10 manieren om – juist nu – jouw online business en brand te laten groeien

10 manieren om jouw business en personal brand te laten groeien als je in een (zomer) dip zit.

Soms heb je van die periodes dat het even niet zo lekker loopt. Herken je dit? Misschien komt het door de extreme hitte deze zomer, maar ik was niet vooruit te branden. Nu gaat het weer iets beter (vandaar dit blog).

Ik had er gewoon even geen zin meer in. Mijn creativiteit leek, net als de grond, wel te zijn opgedroogd. Mijn grote valkuil is dat ik op zo’n moment last krijg van het “scroll-virus” en als een zombie door tijdlijnen heen kijk. Op zoek naar bevestiging dat ik niet goed bezig ben. Als ik dan óók nog lees hoe je als ondernemer in “de flow” komt, krijg ik helemaal een pesthumeur.

Van het woord flow alleen al stagneer ik.

Ondernemen gaat met ups & downs.

Helemaal als je alles alleen doet, zoals ik. Als je ook nog net als mij iemand bent die regelmatig piekert of zich blind staart op online succesverhalen lees dan gauw verder.

In dit artikel deel ik 10 tips die ik zelf in dit soort periodes toepas om te kunnen groeien en weer terug in de flowww te komen.

  1. Hou een grote online schoonmaak en trek de digitale deur dicht. Ik kan mij ontzettend laten afleiden door alles wat ik online lees en hoor. Dus als ik al niet vooruit te branden ben, dan remt dit mij des te meer. Ja, sommige mensen kunnen je inspireren en motiveren. Absoluut, deze blijf ik dan ook volgen. Zijn dit er echter teveel dan de-motiveert het juist. Meld je af voor nieuwsbrieven, ga eens door je Instagram account heen en demp accounts. Dit doe je door op de bolletjes van een foto te klikken. Je kunt vervolgens kiezen om zowel de feed als de stories te dempen. Kijk: het is niet dat ik andermans tijdlijnen niet leuk vind, het gaat alleen ten koste van mijn eigen fysieke tijdlijn. Bovendien: wat schiet ik ermee op om te zien dat iemand in de supermarkt staat, terwijl ik zelf ook nog boodschappen moet doen? Waardoor ik vervolgens roep dat ik “te druk” ben. En toch doe ik het vaak zat.
  2. Denk vaker: Fuck this shit. Als mensen zijn wij er goed in te kijken naar wat niet goed gaat. Mijn boek bijvoorbeeld had ik nu zo’n beetje af willen hebben. Is niet gelukt. Ik kan er voor kiezen hierin te blijven hangen, maar ik kan er ook voor kiezen mijn blik even op iets anders te richten. Lopen pushen en plukken aan iets wat er op dat moment niet is werkt averechts. Maak een lijstje van zaken die je dit jaar allemaal hebt gedaan en wat goed ging. Zo ben ik trots op mezelf dat ik in de Amsterdam Arena een presentatie heb mogen geven tijdens Affiliate Blogger Sessions. Een behoorlijke drempel voor mij, maar echt iets om trots op te zijn.
  3. Neem je financiën onder de loep. Laat mij beginnen te zeggen dat je de online sprookjesfiguren een beetje met een korreltje zout moet nemen. Ja, een ton omzet wil ik ook, maar als je hiervoor 80.000 aan kosten hebt gemaakt, dan blijft er niet heel veel over en dát lees je nergens! Iemand met 50.000 euro aan omzet kan dus meer verdienen, door lagere kosten te hebben. Berichten over omzet en geld prikkelen mij en veel anderen enorm. Mede door mijn gezondheid heb ik geleerd dat het niet zozeer gaat om je omzet in geld, maar om je omzet in tijd. Hoe wil jij je tijd besteden en welk bedrag past hier vervolgens bij? Hoe leuk is het om hier een plan voor te maken?
    – Kun je een dienst duurder maken?
    – Kun je iets geautomatiseerd gaan aanbieden?
    – Kun je een workshop geven?
    – Hoeveel moet je doen/verkopen om dat omzetdoel te behalen?
    – Start met het maken van een funnel, zodat je online producten kunt verkopen.
    Geld is leuk, maar wat je ermee kunt doen is nog veel leuker. Een goed boek hierover is Rijke Pa, Arme Pa van Robert T Kiyosaki. Hierdoor ben ik ook gaan uitbesteden. Ik had dit veel eerder moeten doen, maar ik durfde niet. Want ja: dat kost geld. Alleen heb ik nu geleerd dat het je wel iets kost, maar het ook weer geld (en tijd!) oplevert. En die tijd kun je weer gebruiken.
