Zo vind je in 7 stappen een goede business coach

Table of Contents

Scepsis in (business) coach land: in dit artikel lees je waarom dit een goede ontwikkeling is + deel ik 7 stappen om een goede (high-end) business coach te vinden

Op Instagram schitteren de successen van business coaches je tegemoet. Veel van hen bestempelen zichzelf tot high-end, high-value of high-level. Logisch dat het je fascineert.

Zo ook bij mijn klant. Zij zocht een high-end business coach

Aan de voorkant leek het allemaal ah-ma-zing! De mooie websites en feeds gevuld met Vogue-achtige beelden van de business coaches met veel zwart, beige, wit en zwierige lettertypes spreken je enorm aan.

Tripjes naar Parijs, Ibiza en Bali. Foto’s met champagne en een dikke wagen. Dure kleding. God ja. The life yóu want. Met pakkende teksten als:

  • Next-level gaan en doorgroeien naar 7figures;
  • Van 3000,- naar 30.000,- euro per maand;
  • Maximaal verdienen in minimale tijd;
  • Groots impact maken door de vanzelfsprekende #1 positie in de markt te veroveren;
  • Overvloed ervaren op de meest simpele manier door slim op te schalen;
  • Wordt de leading expert en stap in je grootsheid!

En dan ál die printscreens van Whatsapp berichtjes. Mooie testimonial video’s. Je was helemaal in de ban.

Het is logisch dat je gefascineerd raakte. Geïntrigeerd en gebiologeerd misschien wel…

Je boekte een call. In het gesprek werd er een groot perspectief geschetst. Tuurlijk had je bezwaren, maar die werden sterk gepareerd. Je twijfelde of je nu onder de indruk was van de psychologische trucjes óf de daadwerkelijke kennis.

Je zei ja. Tegen een bedrag wat je nog nooit eerder uitgaf.

Alleen de investering maken, doet al wat. Tenminste dat was de ervaring, aldus de high end business coach.

“Sommigen verdienen al binnen een paar dagen de investering terug. Het doet iets met je en het Universum antwoord daarop.

— iets wat iedere coach zegt

Lenen is ook normaal vertelde de high-value business coach. Dat deden meerdere klanten.

Mensen lenen ook om een tv te kopen, waarom dan niet voor je persoonlijke ontwikkeling? De beste investering die je kán doen?

En dus maakte je ruim 30.000 euro over. Ex. BTW.

Maar die kan je natuurlijk inboeken bij de fiscus. Dus dat telt niet. En aangezien je al redelijk succesvol was, kon je het je ook permiteren.

Er volgde een event. Waarin je leerde hoe je van volgers klanten kon maken op Instagram. Het zogeheten “nurturen” via DM. De kunst was dan om je vooral op die klanten te richten die al voor 90% “onderweg” waren naar het doel.

Zo iemand als jij dus.

Bovenstaande tips deed je eigenlijk al. Alleen noem jij dat gewoon de interactie aangaan met volgers. Contact leggen. Netwerken.

De high-value businesscoach gaf het advies om er excel lijsten van bij te houden. Zo kun je precies zien hoe iemand opgewarmd zou zijn.

Maar je moet ook “outreach” doen naar mensen. Of je netwerk aan te boren en te vragen of zij nog klanten wisten voor je programma. Je had nu 2 plekken vrij!

Tot zover niks wat je nog niet wist. Maar dat zou vast wel komen in de individuele coaching.

Je ervaarde op die dag al snel dat het vooral gaat om – zo lijkt het – “gewone” kennis buitengewoon neerzetten.

Taal en “the experience” is hierin belangrijk.

Onboarding = opstarten klant
Congruent zijn = gewoon doen wat je zegt
Nurturen = de interactie opzoeken met je publiek
High-end klanten = klanten met het meeste geld en het minste zeuren

En eerlijk is eerlijk. Iemand ‘onboarden’ klinkt ook net even wat lekkerder. Na de eerste individuele coaching bleek dat het voortaan niet meer 1:1 zou zijn.

