eBook of weggever maken? Mijn persoonlijke stappenplan

Dit is hét ultieme artikel met al mijn persoonlijk tips & tricks voor het maken van een "email-adressen verslindend" eBook.

Wil jij dat je de e-mail aanmeldingen je om de oren vliegen? Ping ping ping: allemaal notificaties van nieuwe e-mailadressen in je inbox voor je e-maillijst (dankzij jouw eBook). Of wil je voor jouw online programma of cursus werkboeken maken in PDF en dit aanbieden aan jouw cursisten?

Dan is dít blog precies wat jij nodig hebt. Lees het, bewaar het en laat die nieuwe e-mailadressen maar binnenstromen! In dit blog deel ik mijn tips en tricks met je, zodat jij binnen no-time een onweerstaanbaar eBook of andere weggever in handen hebt. 

Wil jij jouw e-maillijst laten groeien? Je kunt inzetten op Facebook advertenties, maar dan heb je eerst een lead-magnet of weggever nodig. In de complete artikel deel ik al mijn tips met je als jij een eBook of andere weggever wilt maken. Dit artik…

SNELLE NAVIGATIE

Dit artikel staat vol met informatie over het maken van een weggever. Om makkelijker te navigeren kun je gebruik maken van de jump links hieronder.

Is een eBook niet een beetje geweest?

Een eBook maken is niets nieuws, het is al jaren een van de meest gebruikte manieren om e-mailsubscribers te generen en je lijst te laten groeien. Dit artikel is geschreven in 2017 en zelfs nu - drie jaar later - maak ik er nog steeds gretig gebruik van. Een eBook of andere weggever is een formule die werkt. En blijft werken.

Een eBook is een visitekaartje van jouw personal brand. Iets wat je geeft als dank voor het krijgen van een e-mailadres. Een e-mailadres is enorm waardevol, vergis je niet. Je kunt digitaal niet verder komen dan die plek. Een inbox is heilige grond. Nog veel meer dan een inbox op Instagram of Facebook. Die platformen zijn niet van jou. Jouw inbox is dat wel.

Als mensen je weggever of leadmagnet aanvragen dan zijn ze geïnteresseerd in je geraakt. Misschien wel door een post op Instagram. Je wilt ze het liefst zo snel mogelijk converteren van volger naar lead. Als dit het eerste contact is tussen jou en jouw (misschien wel) toekomstige klant dan wil je dat deze eerste indruk goed is.

Ik heb eBooks die ik heb uitgeprint en heb laten inbinden omdat ik ze zo mooi vond. En omdat ik er veel aan had.

Sommige heb ik een keer geopend en meteen in de digitale prullenbak gegooid.

Het verschil tussen een “emailadressen-verslindende-deze-moet-ik-hebben” en een “digitale-prullenbak-vullende-variant” zit hem in drie elementen.

Deze drie moeten elkaar aanvullen. En dat is waar het vaak misgaat. Mensen maken een ‘braindump document’ (alles wat ze willen zeggen moet erin), ze hebben geen concreet doel en naar het design wordt niet omgekeken.

DE DRIE ELEMENTEN DIE JE MOET ONTHOUDEN:

  • Wat is het doel van je eBook? Zonder doel geen conversie.

  • De content: liever drie pagina’s met goede en praktische tips dan 30 pagina’s met random vulling en hier en daar een plaatje.

  • De verpakking: het design natuurlijk. Niet alleen vanwege de looks, maar denk ook aan leesbaarheid bijvoorbeeld.

de vier stappen om je ebook te maken:

  1. Inspiratie opdoen voor je gratis weggever/eBook.

  2. Het start- en eindpunt bepalen.

  3. De content uitwerken- en rollen.

  4. Je eBook ontwikkelen en ontwerpen.

  1. Inspiratie opdoen: hoe kom je op ideeën voor het maken van een eBook?

    Misschien heb je wel wat ideeën waar je over zou willen schrijven. Hoe dan ook, eerst even inspiratie opdoen (en kijken wat werkt en wat niet) kan geen kwaad. Zelf gebruik ik Pinterest. Totaal geen (zakelijke) ervaring met Pinterest? Lees dan dit blog. Het leuke is dat je kunt zien welk type content vaak wordt “gerepind” en dus populair is. Een andere tip is om te kijken waar naar wordt gevraagd. Als je bijvoorbeeld heel vaak dezelfde vragen krijgt dan zou je - specifiek voor dit vraagstuk - je weggever kunnen maken. Je kiest dan een (voor jou) klein en makkelijk te verhelpen probleem en blaast dit gigantisch op. Dit artikel is een voorbeeld: voor mij is het maken van een eBook eenvoudig, maar voor heel veel andere ondernemers is dat niet. Ik kies dus een deelprobleem en deel hier alles over.

  2. Het start- en eindpunt bepalen

    Bepaal het startpunt voor je eBook: wat zou jouw ideale klant nu willen leren? Waar staan ze nu, met welke vraag? Denk niet: “Dit weet iedereen toch?” Bedenk je liever: “Wat is voor mij super simpel wat voor een ander misschien wel super frustrerend is?” Bepaal dan eindpunt van je eBook: Wat leert of kan de lezer na het lezen van jouw eBook (af andere weggever).Ik blijf het herhalen: mensen hebben specifieke behoeftes, wensen, doelen of problemen. Zij zoeken dus ook specifiek. Hoe specifieker jij hierop inspeelt met je weggever hoe beter.

  3. De content uitwerken- en uitrollen voor je eBook.

    Nu je een startpunt en eindpunt hebt bepaald kun je aan de content gaan werken. Verdeel de “tussenstations” van het start- en eindpunt op in hoofdstukken. Het is aan jou om te bepalen hoeveel pagina’s je eBook wordt. Een eBook hoeft niet 60 pagina’s te hebben. Sterker nog: ik raad het af. Meer info betekent niet dat het daardoor beter wordt. Ga niet meteen in een ontwerpprogramma aan de slag, maar werk eerst je (platte) tekst uit. Dat kan in diverse programma’s zoals: Microsoft Word, Evernote of Google Docs. Werk van achteren naar voren. Zorg dat dat je einddoel heel scherp is. Maak het niet te groot!

Je kunt wel degelijk teveel geven! Wees niet bang om je kennis te delen, maar probeer de lezer wel altijd nieuwsgierig te maken naar “meer”. Dat je veel info deelt wil niet meteen zeggen dat je eBook daarmee waardevoller wordt.

Jouw content moet geweldig zijn, NIET overweldigend.
— Manon Toma
Weggever maken? Lees dit complete artikel bomvol tips en tricks.

4. Je eBook ontwikkelen en ontwerpen in 5 stappen

  1. Ontwerp een tof titelblad met duidelijk het uitgangspunt benoemd: het resultaat. Dit is wat moet opvallen, niet je logo, niet je website. Wat gaat jouw bezoeker leren of kunnen? Schrijf een simpele, maar pakkende titel eventueel met een subtitel.

  2. Voer je visuele branding door. Vraag je designer naar de kleurcodes, lettertypes, je logo en merk elementen. Gebruik het liefst eigen beeldmateriaal. Juist door uniek (en dus eigen beeldmateriaal) te gebruiken creëer je een persoonlijke merk beleving. Durf ook een hele pagina te gebruiken voor een eigen quote of foto.

  3. Speel met typografie. Wissel koppen af met subkoppen en maak gebruik van vet gedrukte teksten. Zo zorg je ervoor dat de leesbaarheid wordt beïnvloed. Dit is natuurlijk absoluut nodig, anders gooien ze je eBook weg en sla je de plank dus mis, zonde!

  4. Maak een mockup van je eBook en zet dit op de pagina waar je jouw leadmagnet en weggever promoot. Zo lijkt het net een “echt” boek. Maak de pagina waar mensen de weggever aanvragen aantrekkelijk, maar wel eenvoudig. Geen onnodige afleiding en toeters en bellen. Som duidelijk op - met bullets - wat het downloaden oplevert.

