In 7 stappen een onweerstaanbare contentstrategie voor jouw personal brand

Dit artikel staat boordevol informatie over het maken van content voor jouw personal brand! Wil je snel navigeren?

Gebruik de jump links hieronder om naar specifieke onderdelen van het artikel te gaan:

Krijg het bedenken en maken van jouw contentstrategie onder de knie met deze 7 stappen. Content maken is belangrijk voor jouw positionering en personal branding.

  • Wil jij worden opgemerkt als online actieve ondernemer en ambitieuze professional binnen jouw niche als personal brand?
  • Wil je eenvoudiger meer mensen bereiken?
  • Wil jij minder ploeteren om (nieuwe) klanten aan te trekken?
  • Wil jij meer volgers, likes en deelacties én een groeiende e-maillijst?
  • Wil jij meer sales voor jouw online programma?
  • Wil jij jouw diensten of producten onder de aandacht brengen?
  • Wil jij op een opMERKelijke manier online zichtbaar worden?

Tuurlijk wil jij dat, maar…

Krijg jij spontane zenuwtrekjes als je voor de zoveelste keer hoort of leest dat je nu echt content moet gaan maken en plannen? Dat content ó zo belangrijk is voor jouw expertstatus is al redelijk uitgekauwd. Jahááá, dat weten we nu wel!

Hetzelfde geldt voor meer bewegen en sporten: Iedereen weet wel dat dit belangrijk is en tóch blijft het een dingetje voor veel mensen.

Hoe komt dat toch?
Het is niet zo dat het aanleren van een nieuwe gewoonte (sporten, gezonder eten) zo lastig is. Het is vaak teveel in een keer. Daardoor geef je op en val je terug in je oude bekende en vertrouwde gewoonte. “Voor mij werkt dit niet.”

Datzelfde geldt voor het bedenken, maken en verspreiden van content voor je personal brand. Ondernemers proberen het 6 maanden en geven dan aan dat het niet werkt, maar je zult het moeten blijven doen en stap voor stap je “levensstijl” omgooien. Dit klinkt drastisch, maar je snapt mijn punt.

Stap voor stap iets doen of iets aanleren werkt in de meeste gevallen prettiger, zo heb je er op de lange termijn écht profijt van. Moet je persé aan de eiwitshakes, de powerfoods, de killerboekenbody’s en iedere dag aan de apparaten hangen om je goed en gezond te voelen? Welnee. Dit is voor ieder mens anders. Misschien wandel jij liever iedere dag een uur, begin je de dag met yoga en eet je graag broccoli (ook gewoon powerfood). Om je lekker in je vel te voelen hoef je heus niet te doen wat in alle boekjes staat. 

Datzelfde geldt voor contentmarketing.

Er zijn tal van opties en mogelijkheden dat er voor ieder wat wils is, ook voor jou, op een manier die bij jou past. Hierdoor ga je het zelfs leuk vinden en dit komt jouw content absoluut ten goede. Zoiets is merkbaar en voelbaar voor jouw publiek.

Wat betekent dit nu concreet voor jou?

Misschien lees je dit wel en denk je: “Mijn bedrijf loopt op rolletjes en ik weet niet of content voor mij werkt.”

Feit is en blijft dat waardevolle content belangrijk is voor je personal brand en nog veel belangrijker gaat worden! Daarbij komt er misschien een punt dat jouw bedrijf uitgerold raakt. Dat wil je niet. Daarom is werken aan je personal brand belangrijker dan ooit. Blijven bewegen, dat houdt je fit en gezond. En ook dit geldt ook voor jouw onderneming en je personal brand!

Daarom is het creëren van content de belangrijkste schakel tussen jou en jouw toekomstige klant.

  • Zonder schakel geen klik.
  • Zonder klik geen interactie.
  • Zonder interactie geen contact.
  • Zonder contact geen omzet.

Wat is content nu eigenlijk?

Content is het aanbieden van informatie over een specifiek onderwerp. Content kan gratis zijn om mensen naar je toe te bewegen, maar het kan natuurlijk ook betaald zijn in de vorm van een online programma of workshop. Het aanbieden kan op diverse manieren. In boekvorm, als online cursus, als video, als blog of als e-mail, you name it!

Content maken. Hoe begin je?

Kies een trigger -> kies een vorm -> kies een kanaal -> kies een verpakking.

  1. Voorbeeld #1: leren -> luisteren -> website -> podcast.
  2. Voorbeeld #2: motiveren -> lezen -> blog -> Pinterest.
  3. Voorbeeld #3: entertainen -> horen en zien -> Facebook -> Livestream.

Content gaat voor jouw personal branding werken. Geen twijfel mogelijk!

Mensen zoeken specifiek. Jij. Ik. Jouw klant. Iedereen! Jouw klant (to be) heeft op dit moment een specifiek probleem, doel, wens of droom. Hier zoeken ze een recept voor. En het liefst zo snel mogelijk via deze 3 manieren:

  1. In de meeste gevallen duik je Google of Pinterest in (deze laatste is een zoekmachine en geen Social Media kanaal). Meer over het gebruiken van Pinterest vertel ik hier.
  2. Een andere mogelijkheid is dat je denkt aan iets wat je onlangs voorbij hebt zien komen in een nieuwsbrief of op Social Media. Je had het toen niet nodig, maar nu denk je er “toevallig” wel aan.
  3. De laatste optie is dat je informatie vraagt bij (online) relaties. “Kan er iemand mij een professional aanbevelen die mij kan helpen met […].”

