Personal Branding Tips

Online zichtbaar is de kunst niet. Lees dit!

3 redenen waarom online zichtbaar zijn níet je uitgangspunt zou moeten voor jouw personal brand en ondernemer.

(Ook al zegt heel Nederland van wel)

Ik ben ondernemer en ik wil online zichtbaar zijn: hoe doe ik dat?

Hóe is helemaal niet de vraag die jij je zou moeten stellen. Het wordt een doel op zich voor ondernemers: online zichtbaar worden. Maar... willen we dit niet allemaal? Precies. En daar zit het knelpunt als je wilt werken aan een personal brand. Want ons publiek maakt steeds meer bewustere keuzes in wie én wat zij toelaten op hun digitale tijdlijn.

Online zichtbaar worden is niet moeilijk: pak nu je smartphone, druk op de camera, vertel iets over jezelf en post het op YouTube, Facebook, Instagram en op je blog. Moeilijk? Nee.

 Online zichtbaar worden als ondernemer. Moet je doen. Het werkt alleen niet, lees hier waarom.

Het punt dat ik wil maken is dat we zó gefocust zijn op online zichtbaar worden, terwijl het daar niet om gaat als je wil werken aan je personal branding. Ik ben misschien de enige in Nederland die er zo over denkt... En misschien dat dit artikel een druppel is op een gloeiende plaat, maar iemand moet het zeggen. Dat komt omdat ik personal branding belangrijk vind. 

Hoe meer er online zichtbaar wordt, des te meer er ook onzichtbaar wordt.

Ik ga je een aantal inzichten geven waarvan ik hoop dat het je helpt. Online zichtbaar zijn als ondernemer is nodig, natuurlijk, maar ik zou graag willen dat je er op een andere manier naar gaat kijken. Namelijk met jou als personal brand in je achterhoofd.

In dit artikel kun je gebruiken van jumplinks om snel te navigeren.

online-zichtbaar-worden-zou-nooit-het-uitgangspunt-mogen-zijn.png

Online zichtbaar is de kunst niet

  1. Online zichtbaar is de kunst niet. Online ónzichtbaar zijn is moeilijker vandaag de dag. Met één druk op de knop plaats je een post op LinkedIn of maak je een video of instagramstory. Er is 24/7 de hele dag door van alles zichtbaar voor mij, er is echter maar weinig wat ik echt opMERK: bewust en onbewust.
    ➜ Moet je online zichtbaar zijn? Ja. Maar zorg eerst voor een specifieke strategie, stem (stem staat voor: tone of voice, mening, visie) en stijl. Als je dit scherp hebt ga je bewust keuzes maken vanuit je  personal brand, hier bewust naar handelen, waardoor je op den duur bewust benaderd wordt. Dan ben je niet alleen online zichtbaar, maar weet je het scrollen te doorbreken: je wordt online opgeMERKt. 
  2. Niet alleen jíj wilt online zichtbaar zijn. De rest van de wereld wil dit ook. Steeds meer mensen (a.k.a. jouw klanten) nemen daardoor bewuste beslissingen over wie en wat ze volgen. Daarom is personal branding essentieel. De tijd die je schenkt aan je digitale tijdlijn heeft namelijk een dírect effect op je fysieke tijdlijn. Een uur scrollen = een uur minder aan je eigen dromen/doelen/ideeën/plannen etcetera werken. (En ik was kampioen tijdlijn scrollen).
    ➜ Staar je dus niet blind op alle middelen. Hierdoor wordt een middel een doel. Door je te concentreren op online zichtbaar worden (wat zeer breed is) raak je overweldigd. Dat is hetzelfde als zeggen dat je op vakantie wilt. Kijk eerst naar het doel. Wat wil je bereiken? En welke middelen kunnen jou als personal brandhierin vervolgens ondersteunen?
  3. Wordt geen 'ik-ook merk'. Daar zijn er al teveel van ;-) Wordt liever een "ik-niet merk". We worden zo blootgesteld aan wat anderen doen, dat we last kunnen krijgen van AUTO.

Wat is auto?

  • Afwijzing. Ik ben bang wat mensen van mij zullen vinden, is er nog wel plek voor mij? Persoon X en Y krijgen veel meer likes enzovoorts. Je voelt je teleurgesteld en afgewezen, maar dat doe je vooral zelf. Er zijn genoeg mensen die op jou zitten te wachten.
  • Uitdaging. Ik voel mij verlamd, ik heb het geprobeerd, online zichtbaar zijn, maar ik loop er gewoon op leeg. De uitdaging groeit je boven het hoofd en daardoor doe je niets. 
  • Twijfel. Die en die persoon zegt dat dit werkt en dat ik dat moet doen. Eerlijk gezegd weet ik weet niet meer wáár te beginnen, wát te doen en wíe te geloven. Dus duik je op alles tegelijkertijd.
  • Onzekerheid. Ik doe het niet goed, het lukt toch niet, niemand zit op mij te wachten, die en die persoon is veel beter... Het kan zelfs zo erg worden dat je last krijgt van een online identiteitscrisis: niet meer weten waar je voor staat en je verliezen in allerlei middelen. Steeds weer een nieuwe online look & feel, een ander geluid en ander geluid. Verwarrend voor jou, maar ook voor jouw publiek.

Valkuil van dit alles?

"Ik ga wel even op Facebook en instagram."

Want wat doe je als je je zo voelt? Precies! Afleiding zoeken op de digitale tijdlijn! En zo wordt het steeds erger.

Ik betrap mijzelf hier vaak zat op. Ik was bijna dagelijks onzeker (nu nog maar wekelijks lol) en ik zou stinkend rijk zijn als ik geld kon verdienen met piekeren.

Zo kom ik online niet over. Dat weet ik. Ik ben o.a. opgebouwd uit een piekerstuk en een streberstuk. Die 2 botsen regelmatig. De ene zegt: "oeh, zou je dat wel doen?" De ander zegt: "hou je muil, ik ga ervoor!"😂

Ik voel mij vaak onzeker, maar ik ben er zeker van dat ik mij er niet door laat afremmen.

Omdat ik ergens voor sta en in geloof: de kracht van het individu. Alle grote merken en bedrijven zijn vaak ontstaan bij één individu.

Iemand zoals jij en ik. Iemand met een droom, doel, behoefte of idee.

Het gaat niet om de skills

Ik weet 100% zeker dat het niet gaat om de skills, maar om de persoon die de skills komt brengen. En die persoon kan als hij/zij wilt zoveel betekenen en veranderen vóór anderen.

Laat jij je nog afremmen? Dan is je missie en visie (nog) niet sterk genoeg. Dan wil je het niet graag genoeg.

het is echt tijd om jouw eigen:

  • Strategie te bepalen
  • Stem (tone of voice, mening, visie) gehoor te geven
  • Stijl te kiezen

Niet omdat een goeroe het zegt of doet. Omdat jij het wilt. Ook al zegt de hele wereld dat je webinars moet geven (of wat dan ook), als het middel níet aansluit op hoe jij van nature communiceert dan komt de boodschap die je hebt niet goed uit de verf.

♥︎ Een klant uit mijn programma 'Positioneer & Presenteer Jezelf Als Merk' benoemde dit afgelopen week tijdens een 1-op-1 sessie: "Manon, ik heb het geprobeerd en ik weet dat het moet, maar het lukt mij niet om een Facebook Live goed te laten verlopen. Ik voel mij niet prettig en ik kom niet goed over."

Waarop ik zei: "Dan doe je het niet. Wie zegt je dat dit moet? Je dénkt dat het moet, omdat iedereen dit zegt. Goed dat je het probeert en het een kans geeft, maar als het niet werkt laat het dan ook los, genoeg andere manieren die wél voor je werken."

Ben je op zo'n moment online zichtbaar? Vast wel. Maar komt de boodschap aan? Nee. Word je opgeMERKT tussen al die andere mensen die ook online zichtbaar willen zijn? Nee. 

Wat doe ik dan wel?