  5. Bewaar het document altijd als PDF. Een PDF is sowieso altijd het formaat wat je als eindwerk wilt hebben. Je kunt een PDF uploaden en makkelijk delen. Je kunt ook prinsscreens maken van losse pagina’s (of deze los bewaren) en hier weer een los plaatje mee maken om te delen op je socials. Zoals het voorbeeld hieronder van Amber.

Waarom is een eBook of weggever maken belangrijk?

Allereerst is e-mailmarketing het belangrijkste kanaal om in te zetten. Verder kom je online gewoon niet. Als social media de kroeg is, dan is e-mail de woonkamer. Zo zie ik het althans. Er zijn geen restricties om te -mailen en je hebt ok niet te maken met algoritmes.

Je inbox is van jou en daar heeft verder niemand grip op. Met e-mailmarketing kun je bovendien veel meer aan personificatie werken: dit betekent niet zozeer dat je persoonlijk moet zijn (al raad ik dit natuurlijk ten zeerste aan). Het betekent vooral dat je gericht - op basis van gedrag en handelingen van je subscribers - gericht emails kunt versturen aan de persoon die de mail opent.

Volgens onderzoek van McKinsey is e-mail 40x (!!!) zo effectief dan Facebook en Twitter gecombineerd. Bron

Ik zeg niet dat je je alleen op e-mail moet richten. Het is een keuze. Eerlijk gezegd laat je mensen die echt in je geïnteresseerd zijn voor een dichte deur staan als je niks met e-mail doet. Zie het zo: op social media leren ze je kennen, je maakt een praatje en deelt wat tips. Als ze geïnteresseerd in je zijn willen ze meer. Dát geef je ze middels e0mail. het is je “inner circle”. Conclusie: social media is niet weg te denken en is zeer waardevol, maar met e-mail kun je nog beter werken aan die nieuwe relatie.

BONUS TIP: WIL JIJ EEN ONLINE PROGRAMMA OF ONLINE CURSUS MAKEN, MAAR WEET JE NIET OF DEZE ZAL VERKOPEN? OF HEB JE NIET DE FINANCIËLE MIDDELEN OM DIT TE LATEN BOUWEN OF OM ER EEN CURSUS VOOR TE VOLGEN?

Wat ik je nu ga vertellen is geniaal (al zeg ik het zelf):

Je kun een online training maken in de vorm van jawôhl! Een eBook! Huh? Hoe dan?! 

Het is geen online omgeving met allerlei toeters en bellen zoals je die misschien kent. Wat je bakken met geld, tijd en energie kost. Nee, je online training ís het eBook.Wil je meer weten hoe je zelf een online programma maakt? Lees dan hier hoe je dit aanpakt.

Door het toevoegen van interactieve elementen, zoals het linken naar filmpjes (die je afschermt met een wachtwoord) of een audio, het toevoegen van links of het maken van invulvelden heb je op een hele eenvoudige manier een online "training" gemaakt.

Zie het als een opstapje voordat je aan de slag gaat met het groots aanpakken van een online programma. Geloof mij, na drie cursussen zelf gemaakt te hebben weet ik wat er bij komt kijken. Het maken is één, maar het verkopen is een tweede!

Kort samengevat + hoe nu verder?

Nog een aantal laatste aandachtspunten bij het maken van je eBook:

  1. Bied jouw lezer een snelle snack aan, geen vijfgangendiner. Laat ze snakken naar wat je nog meer te bieden hebt.

  2. Zorg dat je eBook iets oplost en dat ze er echt iets mee kunnen (actie gericht).

  3. Zorg dat je weggever een opstapje naar jouw aanbod.

  4. Maak een aansprekend en aantrekkelijk design. Denk bijvoorbeeld aan leesbaarheid en duidelijke call-to-actions.

  5. Maak een mock-up van je eBook zodat het net op een echt boek lijkt.


 
Weggever maken online cursus emailmarketing
 
Heel veel succes met het maken van jouw eBook!

In 7 stappen een onweerstaanbare contentstrategie voor jouw personal brand

Dit artikel staat boordevol informatie over het maken van content voor jouw personal brand! Wil je snel navigeren?

Gebruik de jump links hieronder om naar specifieke onderdelen van het artikel te gaan:

Krijg het bedenken en maken van jouw contentstrategie onder de knie met deze 7 stappen. Content maken is belangrijk voor jouw positionering en personal branding.

  • Wil jij worden opgemerkt als online actieve ondernemer en ambitieuze professional binnen jouw niche als personal brand?

  • Wil je eenvoudiger meer mensen bereiken?

  • Wil jij minder ploeteren om (nieuwe) klanten aan te trekken?

  • Wil jij meer volgers, likes en deelacties én een groeiende e-maillijst?

  • Wil jij meer sales voor jouw online programma?

  • Wil jij jouw diensten of producten onder de aandacht brengen?

  • Wil jij op een opMERKelijke manier online zichtbaar worden?

Krijg jij spontane zenuwtrekjes als je voor de zoveelste keer hoort of leest dat je nu echt content moet gaan maken en plannen? Dat content ó zo belangrijk is voor jouw expertstatus is al redelijk uitgekauwd. Jahááá, dat weten we nu wel!

Tuurlijk wil jij dat, maar...

Krijg jij spontane zenuwtrekjes als je voor de zoveelste keer hoort of leest dat je nu echt content moet gaan maken en plannen? Dat content ó zo belangrijk is voor jouw expertstatus is al redelijk uitgekauwd. Jahááá, dat weten we nu wel!

Hetzelfde geldt voor meer bewegen en sporten: Iedereen weet wel dat dit belangrijk is en tóch blijft het een dingetje voor veel mensen.

Hoe komt dat toch?
Het is niet zo dat het aanleren van een nieuwe gewoonte (sporten, gezonder eten) zo lastig is. Het is vaak teveel in een keer. Daardoor geef je op en val je terug in je oude bekende en vertrouwde gewoonte. “Voor mij werkt dit niet.”

Datzelfde geldt voor het bedenken, maken en verspreiden van content voor je personal brand. Ondernemers proberen het 6 maanden en geven dan aan dat het niet werkt, maar je zult het moeten blijven doen en stap voor stap je "levensstijl" omgooien. Dit klinkt drastisch, maar je snapt mijn punt.

Stap voor stap iets doen of iets aanleren werkt in de meeste gevallen prettiger, zo heb je er op de lange termijn écht profijt van. Moet je persé aan de eiwitshakes, de powerfoods, de killerboekenbody’s en iedere dag aan de apparaten hangen om je goed en gezond te voelen? Welnee. Dit is voor ieder mens anders. Misschien wandel jij liever iedere dag een uur, begin je de dag met yoga en eet je graag broccoli (ook gewoon powerfood). Om je lekker in je vel te voelen hoef je heus niet te doen wat in alle boekjes staat. 

Datzelfde geldt voor contentmarketing.

Er zijn tal van opties en mogelijkheden dat er voor ieder wat wils is, ook voor jou, op een manier die bij jou past. Hierdoor ga je het zelfs leuk vinden en dit komt jouw content absoluut ten goede. Zoiets is merkbaar en voelbaar voor jouw publiek.

Wat betekent dit nu concreet voor jou?

Misschien lees je dit wel en denk je: “Mijn bedrijf loopt op rolletjes en ik weet niet of content voor mij werkt.”

Feit is en blijft dat waardevolle content belangrijk is voor je personal brand en nog veel belangrijker gaat worden! Daarbij komt er misschien een punt dat jouw bedrijf uitgerold raakt. Dat wil je niet. Daarom is werken aan je personal brand belangrijker dan ooit. Blijven bewegen, dat houdt je fit en gezond. En ook dit geldt ook voor jouw onderneming en je personal brand!

Daarom is het creëren van content de belangrijkste schakel tussen jou en jouw toekomstige klant.

  • Zonder schakel geen klik.

  • Zonder klik geen interactie.

  • Zonder interactie geen contact.