Alleen in het begin en einde van het traject. De rest is met een groepje. Want, zo vertelde de businesscoach, in een groep kun je veel van elkaar leren. En de groep is leuk, daar niet van, maar het is heeft een hoog cheerleading gehalte.

Je wilt niet zeuren en ondankbaar zijn. Je bent slim, leergierig en ambitieus. Je hoopte alleen op meer sturing en begeleiding. Op bijvoorbeeld je teksten. Maar het is niet de bedoeling dat je teveel vragen stelt. Via Voxer.

Helaas bleek je dus nóg een vergissing te hebben gemaakt. Je zou los een contentwriter (uit de groep) moeten inschakelen. Die uiteraard nu zelf óók al 15K vroeg. Wat je ook wel begreep.

Je meldt je niet voor niets aan bij een dergelijke businesscoach. Maar hoe meer tijd er verstrijkt, hoe meer het begint te knagen. Na 3 maanden wil je in gesprek. Je zorgen delen.

Maar na meerdere pogingen te hebben ondernomen om 1:1 contact te krijgen haak je af.

Je bent enorm gekwetst, teleurgesteld. En je baalt van jezelf…

“Waar is die joy, ease en rijkdom waar steeds over wordt gesproken?

Je dacht dat je voor 30K ook baanbrekende en innovatieve ideeën zou krijgen. De verwachtingen waren high-end gespannen.

Je zei dat het tegenviel. Maar hoe kon dat? Je had de succesverhalen toch gezien op video en op de vele printscreens?

Helaas stond de businesscoach niet open voor een gesprek. Het lag toch echt aan jou. Aan jouw mindset.

Je zoekt het bij jezelf. Wat had je hier gemist? Misschien heeft het zelfs je vertrouwen beschadigd… ?

  • In jezelf.
  • In anderen.
  • In mij.

Het voelt als een emotionele rollercoaster.

Misschien schaam je je dat je zoveel hebt geïnvesteerd in… In ja wat eigenlijk?

Je hoopte dat dit het zou zijn. De kroon op je werk. De kers op de taart. En alles wat je tot nu toe gedaan hebt heeft je gebracht tot waar je nú bent.

Maar je merkt dat je nog steeds niet écht de kern te pakken hebt. Alhoewel je je aardig kunt bedruipen merk je dat het schuurt. In álles wat je hebt gedaan en staan merk je dat er íets mist.

Alsof je met je volgestouwde winkelkar EIN-DE-LIJK voor de kassa bij de Jumbo staat en dan tot de ontdekking komt: “mijn portemonnee néé… vergeten!”

Die basis. Hartstikke NÍET sexy. Wel cruciaal.

And that’s where I come in. Back to Basics. Ik zal niet zeggen dat ik goedkoop ben. Maar je betaalt bij mij voor resultaat. Niet voor beleving. Niet voor retraites ergens op een eiland.

Bovenstaand verhaal is een samensmelting van wat ik met 3 klanten meemaakte.

En dit gebeurt niet alleen bij mij. Je hoort en leest er veel over. Er is veel scepsis in “coach land”. De Volkskrant en de Quote schreven er zelfs over. Ze gaan er met gestrekt been in, wat ik ook niet helemaal tof vind, maar dat is een ander verhaal.

Als je het mij vraagt is die kritiek een goede beweging. Los van het feit dat in de stukken niet alles zo objectief is beoordeeld. Ik geloof er in ieder geval in dat echt goede coaches de scepsis juist zouden moeten inzetten.

Want er zijn heel veel goede coaches. Die soms ondergesneeuwd raken door mensen die vooral goed zijn in marketing. Die zich daardoor niet meer coach willen noemen.

https://open.spotify.com/embed/episode/6oSUF062wN6AWblZMCCmSf?utm_source=generator&wmode=opaque

“Zelfs de top mentoren die ik koos in de VS vragen niet dergelijke bedragen. En je mag vragen wat je wilt, uiteindelijk gaat hier ook het gezegde op: het is maar net wat de gek ervoor geeft. net als op de huizen markt nu in 2021.