Je weet nu dat online zichtbaar zijn niet meteen het uitgangspunt zou moeten zijn? Maar wat dan wel?

  1. Ga eerst nadenken waar je als ondernemer en persoon voor staat, voor wie je daar dan staat en met wat je daar dan staat. Eerst dit helder hebben. Pas dan gaan nadenken over hóe je dit gaat vermarkten en verspreiden. Want hoe is niet moeilijk. 
  2. Kies vervolgens één kanaal/middel uit. Begin simpel en geef dan een beetje gas bij.
  3. Kies vervolgens één vorm uit die jou soepel afgaat: bloggen, video, podcasts, e-mailen enzovoorts. Gaandeweg kun je dan eens iets proberen wat buiten je comfortzone ligt en het proberen. Want als je het niet probeert, weet je ook niet of het je ligt.

Heel veel succes! Laat je mij in een reactie weten hoe jouw bovengenoemde drie stappen eruit zien?

Klinkt dit goed?

Bekijk mijn mini-masterclass! In 20 minuten meer (in)zicht in jouw positionering en branding.

 Online zichtbaar worden is iets wat veel ondernemers nastreven. Je leest en hoort overal" werk aan je online zichtbaarheid!" In dit blog leg ik je uit waarom dit níet je uitgangspunt zou moeten zijn als ondernemer.

10 eye-openers: van passieploeteraar naar personal brand!

Wil jij als ondernemer je passie volgen? Doe het niet!

Iedere dag enthousiast wakker worden en staan te popelen om te beginnen aan de dag willen wij allemaal. Geen twijfel over mogelijk. Wat sommige business coaches je graag leren is: “Volg je passie, ga in je kracht staan!" Een mooie spreuk voor op een tegeltje in het toilet, maar ik denk, nee ik weet uit eigen ervaring dat er meer nodig is dan dat.

Ik was de grootste 'passie ploeteraar' die je je kunt voorstellen.

10-online-ondernemen-tips-(volg-níet-je-passie).png

In dit blog vertel ik je waarom mijn passie mij bijna de kop kostte en deel ik je mijn persoonlijk tips die mij uit de passie-val hebben gesleurd.

Blog Navigatie:

Waarom het volgen van je passie niet werkt

Ik ben nu 5 jaar ondernemer, waarvan 3 jaar ploeterend. Je mag het geen ondernemen noemen. Ik werkte me kapot, maakte veel uren en kreeg er weinig voor terug. Steevast kreeg ik ook te horen vanuit mijn omgeving: “Ja, maar Manon, je volgt wél je passie! Wees blij!”

Al mokkend dacht ik dat ze gelijk hadden! Ik moest niet zeuren: ja, ik werkte 60 uur in de week en ik had hoogstens 1000 euro omzet per maand als ik een goede maand had (let op: omzet dus geen netto winst!). En met het schaamrood op mijn kaken? Soms was het maar 300,- euro of zelfs niks! Maar héé: ik volgde wél mijn passie.

Ik probeerde van alles. Ik ging weer solliciteren, maar op het allerlaatste moment bedankte ik alsnog voor de baan. Vanaf dat punt besloot ik het anders te doen. Ik ging mijzelf ontwikkelen in merkstrategie, waardepropositie-ontwerp en online marketing. Ik las boek na boek na boek en volgde enkele online trainingen. Ik had heel veel kennis. Ik deed er alleen niets mee, dit was voor mij heel vanzelfsprekend, daarom zag ik niet hoe waardevol het was.

Laten we even eerlijk zijn. Het leven als online ondernemer is soms vet %^*(!#@. Excuse my language! Maar het is zo!

Internet is geweldig, maar het kan ook een overweldigend effect veroorzaken. Althans bij mij. Maak niet dezelfde fout als ik: staar je niet blind op té veel online succesverhalen over omzet en zescijferige jaaromzetten. Het kan inspirerend werken, maar als je niet oppast werkt het juist de-motiverend. Ik had de ene na de andere businesscoach aan de lijn die quasi nonchalant opbelden om te vragen hoe het ging. Bloedhonden, ze roken het gewoon.

"Weet je wat jíj moet doen?" hoorde ik dan.

  • "Je moet dit écht anders aanpakken Manon, ik kan je als coach helpen." (uiteraard, hier heb je mijn laatste geld.)
  • "Je moet nieuwsbrieven sturen, want the money is on the list". (Oh really? Bij mij staat het gewoon op de bank)
  • "Je moet passief geld gaan verdienen met een online programma!" (Lijkt mij inderdaad heel slim als ik mijn eigen business amper heb staan).
  • “Je moet je alleen op sales focussen!” (niet mijn ding)
  • “Je moet een gouden of rosé logo maken, dat oogt succesvol!” (Ja, net als de rest van vrouwelijk ondernemend Nederland, lekker onderscheidend).
  • Enzovoorts.

Ik ben nu 2 jaar verder en er is een hoop veranderd. Hieronder lees je mijn persoonlijke eye-openers waarvan ik hoop dat ze jou helpen: 

Mijn 10 ondernemerstips om jezelf als personal brand te positioneren:

Mijn 10 ondernemerstips voor een succesvol personal brand en bedrijf:

  1. Pleur op met je passie! Er zit een groot verschil tussen iets doen met passie of het volgen van een passie. Ik heb vele passies: ik kan de hele dag door filmpjes en foto’s maken van mijn kat Bruce, maar de kans is niet zo héél groot dat ik hiermee succesvol wordt. Paardrijden was sinds jongs af aan mijn passie, ik ben alleen geen talentvolle ruiter, dus die carrière in de paardensport zat er gewoon niet in. In plaats van met een plank voor je kop achter een passie aan te jagen kun je beter kiezen voor jouw potentie. Waar zit in jou hét potentieel? Is dit iets waar mensen voor willen betalen en waar jij energie van krijgt? Focus op jouw potentie en breng dit met passie.
  2. Doelen verwarren met middelen. De grootste fout die online ondernemers maken (mij inclusief) is dat ze doelen verwarren met middelen. Een nieuwe website, een online programma, e-mailmarketing.... Dit zijn géén doelen. Het zijn middelen die jouw doel moeten dienen. Veel ondernemers halen het doel niet omdat ze het óf niet hebben óf zich blindstaren op alle middelen die er zijn. Er zit echter een wezenlijk verschil tussen iets klakkeloos aanzetten óf iets gericht inzetten.
  3. Laat los dat je de beste of de bekendste moet zijn. In ons land zijn we prestatiegericht en dus probeerde ik altijd maar de “beste” te zijn of de “bekendste” te worden. Maar als ik er nu over nadenk: de beste willen zijn ten opzichte van anderen is een mooi en ambitieus streven als online ondernemer, maar hou je dit ook vol? Dit is een race waar de finish nooit in zicht komt. Kan het niet anders? Het antwoord is ja. Je hoeft niet beter of bekender te worden dan anderen; je moet anders willen zijn dan anderen.
  4. Durf op te scheppen. Ik ken veel ondernemers die hun best doen, ik was er zelf een. En toch werkt dat niet (voldoende). Je best doen en maar hopen dat er klanten komen werkt niet. Durf te benoemen waarin jij goed bent en schep maar eens lekker op over een behaald succes of geweldig resultaat!  Voor jou voelt dit misschien opschepperig, maar iemand die op jouw website terecht komt denkt alleen maar: “fijn, iemand die duidelijk is en precies dat benoemt wat ik specifiek nodig heb. Ik hoef nu niet meer verder te zoeken.”
  5. Ga online ontrommelen. Ontvolg mensen of pagina’s die jou energie kosten. Het is niet hun fout, maar op dit moment staat het jouw succes in de weg. Misschien wordt je er zelfs onzeker van, net als ik destijds. Ctrl + alt + delete. Bye bye! Je kunt ook hele kanalen schrappen, net als ik heb gedaan met Facebook (privé pagina) en Twitter. Dit geeft in eerste instantie rust en hierdoor ontstaat weer ruimte voor jouw eigen creativiteit. Er gaat veel creativiteit naar de haaien, omdat we zo worden blootgesteld (een van de negatieve gevolgen van het Internet) aan de creativiteit van anderen.
  6. Omzet in geld vs. omzet in tijd. Zonder geld heb je geen salaris en kun je geen toffe dingen doen. Maar weet je waar het echt om gaat? Tijd. Tijd is ons grootste goed. Dus omzet is geld is belangrijk, maar wat is je omzet in tijd? Draai dit hele gebeuren dus eens om. Kijk niet naar de omzet, maar waar je dit voor nodig hebt. Tel dit alles eens op, ook de leuke dingen die je ermee wilt doen. Welk bedrag past hier dan bij?
  7. Maak contact met de juiste mensen. Werk met mensen die je energie geven en niet nemen. Ondernemen is soms eenzaam. Niet iedereen begrijpt je of je kunt bepaalde frustraties niet kwijt. Het is heerlijk om even een idee voor te leggen, maar ook om een keer te klagen.
  8. Pas op voor goeroe’s. Het lijkt verleidelijk om te gaan doen wat zij doen, maar wat voor hen werkt kan voor jou juist het tegenovergestelde effect hebben. Zij hebben misschien een ander publiek, andere kernwaarden of visie. Dit zijn allemaal onderdelen die in een personal branding traject naar voren komen: dit is altijd custom made, niet plug & play.
  9. Online zichtbaar zijn is de kunst niet! Iets wat ik al mijn cursisten en klanten leer. Je wordt doodgegooid met berichten over ‘wordt online zichtbaar’. Online zichtbaar zijn is de kunst echt niet. Als ik een uurtje door mijn tijdlijn scroll is er veel zichtbaar, maar er is maar weinig wat ik echt opMERK.
  10. Wees consequent en consistent. Wissel daarom ook niet na 2 jaar al van look & feel van jouw visuele branding en volg al zeker geen trends! Niemand wil een trendvolger zijn, want dan ben je een van de zovelen. Maak ook gebruik van "eigen" woorden. Dit TYPEeert en kenMERKt jou!
Met welk van de 10 punten ga jij aan de slag? Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat onder dit blog. 

