Personal Branding Tips

8 lessen personal branding: slim positioneren à la Marie Kondo

Wil jij jezelf (her)positioneren als de go to persoon in jouw vakgebied? In dit artikel 8 lessen die je kunt leren van personal brand Marie Kondo. (en ook wat niet!)

Je leest en hoort steeds meer over het belang van jezelf positioneren als (online)ondernemer. Je moet een niche hebben, een personal brand en jezelf als leider profileren. Maar hóe pak je dit nu handig aan?

Daarom geef ik je in dit artikel 8 concrete actiepunten om jezelf slim te positioneren als ondernemer, een leider te worden binnen jouw niche en te werken aan je personal brand.

Mari Kondo - Wat je van haar kunt leren op het gebied van ondernemen, positionering en personal branding inclusief een misstap die ze zette.

Feit: Er komen immers steeds meer ondernemers en zzp’ers bij die doen wat jij doet. Volgens deze site is het aantal zzp’ers bijna verdubbeld in 15 jaar tijd (2003 - 2018). Personal branding, een niche bepalen en jezelf positioneren is om die reden belangrijker dan ooit. Als we het hebben over personal branding, dan wil ik meteen een ding helder hebben…

Personal branding is geen doel, maar een middel

Een middel om uiteindelijk je doel(sneller) te bereiken: voor persoon X bekend staan met dienst/product Y en de meest logische keuze worden als het gaat om onderwerp Z.

Als je nu denkt “laat ik een personal brand worden”, dan is dit níet de juiste uitgangspositie.

  • Vraag jezelf liever af waarom je dit wilt?

  • Wat hoop je ermee te bereiken?

  • Wat wil je oplossen en bewerkstelligen?

First things first…

Het is grote onzin dat je bekend moet zijn vóórdat je een personal brand wordt. Je werkt aan je personal brand en wordt zó bekend. Je hoeft geen BN-er te worden, maar je wilt wel een BN-er zijn binnen jouw vakgebied.

Wacht niet tot je een website hebt, een online programma of boek.

De meeste simpele tip is: Begin (nog) meer te doen van dat wat je al makkelijk afgaat. Praat en schrijf hierover en bedenk je goed voor wie je dit doet.

Jouw waarde propositie

★ Een absolute aanrader is dit boek Het Waarde Propositie Ontwerp*. Regelmatig pak ik het er bij en verdiep ik mij erin. Je kunt ook een online training kopen, maar met het boek kom je al een heel eind. Je kunt hem hier bestellen.

Zorg dat je vervolgens consequent blijft in je onderwerp en bedenk 2-3 haakjes.

Dit zijn verwante sub-onderwerpen die aansluiten op het hoofdonderwerp. Zorg ook dat er consistentie (samenhang) is tussen alles wat je deelt, documenteert en doet.

Drie belangrijke R-en:

Relevantie, relatie en raakvlak

Je kunt niet voor alles en iedereen interessant zijn.

  1. Zorg dat je relevant bent voor een specifieke groep (niche).

  2. Ontdek de beste werkende manier om relaties op te bouwen.

  3. Creëer raakvlak, zodat ze mensen zich in jou herkennen en je vertrouwen.

Hoe je dat doet?

Door jezelf zo tijdloos te positioneren en jouw personal brand als een middel te zien om dit te bereiken. Wat ik bedoel met tijdloos?

Je kunt op iedere trend duiken; je weet niet of dit iets blijvends is. Laat je kennis ook niet volledig afhangen van een tool of middel.

Tijden veranderen en je omgeving dus ook.

Steeds meer bedrijven geven aan dat soft skills bepalend zijn om iemand aan te nemen. Ruim 80% zelfs volgens recent onderzoek LinkedIn Talents Solutions.

Uiteraard zijn je hard skills belangrijk, laat hier geen twijfel over bestaan! Iemand die aangenomen wordt om te kunnen coderen, moet hierin goed of zelfs geniaal zijn. Echter kunnen je soft skills je wel onderscheiden van de rest en bepalend zijn hoe je in een groep ligt of hoe je omgaat met complexe situaties.

While hard skills may get a candidate’s foot in the door, it’s soft skills that ultimately open it.
— Lydia Liu

Dit is wat jij als ondernemer kunt leren van personal brand Marie Kondo:

*toevoeging 20 november 2019 > en wat niet)

Denk je nu: Marie Kondo? Wie is dit?

Marie Kondo is bekend geworden door haar befaamde opruim methode voor je huis. Spreek je over minimaliseren, opruimen en organiseren dan denk je: Marie Kondo. Zij gelooft dat een opgeruimd huis bijdraagt aan meer rust en ruimte in je hoofd én leven.

Ze heeft boeken geschreven, zit in talk shows en heeft zelfs haar eigen Netflix serie. Ze werd in 2015 door Time zelfs uitgeroepen tot één van de meest invloedrijkste personen ter wereld (!). En ik herhaal het nog maar even: met opruimen en organiseren.

Is dit iets uitzonderlijks dan? Nee. Maar ze is er wel uitzonderlijk goed in.

En nu jij! Personal brandingen positionering à la Marie Kondo

  1. Elimineren om te kunnen excelleren. We stoppen onze rugzak steeds voller. Creëer overzicht door te elimineren wat niet meer dienend is in je leven. Ook als ondernemer. Meld je af voor nieuwsbrieven die je niet leest en ontsla die ene klant waar je geen energie meer van krijgt. Ik beloof je: het lucht zó op! Je kunt naast elimineren ook denken aan wat je kunt vereenvoudigen, automatiseren of zelfs delegeren.

  2. Tidy by category, not by location. Marie zegt dat je spullen moet opruimen en indelen per categorie. Dus eerst kleding, dan boeken etcetera. Wat volgens haar niet werkt is opruimen per kamer. Ga per onderdeel (categorie) in je bedrijf eens na wat niet meer helpend is. Begin simpel met je computer bijvoorbeeld en maak mapjes aan: ‘klanten lopend’ - ‘Facebook’ - ‘Instagram’ en ‘downloads’ zijn bijvoorbeeld mapjes die ik heb. Maak je bureaublad op je computer ook leeg. Vervolgens ga je naar de volgende categorie: nieuwsbrieven of je abonnementen bijvoorbeeld.

  3. Bedenk een systeem en proces. Marie heeft het over een vaste volgorde van opruimen en organiseren: Je begint altijd met kleding, dan boeken enzovoorts. Zo zorg je dat je niet wordt afgeleid en je focus hebt op de taak. Je kunt iets soortgelijks bedenken als ondernemer. Je kunt bulk- en themadagen inplannen (maandag is administratie, dinsdag voor afspraken enzovoorts). Maar je kunt ook een systeem bedenken hoe je te werk gaat om een klant van a naar b te krijgen.

