Een supersimpele strategie waarmee jij je onderscheid als ondernemer!

Je moet jezelf onderscheiden als ondernemer. Te gek. Hoe doe ik dat? 

Even terug in de tijd: Ik was de eerste designer die gratis tips, een gratis training en zelfs workshops gaf over de online do-it-yourself ontwerpprogramma' s zoals Canva & Canva For Work. Dit besloot ik te doen op het moment dat mijn bedrijf voor geen meter liep in 2015.

 Personal Branding Voor Ondernemers

Ik was niet onderscheidend en wist ook niet hoe ik dat kon veranderen.

Ik verslond boeken en trainingen, maar al die kennis bleef lekker veilig in mijn rugzak. Totdat ik de rugzak begon uit te pakken en de kennis daadwerkelijk ging gebruiken.

Toen deze gratis ontwerptools net opkwamen was ik boos, alsof grafisch ontwerpers het nog niet lastig genoeg hadden. Maar ik besloot er iets mee te doen, ik zag een gat. En alhoewel destijds mijn collega ontwerpers mij voor gek verklaarden zijn er nu een paar jaar later, een hoop die hierdoor geïnspireerd zijn geraakt en hetzelfde zijn gaan doen.

Hoe simpel kan het zijn: Weet wat er speelt en speel hier op in. Net zoals ik heb gedaan.

Drie eenvoudige stappen:

  1. Pak een vel papier en teken drie grote cirkels die elkaar overlappen.
  2. In iedere cirkel schrijf je de titel: feit - kans en actie. Onderstaande tekst en foto laten mijn model zien van enkele jaren terug. Ga nu nadenken, iedere dag even een half uurtje over de feiten binnen jouw vakgebied, maar óók over hoe jouw potentiële klant denkt over jouw vakgebied. Wat zijn de kansen die hierdoor zouden kunnen ontstaan? Het kan zijn dat dit nog niet bestaat en dat nog niemand (net zoals in mijn geval) hier iets mee doet!
  3. Het gat, de sweetspot, de klik oftewel.... HET HAAKJE! Hoe creëer jij de (inter)actie tussen de kansen, de feiten en de vragen/problemen/wensen/doelen van jouw publiek?

Kom in (inter)actie in drie stappen (mijn voorbeeld):

Wat hieronder staat is al een aantal jaren oud, maar het is wel het startpunt geweest van wat ik wilde bereiken.

Feit:

  • Er komen meer en meer zzp' ers.
  • We doen heel veel zelf, ik noem dit de Do-It-Yourself (DIY) business cultuur.
  • Alles moet makkelijker en sneller.
  • De grafisch branche is een verzadigde markt, veel ontwerpers zijn traditioneel ingesteld, hebben veel talent, maar denken niet commercieel of vanuit personal branding.

Kans:

  • Inspelen op de DIY ontwerp cultuur door het aanbieden van workshops in o.a. Canva.
  • Het delen van mijn kennis waardoor ik hen help betere ontwerpen te maken en zo naam maak. Ondertussen meer leren over personal branding. 
  • Iedereen maakt gebruik van de gratis programma' s waardoor ook iedereen de mogelijkheid krijgt om veel content te maken en zichzelf te promoten, waardoor het voller en voller wordt. Ook hier: personal branding en positionering!
  • Ook al beweren mensen dat iedereen een grafisch ontwerper kan zijn met deze tools, zo makkelijk is het niet. Er komt namelijk meer bij kijken dan met alleen een website. Daarna begint het pas.

Actie: 

  • Delen van direct toepasbare kennis waarmee mensen hun huidige ontwerpen naar een hoger level gaan tillen m.b.v. Canva of juist een goede visuele basis aanleggen in dit programma.
  • Ik combineer mijn kennis over personal branding en design in mijn diverse workshops. Zo combineer jij het beste van twee werelden.
  • Inzicht geven terwijl ze krijgen waar ze naar zoeken: ik geef tutorials over o.a. Canva en deel mijn inzichten over personal branding. 
 wat is jouw waarom? En hoe ontdek je jouw why!

Bovenstaande verhaal heeft gewerkt. Heel goed gewerkt.

Doordat ik mijn publiek gaf waar ze naar vroegen (tips over hoe doe ik_______) en tegelijkertijd liet zien wat ze écht nodig heb ik een community opgebouwd. Hiervan zijn er ook veel klant geworden, lang niet niet iedereen, maar dat is normaal.

Kun je nog wat extra hulp gebruiken? Meld je dan aan voor de gratis online training. 

 Personal branding: Je moet jezelf onderscheiden als ondernemer. Dit lees en hoor je overal. Maar hóe pak je dat een beetje handig aan? Ik heb een oefening voor je die jou zal helpen: een supersimpele straegie voor jouw personal brand.