Personal Branding Tips

Wat heeft online ondernemen te maken met de bermuda driehoek?

Je niet gezien voelen. Je niet goed genoeg voelen. Je genegeerd voelen. Je gefrustreerd voelen. Je ronduit KAK voelen. Ugh. Ik háát dit gevoel. Dit gevoel kreeg mij áltijd te pakken op die momenten dat ik niet gefocust was. Ik was niet gefocust omdat ik niet werkte vanuit mijn (personal) brand.

Ik was stuurloos en had geen koers. Vervolgens ging ik scrollen & swipen en peddelde ik allerlei richtingen op. Behalve de goede.

Klikkend door perfecte Instagram feeds/story’s, mailtjes, salespagina's, webinars enzovoorts. Waar je alleen maar ziet, leest en hoort hoe succesvol iedereen is. Althans dat leek zo.

Internet is áh-má-zing (hoor mijn tell-sell accent), maar het kan ook een ‘fuckthisshit-error-ikkanookniks-whyyyyyy-huiliehuilie’- effect veroorzaken.

Sneller navigeren door dit artikel? I hear ya!

online-ondernemen-waar-beginnen.png

Althans bij mij. Inmiddels ben ik ouder en wijzer (ahum) en deel ik graag mijn tips met jou in de blog.  

Online zichtbaar worden? Forget it!

Online zichtbaar worden is een doel voor veel online ondernemers. Maar... willen we dit niet allemaal? Precies. En daar zit het knelpunt als je wilt werken aan jouw (online) personal brand en business.

Iedereen is al online zichtbaar.

Je tante, je buurman en al je concullega’s. Het effect hiervan is dat mijn, maar ook jouw publiek steeds meer bewuste en specifieke keuzes maakt in wie én wat zij volgen en dus toelaten op hun digitale tijdlijn.

Mensen laten scrollen is geen rocket-science. Hoe zorg je dat ze ermee stoppen, dat is wat jij jezelf beter kunt afvragen.

Steeds meer mensen hebben namelijk last van het ‘scrol-virus’, het eindeloos en vooral doelloos scrollen en swipen. We hebben een shit-load aan keuzes. Doordat we bewust worden dat de digitale tijdlijn onze fysieke tijdlijn beïnvloedt worden we (terecht) kritischer in wie en wat wij volgen (en wie en wat niet meer).

Dat geeft namelijk rust.

Ik weet dat ik best wel iets zeg door dit te verkondigen, maar online zichtbaar worden is niet de oplossing.

Waar het om gaat is of je online wordt opgeMERKt. Dus als jouw doel online zichtbaar worden/zijn is dan zeg ik: stop. Begin eerst bij het begin.

Juist doordat ik niet alleen online zichtbaar ben, maar vooral online wordt opgeMERKt, zul je zien dat ook deze visie wordt overgenomen, want dat is wat er gebeurd als je een opMERKzame boodschap deelt. Lees hier waarom ik niet geloof in de focus hebben op online zichtbaar zijn.

En dat is wat jij als innovatieve ondernemer wilt bereiken!

Online zichtbaar worden? Nu is er meer voor nodig.

Als je niemand in het bijzonder aanspreekt, is er ook niemand die zich in het bijzonder aangesproken voelt.

Daarom ben ik hier. Om jou van de nodige inspiratie te voorzien.

Online zichtbaar zijn is één, maar zoals ik al zei: iedereen is al online zichtbaar. Online zichtbaar zijn is de kunst niet, met een druk op de knop van je smartphone kun je een Instagram Story maken of een post schrijven op Facebook. Moeilijk? Nee.

Maar wordt je daarmee ook opgeMERKt in het ge-scrol van jouw publiek? Dat is wat ik jou graag wil bijbrengen en dat is waarom ik zo geloof in het individu en personal branding.

Als ondernemer wil je dat alle ogen op jou gericht zijn. I get it! Maar het gaat erom of de juiste ogen op jou gericht zijn.

Online actief zijn als ondernemer (online zichtbaarheid) of zelfs volledig online ondernemen is iets wat veel mensen ambiëren. Ik ook, maar het is zoals je inmiddels zult begrijpen, niet zo makkelijk als het soms lijkt.

De bermuda driehoek

Dat is de reden dat ik online zichtbaarheid vergelijk met de Bermuda driehoek.

Het online wereldje voelt voor mij soms als niemandsland: een gebied in de oceaan waar een hoop verdwijningen plaatsvinden, waar zeemonsters loeren onder de oppervlakte en kapiteins op grote cruise schepen je maar al te graag aan boord hengelen.

Stel je voor dat jij in de Bermuda driehoek ronddobbert en dat er drie eilanden zijn:

  • paniek eiland

  • party eiland

  • privé eiland

Wanneer zit je als ondernemer op paniek eiland?

Als je strandt op paniek eiland ben je uitgeput. Je voelt je gedesoriënteerd. Het is er drukkend benauwd, er hangt een laag dikke mist en daardoor loop je in cirkeltjes rond. Als je op dit eiland zit dan mis je het grote plaatje: eindbestemming onbekend. Een koers uitstippelen om weg te komen is een uitdaging. Maar je weet dat je weg wilt...

Als je je zo voelt is dat wat je ab-so-luut niet moet doen: blind gaan pendelen. In het echte leven ga je doelloos scrollen en swipen. Je weet niet waar te beginnen, wat te doen, wie te geloven en hoe de situatie te veranderen.

Je peddelt blind maar wat rond. En voordat je het weet… Jawel! Als je maar lang genoeg peddelt, ook zonder kaart, spoel je ergens aan.

Je krabbelt overeind en knippert met je branderige ogen. Holy shit. Party eiland. Hier is het te doen. Het is er zonnig met een briesje. Er is lekker eten, er zijn mooie winkels en inspirerende mensen. Waar moet je beginnen? Het is allemaal zó… perfect!

Is het dat? Perfect? Webinars, challenges, online programma’s, berichten over tonnen omzetten en de meest gave events. Je wilt niets missen en weet niet waar je je als eerst op stort en dus stort je je op alles. Het is niet dat deze zaken je niet kunnen helpen, maar heb je het echt allemaal nodig? Of is het ballast wat iets teveel in je ogen schittert en je zicht belemmert?

Is dat wat je wilt? Nein.

Staar je niet blind op party eiland. Party eiland is een tussenstop voor veel ondernemers. Ze zien het als redding. Je staart je blind op al het moois en hongerig stort je je op het buffet. Achteraf heb je teveel gegeten (van dat wat je eigenlijk niet wilde) en krijg je buikpijn.

Bedenk je goed dat je ziet wat zij willen dat je ziet. Party eiland kan je gek, onrustig en gefrustreerd maken. Van een afstandje lijkt het heel wat, maar als je dichtbij staat zie je dat al die succesvolle ondernemers er doodmoe of ongezond uitzien.