  4. Committeer jezelf aan je keuzes. Marieheeft de focus op slechts één ding: een - inmiddels - beroemde opruim methode voor meer rust in je huis en hoofd. Is dit iets uitzonderlijks? Nee! Ze is er alleen wel uitzonderlijk goed in. Je wilt vaak heel veel, er is immers ook zo veel leuk. Ik snap dit! Ik geloof echter niet dat je het vol kunt houden. Wat beter werkt is één ding te kiezen en vervolgens hier zaken aan toe te voegen. Stel jezelf altijd de vraag: “is dit een aanvulling op dat wat ik al doe of is het slechts opvulling?” Mega belangrijke vraag die ik mijzelf regelmatig stel.

  5. Denk aan je ideale leven. Veel mensen hebben een ‘als ik íets later zou willen dan________ instelling’. Maak dit eens concreet en formuleer de tekst: ‘als ik dit (i.p.v. iets) nu zou willen bewerkstelligen in mijn leven? Wat is dan datgene wat ik nu kan doen om te zorgen dat het lukt (i.p.v. later of ooit)?

  6. Bedenk woorden die jou omschrijven. Als je merk een kapstok is dan zijn deze woorden de haakjes waaraan je herkend wilt worden. Denk je minimaliseren, opruimen en organiseren dan denk je: Marie Kondo. Als je mij volgt op Instagram dan zie je vaak mijn kat Bruce en sinds kort hondje Okkie; (bijna) alles wat ik post doe ik met een achterliggende gedachte: iets delen over positionering en personal branding. Okkie is dan een manier waarop ik deze boodschap overbreng. Een voorbeeld zie je hier. Ik word er zelfs op aangesproken op events. Nu jij: schrijf de woorden op die waaraan jij herkend wilt worden.

  7. Wat helemaal te gek is als mensen jouw merk als werkwoord gaan gebruiken. Denk hierbij aan Photoshoppen of Netflixen. Het is zo geen product meer, maar een levensstijl. ‘All things KonMari’d’ is wat over Marie Kondo wordt geschreven. Klanten die in mijn coachingstraject zitten (Positioneer & Presenteer Jezelf Als Merk), noemen het altijd: Ik ga PPJAM-en.Klinkt als een rapsong toch?

  8. Last but not least: productiseer en standaardiseer je dienst. Als coach is het slim om na te denken hoe je van je dienst een product kunt maken. Op die manier is het niet meer jouw dienst, maar heb je er een losstaand concept van gemaakt. Een goed boek hierover is E-Myth Revisited van Michael E. Gerber*

De misser die Marie Kondo maakte...Klopt alle kritiek wel?

(toevoeging artikel 21 november) Toen Marie Kondo op 20 november 2019 haar online webshop opende ontstond er een golf van kritiek.

Hoe kan de dame die het heeft over opruimen en minimaliseren nu spullen verkopen?

Ik vind echter deze kritiek niet helemaal terecht. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat alles wat je doet in lijn lig met je (personal) brand. Dus ook als je net als Marie een webshop opent. Daar is ze misschien een beetje uit de bocht gevlogen, al snap ik de weg die ze wil inslaan wel degelijk.

Ik hoor het vaak in gesprekken: “Ik wil een stap voorwaarts zetten, ik ben klaar voor de next level...” Maar wat als je jouw next level bereikt door een stapje terug te doen? Zou dat ook een optie kunnen zijn?⁠

Juist omdat Marie Kondo bekend staat om opruimen en ontspullen is deze move dus vrij verrassend.

Maar ergens ook weer niet! Ze schrijft namelijk nergens dat je sober moet leven of jezelf geen mooie spulletjes mag gunnen. We wonen nu eenmaal niet meer in grotten. We hebben huizen en die mag je liefdevol inrichten. Dit is wat zij zelf zegt:

The goal of tidying is to make room for meaningful objects, people and experiences. I can think of no greater happiness in life than being surrounded only by the things I love.
— Marie Kondo

Als je dit dus leest, dan kan ze dit dus wel degelijk “maken”. Er is niets wat dit tegenspreekt. Toch hebben mensen deze associatie niet met haar. Daar gaat het denk ik mis.

Als ze wat subtieler was begonnen met het laten zien van bepaalde producten, hadden mensen het meer kunnen aanvoelen.

Ook denk ik dat ze zichzelf moet afvragen (does this spark joy?)welke spullen écht aansluiten op haar visie. En in alle eerlijkheid, hierin heeft ze links en rechts wel wat uitglijers gemaakt.

Een stok of een onderzetter begrijp ik zelf niet, maar een mooie opbergbox bijvoorbeeld wél. En een mooie verstuiver die de lucht reinigt zou ik ook kunnen plaatsen. De grens hierin is flinterdun.

Vind ik een webshop een slechte keuze voor Marie? Nee. Zeker niet.

Ik ben het persoonlijk dus niet helemaal eens met de kritiek op Marie Kondo, als snap ik de eerste reacties wel. Dit ligt zo delicaat, dat de grenzen al snel vervagen. Anderzijds is Marie Kondo niet alleen een personal brand, maar het is ook een ‘lifestyle’ geworden. Ik kan me voorstellen dat als je haar fanatiek volgt je ook graag de inrichting zou willen zoals zij deze heeft.

Laat het mij in een reactie weten hoe jij hierover denkt!

Als je je echter écht verdiept in haar merk dan zul je zien dat alles draait om vreugde om spullen die er écht toe doen. Nogmaals: ze schrijft niet dat je geen spullen mag bezitten, maar ik denk wel dat ze dit anders had moeten aanpakken. Maar wie ben ik?

Ik bewonder haar als ondernemer. De mensen die echt merktrouw zijn vergeven haar waarschijnlijk wel, maar hieruit blijkt dat jouw merk nauw verbonden is met de relatie die je opbouwt. Vertrouwen is key.

Iets wat tijd nodig heeft om op te bouwen. Een fout (in de ogen van je publiek) en je verliest dit vertrouwen in een split second.

Laatste gedachtes en samenvatting

In dit artikel heb ik je hopelijk op een simpele manier uitleg gegeven over hoe je jezelf kunt positioneren als personal brand. Als je deze stappen toe gaat passen dan zal zich dit zeker weten uitbetalen in meer (of betere) klanten, maar ook in meer omzet en vrije tijd.

Kies één ding en wordt daar uitzonderlijk goed in. En als laatste: toets alles wat je doet (wilt gaan doen) aan je merk. Zie je merk als een filter.

Wil je horen welke ideeën ik voor jou heb?

Ik maak graag kennis met je in een gratis en vrijblijvend gesprek. Dit gesprek is al een ware eye-opener. Dit gesprek is echter niet geschikt voor iedereen. Op deze pagina lees je meer over deze sessie.

*dit is een affiliate link. Geen zorgen, jij zelf betaalt niets extra. Ik raad alleen boeken aan die ik zelf met veel plezier heb gelezen en regelmatig opnieuw lees.

Wat online ondernemen te maken heeft met de bermuda driehoek

Jezelf positioneren als online ondernemer en werken aan je personal brand is van levensbelang…

In dit artikel gaan we op eilandtour en ga je leren dat dit alles te maken heeft met (her)positioneren, vaar je mee?

