Wat is positionering?

Wat is positionering?

En waarom is positionering cruciaal voor jou als dienstverlener, coach of ondernemer?

Je bent supergoed in wat je doet. Dat weet je. Sterker nog: diep van binnen weet je dat je beter bent dan degene die zoveel bereik en volgers heeft. En dat wringt.

Dat jij dit beseft is belangrijk. Daar begínt het mee. Maar wat vooral en bovenal belangrijk is dat jouw klant to be dit weet. Dáár gebeurt het. Een klant van mij zei:

“Je staat al maanden op mijn verlanglijstje

Dát effect wil je hebben. Positionering is een spel. Net als schaken. Je signaleert en anticipeert op wat (relevante) conculega’s doen én waar de behoefte zit van de juiste klant. Daarnaast kijk je welke zet het meeste effect heeft op het speelveld. Dat vraagt een onderzoekende houding aan te nemen.

De betekenis van positionering zoals ik het zie is: het proces versnellen en verduidelijken om – in een zee van keuzeopties – de juiste klant voor jou te laten kiezen. Daarbij geldt de regel: hoe minder vergelijkingsmateriaal de klant ziet, hoe beter. Een vraag die ik vaker stel in mijn positionering trajecten:

Hoe vergelijk- en inwisselbaar is dat wat je doet en hoe je dat doet?

Op het moment dat je alleen kijkt naar wat je doet zul je veel concurrentie ervaren. In deze wereld heeft de klant nu eenmaal tig keuzeopties. Hoe kom je daar dan toch doorheen? Door een sterke boodschap te hebben die mensen prikkelt, in beweging zit en aanmoedigt om voor jou te kiezen. Dit is er niet opeens. Zoiets moet rijpen, marineren en sudderen.

Marketing P’s

Iedereen kent de marketing P’s. De afgelopen jaren zijn het er 5 marketing p’s geweest, maar ook 6 en 7 marketing p’s. Wat mij altijd opvalt is dat de traditionele marketing als eerste kijkt naar het product (of de dienst). Het product is het uitgangspunt. Het grote probleem is alleen dat de klant verzuipt in keuzes. Iedere onderneming, merk of professional vecht om aandacht. Aandacht is het nieuwe goud.

Betekenis positioneren

De oorlog om oogballen.

Omdat ik hou van simpel sla ik het plat. Je kunt je positioneringsstrategie dus op twee manieren benaderen:

  1. Product – based
  2. People – based

Nummer 1 wat de meeste doen. Zo deed ik het ook. Sinds ik me heb verdiept in kooppsychologie, gedrag en klantonderzoek zit ik op nummer 2.

Als je wil dat veel mensen in de ban van je raken? Dan moet je een killer aanbod hebben dat een belangrijke reeks aan onvervulde behoeften oplost. En het moet op zo’n manier gepositioneerd zijn dat de klant denkt: dít is exact wat ik zocht! It is that simple!

Veel van mijn klanten denken dat positionering vaak draait om mooie foto’s, jezelf onvergelijkbaar en onderscheidend neerzetten en gelikte events geven. Alhoewel dit op papier natuurlijk leuk klinkt, draait het in de praktijk altijd om de vraag: maar hóe dan? Je bent per definitie onvergelijkbaar. Maar dat zegt een klant natuurlijk niks. Je wil de commerciële vertaalslag maken.

En waar je naartoe wil? Is dat wat jou onderscheidend, onmiskenbaar en onvergelijkbaar maakt op zo’n manier weet te positioneren dat je een TOMA – positie vergaart.

TOMA = Top Of Mind Awareness

Dat is wat je bereiken wil. Als je dit bereikt heb je een voorkeurs- en autoriteitspositie. Ín het brein van de juiste klant. (Ik heb niet voor niets deze achternaam #lol). Positionering is dus strategisch spel. De meest succesvolle merken en bedrijven hebben die sterke (TOMA) positie in de markt. Het is niet dat ze totaal géén concurrentie hebben, maar die is dusdanig irrelevant voor de klant. En dit is het mooie: het is zo verleidelijk om te doen en te zeggen wat een ander doet. Dat geeft veiligheid. Kijk bijvoorbeeld eens op Instagram: hoeveel coaches zichzelf in beige, witte en gouden kleding hijssen is groot. Het idee is dat ze overkomen als high-end, premium en luxe.

