Stel jezelf deze 3 vragen om te checken of jouw visual branding 'klopt'

3 vragen die je op weg helpen kritisch te kijken naar jouw visual branding!

Hee, want laten we wel wezen: uiteindelijk moeten al die leuke visuals en plaatjes wel geld gaan opleveren!

 Wat is personal branding? En visual branding? Branding is NIET het laten maken van een website!

Dit was (oké is) mijn grootste valkuil! Ik vind online zó veel mooi en leuk, het liefst zou ik iedere week andere lettertypes, foto' s en kleuren gebruiken.

Ik heb helemaal niets met online shoppen voor kleding en schoenen. Sterker nog: ik heb het nog nooit gedaan! Geen zorgen; ik loop er nog netjes bij hoor! Maar online graphics, icoontjes, lettertypes, patronen en stockfoto' s scoren is bij mij wél redelijk bekend. Ik kan uren rondneuzen en mij vergapen aan al dat moois! Ik klik van het ene Instagram account door naar een prachtige Etsy shop en voordat ik het weet koop ik weer een lading fonts bij Creative Market. Maar goed, dat mag want ik gebruik ze voor klanten! (grijns)

De 2 social media kanalen die ik het meest gebruik zijn Pinterest & Instagram, beide zijn ze ingericht op visuele content. En daar komt mij toch een hoop moois voorbij. Ik denk bijna altijd: morgen ga ik ook die kleuren gebruiken, of die patroontjes, en kijk die gouden glitters (eksteroogjes!) of, of, of...

Maar ik doe het niet!

Want weet je waarom niet?

  • Je gaat pas iets onthouden als je het vaker ziet, dat is herkenning.
  • Hoe vaker een bepaald beeld (onbewust) op je netvlies komt des te bewuster jij wordt van het merk bij dit beeld.
  • Herkenning bouw je enkel en alleen op door een eigen(!) stijl te gebruiken in jouw visual branding en die te herhalen, te herhalen en nog meer te herhalen. 
  • Als je steeds een ander beeld gebruikt geef je ook steeds een ander signaal af. 
  • Het volgen van trends is niet origineel. Ik zie bijvoorbeeld overal gouden letters, unicorns en stocksfoto's met roze koekjes en gouden paperclips. Trends zijn tijdelijk! Jouw visuele branding moet echt meerdere jaren meegaan. 

Stel jezelf eens deze 3 vragen over jouw eigen visual brand identity:

  1. Past jouw visual branding bij jou? Is het een reflectie van hoe jij graag gezien wil worden en denk je dat dit ook daadwerkelijk zo wordt gezien door een ander? 
  2. Zijn de kleuren e.d. afgestemd op de smaak van jouw klant? Jouw smaak is belangrijk, maar die van jouw ideale klant ook. De kunst is om hierin een goede combinatie te creëren.
  3. Als jij nu printjes op de grond zou leggen met al jouw visuele communicatiemiddelen (social media posts, website, nieuwsbrief, visitekaartjes etc.) zou een onbekende van jou dan alles bij elkaar kunnen ordenen? Match alles? Is het familie?

Veel zelfstandige professionals worstelen met hoe zij zichzelf (online) moeten positioneren en presenteren als merk.

Iedereen is online. Iedereen maakt zelf quotes, tips, e-books met gratis ontwerpprogramma' s zoals Canva en Picmonkey en laat zich zien op social media. En dat moet ook wel want mensen zijn visueel ingesteld, beelden spreken aan tot de emotie en zetten zelfs aan tot actie!

Het wordt steeds moeilijker om in die jungle van visuele content jouw plek te veroveren. Denk na over hoe jij gezien wilt worden! Ontwerp een aantal templates en gebruik deze continue en consistent. De kracht zit hem niet in allerlei stijlen (ook al zijn ze héél mooi) door elkaar te gebruiken maar om je te focussen op één stijl. 

Alles wat jij (online) deelt is een reflectie van wie jij bent als merk!

Juist door te kiezen voor één stijl en niet mee te varen met bijvoorbeeld de gouden glitter bedoeling laat je zien waar jíj voor staat. Dat is een signaal wat je telkens maar weer afgeeft en wat vroeg of laat wordt opgepikt. Want zoals ik hierboven al schreef: het is uiteraard wel de bedoeling dat jouw visuals gaan aanzetten tot actie en voor conversie gaan zorgen. Conversie kan zijn:

  • Een e-book 3D mock-up die zorgt voor inschrijvers op je nieuwsbrief.
  • Een mooie website die zorgt dat een bezoeker niet weg klikt maar door klikt.
  • Mooi vormgegeven visuals die worden gedeeld & geliked.
  • Groei in volgers op Social Media
  • Visitekaartjes die niet in de oud papier bak terecht komen maar bewaard worden.

Ik wens je heel veel succes en onthoudt dit: branding is NIET alleen voor grote bedrijven, het is júist voor jou en mij, kleine ondernemers en zelfstandige professionals met grote dromen & (snode moehaha) plannen! En ook al doe je misschien hetzelfde, je bent NIET hetzelfde. Dat geloof ik echt!

 Stel jezelf deze 3 vragen over jouw eigen visual brand identity