Je niet gezien voelen. Je niet goed genoeg voelen. Je genegeerd voelen. Je gefrustreerd voelen. Dit gevoel kreeg mij áltijd te pakken op die momenten dat ik niet gefocust was. Ik was niet gefocust omdat ik niet werkte vanuit mijn (personal) brand en mijn ‘one thing’.

Ik was stuurloos en had geen koers. Vervolgens ging ik scrollen & swipen en peddelde ik allerlei richtingen op. Behalve de goede.

Dobberend door perfecte Instagram feeds/story’s, mailtjes, salespagina's, webinars enzovoorts. Waar je alleen maar ziet, leest en hoort hoe succesvol iedereen is. Althans dat leek zo.

Internet is áh-má-zing (hoor mijn tell-sell accent), maar het kan ook een ‘fuckthisshit-error-ikkanookniks-whyyyyyy-huiliehuilie’- effect veroorzaken.

Althans bij mij. Inmiddels ben ik ouder en wijzer (ahum) en deel ik graag mijn tips met jou in de blog. Sneller varen door dit artikel? I hear ya!

Klik op een van de onderwerpen:

online-ondernemen-waar-beginnen.png

Online zichtbaar worden? Forget it!

Online zichtbaar worden is een doel voor veel online ondernemers. Maar... willen we dit niet allemaal? Precies. En daar zit het knelpunt als je wilt werken aan jouw (online) personal brand en je positionering.

Iedereen is al online zichtbaar.

Je tante, je buurman en al je concullega’s. Het effect hiervan is dat mijn, maar ook jouw publiek steeds meer bewuste en specifieke keuzes maakt in wie én wat zij volgen en dus toelaten op hun digitale tijdlijn.

Mensen laten scrollen is geen rocket-science. Hoe zorg je dat ze ermee stoppen, dat is wat jij jezelf beter kunt afvragen.

Steeds meer mensen hebben namelijk last van het ‘scrol-virus’, het eindeloos en vooral doelloos scrollen en swipen. We hebben een shit-load aan keuzes. Doordat we bewust worden dat de digitale tijdlijn onze fysieke tijdlijn beïnvloedt worden we (terecht) kritischer in wie en wat wij volgen (en wie en wat niet meer).

Dat geeft namelijk rust.

Ik weet dat ik best wel iets zeg door dit te verkondigen, maar online zichtbaar worden is niet de oplossing.

Waar het om gaat is of je online wordt opgeMERKt. Dus als jouw doel online zichtbaar worden/zijn is dan zeg ik: stop. Begin eerst bij het begin. Lees verder over waarom ik niet geloof in de focus hebben op online zichtbaar zijn.

Als je niemand in het bijzonder aanspreekt, is er ook niemand die zich in het bijzonder aangesproken voelt.

Als ondernemer wil je dat alle ogen op jou gericht zijn. I get it! Maar het gaat erom of de juiste ogen op jou gericht zijn. Online actief zijn als ondernemer (online zichtbaarheid) of zelfs volledig online ondernemen is iets wat veel mensen ambiëren. Ik ook, maar het is zoals je inmiddels zult begrijpen, niet zo makkelijk als het soms lijkt.

De bermuda driehoek

Dat is de reden dat ik online zichtbaarheid vergelijk met de Bermuda driehoek.

Het online wereldje voelt voor mij soms als niemandsland: een gebied in de oceaan waar een hoop verdwijningen plaatsvinden, waar zeemonsters loeren onder de oppervlakte en kapiteins op grote cruise schepen je maar al te graag aan boord hengelen.

Stel je voor dat jij in de Bermuda driehoek ronddobbert en dat er drie eilanden zijn:

  1. paniek eiland

  2. party eiland

  3. privé eiland

1. Wanneer zit je als ondernemer op paniek eiland?

Als je strandt op paniek eiland ben je uitgeput. Je voelt je gedesoriënteerd. Het is er drukkend benauwd en het is in dikke mist gehuld. je ziet geen hand voor ogen. Als je op dit eiland zit dan mis je een punt op je op te kunnen focussen. De horizon. Je visie. Een koers uitstippelen om weg te komen is een uitdaging.

Als je je zo voelt is dat wat je ab-so-luut niet moet doen: blind gaan pendelen. In het echte leven ga je doelloos scrollen en swipen. Als ondernemer zijnde: je volgt alles en iedereen. Je weet niet waar te beginnen, wat te doen, wie te geloven en hoe de situatie te veranderen.

Je peddelt blind maar wat rond. En voordat je het weet… Jawel! Als je maar lang genoeg peddelt, ook zonder kaart, spoel je ergens aan…

2. Meestal op het tweede eiland: party eiland.

Je krabbelt overeind en knippert met je branderige ogen. Holy shit. Party eiland. Hier is het te doen. Het is er zonnig met een briesje. Er is lekker eten, er zijn mooie winkels en inspirerende mensen. Waar moet je beginnen? Het is allemaal zó… perfect!

Is het dat? Perfect? Webinars, challenges, online programma’s, berichten over tonnen omzetten en de meest gave events. Je wilt niets missen en weet niet waar je je als eerst op moet storten en dus stort je je op álles. Als ondernemer zijnde: het is niet dat deze zaken je niet kunnen helpen, maar heb je het echt allemaal nodig? Of is het ballast wat iets teveel in je ogen schittert en je zicht belemmert?

Is dat wat je wilt? Nein.

Staar je niet blind op party eiland. Party eiland is een tussenstop voor veel ondernemers. Ze zien het als redding. Je staart je blind op al het moois en hongerig stort je je op het buffet. Achteraf heb je teveel gegeten (van dat wat je eigenlijk niet wilde) en krijg je buikpijn.

Bedenk je goed dat je ziet wat zij willen dat je ziet. Party eiland kan je gek, onrustig en gefrustreerd maken. Van een afstandje lijkt het heel wat, maar als je dichtbij staat zie je dat al die succesvolle ondernemers er doodmoe of ongezond uitzien.

Mayday Mayday! Dit wil je dus ook niet. Is er een oplossing? Jawôhl!

♥︎ Ik help je voorgoed weg peddelen van:

  • paniek eiland (het is daar toch kak weer en er hangt een grafstemming).

  • party eiland (want hoe geweldig het ook lijkt, het kan je soms nog verder laten afdrijven. Niet alles is waardeloos, zeker niet, maar maakt het jouw leven waardevol?

Waar je naartoe wilt is jouw eigen privé eiland.

Op dit eiland weet je wat je níet wilt en wat je wél wilt. Op dit eiland heb je alles wat je nodig hebt, het is een habitat waar jij op je best bent en waar - voor jou - de beste klanten zitten. Ook wel je niche. Zo ervaar je rust en duidelijkheid. Tuurlijk zul je nog eens stuurloos raken of in een storm terecht komen, maar je weet jouw privé eiland precies te liggen en je zult dus altijd kunnen terugkeren.

Hulp nodig? Grijp deze reddingsboeien

Grijp deze reddingsboeien:

Reddingsboei #1: ballast overboord

(Personal) branding en positionering begint voor mij met een grote schoonmaak. Ctrl + alt+ delete. Gooi overboord waarvan je het gevoel het dat het jou onzeker maakt, een overweldigend gevoel geeft of onrustig maakt.

