Zo vind jij je ‘zone of genius’

Hoe vind ik mijn ‘zone of genius’?

Wat is dátgene waarmee of waardoor ik op mijn best ben?

Hoe ontdek, ontwikkel en ontplooi ik dit? Zodat klanten zich automatisch aandienen? Of in ieder geval sneller ‘ja’ zeggen? Je niet met tig anderen vergelijken? Mocht je het begrip ‘zone of genius’ niet vinden, dan kan ik je dit boek zeker aanraden.

Het legt de verschillen uit tussen je ‘zone of excellence’ (dit gaat je prima af, kost je geen moeite) en de laag daarboven: je ‘zone of genius’. Dit is waarin jij helemaal tot je recht komt en waarbij je je ook uitgedaagd voelt. Hierop zou je focus moeten liggen, omdat dit je meer voldoening en vervulling geeft.

Dit helpt je in ieder geval niet:

❌ Het blijven zoeken in tools, hypes en goeroes die de ene na de andere succesformule lanceren (als de vorige echt zo succesvol was, waarom dan wéér iets nieuws lanceren?

Alle mogelijke persoonlijkheidsanalyses doen die er zijn. Als je geïnteresseerd bent hierin kan ik je er drie aanraden: Human Design, MBTI en… Fascinate® natuurlijk (ik ben in NL de enige opgeleide adviseur). Fascinate is niet te vergelijken met de andere 2 overigens.

❌ Engelen kaartjes leggen en visualiseren tot je scheel ziet .


❌ 5 AM opstaan, koud douchen en jezelf besprenkelen met lavendel terwijl je in de zoveelste planner aan het ‘journalen’ bent.

❌ Alleen maar boeken lezen, podcasts beluisteren en ‘stories’ checken van mensen die zelfs filmen dat ze hun haar föhnen. Je tijd is kostbaar, handel daar naar.

Zeg niet dat bovenstaande slecht is, alleen doe er wel iets mee oké?

5 manieren om jouw zone of genius te vinden en een ‘autonome autoriteit’ te worden in jouw branche!

  1. Je moet gaan doen om te weten wat dátgene is wat jij te doen hebt. Jezus Toma, wat is dit voor zweverige shizzle? Niemand vindt direct zijn/haar ‘zone of genius’. Er wordt een hoop over geschreven: jouw goud. Maar goud vind je alleen door te graven. Het valt niet spontaan in een pot voor je voeten zeg maar.
  2. Zie jouw groeiproces als een zandloper i.p.v een funnel (trechter). Aan de bovenkant probeer je van alles uit en heb je veel diensten, producten en ideeën (breed en generiek). Richting het smalle gedeelte toe blijft er steeds minder over (smal en specifiek: zone of genius). Dat wat overblijft en door de smalle hals glijdt ga je weer breed uitzetten. Dus niet méér doen, maar dat wat overblijft steeds béter gaan doen. Zo word jij een ‘autonome autoriteit’. Iemand die wordt gezien als leider, juist door dicht bij zijn/haar eigen waarden en principes te blijven.
  3. Last but not least: maak een ‘shifting’ in mensen die je volgt. Want in het online oerwoud is het soms iets te veel napraten- en doen. Dat is niet erg, want sommige mensen stonden nu eenmaal niet vooraan bij de afdeling ‘innovatie en creativiteit’. Maar het heeft wél invloed op jou en op mij. Het kan dan heel verfrissend werken om andere mensen te gaan volgen. Of een boek te lezen wat je normaal minder snel zou lezen. Je krijgt andere invalshoeken, inspiratie of inzichten die je weer kunt toepassen op jezelf.
  4. Je kunt boeken verslinden over ondernemen, marketing en persoonlijk leiderschap, maar als je het niet gaat implementeren levert al die boekenwijsheid je niks op. Je kunt nieuwe sportschoenen kopen maar die maken je niet fit. Daarvoor moet je gaan lopen. Ga dus doen. En blijf dit doen, hoe succesvol je ook al bent (juist daar zit het gevaar dat je stopt/stagneert).
  5. Denk eens even na over klanten die je de afgelopen jaren (of maanden) hebt geholpen. Waarvoor benaderen ze je? Maar waarvoor bedanken ze je na afloop? Zitten daar nog andere inzichten in? Zit er een opbouw in qua problemen? Hoe specifieker en hoe groter het probleem wat je oplost des te makkelijker het wordt om hierin je expertstatus op te bouwen. Focus op een R.U.I.G. aanbod (is jouw aanbod: relevant, urgent, innovatief en groots).Je kunt dit ook omdraaien richting de klant: welk relevant probleem ervaren ze? Is dit urgent? Welke innovatieve impact kun je op hen maken? Is het probleem groots genoeg? Kies één groot probleem i.p.v. je op 10 kleine probleempjes te richten.

🔥 Wil jij een sterke positionering en personal brand?

Wat betekent dat je hogere prijzen kunt vragen, minder concurrentie ervaart en betere klanten aantrekt? Waardoor je loei sterke focus voelt, minder stress hebt en je omzet (in geld, vrije tijd en energie) stijgt?

Bekijk dan hier mijn aanbod.