Een vraagstuk waar veel online ondernemers zich in verdiepen. Hoe zorg ik voor meer inkomsten? Of hoe creëer ik een extra inkomstenstroom? In dit artikel ga ik in op de meest onderschatte “stroom” die er is. En waarom ik geloof dat dit – no matter what – altijd je eerste prioriteit moet hebben.
Juist omdat deze inkomstenstroom over het hoofd wordt gezien bij veel ondernemers heb jij hier een voordeel mee t.o.v. je concurrenten.
First thing first.
De inkomstenstromen die we allemaal wel kennen. Het hele Internet staat er vol mee. Toch laat ik je graag even zien wel stromen ik “gebruik”.
Wil je een extra inkomsten stroom dan kom je meestal uit op:
- Online programma’s zoals ik hier heb
- Affiliate of advertentie inkomsten via je blog of YouTube. Zelf gebruik ik het partnershipprogramma van Bol.com en Creative Market. Iets promoten kan van alles zijn: een boek, een dienst of een cursus. En hoe je het promoot hangt af van de afspraak en natuurlijk: past dit bij je merk?
- Over de bovenstaande link gesproken: beleggen is natuurlijk ook een manier om extra inkomsten te genereren (al loop je altijd risico), maar je geld op de bank laten “staan” is ook zoiets. Althans zo zie ik het. Waar ik mij momenteel in verdiep (vandaar de link naar ‘Koop Je Rijk’ van Myrthe de Groot) in vastgoed.
- Partnerships opzetten. Je klanten krijgen bijvoorbeeld een aanbevelingspercentage als ze nieuwe klanten aanbevelen. Maar als jij iemand doorstuurt naar bijvoorbeeld een VA, dan kun je daar ook een marge op verdienen.
- Een membership site o.i.d. is natuurlijk ook een manier (abonnementsmodel). Mensen betalen per maand, per kwartaal of per jaar.
- Freemium model: denk aan een app die je deels gratis kunt gebruiken, maar met uitgebreide opties moet gaan betalen. Denk aan Dropbox bijvoorbeeld.
- Een betaalde mastermind is natuurlijk ook een optie. Ik heb hier zelf geen ervaring mee (ik zit wel ín masterminds) maar zoiets hosten zie ik zelf niet zitten.
- Meer (digitale) producten zoals een betaald eBook, een betaalde podcast of een betaalde work-around in Trello.
- Uiteraard heb je ook nog het bekende uurtje factuurtje model.
- Strippenkaarten kan ook een slimme zet zijn.
- Een certificatie programma (je leidt anderen op in jouw methode). Zoals ik als enige in de Benelux gebruik maak van de Fascinate® methode. Ik heb zelf nog geen certificatie programma.
- Printing On Demand is redelijk onbekend in Nederland, maar ik gebruik het voor mijn label Sick Style.
- Jezelf ontwikkelen tot spreker/trainer kan een lucratief model zijn. Mits je wat te melden hebt en het goed doet op een podium.Wat ik ooit een poosje heb gedaan is mijzelf laten inhuren mij bekende namen, als onderdeel ban hun programma.
- Een 1:1 aanbod. Zelf beperk ik tot maximaal 6 ondernemers tegelijkertijd.
- Workshops, retraites en live dagen
- En… eentje die mij veel heeft opgeleverd (en die echt niemand gebruikt): The Good Old Tupperware Party’s! Maar dan anders en toegespitst op mijn vakgebied.
Welke inkomstenstroom zie ik dan over het hoofd?
Waar mensen nóóit bij stilstaan is wat je persoonlijkheid (en je persoonlijke merk) doet voor je positionering, de klanten die je aantrekt en… dus je prijs.
“Oh Manon, bedoel je dan dit ik mijzelf high-end moet gaan neerzetten? Gewoon, hup, die prijs omhoog?“
Nein. Ik ben meer van “natuurwetten”. Want wanneer stijgen aandelen? Je raadt het al: door een verschuiving t.o.v. vraag en aanbod. Net als op de aandelenmarkten.