Mayday Mayday! Dit wil je dus ook niet. Is er een oplossing? Jawôhl!

♥︎ Ik help je voorgoed weg peddelen van:

  • paniek eiland (het is daar toch kak weer en er hangt een grafstemming).

  • party eiland (want hoe geweldig het ook lijkt, het kan je soms nog verder laten afdrijven. Niet alles is waardeloos, zeker niet, maar maakt het jouw leven waardevol?

Waar je naartoe wilt is jouw eigen privé eiland.

Op dit eiland weet je wat je níet wilt en wat je wél wilt. Op dit eiland heb je alles wat je nodig hebt, ervaar je rust en duidelijkheid. Tuurlijk zul je nog eens stuurloos raken of in een storm terecht komen, maar je weet jouw privé eiland precies te liggen en je zult dus altijd kunnen terugkeren.

Hulp nodig? Grijp deze reddingsboeien

Grijp deze reddingsboeien:

Reddingsboei #1: Elimineren

(Personal) branding begint voor mij met een grote schoonmaak. Ctrl + alt+ delete. Gooi overboord waarvan je het gevoel het dat het jou onzeker maakt, een overweldigend gevoel geeft of wat je onrustig maakt.

Dit is meestal spul wat je hebt gesprokkeld op de andere eilanden. Je zult merken dat je zonder die onnodige ballast een beter zicht krijgt. Hup, overboord ermee.

Reddingsboei #2: Specificeren

Jouw privé eiland is precies zoals jij het voor je ziet. De meeste ideale situatie! Weet dus waarom je gaat varen en hoe je de woeste oceaan de baas gaat worden. Waar wil je terecht komen? Waar doe je het voor? En met wat? En voor wie? En waarmee? En denk daarna over:

  • Hoe ziet het eruit?

  • Welke sfeer hangt er?

  • Welke activiteiten zijn er of wat verkoop je er?

Het afkaderen- en bakenen van jouw eiland. Denk in hokjes zeg ik altijd maar. Dat is juist goed. Denk out of the box, maar creëer in the box.

Reddingsboei #3: Communiceren
Dit eiland is beperkt qua ruimte en capaciteit en dus zul je moeten nadenken over wie er welkom is. Je kunt niet alle gasten van dienst zijn en tevreden houden. Welke mensen/klanten wil je er ontvangen en hoe zorg je ervoor dat ze aanleggen op jouw eiland?

Oftewel: hoe ga jij communiceren? Online communiceren veel mensen helaas hetzelfde. Weet je nog dat ik schreef dat er zoveel keuzes en opties zijn voor jou en mijn publiek? Veel ondernemers worden zo blootgesteld aan ál die anderen, dat ze hun eigen creativiteit soms verliezen en niet weten welke unieke boodschap of geluid zij kunnen maken. Nadoen of zelfs kopiëren voelt dan makkelijk, maar zorgt uiteindelijk voor nog meer keuzestress bij het publiek.

Ook al doe je hetzelfde (wat prima is!), je bent niet hetzelfde! Ontdek wat dat niet is en ga daar meer van doen!

Denk er eens over na. Ik hoop dat dit je helpt.

Groetjes, Manon ツ

Wil je weten hoe ik jou verder kan helpen? Nog twee extra mogelijkheden, waarvan een gratis!

Wil je weten hoe mijn boot jou verder helpt? Stuur mij dan een mail terug met ‘Manon, mayday!), ik vertel je graag meer over de bestemmingen, vertrektijden en de vaarroute naar PPJAM Island! kijk hier of dit een eiland is waar jij een tijdje op zou willen vertoeven.

PS: Mocht je nu, op dit moment, op paniek eiland zitten maak dan gebruik van deze reddingsboot. Dit is mijn super simpele formule die je invult met jouw eigen woorden, waardoor je weer op koers komt te liggen. Ik beloof je dat de mist opklaart. Staar je niet blind op al die anderen, staar je blind op jezelf.

PPS: Ik weet het, een slechte kwaliteit foto, maar hij moest er gewoon bij! Gemaakt op het zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika. Dat is voor mij waar ik het uiteindelijk allemaal voor doe: herinneringen creëren.

online-zichtbaar-worden-tips.png

Online zichtbaar is de kunst niet. Lees dit!

3 redenen waarom online zichtbaar zijn níet je uitgangspunt zou moeten voor jouw personal brand en ondernemer.

(Ook al zegt heel Nederland van wel)

Ik ben ondernemer en ik wil online zichtbaar zijn: hoe doe ik dat?

Hóe is helemaal niet de vraag die jij je zou moeten stellen. Het wordt een doel op zich voor ondernemers: online zichtbaar worden. Maar... willen we dit niet allemaal? Precies. En daar zit het knelpunt als je wilt werken aan een personal brand. Want ons publiek maakt steeds bewustere keuzes in wie én wat zij toelaten op hun digitale tijdlijn, júist omdat iedereen online zichtbaar is…

Online zichtbaar worden is niet moeilijk: pak nu je smartphone, druk op de camera, vertel iets over jezelf en post het op YouTube, Facebook, Instagram en op je blog. Moeilijk? Nee.

Online zichtbaar worden als ondernemer. Moet je doen. Het werkt alleen niet, lees hier waarom.

Het punt dat ik wil maken is dat we zó gefocust zijn op online zichtbaar worden, terwijl het daar niet om gaat als je wil werken aan je personal branding. Ik ben misschien de enige in Nederland die er zo over denkt... En misschien dat dit artikel een druppel is op een gloeiende plaat, maar iemand moet het zeggen. Dat komt omdat ik personal branding belangrijk vind. 

Hoe meer er online zichtbaar wordt, des te meer er ook onzichtbaar wordt.

Ik ga je een aantal inzichten geven waarvan ik hoop dat het je helpt. Online zichtbaar zijn als ondernemer is nodig, natuurlijk, maar ik zou graag willen dat je er op een andere manier naar gaat kijken. Namelijk met jou als personal brand in je achterhoofd.

In dit artikel kun je gebruiken van jumplinks om snel te navigeren.

online-zichtbaar-worden-zou-nooit-het-uitgangspunt-mogen-zijn.png

Online zichtbaar is de kunst niet

  1. Online zichtbaar is de kunst niet. Online ónzichtbaar zijn is moeilijker vandaag de dag. Met één druk op de knop plaats je een post op LinkedIn of maak je een video of instagramstory. Er is 24/7 de hele dag door van alles zichtbaar voor mij, er is echter maar weinig wat ik echt opMERK: bewust en onbewust.
    ➜ Moet je online zichtbaar zijn? Ja. Maar zorg eerst voor een specifieke strategie, stem (stem staat voor: tone of voice, mening, visie) en stijl. Als je dit scherp hebt ga je bewust keuzes maken vanuit je personal brand, hier bewust naar handelen, waardoor je op den duur bewust benaderd wordt. Dan ben je niet alleen online zichtbaar, maar weet je het scrollen te doorbreken: je wordt online opgeMERKt.

