Mijn top 5 GRATIS (niet zo sleazy) stockfoto websites + handige tool!

Mijn top 5 GRATIS stockfoto websites voor ondernemers die online actief (willen) zijn met een blog, webshop, dienst, evenement of (online) programma.

Niets kan zo lastig zijn als het vinden van stockfoto’s om jouw personal brand te visualiseren in beeld en online te presenteren. Als online actieve zelfstandige professional schrijf je misschien al blogs of promoot je jouw product via Facebook, Instagram of Pinterest. Je verdiept je in e-mailmarketing en hebt grootse plannen met jouw weggever. Of misschien heb jij plannen voor een online programma of academy en zet je nu de eerste stap met het maken van een salespagina? Misschien heb jij een webshop en bijbehorend blog? Of misschien ben je business coach of marketeer met veel strategische kennis maar lukt het niet om jezelf dusdanig te laten zien?

Hoe dan ook. In jouw business MÓET je wel gebruik maken van online kanalen.

Hiervoor heb je goed beeldmateriaal nodig. Met beeld creëer je beleving. Met alleen leuke teksten kom je NIET op de radar van jouw favoriete klant. De online wereld is soms net een jungle. En aangezien er steeds meer bloggers, webshops, online diensten en programma's bijkomen wordt opvallen moeilijker. 

TIP: Maak gebruik van mijn brandbelofte formule! Deze zal jou helpen te kijken naar wat jou typeert en kenmerkt en hoe je dit in je positionering als personal brand kunt gebruiken.

We doen geen gekke dingen met je gegevens. Lees de privacyverklaring .

Feiten en cijfers:

  • Feit #1: content met relevante visuals wordt 94% meer gezien dan diezelfde content zonder beeldmateriaal. (bron: KissMetrics)

 
percentage
 
  • Feit #2: Senior marketeers in Noord-Amerika concluderen na een gezamenlijk onderzoek in Q2 van 2015 het volgende: 46% van de respondenten geeft aan dat fotografie en visuals belangrijk is. 47% vindt dit zelfs van essentieel belang! 15% geeft aan beeldmateriaal niet belangrijk te vinden. (bron: CMO Counsil)

 Hoe belangrijk is video en foto?

Conclusie: aansprekende visuele content zorgt voor conversie en actie!

En om zelf mooie visuals te maken heb je aansprekende en aantrekkelijke foto’s nodig zodat je in Canva, Picmonkey, Adobe Spark of welke tool je dan ook gebruikt mooie visuals en graphics kunt creëren. Een foto drukt een stempel op al jouw visuele communicatiemiddelen. Jouw website kan nog zo goed in elkaar zitten... Jouw weggever kan nog zulke waardevolle informatie bevatten... Jouw online programma kan nog zulke leerzame modules bevatten…

Als jij bij het eerste contact met een potentiële klant géén aansprekende foto’s en beeldmateriaal laat zien die jouw merk vertegenwoordigen dan drukt dit een stempel op de rest. Het vormt jouw imago (de manier hoe jij gezien wordt). Mooie visuals en beelden spreken aan tot de emotie, wat weer zorgt voor (inter)actie.

Dit is immers het eerste wat opvalt! Het moet uitnodigen om verder te kijken en te lezen. Dan ga je bezoekers overtuigen om zich bijvoorbeeld in te schrijven voor jouw nieuwsbrief, de online training of om een afspraak te plannen. 

Als personal brand strateeg en branddesigner zal ik áltijd afraden stockfoto's te gebruiken. Het laten maken van eigen materiaal is uniek en alleen voor jou. Alleen heb je niet altijd de middelen of ben je even door je foto's heen. In dat geval kan een stockfoto goed van pas komen.

Maar waar begin je te zoeken? Er zijn triljoenen websites! En hoe zit het met de licenties?

Wat je vaak ziet met stocksites is dat ze Amerikaans ogen. Dat is niet zo mijn ding. Het is helemaal niet erg als je stockfoto’s koopt, maar zoek goed. Zo zie je sommige stockfoto "modellen" óveral en in diverse rollen zoals callcenter medewerker, arts of coach. En als je actief bent op Instagram dan wordt je doodgegooid met gouden paperclips, roze macarons en nog meer van dat soort niet onderscheidend materiaal waar vooral vrouwelijk ondernemers gevoelig voor zijn. Wil jij een beetje authentiek zijn en jouw eigen personal brand écht belangrijk vinden, dan skip je dit soort plaatjes.

 "Zet Jambers stem op: Vandaag is hij een callcenter medewerker, maar 's nachts ontpopt hij zich tot... [fill in the blancs]"

"Zet Jambers stem op: Vandaag is hij een callcenter medewerker, maar 's nachts ontpopt hij zich tot... [fill in the blancs]"


In dit blog mijn persoonlijke top 5 van stockfoto’ s, een tool die jouw website sneller gaat maken én als extraatje een videoblog. Straks weet jij precies waar je zijn moet en maak jij in een handomdraai catchy content die converteert! Boks!

  1. Pexels: als er één gratis stockphoto site is die de moeite waard is dan is het Pexels, echt wel! De website is zeer duidelijk in de licenties. Zodra je op een foto klikt zie je rechts hoe je deze mag gebruiken; de licentie die ik aanraad is CCO (creative common license). Met deze licentie mag je de foto ook commercieel gebruiken zonder de fotograaf te melden en zelfs de foto editen/aanpassen. Meer uitleg over deze licenties lees je hier.