Gratis masterclass

Merkwaardige ondernemer! Ik weet hoe lastig het soms is: soms weet je niet meer wie te volgen en wat te geloven en waar te beginnen. De beste tip is door het niet van anderen te laten afhangen, je moet zelf aan de slag. Begin bij het begin, ook als je al enkele jaren bezig bent. De kracht van een sterk merk is dat ze een bepaald filter hanteren. Dit filter zorgt ervoor dat jij altijd denkt en handelt vanuit dit filter. Bekijk als extra aanvulling mijn gratis masterclass van 20 minuten!Meld je via deze pagina aan en je kunt binnen nu en 5 minuten luisteren en kijken. Enjoy!

 Personal branding: wat is dat? Over personal branding wordt veel geschreven, ik geef je 10 tips waarmee jouw personal brand groeit of hoe je een goede start maakt met jouw personal brand (hint: je passie volgen is níet slim!)

Personal branding in 2018 - Wat werkt en wat niet?

Het invloedrijke individu

In deze drukke digitale wereld is er steeds meer concurrentie, afleiding en verleiding.
Toch doorbreken sommige merken, maar ook individuen deze ruis om zo gedrag, overtuigingen en beslissingen te beïnvloeden. De zogeheten influencers. Hip Engels woord voor invloedrijke individuen.

Deze influencers heb je in alle soorten en maten. Net zoals dat je advertentievormen in allerlei soorten en maten hebt. Deze laatste groep zal (nog) meer naar de achtergrond verdwijnen. Op tv ontkom je er niet aan. Ongevraagd zenden. Is er reclame bij een film, dan zap je door en kom je in een ander reclameblok terecht.

Dat zenders als SBS6 met hun geklier nog draaien. Zit je net lekker in The Lord Of The Rings, komt er Hart van Nederland tussendoor met “groot” nieuws over de brandweer die een kat uit een boom hebben gered. Is dit eindelijk afgelopen krijg je nog minstens twee reclameblokken. Ik word hier gewoon crimineel van. Laat. Mij. Met. Rust.

Bedrijven als Spotify en Netflix weten dit. Netflix kreeg er in het tweede kwartaal van dit jaar 5.2 miljoen nieuwe abonnees bij. Dat is twee miljoen méér dan het bedrijf zelf voorspelde. Bron: want.nl

 Personal branding gaat verdwijnen. Er komt een vernieuwde variant. Personal Branding anno 2018 geschreven en bedacht door Manon Toma.

Personal branding en storytelling is niets nieuws!

Personal Branding is niets nieuws. We “doen” al aan branding sinds ons bestaan als mens. Ieder individu wil ergens bijhoren en zich verbonden voelen met een bepaalde groep. Ze willen gehoord en gezien worden met een boodschap of mening. Ertoe doen.

Net zoals met storytelling.

Oud begrip, nieuw jasje. Verhalen vertellen deden we al na de jacht in onze grot rondom het kampvuur. We tekenden en illustreerden onze avonturen op muren. Onze geschiedenis. Onze nalatenschap. Wat wordt jouw geschiedenis? Wat wordt jouw 'Ik Was Hier'?

Personal branding verandert

Het woord personal (persoonlijk) dekt de lading niet als je het mij vraagt. Persoonlijk zijn zegt namelijk niets over wanneer, hoe, met wie en met wat jij op je best bent. Het zegt ook niets over jouw specifieke manier van communiceren (en hoe jij dus als type overkomt bij anderen). Ieder type kan namelijk persoonlijk zijn.

Voordat ik verder ga: weet je wat ik laatst ontdekte? Iets nieuws wat ik leuk vind: Plantjes stekken! Iets minder stoer dan motorrijden, maar wel erg leuk.

 Kijk! Mijn koekie (pannekoekenplant) zoals ik hem liefdevol noem heeft baby's gekregen. Mams staat op mijn kantoor en inmiddels heb ik al meerdere babyplantjes thuis. Ook het chinees lantaarntje en de lepelplant heb ik al gestekt. Trots!

Kijk! Mijn koekie (pannekoekenplant) zoals ik hem liefdevol noem heeft baby's gekregen. Mams staat op mijn kantoor en inmiddels heb ik al meerdere babyplantjes thuis. Ook het chinees lantaarntje en de lepelplant heb ik al gestekt. Trots!

personal BRANDING KUN JE VERGELIJKEN MET TUINIEREN

Je kunt steeds een andere pot kopen met kekke kleurtjes, dit zorgt er niet voor dat jouw plant goed zal wortelen. Laat staan bloeien en zich vermeerderen. Dit is wat je online ziet. Ondernemers die alleen maar verpotten. Ik heb een "nieuw brand" zeggen ze dan. Terwijl: jij bent jouw persoonlijkheid en dus jouw brand. Of je moet meerdere persoonlijkheden hebben, dan zou het in theorie kunnen dat je ieder jaar een "nieuw brand" hebt. Wat deze mensen eigenlijk bedoelen is dat ze een nieuwe bloempot hebben gekocht :-) 

Tuinieren met Manon

  • Allereerst: Weet welke plant bij jou past. Vervolgens zorg je voor een goede basis. Wat is de juiste plek? Is de grondsoort of bodem geschikt? Welke mest of voeding gebruik je? Wanneer is het de juiste tijd om te zaaien? Iedereen kan wel zeggen “gewoon doen”, maar dat is hetzelfde als in de winter in de harde grond gaan lopen wroeten.

  • Heb geduld! Het duurt namelijk een tijd voordat er iets te zien is. Maar dat er boven de grond niets te zien is, betekent niet dat er onder de grond niets gebeurt. Zijn de condities goed dan gaan de wortels zich hechten en zorgen voor een stevige basis van de plant.

  • Vertrouwen hebben! Je kunt blijven kijken tot je een ons weegt, maar je zult er op moeten vertrouwen dat je een goede basis hebt gecreëerd. Als dan eindelijk het moment daar is dat je plant tevoorschijn komt is het geweldig om te zien hoe er steeds meer frisse groene blaadjes te zien zijn en hoe hij steeds sterker en groter wordt. En dan het bloeimoment! YES!

