Hoe schrijf je in drie stappen een pakkende titel en concrete boodschap, waardoor je je online onderneming sterk positioneert?
3 stappen die jou als online expert en ondernemer helpen een duidelijke oneliner, belofte of pitch te maken, zodat je makkelijker meer nieuwe klanten werft.
Deze belofte kun je vervolgens in je website header en socials plaatsen. En gebruiken tijdens een netwerkbijeenkomst.
First things first: Als online ondernemer leven we in een wereld die continue áán staat.
Iedere dag wordt er meer en meer informatie via cursussen, programma’s, video’s en podcasts op ons afgevuurd. Het gáát maar door.
Er treedt ‘Informatie Fatigue‘ op: klanten raken verveeld, verzadigd en verdwalen in alle mogelijkheden en aanbieders.
Daarnaast komen er steeds meer ondernemers bij die doen wat jij doet. Of die kunnen wat jij kunt. Concurrentie dus.
En niet te vergeten: je kunt nog zo goed zijn in je vak, jezelf op de kaart zetten… is een vak apart! Het feit dat je talentvol bent, betekent niet dat je ook succesvol bent.
Ik ken tig mensen die succesvol, maar die niet per se talentvol zijn. En er zijn tig mensen talentvol, maar niet succesvol.
Hoe kan dat?
Daarover gaat dit artikel. Lees verder onder de afbeelding.
Het volgende is cruciaal om te beseffen als online ondernemer, expert, deskundige of professional:
- Klanten hebben steeds mínder tijd
- Klanten hebben steeds méér keus
Als je dit besef goed tot je laat doordringen kun je vaak maar één zinnige conclusie trekken.
Je doet/zegt teveel. Dat betekent dat er ruis op “de lijn” komt.
Daar heb je zélf als ondernemer last van: je hebt een gebrek aan focus, je bent “all over the place” en ervaart stress en frustratie. Je brein is net een flipperkast en zakelijk heeft dit consequenties: je moet het hebben van dat wat ik ‘mazzel marketing’ noem.
Je krijgt af en toe wat eens wat op je pad, via via of omdat net iemand toevallig op je website kwam.
Het is niet dat klanten gericht jou benaderen.
Maar jouw klant heeft óók last van die ruis. Die ervaart ook steeds minder tijd en meer keus. En dat betekent: keuzestress!
Dit is een enorm belangrijk gegeven waar veel ondernemers niet of nauwelijks bij stil staan. Terwijl de gevolgen catastrofaal kunnen zijn.
Dus als jij niet duidelijk weet (én weet te benoemen) welk probleem jij oplost voor wie en op welke manier? Word je niet bewust benaderd door die klant.
Klinkt logisch toch?
Dit is dus exáct de reden waarom het zo belangrijk is een duidelijke belofte te hebben. Een opvallende oneliner. Een interessante openingszin.
Dit vraagt om naar de kern van jouw online onderneming en expertise te komen.
Met andere woorden: wat verkoop je nu écht? Laten we beginnen met een voorbeeld.
In juli 2023 lanceerde Meta (het moederbedrijf van Instagram en Facebook) het blauwe vinkje voor $ 11,99 als je je abonneert via de website of $ 14,99 als je je abonneert in de app.
Je koopt hiermee ongetwijfeld ook account bescherming, maar waar het feitelijk om draait is status. Dat is waarom je betaalt.
Voel je het verschil?
Lees verder onder de afbeelding.
Nu je dit voorbeeld hebt gezien, snap je meer achter de intrinsieke beweegredenen áchter een aankoop. Er zijn er nog veel die klanten tot een aankoop doet overgaan. In mijn groepsprogramma deel ik ze allemaal.
Nu wil ik de drie stappen met je delen waardoor jij tot een sterke belofte gaat komen.
Stap 1/3: Ontdek waar, bij wie en hoe jij de meeste waarde toevoegt.
Misschien denk je nu: “ja, wacht hóóó eens even Toma. Dit weet ik al-lang!?”
Maar dit is iets wat nooit stopt! Een boodschap en belofte is nooit “klaar”.
De markt is constant in beweging: er komen steeds meer ondernemers bij. Plus de klant krijgt specifiekere behoeftes en wordt kritischer.
Terecht ook: er valt meer te vergelijken.
En hoe meer jij te vergelijken bent, des te minder interessant je bent. Klinkt misschien hard (zo bedoel ik dat absoluut niet), ik wil je alleen bewust maken wat er speelt. Iets wat schaars is, is sexy. Dat intrigeert en fascineert ons. (en nee: bedoel niet dat je nu in je ondergoed op de foto moet).
Ik heb het over iets kunnen, doen of weten wat een ander niet kan, doet of weet.
Dit heeft simpel gezegd te maken met vraag en aanbod. Je kunt aan “de achterkant” nog zo’n goede dienst en veel kennis hebben, dat betekent niet dat het aan “de voorkant” duidelijk is voor je klant.
