Wat online ondernemen te maken heeft met de bermuda driehoek

Jezelf positioneren als online ondernemer en werken aan je personal brand is van levensbelang…

In dit artikel gaan we op eilandtour en ga je leren dat dit alles te maken heeft met (her)positioneren, vaar je mee?

Je niet gezien voelen. Je niet goed genoeg voelen. Je genegeerd voelen. Je gefrustreerd voelen. Dit gevoel kreeg mij áltijd te pakken op die momenten dat ik niet gefocust was. Ik was niet gefocust omdat ik niet werkte vanuit mijn (personal) brand en mijn ‘one thing’.

Ik was stuurloos en had geen koers. Vervolgens ging ik scrollen & swipen en peddelde ik allerlei richtingen op. Behalve de goede.

Dobberend door perfecte Instagram feeds/story’s, mailtjes, salespagina’s, webinars enzovoorts. Waar je alleen maar ziet, leest en hoort hoe succesvol iedereen is. Althans dat leek zo.

Internet is áh-má-zing (hoor mijn tell-sell accent), maar het kan ook een ‘fuckthisshit-error-ikkanookniks-whyyyyyy-huiliehuilie’- effect veroorzaken.

Althans bij mij. Inmiddels ben ik ouder en wijzer (ahum) en deel ik graag mijn tips met jou in de blog. Sneller varen door dit artikel? I hear ya!

Klik op een van de onderwerpen:

Online zichtbaar worden? Forget it!

Online zichtbaar worden is een doel voor veel online ondernemers. Maar… willen we dit niet allemaal? Precies. En daar zit het knelpunt als je wilt werken aan jouw (online) personal brand en je positionering.

Iedereen is al online zichtbaar.

Je tante, je buurman en al je concullega’s. Het effect hiervan is dat mijn, maar ook jouw publiek steeds meer bewuste en specifieke keuzes maakt in wie én wat zij volgen en dus toelaten op hun digitale tijdlijn.

“Mensen laten scrollen is geen rocket-science. Hoe zorg je dat ze ermee stoppen, dat is wat jij jezelf beter kunt afvragen.

Steeds meer mensen hebben namelijk last van het ‘scrol-virus’, het eindeloos en vooral doelloos scrollen en swipen. We hebben een shit-load aan keuzes. Doordat we bewust worden dat de digitale tijdlijn onze fysieke tijdlijn beïnvloedt worden we (terecht) kritischer in wie en wat wij volgen (en wie en wat niet meer).

Dat geeft namelijk rust.

Ik weet dat ik best wel iets zeg door dit te verkondigen, maar online zichtbaar worden is niet de oplossing.

Waar het om gaat is of je online wordt opgeMERKt. Dus als jouw doel online zichtbaar worden/zijn is dan zeg ik: stop. Begin eerst bij het begin. Lees verder over waarom ik niet geloof in de focus hebben op online zichtbaar zijn.

Als je niemand in het bijzonder aanspreekt, is er ook niemand die zich in het bijzonder aangesproken voelt.

Als ondernemer wil je dat alle ogen op jou gericht zijn. I get it! Maar het gaat erom of de juiste ogen op jou gericht zijn. Online actief zijn als ondernemer (online zichtbaarheid) of zelfs volledig online ondernemen is iets wat veel mensen ambiëren. Ik ook, maar het is zoals je inmiddels zult begrijpen, niet zo makkelijk als het soms lijkt.

De bermuda driehoek

Dat is de reden dat ik online zichtbaarheid vergelijk met de Bermuda driehoek.

Het online wereldje voelt voor mij soms als niemandsland: een gebied in de oceaan waar een hoop verdwijningen plaatsvinden, waar zeemonsters loeren onder de oppervlakte en kapiteins op grote cruise schepen je maar al te graag aan boord hengelen.

Stel je voor dat jij in de Bermuda driehoek ronddobbert en dat er drie eilanden zijn:

  1. paniek eiland
  2. party eiland
  3. privé eiland

1. Wanneer zit je als ondernemer op paniek eiland?

Als je strandt op paniek eiland ben je uitgeput. Je voelt je gedesoriënteerd. Het is er drukkend benauwd en het is in dikke mist gehuld. je ziet geen hand voor ogen. Als je op dit eiland zit dan mis je een punt op je op te kunnen focussen. De horizon. Je visie. Een koers uitstippelen om weg te komen is een uitdaging.

Als je je zo voelt is dat wat je ab-so-luut niet moet doen: blind gaan pendelen. In het echte leven ga je doelloos scrollen en swipen. Als ondernemer zijnde: je volgt alles en iedereen. Je weet niet waar te beginnen, wat te doen, wie te geloven en hoe de situatie te veranderen.

Je peddelt blind maar wat rond. En voordat je het weet… Jawel! Als je maar lang genoeg peddelt, ook zonder kaart, spoel je ergens aan…

2. Meestal op het tweede eiland: party eiland.

Je krabbelt overeind en knippert met je branderige ogen. Holy shit. Party eiland. Hier is het te doen. Het is er zonnig met een briesje. Er is lekker eten, er zijn mooie winkels en inspirerende mensen. Waar moet je beginnen? Het is allemaal zó… perfect!