  • Zonder contact geen omzet.

Wat is content nu eigenlijk?

Content is het aanbieden van informatie over een specifiek onderwerp. Content kan gratis zijn om mensen naar je toe te bewegen, maar het kan natuurlijk ook betaald zijn in de vorm van een online programma of workshop. Het aanbieden kan op diverse manieren. In boekvorm, als online cursus, als video, als blog of als e-mail, you name it!

Content maken. Hoe begin je?

Kies een trigger -> kies een vorm -> kies een kanaal -> kies een verpakking.

  1. Voorbeeld #1: leren -> luisteren -> website -> podcast.

  2. Voorbeeld #2: motiveren -> lezen -> blog -> Pinterest.

  3. Voorbeeld #3: entertainen -> horen en zien -> Facebook -> Livestream.

Content gaat voor jouw personal branding werken. Geen twijfel mogelijk!

Mensen zoeken specifiek. Jij. Ik. Jouw klant. Iedereen! Jouw klant (to be) heeft op dit moment een specifiek probleem, doel, wens of droom. Hier zoeken ze een recept voor. En het liefst zo snel mogelijk via deze 3 manieren:

  1. In de meeste gevallen duik je Google of Pinterest in (deze laatste is een zoekmachine en geen Social Media kanaal). Meer over het gebruiken van Pinterest vertel ik hier.

  2. Een andere mogelijkheid is dat je denkt aan iets wat je onlangs voorbij hebt zien komen in een nieuwsbrief of op Social Media. Je had het toen niet nodig, maar nu denk je er “toevallig” wel aan.

  3. De laatste optie is dat je informatie vraagt bij (online) relaties. “Kan er iemand mij een professional aanbevelen die mij kan helpen met [...].”

Ik garandeer jou dat het creëren van content werkt!

Daar twijfel ik niet aan. Het punt is alleen dat mensen opgeven. Ze zijn een half jaar een soort van actief op Instagram en geven dan op, omdat het niet werkt zoals ze hadden gehoopt. Stel je erop in dat er meer voor nodig is!

Mensen balen er soms zó van dat ze zelfs volgers gaan kopen. En als zelfs dát niet zijn vruchten afwerpt ben je online ten dode opgeschreven, want niet alleen zak je in de algoritmes, maar je zakt ook met je geloofwaardigheid.

"Vriendschap koop je niet,

online dus ook niet."

Je moet moeite doen, dat het online is wil niet zeggen dat de mensen achter het beeldscherm nep zijn. Geef het de tijd en aandacht die het verdient. Verspreid jouw content met de juiste intentie.

De juiste intentie zet de toon voor een connectie tussen jou en jouw gewenst publiek.

Je zult merken dat je niet alleen een band maar ook een brand (als in: merk) opbouwt. Je wordt opgemerkt als personal brand, door consequent en consistent te delen en aanwezig te zijn. Dit is de kracht van herhaling en volhouden.

Het is niet moeilijk, je moet alleen discipline hebben, net zoals met meer sporten en meer bewegen. 

  • Doorgaan, ook al krijg je nauwelijks likes.

  • Doorgaan, ook al heeft jouw concurrent meer volgers.

  • Doorgaan, ook al hoor je krekels wanneer jij kijkt hoeveel e-mailsubscribers
    je op je lijst hebt.

  • Doorgaan.

HOE BEGIN JE NU MET HET BEDENKEN VAN EEN CONTENTSTRATEGIE? VOLG DIT WEEKMENU VOOR ONWEERSTAANBARE CONTENT.

1: Omschrijf jouw huidige positie.

In welke markt zit je? Wat geloven jouw klanten? Wat doen concurrenten? Wat doen bedrijven die jou inspireren? Ga op onderzoek! Werk aan jouw personal brand en blijf dit doen! Mijn markt is verzadigd en moeilijk, er is veel concurrentie en innovatie. Mijn klant denkt: ik heb geen ontwerper meer nodig, er zijn toch gratis designtools.

2: Verplaats je in jouw klant.

Hij of zij zit nu nagelbijtend achter de computer. Wat zouden de zoektermen zijn die ze nu (ja, nu!) aan het intypen zijn? (Canva is een fijn ontwerpprogramma en het kost me niets, maar ik mis toch wel designskills om mijn website en social media er professioneel uit te laten zien).

3: Hoe kun jij deze persoon met jouw expertise voorzien in zijn/haar behoefte?

Maak het zo specifiek mogelijk. Dit is zoals ik het altijd noem: het haakje, zo vang ik hun aandacht en interesse (ik gaf gratis designtips en uitleg over Canva).

4: Welk punt of welk statement wil jij maken als personal brand?

Wat is de bewustwording die je wilt overbrengen? Wat moeten ze uiteindelijk doen?  (het besef krijgen dat goed design verkoopt en ze daardoor meer klanten zullen krijgen, dat zelf lopen te klungelen alleen maar afbreuk doet aan hun kwaliteiten. Dat ze mij inschakelen voor hulp).

5: Maak een braindump file.

Las tijdblokken in en geef jezelf alleen dan toestemming om je te laten inspireren. Ik kom heel vaak iets tegen waarvan ik denk: “hier moet ik iets mee!”. Alleen doe ik dat niet, want dan kom ik zelf niet vooruit. Kom ik iets tegen dan gebruik ik de app getpocket om het te bewaren. Op een later tijdstip bekijk ik het dan goed en bepaal ik of ik er iets mee moet ja of nee. Kom ik op Facebook iets tegen dan bewaar ik het desbetreffende artikel of de video door rechtsboven in de post op het driehoekje te klikken.

6: Feel the rhythm!

Moet je iedere dag posten en aanwezig zijn? Iedere dag hoeft niet, bepaal wat prettig voelt anders hou je het niet vol. Probeer consequent te zijn.

➜ Plan vooruit (bijvoorbeeld 90 dagen), dit geeft houvast. Je kunt topics voor je content in je agenda schrijven of gebruik maken van een planner.

7: Sterf geen digitale dood.

Als je op alles tegelijkertijd duikt val je om en sta je waarschijnlijk niet meer op; je sterft een digitale dood. Wees liever op één kanaal mega zichtbaar dan dat je op 5 kanalen maar een keer in de twee weken je gezicht laat zien. Zodra iets lekker loopt en je voelt je prettig voeg je een extra kanaal óf een extra type content toe. (stel je hebt een blog en die deel je wekelijks op je Facebook pagina. Je kunt er als toevoeging een Live Stream over opzetten op je Facebook Pagina en deze video na afloop downloaden en vervolgens uploaden op YouTube. Bedenk voor jezelf wat voor jou werkt en waarmee je jouw publiek nog meer kunt prikkelen.

Content bedenken, creëren en verspreiden is een hele klus.

Een goede voorbereiding voor een goede contentstrategie is echt het halve werk. Om dit te laten slagen kun je mijn gratis checklist aanvragen.

Wil jij online zichtbaar worden of leren hoe je content maakt en gericht met jouw marketing aan de slag gaat?

5 effectieve no-nonsense manieren waarmee jij jezelf als ondernemer onderscheidt van je concurrent.

Ik deel mijn 5 effectieve no-nonsense manieren waarmee jij als ambitieuze ondernemer groot wordt in een verzadigde markt.

(Helaas zonder magische formule, oplossing of truc: die is er gewoon niet!)

Als ondernemer ga je soms kopje onder. Zeker als je in een moeilijke en verzadigde markt zit. Het kan voelen als watertrappelen in een kweekvijver. Ik verzoop bijna, maar vond manieren die mij meer ademruimte gaven en hoe ik mijn niche en haakje vond.

Jezelf onderscheiden van de concurrent? Wat maakt jou anders? Leuke vragen, maar hoe kom je hierachter? Ik heb 5 manieren waarmee jij in een moeilijke en verzadigde markt gaat opvallen.

BEGRIJP MIJ NIET VERKEERD: ALS JE NET VOOR JEZELF BEGINT DAN DOE JE MAAR WAT.

