8 lessen personal branding: slim positioneren à la Marie Kondo

Wil jij jezelf (her)positioneren als de go to persoon in jouw vakgebied? In dit artikel 8 lessen die je kunt leren van personal brand Marie Kondo. (en ook wat niet!)

Je leest en hoort steeds meer over het belang van jezelf positioneren als (online)ondernemer. Je moet een niche hebben, een personal brand en jezelf als leider profileren. Maar hóe pak je dit nu handig aan?

Daarom geef ik je in dit artikel 8 concrete actiepunten om jezelf slim te positioneren als ondernemer, een leider te worden binnen jouw niche en te werken aan je personal brand.

Inhoudsopgave met jumplinks:


Feit: Er komen immers steeds meer ondernemers en zzp’ers bij die doen wat jij doet. Volgens deze site is het aantal zzp’ers bijna verdubbeld in 15 jaar tijd (2003 – 2018). Personal branding, een niche bepalen en jezelf positioneren is om die reden belangrijker dan ooit. Als we het hebben over personal branding, dan wil ik meteen een ding helder hebben…

Personal branding is geen doel, maar een middel

Een middel om uiteindelijk je doel(sneller) te bereiken: voor persoon X bekend staan met dienst/product Y en de meest logische keuze worden als het gaat om onderwerp Z.

Als je nu denkt “laat ik een personal brand worden”, dan is dit níet de juiste uitgangspositie.

  • Vraag jezelf liever af waarom je dit wilt?
  • Wat hoop je ermee te bereiken?
  • Wat wil je oplossen en bewerkstelligen?

First things first…

Het is grote onzin dat je bekend moet zijn vóórdat je een personal brand wordt. Je werkt aan je personal brand en wordt zó bekend. Je hoeft geen BN-er te worden, maar je wilt wel een BN-er zijn binnen jouw vakgebied.

Wacht niet tot je een website hebt, een online programma of boek.

De meeste simpele tip is: Begin (nog) meer te doen van dat wat je al makkelijk afgaat. Praat en schrijf hierover en bedenk je goed voor wie je dit doet.

Jouw waarde propositie

★ Een absolute aanrader is dit boek Het Waarde Propositie Ontwerp*. Regelmatig pak ik het er bij en verdiep ik mij erin. Je kunt ook een online training kopen, maar met het boek kom je al een heel eind. Je kunt hem hier bestellen.

Zorg dat je vervolgens consequent blijft in je onderwerp en bedenk 2-3 haakjes.

Dit zijn verwante sub-onderwerpen die aansluiten op het hoofdonderwerp. Zorg ook dat er consistentie (samenhang) is tussen alles wat je deelt, documenteert en doet.

Drie belangrijke R-en:

Relevantie, relatie en raakvlak

Je kunt niet voor alles en iedereen interessant zijn.

  1. Zorg dat je relevant bent voor een specifieke groep (niche).
  2. Ontdek de beste werkende manier om relaties op te bouwen.
  3. Creëer raakvlak, zodat ze mensen zich in jou herkennen en je vertrouwen.

Hoe je dat doet?

Door jezelf zo tijdloos te positioneren en jouw personal brand als een middel te zien om dit te bereiken. Wat ik bedoel met tijdloos?

Je kunt op iedere trend duiken; je weet niet of dit iets blijvends is. Laat je kennis ook niet volledig afhangen van een tool of middel.

Tijden veranderen en je omgeving dus ook.

Steeds meer bedrijven geven aan dat soft skills bepalend zijn om iemand aan te nemen. Ruim 80% zelfs volgens recent onderzoek LinkedIn Talents Solutions.

Uiteraard zijn je hard skills belangrijk, laat hier geen twijfel over bestaan! Iemand die aangenomen wordt om te kunnen coderen, moet hierin goed of zelfs geniaal zijn. Echter kunnen je soft skills je wel onderscheiden van de rest en bepalend zijn hoe je in een groep ligt of hoe je omgaat met complexe situaties.

“While hard skills may get a candidate’s foot in the door, it’s soft skills that ultimately open it.

— Lydia Liu

Dit is wat jij als ondernemer kunt leren van personal brand Marie Kondo:

*toevoeging 20 november 2019 > en wat niet)

Denk je nu: Marie Kondo? Wie is dit?

Marie Kondo is bekend geworden door haar befaamde opruim methode voor je huis. Spreek je over minimaliseren, opruimen en organiseren dan denk je: Marie Kondo. Zij gelooft dat een opgeruimd huis bijdraagt aan meer rust en ruimte in je hoofd én leven.

