The Queen’s Gambit – 7 ondernemerslessen uit deze hitserie – Business coach Limburg

‘The Queen’s Gambit’: De 7 strategieën die jij als ondernemer leert van deze Netflix serie

The Queen’s Gambit is een serie die zich afspeelt zich af in de jaren 50. Weeskind Beth overleefd een auto ongeluk veroorzaakt door haar moeder. In het tehuis waar ze terecht komt ziet ze op een dag de conciërge schaken

De serie laat de ontwikkeling van haar talent zien, maar ook hoe ze al op jonge leeftijd (door het tehuis) verslaafd raakt aan pillen. Los van die pillen😉, zitten er een aantal waardevolle ondernemerslessen in die jij kunt toepassen in je (her)positionering en personal branding. Door deze serie krijgt het schaakspel een totaal ander imago. Bol.com zag de omzet zelfs vervijfvoudigen. Bron: nu.nl

“They’re just pieces. And anyway it was the board I noticed first.

— Beth Harmon

De 7 ondernemerslessen die verstopt zitten in ‘the Queens Gambit’


De vreemde eend in de bijt zijn in juist goed. Fuck doorsnee. Net als hoofdrolspeelster Beth die op zeer jonge leeftijd al gefascineerd raakt door het schaakspel en daarmee buiten de standaard kliekjes valt.

Focus je op het doel, maar hanteer en leer meerdere tactieken. Denk vooruit. Blijf opletten en jezelf ontwikkelen. In de serie zeggen ze: “Als je zo koppig vasthoudt aan één idee wordt dat je dood.” Blijf je spel verbeteren en sta open voor andere manieren van spelen.

♟Ik dacht altijd dat schaken gewoon schaken was, maar er zijn zoveel dingen waar ík als buitenstaander geen weet van had. Bepaalde methodes, openingszetten en strategieën. Fascinerend! Dat gaat voor jou en jouw kennis ook op. Je denkt misschien dat een ander het allemaal wel weet, terwijl het tegenovergestelde waar is.

♟Middeltjes (in de serie pillen) kosten je op de lange termijn de kop. Beth maakt haar talent bijna kapot doordat ze dénkt dat ze pillen en drank nodig heeft om te spelen. Uiteindelijk komt haar talent onder druk te staan. Zorg dat jouw talent, expertise en kennis opzichzelfstaand zorgen voor klanten. En daarna kun je kijken middeltjes: tools, programma’s, funnels, samenwerkingen enzovoorts.

♟Visualiseer op het plafond. In de serie oefent Beth haar spel op het plafond. (oke ook een beetje met hulp van die pillen). Maar je brein kan dit ook prima zonder. Visualiseren: of je er nu iets mee hebt of niet: denken doen we allemaal. Gebruik het in je voordeel! Oefen bijvoorbeeld een salesgesprek in je hoofd of stel je voor hoe je op een podium staat.

♟Last but not least: focus op één ding! Ik vind heel veel dingen leuk, maar ik weet dat ik daardoor nooit het maximale zal/kan doen. Je kunt niet een beetje goed worden in schaken. Het is alles of niets als je op hoog niveau wilt spelen.

♟Schaakmat. Je wint alleen door ook te kijken naar de andere spelers en je niet blind te staren op je eigen spel. Je eigen spel kan enorm verbeteren als je openstaat en bereidt bent om te leren van anderen. Online wordt er natuurlijk heel veel nagespeeld, maar als het er echt op aan komt ‘win’ je alleen als je het spel en de regels zelf snapt en eigen maakt.

Dat waren de 7 lessen over The Queen’s Gambit!

Welke sprak jou aan en met welke ga je aan de slag? Iets wat mij vaak opvalt als ik klanten help is dat hun doorbraak vaak niet zit in wat ze doen, maar in hoe ze het doen. Hoe ze communiceren over dat wat ze doen. Dat wat ze doen is meestal goed, maar op de een of andere manier zien anderen dit niet altijd even duidelijk.