Dit is meestal spul wat je hebt gesprokkeld op de andere eilanden. Je zult merken dat je zonder die onnodige ballast een beter zicht krijgt. Hup, overboord ermee.

Reddingsboei #2: claim je niche (eiland)

Hoe verzin je nu een niche? Nou, door te denken aan jouw eiland. Jouw privé eiland is precies zoals jij het voor je ziet. De meeste ideale situatie. Waar jij op je best bent en je volledig tot je recht komt. Hoe scherper je dit beeld hebt des te makkelijker wordt het bepalen van de koers en het overwinnen van obstakels (want die zijn er altijd). En denk daarna pas over:

  • Hoe ziet het eruit?

  • Welke sfeer hangt er?

  • Welke activiteiten zijn er of wat verkoop je er?

  • Wie is er aanwezig

Het afkaderen- en bakenen van jouw eiland is precies wat positioneren is. Denk in hokjes zeg ik altijd maar. Dat is juist goed. Denk out of the box, maar creëer in the box.

Reddingsboei #3: wees selectief

Je kunt niet alle gasten van dienst zijn en tevreden houden. Welke mensen/klanten wil je er ontvangen en hoe zorg je ervoor dat ze aanleggen op jouw eiland?

Oftewel: hoe ga jij communiceren? Online communiceren veel mensen helaas hetzelfde. Weet je nog dat ik schreef dat er zoveel keuzes en opties zijn voor jou en mijn publiek? Veel ondernemers worden zo blootgesteld aan ál die anderen, dat ze hun eigen creativiteit soms verliezen en niet weten welke unieke boodschap of geluid zij kunnen maken.

Ook al doe je hetzelfde (wat prima is!), je bent niet hetzelfde! Ontdek wat dat niet is en ga daar meer van doen!

Denk er eens over na. Ik hoop dat dit je helpt.

Groetjes, Manon ツ

Wil je weten hoe ik jou verder kan helpen? Nog twee extra mogelijkheden, waarvan een gratis!

Mayday! Mayday! Ik vertel je graag meer over de bestemmingen, vertrektijden en de vaarroute die ik bied. Ik verwelkom je graag aan boord. Plan hier een gesprek met mij in. Ontdek hoe ik jou help je eigen eiland te creëren (positionering) en hoe je beleving creëert op je eiland (branding).

PS: Download mijn gratis checklist voor een ‘power positionering’!

online-zichtbaar-worden-tips.png

Online zichtbaar is de kunst niet. Lees dit!

3 redenen waarom online zichtbaar zijn níet je uitgangspunt zou moeten als ondernemer

(Ook al zegt heel Nederland van wel)

Ik ben ondernemer en ik wil online zichtbaar zijn: hoe doe ik dat?

Hóe is helemaal niet de vraag die jij je zou moeten stellen. Het wordt een doel op zich voor ondernemers: online zichtbaar worden. Maar... willen we dit niet allemaal? Precies. En daar zit het knelpunt als je wilt werken aan je personal brand en positionering.

Ons publiek maakt steeds bewustere keuzes in wie én wat zij toelaten op hun digitale tijdlijn, júist omdat iedereen online zichtbaar is…

Online zichtbaar worden is niet moeilijk: pak nu je smartphone, druk op de camera, vertel iets over jezelf en post het op YouTube, Facebook, Instagram en op je blog. Moeilijk? Nee.

Online zichtbaar worden als ondernemer. Moet je doen. Het werkt alleen niet, lees hier waarom.

Het punt dat ik wil maken is dat we zó gefocust zijn op online zichtbaar worden, terwijl het daar niet om gaat. Online zichtbaar worden/zijn is - net als personal branding en positionering - een middel.

Ik ben misschien de enige in Nederland die er zo over denkt... Ik zet wel vaker iets in gang zet bij anderen en zo hoop ik ook dat dit wordt overgenomen :-) Die druk moet van de ketel.

Hoe meer er online zichtbaar wordt, des te meer er ook ónzichtbaar wordt.

Ik ga je in dit artikel inzichten geven waarvan ik hoop dat het je helpt. Online zichtbaar zijn als ondernemer is nodig, natuurlijk, maar ik zou graag willen dat je er op een andere manier naar gaat kijken. Namelijk met jezelf als personal brand en concept in je achterhoofd.

In dit artikel kun je gebruiken van jumplinks om snel te navigeren.

online-zichtbaar-worden-zou-nooit-het-uitgangspunt-mogen-zijn.png

Online zichtbaar is de kunst niet

  1. Online zichtbaar is de kunst niet. Online ónzichtbaar zijn is moeilijker vandaag de dag. Met één druk op de knop plaats je een post op LinkedIn of maak je een video of instagramstory. Er is 24/7 de hele dag door van alles zichtbaar voor mij, er is echter maar weinig wat ik echt opMERK: bewust en onbewust.
    ➜ Moet je online zichtbaar zijn? Ja. Maar zorg eerst voor een specifieke strategie, stem (stem staat voor: tone of voice, mening, visie) en stijl. Als je dit scherp hebt ga je bewust keuzes maken vanuit je personal brand, hier bewust naar handelen, waardoor je op den duur bewust benaderd wordt. Dan ben je niet alleen online zichtbaar, maar weet je het scrollen te stoppen: je wordt online opgeMERKt.

  2. Niet alleen jíj wilt online zichtbaar zijn. De rest van de wereld wil dit ook en doet dit ook. Steeds meer mensen (a.k.a. jouw klanten) nemen daardoor bewuste beslissingen over wie en wat ze volgen. Daarom is personal branding essentieel. De tijd die je schenkt aan je digitale tijdlijn heeft namelijk een dírect effect op je fysieke tijdlijn. Een uur scrollen = een uur minder aan je eigen dromen/doelen/ideeën/plannen etcetera werken. (Ik was kampioen tijdlijn scrollen).
    ➜ Staar je niet blind op alle middelen, mogelijkheden en manieren die er zijn. Hierdoor maak je van een middel een doel. Door je te concentreren op online zichtbaar worden (wat zeer breed is) raak je overweldigd. Dat is hetzelfde als zeggen dat je op vakantie wilt. Kijk eerst naar het doel. Wat wil je bereiken? En welke middelen kunnen jou als personal brand hierin vervolgens ondersteunen?

  3. Wordt geen 'ik-ook merk'. We hebben zoveel “na-doeners”, wees een “voor-doener”. We worden zo blootgesteld aan wat anderen doen. Daardoor is het ook te verklaren dat we bepaalde zaken overnemen. Dat is menselijk. Maar soms staren we ons zo blind op wat anderen doen, dat we blind worden voor wat we zelf te bieden hebben. Hierdoor krijg je last van A.U.T.O.

Wat is A.U.T.O?

  • Afleiding. Je bent druk met allerlei zaken. Voornamelijk challenges volgens en Insta Story’s checken. Je voelt constant druk, raakt snel overweldigd en hebt veel last van verleiding, verstoring en verwarring.