  4. Pimp en/of promoot oude content! Je hoeft niet steeds nieuwe content te maken, maar het kan zijn dat een bepaald blog een opfrisbeurt nodig heeft. Ook kan het waardevol zijn om bij een bepaald soort blog (een die bijvoorbeeld veel gelezen wordt) een content upgrade te geven. Dit is een specifieke weggever die jouw bezoeker n.a.v. je blog zou willen downloaden (in ruil voor een e-mailadres). Zie hiervoor ook punt 7. Derek Halpern van ‘Social Triggers’ zegt in dit artikel 20% van de tijd bezig te zijn met het maken van content en 80% met de promotie ervan. Hoe vaak is het niet dat je een blog schrijft en het vervolgens maar 1 of 2 keer promoot? Zonde!
  5. Boek een workation! Je leest en hoort er steeds meer over: op ‘werk’vakantie samen met andere ondernemers. In een andere omgeving kom je vaak tot de meest geniale ideeën en oplossingen. Als je vast zit dan kan een andere omgeving en het inzicht van anderen je een mega boost geven. Ik was hier lange tijd kritisch over. Ik zie veel workations die er ongelofelijk gezellig uitzien, maar waarvan ik de plek niet leuk vond of de groepen te groot. Ik moet er zelf niet aan denken om met 20 vrouwen samen te zitten. Yikes! Ik beveel zelf graag deze aan. In totaal kunnen er plusminus 8 deelnemers mee. Perfect!
  6. Luister naar een podcast! Ik kan enorm veel nieuwe energie krijgen van podcasts en/of luisterboeken. Het fijne is dat je ze gewoon kunt beluisteren tijdens het sporten, wandelen of het koken.
  7. Maak een (nieuwe) weggever. Een goede weggever is puur lokaas voor jouw website bezoeker. En alhoewel ik de slechtste e-mailer ever ben, weet ik dat mijn e-maillijst het belangrijkste is. Verder dan een inbox kun je digitaal namelijk niet komen. Een inbox is van jou, niet van Facebook, niet van LinkedIn, van jou! Een weggever maak je in een handomdraai met Canva. Je kunt denken aan een checklist, stappenplan of een case study. Zelf heb ik een presentatie gemaakt en hier een filmpje van gemaakt, ook wel screencast genoemd. De presentatie zelf maak je in Canva, maar het kan ook in Google Slides, Powerpoint of Keynote. Vervolgens maak je er een schermopname van met Loom, maar het kan ook met Quicktime (apple).
  8. Kijk eens kritisch naar wie jij bent als merk. In een wereld waarin er veel keuze is, is het belangrijk te weten hoe en met wat jij een ander fascineert. Jouw personal brand is als een mistlamp. Tuurlijk zul je nog regelmatig verdwalen, maar dankzij dit lampje vind je je weg terug. Jouw merk moet als een filter dienen en het zal je helpen bij het maken van keuzes, hier bewust naar te (gaan) handelen waardoor je op den duur bewust benaderd wordt. Lees hier mijn artikel over wat personal branding voor ondernemers nu eigenlijk inhoudt.
  9. Zet Pinterest in. Pinterest wordt in Nederland zó zwaar onderschat. Niet normaal. De meeste ondernemers zien het als een ‘knutselkanaal’. En ja, je vindt er recepten en do-it-yourself projecten. Veel belangrijker is dat Pinterest een aanjager is voor jouw blog. Het enige wat je hoeft te doen is nadat je blog klaar is, een langwerpige visual te maken in bijvoorbeeld Canva. Je plaatst dit door op Pinterest, koppelt er een link aan en voilà, extra verkeer naar je blog. Ook daarom is het slim om een weggever te maken (zie punt 7). Zodra iemand vanuit Pinterest op jouw blog landt wil je ze namelijk op je e-maillijst.
  10. Ga een week offline. Echt! Dit werkt. Een week offline was voor mij eerst ondenkbaar. Een week niets posten op Instagram? Geen boeken over ondernemen lezen? Geen Instastories kijken? Aaaaahhh! Maar geloof me: loslaten werkt echt.

Ben jij ondernemer en ervaar je wel eens een dip? Ik ben héél benieuwd naar jouw tip (meer zijn namelijk altijd welkom).

Fijne vakantie! Groetjes Manon