Personal branding: de 5 meest gehoorde mythes!

Personal branding? Wat is dat?

In dit blog 5 denkfouten die (bijna) iedere ondernemer maakt.

+ 1 concrete actie die jouw personal brand (to be) écht nodig heeft!

Personal Branding is een hippe term (het bekt ook zo lekker!) waar je veel over hoort en leest. Menig ondernemer is zich ervan bewust dat personal branding belangrijk is én dat ze er iets mee moeten.


Maar ja…  Wat dan?

 Wat is personal branding? In mijn blog vertel ik je de meest veelgemaakte denkfouten die bijna iedere ondernemer wel maakt over personal branding. Dat komt omdat personal branding zo'n hippe term is je er overal wel over leest. Maar wat is personal branding nu écht? Ik geef je tips!

Veel ondernemers en professionals hebben een bepaald beeld van wat (personal) branding is. Dit beeld klopt alleen vaak niet...

Ik ga je uitleggen wat personal branding NIET is door de 5 meest voorkomende opmerkingen en reacties die ik vaak hoor en lees met je te delen.

Als je tijd hebt vertel ik je ook graag wat (personal) branding dan wél is + deel ik een actie waar je vandaag nog mee aan de slag kunt.

Snel navigeren:

Deze post staat weer bomvol informatie. Wil je snel navigeren? Gebruik dan de jump links hieronder:

Personal brand (to be): ben je er klaar voor?

5 Misvattingen over (personal) branding:

Branding is alleen voor grote bedrijven.
Welnee, je kunt alles ‘branden’. Je bepaalt zorgvuldig waar, met wat, hoe en voor wie je er staat (of juist niet), waarmee jij je onderscheidt en hoe jij wilt overkomen. Of het nu om een product gaat, een stad of een persoon, alles kun je op een bepaalde manier positioneren en presenteren.

  1. (Personal) Branding is duur en niet voor mij als zelfstandige ondernemer weggelegd.
    Niet waar, de presentatie en promotie van jouw personal brand kun je zo duur maken als je zelf wilt. Maar de input zit in jou. Hoeveel geld je in de output gaat steken mag je zelf bepalen.
  2. Ik doe niet aan personal branding, ik heb wel belangrijkere dingen te doen. 
    Of je er nu in gelooft of niet, je geeft een signaal af. Dus je ‘doet’ al aan personal branding. Ben je ooit wel eens op een verjaardag geweest waar je niet veel mensen kende? Automatisch vorm jij je een beeld van anderen en zij ook van jou! Iemand hoeft zich niet voor te stellen met een omschrijving van zijn/haar karakter. “Hoi! Ik ben X en ik ben erg vrolijk en enthousiast.” Als het goed is had je dit al door, want deze persoon kwam misschien wel spontaan op je af of het viel je gewoon op.
  3. Branding is het laten maken van een logo en website. 
    Ik heb een branding nodig lees ik dan. Nope: Jouw merk is de puzzel. Een logo en website zijn slechts stukjes van de puzzel. Branding kun je niet maken, downloaden of bestellen. De manier waarop je dit zichtbaar maakt noem je visual branding. Het zijn de zichtbare en tastbare onderdelen die jouw personal brand een bepaalde look & feel geven en hetgeen waar jij voor staat vertegenwoordigen.
  4. Ik hoef niet zo nodig met foto's van mijzelf op de website; stockfoto's zijn toch prima?
    Mensen doen zaken met jou! Mensen willen weten wie jij bent. Dus laat je zien, juist op jouw website! Beelden creëren beleving en zetten aan tot de emotie. Ze dragen bij aan jouw (personal) branding. Dus zorg o.a. voor foto’s waar je recht in de camera (en dus ogen van de bezoeker) kijkt. Let ook of de foto's jouw "echte" ik vertegenwoordigen. Draag je normaal niet veel make-up? Let er dan op dat je foto's niet opeens het tegenovergestelde laten zien. Gebruik ook geen filters. We worden allemaal ouder, maar als je klant zich een hoedje schrikt als je de deur open doet en je opeens 10 jaar jonger er uitziet dan op je fancy Instagram kiekjes dan maak je niet de goede indruk.

WAT BETEKENT PERSONAL BRANDING NU ÉCHT? EN NOG BELANGRIJKER… WAT BRENGT HET JOU EN MIJ ALS ONDERNEMER?

Ik geloof oprecht dat ondernemers en zelfstandige professionals zoals jij en ik de wereld (gaan) veranderen. Oké, je gaat misschien niet de complete wereld veranderen, maar wel de wereld van jouw klant (to be). De klant die nu op jou zit te wachten! Ik geloof dat alle grote merken en bedrijven ooit zijn begonnen bij een persoon. Een persoon die iets wilde veranderen, die een droom of doel had.

Jij hebt als ondernemer (maar uiteraard ook privé) specifieke wensen, doelen, problemen en dromen.

Je zoekt dus heel specifiek en gericht via Google, Pinterest en Social Media. Dat geldt voor jou, voor mij en voor jouw klant. Bovendien worden al die wensen, doelen, problemen en dromen steeds specifieker. We weten steeds duidelijker wat we willen en wat we níet willen. Dat ervaar jij, maar jouw toekomstige klant dus ook.