Het blijft lastig om in een overdaad aan online ondernemers met al de expertises jezelf op de kaart te zetten
Wat er nodig is, is het lef om te kiezen, te versmallen en te stoppen.
Ik weet dat dit moeilijk is. Ik heb lang in die weerstand gezeten. Denkende dat ik mijzelf (en anderen) enorm te kort zou doen. Het enige wat ik nu achteraf kan zeggen is dat alles makkelijker werd.
Als je doet wat ik schrijf (kiezen, versmallen en stoppen) dan zul je gaan ervaren dat:
- Je de leukste klanten aantrekt ( en de rest “wiebert”);
- Je sneller autoriteit, expert status en marktwaarde opbouwt;
- Je hogere prijzen kunt vragen en zonder morren dit bedrag krijgt.
Maar je moet het dus – an de voorkant – wel weten én weten te benoemen.
Daarom heb je een heldere boodschap nodig. Een duidelijke oneliner, pitch of statement is feitelijk een overtuigende verklaring die beschrijft welke waarde jouw product of dienst biedt aan de specifieke klant die jij wil bedienen.
Een krachtige belofte maakt dit in een klap duidelijk. Het helpt potentiële klanten te overtuigen om voor jou te kiezen in plaats van voor de ander. De juiste belofte werkt als een magnetisch krachtveld. Klanten zijn op voorhand al verkocht.
Er zijn verschillende elementen waar een dergelijke oneliner of belofte moet voldoen:
- Relevantie: Het moet inspelen op dat wat nu belangrijk is voor de ander.
- Vernieuwing: je belofte moet niet dertien-in-een-dozijn zijn.
- Keep it simple stupid: dit is het aller moeilijkst! Hoe zeg je nu in heldere taal wat jouw product of dienst oplevert? Op een manier die verfrissend, maar niet verwarrend is.
- Tastbaar: een potentiële klant moet zich direct een levendige voorstelling kunnen maken van dat wat je dienst oplevert.
- Makkelijk te onthouden: wat heb je eraan als niemand kan onthouden wat je doet? Marketing is niets meer dan een oefening in memory.
“Juist doordat we zóveel keuzes hebben gaan we veel gerichter (en bewuster) zoeken om invulling te geven aan probleem/pijn/behoefte____ [vul in].
Stap 2/3: Succesvolle ondernemers doen uitzonderlijk weinig, maar doen dat wát ze doen uitzonderlijk goed!
“Elimineren om te excelleren.
— Manon Toma
Hiermee bedoel ik niet dat ze de hele dag in een hangmat liggen op Bali. Wat ik hiermee wél bedoel ik dat ze heel goed weten waar ze in uitblinken.
Kijk naar topsporters, musici en top-ondernemers: ze hebben een duidelijke skillsset. Die in lijn ligt met hun natuurlijke talenten en aanleg.
In het boek ‘Atomic Habits’ staat:
“One of the keys to maximizing success is competing in the right field.
Habits are easier to form, and excellence is easier to attain, if it aligns with your natural strengths and inclinations. Michael Phelps the swimmer and Hicham El Guerrouj the middle-distance runner are Olympic gold medalists.
Phelps is six-foot four, while El Guerrouj is five foot nine. However, both athletes have the same length of inseam on their pants. Phelps has short legs and a long torso, which is an asset for swimming, while El Guerrouj’s long legs make him an exceptional runner.
Their bodies are perfectly proportioned for their relative sports, but it is unlikely that they would excel if they switched fields. Both athletes play a sport where the odds are in their favor.
— James Clear
Super succesvolle mensen zijn meestal geen manusjes van alles. En alhoewel hier niks mee is, ga je het uiteindelijk wel “verliezen” van een specialist.
Een specialist zal altijd de meest interessante klussen krijgen, werken met de meest vermogende mensen en dus ook het meest verdienen. Los daarvan zal hij/zij sneller gevraagd worden in interviews bijvoorbeeld.
Als ik bijvoorbeeld een business coach zoek dan ben ik het stadium van de brede business coach programma’s wel voorbij. Je leert van alles een beetje. En dat is prima hè? Maar hoe meer ervaren ik word hoe selectiever ik zoek naar de juiste begeleiding.
“Jouw klant wil niet iemand die iets weet van van alles,
hij/zij wilt iemand die alles weet van IETS.
— Manon Toma
Stap 3/3: Als je niemand in het bijzonder aanspreekt, is er niemand die zich in het bijzonder aangesproken voelt
“Oh nee, waag het niet over die ideale klant te beginnen mens!”
Ik hóór het je bijna denken. Toch is je klant wél degene die de portemonnee met knisperende geldbiljetten of die glimmende creditcard meebrengt.
Dit klinkt misschien plat, maar ondernemen is feitelijk niet meer dan dat.
- Een klant heeft een bepaald probleem/verlangen.
- Jij hebt de juiste oplossing in handen.
- Ontvangt in ruil voor de gewenste transformatie de transactie.
Ik snap soms oprecht niet waarom we zo maniakaal doen over geld verdienen.
Vroeger betaalden we met kruiden, kamelen en knopen. Nu met pinpassen. Big deal.