  • Uitputting. je voelt je hierdoor verlamd en je loopt leeg. Zowel in geld, energie en voldoening. Het groeit je boven het hoofd en daardoor stagneer je.

  • Twijfel. Die en die persoon zegt dat dit werkt en dat je dat moet doen. Eerlijk gezegd weet je niet meer wáár te beginnen, wát te doen en wíe te geloven. Dus duik je op alles tegelijkertijd en doe je van alles.

  • Onzekerheid. Het raakt je steeds meer, je zelfvertrouwen daalt en je onrust stijgt. Je staart je blind op anderen en bent vatbaar voor alles wat er in het online oerwoud wordt geroepen. Zo gaat het cirkeltje rond en kom je weer bij ‘afleiding’ terecht. Vervulling en voldoening is ver te zoeken.

Valkuil van dit alles?

Deze cyclus herhaalt zich. Zodra je je onzeker voelt ga je weer scrollen en afleiding zoeken.

Want wat doe je als je onzeker voelt? Precies! Afleiding zoeken op de digitale tijdlijn! En zo wordt het steeds erger. En herhaalt AUTO zich continue.

Hoe ruimer het aanbod voor ons is, des te beperkter onze aandacht wordt.

Ons brein is op een gegeven moment gewoon vol. Je kunt er steeds meer benzine ingooien, de auto gaat er niet anders door rijden. 

Dat ligt toch écht aan de bestuurder van de auto. Dit is exact waar ik veel klanten over spreek. Ik moet eerst nog deze opleiding doen, of ik moet eerst mijn online programma helemaal maken voordat ik....

Nee. Je bent volgetankt en je hebt genoeg benzine. Ga rijden!

Er wordt veel gecommuniceerd en toch... Ligt de oplossing ook weer in jouw communicatie: je branding, je marketing, maar ook je verkoopskills bijvoorbeeld. Van de foto's op je website, tot je eBook, tot het geven van een workshop, een salesgesprek, tot deze blogpost die je nu leest.

Alles ÍS communicatie.

Dit begint bij jou als individu. Alle grote merken en bedrijven zijn vaak ontstaan bij één individu. Iemand zoals jij en ik. Iemand met een droom, doel, behoefte of idee.

Het gaat niet om de skills en de informatie

Ik weet 100% zeker dat het niet gaat om de skills en de informatie, maar om de persoon die de skills komt brengen. Mensen zijn bereid om met jou samen te werken en er zelf goed voor te betalen. Om die bereidheid te creëren heb je een duidelijke positionering en een duurzaam personal brand nodig: niet iets tijdelijks, maar iets tijdloos. 

Dat maakt of mensen voor jou kiezen en/of je überhaupt opMERKen.

Laat jij je nog afremmen? Dan is je missie niet stuwend en je visie niet trekkend genoeg.

Het is echt tijd om jouw eigen:

  • Strategie te bepalen

  • Stem (tone of voice, mening, visie) gehoor te geven

  • Stijl te kiezen

Niet omdat een goeroe het zegt of doet. Omdat jij het wilt. Ook al zegt de hele wereld dat je webinars moet geven (of wat dan ook), als het middel níet aansluit op hoe jij van nature communiceert dan komt de boodschap die je hebt niet goed uit de verf.

♥︎ Een klant uit mijn programma 'Positioneer & Presenteer Jezelf Als Merk' benoemde dit afgelopen week tijdens een 1-op-1 sessie: "Manon, ik heb het geprobeerd en ik weet dat het moet, maar het lukt mij niet om een Facebook Live goed te laten verlopen. Ik voel mij niet prettig en ik kom niet goed over."

Waarop ik zei: "Dan doe je het niet. Wie zegt je dat dit moet? Je dénkt dat het moet, omdat iedereen dit zegt. Goed dat je het probeert en het een kans geeft, maar als het niet werkt laat het dan ook los, genoeg andere manieren die wél voor je werken."

Ben je op zo'n moment online zichtbaar? Vast wel. Maar komt de boodschap aan? Nee. Word je opgeMERKT tussen al die andere mensen die ook online zichtbaar willen zijn? Nee. 

Wat doe ik dan wel?

Je weet nu dat online zichtbaar zijn niet meteen het uitgangspunt zou moeten zijn? Maar wat dan wel?

  1. Ga eerst nadenken waar je als ondernemer en persoon voor staat, voor wie je daar dan staat en met wat je daar dan staat. Eerst dit helder hebben. Pas dan gaan nadenken over hóe je dit gaat vermarkten en verspreiden. Want hoe is niet moeilijk.

  2. Kies vervolgens één kanaal/middel uit. Begin simpel en geef dan een beetje gas bij.

  3. Kies vervolgens één vorm uit die jou soepel afgaat: bloggen, video, podcasts, e-mailen enzovoorts. Gaandeweg kun je dan eens iets proberen wat buiten je comfort-zone ligt en het proberen. Want als je het niet probeert, weet je ook niet of het je ligt. Lees hier mijn blog met 7 stappen voor een effectieve contentstrategie!

Heel veel succes! Laat je mij in een reactie weten hoe jouw bovengenoemde drie stappen eruit zien?

Meer hulp nodig?

Plan een adviesgesprek in met mij en ontdek welke stappen jij moet doorlopen om een aansprekend en aantrekkelijk personal brand te worden.

 
Hoe word ik online zichtbaar en krijg ik klanten via Pinterest, Facebook, Instagram en LinkedIn? In dit artikel een hoop inzichten en tips.

10 eye-openers: van passieploeteraar naar personal brand!

Wil jij als ondernemer je passie volgen? Doe het niet!

Iedere dag enthousiast wakker worden en staan te popelen om te beginnen aan de dag willen wij allemaal. Geen twijfel over mogelijk. Wat sommige business coaches je graag leren is: “Volg je passie, ga in je kracht staan!" 

Een mooie spreuk voor op een tegeltje in het toilet, maar ik denk, nee ik weet uit eigen ervaring dat er meer nodig is dan dat.

Ik was de grootste 'passie ploeteraar' die je je kunt voorstellen.

10-online-ondernemen-tips-(volg-níet-je-passie).png

In dit blog vertel ik je waarom mijn passie mij bijna de kop kostte en deel ik je mijn persoonlijk tips die mij uit de passie-val hebben gesleurd.

Waarom het volgen van je passie niet werkt

Ik ben nu 5 jaar ondernemer, waarvan 3 jaar ploeterend. Je mag het geen ondernemen noemen. Ik werkte me kapot, maakte veel uren en kreeg er weinig voor terug. Steevast kreeg ik ook te horen vanuit mijn omgeving: “Ja, maar Manon, je volgt wél je passie! Wees blij!”

Al mokkend dacht ik dat ze gelijk hadden! Ik moest niet zeuren: ja, ik werkte 60 uur in de week en ik had hoogstens 1000 euro omzet per maand als ik een goede maand had (let op: omzet dus geen netto winst!). En met het schaamrood op mijn kaken? Soms was het maar 300,- euro of zelfs niks! Maar héé: ik volgde wél mijn passie.

