Online geld verdienen: wat zijn mijn favoriete 10 verdienmodellen?
Een vraagstuk waar veel online ondernemers zich in verdiepen. Hoe zorg ik voor meer inkomsten? Welke verdienmodellen zijn slim? Hoe kan ik online geld verdienen? Laten we eerst wat verwarring uit de wereld helpen. Want wat is nu het verschil tussen een business- en een verdienmodel? De reden waarom ik dit wil toelichten is omdat het verschil snappen belangrijk is als je wil groeien als online ondernemer.
Het verschil tussen een businessmodel en een verdienmodel:
Alhoewel er natuurlijk overlap is, zijn er wel degelijk verschillen. Een businessmodel gaat over de waarde die je toevoegt in het leven van je klantsegment(en). Er zijn 9 onderdelen in het businessmodel. Een geweldig boek hierover dat ik niet genoeg kan aanbevelen is het boek van Alex Osterwalder. Je leert o.a. over kanalen, klantsegmenten en de waardepropositie van een bedrijf.
Een van die 9 bouwstenen is de bouwsteen verdienmodellen (revenue models). Een verdienmodel gaat over de manier waarop je geld verdient. Terwijl een businessmodel gaat over de waarde die je toevoegt. In het leven van de klant. Overlap = ja. Exact hetzelfde = nee.
Als je je businessmodel en waardepropositie in kaart hebt gebracht kun je dit kracht bijzetten middels verdienmodellen.
Dit zijn de verdienmodellen die ik gebruik om online geld te verdienen:
- Mijn Bite-Sized Business Trainingen die ik hier heb. Deze trainingen heb ik allemaal eerst live gegeven.
- Dat brengt mij bij het tweede verdienmodel dat ik gebruik: het geven van workshops of trainingen. Een workshop is ideaal voor een cash injectie. Maar ik gebruik het ook om te testen wat mijn klanten willen of om input te verzamelen voor mijn KlantBIjbel.
- Affiliate of advertentie inkomsten via je blog of YouTube. Zelf gebruik ik het partnershipprogramma van Creative Market. Iets promoten kan van alles zijn: een boek, een dienst of een cursus. Het boek dat ik hier boven tip is een favoriet van mij. Waarom zou je dit dan niet delen en er commissie voor ontvangen? Win win!
- Partnerships opzetten. Je klanten krijgen bijvoorbeeld een fee of korting als ze nieuwe klanten aanbevelen. Maar het kan ook andersom. Zo werk ik met verschillende partners samen waar ik een percentage op de order van krijg, omdat ik mensen aan hen doorstuur.
- Een membership site o.i.d. is natuurlijk ook een manier (abonnementsmodel). Mensen betalen per maand, per kwartaal of per jaar. Ik heb dit lang gedaan met een Facebook Groep. Op dit moment heb ik geen memebership model.
- Groepsprogramma’s: een groepsprogramma is een simpele manier van schalen. Waar het vaak misgaat is op de inhoud. Dit zul je moeten uitwerken. Maar ook hier kun je een combinatie maken. Je kunt iedere week een live les geven via Zoom en dit opnemen. je kunt ook materiaal “vooruit” maken en dit aanbieden. Ik heb hierin zelf verschillende vormen.
- Een betaalde mastermind is natuurlijk ook een optie. Ook die heb ik. Deze is voor klanten die mijn programma’s en trainingen hebben gevolgd. En het waardevol vinden om bij mij te blijven. Ik ontwikkel me zelf snel en deze kennis deel ik weer.
- Meer (digitale) producten zoals een betaald eBook of een betaalde podcast. Ik noem dit Power Products. Krachtige kleine producten die een klant met iets helpt. Ook dit bied ik allemaal aan. Ik heb er zelfs een sprint voor ontwikkeld. Deze duurt 8 dagen. Hierin leer ik je om op een andere manier naar je aanbod te kijken en te leren te productiseren.
- Uiteraard heb je ook nog het bekende uurtje factuurtje model. Ik zet dit zelf – je verwacht het misschien niet – nog in. Ik heb tig oud-klanten die niet per se in een groepsprogramma willen, maar die af en toe mijn brein willen pikken voor een paar uurtjes of zelfs een dag.
- En… eentje die mij veel heeft opgeleverd (en die echt niemand gebruikt): The Good Old Tupperware Party’s! Maar dan anders en toegespitst op mijn vakgebied. Dit betekent dat jij mij inhuurt als co-trainer voor jouw klanten voor een gunstig tarief. Jij bent geholpen en ik boor nieuwe markten aan.
Welk verdienmodel onderschatten online ondernemers?
Waar mensen nóóit bij stilstaan is wat je positionering en personal brand doet voor de prijs die je kunt vragen. Je personal brand is een ‘asset’. Het is letterlijk geld waard. Maar beïnvloedt ook de aankoop van producten (wat meer de influencer kant op neigt). Mensen denken vaak dat personal branding hetzelfde is als het zijn van een influencer. Dat is niet zo. Lees hier het verschil.
Een influencer is heel plat gezegd het verdienmodel. Ze filmen hun hele leven en dat is dan ook wat mensen leuk vinden. Je ziet de good, the bad and the ugly. Een personal brand is net wat gereserveerder. Ja, ze kunnen ook heel persoonlijk zijn. Maar ze doen dit zónder daarbij hun privé leven te delen. Een ander verschil is dat een influencer aan tig onderwerpen te linken is. Terwijl een personal brand meestal maar aan 1-2 onderwerpen te linken valt. Denk bijvoorbeeld aan James Clear > Atomic Habits. In deze tijd vervangen die grenzen natuurlijk. Dat is ook niet zo erg.
Kies je als online ondernemer voor de influencer strategie óf kies je voor de personal branding route?
Het heeft alles te maken met persoonlijke voorkeuren, je doelgroep en datgene wat je verkoopt. Persoonlijk voel ik niet de behoefte om – als ik verdrietig ben – dit te filmen voor op Instagram. Of als ik in het ziekenhuis ben dit in geuren en kleuren te delen met mijn volgers. Wat ik wel doe is als ik iets heb meegemaakt wat moeilijk was dit later delen. Dat kan soms echt 2 jaar later zijn bijvoorbeeld. Voo rmij is ht belangrijk om iets te delen van uit een litteken. Niet vanuit een wond.
Neem je personal brand onder de loep en kijk hoe je jezelf hierin kan ontwikkelen.
Het is niet iets waar je “direct” geld mee verdient. Het is meer een lange termijn strategie. Maar wel een waar je nooit spijt van krijgt.
Welke verdienmodellen hebben jou als online ondernemer geïnspireerd?
Op mijn podcast deel ik nog veel meer over het online ondernemerschap. Ik heb ook podcasts over geld, geld verdienen en verdienmodellen.