personal branding tips voor creatieve online ondernemers

Voor ondernemers die online actief (willen) zijn, zoals jij en ik, is personal branding van essentieel belang. Het helpt jou namelijk bij het verdere proces en al jouw plannen. Zoals een website (laten) maken. Of aan de slag met social media of het maken een online programma. Het helpt je zelfs bij het verkrijgen van een bepaalde mindset en je eigenwaarde zal groeien, doordat je actief aan de slag gaat met jouw positionering.

Personal branding geeft rust in het maken van keuzes, het is als een soort filter;

  • Moet ik dit webinar wel volgen? Sluit het wel aan op mijn personal brand?

  • Wil ik mijzelf associeren met deze producten of personen (samenwerkingen)?

  • Past het aanbod van deze coach wel bij mij en is dit wel een goede keuze als ik kijk naar mijn waarden, visie en strategie?

  • Wat voor posts en content kan ik maken om mijn expertise online te profileren?

  • Welke producten of diensten bied ik aan?

Door je bewust te worden van wie jij bent als personal brand, ga je bewust handelen en bewust keuzes maken. Het resultaat is dat je bewust wordt benaderd door jouw klant (to be).

Ik geloof dat het individu in deze uitpuilende online wereld belangrijker wordt. Ik denk echt, nee ik weet zeker dat wij juist in die massa weer op zoek gaan naar de speld in de hooiberg. Jij bent zo’n speld! Maar die speld moet wel gevonden kunnen worden.

Dat je talentvol bent, betekent niet dat je ook succesvol wordt.

Daarom is (personal) branding voor een ondernemer zo belangrijk.

Dááág massa! Hallo interessant individu!

Als ondernemer en professional heb je het niet altijd makkelijk… Eens? Als ik naar mezelf kijk de afgelopen jaren: Ik was aanwezig op social media, ik had een website, ik schreef wel eens een blog, maar toch… echt lekker liep het niet.  

Weet je wat het was?

Ik sprak niemand in het bijzonder aan, dus er was ook niemand die zich in het bijzonder aangesproken voelde. (Personal) branding is iets waar veel over te lezen valt, maar niet alles klopt. Wat je leest is óf lastige taal óf de link wordt gelegd met het maken van een moodboard, kleurenpalet of website.

branddesign:

Goed design verkoopt. Zeker! Het zorgt voor de eerste indruk en trekt de aandacht. Maar het maakt de inhoud niet per se waardevol. Andersom werkt het net zo. Een waardevolle inhoud wordt misschien niet op waarde geschat door het ontbreken van een aansprekend design.

Als jouw visuele branding niet is afgestemd op jouw klant, jouw missie en kernwaarden dan wordt het niks. En hier gaat het 9 van de 10 keer fout. Ondernemers rennen direct naar een ontwerper of webbouwer, omdat ze denken dat dit 'branding' is. Ze slaan het positioneren over. Of ze werken samen met een personal brand strateeg die hen vervolgens weer door verwijst naar een derde partij, omdat zij zelf geen kennis hebben van design en brandstyling. Hierdoor ontstaat er ruis op de lijn. 

Je zult eerst moeten werken een je positionering (input) en pas daarna aan je presentatie (output).  Van personal branding naar visual branding. Heb jij kraakhelder waar jij voor staat en gaat als personal brand? Het hele inhoudelijke stuk, weten wat jou anders maakt dan al die anderen?

Je WEET nu dat personal branding belangrijk is én dat je er iets mee "moet". Maar hoe pak je dit nu aan? Is er een personal branding stappenplan?

Jouw product of dienst is belangrijk, maar de manier hoe jij dit overbrengt bepaalt jouw succes. 

De vijf stappen die ik in mijn personal branding traject doorloop met mijn klanten:

  1. Elimineren: De kracht van een goed merk of concept zit hem in de eenvoud. Wij ondernemers hebben vaak het talent alles te moeilijk en te ingewikkeld te maken. KISS: Keep It SImple Stupid. Des te makkelijker is het voor jou en voor jouw publiek.

  2. Identificeren: Als je niemand in het bijzonder aanspreekt, is er ook niemand die zich in het bijzonder aangesproken voelt.

  3. Specificeren: Als jij op een vakantiewebsite zit om een vakantie te boeken dan breng je filters aan in je zoekopdracht. Je typt niet in “vakantie”, maar “culinaire vakantie omgeving Gardameer”

  4. Communiceren: Een beeld zegt meer dan duizend woorden? Onzin. Als je het mij vraagt. Een beeld alleen zegt wel iets, een tekst alleen zegt wel iets. De combinatie is echter alleszeggend.

  5. Fascineren: mensen laten scrollen is de kunts niet, hoe laat je ze ermee stoppen? Wat je als merk wilt is een intense staat van focus creëren: ook wel fascinatie genoemd. Ieder merk heeft een persoonlijkheid, ook jij als persoon uiteraard. In mijn personal branding traject maak ik gebruik van een in Nederland unieke methode (nergens anders te volgen).