En daarom maak ik hier graag vergelijkingen hiermee.
“Zodat – als je je prijs noemt – klanten niet spontaan flauwvallen, maar knikkend zeggen: “Een fors bedrag, maar dat had ik uiteraard wel verwacht gezien…..”
Je prijs verhogen heeft dus niet zozeer te maken met je prijs kunnen dragen (iets wat veel coaches teachen). Zeker is dat wáár, maar je moet prijs vooral waarmaken.
Dit gaat over wat klanten over je zeggen. Dit moet aanlokkelijk en aantrekkelijk zijn.
Waarom waren de ontsmettende handgels laatst zo prijzig? Precies. Kwestie van vraag en aanbod. Waarom stijgen nu de prijzen van wapenleveranciers? Hoe vreselijk ook (begrijp me alsjeblieft níet verkeerd); maar ook weer vraag en aanbod. Marktwerking.
Je puur en alleen richten op de beste klant voor de hoogste prijs met het beste aanbod lijkt dat het meest simpel, maar is té eenzijdig. Als je jezelf wil (her)positioneren kijk je vanuit verschillende hoeken en hoogtes.
Tenminste. Als je jezelf niet alleen wilt onderscheiden op basis van prijs. Wat absoluut mee mág spelen, maar niet allesbepalend moet zijn.Je wilt je positioneren (en onderscheiden) door verschillende criteria en componenten te hanteren.
Ook dáár heb ik een podcast over.
Echt , als “ze” je alles afpakken (geen idee wie ze is, maar je snapt wat ik bedoel) dan is het enige wat overblijft je persoonlijkheid. Een van mijn mentoren heeft mij geleerd (juist nadat ik helemaal overtuigd was geraakt dat high-end het aller slimste en simpelste was) dat je te alle tijden moet werken aan jouw persoonlijke merk.
Dit gaat – volgens hem – op voor CEO’s, kleine ondernemers, starters en MKB-bedrijven. Jij bent het boegbeeld. Het gezicht. De vertegenwoordiger van je merk. Kijk naar Elon Musk vs. Tesla. Elon heeft veel en veel meer volgers dan Tesla zelf.
Dat is omdat mensen het veel interessanter vinden wat Elon uitspookt. Los daarvan heeft hij natuurlijk enorm veel invloed op het merk Tesla. En zijn invloed – zo weten wij allemaal – reikt inmiddels veel verder.
Mijn mentor zegt:
- Zorg voor een ijzersterke boodschap/pitch waarmee je juiste mensen aantrekt.
- Publiceer de juiste content voor de juiste personen op de juiste kanalen.
- Werk aan een product-ecosysteem. Zodat je altijd/overal in staat bent om geld te verdienen.
- Werk aan je persoonlijke merk. Je bouwt aan de bekende know-like-trust factor. Dit ervoor dat je marktwaarde stijgt terwijl je concurrentie daalt.
- Partners. Dat kunnen investeerders zijn (baas jij!), maar denk ook aan je team of mensen die jou warm aanbevelen. Niet voor niets luidt het gezegde:
“Your network is your net worth.
Onderschat dus nooit de kracht van deze “inkomstenstroom”.
Een sterk (persoonlijk) merk levert dus meer op dan wat je tot nu dacht: fancy kiekjes op je Instagram en je als een influencer gedragen. Dat beeld wat je hebt mag je voorgoed loslaten.
Je positionering en je persoonlijke merk is niet nice-to-have. Het is een must-have! Het is cruciaal en essentieel voor jouw succes.
🔥 Ik hoop dat dit artikel je heeft geholpen. Laat het mij weten okè? Stuur mij gerust een bericht op Instagram of voeg mij toe op Linkedin
Bekijk hier hoe ik je verder kan helpen.