Je stort je erin en onderweg zie je wel. Dit houdt een jaar aan. Twee jaar als je eigenwijs bent. Je komt erachter dat je geen steek bent opgeschoten en dán komt het keerpunt. Bij mij althans wel.

Ik ben van origine grafisch ontwerper, maar dat zijn triljoenen anderen ook. Dat realiseerde ik mij snel, nadat ik fulltime voor mezelf ging werken. Tel daar de gratis online ontwerptools zoals Canva bij op en je snapt dat ik het moeilijk had als ondernemer. Misschien zit jij nu in een soortgelijke situatie.

Op dit punt ga jij je dingen afvragen:

  • Moet ik andere diensten gaan aanbieden?

  • Moet ik mijn prijzen gaan verlagen?

  • Een nieuwe website laten bouwen?

  • Moet ik een online programma gaan maken?

  • Moet ik gaan vloggen?

Al deze zaken helpen. Zeker. Moet je er dan meteen bovenop duiken? Nee. Dat is hetzelfde als je koffer inpakken zonder te weten of je op safari, ski-vakantie of strandvakantie gaat.

IK ZAT OP HET PUNT "ZAL IK STOPPEN?"

Ik stopte ook een soort van. Ik nam de tijd om kritisch naar mezelf te kijken. Hoe kan ik mij als ondernemer nu onderscheiden...

Wat zeurde ik eigenlijk? Mijn opa bouwde na de oorlog en alle ellende die hij heeft moeten doorstaan een goedlopend bedrijf op waar zijn gezin van kon leven. Hij stapte twee uur op de fiets om naar een potentiële klant te gaan. Wat nou moeilijk?

Ophouden met janken en ervoor gaan. Maar hoe? Wat had ik nog meer te bieden?

Ik ging nadenken en dacht na over mijn tijd op het Grafisch Lyceum. Daar waren klasgenoten die van school af moesten, terwijl hun ontwerpen absoluut fantastisch waren. Maar verder? Hadden ze geen interesse in communicatie, reclame en overige vakken. Ik wel. Ik slurpte alles op. Behalve wiskunde, dat skipte ik (geloof mij, ik kan nog tien blogs schrijven over mijn reken- en wiskunde trauma’s van vroeger). 

Ik verdiep mij al jaren in (personal) branding, marketing en social media.

Die kennis was er al, maar ik deed er niets mee.

PERSONAL BRANDING HEEFT MIJN LEVEN GERED! NOU JA, MIJN LEVEN ALS ONDERNEMER DAN.

Ik ging alles wat ik geleerd had op mezelf toepassen. Dat was lastig want alle boeken en trainingen gingen over grote bedrijven. Ik brak er mijn hoofd over. Maar nu, twee jaar later, kan ik zeggen dat mijn eigen re-branding goed gelukt is.

Bedrijven, groot of klein: ik heb geleerd dat een merk het uitgangspunt, het vertrekpunt en het verzamelpunt is van alles wat je (wilt) doen. Dit vormt voor mij de basis. Mijn fundering. Mijn focus. Mijn recept.

Als ik deze kennis niet had opgedaan dan had jij dit blog nu niet gelezen. Dan was ik namelijk gestopt. Werkte ik weer voor een baas.

Mensen zoeken specifiek. Ondernemers zoeken specifiek. Ze hebben een specifiek probleem, doel, wens of droom. Daarom is het vinden van een niche ook zo belangrijk: het vinden van een kleiner gebied binnen een markt waar je een grote impact kunt maken.

Dit is dé reden dat personal branding werkt en waarom geld uiteindelijk niet belangrijk is. Als dat wat jij doet exact hetzelfde is zoals bij anderen, dan gaan mensen kiezen op basis van prijs.

Dat doe ik en dat doe je zelf ook. Zie je extra de toegevoegde waarde van iets in als extra laag bovenop een dienst/product dán kies je op basis van emotie, gevoel en eigen waarden en normen.

Ook al doe je hetzelfde, je bent niet hetzelfde! Ontdek wat dat NIET is en ga hier méér van doen!
— Manon Toma
Personal branding is geen product of iets wat je koopt of download. Jij bent jouw personal brand. Je gaat het verschil maken door je bewust te worden van wie jij bent als merk, maar ook hoe je over wilt komen. Ik deel 5 tips waarmee jij je als klein…

MIJN 5 MANIEREN WAARDOOR IK OP DE ONLINE RADAR KWAM (EN BLEEF) ALS ONDERNEMER EN WAARDOOR IK NU ZELFS NOG MAAR BEPERKT KLANTEN AANNEEM:

First things first: Online zichtbaar worden is een veelgehoorde term. Je wordt er mee doodgegooid. Zoals altijd wordt ik een beetje allergisch van dit soort napraterij en wil ik het graag weerleggen: zichtbaar worden is een, dat blijven is een tweede. Ik kan een uur door mijn Facebook tijdlijn scrollen waarbij er een hoop "zichtbaar" is. Uit die berg prikkels is er echter maar weinig wat door mij wordt opgeMERKt. Hoe zorg je ervoor dat je niet alleen online zichtbaar wordt, maar ook blijft hangen? Dáár gaat het om! Online zichtbaar worden is de kunst niet! Met alle middelen die moedertje Internet ons biedt is dat het minste waar jij je druk om hoeft te maken.

  1. JIJ moet je hoofd breken. Blijf leren en investeren. Perfectioneer jouw specifieke potentie! Het gaat jouw klant, die nú op jouw website of Instagram account aan het rondneuzen is, NIET om jouw service, dienst of product. Wat levert het hem of haar specifiek op? Wees je daar héél bewust van. Als jij je daar bewust van bent, ga je ook bewust handelen en keuzes maken. En 3x raden wie dan bewust benaderd wordt?

  2. Hoe word jij opgeMERKt en wat heeft empathie hiermee te maken?
    Ik was “not amused” toen de gratis online ontwerptools zoals Canva op de markt kwamen. Dit is nu al enkele jaren geleden. Menig ontwerper baalde van deze ontwikkelingen. Ik ook. Ik mopperde wat af, want ik had het al lastig als grafisch ontwerper. Totdat ik dacht: "dit is nu eenmaal wat er speelt, hoe kan ik op deze trein springen en er mijn eigen voordeel uithalen?"

  3. Wat is jouw haakje?
    Zorg voor een haakje: iets waarop je kunt inhaken, hoe simpel het ook is! Uiteraard deed ik dit door het delen van tips en tutorials over o.a. Canva. Daar was veel vraag naar! Ik wist echter dondersgoed dat er meer nodig was dan het kunnen maken van een leuke Facebook header. Canva zelf was niet moeilijk, maar dat ik op de toetsen van een piano kan drukken, maakt mij nog geen pianist. Ik gaf mijn publiek wat ze wilden en liet vervolgens zien wat ze nodig hadden. Het positioneren van jezelf als merk, dát is de basis van alles.

  4. Inspiratie vs. Imitatie.
    Zorg voor enkele voorbeelden en laat je door hen inspireren. Dat hoeven niet mensen in jouw vakgebied te zijn. Ik ben groot fan van Jos Burgers, spreker en auteur. Hoe hij kennis overbrengt en dit vermengt met zijn persoonlijkheid vind ik geweldig om te zien. Let op dat je er niet teveel volgt en dat je je gaat blind staren. Het lezen van succesverhalen werkt inspirerend, maar het kan ook de-motiverend werken en jou verlammen.

  5. Spieken en concluderen. Ik geloof niet in concurrentie. Iets wat ik wel vaker hoor. Onzin, want ook al geloof jij er niet in, zij geloven misschien wel in jou! Wees je dus bewust dat zij er zijn en wat zij doen, want het maakt jou scherp en je leert er juist van. Door te kijken naar hoe anderen iets doen en hoe zij overkomen kun je een beter beeld creëren van jouw eigen personal & visual branding. Dit moet natuurlijk ten opzichte van anderen weer anders zijn! Schrijf op wat jou aanspreekt en wat niet. Denk goed na over wat jij anders doet, benoem dit en laat het zien. Niemand wil een 'ik ook-brand'.