  • Ook al is je plant goed gegroeid en bloeit hij regelmatig, dat wil niet zeggen dat je niks meer hoeft te doen. Je zult moeten snoeien, voeden, verzorgen en verpotten als hij te weinig plek heeft.

  • Op den duur kun je zo goede stekjes kweken. Voordat je de breedte ingaat, zul je eerste de diepte moeten hebben gestabiliseerd.

  • Doordat er online zoveel geroepen wordt over branding ontstaat er een troebel beeld. “Ik heb een nieuw brand” lees ik voor de zoveelste keer. “Nee hoor, je hebt gewoon een nieuwe bloempot.” De wortels kun je niet veranderen tot het worden van een “andere” plant. Je kunt de plant (steeds) in een andere pot zetten, waaronder het er van buiten iets anders uitziet, je verandert niks aan de binnenkant. 
     
  • Ja, je plant groeit op. Dus je zult heus wel een keer een andere "pot" kopen. Of als ondernemer zijnde: andere foto's of een website. Ook als ondernemer wordt je volwassen. Toch moet die basis herkenbaar blijven: in beeld én tekst. je kunt niet het ene jaar een website laten maken met een girly en speelse look en een jaar later een hele zakelijke uitstraling willen. Dan klopt er iets niet bij de roots. Tot zover mijn les tuinieren:-)

In 8 stappen een brand personality!

Zo word je opgemerkt als ondernemer in 2018!

1. Opgemerkt worden door opmerkzaam te zijn

Precies zoals Netflix heeft gedaan. Die wisten dat een hoop mensen zich zaten te ergeren bij het zoveelste reclameblok van 12 minuten. Wat zien anderen in jouw markt over het hoofd? Waar heeft jouw publiek “last” van en wat zouden zij anders willen? Zo kun jij binnen jouw niche een invloedrijk individu worden of influencer (dat bekt wat beter).

Je hoeft heus geen grote beauty vlogger of wat dan ook te worden op YouTube om anderen te beïnvloeden. Jij kunt een influencer worden. Groot of klein. In een vorm en op een manier die jíj kiest.
 

2. Specifieke (inter)actie!

Waar wil jij dat mensen zich in jouw markt zich bewust van gaan worden? Waar zoeken zij SPECIFIEK naar en hoe kun jij hier vervolgens SPECIFIEK op reageren vanuit jouw eigen drijfveren en doelen?

Het kan zijn dat zij dit (nog) niet weten. Netflix is nu heel normaal en er zijn veel mensen die zich niet meer voorstellen dat ze nog zullen kijken naar de traditionele tv

3. Welke verandering breng jij teweeg?

Ik probeer ondernemers bewust te maken van wat branding écht is. Dit is moeilijk, omdat er zoveel over wordt geroepen dat dit een zware taak is. Daarnaast is branding echt niet alleen maar voor bedrijven als Spotify of Netflix weggelegd. Ik probeer branding behapbaar én implementeerbaar te maken voor iedereen. Ook voor kleine ondernemers. Want juist wij hebben de mogelijkheid om die diepte op te zoeken en de breedte te laten voor wat die is.

Hoe specifieker en bewuster jij durft te kiezen, des te specifieker en bewuster jij hier naar gaat handelen. Zo word je steeds meer die éne individuele influencer. Maar met alleen een idee, dienst of product ben je er niet. Dit is gewoon plat gezegd koopwaar.
 

4. Denk juist in hokjes!

Jouw persoonlijkheid en jouw bijbehorende kenMERKen creëren een bepaald type. Een personality type. Dit is een kader waarin jij jezelf in de meest fascinerende versie van jezelf laat zien. Daarom geloof ik juist wél in hokjes denken. Je bakent zo jouw terrein af en kadert voor jouw publiek in wie jij bent en wat jij doet. Positionering.

Spotify is luisteren naar wat jij wilt. Netflix is kijken naar wat jij wilt.
 

5. Fuck de sterkte/zwakte analyse!

Je weet hoe jij de wereld ziet en hoe jij handelt in bepaalde situaties en momenten. Je hebt een bepaald beeld van de mensen om jou heen. Of je nu als werknemer in een team werkt, je als manager dit team aanstuurt of je bent zelfstandig ondernemer.

Maar weet jij ook hoe deze mensen jóu zien? Welke kenmerken en signalen kenMERKen en TYPEren jou? Welke waarde voeg jij specifiek toe? Voor klanten? Voor collega’s? Voor je werknemers? Zodra je dit weet kun je hier méér van gaan doen. Zo zwak je vanzelf jouw “zwakke” kanten af in plaats van deze te gaan verbeteren.
 

6. Wees relevant, vermijd trends!

Als je eenmaal weet wat jou waardevol maakt en hoe je communiceert gaan er kwartjes vallen. Dit geeft jou zelfkennis en “zo zien anderen mij dus” - kennis. Zo ga jij jezelf authentiek, karakteristiek en zelfverzekerd voelen. Positioneren. Je bent beter in staat een positieve indruk te maken en ook jouw aanbod, marketing activiteiten en content creatie hierop af te stemmen. Kijk hierbij naar wat leeft en speelt (wees relevant), maar kauw geen anderen na. Het volgen van een trend is misschien veilig, het is niet onderscheidend. Je wordt dan een van de zovelen. En niemand wil een van de zovelen zijn. 

7. Aantrekkingskracht vs. Allergie

Als jij jouw persoonlijkheid concreet gaat Positioneren, Presenteren én Promoten dan hou je een groep over die zich aangetrokken voelt tot jou.

Automatisch ontstaat er ook een allergie groep; mensen die zich hierin niet kunnen vinden. Prima. Dan ben je juist goed bezig!
 

8. Blijf in beweging!

Zo blijf je de rest voor, zie ook punt 6. De afgelopen maanden heb ik een opleiding gevolgd in de VS om te werken met een uniek systeem en bijzondere methode. Deze methode is in Nederland (nog) niet bekend. Ik ben de enige adviseur van deze methode in Nederland! Deze methode laat jou zien zien hoe de wereld jou ziet, in plaats van andersom. Branding is toewerken naar een gewenst beeld en bijpassende emotie waarmee je beleving creëert. Met dit systeem ontdek je jouw “kader” en jouw “personality type”.

Wat kun jij doen of toevoegen om er voor te zorgen dat jij binnen jouw niche een “one of a kind” individu wordt? Samen met jouw persoonlijkheid vormt dit een unieke combinatie die wel na te doen valt, maar niet te evenaren. Volg hier ook mijn gratis mini training over branding!

WORKSHOP: 'INDIVIDUAL BRANDING: ONTDEK JOUW BRAND PERSONALITY.'

Jij kunt een van de eerste zijn om met mij en deze methode te werken. Denk eens aan welke voordelen jou dit oplevert!

In plaats van steeds andere planten aan te schaffen of te wisselen van pot ga jij je focussen op de groei van jouw wortels. Zoals ik al zei “je kunt een andere pot kopen, de wortels verander je niet.”

Als je dit scherp hebt kun je vervolgens gericht gaan zaaien, groeien en bloeien als individu en als merk. Als influencer. Als ondernemer. Als persoon(lijkheid). Dit ben ik. Dit doe ik op mijn best.

Van hieruit kun je zoveel effectiever en efficiënter keuzes maken in jouw diensten, activiteiten, website, content creatie, communicatie en samenwerkingen. ALLES! Je leert waar jij voor staat en hoe jij hierop je verdere activiteiten kunt afstemmen.

De eerstvolgende workshop zal plaatsvinden in Arnhem op donderdag 31 mei en duurt 4 uur. Lees hier meer en meld je aan! Er is plek voor maximaal 6 personen. 

Zo! En nu hoor ik graag van jou! Wat ga jij nú doen om jezelf in 2018 opMERKelijk te positioneren, presenteren en promoten?

