Waar veel personal brand experts op Linkedin opeens “het licht” zien en personal branding als iets “nieuws” zien is het concept personal branding al redelijk oud. In 1997 werd het in het leven geroepen door Tom Peters
Ik zet personal branding in sinds 2010. Personal branding is een lange termijn strategie, die je ook op de korte termijn snel resultaten oplevert. Werken aan je personal brand is een investering die zich altijd zal terug betalen. Ongeacht de tijd, de plaats en de fase van je carrière. Maar er ontstaat wel verwarring door de opkomst van het influencer tijdperk. De verschillen die zitten in topics, verdienmodellen en zichtbaarheid zal ik hieronder uitleggen.
Nu weet je nog niet wat personal branding is. Personal branding is hoe jij jezelf laat zien… toch? Fout!
Hardnekkige mythe. Die volop gepromoot wordt door influencers. En dat brengt mij op een belangrijk punt. Beiden concepten lijken op elkaar, maar zijn toch verschillend. Ja, zeker: als personal brand laat jij jezelf zien. Maar zo “plat” is het niet. Personal branding gaat – gek genoeg – niet alleen over jou. Maar over diegene die je wil activeren en inspireren. Als personal brand wijs je niet per se naar jezelf, je wijst vooral naar de ander. Je verkoopt niet alleen jezelf, je verkoopt een idee.
Het is geweldig om te zien dat iemand een boeiend leven leidt in Amerika, zichzelf de hele dag door filmt. Huilend, lachend, misselijk. Maar dit is niet wat personal branding is. Helaas. Influencer Celine Charlotte geeft cursussen over personal branding, terwijl ze zelf eigenlijk een influencer is. Geen personal brand.
Nu denk je misschien: “who cares!” Maar als je de verschillen eenmaal ziet, wordt het voor jezelf makkelijker een keuze te maken. Je hoeft namelijk niet je hele privé leven te delen. Of van je leven een show te maken om je volgers te blijven boeien.
Als personal brand kies je een andere aanvliegroute.
Als je naar bepaalde influencers kijkt is er zelden één onderwerp of topic waar je hen specifiek aan linkt. Waarschijnlijk poppen er tig verschillende onderwerpen op, maar niet één in het bijzonder. Niet een die er echt met kop en schouders bovenuit steekt.
Dit is dus wat personal branding wél doet. Jouw persoonlijke merk wordt gelinkt aan een specifiek onderwerp. Tuurlijk kunnen hier wat sub-onderwerpen hangen. Maar binnen die onderwerpen is er altijd een verband. Oftewel samenhang.
- Als ik zeg: “japanse opruimgoeroe”. Aan wie denk je dan?
- Of als ik zeg: “tovenaarsleerling in bezemkast”. Aan wie denk je dan?
- Of als ik zeg: “Friese weerman”. Aan wie denk je dan?
Dit klinkt nu misschien een beetje té simpel. Maar feitelijk werkt het zo wél. Je ziet een topic. En je linkt het aan een karakter of persoonlijkheid. (een fysiek product zoals RedBull of Apple heeft ook karakter).
Dus wijlen Piet Paulusma = weer (topic) + Fries (karakter/persoonlijkheid). Nogmaals: dit is nu heel plat uitgelegd.
Het verschil tussen personal brands vs. influencers is dus vrij groot.
Daarnaast hebben we nog de manier van (online) zichtbaar zijn. Het grootste verschil is dit: persoonlijk vs. privé. Een personal brand kan persoonlijk zijn. Zonder privé te worden.
Een influencer, zoals Celine Charlotte deelt veel privé. Nu kun je je natuurlijk afvragen wat privé is en wat persoonlijk. Dit is subjectief. Een voorbeeld (van mij) is dat ik vrij persoonlijk ben over mijn gezondheid en longziekte. Ik film echter geen onderzoeken of arts gesprekken. Iets wat influencers wél doen. Zo ken ik influencers met een ziekte die in het ziekenhuis filmen. En dat mag hè? Laat dat duidelijk zijn. Ik voel er alleen niets voor. Mijn privé leven is van mij.
Zo zijn er bijvoorbeeld ook ondernemers die hun omzet delen.