Ze heeft boeken geschreven, zit in talk shows en heeft zelfs haar eigen Netflix serie. Ze werd in 2015 door Time zelfs uitgeroepen tot één van de meest invloedrijkste personen ter wereld (!). En ik herhaal het nog maar even: met opruimen en organiseren.

“Is dit iets uitzonderlijks dan? Nee. Maar ze is er wel uitzonderlijk goed in.

En nu jij! Personal brandingen positionering à la Marie Kondo

  1. Elimineren om te kunnen excelleren. We stoppen onze rugzak steeds voller. Creëer overzicht door te elimineren wat niet meer dienend is in je leven. Ook als ondernemer. Meld je af voor nieuwsbrieven die je niet leest en ontsla die ene klant waar je geen energie meer van krijgt. Ik beloof je: het lucht zó op! Je kunt naast elimineren ook denken aan wat je kunt vereenvoudigen, automatiseren of zelfs delegeren.
  2. Tidy by category, not by location. Marie zegt dat je spullen moet opruimen en indelen per categorie. Dus eerst kleding, dan boeken etcetera. Wat volgens haar niet werkt is opruimen per kamer. Ga per onderdeel (categorie) in je bedrijf eens na wat niet meer helpend is. Begin simpel met je computer bijvoorbeeld en maak mapjes aan: ‘klanten lopend’ – ‘Facebook’ – ‘Instagram’ en ‘downloads’ zijn bijvoorbeeld mapjes die ik heb. Maak je bureaublad op je computer ook leeg. Vervolgens ga je naar de volgende categorie: nieuwsbrieven of je abonnementen bijvoorbeeld.
  3. Bedenk een systeem en proces. Marie heeft het over een vaste volgorde van opruimen en organiseren: Je begint altijd met kleding, dan boeken enzovoorts. Zo zorg je dat je niet wordt afgeleid en je focus hebt op de taak. Je kunt iets soortgelijks bedenken als ondernemer. Je kunt bulk- en themadagen inplannen (maandag is administratie, dinsdag voor afspraken enzovoorts). Maar je kunt ook een systeem bedenken hoe je te werk gaat om een klant van a naar b te krijgen.
  4. Committeer jezelf aan je keuzes. Marieheeft de focus op slechts één ding: een – inmiddels – beroemde opruim methode voor meer rust in je huis en hoofd. Is dit iets uitzonderlijks? Nee! Ze is er alleen wel uitzonderlijk goed in. Je wilt vaak heel veel, er is immers ook zo veel leuk. Ik snap dit! Ik geloof echter niet dat je het vol kunt houden. Wat beter werkt is één ding te kiezen en vervolgens hier zaken aan toe te voegen. Stel jezelf altijd de vraag: “is dit een aanvulling op dat wat ik al doe of is het slechts opvulling?” Mega belangrijke vraag die ik mijzelf regelmatig stel.
  5. Denk aan je ideale leven. Veel mensen hebben een ‘als ik íets later zou willen dan________ instelling’. Maak dit eens concreet en formuleer de tekst: ‘als ik dit (i.p.v. iets) nu zou willen bewerkstelligen in mijn leven? Wat is dan datgene wat ik nu kan doen om te zorgen dat het lukt (i.p.v. later of ooit)?
  6. Bedenk woorden die jou omschrijven. Als je merk een kapstok is dan zijn deze woorden de haakjes waaraan je herkend wilt worden. Denk je minimaliseren, opruimen en organiseren dan denk je: Marie Kondo. Als je mij volgt op Instagram dan zie je vaak mijn kat Bruce en sinds kort hondje Okkie; (bijna) alles wat ik post doe ik met een achterliggende gedachte: iets delen over positionering en personal branding. Okkie is dan een manier waarop ik deze boodschap overbreng. Een voorbeeld zie je hier. Ik word er zelfs op aangesproken op events. Nu jij: schrijf de woorden op die waaraan jij herkend wilt worden.
  7. Wat helemaal te gek is als mensen jouw merk als werkwoord gaan gebruiken. Denk hierbij aan Photoshoppen of Netflixen. Het is zo geen product meer, maar een levensstijl. ‘All things KonMari’d’ is wat over Marie Kondo wordt geschreven. Klanten die in mijn coachingstraject zitten (Positioneer & Presenteer Jezelf Als Merk), noemen het altijd: Ik ga PPJAM-en.Klinkt als een rapsong toch?
  8. Last but not least: productiseer en standaardiseer je dienst. Als coach is het slim om na te denken hoe je van je dienst een product kunt maken. Op die manier is het niet meer jouw dienst, maar heb je er een losstaand concept van gemaakt. Een goed boek hierover is E-Myth Revisited van Michael E. Gerber*

De misser die Marie Kondo maakte…Klopt alle kritiek wel?