Laat een reactie achter als dit blog je inzichten heeft gegeven, daarmee help je mij enorm. 

Succes! Groetjes,

Manon

 personal branding hoe gebruik ik dit? Ik leg je aan de hand van mijn vele blogs en posts op Social Media op een behapbare manier uit wat het is en hoe jij het zelf kunt toepassen.

5 effectieve no-nonsense manieren waarmee jij jezelf als ondernemer onderscheidt van je concurrent.

Ik deel mijn 5 effectieve no-nonsense manieren waarmee jij als ambitieuze ondernemer groot gaat worden in een verzadigde markt.

(Helaas zonder magische formule, oplossing of truc: die is er gewoon niet!)

Ik zou niet meer voor een werkgever willen werken. Jij? Van allemaal heb ik veel geleerd, maar ik was blij toen ik eindelijk voor mezelf kon beginnen. Iets wat al jong in mijn hoofd zat. Ik wil dit. Jij wilt dit. Jouw hart gaat hier ook sneller van kloppen. Leergierigheid is een belangrijke eigenschap en die heb je, anders was je hier niet.

Als ondernemer ga je soms kopje onder. Zeker als je in een moeilijke en verzadigde markt zit. Het kan voelen als watertrappelen in een kweekvijver. Ik verzoop bijna, maar vond manieren die mij meer ademruimte gaven. Ik heb mijn eigen poel waar ik in rondzwem :-)

➜ Snel navigeren

Wil je snel navigeren naar specifieke onderdelen? Gebruik dan de links hieronder

 Jezelf onderscheiden van de concurrent? Wat maakt jou anders? Leuke vragen, maar hoe kom je hierachter? Ik heb 5 manieren waarmee jij in een moeilijke en verzadigde markt gaat opvallen.

BEGRIJP MIJ NIET VERKEERD: ALS JE NET VOOR JEZELF BEGINT DAN DOE JE MAAR WAT.

Je stort je erin en onderweg zie je wel. Dit houdt een jaar aan. Twee jaar als je eigenwijs bent. Je komt erachter dat je geen steek bent opgeschoten en dán komt het keerpunt. Bij mij althans wel.

Ik ben van origine grafisch ontwerper, maar dat zijn triljoenen anderen ook. Dat realiseerde ik mij snel, nadat ik fulltime voor mezelf ging werken. Tel daar de gratis online ontwerptools zoals Canva bij op en je snapt dat ik het moeilijk had als ondernemer. Misschien zit jij nu in een soortgelijke situatie.

Op dit punt ga jij je dingen afvragen:

  • Moet ik andere diensten gaan aanbieden?
  • Moet ik mijn prijzen gaan verlagen?
  • Een nieuwe website laten bouwen?
  • Moet ik een online programma gaan maken?
  • Moet ik gaan vloggen?

Al deze zaken helpen. Zeker. Moet je er dan meteen bovenop duiken? Nee. Dat is hetzelfde als je koffer inpakken zonder te weten of je op safari, ski-vakantie of strandvakantie gaat.

IK ZAT OP HET PUNT "ZAL IK STOPPEN?"

Ik stopte ook een soort van. Ik nam de tijd om kritisch naar mezelf te kijken. Hoe kan ik mij als ondernemer nu onderscheiden...

Wat zeurde ik eigenlijk? Mijn opa bouwde na de oorlog en alle ellende die hij heeft moeten doorstaan een goedlopend bedrijf op waar zijn gezin van kon leven. Hij stapte twee uur op de fiets om naar een potentiële klant te gaan. Wat nou moeilijk?

Ophouden met janken en ervoor gaan. Maar hoe? Wat had ik nog meer te bieden?

Ik ging nadenken en dacht na over mijn tijd op het Grafisch Lyceum. Daar waren klasgenoten die van school af moesten, terwijl hun ontwerpen absoluut fantastisch waren. Maar verder? Hadden ze geen interesse in communicatie, reclame en overige vakken. Ik wel. Ik slurpte alles op. Behalve wiskunde, dat skipte ik (geloof mij, ik kan nog tien blogs schrijven over mijn reken- en wiskunde trauma’s van vroeger). 

Ik verdiep mij al jaren in (personal) branding, marketing en social media.

Die kennis was er al, maar ik deed er niets mee.

PERSONAL BRANDING HEEFT MIJN LEVEN GERED! NOU JA, MIJN LEVEN ALS ONDERNEMER DAN.

Ik ging alles wat ik geleerd had op mezelf toepassen. Dat was lastig want alle boeken en trainingen gingen over grote bedrijven. Ik brak er mijn hoofd over. Maar nu, twee jaar later, kan ik zeggen dat mijn eigen re-branding goed gelukt is.

Bedrijven, groot of klein: ik heb geleerd dat een merk het uitgangspunt, het vertrekpunt en het verzamelpunt is van alles wat je (wilt) doen. Dit vormt voor mij de basis. Mijn fundering. Mijn focus. Mijn recept.

Als ik deze kennis niet had opgedaan dan had jij dit blog nu niet gelezen. Dan was ik namelijk gestopt. Werkte ik weer voor een baas.

Mensen zoeken specifiek. Ondernemers zoeken specifiek. Ze hebben een specifiek probleem, doel, wens of droom. Ze willen het liefst zo snel en zo goed mogelijk geholpen worden en een recept of kant-en-klaar maaltijd vinden. Dit is dé reden dat branding werkt en waarom geld uiteindelijk niet belangrijk is.

Mensen hebben geen zin én tijd om zelf maanden met iets bezig te zijn.

Jij kunt overal kennis over personal branding vinden. Zoek op YouTube, meld je aan voor cursussen en lees boeken over deze onderwerpen. Hoe denk je dat ik aan deze kennis kom? De meeste mensen hebben daar geen tijd voor en kopen daarom bij mij de eCourse ‘Positioneer & Presenteer Jezelf Als Merk’ eventueel in combinatie met een online sessie en styling. Het is óf 395,- ex BTW betalen óf zelf maanden gaan zoeken, studeren en het dan ook nog gaan toepassen.

Ook al doe je hetzelfde, je bent niet hetzelfde!
— Manon Toma
 Personal branding is geen product of iets wat je koopt of download. Jij bent jouw personal brand. Je gaat het verschil maken door je bewust te worden van wie jij bent als merk, maar ook hoe je over wilt komen. Ik deel 5 tips waarmee jij je als kleine ondernemer gaat onderscheiden in een verzadigde markt.

MIJN 5 MANIEREN WAARDOOR IK OP DE ONLINE RADAR KWAM (EN BLEEF) ALS ONDERNEMER EN WAARDOOR IK NU ZELFS NOG MAAR BEPERKT KLANTEN AANNEEM:

First things first: Online zichtbaar worden is een veelgehoorde term. Je wordt er mee doodgegooid. Zoals altijd wordt ik een beetje allergisch van dit soort napraterij en wil ik het graag weerleggen: zichtbaar worden is een, dat blijven is een tweede. Ik kan een uur door mijn Facebook tijdlijn scrollen waarbij er een hoop "zichtbaar" is. Uit die berg prikkels is er echter maar weinig wat door mij wordt opgeMERKt. Hoe zorg je ervoor dat je niet alleen online zichtbaar wordt, maar ook blijft hangen? Dáár gaat het om! Online zichtbaar worden is de kunst niet! Met alle middelen die moedertje Internet ons biedt is dat het minste waar jij je druk om hoeft te maken.

