Concurrentie onderzoek: mijn klant gaat ‘vreemd’, wat nu?

Concurrentie onderzoek: mijn klant naar naar een concurrent.

Jaren geleden was ik in gesprek met een ondernemer. Ze heeft een track-record waar je u tegen zegt. Ik ben onder de indruk en denk: “wat zoekt ze bij mij?” Uiteraard flapte ik dit eruit. Wat natuurlijk niet heel slim is in een salesgesprek.

Luister”, zegt ze. “Juist hierom vind ik jou leuk. Geen blaaskaak business en volgens mij draai je echt wel lekker, maar spreek je je daar gewoon niet zo over uit. Is dat bewust?

Ze gniffelt en zegt: “Ik hoor hoe mensen met je weglopen. Ik snap wel waarom. Je laat je door mij niet van de wijs brengen en daar hou ik van. Iemand die mij tegengas geeft en mij aankan. Ik ben namelijk benieuwd of we mijn positionering en boodschap moeten versterken of bijschaven…

Haar toon veranderd. Ze is beledigd en verontwaardigd!

Ze gaat dus gewoon naar een concurrent. Zonder uitleg. Waarom start ze met dat programma? Ze weet toch dat ik dat ook doe? En beter!

𝐈𝐤 𝐡𝐞𝐫𝐡𝐚𝐚𝐥: 𝐃𝐮𝐬 𝐞𝐞𝐧 “𝐨𝐮𝐝𝐞” 𝐤𝐥𝐚𝐧𝐭 𝐠𝐚𝐚𝐭 𝐞𝐞𝐧 𝐩𝐫𝐨𝐠𝐫𝐚𝐦𝐦𝐚 𝐯𝐨𝐥𝐠𝐞𝐧 𝐛𝐢𝐣 𝐞𝐞𝐧 𝐜𝐨𝐧𝐜𝐮𝐫𝐫𝐞𝐧𝐭 𝐞𝐧 𝐝𝐚𝐭 𝐫𝐚𝐚𝐤𝐭 𝐣𝐞…?”

Ze knikt driftig en zegt: “ik heb het haar ook gevraagd. Als antwoord kreeg ik te horen dat ze niet wist dat ik dát deed…. Manon, ik was echt met stomheid geslagen!

Heeft deze klant nog gezegd wat ze had gedaan als ze het wel had geweten?” vraag ik.

Dan was ze terug gekomen. Maar ze wist het oprecht niet. Het was niet eens in haar opgekomen. Ze had een oud beeld van mij in haar hoofd wat niet meer (helemaal) klopte met hoe ik nu ben en wat ik nu doe.

𝗛𝗶𝗲𝗿𝗶𝗻 𝘇𝗶𝘁 𝗲𝗲𝗻 𝘄𝗮𝗮𝗿𝗱𝗲𝘃𝗼𝗹𝗹𝗲 𝗹𝗲𝘀. Of eigenlijk twee. Of je nu starter bent of senior. We leven in een competitieve wereld die constant informatie op ons afvuurt. Ervan uit gaan dat iemand het wel weet is niet alleen nonchalant.

Het is ook teveel gevraagd. Mensen zijn namelijk niet constant met jou bezig (je snapt het niet, maar het is toch écht zo). Blijf constant, consequent en consistent benoemen wat je doet. En blijf scherp op het doen van marktonderzoek en klantonderzoek. Dit kan ik niet genoeg herhalen!

Tuurlijk kan het een beetje pijn doen als je klant naar een concurrent gaat.


Maar dit is waarom het helemaal niet erg is als je klant rondkijkt. En in zee gaat met een concurrent. Het kan verleidelijk zijn er iets van te vinden. Of zelfs te zeggen, maar doe het niet. Ik heb het ook al eens ervaren. It happens!

Bemoedig ze juist in hun keuze. Als je weet wie je bent en wat je kunt hoef je niet te strijden met je concurrenten. Vaak komen klanten gewoon terug. Vanochtend nog had ik een oud klant die terugkwam. Na járen. En zich aanmeldde voor mijn programma.

Dit gaat er niet over dat een concurrent niet goed is. Nee juist niet. Maar je hebt als klant wél altijd een bepaalde voorkeur. Zo heb ik mijn lievelingsrestaurantjes. Tuurlijk ga ik weleens ergens anders een hapje eten. Verandering van spijs doet eten!

Maar er is een reden waarom ik steeds weer terugga bij de bekende adresjes.

Maak je dus niet druk als je klant een uitstapje maakt naar een concurrent.

Zorg dat er een sterke reden is waardoor ze terug komen. Luister ook naar mijn podcast of lees het artikel over marktonderzoek doen