(toevoeging artikel 21 november) Toen Marie Kondo op 20 november 2019 haar online webshop opende ontstond er een golf van kritiek.

Hoe kan de dame die het heeft over opruimen en minimaliseren nu spullen verkopen?

Ik vind echter deze kritiek niet helemaal terecht. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat alles wat je doet in lijn lig met je (personal) brand. Dus ook als je net als Marie een webshop opent. Daar is ze misschien een beetje uit de bocht gevlogen, al snap ik de weg die ze wil inslaan wel degelijk.

“Ik hoor het vaak in gesprekken: “Ik wil een stap voorwaarts zetten, ik ben klaar voor de next level…” Maar wat als je jouw next level bereikt door een stapje terug te doen? Zou dat ook een optie kunnen zijn?⁠

Juist omdat Marie Kondo bekend staat om opruimen en ontspullen is deze move dus vrij verrassend.

Maar ergens ook weer niet! Ze schrijft namelijk nergens dat je sober moet leven of jezelf geen mooie spulletjes mag gunnen. We wonen nu eenmaal niet meer in grotten. We hebben huizen en die mag je liefdevol inrichten. Dit is wat zij zelf zegt:

“The goal of tidying is to make room for meaningful objects, people and experiences. I can think of no greater happiness in life than being surrounded only by the things I love.

— Marie Kondo

Als je dit dus leest, dan kan ze dit dus wel degelijk “maken”. Er is niets wat dit tegenspreekt. Toch hebben mensen deze associatie niet met haar. Daar gaat het denk ik mis.

Als ze wat subtieler was begonnen met het laten zien van bepaalde producten, hadden mensen het meer kunnen aanvoelen.

Ook denk ik dat ze zichzelf moet afvragen (does this spark joy?)welke spullen écht aansluiten op haar visie. En in alle eerlijkheid, hierin heeft ze links en rechts wel wat uitglijers gemaakt.

Een stok of een onderzetter begrijp ik zelf niet, maar een mooie opbergbox bijvoorbeeld wél. En een mooie verstuiver die de lucht reinigt zou ik ook kunnen plaatsen. De grens hierin is flinterdun.

Vind ik een webshop een slechte keuze voor Marie? Nee. Zeker niet.

Ik ben het persoonlijk dus niet helemaal eens met de kritiek op Marie Kondo, als snap ik de eerste reacties wel. Dit ligt zo delicaat, dat de grenzen al snel vervagen. Anderzijds is Marie Kondo niet alleen een personal brand, maar het is ook een ‘lifestyle’ geworden. Ik kan me voorstellen dat als je haar fanatiek volgt je ook graag de inrichting zou willen zoals zij deze heeft.

Laat het mij in een reactie weten hoe jij hierover denkt!

Okay I will be the first to admit I’m a #konmari lifer but you guys she’s SELLING A STICK. #wtf #goop2 #mariekondo pic.twitter.com/l4dj4ocfG1— Sidney has the feet of a snake 🐍 (@MajorTomboy) 19 november 2019

Als je je echter écht verdiept in haar merk dan zul je zien dat alles draait om vreugde om spullen die er écht toe doen. Nogmaals: ze schrijft niet dat je geen spullen mag bezitten, maar ik denk wel dat ze dit anders had moeten aanpakken. Maar wie ben ik?

Ik bewonder haar als ondernemer. De mensen die echt merktrouw zijn vergeven haar waarschijnlijk wel, maar hieruit blijkt dat jouw merk nauw verbonden is met de relatie die je opbouwt. Vertrouwen is key.

Iets wat tijd nodig heeft om op te bouwen. Een fout (in de ogen van je publiek) en je verliest dit vertrouwen in een split second.

Laatste gedachtes en samenvatting

In dit artikel heb ik je hopelijk op een simpele manier uitleg gegeven over hoe je jezelf kunt positioneren als personal brand. Als je deze stappen toe gaat passen dan zal zich dit zeker weten uitbetalen in meer (of betere) klanten, maar ook in meer omzet en vrije tijd.

*dit is een affiliate link. Geen zorgen, jij zelf betaalt niets extra. Ik raad alleen boeken aan die ik zelf met veel plezier heb gelezen en regelmatig opnieuw lees.