BONUSTIP: Ontvolg & ontrommel online!

Door de kracht van het Internet zwakt de kracht van ons eigen creatieve denken soms af. We worden zó hieraan blootgesteld dat kopiëren een hele nare bijwerking is. Het is eerder regel dan uitzondering dat ik mijn teksten of designs ergens terugzie of zelfs getipt wordt door een volger.

Om niet teveel last te krijgen van het "scroll-syndroom" is het een must om alles en iedereen te ontvolgen die jouw koers niet dient. Als iets jou alleen maar afleidt of remt dan ctrl + alt + delete. Weg ermee! Dit geeft jou rust en de ruimte om zelf stappen te zetten. 

Ik ben benieuwd of je geïnspireerd bent geraakt! Laat in een reactie hieronder weten met welke tip jij aan de slag gaat. Ik hoor het graag!
 

Heb je meer hulp nodig?

PS: Ik geef gratis adviesgesprekken weg, deze plekken zijn beperkt en op aanvraag, omdat ik alleen die online ondernemers wil helpen die echt de volgende stap willen maken.

Instagram voor ondernemers: lees mijn do' s en dont' s + hoe plan ik mijn instagram posts in?

Waarom Instagram gebruiken als ondernemer?

Je kunt jezelf of je product of dienst echt als merk gaan presenteren en laten zien! Maar los van het posten van een kopje koffie of een waanzinnig uitzicht kom je misschien niet. In ieder geval ben je van plan er meer mee te gaan doen! Ik gebruik Instagram pas een jaar zakelijk (sinds januari 2016). Voorheen gebruikte ik het ook, maar deed ik het ‘verkeerd’. Door een training te volgen en zelf te gaan ontdekken ben ik in een jaar van 100 naar 1300 volgers gegroeid. 100 nieuwe volgers per maand, niet slecht!

Sterker nog: sommige klanten hebben mij benaderd via Instagram. Ik ben er nog lang niet, mijn grote inspiratiebronnen hebben 10x zoveel volgers, maar ik wil mijn lessen graag met je delen. 

Ik geloof dat Instagram waardevol is voor creatieve denkers of doeners, ondernemers die zichzelf als merk wil positioneren én presenteren. Mijn uitgangspunt is altijd het onderdeel personal branding. Zorg dat dit eerst glashelder is voordat je gaat nadenken over inrichting en opzet van online kanalen. Instagram kan daar een prachtig aanvullend onderdeel van zijn.

Wil jij weten hoe je vanaf je computer kunt posten op Instagram? Het afgelopen jaar ben ik Instagram als kleine ondernemer gaan inzetten en heeft het mij al veel gebracht. Ik deel mijn tips & triks met je over hoe je Instagram kunt inzetten voor…

 

Instagram groeit en is inmiddels Twitter voorbij. Niet zo vreemd, want mensen zijn visueel ingesteld!

WERKT INSTAGRAM VOOR IEDERE ONDERNEMER, PRODUCT, DIENST EN MERK?

Je hoeft je niet af te vragen of Instagram voor jou kan werken. Wat jij je moet afvragen is of jouw klant (to be) Instagram gebruikt! Als dat zo is dan gaat het werken. Laten we eerst even enkele statistieken bekijken:

Enkele feiten over Instagram:

  • Instagram is opgericht in 2010 en is in 2016 overgenomen door Facebook.

  • Er zijn 600 miljoen maandelijkse actieve gebruikers (15-12-2016).

  • Er worden dagelijks 95 miljoen foto’s en video’s gedeeld.

  • 31% is vrouw en 24% man (Amerikaanse gebruikers).

  • 55% is tussen de 18 en 29 jaar (Amerikaanse gebruikers).

  • 28% is tussen de 30 - 49 jaar (Amerikaanse gebruikers).

  • 48,8% van alle merken gebruikt nu Instagram, dat percentage gaat oplopen naar 70,7% in 2017. Daarom is nú de tijd om er echt mee te beginnen.

  • Interessant is ook dat 80% van alle wereldwijde gebruikers NIET uit de VS komt volgens Hootsuite. Ik ben benieuwd wanneer er data wordt bekeken van de Europese of Nederlandse gebruikers. Maar goed: bovenstaande geeft een idee.

Bronnen: expandedramblings.com | hootsuite.compewresearch.com

WELKE VOORDELEN HEEFT INSTAGRAM VOOR JOUW BEDRIJF EN HOE ZET JE INSTAGRAM ZAKELIJK IN?

Allereerst moet je beseffen dat Instagram de online etalage is van jouw personal brand. Van hieruit laat je zien wie je bent als merk, waar je voor staat en wat jij te bieden hebt aan degene die naar binnen staat te gluren. Vervolgens stappen ze de winkel binnen: ze worden nieuwsgierig en klikken door naar jouw website, weggever of evenement.

Wil je een pakkende Instagram belofte schrijven?

Maak dan gebruik van mijn super simpele script en schrijf jouw brandbio én belofte!

Andersom kan het natuurlijk ook! Iemand die op jouw website landt en zelf een Instagram account heeft zal benieuwd zijn wat jij doet op Instagram. Spreekt de feed hen aan (hetgeen ze dus zien op jouw profiel) dan gaan ze je volgen.

Misschien verlaten ze daarna je website, maar je zit wel op hun radar doordat ze je zijn gaan volgen. Daarom is het verstandig om op je website te laten zien dat je Instagram hebt of dit zo nu en dan te delen op andere social media kanalen. Klinkt logisch toch?

Instagram is een plaatjesboek waar je doorheen wilt blijven bladeren. Instagram laat zien wie jij bent en welk verhaal je te vertellen hebt rondom jouw dienst of product. Deze etalage richt je dus in op een manier die de bezoeker aanspreekt. Je wilt immers dat hij of zij jouw winkel binnen stapt!

HOE WORD JE GEVONDEN ALS ONDERNEMER OP INSTAGRAM?

Simpel: door zogeheten hashtags. Bijvoorbeeld #socialmediaexpert of #webdesigner.

Een bezoeker zoekt op hashtags en ziet vervolgens afbeeldingen die aan deze desbetreffende hashtag gekoppeld zijn. Instagram laat ook verwante hashtags zien. Klikken ze jouw foto aan en spreekt de rest van jouw feed hun ook aan dan gaan ze je volgen of geven ze je een like of reactie. Des te meer likes en echte reacties des te beter. Heeft iets met het algoritme te maken, maar daar weet ik te weinig vanaf dus hier ga ik verder niet op in.

 
Tips en tricks over hoe Instagram in te zetten als kleine ondernemer.
 

10 TIPS OM MET JE BEDRIJF TE (RE)STARTEN MET INSTAGRAM:

  1. Bepaal het doel: wat wil je bereiken door het inzetten van Instagram?

  2. Dit spreekt voor zich: zorg dat je een foto en duidelijke omschrijving gebruikt in je biografie.

  3. Zorg dat het duidelijk is waarom iemand jou moet gaan volgen!
    Dus: formuleer een missie speciaal voor Instagram. Waarom moet ik JOU gaan volgen?

  4. Zorg voor een call to action in jouw biografie + plaats een link (website, weggever, webinar whatever).

  5. Schakel om naar een zakelijk account: je kunt dan statistieken bekijken en zien wanneer jouw volgers online zijn. Je kunt ook een contact knop inschakelen.

  6. En nu komt het belangrijkste: hoe richt je de etalage in? Werk dit uit: kies een kleurschema en denk na over de look & feel. Alles moet met elkaar verbonden zijn, dus je website en social media kanalen moeten op elkaar aansluiten. Deel échte foto's en content. Geloof me: er worden hele kanalen ingericht met materiaal van anderen. Dit werkt misschien op de korte termijn, maar op de lange termijn wil je aan de connectie werken.