Ik probeerde van alles. Ik ging weer solliciteren, maar op het allerlaatste moment bedankte ik alsnog voor de baan. Vanaf dat punt besloot ik het anders te doen. Ik ging mijzelf ontwikkelen in merkstrategie, waardepropositie-ontwerp en online marketing.

Ik las boek na boek na boek en volgde enkele online trainingen. Ik had heel veel kennis. Ik deed er alleen niets mee, dit was voor mij heel vanzelfsprekend, daarom zag ik niet hoe waardevol het was.

Laten we even eerlijk zijn. Het leven als online ondernemer is soms vet %^*(!#@. Excuse my language! Maar het is zo!

Internet is geweldig, maar het kan ook een overweldigend effect veroorzaken. Althans bij mij. Maak niet dezelfde fout als ik: staar je niet blind op té veel online succesverhalen over zes- of zeven cijferige jaaromzetten.

Het kan inspirerend werken, maar als je niet oppast werkt het juist de-motiverend. Ik had de ene na de andere businesscoach aan de lijn die quasi nonchalant opbelden om te vragen hoe het ging. Bloedhonden, ze roken het gewoon;-)

"Weet je wat jíj moet doen?" hoorde ik dan.

  • "Je moet dit écht anders aanpakken Manon, ik kan je als coach helpen." (uiteraard, hier heb je mijn laatste geld.)

  • "Je moet nieuwsbrieven sturen, want the money is on the list". (Oh really? Bij mij staat het gewoon op de bank)

  • "Je moet passief geld gaan verdienen met een online programma!" (Lijkt mij inderdaad heel slim als ik mijn eigen business amper heb staan).

  • “Je moet je alleen op verkopen focussen!” (ehhh… is voor verkopen niet eerst verbinding nodig?)

  • Enzovoorts.

Ik ben nu 2 jaar verder en er is een hoop veranderd. Hieronder lees je mijn persoonlijke eye-openers waarvan ik hoop dat ze jou helpen: 

Mijn 10 ondernemerstips om jezelf als personal brand te positioneren:

Mijn 10 ondernemerstips voor een succesvol personal brand en bedrijf:

  1. Pleur op met je passie! Er zit een groot verschil tussen iets doen met passie of het volgen van een passie. Ik heb vele passies: ik kan de hele dag door filmpjes en foto’s maken van mijn kat Bruce, maar de kans is niet zo héél groot dat ik hiermee succesvol wordt. Paardrijden was sinds jongs af aan mijn passie, ik ben alleen geen talentvolle ruiter, dus die carrière in de paardensport zat er gewoon niet in. In plaats van met een plank voor je kop achter een passie aan te jagen kun je beter kiezen voor jouw potentie. Waar zit in jou hét potentieel? Is dit iets waar mensen voor willen betalen en waar jij energie van krijgt? Focus op jouw potentie en breng dit met passie.

  2. Doelen verwarren met middelen. De grootste fout die online ondernemers maken (mij inclusief) is dat ze doelen verwarren met middelen. Een nieuwe website, een online programma, e-mailmarketing.... Dit zijn géén doelen. Het zijn middelen die jouw doel moeten dienen. Veel ondernemers halen het doel niet omdat ze het óf niet hebben óf zich blindstaren op alle middelen die er zijn. Er zit echter een wezenlijk verschil tussen iets klakkeloos aanzetten óf iets gericht inzetten. Meer leren? Ik geef gratis adviesgesprekken weg, deze plekken zijn beperkt en op aanvraag, omdat ik alleen die online ondernemers wil helpen die echt de volgende stap willen maken.

  3. Laat los dat je de beste of de bekendste moet zijn. In ons land zijn we prestatiegericht en dus probeerde ik altijd maar de “beste” te zijn of de “bekendste” te worden. Maar als ik er nu over nadenk: de beste willen zijn ten opzichte van anderen is een mooi en ambitieus streven als online ondernemer, maar hou je dit ook vol? Dit is een race lopen zonder finish. Kan het niet anders? Het antwoord is ja. Je hoeft niet beter of bekender te worden dan anderen; je moet anders willen zijn dan anderen. Ik vertel je graag meer tijdens een gratis adviesgesprek. Doe de intake!

  4. Durf op te scheppen. Ik ken veel ondernemers die hun best doen, ik was er zelf een. En toch werkt dat niet (voldoende). Je best doen en maar hopen dat er klanten komen werkt niet. Durf te benoemen waarin jij goed bent en schep maar eens lekker op over een behaald succes of geweldig resultaat! Voor jou voelt dit misschien opschepperig, maar iemand die op jouw website terecht komt denkt alleen maar: “fijn, iemand die duidelijk is en precies dat benoemt wat ik specifiek nodig heb. Ik hoef nu niet meer verder te zoeken.” Lees meer over wat personal branding voor jou kan betekenen.

  5. Ga online ontrommelen. Ontvolg mensen of pagina’s die jou energie kosten. Het is niet hun fout, maar op dit moment staat het jouw succes in de weg. Misschien wordt je er zelfs onzeker van, net als ik destijds. Ctrl + alt + delete. Bye bye! Je kunt ook hele kanalen schrappen, net als ik heb gedaan met Facebook (privé pagina) en Twitter. Dit geeft in eerste instantie rust en hierdoor ontstaat weer ruimte voor jouw eigen creativiteit. Er gaat veel creativiteit naar de haaien, omdat we zo worden blootgesteld (een van de negatieve gevolgen van het Internet) aan de creativiteit van anderen.

  6. Omzet in geld vs. omzet in tijd. Zonder geld heb je geen salaris en kun je geen toffe dingen doen. Maar weet je waar het echt om gaat? Tijd. Tijd is ons grootste goed. Dus omzet is geld is belangrijk, maar wat is je omzet in tijd? Draai dit hele gebeuren dus eens om. Kijk niet naar de omzet, maar waar je dit voor nodig hebt. Tel dit alles eens op, ook de leuke dingen die je ermee wilt doen. Welk bedrag past hier dan bij?

  7. Maak contact met de juiste mensen. Werk met mensen die je energie geven en niet nemen. Ondernemen is soms eenzaam. Niet iedereen begrijpt je of je kunt bepaalde frustraties niet kwijt. Het is heerlijk om even een idee voor te leggen, maar ook om een keer te klagen.

  8. Pas op voor goeroe’s. Het lijkt verleidelijk om te gaan doen wat zij doen, maar wat voor hen werkt kan voor jou juist het tegenovergestelde effect hebben. Zij hebben misschien een ander publiek, andere kernwaarden of visie. Dit zijn allemaal onderdelen die in een personal branding traject naar voren komen: dit is altijd custom made, niet plug & play.

  9. Online zichtbaar zijn is de kunst niet! Iets wat ik al mijn cursisten en klanten leer. Je wordt doodgegooid met berichten over ‘wordt online zichtbaar’. Online zichtbaar zijn is de kunst echt niet. Als ik een uurtje door mijn tijdlijn scroll is er veel zichtbaar, maar er is maar weinig wat ik echt opMERK.