“Ik garandeer jou dat het creëren van content werkt!

Daar twijfel ik niet aan. Het punt is alleen dat mensen opgeven. Ze zijn een half jaar een soort van actief op Instagram en geven dan op, omdat het niet werkt zoals ze hadden gehoopt. Stel je erop in dat er meer voor nodig is!

Mensen balen er soms zó van dat ze zelfs volgers gaan kopen. En als zelfs dát niet zijn vruchten afwerpt ben je online ten dode opgeschreven, want niet alleen zak je in de algoritmes, maar je zakt ook met je geloofwaardigheid.

“Vriendschap koop je niet,

online dus ook niet.”

Je moet moeite doen, dat het online is wil niet zeggen dat de mensen achter het beeldscherm nep zijn. Geef het de tijd en aandacht die het verdient. Verspreid jouw content met de juiste intentie.

“De juiste intentie zet de toon voor een connectie tussen jou en jouw gewenst publiek.

Je zult merken dat je niet alleen een band maar ook een brand (als in: merk) opbouwt. Je wordt opgemerkt als personal brand, door consequent en consistent te delen en aanwezig te zijn. Dit is de kracht van herhaling en volhouden.

Het is niet moeilijk, je moet alleen discipline hebben, net zoals met meer sporten en meer bewegen. 

  • Doorgaan, ook al krijg je nauwelijks likes.
  • Doorgaan, ook al heeft jouw concurrent meer volgers.
  • Doorgaan, ook al hoor je krekels wanneer jij kijkt hoeveel e-mailsubscribers
    je op je lijst hebt.
  • Doorgaan.

HOE BEGIN JE NU MET HET BEDENKEN VAN EEN CONTENTSTRATEGIE? VOLG DIT WEEKMENU VOOR ONWEERSTAANBARE CONTENT.

1: Omschrijf jouw huidige positie.

In welke markt zit je? Wat geloven jouw klanten? Wat doen concurrenten? Wat doen bedrijven die jou inspireren? Ga op onderzoek! Werk aan jouw personal brand en blijf dit doen! Mijn markt is verzadigd en moeilijk, er is veel concurrentie en innovatie. Mijn klant denkt: ik heb geen ontwerper meer nodig, er zijn toch gratis designtools.

2: Verplaats je in jouw klant.

Hij of zij zit nu nagelbijtend achter de computer. Wat zouden de zoektermen zijn die ze nu (ja, nu!) aan het intypen zijn? (Canva is een fijn ontwerpprogramma en het kost me niets, maar ik mis toch wel designskills om mijn website en social media er professioneel uit te laten zien).

3: Hoe kun jij deze persoon met jouw expertise voorzien in zijn/haar behoefte?

Maak het zo specifiek mogelijk. Dit is zoals ik het altijd noem: het haakje, zo vang ik hun aandacht en interesse (ik gaf gratis designtips en uitleg over Canva).

4: Welk punt of welk statement wil jij maken als personal brand?

Wat is de bewustwording die je wilt overbrengen? Wat moeten ze uiteindelijk doen?  (het besef krijgen dat goed design verkoopt en ze daardoor meer klanten zullen krijgen, dat zelf lopen te klungelen alleen maar afbreuk doet aan hun kwaliteiten. Dat ze mij inschakelen voor hulp).

5: Maak een braindump file.

Las tijdblokken in en geef jezelf alleen dan toestemming om je te laten inspireren. Ik kom heel vaak iets tegen waarvan ik denk: “hier moet ik iets mee!”. Alleen doe ik dat niet, want dan kom ik zelf niet vooruit. Kom ik iets tegen dan gebruik ik de app getpocket om het te bewaren. Op een later tijdstip bekijk ik het dan goed en bepaal ik of ik er iets mee moet ja of nee. Kom ik op Facebook iets tegen dan bewaar ik het desbetreffende artikel of de video door rechtsboven in de post op het driehoekje te klikken.

6: Feel the rhythm!

Moet je iedere dag posten en aanwezig zijn? Iedere dag hoeft niet, bepaal wat prettig voelt anders hou je het niet vol. Probeer consequent te zijn.

➜ Plan vooruit (bijvoorbeeld 90 dagen), dit geeft houvast. Je kunt topics voor je content in je agenda schrijven of gebruik maken van een planner.

7: Sterf geen digitale dood.

Als je op alles tegelijkertijd duikt val je om en sta je waarschijnlijk niet meer op; je sterft een digitale dood. Wees liever op één kanaal mega zichtbaar dan dat je op 5 kanalen maar een keer in de twee weken je gezicht laat zien. Zodra iets lekker loopt en je voelt je prettig voeg je een extra kanaal óf een extra type content toe. (stel je hebt een blog en die deel je wekelijks op je Facebook pagina. Je kunt er als toevoeging een Live Stream over opzetten op je Facebook Pagina en deze video na afloop downloaden en vervolgens uploaden op YouTube. Bedenk voor jezelf wat voor jou werkt en waarmee je jouw publiek nog meer kunt prikkelen.

Content bedenken, creëren en verspreiden is een hele klus.

Een goede voorbereiding voor een goede contentstrategie is echt het halve werk. Om dit te laten slagen kun je mijn gratis checklist aanvragen.