  7. Bepaal welke content je gaat delen op Instagram en bepaal hoe vaak je gaat posten.

  8. Hou een grote schoonmaak! Een winkel met een rommelige etalage stap je toch ook niet binnen? Kijk ook regelmatig naar jouw volgers. Heb je de indruk dat het nep account zijn? Blokkeer ze.

  9. Post volgens mijn 3 C’s: Zorg dat het beeldmateriaal Catchy is. Wees Consequent in waar je voor staat (check je Instagram missie!) en post Continue. Dat wil niet zeggen dat je 6x per dag hoeft te posten. Ik zelf hou 3 - 4x per week aan.

  10. Denk aan hashtags waarop jouw ideale klant zou zoeken en zorg dat ze relevant zijn aan jouw merk. Je mag er per post 30 gebruiken, dus gebruik deze ook! Iedere hashtag is een mogelijk klik én dus mogelijke volger én dus mogelijke klant. Stel je bent hovenier: zoeken ze dan op #hovenier of zoeken ze op bijvoorbeeld #wilgentenen, #moestuin of #buitenkeuken?

WAT KAN IK GAAN POSTEN ALS ONDERNEMER OP INSTAGRAM EN WAAR MOET IK OP LETTEN?

  • Hierboven schreef ik al: hou een grote schoonmaak. Ruim eerst al je troep op. Loop iedere foto na in je feed en vraag je af: “Voegt deze post iets toe aan mijn Instagram missie en doel?" Zo nee? Dan crtl+alt+delete die hap.

  • Bepaal hoe je feed eruit moet gaan zien of hoe je hem opnieuw wilt inrichten. Uiteraard kijk je naar jouw brand strategie. Door exact te weten waar jij voor staat en gaat, wat jou uniek maakt, wat jouw niche is etcetera kun jij een aansprekende visuele vertaalslag gaan maken vanuit jouw merk.

  • [TIP➭] Is dit bij jou nog een wazige vlek? Dan is het tijd om dit helder te krijgen.
    Mijn e-course ‘Positioneer En Presenteer Jezelf Als Merk’ zal jou stap voor stap door dit proces heen helpen en zorgen dat jij dit kunt gaan beschrijven, benoemen, communiceren en visualiseren. Personal branding = input! Visual branding = output. Onder visual branding vallen onder andere logo, website, e-book, video maar ook jouw Instagram Feed! Ja, echt waar!

  • Jezelf laten zien is goed en raad ik ook aan, maar de boventoon moet de missie zijn van jouw Instagram (en waardoor mensen jou dus in eerste instantie zijn gaan volgen). Hierbij hanteer je jouw gekozen stijl en (kleuren) schema. Je kunt jezelf ook laten zien in de content onderwerpen die je kiest en de omschrijving van een post: refereer bijvoorbeeld naar een persoonlijke ervaring.

  • Wil je heel veel privé foto’s delen maak dan gewoon een extra (privé) account aan.

5 CONTENT ONDERWERPEN OF IDEEËN VOOR INSTAGRAM ZIJN:

  1. Tips of Wist je dat? Hoe doe ik [...vul in...] Hoe werkt [...vul in...].

  2. Foto’s van jouw product of dienst: vertel een verhaal en zorg voor een mooie presentatie. Ook leuk: re-post van klanten: dit is weer sociaal bewijs voor potentiële kopers.

  3. Behind the scenes of sneak peeks.

  4. Stel vragen!

  5. Doe een quiz.

  6. Verkort een blog en plaats dit op Instagram (uiteraard is de call to action dan: lees verder op mijn website). Je kunt geen link in de tekst zetten, maar wel verwijzen naar een link in je bio.

10 do's voor Instagram

  • Do: Zorg voor een Instagram omschrijving die aansluit op je personal brand.Gebruik hiervoor bijvoorbeeld mijn brandbelofte script. Download hem hier.

  • Do: gebruik ook je eigen hashtag(s). Bedenk zelf een hashtag en vergeet jouw eigen naam niet #manontoma. Zet in je bio ook een link naar je website. Gebruik bij voorkeur niet een andere tool (zoals Link.Tree) maar maak zelf een aparte landingspagina aan specifiek voor Instagram, zoals ik heb gedaan.

  • Do: de eerste 3 regels van de omschrijving (ook wel caption genoemd) moeten prikkelen en aanzetten tot verder lezen. Iemand die jou volgt doet dat om een reden. Scrolt deze persoon door zijn/haar tijdlijn dan zien ze de foto met slechts een klein gedeelte van de tekst.

  • Do: edit jij je foto’s vanaf je telefoon? Je kunt naast de filters van Instagram zelf ook gebruiken maken van de 'VSCO' of 'Snapseed' app. Denk aan jouw kleuren en probeer consistent te zijn in de look & feel.

  • Do: gebruik Instagram Stories voor nog meer beleving! Stel: je bent kapper en je hebt een prachtige foto van een feestkapsel welke je wilt gaan posten in je feed/tijdlijn. Met Instagram Stories zou je kunnen laten zien hoe je dit kapsel hebt gecreëerd. Een story (vind ik persoonlijk) is leuker als het bestaat uit een aantal stukjes. Maak gebruik van een intro, setting 1 (ik vertel jullie hoe ik dit bruidskapsel maak in deze story), gevolgd door setting 2 (dit zijn de materialen die ik gebruik), setting 3 (dit product is goed omdat…), setting 4 (de ultieme hack voor dit kapsel is…), setting 5 (zo doe ik het), setting 6 (klaar!). In de story kun je gemaak maken van zogeheten stickers (geo-locatie, vragen stellen aan je publiek of een poll). Doel: interactie creëren!

  • Do: naast rechtstreeks posten vanaf je mobiel kun je ook templates maken op je computer. Zelf gebruik ik Adobe Illustrator, maar het kan ook in Photoshop. Gratis tools zijn Picmonkey (de uitgebreide versie kun je nu 7 dagen gratis proberen) of Canva. Een template is een 'vast' stramien die je steeds aanpast en hergebruikt. Vervolgens plan je hem in.

  • Do: Stel vragen en probeer de interactie te behouden. Je kunt bijvoorbeeld een stelling bedenken en bewust vragen naar hun mening. Ook kun je in je feed/tijdlijn een foto plaatsen en vervolgens verwijzen naar je story’s waar je nog verder op het onderwerp doorgaat.

  • Do: plan je posts in en werk zo vooruit voor bijvoorbeeld de hele week of maand, maar probeer ook sociaal te blijven: spontaan iets posten kan vaak goed werken.

  • Do: maak setjes met hashtags aan in je notitie app. Deze kun je makkelijk kopiëren en plakken. Zelf zet ik ze in de app Evernote (mega fan van deze app), maar je kunt zelfs een snelkoppeling maken onder toetsenborden (via Iphone). Voor Android kun je hier een text-expander app voor installeren.

  • Do: zet niet alle hashtags in de tekst zelf, maar plaatst ze als nieuwe reactie onder de post en doe dit z.s.m. nadat je post is geplaatst.

5 DONT’S VOOR INSTAGRAM:

  • Don’t: je profiel op privé zetten als je het tenminste als ondernemer wilt gebruiken. Je draait de deur van je winkel toch ook niet op slot op een zaterdagmiddag?

  • Don’t: té sleazy stockfoto’s gebruiken. Zorg dat je aandacht besteedt aan jouw feed, dat straal je dan ook uit. Wil jij jezelf als merk positioneren en presenteren? Heb je personal branding hoog in het vaandel staan? Dan maak je natuurlijk je eigen beeldmateriaal
    of je laat het maken.

  • Don’t: Verschillende afmetingen en uitsneden gebruiken. Dus: een liggende foto plaatsen met tekst kan echt niet, de zijkanten zullen eraf vallen. Hou vierkant aan!

  • Don’t: likes of volgers kopen. #sneu Mocht je nu denken gebeurt dit echt? Ja! Een interessante documentaire hierover is deze.