  10. Wees consequent en consistent. Wissel daarom ook niet na 2 jaar al van look & feel van jouw visuele branding en volg al zeker geen trends! Niemand wil een trendvolger zijn, want dan ben je een van de zovelen. Maak ook gebruik van "eigen" woorden. Dit TYPEert en kenMERKt jou! Heb je nog geen contentstrategie?

Met welk van de 10 punten ga jij aan de slag? Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat onder dit blog.

Plan een gratis adviesgesprek voor jouw personal brand:

  • Voel jij dat je vast zit?

  • Weet jij niet hoe jij jezelf in het online oerwoud kunt (her) positioneren?

  • Ervaar je dat jouw boodschap niet overkomt?

  • Dat je geen of de verkeerde klanten aantrekt?

  • Dat je de verandering die jij voor ogen ziet… niet kunt waarmaken voor jezelf en anderen? Terwijl je weet dat wat jij doet echt goed is?

  • Dat jij niet goed kunt overbrengen wat jou nu, in tegenstelling tot ál die anderen, anders maakt?

  • En hoe je de visuele vertaalslag maakt in woord en beeld? Zodat het plaatje wat jij in je hoofd hebt klopt met het plaatje wat je naar buiten toe laat zien?

Personal branding: wat is dat? Over personal branding wordt veel geschreven, ik geef je 10 tips waarmee jouw personal brand groeit of hoe je een goede start maakt met jouw personal brand (hint: je passie volgen is níet slim!)

Personal branding in 2018 - Wat werkt en wat niet?

Het invloedrijke individu

In deze drukke digitale wereld is er steeds meer concurrentie, afleiding en verleiding.
Toch doorbreken sommige merken, maar ook individuen deze ruis om zo gedrag, overtuigingen en beslissingen te beïnvloeden. De zogeheten influencers. Hip Engels woord voor invloedrijke individuen.

Deze influencers heb je in alle soorten en maten. Net zoals dat je advertentievormen in allerlei soorten en maten hebt. Deze laatste groep zal (nog) meer naar de achtergrond verdwijnen. Op tv ontkom je er niet aan. Ongevraagd zenden. Is er reclame bij een film, dan zap je door en kom je in een ander reclameblok terecht.

Dat zenders als SBS6 met hun geklier nog draaien. Zit je net lekker in The Lord Of The Rings, komt er Hart van Nederland tussendoor met “groot” nieuws over de brandweer die een kat uit een boom hebben gered. Is dit eindelijk afgelopen krijg je nog minstens twee reclameblokken. Ik word hier gewoon crimineel van. Laat. Mij. Met. Rust.

Bedrijven als Spotify en Netflix weten dit. Netflix kreeg er in het tweede kwartaal van dit jaar 5.2 miljoen nieuwe abonnees bij. Dat is twee miljoen méér dan het bedrijf zelf voorspelde. Bron: want.nl

Personal branding gaat verdwijnen. Er komt een vernieuwde variant. Personal Branding anno 2018 geschreven en bedacht door Manon Toma.

Personal branding en storytelling is niets nieuws!

Personal Branding is niets nieuws. We “doen” al aan branding sinds ons bestaan als mens. Ieder individu wil ergens bijhoren en zich verbonden voelen met een bepaalde groep. Ze willen gehoord en gezien worden met een boodschap of mening. Ertoe doen.

Net zoals met storytelling.

Oud begrip, nieuw jasje. Verhalen vertellen deden we al na de jacht in onze grot rondom het kampvuur. We tekenden en illustreerden onze avonturen op muren. Onze geschiedenis. Onze nalatenschap. Wat wordt jouw geschiedenis? Wat wordt jouw 'Ik Was Hier'?

Personal branding verandert

Het woord personal (persoonlijk) dekt de lading niet helemaal als je het mij vraagt. Persoonlijk zijn zegt namelijk niets over wanneer, hoe, met wie en met wat jij op je best bent. Het zegt ook niets over jouw specifieke manier van communiceren (en hoe jouw persoonlijkheidstype overkomt op anderen). Ieder type kan namelijk persoonlijk zijn.

Voordat ik verder ga:  Ik geef gratis adviesgesprekken weg, deze plekken zijn beperkt en op aanvraag, omdat ik alleen die online ondernemers wil helpen die echt de volgende stap willen maken.

wat tuinieren en personal branding met elkaar gemeen hebben.jpg

PERSONAL BRANDING KUN JE VERGELIJKEN MET TUINIEREN

Je kunt steeds een andere pot kopen met kekke kleurtjes, dit zorgt er niet voor dat jouw plant goed zal wortelen. Laat staan bloeien en zich vermeerderen. Dit is wat je online ziet. Ondernemers die alleen maar verpotten. Ik heb een "nieuw brand" zeggen ze dan. Terwijl: jij bent jouw persoonlijkheid en dus jouw personal brand. Of je moet meerdere persoonlijkheden hebben, dan zou het in theorie kunnen dat je ieder jaar een "nieuw brand" hebt. Wat deze mensen eigenlijk bedoelen is dat ze een nieuwe bloempot hebben gekocht :-) 

Wat heeft tuinieren met personal branding te maken?

  • Allereerst: Weet welke plant bij jou past. Vervolgens zorg je voor een goede basis. Wat is de juiste plek? Is de grondsoort of bodem geschikt? Welke mest of voeding gebruik je? Wanneer is het de juiste tijd om te zaaien? Iedereen kan wel zeggen “gewoon doen”, maar dat is hetzelfde als in de winter in de harde grond gaan lopen wroeten.

  • Heb geduld! Het duurt namelijk een tijd voordat er iets te zien is. Maar dat er boven de grond niets te zien is, betekent niet dat er onder de grond niets gebeurt. Zijn de condities goed dan gaan de wortels zich hechten en zorgen voor een stevige basis van de plant.

  • Vertrouwen hebben! Je kunt blijven kijken tot je een ons weegt, maar je zult er op moeten vertrouwen dat je een goede basis hebt gecreëerd. Als dan eindelijk het moment daar is dat je plant tevoorschijn komt is het geweldig om te zien hoe er steeds meer frisse groene blaadjes te zien zijn en hoe hij steeds sterker en groter wordt. En dan het bloeimoment! YES!

  • Ook al is je plant goed gegroeid en bloeit hij regelmatig, dat wil niet zeggen dat je niks meer hoeft te doen. Je zult moeten snoeien, voeden, verzorgen en verpotten als hij te weinig plek heeft.

  • Op den duur kun je zo goede stekjes kweken. Voordat je de breedte ingaat, zul je eerste de diepte moeten hebben gestabiliseerd.

  • Doordat er online zoveel geroepen wordt over personal branding ontstaat er een troebel beeld. “Ik heb een nieuw brand” lees ik voor de zoveelste keer. “Nee hoor, je hebt gewoon een nieuwe bloempot.” De wortels kun je niet veranderen tot het worden van een “andere” plant. Je kunt de plant (steeds) in een andere pot zetten, waaronder het er van buiten iets anders uitziet, je verandert niks aan de binnenkant.