Hier is waar het misgaat.

Veel business coaches fietsen direct door naar het suikergoed: funnels maken, high-end prijzen vragen, online programma’s lanceren en een podcast starten.

Allemaal prima en niks mis mee.

Maar zonder pinpas liggen die boodschappen vanavond niet in de pan. Kom je om van de honger. Geen Chardonnay en kaas knabbels vanavond. De horror.

Die basis hè? Is alles bepalend voor succes. Juist als je groeit.

Alhoewel ik de term business coach hanteer (vooral voor de vindbaarheid) beschouw ik mijzelf als een positioneringsstrateeg.

🔥 Ik begeleid je in het concretiseren van je aanbod, niche en boodschap. Zodat je al je voorgaande inspanningen en investeringen – voor eens en altijd – verzilvert. Waardoor je marktwaarde (en dus prijzen) op een natuurlijke manier stijgen en je jouw klanten nooit hoeft te overtuigen met vernuftige sales trucjes, maar ze bij voorbaat al verkocht zijn.

Ik krijg soms ook wel te horen: jij bent zo gewoon.

En eerst vond ik dat niet leuk. Maar later dacht ik. Ik ben nu eenmaal ook niet iemand die vol in de make-up iedere dag op Instagram actief is. Die in een glitterjurkje met champagne in d’r knuistjes op de foto moet. Ik draag t-shirts van Jurassic Parc. En Jaws.

Ik kom met praktische antwoorden. Niet met cryptische vragen. En inspireerde quotes als: “stap in je grootsheid“. Jij staat alláng in je kracht en in je zone of genius.

Bij mij betaal je voor resultaat. Niet voor beleving en samen ayahuasca drinken op Ibiza.

Ja, je kunt me haten om wat ik zeg, maar geloof me: ik draai al heel wat jaren mee. Ik heb al die strategieën en tactieken geprobeerd. Geleerd van coaches die destijds nog ik weet niet hóeveel programma’s aanboden.

Want: online programma’s waren destijds de heilige graal.

Nu wordt hetzelfde riedeltje herhaald voor programma’s van 30K, 40K en 50K gehoord. Want: nu is high-end of high-value ondernemen het helemaal.

Trends komen en gaan. Uiteindelijk gat het om die basis: een goede businessmodel hebben.

Daarover gesproken: je hoort menig coach hierover zeggen dat highvalue een slim businessmodel is. Want: veel verdienen in minimale tijd met weinig klanten.

En dat is in theorie natuurlijk ook slim. Maar zeg mij nu eens eerlijk: is een businessmodel wat volledig op jou steunt en leunt slim? Of is het eigenlijk maar een fragiele constructie?

Maakt het je zelfs ontzettend kwetsbaar?

Ik sta garant voor mijn kennis. DAAROM GEEF IK EEN RESULTAAT GARANTIE.

Er is niemand die dit doet, zelfs de high-end coaches out there niet die 30K, 40K en 50K vragen voor hun programma.

Maar goed voorbeeld doet volgen.
Hoop ik.

Eerdere investeringen en inspanningen hebben – tot nu toe – geleid in steeds één ding: je leerde ofwel alles over funnels, over high-end gaan, maar ook online cursussen maken, productiever leren werken of betere sales gesprekken voeren.

Allemaal super waardevol. Maar niet volwaardig.

En dit alles samen maakt dat je steeds meer doet, met steeds minder resultaat.

Er is iets anders nodig. Linksom of rechtsom: je ontkomt hier niet aan.

En voordat ik straks briesende coaches in m’n inbox heb: er zijn genoeg goede (business) coaches. Er zijn ook genoeg kappers en daar zitten ook getalenteerde en minder getalenteerde gevallen tussen.