  1. JIJ moet je hoofd breken. Blijf leren en investeren. Perfectioneer jouw specifieke potentie! Het gaat jouw klant, die nú op jouw website of Instagram account aan het rondneuzen is, NIET om jouw service, dienst of product. Wat levert het hem of haar specifiek op? Wees je daar héél bewust van. Als jij je daar bewust van bent, ga je ook bewust handelen en keuzes maken. En 3x raden wie dan bewust benaderd wordt?
  2. Hoe word jij opgeMERKt en wat heeft empathie hiermee te maken?
    Ik was “not amused” toen de gratis online ontwerptools zoals Canva op de markt kwamen. Dit is nu al enkele jaren geleden. Menig ontwerper baalde van deze ontwikkelingen. Ik ook. Ik mopperde wat af, want ik had het al lastig als grafisch ontwerper. Totdat ik dacht: "dit is nu eenmaal wat er speelt, hoe kan ik op deze trein springen en er mijn eigen voordeel uithalen?"
  3. Wat is jouw haakje?
    Zorg voor een haakje: iets waarop je kunt inhaken, hoe simpel het ook is! Uiteraard deed ik dit door het delen van tips en tutorials over o.a. Canva. Daar was veel vraag naar! Ik wist echter dondersgoed dat er meer nodig was dan het kunnen maken van een leuke Facebook header. Canva zelf was niet moeilijk, maar dat ik op de toetsen van een piano kan drukken, maakt mij nog geen pianist. Ik gaf mijn publiek wat ze wilden en liet vervolgens zien wat ze nodig hadden. Het positioneren van jezelf als merk, dát is  de basis van alles. Lees hier meer het positioneren van jezelf als merk. 
  4. Inspiratie vs. Imitatie.
    Zorg voor enkele voorbeelden en laat je door hen inspireren. Dat hoeven niet mensen in jouw vakgebied te zijn. Ik ben groot fan van Jos Burgers, spreker en auteur. Hoe hij kennis overbrengt en dit vermengt met zijn persoonlijkheid vind ik geweldig om te zien. Let op dat je er niet teveel volgt en dat je je gaat blind staren. Het lezen van succesverhalen werkt inspirerend, maar het kan ook de-motiverend werken en jou verlammen. 
  5. Spieken en concluderen. Ik geloof niet in concurrentie. Iets wat ik wel vaker hoor. Onzin, want ook al geloof jij er niet in, zij geloven misschien wel in jou! Wees je dus bewust dat zij er zijn en wat zij doen, want het maakt jou scherp en je leert er juist van. Door te kijken naar hoe anderen iets doen en hoe zij overkomen kun je een beter beeld creëren van jouw eigen personal & visual branding. Dit moet natuurlijk ten opzichte van anderen weer anders zijn! Schrijf op wat jou aanspreekt en wat niet. Denk goed na over wat jij anders doet, benoem dit en laat het zien. Niemand wil een 'bulk-brand'. 

BONUSTIP: Ontvolg & ontrommel online!

Door de kracht van het Internet zwakt de kracht van ons eigen creatieve denken soms af. We worden zó hieraan blootgesteld dat kopiëren een hele nare bijwerking is. Het is eerder regel dan uitzondering dat ik mijn teksten of designs ergens terugzie of zelfs getipt wordt door een volger. Om niet teveel last te krijgen van het "scroll-syndroom" is het een must om alles en iedereen te ontvolgen die jouw koers niet dient. Als iets jou alleen maar afleidt of remt dan ctrl + alt + delete. Weg ermee! Dit geeft jou rust en de ruimte om zelf stappen te zetten. 

Ik ben benieuwd of je geïnspireerd bent geraakt! Laat in een reactie hieronder weten met welke tip jij aan de slag gaat. Ik hoor het graag!
 

Meld je hieronder aan voor mijn gratis masterclass

Waarom je als ondernemer nu écht met Instagram moet gaan beginnen.

Waarom Instagram gebruiken als ondernemer?

Je kunt jezelf of je product of dienst echt als merk gaan presenteren en laten zien! Maar los van het posten van een kopje koffie of een waanzinnig uitzicht kom je misschien niet. In ieder geval ben je van plan er meer mee te gaan doen! Ik gebruik Instagram pas een jaar zakelijk (sinds januari 2016). Voorheen gebruikte ik het ook, maar deed ik het ‘verkeerd’. Door een training te volgen en zelf te gaan ontdekken ben ik in een jaar van 100 naar 1300 volgers gegroeid. 100 nieuwe volgers per maand, niet slecht!

Sterker nog: sommige klanten hebben mij benaderd via Instagram. Ik ben er nog lang niet, mijn grote inspiratiebronnen hebben 10x zoveel volgers, maar ik wil mijn lessen graag met je delen. 

Ik geloof dat Instagram waardevol is voor creatieve denkers of doeners, ondernemers die zichzelf als merk wil positioneren én presenteren. Mijn uitgangspunt is altijd het onderdeel personal branding. Zorg dat dit eerst glashelder is voordat je gaat nadenken over inrichting en opzet van online kanalen. Instagram kan daar een prachtig aanvullend onderdeel van zijn.

 Wil jij weten hoe je vanaf je computer kunt posten op Instagram? Het afgelopen jaar ben ik Instagram als kleine ondernemer gaan inzetten en heeft het mij al veel gebracht. Ik deel mijn tips & triks met je over hoe je Instagram kunt inzetten voor jouw personal en visual branding.

 

Instagram groeit en is inmiddels Twitter voorbij. Niet zo vreemd, want mensen zijn visueel ingesteld!

WERKT INSTAGRAM VOOR IEDERE ONDERNEMER, PRODUCT, DIENST EN MERK?

Je hoeft je niet af te vragen of Instagram voor jou kan werken. Wat jij je moet afvragen is of jouw klant (to be) Instagram gebruikt! Als dat zo is dan gaat het werken. Laten we eerst even enkele statistieken bekijken:

Enkele feiten over Instagram:

  • Instagram is opgericht in 2010 en is in 2016 overgenomen door Facebook.
  • Er zijn 600 miljoen maandelijkse actieve gebruikers (15-12-2016).
  • Er worden dagelijks 95 miljoen foto’s en video’s gedeeld.
  • 31% is vrouw en 24% man (Amerikaanse gebruikers).
  • 55% is tussen de 18 en 29 jaar (Amerikaanse gebruikers). 
  • 28% is tussen de 30 - 49 jaar (Amerikaanse gebruikers).
  • 48,8% van alle merken gebruikt nu Instagram, dat percentage gaat oplopen naar 70,7% in 2017. Daarom is nú de tijd om er echt mee te beginnen.
  • Interessant is ook dat 80% van alle wereldwijde gebruikers NIET uit de VS komt volgens Hootsuite. Ik ben benieuwd wanneer er data wordt bekeken van de Europese of Nederlandse gebruikers. Maar goed: bovenstaande geeft een idee.

Bronnen: expandedramblings.com | hootsuite.compewresearch.com

WELKE VOORDELEN HEEFT INSTAGRAM VOOR JOUW BEDRIJF EN HOE ZET JE INSTAGRAM ZAKELIJK IN?

Allereerst moet je beseffen dat Instagram de online etalage is van jouw personal brand. Van hieruit laat je zien wie je bent als merk, waar je voor staat en wat jij te bieden hebt aan degene die naar binnen staat te gluren. Vervolgens stappen ze de winkel binnen: ze worden nieuwsgierig en klikken door naar jouw website, weggever of evenement.


Is personal en visual branding voor jou nog onbekend terrein?
Meld je dan aan voor mijn gratis mini training:

Andersom kan het natuurlijk ook! Iemand die op jouw website landt en zelf een Instagram account heeft zal benieuwd zijn wat jij doet op Instagram. Spreekt de feed hen aan (hetgeen ze dus zien op jouw profiel) dan gaan ze je volgen.

Misschien verlaten ze daarna je website, maar je zit wel op hun radar doordat ze je zijn gaan volgen. Daarom is het verstandig om op je website te laten zien dat je Instagram hebt of dit zo nu en dan te delen op andere social media kanalen. Klinkt logisch toch?

Instagram is een plaatjesboek waar je doorheen wilt blijven bladeren. Instagram laat zien wie jij bent en welk verhaal je te vertellen hebt rondom jouw dienst of product. Deze etalage richt je dus in op een manier die de bezoeker aanspreekt. Je wilt immers dat hij of zij jouw winkel binnen stapt!

HOE WORD JE GEVONDEN ALS ONDERNEMER OP INSTAGRAM?