  2. Stocksnap: je hebt geen omkijken meer naar licenties want via Stocksnap download jij al jouw foto’s onder de Creative Common Open Licentie (CCO). Ideaal.

  3. Magdeleine: deze stocksite valt ook onder CCO licentie of de 'attribution required' licentie. In dat geval vermeld je de naam van de fotograaf. Het mooie van deze site is dat je op kleur kunt zoeken. Je kunt zelfs het dashboard van de website aanpassen naar een donkere of lichte omgeving.

  4. Photype: Deze stocksite zoekt in een database waaronder ook pexels (zie hierboven). Maar het te gekke aan deze site is dat je jouw favo foto kunt bekijken in meerdere afmetingen. Je klikt op de verhouding die jij straks nodig hebt voor jouw blog of social media post en Photype cropt hem even voor je bij. Zo krijg je meteen een beeld van hoe jouw foto eruit komt te zien in een ander formaat.

  5. Creative Market. Er zijn tal van sites op de markt waar je mooi spul kunt downloaden, maar er is er één waar ik als brand stylist en grafisch designer wel heel erg graag gebruik van maak. My guilty pleasure! Wat sommige mensen hebben met Zalando of Bol.com heb ik met Creative Market*. Ik zit soms uren te staren naar al die mooie foto’s, lettertypes en patronen. Soms ontwerp ik ze zelf, maar in verhouding ben ik zo goedkoper uit en werkelijk alles is daar zo mooi. Ik kan het zelf niet beter. LET OP: iedere week geven ze gratis 6 items weg: dat kunnen foto’s zijn, lettertypes of vector icoontjes. Je moet je wel inschrijven, vervolgens krijg je iedere maandag een mailtje. Creative Market is een webshop waar je eigenlijk alles wel kunt vinden als designer, maar ook als non – designer kun je er je slag slaan.

BOEHOE!!! Een nadeel met stocksites is dat de foto’ s voor iedereen te downloaden zijn, wil je dat absoluut niet dan kun je overwegen om jouw eigen branded foto's te laten maken.

Hoe werkt dat met de online ontwerptools zoals Canva?

Als je gebruikt maakt van Canva dan heb je de mogelijkheid om naast de gratis foto’ s ook foto’s te kopen voor 1$. Ik krijg regelmatig de vraag of je voor die 1$ de foto overal mag gebruiken. Eh nee. Er is een fotograaf geweest die hier zijn best op heeft gedaan, dus met 1$ alles afkopen zou wel een hele goede deal zijn.

Over fotografen gesproken...

Zelf werk ik samen met een fotografe die qua werk past bij wat ik doe. Zij werkt ook vanuit de kern; jouwpersonal brand. Lukraak plaatjes schieten doet zij niet. HIGH SCORE! De foto’s op mijn website zijn allemaal van haar hand en inmiddels al van heel veel klanten zoals bijvoorbeeld "Krachtaardig".

Zoals ik zei; ik geloof dat foto’s een belangrijke stempel drukken op een website of ander design. Een website of grafisch ontwerp kan nog zo goed in elkaar zitten, een amateuristische (deze heeft mijn buurman gemaakt foto) kan alles verpesten. In mijn ogen dan. 

Kijk naar de details van je personal brand foto's!

Een prachtige foto van jou op een bank, mooi in de make-up, maar met sportsokjes aan is een beetje jammer. Gebruik mijn formule om jou brandbelofte te bepalen. Dit zal je de aanzet geven die je nodig hebt.

 Wil jij branded en persoonlijke foto's van jezelf laten maken? Niet alleen een leuk portret maar ook in lijn met jouw brand? Ik werk samen met een fotograaf die net als mij werkt vanuit branding.

 

Must have (must use) tool voor stockfoto’s en een vlotte website. En omdat ik panda' s zo leuk vind.

Pandig! Ehh Handig! Tiny PNG: Er zijn meerdere compressor tools die zware foto's kleiner maken zoals compressor.io maar ik zwicht voor de panda. Mik nooit rechtstreeks jouw foto’s op een site. Ik weet dat je foto’s binnen WordPress kunt verkleinen, maar dan moet jouw website alsnog het rekenwerk doen. Maak het jouw website zo comfortabel mogelijk en verklein de plaatjes alvorens het uploaden.

OOK HANDIG!

Google image: maak jij zelf foto’s of wil je een foto kopen? Je kunt via Google Image zien waar deze foto overal wordt gebruikt. 

Zo! Nu gaat niets je meer tegenhouden om mooie visuals te maken. Er zijn natuurlijk triljoenen stockfoto websites te vinden en ik ken er nog veel meer, maar persoonlijk zijn dit voor mij erg fijne exemplaren. Verdiep je ALTIJD even in de licentie, die kleine lettertjes zijn irritant, maar wel belangrijk!  Eerst lezen, dan downloaden! Ik hoop dat mijn blog voor jou een stock achter de deur is ;-) 

Ik ben benieuwd: maak jij gebruik van stockfoto's of toch maar liever eigen beeldmateriaal?

*Note: ik ben affiliate van Creative Market, mocht je hier ooit iets kopen dan ontvang ik hiervoor een kleine bijdrage. Maar affiliate of niet, ik zou jou nóóit jou iets aanbevelen waarvan ik zelf niet blij van wordt.