  2. Niet alleen jíj wilt online zichtbaar zijn. De rest van de wereld wil dit ook. Steeds meer mensen (a.k.a. jouw klanten) nemen daardoor bewuste beslissingen over wie en wat ze volgen. Daarom is personal branding essentieel. De tijd die je schenkt aan je digitale tijdlijn heeft namelijk een dírect effect op je fysieke tijdlijn. Een uur scrollen = een uur minder aan je eigen dromen/doelen/ideeën/plannen etcetera werken. (En ik was kampioen tijdlijn scrollen).
    ➜ Staar je dus niet blind op alle middelen. Hierdoor wordt een middel een doel. Door je te concentreren op online zichtbaar worden (wat zeer breed is) raak je overweldigd. Dat is hetzelfde als zeggen dat je op vakantie wilt. Kijk eerst naar het doel. Wat wil je bereiken? En welke middelen kunnen jou als personal brand hierin vervolgens ondersteunen?

  3. Wordt geen 'ik-ook merk'. We hebben zoveel “na-doeners”, wees een “voor-doener” of een "ik-niet merk". We worden zo blootgesteld aan wat anderen doen en daardoor is het ook te verklaren dat we bepaalde zaken overnemen. Dat is menselijk. Maar soms staren we ons zo blind op wat anderen doen dat we last kunnen krijgen van AUTO.

Wat is auto?

  • Afwijzing. Ik ben bang wat mensen van mij zullen vinden, is er nog wel plek voor mij? Persoon X en Y krijgen veel meer likes enzovoorts. Je voelt je teleurgesteld en afgewezen, maar dat doe je vooral zelf. Er zijn genoeg mensen die op jou zitten te wachten.

  • Uitdaging. Ik voel mij verlamd, ik heb het geprobeerd, online zichtbaar zijn, maar ik loop er gewoon op leeg. De uitdaging groeit je boven het hoofd en daardoor doe je niets.

  • Twijfel. Die en die persoon zegt dat dit werkt en dat ik dat moet doen. Eerlijk gezegd weet ik weet niet meer wáár te beginnen, wát te doen en wíe te geloven. Dus duik je op alles tegelijkertijd.

  • Onzekerheid. Ik doe het niet goed, het lukt toch niet, niemand zit op mij te wachten, die en die persoon is veel beter... Het kan zelfs zo erg worden dat je last krijgt van een online identiteitscrisis: niet meer weten waar je voor staat en je verliezen in allerlei middelen. Steeds weer een nieuwe online look & feel, een ander geluid en ander geluid. Verwarrend voor jou, maar ook voor jouw publiek.

Valkuil van dit alles?

"Ik ga wel even op Facebook en instagram."

Want wat doe je als je je zo voelt? Precies! Afleiding zoeken op de digitale tijdlijn! En zo wordt het steeds erger.

Ik betrap mijzelf hier vaak zat op. Ik was bijna dagelijks onzeker (nu nog maar wekelijks lol) en ik zou stinkend rijk zijn als ik geld kon verdienen met piekeren.

Zo kom ik online niet over. Dat weet ik. Ik ben o.a. opgebouwd uit een piekerstuk en een streberstuk. Die 2 botsen regelmatig. De ene zegt: "oeh, zou je dat wel doen?" De ander zegt: "hou je muil, ik ga ervoor!"😂

Ik voel mij vaak onzeker, maar ik ben er zeker van dat ik mij er niet door laat afremmen.

Omdat ik ergens voor sta en in geloof: de kracht van het individu. Alle grote merken en bedrijven zijn vaak ontstaan bij één individu. Iemand zoals jij en ik. Iemand met een droom, doel, behoefte of idee.

Het gaat niet om de skills

Ik weet 100% zeker dat het niet gaat om de skills, maar om de persoon die de skills komt brengen. En die persoon kan als hij/zij wilt zoveel betekenen en veranderen vóór anderen.

Laat jij je nog afremmen? Dan is je missie en visie (nog) niet sterk genoeg. Dan wil je het niet graag genoeg.

het is echt tijd om jouw eigen:

  • Strategie te bepalen

  • Stem (tone of voice, mening, visie) gehoor te geven

  • Stijl te kiezen

Niet omdat een goeroe het zegt of doet. Omdat jij het wilt. Ook al zegt de hele wereld dat je webinars moet geven (of wat dan ook), als het middel níet aansluit op hoe jij van nature communiceert dan komt de boodschap die je hebt niet goed uit de verf.

♥︎ Een klant uit mijn programma 'Positioneer & Presenteer Jezelf Als Merk' benoemde dit afgelopen week tijdens een 1-op-1 sessie: "Manon, ik heb het geprobeerd en ik weet dat het moet, maar het lukt mij niet om een Facebook Live goed te laten verlopen. Ik voel mij niet prettig en ik kom niet goed over."

Waarop ik zei: "Dan doe je het niet. Wie zegt je dat dit moet? Je dénkt dat het moet, omdat iedereen dit zegt. Goed dat je het probeert en het een kans geeft, maar als het niet werkt laat het dan ook los, genoeg andere manieren die wél voor je werken."

Ben je op zo'n moment online zichtbaar? Vast wel. Maar komt de boodschap aan? Nee. Word je opgeMERKT tussen al die andere mensen die ook online zichtbaar willen zijn? Nee. 

Wat doe ik dan wel?

Je weet nu dat online zichtbaar zijn niet meteen het uitgangspunt zou moeten zijn? Maar wat dan wel?

  1. Ga eerst nadenken waar je als ondernemer en persoon voor staat, voor wie je daar dan staat en met wat je daar dan staat. Eerst dit helder hebben. Pas dan gaan nadenken over hóe je dit gaat vermarkten en verspreiden. Want hoe is niet moeilijk.

  2. Kies vervolgens één kanaal/middel uit. Begin simpel en geef dan een beetje gas bij.

  3. Kies vervolgens één vorm uit die jou soepel afgaat: bloggen, video, podcasts, e-mailen enzovoorts. Gaandeweg kun je dan eens iets proberen wat buiten je comfort-zone ligt en het proberen. Want als je het niet probeert, weet je ook niet of het je ligt. Lees hier mijn blog met 7 stappen voor een effectieve contentstrategie!

Heel veel succes! Laat je mij in een reactie weten hoe jouw bovengenoemde drie stappen eruit zien?