Doe dus je research naar een goede business coach

En weet exact waar je een business coach voor nodig hebt. Ik zeg het wel vaker… En omdat veel business coaches, strategen en conculega’s mij volgen, herhaal ik het nog eens: waar ligt jouw exacte behoefte?

De titel coach is super breed. De titel business coach is dat nog steeds. Het runnen van een business is namelijk… ehh nogal breed. Wil je een business coach die je helpt met je marketingstrategie? En zelfs dát is nog steeds heel generiek…

Die je helpt te minimaliseren? Beter te plannen? Of die je juist helpt een team samen te stellen? Zeg het maar.


Zo kies je in 7 stappen een goede business coach

  1. Zet eerst op een rijtje waar je op vastloopt en waarom je daar hulp bij wenst. Wat is het doel? Een coach is slechts een middel. Uiteindelijk moet je het echt zelfs oen.
  2. Maak vervolgens een hotlist van mogelijke business coaches.
  3. Ga ze een tijdje volgen, spreekt het je aan wat ze delen en doen? Klinken ze anders dan anderen? Of is het same feed/same story? trust me: als je het eenmaal begint te zien, kun je het nooit meer anders zien.
  4. Kijk naar wat klanten doen. En dan niet alleen de enthousiaste video-reacties en podcasts. Halen zij hún klanten uit het netwerk van de coach? Of zijn ze daarbuiten óók bekend?
  5. Check Google reviews (!!!) en vraag eens een oud-klant naar zijn/haar ervaringen. Op de websites zie je vaak dezelfde namen die her en der bij elkaar testimonials delen. Stap uit die Instagram bubbel.
  6. Volg je gevoel. Er zijn altijd wel succesverhalen. Maar dat er rechtszaken zijn en mensen tandenknarsend van de stress in bed liggen door een investering te hebben gedaan van 30K hoor je niet in stories.
  7. Staar je niet blind op de zogenaamde omzetten die ze delen. Mijn klant had als advies gekregen te schrijven over haar 30K maanden. Ook al verdiende ze dit nog niet. Het zou mensen lekker maken. Aldus de coach. “Gewoon een appje naar je moeder sturen en daar een printscreen van maken.” Right….

Niet geheel onbelangrijk: zoek je een (business)coach, strateeg of een mentor?

De meningen zullen hier uiteraard over verschillen, maar hoe ik het zie stelt een coach zich náást jou op. Hij of zij begeleidt je om de antwoorden in jezelf naar boven te halen. Je duikt samen de diepte in. Hij/zij spiegelt je. Zodat je de antwoorden in jezelf vindt.

Een strateeg is eerder iemand die met antwoorden komt en je op een abstracte manier helpt te schakelen en beslissingen te nemen. Een strateeg overziet het plaatje juist door uit te zoomen en niet (teveel) in te zoomen.

Een mentor zie ik als iemand die je advies geeft vanuit een bewezen track-record en levenservaring. Ze hebben zelf het pad bewandeld wat jij wilt bewandelen.

Onderaan de streep is er natuurlijk áltijd kruisbestuiving en overlap. Maar het is wel slim er over na te denken. Zodat dit jou helpt in het nemen van een beslissing.

Jeetje, wat een verhaal Toma.

Ik snap dat dit verhaal “negatief” kan klinken. Maar ik moest dit gewoon delen. Als ik denk aan mijn klant, die ik ontzettend mag en waardeer, dan moet ik op mijn tanden bijten. Het maakt me woest dat eerlijkheid, transparantie en integriteit zo laag op het kwaliteiten pakket staat in de online wereld.

Precies hierom geef ik ook mijn ‘fire in thá hole🔥’ resultaatgarantie. Luister de podcast maar:

https://open.spotify.com/embed/episode/0JGsoKUj8daval1ozpLaFa?utm_source=generator&wmode=opaque

Ik hoop dat dit artikel je heeft geholpen. Laat het mij weten okè? Stuur mij gerust een bericht op Instagram of voeg mij toe op Linkedin