Ook hierin: het schaakspel is nog steeds het schaakspel. Door de serie, het gevoel en de sfeer die zij brengen krijgt het spel opeens een heel andere imago. En de verkopers van schaakspellen merken dit flink in de omzet. maar ook de aanmeldingen bij schaakclubs zijn flink toegenomen.

Wat ik wil zeggen is: wordt een grootmeester in wat je doet, maar ontwikkel ook een charmante manier van communiceren om de wereld te laten zien hoe goed je bent.

je kunt nog namelijk nog zo goed zijn, als je niet goed wordt om dit te communiceren kom je nog nergens. You can do this!

“Like in the books, where you know the outcome, but you play it out just to see how it would happen

— Beth Harmon

🔥Dan als laatste: er zijn al flink wat geïnteresseerden voor mijn PPJAM (Positioneer & Presenteer Jezelf Als Merk) groepsprogramma. Dit programma start 12-02-2021 en duurt 6 weken.

IMG_5990.jpg


Er zijn al mensen die ‘ja’ hebben gezegd (nadat ik ze eerst gesproken heb) heb en die een bonus krijgen van mij. Benieuwd wat de bonus is? Op Instagram deel ik er meer over.


Belangrijk: het is online en live. Desondanks heb ik maar plek voor 8 personen.

Op die manier blijft het overzichtelijk en kan ik iedereen passende aandacht geven. Er zit overigs geen 1:1 begeleiding bij. Iedere week is er een “les” en volgen er opdrachten. Er is ook iedere week een Q & A, zodat je niet hoeft vast te lopen en steeds een moment hebt om met mij te sparren.

✅ Aan het einde van dit traject heb je een duidelijke ingevulde brand blueprint. Hierdoor:

  • versterkt je focus en verzwakt je concurrentie (gevoel)
  • daalt je onrust en stijgt je omzet (in geld, vrije tijd en energie)
  • nemen je twijfels af terwijl je markt- en eigenwaarde toeneemt
  • krijg je meer grip op je tijd, klanten en je agenda
  • versimpelen en verstevigen we je positionering en merk
  • verduidelijken we je boodschap, zodat je andere/betere/meer klanten gaat aantrekken

Voor wie? Dit programma is idealiter voor kennisexperts die minder dan 5 jaar ondernemen, die veel onrust ervaren (wat wil ik, waarvoor sta ik, welke klant spreek ik aan enzovoorts). Terug naar de basis is, hoe cliché ook, de weg naar groei.

Dit traject is anders dan mijn 1:1 traject. Hierin begeleid ik ervaren en bekende ondernemers die alles al hebben “staan” (de funnels, de online cursussen, de trajecten, de website, de podcast en de hele sjebeng). Die een omzet van minimaal 100.000 euro draaien en die klanten genoeg hebben.

Misschien denk je nu: “maar dan hebben ze jou toch niet meer nodig?” Zeker wel, want personal branding en positionering is in iedere fase van je business belangrijk, alleen zet je het steeds met een andere intentie in.

Volle agenda of juist een minder volle agenda. It’s up to you!

Terug naar het groepsprogramma. De kracht van een groep is enorm sterk:

De American Society of Training and Development (ASTD) deed een onderzoek naar het nemen van verantwoordelijkheid en ontdekte dat je 65% van je doelen bereikt als je dit aan iemand mededeelt.

Als je het volledige commitment aangaat en zelfs specifieke en concrete verantwoordingsafspraken maakt met iemand,
vergroot je jouw kans op succes zelfs tot 95%!

Ik weet dat als je hiermee aan de slag gaat, je de kennis en know-how in huis hebt om jouw succesverhaal te schrijven (hoe dit er dan ook voor jou uitziet). Dit is de kennis waarvan ik gewild had dat ik het 8 jaar geleden had gehad.