+ 1 concrete actie die jouw personal brand (to be) écht nodig heeft!
Personal Branding is een hippe term (het bekt ook zo lekker!) waar je veel over hoort en leest. Menig ondernemer is zich ervan bewust dat personal branding belangrijk is én dat ze er iets mee moeten.
Maar ja… Wat dan?
Veel ondernemers en professionals hebben een bepaald beeld van wat (personal) branding is. Dit beeld klopt alleen vaak niet…
Ik ga je uitleggen wat personal branding NIET is door de 5 meest voorkomende opmerkingen en reacties die ik vaak hoor en lees met je te delen. Als je tijd hebt vertel ik je ook graag wat (personal) branding en positionering dan wél is + deel ik een actie waar je vandaag nog mee aan de slag kunt.
Snel navigeren:
Deze post staat weer bomvol informatie. Wil je snel navigeren? Gebruik dan de jump links hieronder:
- 5 misvattingen over branding (en design)
- Wat personal branding écht betekent
- Hoe je als ondernemer opvalt in de massa
- 1 concrete actie die jouw personal brand (to be) écht nodig heeft
Personal brand (to be): ben je er klaar voor?
5 Misvattingen over (personal) branding:
- Branding is alleen voor grote bedrijven.
Welnee, je kunt alles ‘branden’. Je bepaalt zorgvuldig waar, met wat, hoe en voor wie je er staat (of juist niet), waarmee jij je onderscheidt en hoe jij wilt overkomen. Of het nu om een product gaat, een stad of een persoon, alles kun je op een bepaalde manier positioneren en presenteren. - (Personal) branding is duur en niet voor mij als ondernemer weggelegd.
Niet waar, de presentatie en promotie van jouw personal brand en (her)positionering kun je zo duur maken als je zelf wilt. Maar de input zit in jou. Hoeveel geld je in de output gaat steken mag je zelf bepalen. In de basis is het een plan, een concept, een kader waarin duidelijk alles staat uitgeschreven. Van je missie, tot je brand-archetype tot je kern- en merkwaarden. - Ik doe niet aan personal branding, ik heb wel belangrijkere dingen te doen.
Of je er nu in gelooft of niet, je geeft een signaal af. Je leeft, je haalt adem, je hebt een bepaalde mening en je gedraagt je op een bepaalde manier. Je ‘doet’ al aan personal branding. Ben je ooit wel eens op een verjaardag geweest waar je niet veel mensen kende? Automatisch vorm jij je een beeld van anderen en zij ook van jou. Iemand hoeft zich niet voor te stellen met een omschrijving van zijn/haar karakter. “Hoi! Ik ben X en ik ben erg vrolijk en enthousiast.” Als het goed is had je dit al door, want deze persoon kwam misschien wel spontaan op je af of het viel je gewoon op. Echte op deze verjaardag kunnen ook mensen zijn die jou aan anderen voorstellen. Stel je voor dat je vriendin je voorstelt aan iemand waar ze eerder niet erg over te spreken was. In je brein is er al een beeld gevormd! Daardoor benader jij deze persoon al anders. Je verwacht een onaardig iemand! Andersom werkt dit ook. Als je wordt voorgesteld aan iemand waarvan je hoorde dat ze erg vriendelijk en vrolijk was, dan benader je die persoon zelf ook al anders. Dat doe je met branding ook. - Branding is het laten maken van een logo en website.
Ik heb een branding nodig of ik heb een nieuwe branding. Zucht…. Ik ben inmiddels opgehouden mij er druk over te maken, maar nee: jouw merk is een puzzel. Een logo en website zijn slechts stukjes uit die puzzel. Het zijn de zichtbare en tastbare onderdelen die jouw personal brand een bepaalde look & feel geven en hetgeen waar jij voor staat vertegenwoordigen. - Wie je bent online strookt nooit met de werkelijkheid.
Dit klopt deels. Helaas. Beelden creëren beleving, maar zijn steeds vaker in scene gezet. Nu is iedere fotoshoot natuurlijk een soort scene, maar wat ik bedoel is dat het niet strookt met de realiteit. Al die foto’s in Marrakech of Ibiza? Erg mooi! Maar zorg dat het ook echt blijft. Mensen prikkend oor die perfecte plaatjes en posts heen.
WAT BETEKENT PERSONAL BRANDING NU ÉCHT? EN NOG BELANGRIJKER… WAT BRENGT HET JOU EN MIJ ALS ONDERNEMER?
Ik geloof oprecht dat ondernemers en zelfstandige professionals zoals jij en ik de wereld (gaan) veranderen. Oké, je gaat misschien niet de complete wereld veranderen, maar wel de wereld van jouw klant (to be). De klant die nu op jou zit te wachten! Ik geloof dat alle grote merken en bedrijven ooit zijn begonnen bij een persoon. Een persoon die iets wilde veranderen, die een droom of doel had.
RESERVEER JOUW GRATIS ADVIESGESPREK!
Jij hebt als ondernemer (maar uiteraard ook privé) specifieke wensen, doelen, problemen en dromen.