  • Ja, je plant groeit op. Dus je zult heus wel een keer een andere "pot" kopen. Of als ondernemer zijnde: andere foto's of een website. Ook als ondernemer wordt je volwassen. Toch moet die basis herkenbaar blijven: in beeld én tekst. je kunt niet het ene jaar een website laten maken met een girly en speelse look en een jaar later een hele zakelijke uitstraling willen. Dan klopt er iets niet bij de wortels.

In 8 stappen een personal brand

Zo word je opgemerkt als ondernemer in 2018!

1. Opgemerkt worden door opmerkzaam te zijn

Precies zoals Netflix heeft gedaan. Die wisten dat een hoop mensen zich zaten te ergeren bij het zoveelste reclameblok van 12 minuten. Wat zien anderen in jouw markt over het hoofd? Waar heeft jouw publiek “last” van en wat zouden zij anders willen? Zo kun jij binnen jouw niche een invloedrijk individu worden of influencer (dat bekt wat beter).


Je hoeft heus geen grote beauty vlogger of wat dan ook te worden op YouTube om anderen te beïnvloeden. Jij kunt een influencer worden. Groot of klein. In een vorm en op een manier die jíj kiest.
 

2. Specifieke (inter)actie!

Waar wil jij dat mensen zich in jouw markt zich bewust van gaan worden? Waar zoeken zij SPECIFIEK naar en hoe kun jij hier vervolgens SPECIFIEK op reageren vanuit jouw eigen drijfveren en doelen?

Het kan zijn dat zij dit (nog) niet weten. Netflix is nu heel normaal en er zijn veel mensen die zich niet meer voorstellen dat ze nog zullen kijken naar de traditionele tv

3. Welke verandering breng jij teweeg?

Ik probeer ondernemers bewust te maken van wat branding écht is. Dit is moeilijk, omdat er zoveel over wordt geroepen dat dit een zware taak is. Daarnaast is branding echt niet alleen maar voor bedrijven als Spotify of Netflix weggelegd. Ik probeer branding behapbaar én implementeerbaar te maken voor iedereen. Ook voor kleine ondernemers. Want juist wij hebben de mogelijkheid om die diepte op te zoeken en de breedte te laten voor wat die is.

Hoe specifieker en bewuster jij durft te kiezen, des te specifieker en bewuster jij hier naar gaat handelen. Zo word je steeds meer die éne individuele influencer. Maar met alleen een idee, dienst of product ben je er niet. Dit is gewoon plat gezegd koopwaar.

4. Denk juist in hokjes!

Jouw persoonlijkheid en jouw bijbehorende kenMERKen creëren een bepaald type. Een personality type. Dit is een kader waarin jij jezelf in de meest fascinerende versie van jezelf laat zien. Daarom geloof ik juist wél in hokjes denken. Je bakent zo jouw terrein af en kadert voor jouw publiek in wie jij bent en wat jij doet. Positionering.

Spotify is luisteren naar wat jij wilt. Netflix is kijken naar wat jij wilt.
 

5. Fuck de sterkte/zwakte analyse!

Je weet hoe jij de wereld ziet en hoe jij handelt in bepaalde situaties en momenten. Je hebt een bepaald beeld van de mensen om jou heen. Of je nu als werknemer in een team werkt, je als manager dit team aanstuurt of je bent zelfstandig ondernemer.


Maar weet jij ook hoe deze mensen jóu zien? Welke kenmerken en signalen kenMERKen en TYPEren jou? Welke waarde voeg jij specifiek toe? Voor klanten? Voor collega’s? Voor je werknemers? Zodra je dit weet kun je hier méér van gaan doen. Zo zwak je vanzelf jouw “zwakke” kanten af in plaats van deze te gaan verbeteren. In mijn branding traject gaat dit met behulp van een unieke branding test!

6. Wees relevant, vermijd trends!

Als je eenmaal weet wat jou waardevol maakt en hoe je communiceert gaan er kwartjes vallen. Dit geeft jou zelfkennis en “zo zien anderen mij dus” - kennis. Zo ga jij jezelf authentiek, karakteristiek en zelfverzekerd voelen. Positioneren. Je bent beter in staat een positieve indruk te maken en ook jouw aanbod, marketing activiteiten en content creatie hierop af te stemmen. Kijk hierbij naar wat leeft en speelt (wees relevant), maar kauw geen anderen na. Het volgen van een trend is misschien veilig, het is niet onderscheidend. Je wordt dan een van de zovelen. En niemand wil een van de zovelen zijn. Zorg dat je een, zoals ik het al jaren noem, een haakje hebt waarop mensen happen, omdat ze zien/merken dat wat jij doet anders is. Dat kan een invalshoek zijn, een afwijkende zienswijze of een extra talent of expertise wat je kunt koppelen aan dat wat je al doet, zodat je een zijstapje kunt maken.

7. Aantrekkingskracht vs. Allergie

Als jij jouw persoonlijkheid concreet gaat Positioneren, Presenteren én Promoten dan hou je een groep over die zich aangetrokken voelt tot jou.

Automatisch ontstaat er ook een allergie groep; mensen die zich hierin niet kunnen vinden. Prima. Dan ben je juist goed bezig! Lees meer over personal branding.
 

8. Blijf in beweging!

Zo blijf je de rest voor, zie ook punt 6. De afgelopen maanden heb ik een opleiding gevolgd in de VS om te werken met een uniek systeem en bijzondere methode. Deze methode is in Nederland (nog) niet bekend. Ik ben de enige adviseur van deze methode in Nederland! Deze methode laat jou zien zien hoe de wereld jou ziet, in plaats van andersom. Personal branding is toewerken naar een gewenst beeld en bijpassende emotie waarmee je beleving creëert. Met dit systeem ontdek je jouw “kader” en jouw “personality type”. Ontdek mijn een-op-een traject!

Wat kun jij doen of toevoegen om er voor te zorgen dat jij binnen jouw niche een “one of a kind” individu wordt? Samen met jouw persoonlijkheid vormt dit een unieke combinatie die wel na te doen valt, maar niet te evenaren.

Doe de intake voor een gratis adviesgesprek!

In plaats van steeds andere planten aan te schaffen of te wisselen van pot ga jij je focussen op de groei van jouw wortels. Zoals ik al zei “je kunt een andere pot kopen, de wortels verander je niet.”

Als je jouw personal brand en brandstrategie scherp hebt kun je vervolgens gericht gaan zaaien, groeien en bloeien als individu en als merk. Als influencer. Als ondernemer. Als persoon(lijkheid). Dit ben ik. Dit doe ik op mijn best.

Van hieruit kun je zoveel effectiever en efficiënter keuzes maken in jouw diensten, activiteiten, website, content creatie, communicatie en samenwerkingen. ALLES! Je leert waar jij voor staat en hoe jij hierop je verdere activiteiten kunt afstemmen. 

personal branding hoe gebruik ik dit? Ik leg je aan de hand van mijn vele blogs en posts op Social Media op een behapbare manier uit wat het is en hoe jij het zelf kunt toepassen.