Meer hulp nodig?

Plan een adviesgesprek in met mij en ontdek welke stappen jij kunt doorlopen om een aansprekende en aantrekkelijk merk te worden.

Online zichtbaar worden is iets wat veel ondernemers nastreven. Je leest en hoort overal" werk aan je online zichtbaarheid!" In dit blog leg ik je uit waarom dit níet je uitgangspunt zou moeten zijn als ondernemer.

10 eye-openers: van passieploeteraar naar personal brand!

Wil jij als ondernemer je passie volgen? Doe het niet!

Iedere dag enthousiast wakker worden en staan te popelen om te beginnen aan de dag willen wij allemaal. Geen twijfel over mogelijk. Wat sommige business coaches je graag leren is: “Volg je passie, ga in je kracht staan!" 

Een mooie spreuk voor op een tegeltje in het toilet, maar ik denk, nee ik weet uit eigen ervaring dat er meer nodig is dan dat.

Ik was de grootste 'passie ploeteraar' die je je kunt voorstellen.

10-online-ondernemen-tips-(volg-níet-je-passie).png

In dit blog vertel ik je waarom mijn passie mij bijna de kop kostte en deel ik je mijn persoonlijk tips die mij uit de passie-val hebben gesleurd.

Waarom het volgen van je passie niet werkt

Ik ben nu 5 jaar ondernemer, waarvan 3 jaar ploeterend. Je mag het geen ondernemen noemen. Ik werkte me kapot, maakte veel uren en kreeg er weinig voor terug. Steevast kreeg ik ook te horen vanuit mijn omgeving: “Ja, maar Manon, je volgt wél je passie! Wees blij!”

Al mokkend dacht ik dat ze gelijk hadden! Ik moest niet zeuren: ja, ik werkte 60 uur in de week en ik had hoogstens 1000 euro omzet per maand als ik een goede maand had (let op: omzet dus geen netto winst!). En met het schaamrood op mijn kaken? Soms was het maar 300,- euro of zelfs niks! Maar héé: ik volgde wél mijn passie.

Ik probeerde van alles. Ik ging weer solliciteren, maar op het allerlaatste moment bedankte ik alsnog voor de baan. Vanaf dat punt besloot ik het anders te doen. Ik ging mijzelf ontwikkelen in merkstrategie, waardepropositie-ontwerp en online marketing.

Ik las boek na boek na boek en volgde enkele online trainingen. Ik had heel veel kennis. Ik deed er alleen niets mee, dit was voor mij heel vanzelfsprekend, daarom zag ik niet hoe waardevol het was.

Laten we even eerlijk zijn. Het leven als online ondernemer is soms vet %^*(!#@. Excuse my language! Maar het is zo!

Internet is geweldig, maar het kan ook een overweldigend effect veroorzaken. Althans bij mij. Maak niet dezelfde fout als ik: staar je niet blind op té veel online succesverhalen over zes- of zeven cijferige jaaromzetten.

Het kan inspirerend werken, maar als je niet oppast werkt het juist de-motiverend. Ik had de ene na de andere businesscoach aan de lijn die quasi nonchalant opbelden om te vragen hoe het ging. Bloedhonden, ze roken het gewoon;-)

"Weet je wat jíj moet doen?" hoorde ik dan.

  • "Je moet dit écht anders aanpakken Manon, ik kan je als coach helpen." (uiteraard, hier heb je mijn laatste geld.)

  • "Je moet nieuwsbrieven sturen, want the money is on the list". (Oh really? Bij mij staat het gewoon op de bank)

  • "Je moet passief geld gaan verdienen met een online programma!" (Lijkt mij inderdaad heel slim als ik mijn eigen business amper heb staan).

  • “Je moet je alleen op sales focussen!” (niet mijn ding)

  • “Je moet een gouden of rosé logo maken, dat oogt succesvol!” (Ja, net als de rest van vrouwelijk ondernemend Nederland, lekker onderscheidend).

  • Enzovoorts.

Ik ben nu 2 jaar verder en er is een hoop veranderd. Hieronder lees je mijn persoonlijke eye-openers waarvan ik hoop dat ze jou helpen: 

Mijn 10 ondernemerstips om jezelf als personal brand te positioneren:

Mijn 10 ondernemerstips voor een succesvol personal brand en bedrijf:

  1. Pleur op met je passie! Er zit een groot verschil tussen iets doen met passie of het volgen van een passie. Ik heb vele passies: ik kan de hele dag door filmpjes en foto’s maken van mijn kat Bruce, maar de kans is niet zo héél groot dat ik hiermee succesvol wordt. Paardrijden was sinds jongs af aan mijn passie, ik ben alleen geen talentvolle ruiter, dus die carrière in de paardensport zat er gewoon niet in. In plaats van met een plank voor je kop achter een passie aan te jagen kun je beter kiezen voor jouw potentie. Waar zit in jou hét potentieel? Is dit iets waar mensen voor willen betalen en waar jij energie van krijgt? Focus op jouw potentie en breng dit met passie.

  2. Doelen verwarren met middelen. De grootste fout die online ondernemers maken (mij inclusief) is dat ze doelen verwarren met middelen. Een nieuwe website, een online programma, e-mailmarketing.... Dit zijn géén doelen. Het zijn middelen die jouw doel moeten dienen. Veel ondernemers halen het doel niet omdat ze het óf niet hebben óf zich blindstaren op alle middelen die er zijn. Er zit echter een wezenlijk verschil tussen iets klakkeloos aanzetten óf iets gericht inzetten. Meer leren? Ik geef gratis adviesgesprekken weg, deze plekken zijn beperkt en op aanvraag, omdat ik alleen die online ondernemers wil helpen die echt de volgende stap willen maken.

  3. Laat los dat je de beste of de bekendste moet zijn. In ons land zijn we prestatiegericht en dus probeerde ik altijd maar de “beste” te zijn of de “bekendste” te worden. Maar als ik er nu over nadenk: de beste willen zijn ten opzichte van anderen is een mooi en ambitieus streven als online ondernemer, maar hou je dit ook vol? Dit is een race lopen zonder finish. Kan het niet anders? Het antwoord is ja. Je hoeft niet beter of bekender te worden dan anderen; je moet anders willen zijn dan anderen. Ik vertel je graag meer tijdens een gratis adviesgesprek. Doe de intake!

  4. Durf op te scheppen. Ik ken veel ondernemers die hun best doen, ik was er zelf een. En toch werkt dat niet (voldoende). Je best doen en maar hopen dat er klanten komen werkt niet. Durf te benoemen waarin jij goed bent en schep maar eens lekker op over een behaald succes of geweldig resultaat! Voor jou voelt dit misschien opschepperig, maar iemand die op jouw website terecht komt denkt alleen maar: “fijn, iemand die duidelijk is en precies dat benoemt wat ik specifiek nodig heb. Ik hoef nu niet meer verder te zoeken.” Lees meer over wat personal branding voor jou kan betekenen.