Je zoekt dus heel specifiek en gericht via Google, Pinterest en Social Media. Dat geldt voor jou, voor mij en voor jouw klant. Bovendien worden al die wensen, doelen, problemen en dromen steeds specifieker. We weten steeds duidelijker wat we willen en wat we níet willen. Dat ervaar jij, maar jouw toekomstige klant dus ook.
Dááág massa, hallo interessant individu!
In de jaren 50 (denk ik, want ik bestond toen nog niet) kon je als bedrijf nog makkelijk roepen dat jouw product of dienst de enige (en dus de beste) was.
Maar tegenwoordig? Vergeet het maar!
Vandaag de dag is er van alles héél veel. Maar ik denk echt, nee ik weet zeker dat wij juist in die massa weer op zoek gaan naar de speld in de hooiberg. We zoeken naar dat product, of die persoon die ons specifiek kunnen helpen.
Als jij net als mij online actief bent dan weet je: opvallen en op de radar komen van jouw potentiële klant (en daar blijven) is lastig. Het werkt ook niet (meer) om te roepen en te zenden. Mensen hebben er bovendien geen zin meer in. Dat gedram, al die prikkels, al die reclames. We hebben in alles zó ontzettend veel keuze. Lees hier 5 manieren om jezelf te onderscheiden.
Als we iets nodig hebben of we hebben ergens behoefte aan dan gaan we gericht op zoek naar wat het beste bij ons past of waar we het beste gevoel bij hebben. We zoeken specifiek. De rest negeren we. Het meest kostbare wat iemand jou kan schenken is zijn/haar aandacht. Aandacht is tijd. Hoe specifieker (i.p.v. generieker) des te meer ideale klanten jij gaat aantrekken.
HOE DOE JE DIT ALS JE ONDERNEMER BENT MET EEN MOOI PRODUCT OF DIENST?
Moet je dan nog harder gaan roepen? Nope. Je moet slim & stil zijn. Ik zatt in een moeilijke en verzadigde markt. Het grafische vak heeft het lastig. Ik sukkelde daarin voort, net als de rest.
Totdat ik daarmee stopte en ging luisteren. Ik vroeg mij af:
- Hebben ondernemers écht behoefte aan een kant-en-klaar logo?
- Hebben ze écht behoefte aan do-it-yourself ontwerpprogramma’s?
- Hebben ze écht behoefte aan een website?
Nee. Ze hebben de wens en het doel om ertoe te doen. Net als ik.
- Met hun verhaal, missie, geloof en belofte. Ze willen de wereld van hun klant verbeteren of transformeren. Zij willen iets opbouwen en creëren met een boodschap en belofte. Iets wat verder en dieper gaat dan hun product of dienst.
- Jij en ik hebben de mogelijkheid om specifiek in te gaan op de behoeftes, wensen, doelen, problemen en dromen die onze klanten hebben. Door de breedte (en dus de massa) te laten voor wat die is maar juist de diepte (het individu) op te zoeken.
- Ik wil je uitdagen om te verdwalen, de hoek om te gaan en verder te kijken dan het product of dienst wat je aanbiedt. Alles wat je doet, van het verhaal wat je vertelt tot de manier waarop je dit presenteert via een website, social media en logo moeten op elkaar aansluiten.
En daarom, mijn Internet vriend, is personal branding zó belangrijk. Het is geen trucje, het is dé manier om zichtbaar en tastbaar te maken waarom jouw klant (to be) in het online oerwoud bewust voor jou kiest.
Jouw karakter en jouw verhaal vormen je tot wie jij bent als mens, als ondernemer en dus als personal brand! Het typeert jou. Door je bewust te worden wie jij bent als personal brand ga je ook bewust handelen en word je ook bewust benaderd.
Is het voor jou nog wazig wie jij bent als personal brand ? Focus je hier echt op, want zo wordt het beeld wat mensen van jou hebben helder en duidelijk. Plan een adviesgesprek in met mij!
Jouw klant kan zich zo beter identificeren met jou en jouw aanbod. En identificeren is precies waar het om gaat bij personal branding. Het is een bepaald gevoel wat je uitstraalt en een bepaald gevoel wat je jouw ideale klant wilt geven.
1 concrete actie die jouw personal brand (to be) écht nodig heeft!
Ren niet meteen naar een ontwerper, sta eerst stil!
Als ondernemer wil je zo snel mogelijk aan de slag met een (nieuw) logo, website en de rest wat erbij hoort. Dit geldt niet alleen voor starters, maar ook voor ondernemers die al een paar jaar bezig zijn en die het tijd vinden voor iets nieuws!
♥︎ Zorg ervoor dat je helder hebt wat jou TYPEert & kenMERKt. Bedenk vervolgens waar en voor wie jij er staat en met wat je daar dan staat.
Maak bijvoorbeeld een (digitale) mindmap met Coggle of pak pen en papier. Maak vier kolommen en vul deze. Op het laatst ga je schrappen en strepen. Net zolang totdat je een kern overhoudt.
PS: Ik geef gratis adviesgesprekken weg, deze plekken zijn beperkt en op aanvraag, omdat ik alleen die online ondernemers wil helpen die echt de volgende stap willen maken.
Ik hoor graag van jou, zet jij bewust jouw typerende eigenschappen en kenMERKen in? Laat het mij weten in een reactie. Enne, zet hem op met alles, boks! 👊🏼