Wat wél een groot probleem (ik schreef het al eerder) is, is dat er meer dan genoeg keus is. Dat maakt het voor jouw klant moeilijker om te kiezen. En voor jou is het moeilijker om gekozen te worden.
Helemaal online, waar alles en iedereen op elkaar lijkt.
Omdat er dus zoveel VERZADIGING optreedt, snakt de klant naar VERNIEUWING. Dat betekent dat jij:
- Als bedrijf…
- Als ondernemer…
- Als verkopende partij…
Íets moet doen en delen wat afwijkt van de rest.
Óók in het aanspreken van die klant dus.
Want dáár gebeurt het. In het hoofd van de ander. Als dat mooie hoofd veel van hetzelfde ziet, dan heeft dat hoofd zoiets van: “ik ga op standby, dit ken ik al, dit heb ik al gezien.”
Geloof je me niet? Ooit wel eens een foute zin in je een eigen tekst gewoon niet gezien? Zelfs na 3X de tekst nagelezen te hebben? Terwijl je partner hem direct ‘spot’? Dat is wat je brein doet. Het bespaart calorieën voor je, omdat het die tekst al een paar keer heeft gezien.
Om te zorgen dat je groeit en ‘wint’ als ondernemer zul je goed moeten nadenken over wat je zegt, hoe je het zegt en tegen wie je het zegt.
De meeste business coaches helpen je hier mee. Maar vaak stopt het bij het oppervlakkig omschrijven van de klant:
- Wat doet ze?
- Waar woont ze?
- Waar ligt ze wakker van?
Geef je ideale klant nog een naam en hoppa. Prima om mee te beginnen. Maar nu weet je (hopelijk) dat er meer nodig is. In mijn mini-training ga ik hier veel dieper op in en vertel ik hoe je onder de oppervlakte kruipt.
Hoe zorg je ervoor dat je je ideale klant zo goed weet te omschrijven dat ze je zullen verdenken van afluisterapparatuur? 😏
Samenvattend: je weet nu wat er speelt voordat je überhaupt tot een dergelijke belofte komt. Nu wil je hem natuurlijk in een zin gieten die je kunt gebruiken op je website of tijdens een event. En zo’n zin is geen rocket-science. Het is “maar” een formule.
De meeste simpele zin bevat een aantal componenten:
- welk probleem/verlangen help je te bewerkstelligen?
- bij wie dient zich dit probleem/verlangen aan?
- hoe doe je het?
Er zijn tig mogelijkheden om zo’n zin te maken. De formule of het script doet er niet toe. Zolang je maar denkt: wat is voor mijn klant absoluut noodzakelijk om te lezen/horen? Een voorbeeld van zo’n zin is deze (doe er je voordeel mee).
“Ik help ______ [wie] ______ [met wat] ______ [door] ______ .
Een duidelijke belofte kan helpen om je te los te weken van de concurrentie, je positionering te versterken en meer betere klanten aan te trekken. En als dat gebeurt?
Gaat je bedrijf, je omzet en je leven in de lift. Hoe zoiets ogenschijnlijks kleins, zulke grote effecten kan hebben vind ik nog altijd fascinerend!
“Een duidelijke belofte zorgt voor rust in een wereld vol ruis en maakt dat de juiste klant jou als de enige juiste optie ziet.
— Manon Toma
Denk je nu: meine gute! Ik vind dit mega fascinerend! Ik wil hier meer over leren?
Dat kan. Via deze pagina kun je een kaartje kopen voor mijn mini-training.
Kost je nog geen 30 euro en ik garandeer je: het levert je meer dan het duizendvoudige op. Ik overdrijf niet.
Je kunt mij vertrouwen, deze training is mega goed. Ik ga je alles leren wat ik weet over het maken van een duidelijke belofte, zodat jij je duidelijk positioneert en daarmee het bedrijf en leven krijgt wat je graag wil.
And the best part van het zelf schrijven van die belofte?
- Je hebt geen dure copywriter nodig;
- Het brengt ál het andere in je bedrijf in een stroomversnelling;
- Je concurrenten raken in de vergetelheid.
Met een heldere boodschap die je op alle kanalen communiceert, is het voor potentiële klanten in één klap duidelijk wie je bent, wat je doet en waar je voor staat.
Ik leer je dit in drie simpele stappen in mijn 2 uur durende mini-training. Je ontvangt ook een template met hierin mijn script plus 6 tactieken om je boodschap nog unieker te maken.
Enthousiast geworden? Doe dan mee met de mini-training. Je zult er geen spijt van krijgen! Klik op de button hieronder voor alle details en meld je aan.
LEES MEER OF KOOP DIRECT EEN KAARTJE (VOOR 27.- EURO)
Affiliate: dit blog bevat een affiliate link. Het boek van James Clear, Atomic Habits. Als affiliate ontvang ik een kleine bijdrage over een verkoop van bol.com. Het kost jou niets extra’s. Ik beveel alleen maar boeken e.d. aan die ik zelf heel graag lees.