  5. Ga online ontrommelen. Ontvolg mensen of pagina’s die jou energie kosten. Het is niet hun fout, maar op dit moment staat het jouw succes in de weg. Misschien wordt je er zelfs onzeker van, net als ik destijds. Ctrl + alt + delete. Bye bye! Je kunt ook hele kanalen schrappen, net als ik heb gedaan met Facebook (privé pagina) en Twitter. Dit geeft in eerste instantie rust en hierdoor ontstaat weer ruimte voor jouw eigen creativiteit. Er gaat veel creativiteit naar de haaien, omdat we zo worden blootgesteld (een van de negatieve gevolgen van het Internet) aan de creativiteit van anderen.

  6. Omzet in geld vs. omzet in tijd. Zonder geld heb je geen salaris en kun je geen toffe dingen doen. Maar weet je waar het echt om gaat? Tijd. Tijd is ons grootste goed. Dus omzet is geld is belangrijk, maar wat is je omzet in tijd? Draai dit hele gebeuren dus eens om. Kijk niet naar de omzet, maar waar je dit voor nodig hebt. Tel dit alles eens op, ook de leuke dingen die je ermee wilt doen. Welk bedrag past hier dan bij?

  7. Maak contact met de juiste mensen. Werk met mensen die je energie geven en niet nemen. Ondernemen is soms eenzaam. Niet iedereen begrijpt je of je kunt bepaalde frustraties niet kwijt. Het is heerlijk om even een idee voor te leggen, maar ook om een keer te klagen.

  8. Pas op voor goeroe’s. Het lijkt verleidelijk om te gaan doen wat zij doen, maar wat voor hen werkt kan voor jou juist het tegenovergestelde effect hebben. Zij hebben misschien een ander publiek, andere kernwaarden of visie. Dit zijn allemaal onderdelen die in een personal branding traject naar voren komen: dit is altijd custom made, niet plug & play.

  9. Online zichtbaar zijn is de kunst niet! Iets wat ik al mijn cursisten en klanten leer. Je wordt doodgegooid met berichten over ‘wordt online zichtbaar’. Online zichtbaar zijn is de kunst echt niet. Als ik een uurtje door mijn tijdlijn scroll is er veel zichtbaar, maar er is maar weinig wat ik echt opMERK.

  10. Wees consequent en consistent. Wissel daarom ook niet na 2 jaar al van look & feel van jouw visuele branding en volg al zeker geen trends! Niemand wil een trendvolger zijn, want dan ben je een van de zovelen. Maak ook gebruik van "eigen" woorden. Dit TYPEert en kenMERKt jou! Heb je nog geen contentstrategie?

Met welk van de 10 punten ga jij aan de slag? Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat onder dit blog.

Plan een gratis adviesgesprek voor jouw personal brand:

  • Voel jij dat je vast zit?

  • Weet jij niet hoe jij jezelf in het online oerwoud kunt (her) positioneren?

  • Ervaar je dat jouw boodschap niet overkomt?

  • Dat je geen of de verkeerde klanten aantrekt?

  • Dat je de verandering die jij voor ogen ziet… niet kunt waarmaken voor jezelf en anderen? Terwijl je weet dat wat jij doet echt goed is?

  • Dat jij niet goed kunt overbrengen wat jou nu, in tegenstelling tot ál die anderen, anders maakt?

  • En hoe je de visuele vertaalslag maakt in woord en beeld? Zodat het plaatje wat jij in je hoofd hebt klopt met het plaatje wat je naar buiten toe laat zien?

Personal branding: wat is dat? Over personal branding wordt veel geschreven, ik geef je 10 tips waarmee jouw personal brand groeit of hoe je een goede start maakt met jouw personal brand (hint: je passie volgen is níet slim!)

Personal branding in 2018 - Wat werkt en wat niet?

Het invloedrijke individu

In deze drukke digitale wereld is er steeds meer concurrentie, afleiding en verleiding.
Toch doorbreken sommige merken, maar ook individuen deze ruis om zo gedrag, overtuigingen en beslissingen te beïnvloeden. De zogeheten influencers. Hip Engels woord voor invloedrijke individuen.

Deze influencers heb je in alle soorten en maten. Net zoals dat je advertentievormen in allerlei soorten en maten hebt. Deze laatste groep zal (nog) meer naar de achtergrond verdwijnen. Op tv ontkom je er niet aan. Ongevraagd zenden. Is er reclame bij een film, dan zap je door en kom je in een ander reclameblok terecht.

Dat zenders als SBS6 met hun geklier nog draaien. Zit je net lekker in The Lord Of The Rings, komt er Hart van Nederland tussendoor met “groot” nieuws over de brandweer die een kat uit een boom hebben gered. Is dit eindelijk afgelopen krijg je nog minstens twee reclameblokken. Ik word hier gewoon crimineel van. Laat. Mij. Met. Rust.

Bedrijven als Spotify en Netflix weten dit. Netflix kreeg er in het tweede kwartaal van dit jaar 5.2 miljoen nieuwe abonnees bij. Dat is twee miljoen méér dan het bedrijf zelf voorspelde. Bron: want.nl

Personal branding gaat verdwijnen. Er komt een vernieuwde variant. Personal Branding anno 2018 geschreven en bedacht door Manon Toma.

Personal branding en storytelling is niets nieuws!

Personal Branding is niets nieuws. We “doen” al aan branding sinds ons bestaan als mens. Ieder individu wil ergens bijhoren en zich verbonden voelen met een bepaalde groep. Ze willen gehoord en gezien worden met een boodschap of mening. Ertoe doen.

Net zoals met storytelling.

Oud begrip, nieuw jasje. Verhalen vertellen deden we al na de jacht in onze grot rondom het kampvuur. We tekenden en illustreerden onze avonturen op muren. Onze geschiedenis. Onze nalatenschap. Wat wordt jouw geschiedenis? Wat wordt jouw 'Ik Was Hier'?

Personal branding verandert

Het woord personal (persoonlijk) dekt de lading niet helemaal als je het mij vraagt. Persoonlijk zijn zegt namelijk niets over wanneer, hoe, met wie en met wat jij op je best bent. Het zegt ook niets over jouw specifieke manier van communiceren (en hoe jij dus als type overkomt bij anderen). Ieder type kan namelijk persoonlijk zijn.