Dááág massa, hallo interessant individu!

 In de jaren 50 (denk ik, want ik bestond toen nog niet) kon je als bedrijf nog makkelijk roepen dat jouw product of dienst de enige (en dus de beste) was.

Maar tegenwoordig? Vergeet het maar!
Vandaag de dag is er van alles héél veel. Maar ik denk echt, nee ik weet zeker dat wij juist in die massa weer op zoek gaan naar de speld in de hooiberg. We zoeken naar dat product, of die persoon die ons specifiek kunnen helpen.

Als jij net als mij online actief bent dan weet je: opvallen en op de radar komen van jouw potentiële klant (en daar blijven) is lastig. Het werkt ook niet (meer) om te roepen en te zenden. Mensen hebben er bovendien geen zin meer in. Dat gedram, al die prikkels, al die reclames. We hebben in alles zó ontzettend veel keuze.

Als we iets nodig hebben of we hebben ergens behoefte aan dan gaan we zelf wel gericht op zoek naar wat het beste bij ons past of waar we het beste gevoel bij hebben. En de rest negeren we gewoon. Je zoekt specifiek, zoals ik hierboven al aangaf.

HOE DOE JE DIT ALS JE ONDERNEMER BENT MET EEN MOOI PRODUCT OF DIENST? JE BENT HELEMAAL IN JE UPPIE. IN DE GROTE ONLINE WERELD MET ALLEMAAL MENSEN DIE HETZELFDE DOEN ALS JIJ EN ROEPEN EN PRIKKELS AFGEVEN?

Moet je dan nog harder gaan roepen? Nope. Je moet slim & stil zijn. Ik zit in een moeilijke en verzadigde markt. Het grafische vak heeft het lastig. Ik sukkelde daarin voort, net als de rest.

Totdat ik daarmee stopte en ging luisteren. Ik vroeg mij af:

  • Hebben ondernemers écht behoefte aan een kant-en-klaar logo?
  • Hebben ze écht behoefte aan do-it-yourself ontwerpprogramma’s?
  • Hebben ze écht behoefte aan een website?

Nee. Ze hebben de wens en het doel om ertoe te doen. Net als ik.

  • Met hun verhaal, missie, geloof en belofte. Ze willen de wereld van hun klant verbeteren of transformeren. Zij willen iets opbouwen en creëren met een boodschap en belofte. Iets wat verder en dieper gaat dan hun product of dienst.
  • Jij en ik hebben de mogelijkheid om specifiek in te gaan op de behoeftes, wensen, doelen, problemen en dromen die onze klanten hebben. Door de breedte (en dus de massa) te laten voor wat die is maar juist de diepte (het individu) op te zoeken.
  • Ik wil je uitdagen om te verdwalen, de hoek om te gaan en verder te kijken dan het product of dienst wat je aanbiedt. Alles wat je doet, van het verhaal wat je vertelt tot de manier waarop je dit presenteert via een website, social media en logo moeten op elkaar aansluiten.

En daarom, mijn Internet vriend, is personal branding zó belangrijk. Het is geen trucje, het is dé manier om zichtbaar en tastbaar te maken waarom jouw klant (to be) in het online oerwoud bewust voor jou kiest.

Jouw karakter en jouw verhaal vormen je tot wie jij bent als mens, als ondernemer en dus als personal brand! Het typeert jou. Door je bewust te worden wie jij bent als personal brand ga je ook bewust handelen en word je ook bewust benaderd.

Is het voor jou nog wazig wie jij bent als personal brand ? Focus je hier echt op, want zo wordt het beeld wat mensen van jou hebben helder en duidelijk.

Jouw klant kan zich zo beter identificeren met jou en jouw aanbod. En identificeren is precies waar het om gaat bij personal branding. Het is een bepaald gevoel wat je uitstraalt en een bepaald gevoel wat je jouw ideale klant wilt geven.

1 concrete actie die jouw personal brand (to be) écht nodig heeft!

Ren niet meteen naar een ontwerper, sta eerst stil!

Als ondernemer wil je zo snel mogelijk aan de slag met een (nieuw) logo, website en de rest wat erbij hoort. Dit geldt niet alleen voor starters, maar ook voor ondernemers die al een paar jaar bezig zijn en die het tijd vinden voor iets nieuws!

♥︎ Zorg ervoor dat je helder hebt wat jou TYPEert & kenMERKt. Bedenk vervolgens waar en voor wie jij er staat en met wat je daar dan staat.

Maak bijvoorbeeld een (digitale) mindmap met Coggle of pak pen en papier. Maak vier kolommen en vul deze. Op het laatst ga je schrappen en strepen. Net zolang totdat je een kern overhoudt. 

Laat je mij in een reactie weten of het is gelukt?

PS: ik heb ook een gratis training voor je! Binnen nu en 20 minuten heb jij meer (in)zicht in personal branding! Klik op onderstaande knop om je aan te melden!

Ik hoor graag van jou, zet jij bewust jouw typerende eigenschappen en kenMERKen in? Laat het mij weten in een reactie. Enne, zet hem op met alles, boks! 👊🏼