Ook dit is een persoonlijke keuze. En ik voel hierin heel duidelijk: ik wil niet de “selling money to make money” tactiek toepassen om interessant gevonden te worden. Oftewel: income claim marketing. Praten over geld, zodat mensen jou gaan linken aan geld waardoor je dus geld verdient. Dit past niet bij mijn merk. Juist omdat iedereen dit wél doet. Dat is wat ik wil uitstralen: niet nalopen en nadoen. Het doet me bovendien denken aan mensen die met gigantische logo’s op hun kleding lopen. Waarvan iedereen wel weet: dat grote logo moet de kleine portemonnee compenseren.
Influencers en personal brands dienen beiden een ander doel. En hebben beiden andere business- en verdienmodellen.
Het voornaamste verschil is dat je als influencer het verdienmodel bent. Je hebt een bepaalde levensstijl die je vermarkt. Celine Charlotte verkoopt allerlei cursussen. Logisch ook: ze heeft een enorm bereik. Dus waarom zou ze ook niet. Je kunt een cursus volgen over productiviteit, Instagram Stories maken, personal branding en online cursussen maken. Voor ieder wat wils. Ze koppelt haar lifestyle aan de producten. Waardoor jij denkt: “als ik dit óók leer, dan word ik net als Celine Charlotte”. Dit is het inspelen op identiteit en emotie. Waar veel mensen enorm gevoelig voor zijn.
Maar er zijn ook influencers die producten aan de man brengen: van wasmiddel tot shampoo. En alles er tussenin. Ook zij hebben vaak een lifestyle waar je vervolgens het product aan koppelt. Of je gaat – zodra je het product ziet in de winkel – de associatie leggen naar Monica Geuze. Dit is de wetmatigheid van veel volgers hebben. Mensen plaatsen je op een voetstuk en zijn gevoelig voor dat wat je vermarkt- en verkoopt. Ook hier: dit mag he? Er is niets mis mee. Als ik 90.000 volgers zou hebben, deed ik hetzelfde.
Maar wat doe je ál je niet die volgers aantallen hebt?
Geen behoefte voelt om je kinderen te delen op social media? En helemaal geen zin hebt om 24/7 je hele leven te filmen? Van het föhnen van je haar tot aan het koken van de stamppot aan toe? Dan zou ik niet de richting van influencer omgaan.
Maar wat is personal branding dan? En hoe is het veranderd de afgelopen jaren? (mijn visie)
Een personal brand verkoop niet direct een product, maar verkoopt een beweging. Een idee. Een gedachtegoed. Dát is als je het mij vraagt is dát de nieuwe definitie van succesvolle personal brands. En wat hen dus differentieert van influencers. Die zijn leuk om te volgen, maar er zit geen groter “iets” achter.
Personal brands anno 2024 zetten iets in gang. En dan bedoel ik niet dat ze je verleiden om een potje foundation te kopen. Ze laten zichzelf zien, ja absoluut. Maar ze laten vooral zien waar ze in geloven. Ze staan echt ergens voor. Iets dat groter is dan zijzelf. Het zijn boegbeelden. Ik zou bijna willen stellen dat iets ze drijft. Dat de ‘message’ en de ‘message’ elkaar gevonden hebben. En het ademen, leven en belichamen.
Denk bijvoorbeeld eens aan Gretta Thunberg. Even los van wat je van haar vindt, maar dit is een goed voorbeeld. Zij is extreem voor velen. Ook voor mij. Maar dat is het punt: we hebben extremen nodig om iets in gang te zetten. En dat is wat personal brands doen. Ze worden het boegbeeld van hun branche. Lopen voor de troepen uit. Zijn solitair, maar denken aan het collectief.
Dat is voor mij waar personal branding om draait. Of gaat draaien. Dit is een standpunt dat anders is. En iets wat anders is wordt vaak in eerste instantie afgewezen. Maar uiteindelijk zul je zien dat ik gelijk heb. En zullen de personal brand experts mijn ideeën overnemen. Dat bejubel ik alleen maar. Helaas wordt mijn content regelmatig gebruikt zonder bronvermelding. Of het wordt gedeeld alsof het zelf bedacht is. Dus als je iets wil delen? Heel graag! Wel met bronvermelding.