Voordat ik verder ga:  Ik geef gratis adviesgesprekken weg, deze plekken zijn beperkt en op aanvraag, omdat ik alleen die online ondernemers wil helpen die echt de volgende stap willen maken.

wat tuinieren en personal branding met elkaar gemeen hebben.jpg

personal BRANDING KUN JE VERGELIJKEN MET TUINIEREN

Je kunt steeds een andere pot kopen met kekke kleurtjes, dit zorgt er niet voor dat jouw plant goed zal wortelen. Laat staan bloeien en zich vermeerderen. Dit is wat je online ziet. Ondernemers die alleen maar verpotten. Ik heb een "nieuw brand" zeggen ze dan. Terwijl: jij bent jouw persoonlijkheid en dus jouw personal brand. Of je moet meerdere persoonlijkheden hebben, dan zou het in theorie kunnen dat je ieder jaar een "nieuw brand" hebt. Wat deze mensen eigenlijk bedoelen is dat ze een nieuwe bloempot hebben gekocht :-) 

Wat heeft tuinieren met personal branding te maken?

  • Allereerst: Weet welke plant bij jou past. Vervolgens zorg je voor een goede basis. Wat is de juiste plek? Is de grondsoort of bodem geschikt? Welke mest of voeding gebruik je? Wanneer is het de juiste tijd om te zaaien? Iedereen kan wel zeggen “gewoon doen”, maar dat is hetzelfde als in de winter in de harde grond gaan lopen wroeten.

  • Heb geduld! Het duurt namelijk een tijd voordat er iets te zien is. Maar dat er boven de grond niets te zien is, betekent niet dat er onder de grond niets gebeurt. Zijn de condities goed dan gaan de wortels zich hechten en zorgen voor een stevige basis van de plant.

  • Vertrouwen hebben! Je kunt blijven kijken tot je een ons weegt, maar je zult er op moeten vertrouwen dat je een goede basis hebt gecreëerd. Als dan eindelijk het moment daar is dat je plant tevoorschijn komt is het geweldig om te zien hoe er steeds meer frisse groene blaadjes te zien zijn en hoe hij steeds sterker en groter wordt. En dan het bloeimoment! YES!

  • Ook al is je plant goed gegroeid en bloeit hij regelmatig, dat wil niet zeggen dat je niks meer hoeft te doen. Je zult moeten snoeien, voeden, verzorgen en verpotten als hij te weinig plek heeft.

  • Op den duur kun je zo goede stekjes kweken. Voordat je de breedte ingaat, zul je eerste de diepte moeten hebben gestabiliseerd.

  • Doordat er online zoveel geroepen wordt over personal branding ontstaat er een troebel beeld. “Ik heb een nieuw brand” lees ik voor de zoveelste keer. “Nee hoor, je hebt gewoon een nieuwe bloempot.” De wortels kun je niet veranderen tot het worden van een “andere” plant. Je kunt de plant (steeds) in een andere pot zetten, waaronder het er van buiten iets anders uitziet, je verandert niks aan de binnenkant.

  • Ja, je plant groeit op. Dus je zult heus wel een keer een andere "pot" kopen. Of als ondernemer zijnde: andere foto's of een website. Ook als ondernemer wordt je volwassen. Toch moet die basis herkenbaar blijven: in beeld én tekst. je kunt niet het ene jaar een website laten maken met een girly en speelse look en een jaar later een hele zakelijke uitstraling willen. Dan klopt er iets niet bij de wortels.

In 8 stappen een brand personality!

Zo word je opgemerkt als ondernemer in 2018!

1. Opgemerkt worden door opmerkzaam te zijn

Precies zoals Netflix heeft gedaan. Die wisten dat een hoop mensen zich zaten te ergeren bij het zoveelste reclameblok van 12 minuten. Wat zien anderen in jouw markt over het hoofd? Waar heeft jouw publiek “last” van en wat zouden zij anders willen? Zo kun jij binnen jouw niche een invloedrijk individu worden of influencer (dat bekt wat beter).


Je hoeft heus geen grote beauty vlogger of wat dan ook te worden op YouTube om anderen te beïnvloeden. Jij kunt een influencer worden. Groot of klein. In een vorm en op een manier die jíj kiest.
 

2. Specifieke (inter)actie!

Waar wil jij dat mensen zich in jouw markt zich bewust van gaan worden? Waar zoeken zij SPECIFIEK naar en hoe kun jij hier vervolgens SPECIFIEK op reageren vanuit jouw eigen drijfveren en doelen?

Het kan zijn dat zij dit (nog) niet weten. Netflix is nu heel normaal en er zijn veel mensen die zich niet meer voorstellen dat ze nog zullen kijken naar de traditionele tv

3. Welke verandering breng jij teweeg?

Ik probeer ondernemers bewust te maken van wat branding écht is. Dit is moeilijk, omdat er zoveel over wordt geroepen dat dit een zware taak is. Daarnaast is branding echt niet alleen maar voor bedrijven als Spotify of Netflix weggelegd. Ik probeer branding behapbaar én implementeerbaar te maken voor iedereen. Ook voor kleine ondernemers. Want juist wij hebben de mogelijkheid om die diepte op te zoeken en de breedte te laten voor wat die is.

Hoe specifieker en bewuster jij durft te kiezen, des te specifieker en bewuster jij hier naar gaat handelen. Zo word je steeds meer die éne individuele influencer. Maar met alleen een idee, dienst of product ben je er niet. Dit is gewoon plat gezegd koopwaar.

4. Denk juist in hokjes!

Jouw persoonlijkheid en jouw bijbehorende kenMERKen creëren een bepaald type. Een personality type. Dit is een kader waarin jij jezelf in de meest fascinerende versie van jezelf laat zien. Daarom geloof ik juist wél in hokjes denken. Je bakent zo jouw terrein af en kadert voor jouw publiek in wie jij bent en wat jij doet. Positionering.

Spotify is luisteren naar wat jij wilt. Netflix is kijken naar wat jij wilt.
 

5. Fuck de sterkte/zwakte analyse!

Je weet hoe jij de wereld ziet en hoe jij handelt in bepaalde situaties en momenten. Je hebt een bepaald beeld van de mensen om jou heen. Of je nu als werknemer in een team werkt, je als manager dit team aanstuurt of je bent zelfstandig ondernemer.


Maar weet jij ook hoe deze mensen jóu zien? Welke kenmerken en signalen kenMERKen en TYPEren jou? Welke waarde voeg jij specifiek toe? Voor klanten? Voor collega’s? Voor je werknemers? Zodra je dit weet kun je hier méér van gaan doen. Zo zwak je vanzelf jouw “zwakke” kanten af in plaats van deze te gaan verbeteren. In mijn branding traject gaat dit met behulp van een unieke branding test!

