voor starters, maar voor ondernemers die minstens 2 jaar ondernemen en groei-ambitie hebben.