  • Don’t: sommige apps schijnen tegen de regels van Instagram te zijn. Apps waar je kunt controleren wie jou is gaan ontvolgen bijvoorbeeld. Ik heb er zelf geen ervaring mee gehad, maar Instagram zou je dan een ban kunnen geven.

HOE PLAN IK INSTAGRAM POSTS IN VANAF MIJN COMPUTER? DEZE APPS KUN JE GEBRUIKEN OM TE PLANNEN OP INSTAGRAM. EN JA, IK HEB ER MEERDERE GETEST!

Mijn 3 favoriete tools om je Instagram Posts mee in te plannen zijn:

  1. Later: is gratis (30 posts per maand: meer dan prima!) Met deze app kun je jouw plaatjes uploaden en in de kalender slepen. Groot voordeel van deze app is dat je enters in je tekst kunt zetten en teksten kunt bewaren, iets wat ik bij veel andere tools niet terug zie. Je plant op een specifiek tijdstip en vervolgens geeft je telefoon een melding. Je installeert de app dus ook op je telefoon! Met 'Later' kun je ook labels toevoegen. Handig als je bepaalde content categorieën hebt en iets wilt zoeken. Update 2 maart 2017: Later laat je nu ook statistieken zien.

  2. Planoly: is ook gratis voor 30 posts per maand! Jammer dat deze app geen mooie witregels maakt en de hele tekst onder elkaar zet. Voordeel is dat je statistieken kunt bekijken. Ook Planoly geeft je een melding op je telefoon waar je hem vervolgens kunt doorplaatsen naar Instagram. Wat ook fijn is dat je setjes hashtags hier kunt bewaren.

  3. Plann: Deze app is alleen voor je smartphone en tablet! Kosten: 9 euro. Het fijne van deze app is dat je kunt schuiven met beeldmateriaal zodat je echt kunt zien hoe je feed eruit komt te zien. Persoonlijk werk ik liever vanaf mijn computer, maar verder is dit een geweldige tool!

Om je te inspireren en als voorbeeld!

Ik kijk altijd af bij grote merken. Hoe doe zij het? Een ding is zeker: non-stop promoten is niet de bedoeling en werkt niet. Vertel een verhaal, ga de interactie aan. 

Bekijk de prachtige missie van Nuuna: zoveel meer dan notitieboekjes! En wat dacht je van het tijdschrift Quest? Ze stellen vragen en zetten mensen aan het denken. Het merk Harley Davidson staat voor het ultieme vrijheidsgevoel. Dat laten ze zien! Zo zijn er heel veel voorbeelden. Wil je echt alles leren over Instagram, dan moet je zeker The Social Good Girl gaan volgen. Absolute aanrader! Dankzij haar training groei ik gestaag op Instagram.

OP ZOEK NAAR EEN CURSUS OF PROGRAMMA OVER INSTAGRAM VOOR ONDERNEMERS?

Wil je als ondernemer goed starten met Instagram of wil je meer leren over het snelstgroeiende kanaal op Social Media? Dan raad ik je deze eCourse aan van mijn collega Amber van Leeuwen van The Social Good Girl.

Ik heb een groei van 100 volgers (zakelijke start in begin 2016) tot nu (juli 2017) naar 3000 volgers. Dat is een gemiddelde van 155 volgers per maand. Er zijn veel mensen die de volg-ontvolg techniek (veel mensen gaan volgen en zodra ze jou terug volgen hen weer gaan ontvolgen: slechtste techniek ever) toepassen, dus de werkelijkheid ligt lager. Als ik uitga van 150 nieuwe volgers per maand dan is dit 5 personen per dag. Ik zorg dat ze via Instagram weer mijn gratis cursus volgen en zo op mijn e-maillijst komen en in mijn Facebook groep.

Ik wil graag leren Instagram zakelijk in te zetten, waar let ik als ondernemer op bij het aanschaffen van een cursus?

☛ Er zijn veel cursussen en workshops te volgen over Instagram, maar let goed op, want er zit een hoop gal tussen. Kijk naar de volgers die zo'n aanbieder heeft. Zie je dit soort "volgers?" in hun profiel er tussen staan? Vreemde namen zonder foto? Allemaal nep en gekocht, zodat het lijkt alsof ze succesvol zijn op Instagram.

instagram cursus pas op voor de zelfbenoemde experts.PNG
instagram cursus zo moet het dus niet.PNG

☛ Kijk ook naar de opbouw van een feed (profiel). Zit er totaal geen logica in: teksten die er afvallen op de foto (liggende afbeelding geplaatst), kinderen, smoothies, honden, bureau etcetera etcetera. Geen consistente en consequente manier van posten dus. Dit zijn niet de Instagram experts die je zoekt. 

Welke cursus kan ik jou aanraden? Degene die ik zelf heb gevolgd natuurlijk!

Instagram voor ondernemers. Amber van The Social Good Girl is echt een aanrader. Haar feed is "on brand" en geeft je mega veel tips voor Instagram. Haar zeer uitgebreide cursus over Instagram is een absolute aanrader!
 

En dat is de cursus ‘InstaGroei” van The Social Good Girl. Amber is voor mij een ware inspiratiebron op het gebied van Instagram. Walk the talk, practice what you preach en ze is echt en daar hou ik van.

Ik ben heel benieuwd! Hoe zet jij Instagram in? Laat het mij weten in een reactie! Vergeet niet de formule te downloaden en schrijf die pakkende #brandbelofte.

Groetjes, Manon

Hoe plan ik Instagram posts in vanaf mijn computer? Deze apps kun je gebruiken om te plannen op Instagram.

Personal branding voor ondernemers: de 5 meest gehoorde aannames

+ 1 concrete actie die jouw personal brand (to be) écht nodig heeft!

Personal Branding is een hippe term (het bekt ook zo lekker!) waar je veel over hoort en leest. Menig ondernemer is zich ervan bewust dat personal branding belangrijk is én dat ze er iets mee moeten.


Maar ja…  Wat dan?

Veel ondernemers en professionals hebben een bepaald beeld van wat (personal) branding is. Dit beeld klopt alleen vaak niet...

Ik ga je uitleggen wat personal branding NIET is door de 5 meest voorkomende opmerkingen en reacties die ik vaak hoor en lees met je te delen. Als je tijd hebt vertel ik je ook graag wat (personal) branding en positionering dan wél is + deel ik een actie waar je vandaag nog mee aan de slag kunt.

Wat is personal branding? In mijn blog vertel ik je de meest veelgemaakte denkfouten die bijna iedere ondernemer wel maakt over personal branding. Dat komt omdat personal branding zo'n hippe term is je er overal wel over leest. Maar wat is personal …

Snel navigeren:

Deze post staat weer bomvol informatie. Wil je snel navigeren? Gebruik dan de jump links hieronder:

Personal brand (to be): ben je er klaar voor?

5 Misvattingen over (personal) branding:

  1. Branding is alleen voor grote bedrijven.
    Welnee, je kunt alles ‘branden’. Je bepaalt zorgvuldig waar, met wat, hoe en voor wie je er staat (of juist niet), waarmee jij je onderscheidt en hoe jij wilt overkomen. Of het nu om een product gaat, een stad of een persoon, alles kun je op een bepaalde manier positioneren en presenteren.

  2. (Personal) branding is duur en niet voor mij als ondernemer weggelegd.
    Niet waar, de presentatie en promotie van jouw personal brand en (her)positionering kun je zo duur maken als je zelf wilt. Maar de input zit in jou. Hoeveel geld je in de output gaat steken mag je zelf bepalen. In de basis is het een plan, een concept, een kader waarin duidelijk alles staat uitgeschreven. Van je missie, tot je brand-archetype tot je kern- en merkwaarden.