6. Wees relevant, vermijd trends!

Als je eenmaal weet wat jou waardevol maakt en hoe je communiceert gaan er kwartjes vallen. Dit geeft jou zelfkennis en “zo zien anderen mij dus” - kennis. Zo ga jij jezelf authentiek, karakteristiek en zelfverzekerd voelen. Positioneren. Je bent beter in staat een positieve indruk te maken en ook jouw aanbod, marketing activiteiten en content creatie hierop af te stemmen. Kijk hierbij naar wat leeft en speelt (wees relevant), maar kauw geen anderen na. Het volgen van een trend is misschien veilig, het is niet onderscheidend. Je wordt dan een van de zovelen. En niemand wil een van de zovelen zijn. 

7. Aantrekkingskracht vs. Allergie

Als jij jouw persoonlijkheid concreet gaat Positioneren, Presenteren én Promoten dan hou je een groep over die zich aangetrokken voelt tot jou.

Automatisch ontstaat er ook een allergie groep; mensen die zich hierin niet kunnen vinden. Prima. Dan ben je juist goed bezig! Lees meer over personal branding.
 

8. Blijf in beweging!

Zo blijf je de rest voor, zie ook punt 6. De afgelopen maanden heb ik een opleiding gevolgd in de VS om te werken met een uniek systeem en bijzondere methode. Deze methode is in Nederland (nog) niet bekend. Ik ben de enige adviseur van deze methode in Nederland! Deze methode laat jou zien zien hoe de wereld jou ziet, in plaats van andersom. Personal branding is toewerken naar een gewenst beeld en bijpassende emotie waarmee je beleving creëert. Met dit systeem ontdek je jouw “kader” en jouw “personality type”. Ontdek mijn een-op-een traject!

Wat kun jij doen of toevoegen om er voor te zorgen dat jij binnen jouw niche een “one of a kind” individu wordt? Samen met jouw persoonlijkheid vormt dit een unieke combinatie die wel na te doen valt, maar niet te evenaren.

Doe de intake voor een gratis adviesgesprek!

In plaats van steeds andere planten aan te schaffen of te wisselen van pot ga jij je focussen op de groei van jouw wortels. Zoals ik al zei “je kunt een andere pot kopen, de wortels verander je niet.”

Als je jouw personal brand en brandstrategie scherp hebt kun je vervolgens gericht gaan zaaien, groeien en bloeien als individu en als merk. Als influencer. Als ondernemer. Als persoon(lijkheid). Dit ben ik. Dit doe ik op mijn best.

Van hieruit kun je zoveel effectiever en efficiënter keuzes maken in jouw diensten, activiteiten, website, content creatie, communicatie en samenwerkingen. ALLES! Je leert waar jij voor staat en hoe jij hierop je verdere activiteiten kunt afstemmen. 

personal branding hoe gebruik ik dit? Ik leg je aan de hand van mijn vele blogs en posts op Social Media op een behapbare manier uit wat het is en hoe jij het zelf kunt toepassen.

5 effectieve no-nonsense manieren waarmee jij jezelf als ondernemer onderscheidt van je concurrent.

Ik deel mijn 5 effectieve no-nonsense manieren waarmee jij als ambitieuze ondernemer groot gaat worden in een verzadigde markt.

(Helaas zonder magische formule, oplossing of truc: die is er gewoon niet!)

Ik zou niet meer voor een werkgever willen werken. Jij? Van allemaal heb ik veel geleerd, maar ik was blij toen ik eindelijk voor mezelf kon beginnen. Iets wat al jong in mijn hoofd zat. Ik wil dit. Jij wilt dit. Jouw hart gaat hier ook sneller van kloppen. Leergierigheid is een belangrijke eigenschap en die heb je, anders was je hier niet.

Als ondernemer ga je soms kopje onder. Zeker als je in een moeilijke en verzadigde markt zit. Het kan voelen als watertrappelen in een kweekvijver. Ik verzoop bijna, maar vond manieren die mij meer ademruimte gaven. Ik heb mijn eigen poel waar ik in rondzwem :-)

Jezelf onderscheiden van de concurrent? Wat maakt jou anders? Leuke vragen, maar hoe kom je hierachter? Ik heb 5 manieren waarmee jij in een moeilijke en verzadigde markt gaat opvallen.

BEGRIJP MIJ NIET VERKEERD: ALS JE NET VOOR JEZELF BEGINT DAN DOE JE MAAR WAT.

Je stort je erin en onderweg zie je wel. Dit houdt een jaar aan. Twee jaar als je eigenwijs bent. Je komt erachter dat je geen steek bent opgeschoten en dán komt het keerpunt. Bij mij althans wel.

Ik ben van origine grafisch ontwerper, maar dat zijn triljoenen anderen ook. Dat realiseerde ik mij snel, nadat ik fulltime voor mezelf ging werken. Tel daar de gratis online ontwerptools zoals Canva bij op en je snapt dat ik het moeilijk had als ondernemer. Misschien zit jij nu in een soortgelijke situatie.

Op dit punt ga jij je dingen afvragen:

  • Moet ik andere diensten gaan aanbieden?

  • Moet ik mijn prijzen gaan verlagen?

  • Een nieuwe website laten bouwen?

  • Moet ik een online programma gaan maken?

  • Moet ik gaan vloggen?

Al deze zaken helpen. Zeker. Moet je er dan meteen bovenop duiken? Nee. Dat is hetzelfde als je koffer inpakken zonder te weten of je op safari, ski-vakantie of strandvakantie gaat.

IK ZAT OP HET PUNT "ZAL IK STOPPEN?"

Ik stopte ook een soort van. Ik nam de tijd om kritisch naar mezelf te kijken. Hoe kan ik mij als ondernemer nu onderscheiden...

Wat zeurde ik eigenlijk? Mijn opa bouwde na de oorlog en alle ellende die hij heeft moeten doorstaan een goedlopend bedrijf op waar zijn gezin van kon leven. Hij stapte twee uur op de fiets om naar een potentiële klant te gaan. Wat nou moeilijk?

Ophouden met janken en ervoor gaan. Maar hoe? Wat had ik nog meer te bieden?

Ik ging nadenken en dacht na over mijn tijd op het Grafisch Lyceum. Daar waren klasgenoten die van school af moesten, terwijl hun ontwerpen absoluut fantastisch waren. Maar verder? Hadden ze geen interesse in communicatie, reclame en overige vakken. Ik wel. Ik slurpte alles op. Behalve wiskunde, dat skipte ik (geloof mij, ik kan nog tien blogs schrijven over mijn reken- en wiskunde trauma’s van vroeger). 

Ik verdiep mij al jaren in (personal) branding, marketing en social media.

Die kennis was er al, maar ik deed er niets mee.

PERSONAL BRANDING HEEFT MIJN LEVEN GERED! NOU JA, MIJN LEVEN ALS ONDERNEMER DAN.