Simpel: door zogeheten hashtags. Bijvoorbeeld #socialmediaexpert of #webdesigner.

Een bezoeker zoekt op hashtags en ziet vervolgens afbeeldingen die aan deze desbetreffende hashtag gekoppeld zijn. Instagram laat ook verwante hashtags zien. Klikken ze jouw foto aan en spreekt de rest van jouw feed hun ook aan dan gaan ze je volgen of geven ze je een like of reactie. Des te meer likes en echte reacties des te beter. Heeft iets met het algoritme te maken, maar daar weet ik te weinig vanaf dus hier ga ik verder niet op in.

 
 Tips en tricks over hoe Instagram in te zetten als kleine ondernemer.
 

10 TIPS OM MET JE BEDRIJF TE (RE)STARTEN MET INSTAGRAM:

  1. Bepaal het doel: wat wil je bereiken door het inzetten van Instagram?
  2. Dit spreekt voor zich: zorg dat je een foto en duidelijke omschrijving gebruikt in je biografie
  3. Zorg dat het duidelijk is waarom iemand jou moet gaan volgen!
    Dus: formuleer een missie speciaal voor Instagram. Waarom moet ik JOU gaan volgen? 
  4. Zorg voor een call to action in jouw biografie + plaats een link (website, weggever, webinar whatever). 
  5. Schakel om naar een zakelijk account: je kunt dan statistieken bekijken en zien wanneer jouw volgers online zijn. Je kunt ook een contact knop inschakelen.
  6. En nu komt het belangrijkste: hoe richt je de etalage in? Werk dit uit: kies een kleurschema en denk na over de look & feel. Alles moet met elkaar verbonden zijn, dus je website en social media kanalen moeten op elkaar aansluiten. Deel échte foto's en content. Geloof me: er worden hele kanalen ingericht met materiaal van anderen. Dit werkt misschien op de korte termijn, maar op de lange termijn wil je aan de connectie werken.
  7. Bepaal welke content je gaat delen op Instagram en bepaal hoe vaak je gaat posten.
  8. Hou een grote schoonmaak! Ik zie het zelfs bij social media experts, dus schaam je vooral niet. Verschillende foto’s, verschillende filters, foto’s die niet vierkant zijn en waar dus tekst van af ‘valt’... Niet Instagram proof! Ik postte voorheen ook foto's van smoothies die ik maakte, totaal niet boeiend (voor mijn ideale klant dan!). Een winkel met een rommelige etalage stap je toch ook niet binnen?
  9. Post volgens mijn 3 C’s: Zorg dat het beeldmateriaal Catchy is. Wees Consequent in waar je voor staat (check je Instagram missie!) en post Continue. Dat wil niet zeggen dat je 6x per dag hoeft te posten. Ik post maar een keer per dag. Laat geen gaten vallen.
  10. Denk aan hashtags waarop jouw ideale klant zou zoeken en zorg dat ze relevant zijn aan jouw merk. Je mag er per post 30 gebruiken, dus gebruik deze ook! Iedere hashtag is een mogelijk klik én dus mogelijke volger én dus mogelijke klant. Stel je bent hovenier: zoeken ze dan op #hovenier of zoeken ze op bijvoorbeeld #wilgentenen, #moestuin of #buitenkeuken?

WAT KAN IK GAAN POSTEN ALS ONDERNEMER OP INSTAGRAM EN WAAR MOET IK OP LETTEN?

  • Hierboven schreef ik al: hou een grote schoonmaak. Ruim eerst al je troep op. Loop iedere foto na in je feed en vraag je af: “Voegt deze post iets toe aan mijn Instagram missie en doel?" Zo nee? Dan crtl+alt+delete die hap.
  • Bepaal hoe je feed eruit moet gaan zien of hoe je hem opnieuw wilt inrichten. Uiteraard kijk je naar jouw brand strategie. Door exact te weten waar jij voor staat en gaat, wat jou uniek maakt, wat jouw niche is etcetera kun jij een aansprekende visuele vertaalslag gaan maken vanuit jouw merk.
  • [TIP➭] Is dit bij jou nog een wazige vlek? Dan is het tijd om dit helder te krijgen.
    Mijn e-course ‘Positioneer En Presenteer Jezelf Als Merk’ zal jou stap voor stap door dit proces heen helpen en zorgen dat jij dit kunt gaan beschrijven, benoemen, communiceren en visualiseren. Personal branding = input! Visual branding = output. Onder visual branding vallen onder andere logo, website, e-book, video maar ook jouw Instagram Feed! Ja, echt waar!
  • Jezelf laten zien is goed en raad ik ook aan, maar de boventoon moet de missie zijn van jouw Instagram (en waardoor mensen jou dus in eerste instantie zijn gaan volgen). Hierbij hanteer je jouw gekozen stijl en (kleuren) schema. Je kunt jezelf ook laten zien in de content onderwerpen die je kiest en de omschrijving van een post: refereer bijvoorbeeld naar een persoonlijke ervaring.
  • Wil je heel veel privé foto’s delen maak dan gewoon een extra (privé) account aan.

5 CONTENT ONDERWERPEN OF IDEEËN VOOR INSTAGRAM ZIJN:

 

  1. Tips of Wist je dat? Hoe doe ik [...vul in...] Hoe werkt [...vul in...].

  2. Foto’s van jouw product of dienst: vertel een verhaal en zorg voor een mooie presentatie. Ook leuk: re-post van klanten: dit is weer sociaal bewijs voor potentiële kopers.

  3. Behind the scenes of sneak peeks.

  4. Stel vragen!

  5. Doe een quiz.

  6. Verkort een blog en plaats dit op Instagram (uiteraard is de call to action dan: lees verder op mijn website). Je kunt geen link in de tekst zetten, maar wel verwijzen naar een link in je bio. Andere oplossing: maak een eenvoudige link via bit.ly die mensen gemakkelijk kunnen overtypen/onthouden.

10 do's voor Instagram

  • Do: tag je locatie.
  • Do: gebruik ook je eigen hashtag(s). Bedenk zelf een hashtag! #brandingbooyah en vergeet jouw eigen naam niet #manontoma. 
  • Do: de eerste 3 regels van de omschrijving (ook wel caption genoemd) moeten prikkelen en aanzetten tot iets. Iemand die jou volgt doet dat om een reden.  Scrollt deze persoon door zijn/haar tijdlijn dan zien ze de foto met een klein gedeelte van de tekst.
  • Do: edit jij je foto’s vanaf je telefoon? Je kunt naast de filters van Instagram zelf ook gebruiken maken van de 'VSCO' of 'Snapseed' app.
    Denk aan jouw kleuren en probeer consistent te zijn in de look & feel.
  • Do: gebruik Instagram Stories voor nog meer beleving! Stel: je bent kapper en je hebt een prachtige foto van een feestkapsel welke je wilt gaan posten. Met Instagram Stories zou je kunnen laten zien hoe je dit kapsel hebt gecreëerd.
  • Do: naast rechtstreeks posten vanaf je mobiel kun je ook templates maken op je computer. Zelf gebruik ik Adobe Illustrator, maar het kan ook in Photoshop. Gratis tools zijn Picmonkey (de uitgebreide versie kun je nu 7 dagen gratis proberen) of Canva. Een template is een 'vast' stramien die je steeds aanpast en hergebruikt. Vervolgens plan je hem in.
  • Do: vergeet niet op de visual jouw naam of url te zetten: je wilt wel traceerbaar zijn.
  • Do: plan je posts in en werk zo vooruit voor bijvoorbeeld de hele week of maand.
  • Do: maak setjes met hashtags aan die je gemakkelijk kunt kopiëren en plakken. Zelf zet ik ze in de app Evernote (mega fan van deze app), maar je kunt zelfs een snelkoppeling maken onder toetsenborden (via Iphone). Voor Android kun je hier een text-expander app voor installeren. Bij mijn weten staat dat er niet standaard op, maar misschien tegenwoordig wel.
  • Do: zet niet alle hashtags in de tekst zelf, maar plaatst ze als nieuwe reactie onder de post en doe dit z.s.m. nadat je post is geplaatst.