  3. Ik doe niet aan personal branding, ik heb wel belangrijkere dingen te doen.
    Of je er nu in gelooft of niet, je geeft een signaal af. Je leeft, je haalt adem, je hebt een bepaalde mening en je gedraagt je op een bepaalde manier. Je ‘doet’ al aan personal branding. Ben je ooit wel eens op een verjaardag geweest waar je niet veel mensen kende? Automatisch vorm jij je een beeld van anderen en zij ook van jou. Iemand hoeft zich niet voor te stellen met een omschrijving van zijn/haar karakter. “Hoi! Ik ben X en ik ben erg vrolijk en enthousiast.” Als het goed is had je dit al door, want deze persoon kwam misschien wel spontaan op je af of het viel je gewoon op. Echte op deze verjaardag kunnen ook mensen zijn die jou aan anderen voorstellen. Stel je voor dat je vriendin je voorstelt aan iemand waar ze eerder niet erg over te spreken was. In je brein is er al een beeld gevormd! Daardoor benader jij deze persoon al anders. Je verwacht een onaardig iemand! Andersom werkt dit ook. Als je wordt voorgesteld aan iemand waarvan je hoorde dat ze erg vriendelijk en vrolijk was, dan benader je die persoon zelf ook al anders. Dat doe je met branding ook.

  4. Branding is het laten maken van een logo en website.
    Ik heb een branding nodig of ik heb een nieuwe branding. Zucht…. Ik ben inmiddels opgehouden mij er druk over te maken, maar nee: jouw merk is een puzzel. Een logo en website zijn slechts stukjes uit die puzzel. Het zijn de zichtbare en tastbare onderdelen die jouw personal brand een bepaalde look & feel geven en hetgeen waar jij voor staat vertegenwoordigen.

  5. Wie je bent online strookt nooit met de werkelijkheid.
    Dit klopt deels. Helaas. Beelden creëren beleving, maar zijn steeds vaker in scene gezet. Nu is iedere fotoshoot natuurlijk een soort scene, maar wat ik bedoel is dat het niet strookt met de realiteit. Al die foto’s in Marrakech of Ibiza? Erg mooi! Maar zorg dat het ook echt blijft. Mensen prikkend oor die perfecte plaatjes en posts heen.

WAT BETEKENT PERSONAL BRANDING NU ÉCHT? EN NOG BELANGRIJKER… WAT BRENGT HET JOU EN MIJ ALS ONDERNEMER?

Ik geloof oprecht dat ondernemers en zelfstandige professionals zoals jij en ik de wereld (gaan) veranderen. Oké, je gaat misschien niet de complete wereld veranderen, maar wel de wereld van jouw klant (to be). De klant die nu op jou zit te wachten! Ik geloof dat alle grote merken en bedrijven ooit zijn begonnen bij een persoon. Een persoon die iets wilde veranderen, die een droom of doel had.

Jij hebt als ondernemer (maar uiteraard ook privé) specifieke wensen, doelen, problemen en dromen.

Je zoekt dus heel specifiek en gericht via Google, Pinterest en Social Media. Dat geldt voor jou, voor mij en voor jouw klant. Bovendien worden al die wensen, doelen, problemen en dromen steeds specifieker. We weten steeds duidelijker wat we willen en wat we níet willen. Dat ervaar jij, maar jouw toekomstige klant dus ook.

Dááág massa, hallo interessant individu!

 In de jaren 50 (denk ik, want ik bestond toen nog niet) kon je als bedrijf nog makkelijk roepen dat jouw product of dienst de enige (en dus de beste) was.

Maar tegenwoordig? Vergeet het maar!
Vandaag de dag is er van alles héél veel. Maar ik denk echt, nee ik weet zeker dat wij juist in die massa weer op zoek gaan naar de speld in de hooiberg. We zoeken naar dat product, of die persoon die ons specifiek kunnen helpen.

Als jij net als mij online actief bent dan weet je: opvallen en op de radar komen van jouw potentiële klant (en daar blijven) is lastig. Het werkt ook niet (meer) om te roepen en te zenden. Mensen hebben er bovendien geen zin meer in. Dat gedram, al die prikkels, al die reclames. We hebben in alles zó ontzettend veel keuze. Lees hier 5 manieren om jezelf te onderscheiden.

Als we iets nodig hebben of we hebben ergens behoefte aan dan gaan we gericht op zoek naar wat het beste bij ons past of waar we het beste gevoel bij hebben. We zoeken specifiek. De rest negeren we. Het meest kostbare wat iemand jou kan schenken is zijn/haar aandacht. Aandacht is tijd. Hoe specifieker (i.p.v. generieker) des te meer ideale klanten jij gaat aantrekken.

HOE DOE JE DIT ALS JE ONDERNEMER BENT MET EEN MOOI PRODUCT OF DIENST?

Moet je dan nog harder gaan roepen? Nope. Je moet slim & stil zijn. Ik zatt in een moeilijke en verzadigde markt. Het grafische vak heeft het lastig. Ik sukkelde daarin voort, net als de rest.

Totdat ik daarmee stopte en ging luisteren. Ik vroeg mij af:

  • Hebben ondernemers écht behoefte aan een kant-en-klaar logo?

  • Hebben ze écht behoefte aan do-it-yourself ontwerpprogramma’s?

  • Hebben ze écht behoefte aan een website?

Nee. Ze hebben de wens en het doel om ertoe te doen. Net als ik.

  • Met hun verhaal, missie, geloof en belofte. Ze willen de wereld van hun klant verbeteren of transformeren. Zij willen iets opbouwen en creëren met een boodschap en belofte. Iets wat verder en dieper gaat dan hun product of dienst.

  • Jij en ik hebben de mogelijkheid om specifiek in te gaan op de behoeftes, wensen, doelen, problemen en dromen die onze klanten hebben. Door de breedte (en dus de massa) te laten voor wat die is maar juist de diepte (het individu) op te zoeken.

  • Ik wil je uitdagen om te verdwalen, de hoek om te gaan en verder te kijken dan het product of dienst wat je aanbiedt. Alles wat je doet, van het verhaal wat je vertelt tot de manier waarop je dit presenteert via een website, social media en logo moeten op elkaar aansluiten.

En daarom, mijn Internet vriend, is personal branding zó belangrijk. Het is geen trucje, het is dé manier om zichtbaar en tastbaar te maken waarom jouw klant (to be) in het online oerwoud bewust voor jou kiest.

Jouw karakter en jouw verhaal vormen je tot wie jij bent als mens, als ondernemer en dus als personal brand! Het typeert jou. Door je bewust te worden wie jij bent als personal brand ga je ook bewust handelen en word je ook bewust benaderd.

Is het voor jou nog wazig wie jij bent als personal brand ? Focus je hier echt op, want zo wordt het beeld wat mensen van jou hebben helder en duidelijk. Plan een adviesgesprek in met mij!

Jouw klant kan zich zo beter identificeren met jou en jouw aanbod. En identificeren is precies waar het om gaat bij personal branding. Het is een bepaald gevoel wat je uitstraalt en een bepaald gevoel wat je jouw ideale klant wilt geven.

1 concrete actie die jouw personal brand (to be) écht nodig heeft!

Ren niet meteen naar een ontwerper, sta eerst stil!

Als ondernemer wil je zo snel mogelijk aan de slag met een (nieuw) logo, website en de rest wat erbij hoort. Dit geldt niet alleen voor starters, maar ook voor ondernemers die al een paar jaar bezig zijn en die het tijd vinden voor iets nieuws!

♥︎ Zorg ervoor dat je helder hebt wat jou TYPEert & kenMERKt. Bedenk vervolgens waar en voor wie jij er staat en met wat je daar dan staat.

Maak bijvoorbeeld een (digitale) mindmap met Coggle of pak pen en papier. Maak vier kolommen en vul deze. Op het laatst ga je schrappen en strepen. Net zolang totdat je een kern overhoudt. 

PS: Ik geef gratis adviesgesprekken weg, deze plekken zijn beperkt en op aanvraag, omdat ik alleen die online ondernemers wil helpen die echt de volgende stap willen maken.

Ik hoor graag van jou, zet jij bewust jouw typerende eigenschappen en kenMERKen in? Laat het mij weten in een reactie. Enne, zet hem op met alles, boks! 👊🏼