Ik ging alles wat ik geleerd had op mezelf toepassen. Dat was lastig want alle boeken en trainingen gingen over grote bedrijven. Ik brak er mijn hoofd over. Maar nu, twee jaar later, kan ik zeggen dat mijn eigen re-branding goed gelukt is.

Bedrijven, groot of klein: ik heb geleerd dat een merk het uitgangspunt, het vertrekpunt en het verzamelpunt is van alles wat je (wilt) doen. Dit vormt voor mij de basis. Mijn fundering. Mijn focus. Mijn recept.

Als ik deze kennis niet had opgedaan dan had jij dit blog nu niet gelezen. Dan was ik namelijk gestopt. Werkte ik weer voor een baas.

Mensen zoeken specifiek. Ondernemers zoeken specifiek. Ze hebben een specifiek probleem, doel, wens of droom. Ze willen het liefst zo snel en zo goed mogelijk geholpen worden en een recept of kant-en-klaar maaltijd vinden. Dit is dé reden dat personal branding werkt en waarom geld uiteindelijk niet belangrijk is. Als dat wat jij doet exact hetzelfde is zoals bij anderen, dan gaan mensen kiezen op basis van prijs.

Dat doe ik en dat doe je zelf ook. Zie je extra de toegevoegde waarde van iets in als extra laag bovenop een dienst/product dán kies je op basis van emotie, gevoel en eigen waarden en normen.

Ook al doe je hetzelfde, je bent niet hetzelfde! Ontdek wat dat NIET is en ga hier méér van doen!
— Manon Toma
Personal branding is geen product of iets wat je koopt of download. Jij bent jouw personal brand. Je gaat het verschil maken door je bewust te worden van wie jij bent als merk, maar ook hoe je over wilt komen. Ik deel 5 tips waarmee jij je als kleine ondernemer gaat onderscheiden in een verzadigde markt.

MIJN 5 MANIEREN WAARDOOR IK OP DE ONLINE RADAR KWAM (EN BLEEF) ALS ONDERNEMER EN WAARDOOR IK NU ZELFS NOG MAAR BEPERKT KLANTEN AANNEEM:

First things first: Online zichtbaar worden is een veelgehoorde term. Je wordt er mee doodgegooid. Zoals altijd wordt ik een beetje allergisch van dit soort napraterij en wil ik het graag weerleggen: zichtbaar worden is een, dat blijven is een tweede. Ik kan een uur door mijn Facebook tijdlijn scrollen waarbij er een hoop "zichtbaar" is. Uit die berg prikkels is er echter maar weinig wat door mij wordt opgeMERKt. Hoe zorg je ervoor dat je niet alleen online zichtbaar wordt, maar ook blijft hangen? Dáár gaat het om! Online zichtbaar worden is de kunst niet! Met alle middelen die moedertje Internet ons biedt is dat het minste waar jij je druk om hoeft te maken.

  1. JIJ moet je hoofd breken. Blijf leren en investeren. Perfectioneer jouw specifieke potentie! Het gaat jouw klant, die nú op jouw website of Instagram account aan het rondneuzen is, NIET om jouw service, dienst of product. Wat levert het hem of haar specifiek op? Wees je daar héél bewust van. Als jij je daar bewust van bent, ga je ook bewust handelen en keuzes maken. En 3x raden wie dan bewust benaderd wordt?

  2. Hoe word jij opgeMERKt en wat heeft empathie hiermee te maken?
    Ik was “not amused” toen de gratis online ontwerptools zoals Canva op de markt kwamen. Dit is nu al enkele jaren geleden. Menig ontwerper baalde van deze ontwikkelingen. Ik ook. Ik mopperde wat af, want ik had het al lastig als grafisch ontwerper. Totdat ik dacht: "dit is nu eenmaal wat er speelt, hoe kan ik op deze trein springen en er mijn eigen voordeel uithalen?"

  3. Wat is jouw haakje?
    Zorg voor een haakje: iets waarop je kunt inhaken, hoe simpel het ook is! Uiteraard deed ik dit door het delen van tips en tutorials over o.a. Canva. Daar was veel vraag naar! Ik wist echter dondersgoed dat er meer nodig was dan het kunnen maken van een leuke Facebook header. Canva zelf was niet moeilijk, maar dat ik op de toetsen van een piano kan drukken, maakt mij nog geen pianist. Ik gaf mijn publiek wat ze wilden en liet vervolgens zien wat ze nodig hadden. Het positioneren van jezelf als merk, dát is de basis van alles.

  4. Inspiratie vs. Imitatie.
    Zorg voor enkele voorbeelden en laat je door hen inspireren. Dat hoeven niet mensen in jouw vakgebied te zijn. Ik ben groot fan van Jos Burgers, spreker en auteur. Hoe hij kennis overbrengt en dit vermengt met zijn persoonlijkheid vind ik geweldig om te zien. Let op dat je er niet teveel volgt en dat je je gaat blind staren. Het lezen van succesverhalen werkt inspirerend, maar het kan ook de-motiverend werken en jou verlammen.

  5. Spieken en concluderen. Ik geloof niet in concurrentie. Iets wat ik wel vaker hoor. Onzin, want ook al geloof jij er niet in, zij geloven misschien wel in jou! Wees je dus bewust dat zij er zijn en wat zij doen, want het maakt jou scherp en je leert er juist van. Door te kijken naar hoe anderen iets doen en hoe zij overkomen kun je een beter beeld creëren van jouw eigen personal & visual branding. Dit moet natuurlijk ten opzichte van anderen weer anders zijn! Schrijf op wat jou aanspreekt en wat niet. Denk goed na over wat jij anders doet, benoem dit en laat het zien. Niemand wil een 'ik ook-brand'.

BONUSTIP: Ontvolg & ontrommel online!

Door de kracht van het Internet zwakt de kracht van ons eigen creatieve denken soms af. We worden zó hieraan blootgesteld dat kopiëren een hele nare bijwerking is. Het is eerder regel dan uitzondering dat ik mijn teksten of designs ergens terugzie of zelfs getipt wordt door een volger.

Om niet teveel last te krijgen van het "scroll-syndroom" is het een must om alles en iedereen te ontvolgen die jouw koers niet dient. Als iets jou alleen maar afleidt of remt dan ctrl + alt + delete. Weg ermee! Dit geeft jou rust en de ruimte om zelf stappen te zetten. 

Ik ben benieuwd of je geïnspireerd bent geraakt! Laat in een reactie hieronder weten met welke tip jij aan de slag gaat. Ik hoor het graag!
 

Heb je meer hulp nodig?

PS: Ik geef gratis adviesgesprekken weg, deze plekken zijn beperkt en op aanvraag, omdat ik alleen die online ondernemers wil helpen die echt de volgende stap willen maken.