Is het dat? Perfect? Webinars, challenges, online programma’s, berichten over tonnen omzetten en de meest gave events. Je wilt niets missen en weet niet waar je je als eerst op moet storten en dus stort je je op álles. Als ondernemer zijnde: het is niet dat deze zaken je niet kunnen helpen, maar heb je het echt allemaal nodig? Of is het ballast wat iets teveel in je ogen schittert en je zicht belemmert?

Is dat wat je wilt? Nein.

Staar je niet blind op party eiland. Party eiland is een tussenstop voor veel ondernemers. Ze zien het als redding. Je staart je blind op al het moois en hongerig stort je je op het buffet. Achteraf heb je teveel gegeten (van dat wat je eigenlijk niet wilde) en krijg je buikpijn.

Bedenk je goed dat je ziet wat zij willen dat je ziet. Party eiland kan je gek, onrustig en gefrustreerd maken. Van een afstandje lijkt het heel wat, maar als je dichtbij staat zie je dat al die succesvolle ondernemers er doodmoe of ongezond uitzien.

Mayday Mayday! Dit wil je dus ook niet. Is er een oplossing? Jawôhl!

♥︎ Ik help je voorgoed weg peddelen van:

  • paniek eiland (het is daar toch kak weer en er hangt een grafstemming).
  • party eiland (want hoe geweldig het ook lijkt, het kan je soms nog verder laten afdrijven. Niet alles is waardeloos, zeker niet, maar maakt het jouw leven waardevol?

Waar je naartoe wilt is jouw eigen privé eiland.

Op dit eiland weet je wat je níet wilt en wat je wél wilt. Op dit eiland heb je alles wat je nodig hebt, het is een habitat waar jij op je best bent en waar – voor jou – de beste klanten zitten. Ook wel je niche. Zo ervaar je rust en duidelijkheid. Tuurlijk zul je nog eens stuurloos raken of in een storm terecht komen, maar je weet jouw privé eiland precies te liggen en je zult dus altijd kunnen terugkeren.

WAAR MAG IK JOU BIJ HELPEN?

Hulp nodig? Grijp deze reddingsboeien

Grijp deze reddingsboeien:

Reddingsboei #1: ballast overboord

(Personal) branding en positionering begint voor mij met een grote schoonmaak. Ctrl + alt+ delete. Gooi overboord waarvan je het gevoel het dat het jou onzeker maakt, een overweldigend gevoel geeft of onrustig maakt.

Dit is meestal spul wat je hebt gesprokkeld op de andere eilanden. Je zult merken dat je zonder die onnodige ballast een beter zicht krijgt. Hup, overboord ermee.

Reddingsboei #2: claim je niche (eiland)

Hoe verzin je nu een niche? Nou, door te denken aan jouw eiland. Jouw privé eiland is precies zoals jij het voor je ziet. De meeste ideale situatie. Waar jij op je best bent en je volledig tot je recht komt. Hoe scherper je dit beeld hebt des te makkelijker wordt het bepalen van de koers en het overwinnen van obstakels (want die zijn er altijd). En denk daarna pas over:

  • Hoe ziet het eruit?
  • Welke sfeer hangt er?
  • Welke activiteiten zijn er of wat verkoop je er?
  • Wie is er aanwezig

Het afkaderen- en bakenen van jouw eiland is precies wat positioneren is. Denk in hokjes zeg ik altijd maar. Dat is juist goed. Denk out of the box, maar creëer in the box.

Reddingsboei #3: wees selectief

Je kunt niet alle gasten van dienst zijn en tevreden houden. Welke mensen/klanten wil je er ontvangen en hoe zorg je ervoor dat ze aanleggen op jouw eiland?

Oftewel: hoe ga jij communiceren? Online communiceren veel mensen helaas hetzelfde. Weet je nog dat ik schreef dat er zoveel keuzes en opties zijn voor jou en mijn publiek? Veel ondernemers worden zo blootgesteld aan ál die anderen, dat ze hun eigen creativiteit soms verliezen en niet weten welke unieke boodschap of geluid zij kunnen maken.

“Ook al doe je hetzelfde (wat prima is!), je bent niet hetzelfde! Ontdek wat dat niet is en ga daar meer van doen!

Denk er eens over na. Ik hoop dat dit je helpt.

Groetjes, Manon ツ

Wil je weten hoe ik jou verder kan helpen? Nog twee extra mogelijkheden, waarvan een gratis!

Mayday! Mayday! Ik vertel je graag meer over de bestemmingen, vertrektijden en de vaarroute die ik bied. Ik verwelkom je graag aan boord. Plan hier een gesprek met mij in. Ontdek hoe ik jou help je eigen eiland te creëren (positionering) en hoe je beleving creëert op je eiland (branding).

PS: Download mijn gratis checklist voor een ‘power positionering’!