5 DONT’S VOOR INSTAGRAM:

  • Don’t: je profiel op privé zetten als je het tenminste als ondernemer wilt gebruiken. Je draait de deur van je winkel toch ook niet op slot op een zaterdagmiddag?
  • Don’t: té sleazy stockfoto’s gebruiken. Zorg dat je aandacht besteedt aan jouw feed, dat straal je dan ook uit. Wil jij jezelf als merk positioneren en presenteren? Heb je branding hoog in het vaandel staan? Dan maak je natuurlijk je eigen beeldmateriaal
    of je laat het maken.
  • Don’t: Verschillende afmetingen en uitsneden gebruiken. Dus: een liggende foto plaatsen met tekst kan echt niet, de zijkanten zullen eraf vallen. Hou vierkant aan!
  • Don’t: likes of volgers kopen. #sneu
  • Don’t: sommige apps schijnen tegen de regels van Instagram te zijn. Apps waar je kunt controleren wie jou is gaan ontvolgen bijvoorbeeld. Ik heb er zelf geen ervaring mee gehad, maar Instagram zou je dan een ban kunnen geven. 

HOE PLAN IK INSTAGRAM POSTS IN VANAF MIJN COMPUTER? DEZE APPS KUN JE GEBRUIKEN OM TE PLANNEN OP INSTAGRAM. EN JA, IK HEB ER MEERDERE GETEST!

Mijn 3 favoriete tools om je Instagram Posts mee in te plannen zijn:

  1. Later: is gratis (30 posts per maand: meer dan prima!) Met deze app kun je jouw plaatjes uploaden en in de kalender slepen. Groot voordeel van deze app is dat je enters in je tekst kunt zetten en teksten kunt bewaren, iets wat ik bij veel andere tools niet terug zie. Je plant op een specifiek tijdstip en vervolgens geeft je telefoon een melding. Je installeert de app dus ook op je telefoon! Met 'Later' kun je ook labels toevoegen. Handig als je bepaalde content categorieën hebt en iets wilt zoeken. Update 2 maart 2017: Later laat je nu ook statistieken zien.
  2. Planoly: is ook gratis voor 30 posts per maand! Jammer dat deze app geen mooie witregels maakt en de hele tekst onder elkaar zet. Voordeel is dat je statistieken kunt bekijken. Ook Planoly geeft je een melding op je telefoon waar je hem vervolgens kunt doorplaatsen naar Instagram.
  3. Plann: Deze app is alleen voor je smartphone en tablet! Kosten: 9 euro. Het fijne van deze app is dat je kunt schuiven met beeldmateriaal zodat je echt kunt zien hoe je feed eruit komt te zien. Persoonlijk werk ik liever vanaf mijn computer, maar verder is dit een geweldige tool!

NIEUW: INSTAGRAM LIVE. HOE WERKT DAT?

Hoe werkt Instagram Live?

Op 24 januari 2017 (mijn verjaardag!) heeft Instagram ook in Nederland live uitzenden uitgerold. Ik probeerde het vandaag meteen uit. Meteen een nadeel: ik kan het hier niet meer laten zien. Zodra je live video op Instagram eindigt is het namelijk klaar, weg, foetsie! Instagram wil zo het spontane beïnvloeden. Je kunt zo wel heel exclusief een korting delen of een sneakpeek van een product showen om zo mensen te prikkelen en te betrekken bij datgene wat je aan het doen bent. Bovendien kun je van tevoren je volgers aanmoedigen te kijken.

Het nadeel is dat je jouw video niet kunt gebruiken om bijvoorbeeld te plaatsen op YouTube, iets wat je met een Facebook Live broadcast wél kunt. Net als Periscope kunnen jouw kijkers hartjes uitdelen bij wijze van like. Reageren onder de live uitzending werkt ook hetzelfde als met Facebook en je kunt er ook voor kiezen om reacties uit te schakelen of te switchen van camera tijdens de live uitzending. 

Instagram slideshows (maart 2017):
Ook nieuw: upload meerdere foto's in één post. Een slideshow maar dan op je Instagram account. Zelf ga ik dit niet gebruiken (voor nu althans). Het kan leuk zijn om bijvoorbeeld een bepaald product van meerdere kanten te laten zien.

Om je te inspireren en als voorbeeld!

Ik kijk altijd af bij grote merken. Hoe doe zij het? Een ding is zeker: non-stop promoten is niet de bedoeling en werkt niet. Vertel een verhaal, ga de interactie aan. 

Bekijk de prachtige missie van Nuuna: zoveel meer dan notitieboekjes! En wat dacht je van het tijdschrift Quest? Ze stellen vragen en zetten mensen aan het denken. Het merk Harley Davidson staat voor het ultieme vrijheidsgevoel. Dat laten ze zien! Zo zijn er heel veel voorbeelden. Wil je echt alles leren over Instagram, dan moet je zeker The Social Good Girl gaan volgen. Absolute aanrader! Dankzij haar training groei ik gestaag op Instagram.

OP ZOEK NAAR EEN CURSUS OF PROGRAMMA OVER INSTAGRAM VOOR ONDERNEMERS?

Wil je als ondernemer goed starten met Instagram of wil je meer leren over het snelstgroeiende kanaal op Social Media? Dan raad ik je deze eCourse aan van mijn collega Amber van Leeuwen van The Social Good Girl.

Ik heb een groei van 100 volgers (zakelijke start in begin 2016) tot nu (juli 2017) naar 3000 volgers. Dat is een gemiddelde van 155 volgers per maand. Er zijn veel mensen die de volg-ontvolg techniek (veel mensen gaan volgen en zodra ze jou terug volgen hen weer gaan ontvolgen: slechtste techniek ever) toepassen, dus de werkelijkheid ligt lager. Als ik uitga van 150 nieuwe volgers per maand dan is dit 5 personen per dag. Ik zorg dat ze via Instagram weer mijn gratis cursus volgen en zo op mijn e-maillijst komen en in mijn Facebook groep.

Ik wil graag leren Instagram zakelijk in te zetten, waar let ik als ondernemer op bij het aanschaffen van een cursus?

☛ Er zijn veel cursussen en workshops te volgen over Instagram, maar let goed op, want er zit een hoop gal tussen. Kijk naar de volgers die zo'n aanbieder heeft. Zie je dit soort "volgers?" in hun profiel er tussen staan? Vreemde namen zonder foto. Allemaal nep en gekocht, zodat het lijkt alsof ze succesvol zijn op Instagram. Dit soort "profielen" bestaan niet eens echt. Of de profielen die vaak bestaan uit een zogeheten grid: een foto opgeknipt in stukjes. Ze hebben veel volgers (gekochte nep profielen). 

instagram cursus pas op voor de zelfbenoemde experts.PNG
instagram cursus zo moet het dus niet.PNG

☛ Kijk ook naar de opbouw van een feed (profiel). Zit er totaal geen logica in: teksten die er afvallen op de foto (liggende afbeelding geplaatst), kinderen, smoothies, honden, bureau etcetera etcetera. Geen consistente en consequente manier van posten dus. Dit zijn niet de Instagram experts die je zoekt. 

 Instagram voor ondernemers. Amber van The Social Good Girl is echt een aanrader. Haar feed is "on brand" en geeft je mega veel tips voor Instagram. Haar zeer uitgebreide cursus over Instagram is een absolute aanrader!
 

Amber is voor mij een ware inspiratiebron op het gebied van Instagram. Walk the talk, practice what you preach, allemaal eigen materiaal (jeeejjjj) Amber is dé Instagram expert! 

Meer van dit soort tips, tools, tricks en tutorials? Meld je dan aan voor mijn besloten Facebook Community

Ik ben heel benieuwd! Hoe zet jij Instagram in? Laat het mij weten in een reactie!

Groetjes, Manon

 Hoe plan ik Instagram posts in vanaf mijn computer? Deze apps kun je gebruiken om te plannen op Instagram.