Maar het tegendeel gaat helaas op: alles lijkt op elkaar, voor een klant voelt het daarom juist als koopwaar. Dit geeft dienstverleners een bepaalde zekerheid. Ook in fotografie. Dit is ook een van de reden dat mijn nieuwe foto’s paars, blauw, groen en oranje zijn.

Ik breng contrast aan op wat men ziet én leest. Dit kan spannend zijn. Maar ik geloof dat iedereen onvergelijkbaar is. Aan jou nu de vraag: hoe ga je dat naar buiten toe vormgeven en bekrachtigen, zodat jouw potentiele klanten denken: zij is the one.Dit is de persoon die ik moet hebbe.

Iets wat ik daarom wel vaker zeg is: De beste ondernemers zijn de beste onderzoekers. Diegene die klant het best begrijpt, wint.

Dit is ook wat ik ten opzichte van business coaches en andere positioneringsstrategen anders doe. Ik heb een customer-centric benadering én ik gebruik twee tools die gebaseerd zijn op wetenschap en die data-gedreven zijn. Zo kan ik aantoonbaar maken waar jij je op zou moeten concentreren. Maar ook wat je zou moeten loslaten. Elimineren om te excelleren. Ik ben de enige in de Benelux die op deze manier werkt. 

Misschien ervaar je nu dat:

  • Die geoliede machine uitblijft
  • Het houtje-touwtje voelt
  • Je focus mist
  • Je met losse flodders schiet
  • Niet de juiste klanten aantrekt
  • Leads je vergelijken met anderen

Dit zijn allemaal signalen dat je naar je positionering mag kijken. En geen zorgen: je hoeft niet meer te gaan doen. Hoogstwaarschijnlijk heb je alles al staan. De kunst is nu te onderzoeken waar de vis op bijt en met wat jij het meeste rendement behaald: qua klanten, omzet en natuurlijk ook plezier. 

Je zoekt naar die rode draad. Zodat je die overal kunt doortrekken. Niet meer die losse flodders. Je zoekt naar ‘something that ties it all together’. Ik ben dat ‘something’.

Thát’s where I come in. Met mijn eigen ontwikkelde concept/methode die ik over een verloop van 10 jaar heb ik uitgewerkt. Door zelf enorm veel coaches, trainingen en opleidingen te hebben gevolgd. Bijna allemaal in de VS en Australië. Positionering en je business opbouwen kan best een ingewikkeld proces zijn. Wat deze aanpak zo fijn maakt is dat ik het plat kan slaan. In begrijpelijke en behapbare taal overbreng. Daarom komen juist klanten bij me die al met verschillende business coaches en/of positioneringsstrategen hebben gewerkt. Mijn methode heet:

Powerful Positioneren™

  • Het zijn de puntjes op de ‘i’
  • De finishing touch
  • De kers op de taart

Dit maakt mij tot een ‘category of one’. Niemand biedt dit aan.

Until now.

Ik leer je hoe:

  1. Je een ‘hebbedingetje’ wordt (zonder psychologische trucjes)
  2. Een ‘bingeworthy brand’ maakt (zonder opsmuk en gedoe)
  3. Klanten no matter what met jou willen werken (zonder te stalken en ‘nurturen’ via de DM)
  4. Je je concurrenten met jaloersmakende blikken achter je laat (want je bent ze wéér 10 stappen voor)
  5. Je high-demand creëert (wat beyond de high-end hype gaat)

Ik hoop dat dit blog je op weg heeft geholpen om jezelf sterk te positioneren. Het is in die zin niet moeilijk, je moet er alleen wel moeite voor doen. 

Mocht je meer van mij en mijn werk willen zien?

  1. Kijk dan hier voor mijn programma
  2. Volg me op Instagram of Linkedin
  3. Meld je aan voor de masterclass